اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مطلوب رئيس جمهورية لبلد لقطة على ناصيتين بحر ابيض وبحر احمر

spain

Recommended Posts

حاضر

انا عضو اللجنة الاعلامية لحركة شباب 6 ابريل مش 7 ابريل ودوري هنا هو بالظبط المطلوب مني اؤديه وزي مانتي شايفه باديه بكل تعب واخلاص ,,

ثواني حجيب صورة

من الفيس بوك

من احد اجتماعاتي

مع محمد عادل - القيادي بالحركة

وانجي حمدي المسئولة عن الاتصال

ثواني مع اني اتحفظ على الالفاظ يا مدام ضحى وموقفك من الثورة من زمان معروف وحقتبسه هنا بعد شوية

تحيتي

مع احترامي التام لحضرتك بس انت برضه لم تجب على سؤالي .. انا مبسألكش (انت مين ) .. انا بقول ( انتم ) مين ..

مبقولكش مكانتك ايه في الحركة بتاعتكم انا بسألك انتم ايه حجمكم بالنسبة لبقية الحركات وحجم الحركات دي كله على بعضه ايه حجمه بالنسبة للي حصل في مصر ..

انا عارفه ان كلامي سخيف وممكن ميعجبكش بس فعليا انا بسأل نفسي من فترة طويلة السؤال ده .. انت شايل الليلة ومش بس بتتلقى التهاني والتبريكات بل وتهدد وتوعد ده انت كمان بدأت ( تلاحق ) الي كان بيسألك زمان ولايقولك كلمه مش على مزاجك وجاي النهرده ( تصفي حسابات ) .. فيه ايه ؟

ارجع اسألك سؤالي الي مجاوبتش عليه ..

من أنتم ؟؟؟؟

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

مع احترامي التام لحضرتك بس انت برضه لم تجب على سؤالي .. انا مبسألكش (انت مين ) .. انا بقول ( انتم ) مين ..

مبقولكش مكانتك ايه في الحركة بتاعتكم انا بسألك انتم ايه حجمكم بالنسبة لبقية الحركات وحجم الحركات دي كله على بعضه ايه حجمه بالنسبة للي حصل في مصر ..

انا عارفه ان كلامي سخيف وممكن ميعجبكش بس فعليا انا بسأل نفسي من فترة طويلة السؤال ده .. انت شايل الليلة ومش بس بتتلقى التهاني والتبريكات بل وتهدد وتوعد ده انت كمان بدأت ( تلاحق ) الي كان بيسألك زمان ولايقولك كلمه مش على مزاجك وجاي النهرده ( تصفي حسابات ) .. فيه ايه ؟

من أنتم ؟؟؟؟

احترم استفساراتك يا استاذة والله

واسمحيلي دقايق اجهز رد مختصر عن تاريخ الحركة ودورها الفاعل قبل الثورة و سبب اختيار المجلس الاعلى للقوات المسلحة قيادات الحركة للتفاوض معهم حول مستقبل مصر والتوصيات التي خرجت من الحركة بعد اللقاء

مستعجله يا ست الكل ؟؟

ممكن تديني لبعد الضهر فعلا لان البريك بتاعي من 2:30 الى 5:30 وبرجع للشغل تاني

ممكن تاجليه كام ساعه ؟؟لاني لازم انزل دلوقتي ؟؟

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

كنت بلتمس من الادارة الكريمة عدم حذف الموضوع لان الاتفاق المسبق بيننا كان لا يشمل الرد على استفسارات الاعضاء مش كده ؟؟

عاوز اقول واكرر ان دور الحركة لم يكن رئيسي او وحيد لكنه كان من ضمن تحرك شبابي وشعبي قامت به كل اطياف الشعب المصري من ابسط عامل الى كبار المثقفين والسياسيين

تحيتي للجميع ولنا عودة بعد كام ساعة ان شاء الله ,,,

رابط هذا التعليق

كنت بلتمس من الادارة الكريمة عدم حذف الموضوع لان الاتفاق المسبق بيننا كان لا يشمل الرد على استفسارات الاعضاء مش كده ؟؟

عاوز اقول واكرر ان دور الحركة لم يكن رئيسي او وحيد لكنه كان من ضمن تحرك شبابي وشعبي قامت به كل اطياف الشعب المصري من ابسط عامل الى كبار المثقفين والسياسيين

لا بقى يا اخ تيمور

حركة 6 ابريل كان لها دور رئيسى

انا شفتهم فى شارع شبرا يوم 25 يناير ... شفتهم عملو ايه واتعمل فيهم ايه

وبالنسبة لعدد اعضاء الحركة فالموضوع مش بالعدد . انما بالمبدء

من ارجل واثبت الناس اللى شفتهم خلال المظاهرات وخصوصا يوم 25 يناير - 26 - 27 هما "شباب 6 ابريل"

والمقطع ده يوضح من هم شباب 6 ابريل

http://www.youtube.com/watch?v=tCyBgJels9U

عموما من يقول من انتم ارجو ان يكتب لنا الاول هو عمل ايه لرفع الظلم ان اهلنا فى مصر .

رابط هذا التعليق

من أنتم ؟؟؟؟

احترم استفساراتك يا استاذة والله

واسمحيلي دقايق اجهز رد مختصر عن تاريخ الحركة ودورها الفاعل قبل الثورة و سبب اختيار المجلس الاعلى للقوات المسلحة قيادات الحركة للتفاوض معهم حول مستقبل مصر والتوصيات التي خرجت من الحركة بعد اللقاء

مستعجله يا ست الكل ؟؟

ممكن تديني لبعد الضهر فعلا لان البريك بتاعي من 2:30 الى 5:30 وبرجع للشغل تاني

ممكن تاجليه كام ساعه ؟؟لاني لازم انزل دلوقتي ؟؟

سيدي الفاضل يبدوا ان حضرتك لم تفهم سؤالي جيدا .. اعذرني بشده لو مضطره اوضح بشكل اكبر ..

عن حركة 6 ابريل وتاريخها وبدأت امتى و و وو .. فمش ده الي بسأل عليه .. سته ابريل بسمع عنها من وقت لآخر من ايام اضطرابات المحلة وللاسف فحجمها الي وصلني باعتباري فرد من افراد الشعب اقل بكتير جدا م الي وصلني لحركات اخرى زي كفايه ومش هقولك الاخوان ..

برضه ارجع واقول انا لا عضو في الحركة دي ولا كنت مهتمه في يوم من الايام انضم لها او لغيرها وبناء عليه فمتفرقش معايا تاريخهم ولا دورها الفاعل قبل وبعد .. وعلى هذا بعفي حضرتك اكيد من انك تجهز لي تقرير بدور الحركة خاصه وعلى مايبدوا ان وقتك لا يسمح ..

انا سألتك سؤالي السابق لانك بجد وبلا مبالغه بتضر بصورة الحركة الي مفروض انك بتمثلها .. بالنسبة لي على الاقل بشوف ان ردودك واسلوبك في نسبة الفضل كاملا ليك ولحركتك الي بتصر على تقفيزها فوق رؤوس الجميع بيفكرني بما سبق وتم نسبته للاخوان من محاولتهم الاستيلاء على المكتسبات ونسبتها الى انفسهم والقفز على قمة المشهد .. الاخوان طلعوا ونفوا في كل مكان انهم عملوا كده وكانوا ومازالوا يعلنون انهم مجرد جزء لا كل وانه لا فضل لهم على احد .. نفس الشيء عمله وائل غنيم وغيره من الشباب الي بتستضيفهم الفضائيات .. الوحيد الي مش بس بيقول لاه العفو احنا معملناش حاجه وانما بيقول احنا وبس والباقي لا مؤاخذه خس هو حضرتك بكل اسف ..

انا بقولك الانطباع الي وصلني ومن زمان .. ولما كنت مازلت مصرا على اعتبار انك قائد الحركة الي قادت " الثورة " وكل كلمه وكل رد لك لا يحمل الا هذا المعنى فمعليش فقد اجبرتني على السؤال .. مين انتم ؟

يجوز في اقتباسك الاخير ذكرتها صراحة انكم وكما يعلم الجميع جزء من كل ولكن بكل اسف فمفيش رد واحد لك ان لم تخني الذاكرة كان بيدور حول هذا المضمون وانما العكس تماما .. ان الكل هو جزء منكم وانت بذاتك كافي عن اي حد تاني في هذه الحركة الي بلعت اي حركات اخرى ..

قد يكون لحركة 6 ابريل دور فاعل وقد تكون احد المحركات الرئيسية في قياده الجماهير الشعبية بس صدقني سيدي الفاضل اسلوبك في الحديث عنهم ومحاولة ( فرضهم ) على المشهد بالقوة وتصويرهم على انهم قادة لبقية الحركات الي هي بدورها المسؤول الاوحد ومن له حق الكلمه او الاختيار بل واقصاء الكل معارض كان او مؤيد من صدارة الاحداث كل ده اضر الحركة اشد ضرر وبيتهي لي لو انت عاوز تخفض شعبيتها في اوساط مرتادي الانترنت مكنتش هتخفضه باحسن من كده فمابالك ويفترض بيك انك متحدث اعلامي باسمهم ويفترض انك من يحسن صورتهم امام الناس وليس العكس ..

بعتذر من كل قلبي ان كان اسلوبي جاف مع شخصية ذوقية زي حضرتك بس معليش هي كلمه حق كان لازم اقولها وللاسف لطالما مكنتش بقدر احتفظ بكلمات من هذه النوعية ولازم في النهاية بضطر اوصلها ..

بشكرك على سعة صدرك وعسى ان كلامي يكون وصل دون لبس ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

.........

بعتذر من كل قلبي ان كان اسلوبي جاف مع شخصية ذوقية زي حضرتك .......... ..

بشكرك على سعة صدرك وعسى ان كلامي يكون وصل دون لبس ..

لا ابدا يا ست الكل اسألي كما تشائين :redrose:

من نحن ؟؟

حركة شباب 6 ابريل ,,:redrose:

نحن مجموعه من الشباب المصرى من مختلف الاعمار و الاتجاهات,,

تجمعنا على مدار عام كامل منذ أن تجدد الامل يوم 6 ابريل 2008 فى إمكانية حدوث عمل جماعى فى مصر يساهم فيه الشباب مع كافة فئات و طبقات المجتمع فى كافة انحاء الوطن من أجل الخروج به من ازمته و الوصول به لمستقبل ديمقراطى يتجاوز حالة انسداد الآفاق السياسيه و الاقتصاديه والاجتماعيه التى يقف عندها الوطن الآن لم يأت اغلبنا من خلفيه سياسيه ما و لم يمارس اغلبنا العمل السياسى أو العمل العام قبل 6 ابريل 2008 و لكننا استطعنا ضبط بوصلتنا و تحديد اتجاهنا من خلال الممارسه اثناء ذلك العام.

ماذا نريد؟؟

نريد أن نصل إلى ما اتفق عليه كافة المفكرين المصريين و أقرته كافة القوى السياسيه الوطنيه من ضرورة مرور مصر بفتره انتقاليه يكون فيها الحكم لاحد الشخصيات العامه أو مجموعه يتم التوافق عليها من اجل صالح هذا الوطن و كرامته و يتم إرساء مبادىء الحكم الديمقراطى الرشيد و من أهم ملامح تلك الفتره اطلاق الحريات العامه و قواعد الممارسه السياسيه الديمقراطيه السليمه و ان تتكون الكيانات السياسيه و الاجتماعيه و غيرها بمجرد الإخطار

كيف يحدث ذلك؟؟

عن طريق السير فى مسارين متوازيين لا يمكن الاستغناء عن احدهما اولهما هو البحث الجيد عن البديل الذى تعمد الحكم السلطوى تغييبه على مدار سنوات طويله ليمثل رأس الحربه فى معركة التحول الديمقراطى فى مصر.

و ثانيهما هو إعادة الثقه إلى الجماهير المصريه فى كل مكان فى امكانيه إختيار مصيرها و حثها فى المشاركه فى تحديد ذلك المصير بكل الوسائل.

و تنتهج الحركه عموما طريق المقاومه السلميه و استراتيجيات حرب اللاعنف ولا نرى مانع من المرونه و التنوع على مستوى التكتيكات بين ما هو جذرى و ما هو اصلاحى لتحقيق الهدف النهائى و هو التغيير السلمى

علاقتنا بالقوى السياسيه المصريه

رغم ان قوامنا الرئيسى من الشباب المستقل عن اى حزب او تيار إلا ان علاقتنا بالأحزاب و القوى السياسيه هى علاقه احترام و تعاون متبادل فى اطار الحملات المختلفه والعمل الجبهوى بيننا و بين شباب الأحزاب و التيارات السياسيه على الحد الادنى المشترك مع التشديد على استقلالية افكارنا و عدم تلونها بيأى لون حزبى او ايدولوجى

و نشدد على أننا لسنا تابعين لأى حزب أو تيار سياسى أو حركه سياسيه سواء كنا متفقين معهم فى الافكار أو الأساليب أو مختلفين

علاقتنا بالخارج

نعتقد انه من الخطا ان نذكر كلمة الخارج كلفظ مبهم بدون تفصيل، فالخارج ينقسم إلى حكومات و شعوب و منظمات مجتمع مدنى.

و نحن نرفض اى تعامل مع الحكومات الأجنبيه و لكن نرى أنه فى عصر المعلومات و الانترنت أنه يجب الإنفتاح على كل التجارب و الخبرات و التعلم مما يفيدنا، فنحن لا نعيش فى هذا العالم بمفردنا ..ما يحدث في مصر يؤثر على العالم وما يحدث في العالم يؤثر على مصر.

وينبغى التخلص من الأفكار التى صدرها النظام القمعى لنا من إنغلاق و عدم إنفتاح على تجارب الأخرين.

و نرفض التأثر بتلك الافكار المنغلقه و المفاهيم الباليه، ونعتبر أن دعاوى للإنغلاق تحد من ثراء الحركة الفكري وثراء الخبرة والتجارب.

و نرحب بتبادل الخبرات بيننا و بين الحركات المشابهه السابقه منها و الحاليه و نرحب بالتعاون مع منظمات المجتمع المدنى فى إطار التضامن الحقوقى و الاعالمى و التدريب و التعلم

مع التشديد على الاحتفاظ بإستقلاليتنا و عدم فرض اى اجندات او افكار علينا من اى طرف أيا كان

تمويلنا

نعتمد على إشتراكات وتبرعات أعضاء الحركة كمصدر اساسى للتمويل، و نرفض التمويل المالى الخارجى.

الرؤيه

أن تصبح حركة شباب 6 ابريل هى المحفز لكل الكيانات الاخرى للدفع نحول التحول الديمقراطى و ان تكون مركز كل المجموعات الشبابيه وان تكون هى الداعم لكل التحركات المؤديه للتحول الديمقراطى

الرساله

أن تسعى الحركه لتكوين كتله شبابيه فاعله تسهم فى تحقيق التغيير الديمقراطى، كتله واعيه تمارس ضغوط مستمره لاجبار النظام على التراجع

الفئات المستهدفه

الشباب فى الجامعات و المناطق المختلفه

المجموعات الشبابيه المختلفه سواء سياسيه او اجتماعيه

منظمات المجتمع المدنى والنخبه والاعلام

مع العلم بأن كل فئه لها خطابها المختلف

الاهداف

بناء راى عام مؤيد للتغيير السلمى الديمقراطى

بناء قوى شبابيه فاعله تسهم فى تحقيق التغيير المنشود

تحويل الشباب من شباب سلبى غير مهتم بقضايا بلده لشباب ايجابى يشارك فى المعركه من اجل التحول نحو الديمقراطيه

تحقيق المطالب السبعه للتغيير من انهاء حالة الطوارىء و الانتخابات النزيهه والاشراف القضائى والرقابه الدوليه و تعديل الدستور الخ الخ الخ عن طريق ضغط شعبى

وهذه المطالب تعد مدخل وبدايه لخلق توافق وطنى حول مشروع بناء نظام سياسى ديمقراطى بأسس جديده تضمن استقلال الوطن وتكفل الحقوق الاساسيه و الاقتصاديه و الاجتماعيه للمواطن المصرى

رابط هذا التعليق

لا بقى يا اخ تيمور

حركة 6 ابريل كان لها دور رئيسى

انا شفتهم فى شارع شبرا يوم 25 يناير ... شفتهم عملو ايه واتعمل فيهم ايه

وبالنسبة لعدد اعضاء الحركة فالموضوع مش بالعدد . انما بالمبدء

من ارجل واثبت الناس اللى شفتهم خلال المظاهرات وخصوصا يوم 25 يناير - 26 - 27 هما "شباب 6 ابريل"

والمقطع ده يوضح من هم شباب 6 ابريل

http://www.youtube.com/watch?v=tCyBgJels9U

عموما من يقول من انتم ارجو ان يكتب لنا الاول هو عمل ايه لرفع الظلم ان اهلنا فى مصر .

ميرسي يا كابيتشو على الدعم والمساندة مخادتش بالي حبيبي سامحني :happy:

هما الابريليين كده كاميكاااز مقاتلين :redrose:,,

ولادهم رجاله وبناتهم كمان رجاله .

رابط هذا التعليق

.........

هههههههههههههههههه

اه لازم

بس اللي جاي مش لازم

لازم يكون

اسد

لأ..أكيد تقصد ده

أخونا الفاضل..أسد..خير من يمثلكم

هو لو أسد يعرف انه مرشح للر~اسة

والناس بتقول أسدون أسد

ما كانش اتأخر

وبصراحة يا ارشتكت انا قريته كلامه اللي في اللينك

ولقيت ان اجندته بتعبر تعبير كامل من عماميق الوجدان الليثاوي المتوهج بحب مصر

مفيش مانع تحطه تحت الدراسة

رابط هذا التعليق

حركة 6 ابريل دي

يا ضحي يا اختاه

كان بدأ باضراب 6 أبريل وهي دعوة اضراب عام في مصر في يوم 6 أبريل عام 2008 ضد الغلاء والفساد وتضامنا مع أضراب لعمال شركة المحلة في ذلك اليوم اتت بعد العديد من الاضرابات والاعتصمات في مصر بشكل متتالى. تحول الاضراب من دعوة اضراب عمالى لعمال شركة المحلة إلى أضراب عام في مصر

ودي كانت اول حاجة فريدة من نوعها في مصر

واعتقد القانبل المسيلة يومها كانت علي ودنه

رابط هذا التعليق

ميرسي يا سبين على الsupport

ثواار نتحد ,,

نفديكم ,,rs:

رابط هذا التعليق

وراك رجاله

قصدي ورا كل الثوار

ثورة ثورة حتي النصر

كلمة في ودنك

:closedeyes: ...انا حاسة اننا لسه بنقول يا سوزان قولي للبيه... ربع قرن كفاية عليه

رابط هذا التعليق

هههههه :happy:

متستعجليش على رزقك

سوزان حتجيلك يا ستي ,, وانا عارفها جامدة تنين

تم تعديل بواسطة architect

رابط هذا التعليق

طيب نحكي تخيولاتنا عن

:closedeyes: مبارك بعد مصر

بتخيل دلوقتي حسني مبارك

بعد سنتين تلاته

بعد مجمدو ارصدته فالبنوك

بعد مالسيوله اللي معاه تخلص

وهو قاعد فاوضه حقبره هو وسوزان وعلاء وجمال ومراتتهم

وملمومين حولين صحن فول مدمس

وقاعدين عالطبليه

وبيتخانقو عالبصل

كل واحد بيشد البصله مالتاني

وسوزان عشان من يومها مأنزحة

راحت جابت نص رغيف فينو كانت مخبياه تاكله مع كبايه الشاي

ومقدتش معاهم عالطبليه

راح مبارك اول مشافها

جري وراها بخشبه

بتخبي الفينو لنفسك يا بت ال.......

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...