اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أنباء عن التعديلات الوزارية (2) بعد إقالة حكومة شفيق

Recommended Posts

• الردود 131
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

هوا فيه مشكلة صغيرة أووووي كده سمعتها عن د / عصام شرف

الكل طبعا بيقول عليه شعر ،،، سواء ثوار أو مثقفين أو ناس اتعاملوا معاه

بس من ناس اشتغلت معاه لما كان شغال في ابو ظبي

فيه عيب ،،

إنه مؤدب أووي أووي زيادة عن اللازم

برده فيه نقطة تانية الإعلام مبيتكلمشي فيها ،،، و هيا مهمة جدا

دلوقتي خلاص رسميا الإتجاه العام إن كل الانتخابات قبل 6 أشهر

و فقط يمكن يخلوا الرئاسية قبل التشريعية

مفيش أخبار عن تحالفات ؟؟؟ مفيش أخبار عن مرشح إئتلاف شباب الثورة ؟؟

ده المهم جدا دلوقتي

اتمني يترفعوا عن الحلافات و يتفقوا علي مرشح واحد ليه ارضية و شعبية

و بناء علي حد أدني من المطالب يكونوا متفقين عليها

التفتيت مش مجدي إطلاقا

خصوصا مع التبؤات بترشح عمر سليمان أو أحمد شفيق غير عمرو موسي

دي الخطوة الحاسمة دلوقتي

رابط هذا التعليق

ربما باستثناء وزارة الداخلية اللي مش مستبشر بيها خير

طب واللي يقول لك إستبشر يا حج ؟

كل اللي سمعته وقرأته عن اللوا منصور العيسوي .. يدعو إلى التفاؤل بإذن الله

ومش هاقول أكتر من إنه رجل بتاع شغل وإبن بلد ومحبوب وهايكهرب اللي شغالين تحته ويخليهم موجودين في الشارع

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ربما باستثناء وزارة الداخلية اللي مش مستبشر بيها خير

طب واللي يقول لك إستبشر يا حج ؟

كل اللي سمعته وقرأته عن اللوا منصور العيسوي .. يدعو إلى التفاؤل بإذن الله

ومش هاقول أكتر من إنه رجل بتاع شغل وإبن بلد ومحبوب وهايكهرب اللي شغالين تحته ويخليهم موجودين في الشارع

بالنسبة للواء منصور العيسوى اطمئن جداااا راجل محترم جدا وعارف شغله كويس ... وعارف ماهو دور الشرطة الحقيقى ما هو بلدياتى إسنا ونعرفة جيدا اطمئن لادعى للقلق

رابط هذا التعليق

بعد المكالمة دى لبرنامج بلدنا واللى االواء اسماعيل عتمان تصريحات اللواء نبيل العيسوى فى انه الجيش مسئول عن حماية مبانى امن الدولة من الداخل

حاسه ان اللواء نبيل العيسوى مش هيقعد كتير ده اذا ماتعغيرش قبل مايحلف اليمين لان اللواء اسماعيل عتمان بيقول عليه المقترح انه يبق وزير وبيدقق عالكلمة جداااا وربنا يخيب ظنى ان شاء الله

http://www.youtube.com/watch?v=Dx8sR_lQ7qA

رابط هذا التعليق

بعد المكالمة دى لبرنامج بلدنا واللى االواء اسماعيل عتمان تصريحات اللواء نبيل العيسوى فى انه الجيش مسئول عن حماية مبانى امن الدولة من الداخل

حاسه ان اللواء نبيل العيسوى مش هيقعد كتير ده اذا ماتعغيرش قبل مايحلف اليمين لان اللواء اسماعيل عتمان بيقول عليه المقترح انه يبق وزير وبيدقق عالكلمة جداااا وربنا يخيب ظنى ان شاء الله

http://www.youtube.com/watch?v=Dx8sR_lQ7qA

ايه يا فتفوته يا اوختشي.عماله تكتبي نبيل العيسوي ...نبيل العيسوي

والله انا شكيت في نفسي :blink: .قلت اسمع بنفسي اللواء اسماعيل العيسوي...(يوه ) قصدي اسماعيل عتمان يمكن عنيه زغللت من كتر السهر mfb:

والله الواحد من كتر ما الاسماء عماله تتغير قدامه بقى يلخبطها في بعض

عاوزاكي تقومي تعملي كوباية قهوه كده cof): علشان تركزي ..وياريت تشوفيني بواحده معاكي لان انا كمان حاسه اني هنجت cof): cof):

على جنب كده (انا بابقى سهرانه معاكي طول الليل علشان الاحق على الاخبار اللي بتكتبيها)

(والله انتي بتعملي مجهود جبار في كتابة الاخبار )

ربنا يعينك ويقويكي bv:- :clappingrose:

رابط هذا التعليق

ايه ده انا كتبت نبيل؟؟؟ اعذرونى معلش والله انا حالتى كانت سيئة لانى كنت لسه سامعة خبرين اتدبوا فى وشى كده ورا بعض وخلوا الولحد مش عارف يفكر

معل يا روشة والله ماكان قصدى..... عارفة انا ماعملتش شاى انا دخلت اتخمدت نمت من كتر الاخبار والاسماء اللى الواحد مش ملاحق عليها

ربنا يعين الدكتور عصام شرف بجد والله حمل تقيل جداا وربنا يثبته

اسفة مرة تانى يا روشة ليكمى ولكل اللى قرأ الاسم الغلط

رابط هذا التعليق

هوا فيه مشكلة صغيرة أووووي كده سمعتها عن د / عصام شرف

الكل طبعا بيقول عليه شعر ،،، سواء ثوار أو مثقفين أو ناس اتعاملوا معاه

بس من ناس اشتغلت معاه لما كان شغال في ابو ظبي

فيه عيب ،،

إنه مؤدب أووي أووي زيادة عن اللازم

برده فيه نقطة تانية الإعلام مبيتكلمشي فيها ،،، و هيا مهمة جدا

دلوقتي خلاص رسميا الإتجاه العام إن كل الانتخابات قبل 6 أشهر

و فقط يمكن يخلوا الرئاسية قبل التشريعية

مفيش أخبار عن تحالفات ؟؟؟ مفيش أخبار عن مرشح إئتلاف شباب الثورة ؟؟

ده المهم جدا دلوقتي

اتمني يترفعوا عن الحلافات و يتفقوا علي مرشح واحد ليه ارضية و شعبية

و بناء علي حد أدني من المطالب يكونوا متفقين عليها

التفتيت مش مجدي إطلاقا

خصوصا مع التبؤات بترشح عمر سليمان أو أحمد شفيق غير عمرو موسي

دي الخطوة الحاسمة دلوقتي

هل الأدب بقي تهمة

مفيش حاجة أسمها مؤدب زيادة عن اللزوم لان كلما ازددت أدب أزددت رفعة

تقصد انه شخصية خجولة

ممكن ميكونش جريء بس دي حاجة ودي حاجة تانية

ليه بنخلط بين قلة الأدب والشجاعة لا أدري

من الممكن أن تكون شديد الادب وشديد الجراءة ومتخفش

:clappingrose: :clappingrose: :clappingrose:

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

الحكومة هاتحلف اليمين النهاردة بإذن الله

رابط هذا التعليق

الحكومة هاتحلف اليمين النهاردة بإذن الله

يا رب تكون هذه الحكومة عند حسن ظننا بها ... وتحقق باقي المطالب الشرعية للثورة

لإن الناس تعبت فعلا ومحتاجه استقرار لكن في نفس الوقت مش عايزه تحس ان تضحياتها ذهبت هباء وعاد النظام القديم بوجه جديد

اللهم وفق الدكتور عصام شرف ووزراء حكومته لما فيه مصلحة هذا الوطن

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

يا جماعه انا عندى سؤال لو حد يعرف اجابته قولولى

ليه تم استبعاد "عبد المنعم الصاوى"وزير الثقافه

"زاهى حواس"وزير الاثار

دول كانوا انسب اتنين فى مواقعهم الصاوى مشهور من زمان بدعمه للثقافه بالساقيه الخاصه به و حواس طول عمرهم يدوروا عليه مايلاقوهوش و فى الاخر يكتشفوا انه بايت جنب اى حته مومياءبيعمل اكتشافات و بينزل بنفسه و سط الحفر

والنبى تجاوبونى لو تعرفوا

سألني

احدهم ما أكبر دولة في العالم.. قلت له وبكل فخر (مصر).. قالي انت ملكش في

الجغرافيا.. قولتله انت اللي ملكش في التاريخ

رابط هذا التعليق

يا جماعه انا عندى سؤال لو حد يعرف اجابته قولولى

ليه تم استبعاد "عبد المنعم الصاوى"وزير الثقافه

"زاهى حواس"وزير الاثار

دول كانوا انسب اتنين فى مواقعهم الصاوى مشهور من زمان بدعمه للثقافه بالساقيه الخاصه به و حواس طول عمرهم يدوروا عليه مايلاقوهوش و فى الاخر يكتشفوا انه بايت جنب اى حته مومياءبيعمل اكتشافات و بينزل بنفسه و سط الحفر

والنبى تجاوبونى لو تعرفوا

رأيي الشخصي

- محمد الصاوي ... كان في إعتراض كبير من جانب كثير من لمثقفين بإنه ليس واحداً منهم ولكنه شخص ناجح يُدير مكان ثقافي محترم فقط ... والثقافة في مصر أعم واشمل من مجرد صالون ثقافي ..

وانا أختلف معهم كثيراً لإن الموضوع إداري بحت ... ويحتاج إلى فكر جديد وشاب ناجح زي محمد الصاوي عشان ما ندخلش في دوامة دوخيني يا لمونه .. ونعين واحد كان جزء من العملية الثقافية العفنة ....

وقد كان .. فالوزير الجديد " أبو غازي " كان فعلاً موظف حكومي في وزارة الثاقفة من ضمن تلك المنظومة .... وأرجو أن يُخيب ظني ويبقى كويس أحسن من القفا فاروق حسني اللي خربها وقعد على تلها لسنوات طويلة

- زاهي حواس .. هو بنفسه أثبت إنه راجل اكاديمي .. وموقعه ومكانه الطبيعي واللي بيحقق في نجاحات هو الإكتشافات والمؤتمرات والتعريف بالأثار المصرية ..

أما إدارة وزارة مستقله تهتم بالأثار فشيء أكبر منه ..

والدليل على كلامي :

1- في بداية إقتحام المتحف المصري وقبل أي حد ما يعاين أو يشوف ايه المصيبة اللي تمت ... يخرج هو على التليفزيون في ساعتها ليؤكد إن الدنيا زي الفُل وما فيش خردلة إتسرقت من المتحف المصري

لكن على ارض الواقع ولما الدنيا هديت إكتشفوا طبعاً إن في سرقات تمت .. وهو أعترف بكده وكان منظره زبالة .

2- الوزير اللي يطلع يعيط ويقول أنا مش قادر أحمي الأثار لإن الشرطة ما بتساعدنيش ... يبقى لازم يستقيل حالاً .... ويترك المهمة لمن لديه شخصية قوية ويستطيع أن يُقنع المجلس العسكري ووزاردة الداخلية بعودة الحماية لأثارنا مرة أخرى ..

رابط هذا التعليق

زاهى حواس

http://www.youtube.com/watch?v=8heIBOI7TB8

تم تعديل بواسطة عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

رأيي الشخصي

- محمد الصاوي ... كان في إعتراض كبير من جانب كثير من لمثقفين بإنه ليس واحداً منهم ولكنه شخص ناجح يُدير مكان ثقافي محترم فقط ... والثقافة في مصر أعم واشمل من مجرد صالون ثقافي ..

وانا أختلف معهم كثيراً لإن الموضوع إداري بحت ... ويحتاج إلى فكر جديد وشاب ناجح زي محمد الصاوي عشان ما ندخلش في دوامة دوخيني يا لمونه .. ونعين واحد كان جزء من العملية الثقافية العفنة ....

وقد كان .. فالوزير الجديد " أبو غازي " كان فعلاً موظف حكومي في وزارة الثاقفة من ضمن تلك المنظومة .... وأرجو أن يُخيب ظني ويبقى كويس أحسن من القفا فاروق حسني اللي خربها وقعد على تلها لسنوات طويلة

عماد أبوغازي كان بيدرسلي في الجامعة

إنسان خلوق ومحترم ولكنه من جوقة فاروق حسني

نفس المنهج ونفس الأفكار المنيلة بستين نيلة

أللي عاوز يتعرف عليه أكتر يقرأ مقالاته بالدستور

على فكرة هو زوج بثينة كامل الإعلامية

رابط هذا التعليق

هو الدكتور عصام شرف جاب سيد مشعل ليه وهو اكبر واحد مزور في الانتخابات ومن نظام الفاسد القديم

الجيش يا باشا وما يقدرش يقرب ..

وإذا جت عليه مش إشكال

اهم حاجه في هذه المرحلة

الداخلية

الخارجية

العدل

الإقتصاد والمالية

وبإذن الله مع الإنتخابات الرئاسية الرؤية هاتتضح

وما ننساش إن عصام شرف نفسه عارف إنها حكومة إنتقالية مؤقتة

رابط هذا التعليق

رأيي الشخصي

عماد أبوغازي كان بيدرسلي في الجامعة

إنسان خلوق ومحترم ولكنه من جوقة فاروق حسني

نفس المنهج ونفس الأفكار المنيلة بستين نيلة

أللي عاوز يتعرف عليه أكتر يقرأ مقالاته بالدستور

على فكرة هو زوج بثينة كامل الإعلامية

منتظرين الجديد دائما والى الامام يا مصر

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

تولى المهندس عبد الله غراب حقيبة البترول فى الحكومة الجديدة

قرر الدكتور عصام شرف، رئيس الوزراء، إسناد مهام الحقيبة البترولية إلى المهندس عبد الله غراب، بعد اعتذار

المهندس هانى ضاحى، رئيس شركة إنبى، عن توليه المسئولية خالفاً للمهندس سامح فهمى، وزير البترول السابق.

وفى أول له قال المهندس عبد الله غراب، إنه قبل تولى مهام وزارة البترول من منطلق الواجب الوطنى، لافتاً إلى

أن مصر تحتاج الآن إلى أولاده، حتى يتم بناء مستقبل جديد للوطنى جديد.

وقال غراب إنه سوف يبذل كافة الجهود للنهوض بقطاع البترول، والحفاظ على ثروات المصريين، والتوسع فى

استخدام الغاز الطبيعى للتيسير على المواطنين، لتحقيق الاستفادة من ثروات مصر من الغاز الطبيعى.

وشغل المهندس عبد الله غراب، الرئيس التنفيذى للهيئة العامة للبترول، والذى تخرج عام 1976 من كلية الهندسة

جامعة القاهرة، وقد شغل عدة مناصب من أهمها، رئيساً للشركة الخالدة للبترول، ونائب رئيس هيئة البترول

للإنتاج، ووكيل وزارة البترول للإنتاج، وعمل على مدار 22 عاماً فى شركة بترول خليج السويس جابكو.

رابط هذا التعليق

ماذا تعرف عن وزير الخارجية الجديد ؟

السفير نبيل العربى

- قاضٍ سابق بمحكمة العدل الدولية في لاهاي، قبل اليوم منصب وزير خارجية مصر في خطوة جديدة لإبعاد الحرس القديم التابع للرئيس حسني مبارك عن الحكومة.

...

وسبق أن شغل العربي أيضًا منصب المندوب الدائم لمصر لدى الأمم المتحدة، كما عمل مديرًا لمركز القاهرة الإقليمي للتحكيم التجاري الدولي، وسيحل العربي في المنصب الجديد محل أحمد أبو الغيط، الذي تولى وزارة الخارجية منذ عام 2004.

- ولد يوم 15 مارس 1935، وتخرج في كلية الحقوق بجامعة القاهرة عام 1955، وحصل على ماجستير في القانون الدولي، ثم على دكتوراه في العلوم القضائية من مدرسة الحقوق بجامعة نيويورك.

- ترأس العربي وفد مصر في التفاوض، لإنهاء نزاع طابا مع إسرائيل (1985- 1989)، وكان أيضًا مستشارًا قانونيًّا للوفد المصري أثناء مؤتمر كامب ديفيد للسلام في الشرق الأوسط عام 1978.

- عمل العربي سفيرًا لمصر لدى الهند (1981- 1983)، وممثلاً دائمًا لمصر لدى الأمم المتحدة في جنيف (1987- 1991)، وفي نيويورك (1991- 1999).

- عمل مستشارًا للحكومة السودانية في التحكيم بشأن حدود منطقة أبيي بين حكومة السودان والحركة الشعبية لتحرير السودان.

- عمل العربي قاضيًا في محكمة العدل الدولية من 2001 إلى 2006، وكان عضوًا بلجنة الأمم المتحدة للقانون الدولي من 1994 حتى 2001، ويعمل كعضو في محكمة التحكيم الدائمة في لاهاي منذ 2005.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...