اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مبرووووووووك .....نعم للتعديلات الدستورية

Recommended Posts

شبكة رصد

فى أتصال تلفونى لشبكة رصد :

نفى الدكتور عبد الجليل مصطفى، المنسق العام للجمعية الوطنية للتغيير، ما تناقلته وسائل إعلامية حول دعوة الجمعية الوطنية للتغيير والبرلمان الشعبي لمظاهرة مليونية، الجمعة القادمة، رفضاً لنتيجة الاستفتاء حول التعديلات الدستورية.

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

• الردود 80
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

:protest:

لمصر فقط مبروك

وليس لاى فصيل اخر

ومن يتخيل انه هو الشعب المصرى والباقى لا وزن لهم

ليتذكر ما قبل 25 يناير

الشعوب قد تتناسى ولكنها لا تنسى

في بداية الموضوع قلت مبروك لكل المصريين ، و اظن انه ليس هناك مانع ان اخص بالذكر الجماعات الاسلامية

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

بقول مبروك و شكرا للأخوان و السلفيين

لأن نسبة 77% تكشف حجم تواجدهم في المجتمع المصري ، و ان التيارات الاخري مجتمعة حصلت علي 23 % فقط

ده غير دورهم الرئيسي في نجاح ثورة 25 يناير

يا لهوي ياما .. إوعي تقولي كده ..

لإن لو الإخوان حجمم تواجدهم 18 مليون ... يبقى يستاهلوا حكم أفريقيا مش مصر بس ...

لأ يا جويرية .. الإخوان قالوا نعم أوكي .. لكن الكُتلة الصامتة اللي فرحت بالمشاركة في عُرس الإستفتاء وعفواً ما كانتش تعرف يعني إيه دستور ولا قانون ولا بطيخ هي اللي رجحت الكفة .... ولا ننسى إن في ناس فاهمه وقرات وعرفت ومع ذلك إقتنعت بنعم وده حقها ...

طيب و الناس اللي مش فهمة دي واراحت صوتت ، ليه صوتت علي نعم بس ، ما كانوا صوتوا علي لا برضو بما انهم مش فاهمين

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

فى الدول الديمقراطية التى تعلمت معنى الديمقراطية يحدث الأتى فى كل إنتخابات

تدور حوارات حول الانتخاب ، تجرى مناظرات

يذهب الناس للجان الانتخاب للإدلاء بأصواتهم

يراقبون إعلان النتائج وتعلن النتائج

يتم تبادل التهانى

فى الصباح يذهب كل إلى عمله وكأن شيئ لم يحدث وينتبه كل إلى عمله.

مبروك لمن صوتوا بنعم ومن ايدوا التصويت بنعم

لكل من صوتوا بلا وارادوا ان تكون النتيجة الفائزة هى لا ، الأمر عادى لا او نعم كانت مجرد تجربة وبروفة للانتخابات الحقيقية ، انتم اردتم صالح الوطن ، ومن صوتوا بنعم أرادوا صالح الوطن ، وطالما اننا جميعا نبغى صالح الوطن فلا بأس أى الفريقين رجحت كفته لان الهدف واحد، الا وهو صالح الوطن واستقراره.

فلنفكر جميعا فيما هو آت

وأهم شيئ فيما هو آت أن يمنع تماما استخدام الدين كفزاعة او كمحفز فى أى إنتخابات قادمة وأن يتم محاسبة من يقومون بذلك

مشاركة رائعة و محترمة تنم عن وعى و حس سياسي راقي..تحياتي اخي الفاضل.

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

رفعت السعيد صاحب الحزب اليساري حالياً والشيوعي سابقاً

الأن علي النيل للاخبار وقد فقط توازنة وبدأ يشكك في كل شئ ويشكك في اللجنة ويشكك في الاستفتاء

ايها العلمانيين والشيوعيين افهموا الدرس

الشعب لايهتم بكم ويحتقركم كما تحتقرونة

طب ليه كده

انا واحد من الناس صوتت ب لاو اجرت سيارة نصف نقل و نقلت عليها حوالي 15 فرد و صوتوا كملهم ب لا

يعني عملت 3 خمسات ... مش خمسة واحدة

و يوم الجمعة السابقة اتشاكلت انا و الشيخ بعد الخطبة عشان استغلاله للمنبر و دعايته لكلمة نعم و هو مش فاهم نعم ليه

و كان ده سبب ان ناس كتير قالت لا .. لما لقوا مولانا الشيخ مش عارف يرد

هل كل ماسبق يخليني من زمرة العلمانيين و الشيوعيين

الاجابة لا

انا مش علماني و مش شيوعي و مش شيعي حتي

و يمكن عندي علم شرعي اكتر منك و فاهم باب المقاصد و المفاسد زيادة عنك حبتين

عموما .. رغم سعادتي الشديدة ان الشعب اتحرك و راح الاستفتاء لكني حزين جدا ان الناس صوتت بدون ما تفهم ايه الحوار اصلا

رغم انهم بكره يفهموا

و ربنا يستر ع البلد و ع اللي هيجري فيها

باشمهندس ياسر طبعا احيك على شجاعتك في مواجهة تغييب العقل و دة دورنا كمتعلمين و مثقفين و هو توعية الاخرين توعية موضوعية ..يؤسفني طبعا اني اقولك ان اغلبية ان ماكنش كل الاربعة مليون اللي صوتوا بلا هم من الشباب المثقف الواعي بالاضافة طبعا للنخبة السياسية و دة شئ كان واضح تماما من استهجان بعض الرموز السياسة المرموقة امبارح في قنوات التلفزيون لنتيجة الاستفتاء..زي الدكتور مصطفي الفقي و السيد عمرو موسي و الاستاذ حسنين هيكل..طبعا اطلاقا لا اقلل من شان من صوت بنعم او اتهمه بالجهل لاني شوفت بنفسي ناس اتخذت نعم عن قناعة و فهم و طبعا احترم عقليتهم..و ناس متعلمة و لكن ليس لديها الادراك السياسي الكافي او الرؤية المستقبلية و دي نتيجة طبيعية للنظام السابق من جعل الشعب بمنئ عن العملية السياسية و الفئة التالتة هي فئة التبعية و دول كانوا الاغلبية و اللي اختلطت المفاهيم عندهم ..زي مثلا ما علاقة العلمانية و الشيوعية بالتعديلات الدستورية؟؟ حتي المواد المراد تعديلها ليس لها علاقة بالدين دة اصلا لو حنفترض ان العلمانية هى كل ما ضد الدين..اتفق مع كثير من المحللين و الذين تابعت ارائهم بالامس ان المهمة القادمة للاحزاب هي توعية الشعب المصري و التواصل معه..تحياتي

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

كتير من اهلي نزلوا الاستفتاء و صوتوا بنعم

و هما لا اخوان و لا سلفيين و لا جماعات اسلامية

و ناس متعلمين و مثقفين لا هما جهلة و لا ضيقي الافق

و نزلوا صوتوا بنعم لحاجات تانية خالص غير بقاء المادة التانية

كل الحكاية انهم

اولا مش عاوزين الجيش يفضل اكتر من كده لان له دوره الاهم في حماية البلد

ثانيا اقتنعوا بكلام المستشار طارق البشري

ثالثا عاوزين يدوا وقت كافي لصياغة دستور جديد تحت ادارة مدنية مش عسكرية

رابعا عاوزين يدوا فرصة للحكومة انها تشوف شغلها و يظهر حجم انجاز الثورة

اخي الفاضل ريمو ..اولا مبروك على النتيجة و تحياتي لاسرتك الكريمةو لو كانت اتيحت فرصة عمل مناظرة في التلفزيون على غرار الانظمة الغربية كنت حاجيب عن مبرراتك كالتالي:

1- في حال التصويت بلا كان سيتوجب على الجيش القيام باعلان دستوري تمهيدا لتنظيم مجلس رئاسي يضم شخصية عسكرية..خد بالك تعديلات امبارح المفروض انها بقت اعلان دستوري بس الفرق ان يعقبها انتخابات برلمانية.

2- انا لا اعرف للامانة ما هي تصريحات المستشار طارق البشري..بس على جنب..مين يشهد للعروسة

3- في حال تنظيم مجلس رئاسي كان سيتم تشكيل لجنة لوضع الدستور مؤلفة من سائر القوي الوطنية لصياغة دستور كامل و بالتالي للوصول لاتفاق في ما بين كل تلك القوي كان سيستغرق الامر وقت ..دستور على نار هادية ..في حين ان بنعم يتوجب على الرئيس القادم وضع دستور جديد في فترة زمنية محددة و بعدها استفتاء و قصة جديدة..دي نقطة الوقت اصلا كانت المبرر عند اللي صوتوا بنعم عن فهم بمبداء عايزين نخلص.

4- الحكومة دي كانت ختاخد فرصة اكبر في ظل مجلس رئاسي اما الان فعمرها 6 شهور تقريبا و الحكومة اللي بعدها حتكون بالمثل ..اول حكومة حتستقر عندك شوية غالبا حتكون اول حكومة بعد اعلان الدستور الجديد...و دة كله بردو اجتهاد شخصى و انا مصري اولا و اخرا و اتمني الخير لبلدي...تحياتي

رابط هذا التعليق

الباشمهندس ياسر العزيز

تصحيحا للمعلومة أنا مش أستاذ ومدرس زي ما حضرتك بتقول ولكن تدرجت في السلم الوظيفي حتى صرت موجها بامتحانات حرة نزيهة طلعت فيها الأول بحمد الله وتوفيقه

مبارك

و من تفوق لتفوق

يا موجه

بقول مبروك و شكرا للأخوان و السلفيين

لأن نسبة 77% تكشف حجم تواجدهم في المجتمع المصري ، و ان التيارات الاخري مجتمعة حصلت علي 23 % فقط

ده غير دورهم الرئيسي في نجاح ثورة 25 يناير

ياااااااه

وحشتينا كلاكيت مرة تانية يا جويرية

بقالي كتير مضحكتش

باشمهندس ياسر طبعا احيك على شجاعتك في مواجهة تغييب العقل و دة دورنا كمتعلمين و مثقفين و هو توعية الاخرين توعية موضوعية ..يؤسفني طبعا اني اقولك ان اغلبية ان ماكنش كل الاربعة مليون اللي صوتوا بلا هم من الشباب المثقف الواعي بالاضافة طبعا للنخبة السياسية و دة شئ كان واضح تماما من استهجان بعض الرموز السياسة المرموقة امبارح في قنوات التلفزيون لنتيجة الاستفتاء..زي الدكتور مصطفي الفقي و السيد عمرو موسي و الاستاذ حسنين هيكل..طبعا اطلاقا لا اقلل من شان من صوت بنعم او اتهمه بالجهل لاني شوفت بنفسي ناس اتخذت نعم عن قناعة و فهم و طبعا احترم عقليتهم..و ناس متعلمة و لكن ليس لديها الادراك السياسي الكافي او الرؤية المستقبلية و دي نتيجة طبيعية للنظام السابق من جعل الشعب بمنئ عن العملية السياسية و الفئة التالتة هي فئة التبعية و دول كانوا الاغلبية و اللي اختلطت المفاهيم عندهم ..زي مثلا ما علاقة العلمانية و الشيوعية بالتعديلات الدستورية؟؟ حتي المواد المراد تعديلها ليس لها علاقة بالدين دة اصلا لو حنفترض ان العلمانية هى كل ما ضد الدين..اتفق مع كثير من المحللين و الذين تابعت ارائهم بالامس ان المهمة القادمة للاحزاب هي توعية الشعب المصري و التواصل معه..تحياتي

علي الرحب و السعة

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

غزوة الصناديق

http://www.youtube.com/watch?v=C8-lLQtB_Es

مطروح - طارق حسن - 91% - أعلى نسبة في المحافظات -

ياترى علشان أنا فيها - 90 % نعم

النسبة كبيرة وهو دا اللي بيزعل مش الشيخ أو اللي بيزعل الله أكبر

طيب : الله أكبر الله أكبرالله أكبرالله أكبرالله أكبرالله أكبرالله أكبرالله أكبرالله أكبرالله أكبرالله أكبرالله أكبرالله أكبرالله أكبرالله أكبرالله أكبرالله أكبر

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

انا خلاص بقيت ملطشة يا اخوانا في المنتدى دا

لازم ادارة المحاورات تتصرف

حطوا على اسمي شعر طويل يا خوانا و لا طرحة ولا فستان و لا اعملوا اي حاجه

كل ما حد يكلمني يقولي يا اخ ريمو او يا استاذ ريمو

اجيبلكم اسم دلع ايه اكتر من كده عشان تعرفوا اني انثى و الله العظيم انثى

الطم و يقولوا الولية اتجننت

:Head: :Head: :Head: :Head:

جد بقى

بص يا استاذ جوناثان

هما كان دا اختيارهم بعد تفكير و ما اقدرش انا احجر عليهم

اللي قصدته من كلامي ان مش الاخوان و السلفية بس اللي قالوا نعم او كان اختيارهم على اساس ديني

في ناس كتير تانية اختارت نعم عن قناعة

و بعدين صدقني و خليك متأكد ان كل حاجه بتحصل بتكون دايما بترتيب ربنا

و ترتيب ربنا دائما و ابدا خير

و ان شاء الله يكون الرأي دا فيه الخير لمصر

و زي ما قولت في مداخلة قبل كده خلاص الاستفتاء خلص و النتيجة بقت نعم و بالتالي لازم نسيب دا ورا ضهرنا و نشتغل على اللي جي

و مدام اغلب الناس اختارت نعم يبقى دلوقتي سواء اللي قال نعم او لأ

كلنا دلوقتي المفروض نكون نعم عشان صالح مصر

تقبل تحياتي

رابط هذا التعليق

http://www.youtube.com/watch?v=Wn4VnDJKLA4

يبدو ان الامور كانت فعلا شبه حرب

وانا كنت نايم فى العسل

ربنا يسترها ويحفظ مصر من كل شر

تم تعديل بواسطة aimen

رابط هذا التعليق

وانا كنت نايم فى العسل

معوق ذهنيا و يروح يقول لأ

معلش دا في شرع مين الكلام دا بقى؟

اذا كان ربنا اللي هو ربنا رفع القلم عن المعاقين ذهنيا ازاي احنا نستغلهم بالشكل دا

لا حول و لا قوة الا بالله

لك الله يا مصر

رابط هذا التعليق

:lol: ...انا اااااااااااااااااااااااسف.....حقك عليا بجد :give_rose:

رابط هذا التعليق

:lol: ...انا اااااااااااااااااااااااسف.....حقك عليا بجد :give_rose:

حصل خير يا فندم :)

رابط هذا التعليق

ايمن

انا علقت ع المداخلة بتاعتك هنا ف الرابط ده

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=82662&st=0&gopid=715234entry715234

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

وانا كنت نايم فى العسل

معوق ذهنيا و يروح يقول لأ

معلش دا في شرع مين الكلام دا بقى؟

اذا كان ربنا اللي هو ربنا رفع القلم عن المعاقين ذهنيا ازاي احنا نستغلهم بالشكل دا

لا حول و لا قوة الا بالله

لك الله يا مصر

مش هيبقى عارف بيقول لا على إيه

بس المهم الكم وليس الكيف

مش شايفة بيقول عددنا كبير

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

بصراحة انا كنت حاطلب من الفاضل ايمن حذف فيديو الشيخ محمد يعقوب من غير حتى ما اشوف فيه ايه لان خلاص الموضوع انتهي و مفيش فايدة من عرض الحاجات دي..مع كل احترام طبعا..لكن حاعقب على وضع فيديو الانبا رفائيل حتى لا يتهمني احد بالازدواجية و خصوصا انه يبدو كانه يحمل نفس فكرة الحشد الديني..و تعقيبي حيكون موضوعي جدا بعيدا عن اي محاباة..اولا كما هو واضح في اول الفيديو ان دة كان سؤال في اجتماع يعني دة ماكنش موضوع الاجتماع..ثانيا الانبا رفائيل قال ان مش من المستحب طبعا ان الكنيسة تشجع على راي معين عن ثقة في تفكير ابنائها و دة اعلان واضح انها لن تتهم صاحب اي اتجاه سواء كان رافض او مقتنع باي اتهام ديني او خلافه..ثالثا هو قال كلمة توعية و هو دة المهم..التوعية و في تللك التوعية هو مقالش كلام جديد..التعديلات هزيلة لا تخدم بناء دولة مدنية تحول الحاكمالي ديكتاتور...كلام كلنا اكيد سمعناه من مختلف المحللين و السياسيين اليومين اللي فاتوا..و كونه يعلن عن التخوف من اعلان دولة دينية دة معلش شئ طبيعي في ظل الحوارات اللي اجريت اللي الايام اللي فاتت مع عبود الزمر و غيره..و على فكرة الدكتور عصام العريان لبرنامج بلدنا امس قال ان عرض الاخوان منتهك من السلفيين و الوهابيين و كل التيارات الموجودة على الساحة و ان الاخوان تنأى بنفسها عن تصريحاتهم..و دة بصراحة سيغير مفهومي شوية عن الجماعة خلال المرحلة القادمة و اتمني ان يصدقوا في نيتهم..نقطة المعاق ذهني..هي غريبة شوية و قد يكون يقصد المعاق ..و على كل حال فى راي الامي و الجاهل و التابع ممن صوتوا امس لم يكونوا افضل حالا من المعاق ذهنيا..جلهم لم يستخدم العقل..اخيرا كما يتضح من الفيديو نحن نقبل من الله كل شئ و نشكره على كل شئ...تصبحوا على خير

تم تعديل بواسطة jonathan

رابط هذا التعليق

نورت المنتدى يا بشمهندس

:clappingrose:

وحشني يا ايمن

مش هيبقى عارف بيقول لا على إيه

بس المهم الكم وليس الكيف

مش شايفة بيقول عددنا كبير

الراجل ده كلامه مرفوض قطعا

صحيح هو حاول انه يبرر اسباب رفضه للتعديلات لكن ضايقني كتير السبيل لتحقيقها

كنت ناوي اتكلم عن التجاوزات اللي عرفتها من استماتة الكنيسة في اجبار النصاري علي رفض التعليقات

لكني فضلت ان احد اصدقائنا منهم يتكلم عنها

اكيد هتلاقي شباب رفضوا الاسلوب زي ما انا رفضته عندنا

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

بصراحة انا كنت حاطلب من الفاضل ايمن حذف فيديو الشيخ محمد يعقوب من غير حتى ما اشوف فيه ايه لان خلاص الموضوع انتهي و مفيش فايدة من عرض الحاجات دي..مع كل احترام طبعا..لكن حاعقب على وضع فيديو الانبا رفائيل حتى لا يتهمني احد بالازدواجية و خصوصا انه يبدو كانه يحمل نفس فكرة الحشد الديني..و تعقيبي حيكون موضوعي جدا بعيدا عن اي محاباة..اولا كما هو واضح في اول الفيديو ان دة كان سؤال في اجتماع يعني دة ماكنش موضوع الاجتماع..ثانيا الانبا رفائيل قال ان مش من المستحب طبعا ان الكنيسة تشجع على راي معين عن ثقة في تفكير ابنائها و دة اعلان واضح انها لن تتهم صاحب اي اتجاه سواء كان رافض او مقتنع باي اتهام ديني او خلافه..ثالثا هو قال كلمة توعية و هو دة المهم..التوعية و في تللك التوعية هو مقالش كلام جديد..التعديلات هزيلة لا تخدم بناء دولة مدنية تحول الحاكمالي ديكتاتور...كلام كلنا اكيد سمعناه من مختلف المحللين و السياسيين اليومين اللي فاتوا..و كونه يعلن عن التخوف من اعلان دولة دينية دة معلش شئ طبيعي في ظل الحوارات اللي اجريت اللي الايام اللي فاتت مع عبود الزمر و غيره..و على فكرة الدكتور عصام العريان لبرنامج بلدنا امس قال ان عرض الاخوان منتهك من السلفيين و الوهابيين و كل التيارات الموجودة على الساحة و ان الاخوان تنأى بنفسها عن تصريحاتهم..و دة بصراحة سيغير مفهومي شوية عن الجماعة خلال المرحلة القادمة و اتمني ان يصدقوا في نيتهم..نقطة المعاق ذهني..هي غريبة شوية و قد يكون يقصد المعاق ..و على كل حال فى راي الامي و الجاهل و التابع ممن صوتوا امس لم يكونوا افضل حالا من المعاق ذهنيا..جلهم لم يستخدم العقل..اخيرا كما يتضح من الفيديو نحن نقبل من الله كل شئ و نشكره على كل شئ...تصبحوا على خير

الفاضل / jonathan

أولا أنا معجب بآراءك المعتدلة والواعية،

ولكن فى هذا التعليق أجد أنه قد جانبك الصواب

كنت قد علقت فى أكثر من مكان مطالبا بوضع قانون وتشريع يمنع ان يستغل رجل الدين مسلما او مسيحيا ، أن يستغل مكانته ( الدينية ) للتأثير الدينى على الناخبين سياسيا بأن يقومون بتوجيههم اتجاه سياسى معين.

مافعله الراهب يتنافى تماما مع مركزه الدينى وتحريضه على استخدام المتخلفين ذهنيا فى التصويت يعتبرا تشجيعا على التزوير.

يجب أن يتوقف الجميع عن استخدام الدين والمركز الدينى للتأثير على الناخبين،

ولو احب ان يكون سياسيا فليخلع رداء الدين وليرتدى ملابس عادية ويكون حزبا ويجمع حوله انصاره سياسيا.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...