اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مافعله د. عبدالمنعم ابو الفتوح امس هل تؤيده ام تعارضه

raouf

Recommended Posts

فاكرين المليونية الاولى في التحرير ؟

يومها كنت بقلب في القنوات ومريت بالصدفة على قناه دبي وكانت صلاة الجمعه هناك شغاله .. استمريت في التقليب ورحت على قناه العربية لافاجأ "بمزيع " مصري بكامل زينته ومكياجه وقاعد بيعلق على الاحداث بحماس .. بصراحه استغربت جدا في البدايه ازاي ده وقت صلاه الجمعه عندهم والراجل قاعد في الاستوديو بيذيع على الهوا ومفكرش يروح للصلاه .. كان ممكن جدا يحطوا زميلة بداله في التوقيت ده محبكش الموضوع يعني .. بعدين قلت يمكن مش مسلم الله اعلم .. حتى تلك اللحظة فعليا عقلي مكانش متقبل ازاي راجل يترك صلاه الجمعه عادي كده .. لو ترك صلاه عادية جماعه عادي اقول هيصليها لوحده بعدين بس الجمعه بالذات دي مش قادره اهضمها بصراحه . .

مش فاكره في نفس اليوم ولا في جمعة اخرى تفاجأت بلقاء هاتفي مع عماد الدين اديب برضه والصلاه مقامة في التحرير وهو يفترض بيه موجود في مصر وعمال يتكلم بقاله كتير ولم يعتذر عشان يلحق الصلاه ولا كأن الموضوع في باله اساسا ..

ساعتها بس تاكدت بان الامر نسبي .. فعليا في ناس عندها موضوع الصلاه ده مفيهوش نقاش ويستغربوا موت لو لقيوا حد متجاهله .. وفي ناس سبحان الله العكس تماما .. بتستغرب حرص البعض على اداء الصلاه في موعدها وبيعتبروا ان في اولويات اخرى اهم . .

عن نفسي معرفش حقيقة ماحدث من الاخوان بس لو فعلا قطعوا المؤتمر عشان الصلاه وكان مفيش مجال انهم يصلوها في وقتها بعده يبقى هم عملوا الصح خاصه لو قطعهم ده جاء بطريقة دبلوماسية مفيهاش استعراض او تبجح .. لكن كنت اتمنى لو انهم اصلا خططوا وقت المؤتمر ليكون غير متعارض مع وقت الصلاه ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

• الردود 83
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

.. لكن كنت اتمنى لو انهم اصلا خططوا وقت المؤتمر ليكون غير متعارض مع وقت الصلاه ..

bv:-

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

جميل الصلاة طبعا في اوقاتها

وخصوصا لما تكون لوجه الله ,,

ولا ندخل في النوايا والنفوس والله ,,

لكن الغير مقبول والتي لا يقبلها الله - لانه اغنى الشركاء عن الشرك - ان تكون للسمعة او لايصال رسالة سياسية او دعائية ما ,,

قال عليه الصلاة والسلام : ( ألا أخبركم بما هو أخوف عليكم عندي من المسيح الدجال ؟ قلنا : بلى ، فقال : الشرك الخفي ، أن يقوم الرجل يصلي فيزين صلاته لما يرى من نظر رجل ) رواه ابن ماجه بإسناد صحيح

ياترى ايه رأيكم دلوقتي ...

مش قلتلكم دول تجار دين مالهمش مبدأ ولا ذمة

رحم الله شعار .... ( الإسلام هو الحل )

** هل عقد الاحتفالات وقت الصلاة في عهد مرسي ذو دلالة سياسية ؟!! .. أم امتداد للتخبط في الفكر

بدأ الاحتفال بعيد العلم قبل آذان الظهر بثلث ساعة وأذن الظهر بعد قراءة القرآن الافتتاحى ومع بداية كلمة الوزيرة .. والسؤال :

** هل كان مبارك ومؤسسته الرئاسية الفاسده المفسده أكثر حرصا على بروتوكولات السياسة التى تحترم الطقوس الدينية فلم يحدث ان كان احتفال او لقاء لرئيس الجمهورية على الهواء في وقت يقطعه صلاة ..

** أم أن مؤسسة الرئاسة الحالية نسيت ان أذان الظهر سيكون بعد دقائق من بداية الاحتفال ..

** وما المانع من الانتظار لما بعد الصلاة ولن يتأخر الحفل اكثر من نصف ساعة ..

** أم أنها رسالة غير مباشرة أن القائمين على الحكم ليسوا حريصين على شكليات الدين ..

رحم الله شعار .... ( الإسلام هو الحل )

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...