اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عايزين نبخر المنتدي....حابس...حابس

Recommended Posts

الا مفيش حد اعتذرلي

ولا يهمك يا سيدي .. انا يا ناس اعترف اني آذيت البني ادم ده وهلكته وشرشرحته بكل حتة وعملت فيه افلام وضحكت عليه خلق الله وخليته عبرة لمن لا يعتبر ، وخليت اللي ما يشتري يتفرج ..وكشفت كل اسراره وفضحته بكل مكان

خلاص ... فهمتكم .. انا فهمتكم

:closedeyes:

-------------------------------------

تحية تقدير كبيرة لكل من سكوربيون و الفاضلة سلوى والفاضلة فلانة ومصرية متغربة على كلام الكبار اللي نازل يرف هنا

فعلا الدية عند الكرام الاعتذار

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

رابط هذا التعليق

لا انا ضد هذا الصلح

الصراع دوما ما كان يولد الابتكار و الابداع ,,

افضل مخترعات البشرية ظهرت في ازمان الحروب

المياه الراكدة الآسنة ما ابشعها يعععععع

ثورة ثورة

الى الامام ,,

بهرج طبعا :happy:

وان جنحوا للسلم فاجنح لها وتوكل على الله

صدق الله العظيم ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

وددت أن أعتذر للفاضلة ضحي انني في موضوع يدور حول المحاورات أستخدمت معها اسلوب ساخر لا تستحقه ...

و أعتذر لها أكثر لأنني مكبلا بالصداقة لم أقل كلمة حق لصالحها مؤخرآ ..

جزاك الله كل خير استاذي الفاضل اكذب لو قلت لك اعتذارك مقبول ببساطه لان الاعتذار واجب علي انا مش على حضرتك .. صدقني سيدي مش محتاج ابدا تعتذر ومتفهمة تماما اي دوافع لانفعالات سابقة في كلامك معايا وبالفعل لا احمل لحضرتك الا مااظهره امامك .. توقير واحترام واعتزاز لما اقرأه لك . . اما عن التكبيل بالصداقة فجملتك في حد ذاتها شهاده اعتز بيها وتثبت لي ان تقديري كان في محله .. شكرا سيدي الفاضل واتمنى حضرتك الي تقبل اعتذاري عن اي ازعاج سببته لك سابقاً ..

الفاضلة فلانة ..

لك في عنقي دين انك ( صفحتي ) عني لما اعتذرت لك زمان وانا كنت مخطئة في حقك ومحرجه وانا بطلب الصفح ومع ذلك تقبلتي بكل صدر رحب واحرجتيني جدا بمسامحتك لخطئي .. معتقدش اني ممكن ازعل منك تاني ابدا بعد هذا الدرس العظيم .. واكيد منتش مضطره نهائيا تعتذري بالنيابة عن حد او اني امسح فيكي اخطاء حد حتى لو كان خطئي انا شخصيا .. جزاكي الله كل خير ..

الفاضلة مصرية متغربة ..

كلامك على عيني وراسي ووجهة نظرك سليمه تماما ولو لاحظتي حضرتك فبضعه اقلام بتجاهل ردودها لاسباب مختلفة بس اكيد لو الموضوع فيه تبرئة ساحة او دفاع شرعي عن النفس فاكيد هبقى مضطره ارد بل واتحين الفرص لاثبت بالدليل الدامغ اني لست ذلك الشخص الكريه الي يحاول البعض ـ وبالحاح ـ تصويره .. اعتقد لو عملت ده ورديت على حد دائم التهجم علي بما يثبت ان هجومه خاطيء فلا لوم علي عندها بل اللوم لو تركت صورتي مشوهة كما يصورها . .

واكيد برضه حضرتك لم تخطئي في حقي ولست مجبرة نهائيا على توجيه اي اعتذار او ماشابه وان كان على احد ان يعتذر فالواجب علي انا لاني اشغلتكم معي بشكوتي الي مازلت انتظر رد ـ رسمي ـ عليها لانه يعني لي الكثير ..

على فكره انا مش منتظرة حد يقولي انتي صح او فلان غلط لمجرد ان يقال ذلك ولا عاوزه حد يجاملني او يخضعني بسيف الحياء مهما استفدت من وراء ذلك .. انا عاوزه بس حكم العدل بدون اي اعتبارات شخصية وعلى اعتبار اني عضو جديد انضم للمحاورات حديثا ومشكلته مع عضو جديد مثله لم يسبقه في العضوية الا ببضعه ساعات .. العدل والعدل فقط ..

مطلبي بسيط ومتأكده انكم اهل للعدالة بدون اي اعتبارات ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

عتاب جديد علي كل المحاورتيه ال شافوا مداخلتي ف التوبيك ومش ردوا ولو بكلمه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عتاب عليكم كلكم كل ال دخلوا لحد الان مش عارفه ليه بيراودني احساس انكم مش بتقبلوا حد جديد وسطكم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

dodo

رابط هذا التعليق

عتاب جديد علي كل المحاورتيه ال شافوا مداخلتي ف التوبيك ومش ردوا ولو بكلمه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عتاب عليكم كلكم كل ال دخلوا لحد الان مش عارفه ليه بيراودني احساس انكم مش بتقبلوا حد جديد وسطكم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لا يا ست الكل والله انا كنت فاكرك كلامك موجه للفاضلة ضحى فقلت ارد بايه ,,

لكن بالاصالة عن نفسي وبالنيابه عن زمايلنا ده بيتك طبعا وليكي كل الاحترام والتقدير ,, :give_rose:

رابط هذا التعليق

أختي الفاضلة

اللي بيدخل هنا بيبقى منا

لحد ما هو اللي يمشي

محدش هنا بيتم تجاهله

اللي بيدخل معانا لازم يدخل من غير مقدمات

و يشارك على طول

يعني يشمر و ياكل من غير عزومة

:give_rose:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

اهلا وسهلا دودو هانم .. المنتدى منور بوجودك واكيد نقبل وجودك ويسرنا كلنا ..

وبخصوص مداخلتك انا رأيي اللي قلته من اول ان بلاش ندخل بتفاصيل ونتعاتب .. لان التوبيك ده اصلا ما اتعملش عشان كده .. احنا عايزين النفوس تهدى من الجميع ..

================================

اركتكت .. شفت اغراءات سكوتك عملت شغلها ازاي ؟

كان من زمان يابني

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

رابط هذا التعليق

اهلا وسهلا دودو هانم .. المنتدى منور بوجودك واكيد نقبل وجودك ويسرنا كلنا ..

وبخصوص مداخلتك انا رأيي اللي قلته من اول ان بلاش ندخل بتفاصيل ونتعاتب .. لان التوبيك ده اصلا ما اتعملش عشان كده .. احنا عايزين النفوس تهدى من الجميع ..

================================

اركتكت .. شفت اغراءات سكوتك عملت شغلها ازاي ؟

كان من زمان يابني

كده برضوا يا ساري انت ما صدقت يا سيد !

لعلمك بقى حوحشكم اوي لانكم مش حتلاقوا حد في اسلوب اركتيكت ولماضته \ مع الاعتذار للاستاذه :happy:

رابط هذا التعليق

مكاوية اصلية bv:-

يشمر ويغرف وياكل

هيا اتفضلوا يا حبايب

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

يعني ايه حنانيك !

السلام عليكم ورحمة الله...

لأ دى سيم كده بين المشرفين...:)

حنانيك يعنى تحنن علينا وزدنا وأعطف علينا حنانا بعد حنان..يعنى مرة تلو مرة...

وهى صيغة لغوية تُجيز اللفظ وتُصيب المعنى ..وتقويه وتنصره على من يعاديه ..هاى هىء.

والله اعلم..

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

يعني ايه حنانيك !

السلام عليكم ورحمة الله...

لأ دى سيم كده بين المشرفين...:)

حنانيك يعنى تحنن علينا وزدنا وأعطف علينا حنانا بعد حنان..يعنى مرة تلو مرة...

وهى صيغة لغوية تُجيز اللفظ وتُصيب المعنى ..وتقويه وتنصره على من يعاديه ..هاى هىء.

والله اعلم..

عبد الحميد الصحاح :happy:

اوكيش ,,

طب يعني ايه سعديك ؟؟

انا بخفف الجو يا استاذة ربي يحميكم ,, :happy:

رابط هذا التعليق

الا مفيش حد اعتذرلي

ولا يهمك يا سيدي .. انا يا ناس اعترف اني آذيت البني ادم ده وهلكته وشرشرحته بكل حتة وعملت فيه افلام وضحكت عليه خلق الله وخليته عبرة لمن لا يعتبر ، وخليت اللي ما يشتري يتفرج ..وكشفت كل اسراره وفضحته بكل مكان

خلاص ... فهمتكم .. انا فهمتكم

:closedeyes:

وانا قبلت اعتذارك

ولكن هذا لا يمنع من الانتقام

رابط هذا التعليق

معرفتش أختار حد أراسله من الإدارة

ولقيت كل الموضوعات الإدارية مقفولة

وملقيتش غير الموضوع ده اللي نشط شوية في باب "شؤون المحاورات" فقلت أوجه فيه سؤالي وأعتذر لصاحبة الموضوع لو خرجت عن المضمون

السؤال

لماذا لم يعلن عن تغيير معرف الأخ الفاضل حسام عبدالفتاح ؟؟

وشكرا..

رابط هذا التعليق

وانا قبلت اعتذارك

ولكن هذا لا يمنع من الانتقام

اصيل اصيل حقيقي - والمعنى في بطن الشاعر ;)

غريب يا رايق ,,

حبكتش يعني الشكليات دي الا دلوقتي ؟

ماهنتنيش له في توبيك الطوارق مدام حقاني كده !

رابط هذا التعليق

حكى أن أحد الحكماء خرج مع ابنه خارج المدينة ليعرفه على تضاريس الحياة في جو نقي .. بعيد عن صخب المدينةوهمومها

سلك الاثنان وادياً عميقاً تحيط به جبال شاهقة .. وأثناء سيرهما ..

تعثر الطفل في مشيته .. سقط على ركبته.. صرخ الطفل على إثرها بصوتِ مرتفع تعبيراً عن ألمه : آآآآه

فإذا به يسمع من أقصى الوادي من يشاطره الألم بصوت مماثل :آآآآه

نسي الطفل الألم وسارع في دهشةٍ سائلاً مصدر الصوت : ومن أنت؟؟

فإذا الجواب يرد عليه سؤاله : ومن أنت ؟؟

انزعج الطفل من هذا التحدي بالسؤال فرد عليه مؤكداً .. : بل أنا أسألك من أنت ؟

ومرة أخرى لا يكون الرد إلابنفس الجفاء والحدة : بل أنا أسألك من أنت؟

فقد الطفل صوابه بعد أن استثارته المجابهة في الخطاب .. فصاح غاضباً :"أنت جبان" !!

فهل كان الجزاء إلا من جنس العمل ..وبنفس القوة يجيء الرد: أنت جبان !

أدرك الصغير عندها أنه بحاجة لأن يتعلم فصلاً جديداً في الحياة من أبيه الحكيم , الذي وقف بجانبه دون أن يتدخل في المشهد الذي كان من إخراج ابنه

قبل أن يتمادى في تقاذف الشتائم تملك الابن أعصابه وترك المجال لأبيه لإدارة الموقف حتى يتفرغ هو لفهم هذا الدرس

تعامل _الأب كعادته _ بحكمة مع الحدث .. وطلب من ولده أن ينتبه للجواب هذه المرة ..

وصاح في الوادي

" إني أحترمك "

كان الجواب من جنس العمل أيضاً .. فجاءبنفس نغمة الوقار

" إني أحترمك " ..

عجب الشاب من تغير لهجة المجيب ..

ولكن الأب أكمل المساجلة قائلاً

" كم أنت رائع "

فلم يقلّ الرد عن تلك العبارة الراقية : كم أنت رائع

ذهل الطفل مما سمع ولكن لم يفهم سر التحول في الجواب ولذا صمت بعمق لينتظر تفسيراً من أبيه لهذه التجربة الفيزيائية

علق الحكيم على الواقعة بهذه الحكمة

أي بني ..نحن نسمي هذه الظاهرة الطبيعية فيعالم الفيزياء صدى ..

لكنها في الواقع هي الحياة بعينها .. إن الحياة لا تعطيك إلا بقدر ما تعطيها ..

ولا تحرمك إلا بمقدار ما تحرم نفسك منها الحياة مرآة أعمالك وصدى أقوالك

إذا أردت أن يحبك أحد فأحب غيرك ..

وإذا أردت أن يوقرك أحد فوقر غيرك ..

إذا أردت أن يرحمك أحد فارحم غيرك ..

وإذا أردت أنيسترك أحد فاستر غيرك ..

إذا أردت الناس أن يساعدوك فساعد غيرك ..

وإذا أردت الناس أن يستمعوا إليك ليفهموك فاستمع إليهم لتفهمهم أولاً

لا تتوقع من الناس أن يصبروا عليك إلا إذا صبرت عليهم ابتداء

أي بني .. هذه سنة الله التي تنطبق على شتى مجالات الحياة

وهذا ناموس الكون الذي تجده في كافة تضاريس الحياة

إنه صدى الحياة

.. ستجد ما قدمت وستحصد مازرعت

رابط هذا التعليق

معرفتش أختار حد أراسله من الإدارة

ولقيت كل الموضوعات الإدارية مقفولة

وملقيتش غير الموضوع ده اللي نشط شوية في باب "شؤون المحاورات" فقلت أوجه فيه سؤالي وأعتذر لصاحبة الموضوع لو خرجت عن المضمون

السؤال

لماذا لم يعلن عن تغيير معرف الأخ الفاضل حسام عبدالفتاح ؟؟

وشكرا..

احكام عرفية :(

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

مكاوية اصلية bv:-

يشمر ويغرف وياكل

يعنى ايه ميكاوية اصلية؟

يعنى قريبة زميلنا ميكاوى؟؟؟؟؟

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

صباح الورد علينا كووووووووووولنا

يمكن لما فتحت التوبيك كنت بعقل طفولي جدا فاكرة ان احنا لما كنا بنتخاصم و احنا صغيرين قوم ايه نروح نعمل حركة بصابعنا الصغير كده.....و ده معناه ان احنا قال يعني متخاصمين

و بعدين لما نيجي نتصالح نروح نعمل حركة بصباعنا الكبير برضه كدهوت

كنت فاكرة انه لازم يعني نعمل..."الحركات" بالصوابع دي....عشان نعلن الخصام...و عشان نعلن برضه الصلح

و مخبيش عليكوا قريت التوبيك من بره.....قال يعني عاملة فكيكة و قعدت ادور

هاااااااا...هما عملوا حركة الصوابع و لا لسه

يعني عملوا الصباع الصغير و لا الصوباع الكبير

و كل ما اشوفه ان لسه "حركة الخصام"....ازعل و اتكوم جوه نفسي

زعلانة

من نفسي اكيد

زعلانة انه فاتتني....كل الروح الحلوة دي.....مش بس ف حركة الصوابع اللي كنت مستنياها

لا

كل اللي كتب رد هنا في التوبيك

كل اللي قرا الكلام و برطم مع نفسه شوية

كل اللي عاتب

كل اللي معاتبش

كل اللي اتصالح

و اللي برضه متصالحش.....بس برضه جه

كل اللي عدي و قرا...و ووقف يقول ها هيعملوا ايه

انتو ا بجد عملتوا....عملتوا حركة....صوابع احلي من الللي كنت مستنياها

كتبتوا بايديكم.....قراركم

كل واحد وقف مع نفسه شوية.....و اخد قرار....بالحوار

كل واحد اخد قرار.....و بنحترمه.....اختلفنا...اتفقنا......كل واحد اخد قرار بالحوار

ومش عايزة اكتر من كده

انتهينا بقي علي ايه

مش هدور.....علي "حركة الصوباع".....لانها مش هتحصل بكلام و لا بطبطة.....ده قرار...ان احنا في حوار....مش في معركة....و ده قرار بتاعنا كوووووووولنا و مسئولين عنه كووووووولنا

بس خلاص

صباحكم........حوار....راقي.....لان كووووووووولنا نستحقه

صباحكم....صوباع فوق صوباع.....عشان ايد لوحدها متسقفشي

صباحكم.....انت...و انا......و خناقة....يمكن تستمر....بس الاهم ان احنا نلاقي مساحة نفضفض فيها....و نزعق فيها و نرجع تاني نتحاور

صباحكم.....أنتم....بكل ما فيكم.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 2
      دلوقتي لما يتم بناء جدار عازل يقفل انفاق غزه تماما يبقى حسب وجهة النظر السائده....هيفضل فقط السلاح اللي دخل قبل كده بعد شويه هيخلص السلاح ده طالما المصدر اتقطع لو ظهر بعد كده ممكن يكون دخل مصر منين؟ غزه مقفوله يبقى فاضل حدود اسرائيل و حدود ليبيا و حدود السودان و البحر الاحمر و المتوسط هل المنفذ الوحيد لدخول السلاح المهرب هو غزه فقط؟ ماعتقدش
    • 25
      يتزفلط علينا بعض الكاريوكيين الاسلاميين كل شويه و يقولوا الانقلاب الفاشل و الذي سينتهي حتما و لعمري و كلام كده كنا عايزين نعرف امتى سينتهي تقريبا يعني ايام ولا اسابيع ولا سنين؟ اصلهم دوشونا ايام جرابيع رابعه ماكانوا بيطلعوا كل نص ساعه يقولولنا مرسي راجع...مره في 10 رمضان و مره في ليلة القدر و بعدها في العيد و بعدها في العيد الكبير ووووووو و من كتر التوقعات الفاشله من حقنا ناخد منهم مواعيد محدده بقى متى سينتهي الانقلاب؟
    • 6
      عواطف .. أم أشرف السيدة التى امتدت يد "البغل" الأخوانى لتصفعها استمعت إليها فى برنامج "الشعب يريد" على قناة التحرير سيدة بسيطة .. تخطئ فى نطق بعض الكلمات اتصلت الكاتبة الصحفية فاطمة ناعوت بعد أن انتهت المقابلة معها عبرت عن رأيها فى السيدة البسيطة بقولها مصر .. بسطاؤها نخبة بمنتهى البساطة والتلقائية والأدب والأخطاء اللغوية ردت صفعة "البغل" الأخوانى مئات من الصفعات على وجوه كل "الأخوان المذنبين" هذا مقطع فيديو لبعض صفعاتها وسيقودك المقطع إلى المزيد من المقاطع وإلى المق
    • 53
      السلام عليكم و رحمة الله و بركاته عشان الله يكرمه...زي ما كرم السادات و اتنش عيار....قطع النت عن مصر كلها و لسه مستمر ف التصرف الغير مبرر دوت من فضلكم...عايزين نطمن علي اخواتنا و اخواننا المحاورين في مصر لو حد معاه رقم موبايل يتصل و يخش يطمنا لو سمحتم اتصلت بضحي.. و ب...Dreamwith me بحاول اوصل ل...shiko ذهبية بس لسه مافيش رد مش معايا ارقام رضوي و لا طنط هند علي من الاسكندرية خلونا نتطمن عليهم....نسمع صوتهم و نقولهم ان احنا بندعيلهم و معاهم حتي لو من بعيد يا رب يعدي الايام دي علي خير
    • 45
      السلام عليكم و رحمة الله و بركاته حبايبي الحلوين.....بكرة يوم ميلاد زهرة شباب منطقة الحبانية و مراكز البحث العلمي فيكي يا منطقة بنتنا دامو احنا نعمل ايه بقي......تورتات و الحركات دي.....مش هتنفع....... انا هرشت في دماغي كده..... و قولت احنا كل واحد فينا يخش النهاردة الساعة تناشر...(دي ساعة الصفر)...منين ما يكون و يقولها بخ....... اومال.....هو احنا لسه هنقول بقي اناشيد و الليلة دي..... ايه رايكم اظبطوا ساعاتكم..... البسوا الخوذات....و تعالوا قولوا لدااااااااااااامو كل سنة و انتي معانا..
  • أضف...