اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

البرادعي يعلن ترشحه للرئاسة

Recommended Posts

شكرا يا فتفوتة ... على الأخبار

إنتي بجد مصرية مخلصة

تستحقي درجة ( مصرية جدا )

انا كنت نايم ومتابعتش الاخبار

أنا كل يوم بيزيد احترامي للبرادعي

وكل يوم بيزيد اقتناعي إنه الأحق بالرئاسة

كويس هييجي الحوار مع البرادعي دلوقت على اون تي في

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

تابع البرادعى على اون تى فى

موافق يبقى في مجلس رئاسي حتى لو ده هيمنعه من الترشح للرئاسة،

زعجت عندما سمعت "نقاء الجنسية"، آخر مرة سمعتها من هتلر

رابط هذا التعليق

البرادعي: مازلنا فقراء مش قادرين ناكل ولا نشرب لكن استعدنا كرامتنا

إذا الشعب إختارنى سأكون سعيد ولو الشعب إختار شخص آخر سأكون سعيد أيضا لانه باختيار الشعب فقط

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

البرادعي: أود أن أكون رئيساً لمصر من أجل شخص شاهدته في العشوائيات يهبط من جبل ويصعد ليحصل على ماء نظيف

ليست ضد المادة الثانية بل نريد تطبيق مبادىء الشريعة الأسلامية التي تنادي بالحرية والمساواة

رابط هذا التعليق

البرادعي: إذا قدر لي أن أكون رئيس سيكون أول مؤتمر صحفي من عشوائية واعتذر ليهم

انا مش فاهمة الجزئية دى يعنى ايه؟؟

هو قال الكلام ده من زمان يا فتفوتة

من أول ما رجع مصر

إنه لو بقى رئيس أول مؤتمر صحفي هيعقده هيكون من العشوائيات وإنه هيعتذر ليهم

يقصد إنه هيعتذر ليهم عن الإهمال اللي الدولة اتعاملت بيه معاهم طول السنين اللي فاتت

-----------------------------

أرى أن البرادعي كل يوم يحرز نقاطا أكبر

وكل يوم مؤيديه بيزيدوا

على الهامش / على لسان وزير الداخلية ... ابتداء من الغد .. دوريات مسلحة من الأمن المركزي هتنزل تأمن الطرق السريعة خارج القاهرة

رابط هذا التعليق

تعليقات الناس على تويتر :give_rose:

RT @MahmoudRabi3:

شايفين الفرق بين البرادعى و شفيق، كل كلمة واضحة و صريحة تنفع مانشيت .. مش شفيق اللى معرفناش نطلع بتصربح واحد منه فى أى لقاء #jan25 #baradei

: RT @marionnette90:

الرجل مش بس بكريزمته .. الرجل برؤيته و خطط عملة و وطنيتة #baradie @TheSherio #ElBaradie #jan25

البرادعي في الفورمة و شكله حيدخل هاتريك : مبارك، النظام، الدستور .

.. @ElBaradei @YosriFouda #egypt #Jan25 #TAHRIR #FreeEgypt #betteregypt

شـرف والـبـرادعـى فـى يـوم واحـد ... أحـمـدك يــا رب .. حاجة تـشرح القـلـب الحـزيـن #Egypt #jan25 #baradei #AmnDawla #SS #dostor #tahrir

RT @fadimck:

صدق و صراحة البرادعي هي سر قوته @ElBaradei #egypt #Jan25 #TAHRIR #NewEgypt #FreeEgypt

RT @sakamone:

البرادعي رجل محترم , وطني , خايف على البلد , دكتور في القانون , عنده رؤية للمستقبل .. حتى الان لا يوجد منافس له #jan25 #Egypt

أنا مش حقول بس إن البرادعي يستحق رئاسة الشعب المصري .. أنا حقول الشعب المصري يستحق أن يرأسه شخص أمين ذي البرادعي #JAN25 ...

RT @Mohamed_A_Ali: #Jan25 #Egypt البرادعي: كان نفسي الناس تبعد فكرة "المُخلص" من دماغهم...

RT @barbary902006: امى كان طول عمرها بتشتم البرادعى بعد ما سمعتوا لقيتها بتقول ربنا يجعل ايامه احسن من اللى قبله,الوليه اقتنعت انو خلاص بقى الريس #jan25 #Egypt

والله الراجل دمه زي العسل كمان، زوجتي من كفر الدوار و مظنش كفر الدوار انضم للتحاد الاوروبي :D #ElBaradei #jan25 #egyelections

RT @SaraHazemTaha: غريبة أن البرادعي معترض عالدستور بالرغم من انه لا يتعارض مع ترشحه للرئاسة! #egypt #elbaradei #jan25

تم تعديل بواسطة aimen

رابط هذا التعليق

البرادعي: إذا قدر لي أن أكون رئيس سيكون أول مؤتمر صحفي من عشوائية واعتذر ليهم

انا مش فاهمة الجزئية دى يعنى ايه؟؟

هو قال الكلام ده من زمان يا فتفوتة

من أول ما رجع مصر

إنه لو بقى رئيس أول مؤتمر صحفي هيعقده هيكون من العشوائيات وإنه هيعتذر ليهم

يقصد إنه هيعتذر ليهم عن الإهمال اللي الدولة اتعاملت بيه معاهم طول السنين اللي فاتت

-----------------------------

أرى أن البرادعي كل يوم يحرز نقاطا أكبر

وكل يوم مؤيديه بيزيدوا

على الهامش / على لسان وزير الداخلية ... ابتداء من الغد .. دوريات مسلحة من الأمن المركزي هتنزل تأمن الطرق السريعة خارج القاهرة

فهمتها يا شرف متشكرة على الشرح

رابط هذا التعليق

رصد|البرادعي: النظام السابق كان يعتبر تعداد المصريين عبئ على الدولة، وتركيا والصين تعتبرهم قوة بشرية

بيقول انه مندهش لإدانة المصري طوال عمره لأنه حمل جنسية أجنبية أو تزوج أجنبية تعصب غريب

رابط هذا التعليق

لبرادعى: سبب خروجى من مصر طول الفترة السابقة للثورة كان لأنى مؤمن بعدم نفعى لوحدى ولأنى كنت ممنوع من الالتحام بالشعب

البرادعى : شرف الكلمة و شرف المنافسة

رابط هذا التعليق

نزل الفيديو على اليوتيوب و لا لسا؟

لان الدش عندي بااااااااااااااااااااااااااااظ

:sad: :sad:

يا مدام ريمو

وليه يوتيوب

اون تى فى كلها تحت امرك

http://www.tv96.tv/2011/03/ontv-live.html

اختارى القناة الثالثة

تحياتى

رابط هذا التعليق

RT @Samireshra: يا الله.. افتكرت جملتين مبارك: كبر مخك، وخليهم يتسلو سبحان من له الدوام @YosriFouda #NewEgypt #Egypt #Jan25 @ONtveg@ElBaradei #ElBaradei

RT @sotaita7sabo: مش مهم تختار البرادعي ولاغيره..المهم إنك تعترف إنه سياسي محنك لايطابق النموذج المصري السخيف الديكتاتوري بتاع أبوك ياعلاء @ElBaradei #Jan25

RT @justicentric: فتحت نفسنا يا برادعي الله يفتح نفسك #Egypt #JAN25

RT @AhmadAli_Egy: نبي الله موسى كان يتلعثم في حديثه، تميزوا بالوعي الكافي لاستيعاب شخص يخاطب عقولكم بشكل اهم من عواطفكم #ElBaradei #Jan25 #egyelections

RT @YasmineHelal: @ElBaradei أحلى حاجة اني بسمع من البرادعي في وقت الحرية نفس الكلام اللي قاله في وقت القمع و ديه حاجة مش عند ناس كتير #egypt #newegypt #jan25

RT @midoo0: الناس ليه مستغربة من مهاجمة البرادعى لكامب ديفيد؟ مهو استقال من الخارجية بسبب اعتراضه عليها وقت توقيعها #elbaradei #jan25 #Palestine #jan25

RT @hageen99: البرادعى: السلام كان بين أسرائيل والحكومة المصرية وليس الشعب المصرى #Elbaradei #Egypt #Jan25

#Jan25 #AmrMoussa #Elbaradei في فرق كبير جداً بين جرأة و وضوح و شجاعة إجابة البرادعي عن إسرائيل، و عمرو موسى اللي قعد دقيقتين مابينطقش الأول

البرادعي: - مصر لم تكن محكومة بنظام قمعي، ما كانت تحكم مصر كانت عصابة" #Egypt #Jan25 #Tahrir #Amndawla #Mubarak #Cairo #Elbaradei

RT @alaa: طيب أنا مستعد أبقى معارض في بلد بيحكمها البرادعي، و ناوي أطلع عينه مظاهرات و اضرابات برضه #Jan25

د.البرادعى :- هل السياسية المصرية هي تجويع مليون ونص في غزة..؟....#Jan25

على ماأظن إن الكثير من مرشحى الرئاسة حايغشوا من إللى البرادعى قاله النهاردة #ElBaradei @ElBaradei #Jan25

أنا حنتخب البرادعى، لسبب واحد، الرجل ده مش بيعرف يكدب، و لما بيكدب بيبان عليه زى الأطفال، ده حيبقى رئيس لقطة #jan25

منكم لله يا روساء التحرير يا بتوع الاشاعات .. شردتوا الراجل وقطعتوا في فروته .. لا سامحكم الله الا من تاب واصلح #elbaradei #jan25 #egypt

عايزة أتأسف للبرادعي اني صدقت كلام وحش عليه #ElBaradei #Jan25

RT @nazlyhussein: رئيس وزراء يطلع من التحرير...وزير مراته في الحبس...مرشح رئاسة بنحاوره من علي تويتر...عاشت الثورة #ONtveg #Elbaradei #jan25

رابط هذا التعليق

الدكتور محمد البرادعي رجل محترم ومشكلتي مع سيادته أنه متأثر جدا بموضوع العشوائيات وما فيها فعلا من بلاوي مفزعة (كلنا كذلك)، ومنذ ذلك التاريخ وهو على ما يبدو قرر التحرك لعمل شيء إيجابي، لكن تحفظي عليه هو أنه لفرط عاطفته وحبه لمصر وتألمه من وجود العشوائيات قرر أن يهدم المعبد (بما فيه من خطايا ومزايا) على رؤوس الجميع علشان وقالها بالنص (نشتغل على نضيف)، والجزئية دي جعلته يندفع في اتجاه معاكس للرئيس مبارك أو بمعنى أدق لثلاثين سنة من تاريخ مصر فيها ما فيها ولها ما لها وعليها ما عليها بما في ذلك اختيار د.محمد البرادعي ضمن ثلاثة مرشحين لتولي وزارة الخارجية المصرية في وقت من الأوقات في عهد الرئيس مبارك.

التحفظ الثاني لي -ويعني طبعا هو من الأشخاص اللي زي ما بيقولوا الناس يعني يتشالوا على الرؤوس- هو أنه يكاد يكرر غلطة جمال مبارك في أنه نقل عن التجارب البريطانية والغربية وجاء يطبقها في مصر فأفسد الراعي والرعية، يعني شفته النهاردة بيتكلم عن سلوفينيا تقريبا وتجربتها بعد ثورة مشابهة، النقطة دي وتحفظه على مجانية التعليم مخلياني متخوف من أن "يتطرف" في تطبيق "الكتاب" متناسيا عوامل مجتمعية وثقافية لا بد منها (بما فيها ثقافة أن الناس في الخطوط السعودية بالقاهرة تظاهروا عشان عايزين يتثبتوا). صحيح أنه لا مجانية حقيقية للتعليم في مصر، لكن كثيرون يمشون حالهم بمبالغ قليلة لمدارس حكومية ودروس مجاميع، صحيح المخرجات ليست جيدة بطبيعة الحال، لكن النقطة هي كيفية إدارة هذا الانتقال بحكمة خصوصا وأننا نشهد حالة سيولة مجتمعية شديدة وفئات كثيرة أدركت قيمة التحرير أو الشارع أو التظاهر.

التحفظ الثالث -والكمال لله وحده- هو لهجته العربية أو بمعنى أدق عدم طلاقته الكاملة في الحديث باللغة العربية، وشخصيته التي أشعر أنها قد تتعاطف حقا مع رجل بسيط في عشوائية لكنها قد لا تكون قادرة على التحاور معه بشكل بسيط (ود.البرادعي معذور لأن طبيعة عمله في الخارج وهذا حال معظم سفراءنا الذين يخدمون فترات طويلة في أوروبا).

لكن بشكل عام، هو رجل محترم (تحدث عن عمرو موسى المرشح الأقوى أمامه بشكل راقي)، ونشعر أنه يتحدث فعلا من القلب.

تم تعديل بواسطة abdulmuttaleb

يا رب عفوك ورضاك

رابط هذا التعليق

البرادعي بجد راجل وطني ومخلص وبيحب مصر

مصر الوطن وليست مصر التي اختزلت في شخص واحد

شتان الفارق بين رجل يعارض وبشدة دستورا لا يسمح لكافة المصريين بالترشح للرئاسة .. رغم أن هذا الدستور لا يمنعه هو شخصيا من الترشح.

وبين رجل كان يقوم بتفصيل الدستور على مقاسه شخصيا.

شتان الفارق بين رجل يريد أن يترشح للرئاسة .. ومع ذلك فإنه يريد وضع دستور جديد يقلص من صلاحيات رئيس الجمهورية قبل أن يترشح.

يعني باختصار الراجل من قبل ما يبقى رئيس عايز تكون سلطاته محدودة

وبين رجل لم يفكر ولو لمرة في إلغاء صلاحية واحدة من صلاحياته المنصوص عليها في الدستور

شتان الفارق بين رجل يريد إخراج مصر من حكم الفراعين

وبين الفرعون

وفي النهاية

شتان الفارق بين الرجل الذي يريد أن تكون .. مصر الشعب

وبين من يريد أن تكون .. مصر الحاكم

أنا شخصيا انتخب البرادعي .. وأدعو كل مصري حر يحب بلاده للوقوف وراء هذا الرجل.

ولي كلمة على الهامش

ليست بالكاريزما وحدها تتقدم الشعوب

رابط هذا التعليق

البرادعي: لا أود أن ينتهي عمري وأنا أرى بلدي في مؤخرة الدول ولا بد أن نعمل معا لاستكمال تغيير مصر والانتقال لمصر الحرية والعدالة الإجتماعية

أنا كنت معارض الحرب على العراق واللى كان بيعارضنى أمريكا وإسرائيل ونظام مبارك

في دولة إقتصادها سليم لن يحتاج أي مواطن إلى الدعم

شاركت في المظاهرات يوم 28 يناير وضربت بالغازات المسيلة للدموع وخراطيم المياه داخل المسجد

منذ اليوم الأول قلت أنني لن انزل في مظاهرة يشارك فيها 50 مصري، ولم يكن أحد يتصور أن يندفع كل هذا العدد نحو التحرير

زرت إسرائيل بقرار من 150 دولة عضو في الوكالة الدولية بما فيها جميع الدول العربية الأعضاء لإقناعها بالانضمام لاتفاقية منع الانتشار النووي

رابط هذا التعليق

من يومين كنت ضمن نقاش عائلي حول المرشح الامثل للرئاسة واتفق جزء غير بسيط على عدم وجود مايمنع حتى الآن من تصويتهم للبرادعي ..

النهرده شفت بعض اجزاء من حوار البرادعي على الاون تي في .. يعني بضع دقائق من اوله وبضع دقائق تالية من آخره ..

انطباعي العام عن ماقاله البرادعي انه كلام جميل .. كلام معقول .. مقدرش اقول حاجه عنه ..

بالنسبة لي كاحد انصار ترشيح عمرو موسى بعتبر ان الكرة دلوقت في ملعب موسى .. ومنتظره بشوق سماع المناظرة التلفزيونية الي رحب البرادعي بقيامه بها امامه .. باذن الله هسمع من الاثنين واعتقد وقتها ممكن اقول القرار النهائي ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...