اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

برافو فيروز ....

Salwa

Recommended Posts

تحياتى ....تقديرى .......

اثلجت صدرى ......

اعتقد انه طالما توجد مصريات بعقليتك وجراتك الصحية .....فلا خوف على مصر .....ولا خوف على الأجيال الناتجة من امهات على شاكلتك ..

فى كثير من الأحيان وبحكم تمسكى بثوابت معينة اربأ بنفسى عن اشياء كثيرة ومنها الرد فى مواضيع تثير حفيظتى ولا اجد لها اى مبرر ....../ ولا اريد ان اقول تثير الغثيان /...

حتى فى احيان كثير نرى احجار صغيرة تحاول تعكير صفو البحيرة .....ولا نحرك ساكنا ...لأننا نعلم ان مصيرها قاع البحيرة

فيروز ......

فضلت اكتب لك علنيا لأنك تستحقى الثناء .........

انا فعلا فخورة بك .....

بارك الله فى امثالك يا ابنتى ....

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

kis)-

أنا مش عارفه اقول ايه بس يا مدام سلوى ..

أنا طبعا سعيده باطرائك و ارجو ان اكون مستحقه له mf(

بس ده كتير اوى .. mfb:

شكرا جزيلا :) gt: ;) flx:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

و انا كمان برافو فريوز

*اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس

*اللهم و لى امورنا خيارنا و لا تول امورنا شرارنا

* الساكت عن الحق شيطان أخرس

* الشعوب تستحق حكامها

رابط هذا التعليق

فريده flx:

مودى gt:

شاكرين مهللين kis)-

وعلى راى ام حميده سيدة البحار :)

موش عاوزه هتاف خاص mfb: .. عاوزه هتاف عام ys):

يعنى الحقيقه الريس مودى اكتر واحد يستحق التحيه mf( وربما هو الذى اذكره بالتحديد لانه كما قلت عبر باجاده عما اردت ان اقوله .. والحقيقه يعنى كثير من الاعضاء الذين شاركوا بالموضوع كان لهم آراء سديده وكلهم يستحقوا التحيه بنفس القدر .. ;)

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

تحياتى ....تقديرى .......

اثلجت صدرى ......

اعتقد انه طالما توجد مصريات بعقليتك وجراتك الصحية .....فلا خوف على مصر .....ولا خوف على الأجيال الناتجة من امهات على شاكلتك ..

فى كثير من الأحيان وبحكم تمسكى بثوابت معينة اربأ بنفسى عن اشياء كثيرة ومنها الرد فى مواضيع تثير حفيظتى ولا اجد لها اى مبرر ....../ ولا اريد ان اقول تثير الغثيان /...

حتى فى احيان كثير نرى احجار صغيرة تحاول تعكير صفو البحيرة .....ولا نحرك ساكنا ...لأننا نعلم ان مصيرها قاع البحيرة

فيروز ......

فضلت اكتب لك علنيا لأنك تستحقى الثناء .........

انا فعلا فخورة بك .....

بارك الله فى امثالك يا ابنتى ....

.........

أوافق

على كل كلمة وردت بحق فيروز

برافو فيروزة المنتدى

مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى

الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات

وصار نظاما لحكم مصر

برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب ..

سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..!

رابط هذا التعليق

وعلى راى ام حميده سيدة البحار 

موش عاوزه هتاف خاص  .. عاوزه هتاف عام 

تعيش فيروز أميرة البحار....يعيش البحر ألأبيض المتوسط

kis)- mf( mfb:

" إملأ عيناك بوجه من تحب فسوف تفتقده كثيراً فى يومٍ ما"

رابط هذا التعليق

يا محمااااااد

أأمرنى سعادتك ..... انا هنا , متحركتش ....

مين فيروز دى يا محمد ؟؟؟؟؟؟ شوفهالى تطلع مين ؟؟؟؟؟ هى ليها ملف عندنا ؟؟؟؟

طبعا , معاليك كل اللى بوستاته عدت الألف , عملناله ملف

حالا يكون على مكتبى ...العنصر ده خطير يا محمد .. و الله أعلم باين عليه هيتعبنا .... هما كانوا بيتكلموا فى ايه يا محمد ؟؟؟

قصيدة سرور يا فندم

مين يا خويا ؟؟؟؟؟ و ده برضك معاهم فى النادى ؟؟؟؟؟

سعادتك ده واحد أديباتى , مات من زمان .... كان كاتب كلام وسخ جدا بعد سعادتك ما شاف اللى شافه عند حمزه بيه بسيونى ..

يعنى كل واحد كان جوه , يطلع يلوش بالكلام و يقل أدبه .... هتولنا حد من أهله نقطع رقبته ....

سعادتك , اتعمل مع ابنه أحلى واجب .... خد ست اشهر فى ابو زعبل و كام ألف جنيه غرامه ....

صحى الناس دى يا محمد ... هما فاكرينا نايمين على وداننا , دا أحنا بنقرأ النت قبل الصباع ما يلمس الكى بورد .... هو مش اسمه كى بورد يا محمد ؟؟؟؟

بس برضك العنصر ده باين عليه خطير يا محمد , ما تشوفهلنا يا محمد اذا كان ممكن نراضيها بقرشين و تخلع من النادى ده ؟؟؟ حاول يا محمد .....

رابط هذا التعليق

الحقيقة لااجد ماعبر به عن احترامي لفيروز وارائها السديدة البعيدة عن الافتعال والاستظراف .

فهي ذات عقل راجح تتمتع بقدرة على النقاش الجميل وسعة الصدر

برافو دائما يافيروز

sng:: mf( gt:

سيري يانورماندي تو gt:

مٌر الكلام

زي الحسام

يقطع مكان ما يمر

اما المديح سهل ومريح

يخدع صحيح ويغٌر

والكلمة دين

من غير إيدين

بس الوفا

ع الحر

رابط هذا التعليق

أخوانى الأعزاء جميعا...

مع خالص احترامى وتقدير لكم...

ولكن هل الغرض من هذا الموضوع أن برافو الفريق "ج" و إخص عالتانيين؟؟

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

يا كليو كل واحد حر فى رأيه و مش معقول واحد فينا شايف انه عايز يقول حاجه و يخرس طالما لا لم يخرج عن قوانين المنتدى و بعدين انت اهو داخله فى موضوع واضح جدا من عنوانه هو بيتكلم عن ايه و باين من مداخلات الأعضاء هدف الموضوع و مع ذلك مداخلتك لا تمت له بصله و لم يعترض احد ......بلاش الشده دى يا كليو و خدى اشربى ده و روقى ;)

تم تعديل بواسطة Farida

*اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس

*اللهم و لى امورنا خيارنا و لا تول امورنا شرارنا

* الساكت عن الحق شيطان أخرس

* الشعوب تستحق حكامها

رابط هذا التعليق

أخوانى الأعزاء جميعا...

مع خالص احترامى وتقدير لكم...

ولكن هل الغرض من هذا الموضوع أن برافو الفريق "ج" و إخص عالتانيين؟؟

لأ طبعا مش معقول يكون رأيك كدا

كل شخص بيساهم في المنتدى بأسلوبه المتميز

وبالطبع كل عضو عنده ما يعطيه ويساهم به ويثري به المنتدى

وسوف تجدي نفسك متميزة في اشياء غيرك محتاج لها

وبصورة اخرى سوف نعتبر المنتدى عبارة عن مشروع تجاري

فيه من يساهم بثمن الارض وفيه من يساهم ببناء القواعد الخراسانية وفيه من يبني فيه الحوائط وفيه من يعمل الديكور وفيه من يحط الصور وفيه من يساهم بالاثاث وهكذا

وبالتالي برافو للجميع لجعلهم منتدى محاورات المصريين متميز ;)

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم فإن في قتلهم أجرا لمن قتلهم يوم القيامة

رابط هذا التعليق

محمد أبوزيد قال الفايدة فعلا

برافوا الجميع

ليه بقى ؟؟؟؟

لأن الجميع ارتقى لمستوى عالي من حرفية الحوار ومن اتساع الافق ولو بدرجة وان كانت بسيطة عن زمن سابق

يعني ايه؟؟؟

يعني ان هناك دائما تقدم وتطور للأحسن

يبقى برافو الجميع

قال تعالى في كتابه الحكيم :<span style='font-size:14pt;line-height:100%'> (وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً</span>) [النساء : 93] .صدق الله العظيم

بيض صنائعنا ... سود وقائعنا ... خضرمرابعنا ... حمر مواضينا

رأيت هم جميع الناس ماملكو وما ولدو فالحمد لله لا مال ولا ولد

رابط هذا التعليق

أؤمن على كلام الأستاذ العزيز محمد أبو زيد ، أننا كلنا نسهم بشكل أو بآخر بجعل هذا المنتدى الساحة الأرقى للحوار في المنطقة العربية كلها.

و إن كنت مع من أثنوا على العزيزة فيروز وهي صوت ناضج عقلاني لا نسمعه كثيراً في جيلي الحالي..و يذكرنا كثيراً بالغائبتين شعنونة و صاحبة الكزرونة أميرة خليل..

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

مع انى ضد تشجيع فيروز بالذات حتى لا يفتر ادائها وتشعر انها انجزت مهمتها وحان الوقت لان تترك الساحه للجيل الجديد bk:

ولكنى اشجع فيروز فى كل واحد منا ............مش ده برضه قصد اختى الغاليه مدام سلوى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ابن مصر

إن ربا كفاك بالأمس ما كان.... يكفيك فى الغد ما سوف يكون

رابط هذا التعليق

يابن مصر......عاوزنى اقولك ايه ؟؟

انت بالذات بتفهم الكلمة حتى قبل ما تتكتب ......

يعنى انا لو كتبت سطر ....انت بلا ادنى شك بتستنتج السطر التالى ..

حتى فى لغة الفوتبول ....لازم تشجع اللعبة الحلوة ......صح ؟

بس فيروز..وا......// تنفع جمع دى ؟//....المحاورات ..

اقصد شباب المحاورات ما شاء الله عليهم كلهم ......على طول صاحيين ..

هم لسة فى اول الطريق ......

عاوزين نفس طويل ياشباب .....لسة الطريق طويل ...

ربنا يبارك فى الجميع ..

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

كما قال الاستاذ محمد ابو زيد

كلنا نستحق برافو .. وانا ممكن اعتبر نفسى المندوب -الغير سامى-اللى كان موجود وقت تسليمها .. لكن فعلا المنتدى بسم الله ما شاء الله .. يمتلئ باعضاء و عضوات فضلاء .. يفخر بالانتساب اليهم اى شخص .. وهذه ليست مجامله انا فعلا اشعر باعتزاز كبير لوجودى بينكم .. وعلى فكره .. انا آثرت الانتظار قليلا حتى تهدأ الموضوعات المثاره .. كى اقول انى وان اختلفت مع البعض فى بعض الموضوعات .. الا انى بينى وبين نفسى لم امنع نفسى من الاعتراف بشجاعتهم فى الاختلاف و تعبيرهم عن هذا الاختلاف .. وهذا بالتاكيد يدل على ثقتهم فى اننا ورغم اختلافنا .. لا نعتبر الاختلاف مبررا لافساد الود .. وفى النهايه كلنا اخوات ;)

ارجو ان تتقبلوا تحياتى و احترامى لكم جميعا :blink:

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      اسمعهن..روزاليوسف تقدم مساحة حرة للتعرف على الموهوبات فى المجالات المختلفة.. نلقى الضوء على الأفكار.. التحديعرض المقال كاملاً
    • 2
      مبادرة من وزارة الثقافة المصرية. الثقافة بين يديك. حفلات يومية بالأوبرا  تعيشي يا مصر  تعيشي يا مصر.  حتى في ظروف الضنك  بلدنا معانا
    • 0
      بيان من اللجنة الاعلامية لحركة شباب 6 ابريل محاولات خائبة و مكشوفة للايقاع بين شباب الثورة : نظرا لأن قوى الثورة بدأت تتجمع و تحتشد لدعم مجلس الشعب ( ذو الاغلبية الاسلامية ) و تمكينه و اعطائه صلاحيات اكبر تشمل تشكيل الحكومة و اختيار رئيس مؤقت فإن انصار النظام الحالي و السابق لا شك يحاولون الايقاع بين الطرفين .. شباب الثورة الاسلاميين و الثوريين و من هذه المحاولات المحاولة الاولى : منذ يومين قام مجموعة من " انا اسف يا ريس " بعمل صفحة مختلقة تحت اسم " جريدة حزب النور - الصفحة الرسمية "
    • 20
      أعلن حزب "الحرية والعدالة" بالإسكندرية، عن إبرام الحزب اتفاقا مع السفير التركى بمصر لبدء حملة إعلانية ضخمة عن المعالم السياحية فى مصر، لعرضها فى التليفزيون الرسمى التركى مجاناً لجذب السياحة لمصر. وقال المهندس محمد سودان -أمين العلاقات الخارجية بحزب الحرية والعدالة بالإسكندريةـ إن الحزب كلّف لجنة التنمية بالاتصال بالمسئولين بوزارة السياحة للاتفاق معها حول إذا كانت الوزارة تملك إعلانات جاهزة يمكن عرضها فى تركيا، أو مطالبتها بإنتاج إعلان يروج للمزارات السياحية المصرية باللغة التركية، مشيراً إلى أن
    • 9
      والله العظيم أنا مكسوف من نفسي .. لأني راجل طويل عريض .. مش عريض قوي لكن أهو راجل والسلام ... كل اللي عملته إني صورت بكاميرتي المخالفات والمهازل اللي شوفتها في أجازتي .. وأتكسفت أنشرها هنا لأني حسيت إني كنت هابقى زي اللي بينشر غسيلة القذر أمام الناس .. وإن هذا سيُسيئة هو أولاً الرباط الخاص بي
  • أضف...