اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

وبدا التلويح بالمليونية يؤتي ثمارة

Recommended Posts

تصدقوا إني مع ذلك متضايق َََّّّّ!!!!

يعني هو أحنا لازم كل مره يبقى لنا طلبات نلوح بمليونية .. يقوم المجلس العسكري يستجيب أو يبقى له re-action ؟؟؟

ما ينفعش يبقى له أكشن في مره ويسبقونا هما ؟؟؟؟؟

المجلس العسكري يُشكل لجنة لاستعادة أموال مصر من الخارج

كتب- كمال ريان:

قرر المجلس الأعلى للقوات المسلحة تشكيل لجنة للسفر إلى الخارج لاستردا اموال الرئيس السابق مبارك وأفراد عائلته وباقي مسئولي النظام السابق الذين تم تجميد أرصدتهم في الخارج، بعد حصرها و وتحديدها واتخاذ الإجراءات اللازمة لمنعهم من التصرف فيها.

كما قرر المجلس أن تختص اللجنة بمتابعة ما صدر من قرارات تحفظ على أموال مبارك وعائلته والمسئولين السابقين، في الدول الأجنبية واتخاذ الإجراءات اللازمة بما يتوافق مع قوانين تلك الدول.

وأكد االدكتور مجدي راضي المتحدث الرسمي باسم مجلس الوزراء في تصريحات صحفية عقب اجتماع المجلس الأربعاء أن اللجنة ستقوم باتخاذ كافة الإجراءات القضائية والقانونية، اللازمة لكشف سرية الحسابات وحصر الممتلكات المجمدة للرئيس السابق مبارك وأفراد أسرته، في سويسرا وبريطانيا والدول الأجنبية الأخرى، واتخاذ كافة الإجراءات لاستصدار أحكام قضائية لاسترداد تلك الأموال.

أه ... طبعاً من الواضح إنهم ضغطوا على زكريا عزمي عشان يقدم إستقالته من ديوان الرئاسة .. وقالوا له : لو سيبنا عليك بتوع التحرير هايقطعوك .. إتنيل قدم إستقالتك بدل ما يجيبوك من قفاك .. دي عيال ما تعرفش أبوها وجابوا اللي اكبر منك الأرض .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

فعلا كلمة السر مليونية...شوفوا الخبر ده كمان

مصدر عسكرى يعلن استقالة زكريا عزمى من ديوان الرئاسة

30 مارس 2011 6:04 م

قال مصدر عسكرى مسئول، إن المجلس الأعلى للقوات المسلحة، وافق اليوم على قبول استقالة الدكتور زكريا عزمى، رئيس ديوان رئاسة الجمهورية.. كان عزمى قد أعلن منذ أيام أنه مازال يمارس مهامه فى رئاسة الجمهورية، وهو الأمر الذى أثار استياء قطاع عريض من الشعب المصرى لكون عزمى الرجل الأول للرئيس حسنى مبارك.

المصدر : اليوم السابع

رابط هذا التعليق

يعني هو أحنا لازم كل مره يبقى لنا طلبات نلوح بمليونية .. يقوم المجلس العسكري يستجيب أو يبقى له re-action ؟؟؟

سعات بحس ان المجلس العسكرى مش ادارجى او مش سياسى (او الحجات دى مش بتاعته)

يعنى مش عارف ايه الترتيبات اللى مفروض يعملها او الخطوات الضرورية او تحديد الاولويات

ومش عارف ليه راميين الهلب كله عالمجلس العسكرى وسايبين حكومة شرف مع انه فى وجهة نظرى هى المسئولة عن لم غلة الفساد

مش تحت ايديه وزيرة خارجية ووزير مالية فلة شمعة منورة

هو يعنى عشان الراجل ثبتنا وراح حلف اليمين فى ميدان التحرير

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

لكن لسه

لنا مطالب عادلة ومشروعة

- سرعة محاسبة المتورطين في الفساد

- سرعة محاسبة المسئولين عن قتل المتظاهرين

- سرعة ماحسبة رئيس العصابة وعائلتة

- حل المحليات الفاسدة

- إقالة المحافظين المطبلاتية

ونرجو ان يكون هناك من لديه رؤية لإستقلال المحافظات وتخفيف السلطة المركزية التي تجعل المحافظ طرطور وليس لديه رؤية ولا سُلطة ولا يثمكنة أن يتخذ قراراً يخص محافظتة إلا بالرجوع إلى الحكومة

تلك المطالب يا جماعة لا تؤثر على امن المجتمع او تعطيل العملية الإنتاجية لإن هي في الأصل ليست مطالب فئوية أو خاصة

رابط هذا التعليق

سعات بحس ان المجلس العسكرى مش ادارجى او مش سياسى (او الحجات دى مش بتاعته)

اكيد يا حسام

ناس طول عمرها في العسكرية ... وفجاة لقت نفسها بتدير بلد بحالها .. وهما كابروا ولم يستعينوا بمدنيين في المجلس لغدارة شئون البلاد معهم ...

وخلي بالك مجلس الوزراء هو مجلس تنفيذي ...

تخيل إنهم بيوعدوا بإلغاء قانون الطواريء قبل الإنتخابات البرلمانية

دي قلة خبرة يا فندم .. لإن إنت بتطبق الأحكام العسكرية دلوقت اللي هي أشد من قانون الطواريء .. يبقى الإتنين لازمتهم إيه مع بعض ؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

ولو برده

مليونية يوم الجمعه يعني مليونية

اه والنبي يا ياسر أصلي متراهن مع ناس أصدقائي على إنها ستكون مليونية حاشدة عشان نأكد على إن دم الشهداء مش هايروح هدر .. ولا ثرواتنا اللي إتنهبت خلاص إتردم عليها كده .. وأنا بطبعي متفائل .. لإني لا أملك غير التفاءل .. ولإن التشاؤم يقتل صاحبه ويشل تفكيره

وهما متخوفين شويه وبيقولوا : الإخوان خدوا اللي هما عاوزينه وما بقوش يوجعوا دماغهم في مظاهرات مليونية وبالتالي المظاهرات دي لن تتعدى بضعة ألوف ...

وانا بأقول إن مصر هي الشباب الوطني مش الإخوان ...

رابط هذا التعليق

والله الواحد مش عارف يكون رأي واضح. المجلس الاعلى فعلا قراراته و اسلوبها و توقيتاتها ينم عن افتقاد رؤية و ادارة و سياسة. اما مسألة المليونية فاعتقد كما قلت فى موضوع اخر اها لن تتوقف الدعوات لها طالما انه لا توجد قنوات حوار حقيقية. ما حدث من تخبط فى مسألة الاستفتاء من جانب من يقودون البلد مع وضوح رؤية من الجهة المقابلة من البرادعي و حمزاوي و الغزالي حرب و الكثيرون مما شرحوا الأمر مرارا و تكرارا كل هذا يدل على اننا لا نزال نحيا مرحلة اتكلم زي مانت عاوز و احنا هنعمل اللي عاوزينه بس مع تعديل طفيف هو انها بقت اتكلم زي مانت عاوز و احنا هنعمل اللي احنا فاكرين انك عاوزه

اذا اراد المجلس حقا ان يرتاح من جسامة المسئولية فليعمل على انشاء و تفعيل قنوات حوار حقيقية اما عن طريق مع ممثلي كافة التيارات بشكل واضح و معلن ساعتها ستتوقف المليونيات و لن تجد جماهيرا تؤيدها

تحياتي. مهيب

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>حين يصبح التنفس ترفـاً .. و الحزن رفاهية .. والسعادة قصة خيالية كقصص الأطفال</span>

رابط هذا التعليق

أقول لك إيه وأعيد لك إيه .. با حبيبي

أنا بأضحك من معاميق معاميق قلبي

الخبر لسه من نص ساعة

منع الشريف وسرور وعزمى من مغادرة البلاد والكشف عن أرصدتهمالخميس، 31 مارس 2011 - 16:35

قرر المستشار عاصم الجوهرى مساعد وزير العدل لشئون جهاز الكسب غير المشروع منع الدكتور أحمد فتحى سرور رئيس مجلس الشعب السابق وصفوت الشريف رئيس مجلس الشورى السابق والدكتور زكريا عزمى رئيس ديوان رئيس الجمهورية وزوجاتهم جميعا من مغادرة البلاد.

وأوضح المستشار الجوهرى أن هذا القرار يأتى فى ضوء ما أفادت به تحريات الأجهزة الرقابية المختلفة بشأن تضخم ثرواتهم، كما طلب المستشار الجوهرى من محكمة استئناف القاهرة بتحديد جلسة عاجلة لتأييد طلبه بالكشف عن سرية حسابات المسئولين الثلاثة المذكورين هم وزوجاتهم بمختلف البنوك داخل مصر.

كان جهاز الكسب غير المشروع قد تلقى سلسلة من البلاغات ضد المسئولين الثلاثة، حملت وقائع تشير إلى استخدامهم لنفوذهم السياسى فى الإثراء بصورة تحمل مخالفة للقانون، حيث طلب المستشار الجوهرى بتحريات الجهات الرقابية المختصة بشأن تلك البلاغات، والتى سلمت إليه اليوم.

ده على أساس إن كان عليهم كمبيالات من الدولة وواخدين سخانات بالقسط ؟

ويا ترى يا هل ترى إشمعنى النهاردة يا مجلس ؟

رابط هذا التعليق

الخبر لسه من نص ساعة

منع الشريف وسرور وعزمى من مغادرة البلاد والكشف عن أرصدتهمالخميس، 31 مارس 2011 - 16:35

قرر المستشار عاصم الجوهرى مساعد وزير العدل لشئون جهاز الكسب غير المشروع منع الدكتور أحمد فتحى سرور رئيس مجلس الشعب السابق وصفوت الشريف رئيس مجلس الشورى السابق والدكتور زكريا عزمى رئيس ديوان رئيس الجمهورية وزوجاتهم جميعا من مغادرة البلاد.

وأوضح المستشار الجوهرى أن هذا القرار يأتى فى ضوء ما أفادت به تحريات الأجهزة الرقابية المختلفة بشأن تضخم ثرواتهم، كما طلب المستشار الجوهرى من محكمة استئناف القاهرة بتحديد جلسة عاجلة لتأييد طلبه بالكشف عن سرية حسابات المسئولين الثلاثة المذكورين هم وزوجاتهم بمختلف البنوك داخل مصر.

كان جهاز الكسب غير المشروع قد تلقى سلسلة من البلاغات ضد المسئولين الثلاثة، حملت وقائع تشير إلى استخدامهم لنفوذهم السياسى فى الإثراء بصورة تحمل مخالفة للقانون، حيث طلب المستشار الجوهرى بتحريات الجهات الرقابية المختصة بشأن تلك البلاغات، والتى سلمت إليه اليوم.

متشكرين يا أبو الأسيان علي الخبر الجميل ده..ولو اني لسه عندي حالة ازبهلال بسببك عشان الفيديو بتاع بشار الٍأسد اللي حطيته الصبح

علي كده بأه نخلي المليونية أحد و ثلاثاء و خميس..لحد ما مبارك يتحاكم هو كمان..طالما ما بيجوش غير بكده

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

لن نهدأ ولن تهدا أرواح الشهداء إلا إذا تم إلقاء القبض على مبارك وزوجته وأولادة وإيدعهم في أقذر سجن لدينا ....

عشان يدوقوا واحد على مليون من اللي عملوه في الشعب المصري لمدة 30 عام ..

وخليهم يتسلوا ...... مش كان بيقول كده الظالم ؟

رابط هذا التعليق

عقبال الحزب الوطني مايتفكك وترجع املاكه وامواله للشعب اللي هو مصدر السلطات

يا قدس يا سيدتي معذرة فليس لي يدان ،

وليس لي أسلحة وليس لي ميدان ،

كل الذي أملكه لسان ،

والنطق يا سيدتي أسعاره باهظة ، والموت بالمجان ،

سيدتي أحرجتني، فالعمر سعر كلمة واحدة وليس لي عمران ،

أقول نصف كلمة ، ولعنة الله على وسوسة الشيطان ،

جاءت إليك لجنة، تبيض لجنتين ،

تفقسان بعد جولتين عن ثمان ،

وبالرفاء و ا لبنين تكثر اللجان ،

ويسحق الصبر على أعصابه ،

ويرتدي قميصه عثمان ،

سيدتي ، حي على اللجان ،

حي على اللجان !

رابط هذا التعليق

نفسي برضوا نعمل مليونية عشان نظبط لسان المسئولين

بالله عليكم وزير التنمية المحلية بقى له قد إيه بيتكلم عن تغيير المحافظين وحل المحليات ؟

لإن خدوها مني ... لو اإنتخابات إتعلمت في وجود المحليات دي ... يبقى على الدنيا السلام

رابط هذا التعليق

الخبر لسه من نص ساعة

معقول!!!!!!

وجالهم قلب يمنعوا التلاته مع بعض؟

مش المفروض كانوا يمنعوهم واحد واحد .

علشان المُده تبقى اطول وناخد لنا بتاع 3 شهور كمان.

اصلنا اتعونا انهم يطلعوا لنا الاخبار دي بالقطاره

رابط هذا التعليق

انا شايف المجلس العسكري يعمل على سحب البساط من تحت اعوان الحكومه والحزب والطغاة السابقين حبه حبه .

فبتدا يمسك في كم قارون ويرتب المحاكمه لحد ما يستلم القضاء ملفاتهم واهي قضيه بقت لدي القضاء . ونشوف الي بعده . لسا في جرائم كتيره وياما في السجن من مظاليم

لانو فتح ملفات وهات ياسجن . دا معناته ممكن يحصل ثوره مضاده .(( حراميه . ضباط امن مركزي . فساد اداري و فساد مالي . رشاوي مجرمي قتل من البلكون او في شقه .. )) . فخطوه خطوه لحد ما يكتمل العقد

السنا دي انا نازل بعربيتي . هل معنا كدا انا مش هدفع ولا تعريفه لبصمه العربيه ولا للجمارك ولا للطفايه الحريق 200 جنيه ولا ملف بــ 20 جنيه

رابط هذا التعليق

فرضت وزارة العدل المصرية الخميس منع السفر على ثلاثة من كبار المسؤولين السابقين المقربين من الرئيس المخلوع حسني مبارك، في اطار تحقيق حول الفساد، كما ذكرت وكالة انباء الشرق الاوسط الحكومية.

واعلن عاصم الجوهري نائب وزير العدل ان الرئيس السابق لمجلس الشعب المصري فتحي سرور، والرئيس السابق لمجلس الشورى صفوت الشريف ورئيس ديون رئاسة الجمهورية زكريا عزمي، قد منعوا من السفر الى الخارج.

وكان هؤلاء الثلاثة من اعمدة الحزب الوطني الديموقراطي الحاكم في عهد مبارك.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...