اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أخبــار جـهازى الشــرطة ومبــاحث امـن الــدولة


fatfouta

Recommended Posts

يبقى خبر حلو جدااا لو اتاكد ان شاء الله لان بلال فضل اكده فى العاشرة مساءا فعلا انا سمعته

تضارب الانباء حول اقالة رئيس جهاز امن الدولة

اخبار مصر - نيفين خيال

تضاربت الانباء حول اقالة اللواء حسن عبدالرحمن رئيس جهاز امن الدولة من منصبه، فقد اكد الكاتب بلال فضل ان المجلس العسكرى قد قرر اقالته، بينما نفى مكتب الجهاز علمه بهذا القرار.

وأكد فضل في تصريحات لبرنامج العاشرة مساء الاحد ان ذلك القرار جاء عقب اجتماع المجلس العسكرى مع نخبة من المثقفين والمفكرين صباح الاحد.

ووقال بلال فضل ان الاجتماع قد حضره اكثر من 50 مفكر من بينهم فهمى هويدي ومصطفي شردي، وحسن نافعة، وإبراهيم سعدة.

ومن جانبه نفى مكتب رئيس جهاز امن الدولة هذا القرار، مؤكدا ان لم يتم الابلاغ بهذا القرار، وان اللواء حسن عبدالرحمن لايزال يمارس اعماله حتى الان.

اخبار مصر

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 186
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ضبط 3 ضباط أطلقوا الرصاص على متظاهرين في "جمعة الغضب"

الإسكندرية - أ ش أ

أمر المحامي العام لنيابات شرق الإسكندرية الكلية المستشار عادل عمارة بضبط وإحضار 3 ضباط شرطة بمديرية أمن الإسكندرية للتحقيق معهم في التهم المنسوبة إليهم بإطلاق رصاص حي على عدد من المتظاهرين الجمعة 28 يناير 2011.

واشتمل قرار النيابة على ضبط وإحضار كل من رئيس مباحث قسم شرطة الرمل ثان وائل الكومي ومعاون مباحث قسم شرطة المنتزة محمد سعفان ومعاون مباحث قسم شرطة محرم بك مصطفى الدانى بعدما اتهمهم عدد من أهالي الضحايا وشهود العيان بإطلاق رصاص حي على المتظاهرين فيما يسمى بـ"جمعة الغضب".

المصر

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق
شارك

وزير الداخلية يصدر قرارا بالإفراج عن أكثر من 400 معتقل جنائي

القاهرة - أ ش أ

أصدر وزير الداخلية محمود وجدى قرارا الأحد بالإفراج عن أكثر من 400 معتقل جنائي، وشملت أعداد المعتقلين الذين تم الإفراج عنهم 3 بالجيزة، واثنين بحلوان، و61 بالإسكندرية، و16 بالبحيرة، و11 بمطروح، و19 بالغربية، و30 بالمنوفية، و10 بكفر الشيخ، و167 بالقليوبية، و11 بدمياط.

كما تم الإفراج عن 4 معتقلين بالسويس، و3 بالإسماعيلية، و9 ببورسعيد، و3 بشمال سيناء، و11 بالفيوم، و4 بالمنيا، و17 بأسيوط، و11 بسوهاج، و15 بقنا، و3 بالأقصر، و6 بأسوان، و4 بالبحر الأحمر، بالإضافة إلى 25 معتقلا من محافظات مختلفة.

وتواصل الأجهزة الأمنية المعنية تنفيذا لتوجيهات وزير الداخلية مراجعة كافة قرارات الاعتقال تمهيدا للإفراج عن المعتقلين.

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق
شارك

خبر أول:

http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=355875&SecID=203

ذبح بائع، مسجل خطر، نفسه أمام محطة مترو حلوان صباح اليوم، الاثنين، بعد مشاجرة مع رجال الشرطة، حيث رفض رفع بضاعته من الطريق للسماح بمرور المارة، وتدخل الجيش وفض الاشتباك.

وقام رجال الشرطة على الفور بنقله داخل المحطة واستدعاء سيارة إسعاف، بعد أن تبين أنه مازال على قيد الحياة، وتم إغلاق المحطة.

من عبدالمطلب: بالمناسبة الخبر ورد قبل ذلك في صورة اعتداء من الباعة الجائلين ضد ضباط الشرطة وعن نزول الجيش لفرض السيطرة بشكل كامل.

خبر ثان:

http://gate.ahram.org.eg/News/42307.aspx

ألقت مباحث المنوفية القبض علي عامل كارتة، ونجليه لقيامهم بفرض إتاوة شهرية علي سائقي خط الباجور ـ تلوانة، بواقع 3 جنيهات علي كل سيارة، خارج الكارتة المقررة، كما ضبطت مسجلين خطرا بموقف قويسنا لقيامهما بإرهاب السائقين بموقف قويسنا العمومي، بإطلاق الرصاص مقابل الحصول منهم علي إتاوة، فحررت محاضر بالحادثين برقم 3310 غدارى- الباجور و3208 جنح قويسنا وباشرت النيابة التحقيق.

كان اللواء حمدي الديب، قد تلقى إخطارين بالحادثين، الأول يفيد بقيام كل من: عبد المجيد محمود عبد الشافى 47 سنة- والسيد عبد العاطى، وعلى فيشاوى على وجميعهم سائقون بخط ( الباجور _ تلوانة)، يتضررون فيه من: كرم عفيفى السيد 45 سنة، ونجليه هيثم ورامى (عمال كارتة) بتقاضيهم إتاوة 3 جنيهات عن كل سيارة بدون وجه حق.

والإخطار الثاني يفيد بوصول خليل السيد خليل 39 سنة- سائق ( قويسنا القاهرة) إلى مستشفى قويسنا العام مصابا بطلق ناري.

بالانتقال والمعاينة أكدت تحريات العميدين هاني عبد الله وياسر عيسى وكيلى المباحث الجنائية، أن إصابة المجنى عليه نتجت عن نشوب مشاجرة بينه وبين إبراهيم مصطفى السيد ورمضان السيد خليل، وعادل حفناوى عبد الجليل، ومحمد شوقى محمد، وجميعم سائقون بنفس الخط كطرف أول، وسعد صبحى سعد (32 سنة)، وشقيقه أمين (36 سنة) مسجلين خطرا عقب قيام الطرف الثاني بإيقاف أحدهم من الطرف الأول وطلب منه 25 جنيها، تحت تهديد السلاح وعندما رفضه قاما بالتعدى عليه بالضرب وأطلقا أعيرة نارية أصابته.

وألقي القبض على المتهمين واعترفا بارتكاب الواقعة وضبط السلاح المستخدم وباشرت النيابة التحقيق.

يا رب عفوك ورضاك

رابط هذا التعليق
شارك

الزميلة

fatfouta

أنا عندي رأي جايز ميعجبش زملاء كتير، بس أنا ح أقوله وأمري للـه:

أنا شايف أن المفروض دلوقتي نركز على إعادة تسيير شؤون الدولة وإعادة الاستقرار والثقة للشارع والاقتصاد والناس، قبل حتى التركيز على التحقيقات والمحاكمات والإقالات وكل الكلام ده..

وده لسببيبن، أولا مش معقول في الظروف دي حد ح يغامر بالقبض على مثلا ضباط الداخلية لمحاسبتهم لأن التهييج الإعلامي اللي حاصل ده كفيل بإن سيارة الترحيلات نفسهااللي ح يركبها تتدشدش على دماغ الكل أو حتى قاعة المحكمة، وبالتالي ح يكون من غير المنطقي البدء في مثل هذه الإجراءات في الظروف الراهنة. وأرجو حضرتك ما تقوليش طيب ما تفرضوا إجراءات مشددة على المحكمة لأنه ببساطة سهل جدا الناس تحاصرها وتهاجم هذه القوات وتتغلب عليها للوصول للمحكمة.

وما حدث أمس في محكمة بالقاهرة بعد الحكم على تاجر مخدرات خير شاهد ولولا التدخل الحازم للقوات الأمنية لكانت المحكمة والحضور في خبر كان ولهرب المتهم في القضية.

السبب التاني وده أوجهه للناس اللي عايزين إقالة لكل الناس، وزير التنمية ووزير البيئة وكل الناس المسؤولين، في الحقيقة مصر كانت زي طيارة كفاءتها ستين بالمائة مثلا، فاللي حاصل إن ناس كتير جدا طامحين لأنها تطير بنسبة مائة بالمائة، فقلبوا الدنيا وغيروا الطيار، ودلوقتي عايزين يغيروا الفريق شفيق وكل طاقم الضيافة ومساعدين الطيار رأسا على عقب ليشمل حتى وكلاء الوزراء وكبار صغار المديرين، وح تكون نتيجة ده إن الطيارة حاليا تسير بنسبة خمسين في المائة ولو استمر الوضع على ما هو عليه وتصاعدت التغييرات دي ح تبقى الطيارة بنسبة ثلاثين أو عشرين في المائة.

وللأسف الصحفيين والإعلاميين مش فاهمين حاجة وقاعدين في مكاتبهم غيروا وشيلوا واعملوا لدرجة بعضهم كاتب يتهم الوزير الجنزوري بأنه مش عارف ايه ومتورط في ايه، وده جزء حاولت أوضحه في اللنك ده:

http://3ayezjob.blogspot.com/

يا رب عفوك ورضاك

رابط هذا التعليق
شارك

يعني ايه "معتقل جنائي"؟

أشر خلق الله.. قتال قتلة وتاجر مخدرات.. يعني فاجر

نفس السؤال اللي كنت بسأله

يعني ايه معتقل جنائي ؟؟؟؟؟؟؟؟

لما قرأت الخبر النهاردة في الصحف قولت يمكن يقصدوا معتقل سياسي وهو دة اللي كنا بنطالب بيه ....... الافراج عن عدد من المعتقليين السياسيين الذين لم تثبت ضدهم اي تهمة

لكن ايه معني انه يفرج عن معتقل جنائي ؟؟؟؟؟؟؟؟ ليه ؟؟؟؟؟؟؟

مش قادرة استوعبها ( الا اذا كانوا انهوا مدة عقوبتهم مثلاً )

وبعدين مش المفروض ان المجرمين دول بيطلق عليهم لفظ سجناء ؟؟؟؟

لو وزير الداخلية فعلا اطلق سراح معتقلين جنائيين ومن غير وجه حق تبقي كارثة ولازم يتحاكم عليها

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق
شارك

إعترافات مساجين هربوا من سجن وادى النطرون بعد اعادة القبض عليهم بواسطة القوات المسلحة ، يعترفون بأن من هربوهم بل وأجبروهم على الهروب كان هم رجال السجن

sob7an2_www_different-des_com.gif

astghfr_www_different-des_com.gif

رابط هذا التعليق
شارك

168732_153083844747267_1521.jpg

اتهمت الدكتورة منال البطران، شقيقة الشهيد اللواء محمد البطران، رئيس مباحث قطاع السجون بالفيوم، اللواء حبيب العادلى، وزير الداخلية السابق، بإصدار تعليمات بقتل شقيقها يوم 29 يناير الماضى.

وقالت «منال» فى بلاغها الذى حمل رقم 1100 لسنة 2011 إنه عقب تواجد شقيقها فى عمله يوم الخميس 27 يناير، وقعت أحداث شغب وتجمهر مساجين داخل العنابر وتمت السيطرة عليهم وإعادة الهدوء وأن شقيقها تلقى أوامر من وزارة الداخلية، بفتح أبواب السجون وإطلاق سراح جميع المتهمين لكنه رفض تنفيذ الأوامر وتصدى لعمليات التخريب وخروج المسجونين.

وأوضحت أن شقيقها حضر إلى منزله، بعد انتهاء عمله فى سجن القطا بالفيوم، يوم 27 يناير وفى صباح اليوم التالى، تلقى اتصالاً من أحد الضباط بتجدد أحداث الشغب داخل العنابر فتوجه إلى السجن صباح «السبت» وأكدت شقيقة الشهيد أن «العادلى» أمر بتصفية شقيقها لعدم تنفيذه الأوامر بإطلاق سراح المساجين.

وأضافت أنه عقب وصوله إلى أبواب السجن فوجئ بحراس برج المراقبة يطلقون النيران عليه، حتى لقى مصرعه وأكدت فى بلاغها أن اللواء البطران، رفض تنفيذ أوامر «العادلى» خوفاً على المصريين والأسر البسيطة والانفلات الأمنى وقالت إنها قدمت بلاغاً إلى النائب العام روت فيه تفاصيل الجريمة، وطالبت بالاستماع إلى أقوال الضباط وأفراد الحراسة، وروت فى البلاغ الأحداث الأخيرة التى عاشها شقيقها.

كان اللواء محمد البطران، استشهد يوم السبت 29 يناير الماضى، داخل سجن الفيوم، عقب جمعة الغضب وأفادت التحقيقات وأقوال شهود العيان بأن الشهيد رفض تنفيذ الأوامر بترك مكان عمله.

sob7an2_www_different-des_com.gif

astghfr_www_different-des_com.gif

رابط هذا التعليق
شارك

من يوم الثورة وانا ملاحظة غياب واضح للشرطة في القاهرة

ولو وجدوا بيبقي كمنظر بس

استفزني جدا امبارح وجود الجيش في بعض الاماكن بينظم المرور ودة اللي شوفته بنفسي وبصراحة المنظر كان مستفز جدا

كمان بعض الشوارع اللي المفروض اتجاه واحد دلوقتي اصبحت اتجاهين بمعرفة بعض سائقي المكروباص

ناهيك عن عدم التنظيم في العديد من المواقف والفوضى والهمجية الصادرة من فئات معينة من الشعب ..... والمكروباصات اللي بتقف تحت الكباري وفي الطرق العامة وعربات النقل والتريلا اللي ماصدقت واتهجمت علي شوارع العاصمة .......... الخ

والجملة الشهيرة النهاردة في اي خناقة ( خلي بالك مافيش حكومة وماحدش هيلحقك )

حصلت مجزرة امبارح في دار السلام ........ خناقة عادية اتحولت الي مجزرة وك العادة الشرطة مش موجودة

بس للحق حضرت الشرطة في الاخر بعد لما خلصوا علي بعض ( ودة طبقاً لشهود عيان )

واللي يفرس اللي قرأته النهاردة الصبح في الصحف اليومية من أنباء عن ان محمود وجدي بيحاول اعادة بناء الثقة بين الشعب والشرطة

طيب هو بناء الثقة دة بيبقي عن طريق الشعار بس .............. فين النظام والأمن في الشارع المصري وفي العاصمة علي وجه التحديد ؟؟؟؟؟

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق
شارك

من يوم الثورة وانا ملاحظة غياب واضح للشرطة في القاهرة

ولو وجدوا بيبقي كمنظر بس

استفزني جدا امبارح وجود الجيش في بعض الاماكن بينظم المرور ودة اللي شوفته بنفسي وبصراحة المنظر كان مستفز جدا

كمان بعض الشوارع اللي المفروض اتجاه واحد دلوقتي اصبحت اتجاهين بمعرفة بعض سائقي المكروباص

ناهيك عن عدم التنظيم في العديد من المواقف والفوضى والهمجية الصادرة من فئات معينة من الشعب ..... والمكروباصات اللي بتقف تحت الكباري وفي الطرق العامة وعربات النقل والتريلا اللي ماصدقت واتهجمت علي شوارع العاصمة .......... الخ

والجملة الشهيرة النهاردة في اي خناقة ( خلي بالك مافيش حكومة وماحدش هيلحقك )

حصلت مجزرة امبارح في دار السلام ........ خناقة عادية اتحولت الي مجزرة وك العادة الشرطة مش موجودة

بس للحق حضرت الشرطة في الاخر بعد لما خلصوا علي بعض ( ودة طبقاً لشهود عيان )

واللي يفرس اللي قرأته النهاردة الصبح في الصحف اليومية من أنباء عن ان محمود وجدي بيحاول اعادة بناء الثقة بين الشعب والشرطة

طيب هو بناء الثقة دة بيبقي عن طريق الشعار بس .............. فين النظام والأمن في الشارع المصري وفي العاصمة علي وجه التحديد ؟؟؟؟؟

نظم الآلاف من أفراد الشرطة المفصولين من الخدمة في عهد وزير الداخلية السابق حبيب العادلي وقفة احتجاجية أمام مقر الوزارة بشارع لاظوغلي للمطالبة بعودتهم إلى العمل نظرا لأن عددا كبيرا منهم تم فصله بناء على محاكمة عسكرية.

وتحدث اللواء سيد شلتوت مساعد وزير الداخلية لشئون الأفراد للمحتجين قائلا لهم إن الوزارة تلقت حتى الآن 35 ألف طلب لأفراد أمن مفصولين من الخدمة، وبفحص هذه الطلبات تبين أن 18 ألف فقط يستحقون العودة للعمل.

وأضاف أنه تم بالفعل عودة 8 آلاف إلى عملهم السابق ووجه أفراد الأمن المحتجين إلى ضرورة الذهاب لعملهم وتقديم الطلبات إلى مكاتب شئون الأفراد كما أشار إلى أن محمود وجدي وزير الداخلية الجديد وعد بإلغاء المحاكم العسكرية باستثناء المخالفات المخلة بالشرف إلا أن المحتجين رفضوا مغادرة مبنى الوزارة وقالوا إنهم ذهبوا بالفعل إلى أماكن عملهم ولم يتم حدوث شيء.

الشرطة مشغولة بالمظاهرات دلوقت ....

ماشاء الله المظاهرة بتاعتهم كانت سلمية والحمد لله كلهم كانوا بالنظارات السودا دليل على الحزن العميك

انا مش بتكلم على المظاهرة اللى فوق

على المظاهرة اللى حصلت تقريبا من خمس ايام

وشغالين ماشاء الله على الفيس بوك بيحاولوا يعيدوا الثقة

وناس كمان شغالة على برامج التوك شو بتحاول تعيط شوية لزوم الشغل يعنى واعادة الثقة

تم تعديل بواسطة aimen

sob7an2_www_different-des_com.gif

astghfr_www_different-des_com.gif

رابط هذا التعليق
شارك

من يوم الثورة وانا ملاحظة غياب واضح للشرطة في القاهرة

ولو وجدوا بيبقي كمنظر بس

استفزني جدا امبارح وجود الجيش في بعض الاماكن بينظم المرور ودة اللي شوفته بنفسي وبصراحة المنظر كان مستفز جدا

كمان بعض الشوارع اللي المفروض اتجاه واحد دلوقتي اصبحت اتجاهين بمعرفة بعض سائقي المكروباص

ناهيك عن عدم التنظيم في العديد من المواقف والفوضى والهمجية الصادرة من فئات معينة من الشعب ..... والمكروباصات اللي بتقف تحت الكباري وفي الطرق العامة وعربات النقل والتريلا اللي ماصدقت واتهجمت علي شوارع العاصمة .......... الخ

والجملة الشهيرة النهاردة في اي خناقة ( خلي بالك مافيش حكومة وماحدش هيلحقك )

حصلت مجزرة امبارح في دار السلام ........ خناقة عادية اتحولت الي مجزرة وك العادة الشرطة مش موجودة

بس للحق حضرت الشرطة في الاخر بعد لما خلصوا علي بعض ( ودة طبقاً لشهود عيان )

واللي يفرس اللي قرأته النهاردة الصبح في الصحف اليومية من أنباء عن ان محمود وجدي بيحاول اعادة بناء الثقة بين الشعب والشرطة

طيب هو بناء الثقة دة بيبقي عن طريق الشعار بس .............. فين النظام والأمن في الشارع المصري وفي العاصمة علي وجه التحديد ؟؟؟؟؟

نظم الآلاف من أفراد الشرطة المفصولين من الخدمة في عهد وزير الداخلية السابق حبيب العادلي وقفة احتجاجية أمام مقر الوزارة بشارع لاظوغلي للمطالبة بعودتهم إلى العمل نظرا لأن عددا كبيرا منهم تم فصله بناء على محاكمة عسكرية.

وتحدث اللواء سيد شلتوت مساعد وزير الداخلية لشئون الأفراد للمحتجين قائلا لهم إن الوزارة تلقت حتى الآن 35 ألف طلب لأفراد أمن مفصولين من الخدمة، وبفحص هذه الطلبات تبين أن 18 ألف فقط يستحقون العودة للعمل.

وأضاف أنه تم بالفعل عودة 8 آلاف إلى عملهم السابق ووجه أفراد الأمن المحتجين إلى ضرورة الذهاب لعملهم وتقديم الطلبات إلى مكاتب شئون الأفراد كما أشار إلى أن محمود وجدي وزير الداخلية الجديد وعد بإلغاء المحاكم العسكرية باستثناء المخالفات المخلة بالشرف إلا أن المحتجين رفضوا مغادرة مبنى الوزارة وقالوا إنهم ذهبوا بالفعل إلى أماكن عملهم ولم يتم حدوث شيء.

الشرطة مشغولة بالمظاهرات دلوقت ....

ماشاء الله المظاهرة بتاعتهم كانت سلمية والحمد لله كلهم كانوا بالنظارات السودا دليل على الحزن العميك

انا مش بتكلم على المظاهرة اللى فوق

على المظاهرة اللى حصلت تقريبا من خمس ايام

وشغالين ماشاء الله على الفيس بوك بيحاولوا يعيدوا الثقة

وناس كمان شغالة على برامج التوك شو بتحاول تعيط شوية لزوم الشغل يعنى واعادة الثقة

ومازالت

لحد النهاردة كان فيه قلق عند وزارة الداخلية ........... ربنا ينتقم منهم قافلين الشوارع ومعطلين المرور

بس صعابانين عليا ........ مساكين ........ احنا ظالمينهم

تعبناهم معانا ........ والناس بتعمل مظاهرات تسترجع حقوقها المهدورة

ايه الاستفزاز بتاعهم دة

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق
شارك

جهاز الشرطة للأسف ظالم ومظلوم

في فيلم الإرهاب والكباب ... كمال الشناوي كان قايم بدور وزير الداخلية وله جملة شهيرة في الفيلم ده

( قدرنا إننا نتحمل خطأ كل الوزارات التانية )

جهاز الشرطة شايل كل الملفات الداخلية ( أمن سياسي - فتنة طائفية - أمن ملاعب - مرور - أمن اجتماعي )

يعني اللواء / إسماعيل الشاعر أنا قريت إنه أقيل من منصبه على خلفية إطلاق الرصاص ضد المتظاهرين

الراجل ده أنا أشهد له إنه كان في كل حدث مهم في القاهرة بيكون موجود بنفسه في الموقع

ياما شفته في الاستاد وقت ماتشات الأهلي والزمالك عشان يشرف بنفسه على تنظيم الجماهير

شفته يوم محاكمة هشام طلعت مصطفى في محيط المحكمة من أول الصباح من أجل الإشراف على الأمن

لكن تصرفاته التانية في مواقف تانية هي اللي بتعمل الكوارث دي

يعني مثلا لو كان فعلا متورط في مسألة إطلاق الرصاص الحي على المتظاهرين تبقى كارثة

احنا في الفترة دي محتاجين إننا نعيد ثقة رجال الشرطة في نفسهم ... ونعيد ثقة الشعب فيهم

طب ببساطة

رجل الشرطة مفروض تكون قبضته حديدية مع المجرمين ( يطبق القانون عليهم بصرامة )

ويكون لين هش مع المواطنين العاديين

ودي مسألة سهلة لو رجل الشرطة اقتنع إن مهمته الحقيقة هي في إشعار المواطن بالأمن في ظل وجود رجل الشرطة وليس الخوف.

يعني باختصار إن الانطباع الأول عند المواطن لما يشوف ظابط شرطة بالبدلة الميري هو الأمان وليس الخوف.

ودي مسؤولية رجل الشرطة وليس المواطنين

المواطنين محتاجين يشوفوا رجال الشرطة في الشوارع باستمرار

عايزين نشوف عربيات الدورية الراكبة بجد في الحارات والشوارع الضيقة ماشية تتابع الموقف الأمني

عايزين نكثف الوجود الأمني في الشوارع من أجل إعادة استتباب الأمن

لما يحس المواطن إن فرد الشرطة فعلا بيعمل لمصلحته هو أولا وأخيرا أكيد هيتستقبلها زي ما استقبل أفراد الجيش

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق
شارك

إعترافات مساجين هربوا من سجن وادى النطرون بعد اعادة القبض عليهم بواسطة القوات المسلحة ، يعترفون بأن من هربوهم بل وأجبروهم على الهروب كان هم رجال السجن

أستاذ أيمن حضرتك منتظر ايه من مسجون هرب من السجن والجيش بيسأله هرب ازاي؟

حضرتك عايزه يقوللك إنه هرب من تلقاء نفسه وللا عايزه يرميها على الشرطة ويقول هي اللي هربتنا؟

وبعدين فيه مساجين تم النشر أنهم لم يهربوا وآثروا البقاء في السجن فعلا

فأرجوك تأمل قليلا ولا داعي للانجراف وراء العاطفة الشديدة

المزيد عن الشرطة هنا في هذا الفيديو واللنكات المرتبطة:

http://www.youtube.com/watch?v=rsYiVm_k-8U

يا رب عفوك ورضاك

رابط هذا التعليق
شارك

و أخت اللواء المطران هيا كمان بتكذب؟؟؟؟

الداخلية مش كلها متهمة

فيهم اللي وقف و دافع عن موقعه

و فيهم اللي نفذ خطط الشياطين اللي كانت مصرة تحرق البلد

فيه مساجين قالوا ان السجن اقتحم من برة

و سجون تانية اللي هربوا منها قالوا ان ضباط السجن هما اللي خرجوهم

التحقيق المستقل هو وحده الذي يمكن ان يجيب عن كثير من الأسئلة

و يعطي كل ذي حق حقه

رابط هذا التعليق
شارك

و أخت اللواء المطران هيا كمان بتكذب؟؟؟؟

الداخلية مش كلها متهمة

فيهم اللي وقف و دافع عن موقعه

و فيهم اللي نفذ خطط الشياطين اللي كانت مصرة تحرق البلد

فيه مساجين قالوا ان السجن اقتحم من برة

و سجون تانية اللي هربوا منها قالوا ان ضباط السجن هما اللي خرجوهم

التحقيق المستقل هو وحده الذي يمكن ان يجيب عن كثير من الأسئلة

و يعطي كل ذي حق حقه

يا ام زيد الله يباركلك في زيد ما تتعبيش نفسك

الشرطة كلها جميلة و حلوة و بتجيب للناس حلويات و ارواح كمان

رابط هذا التعليق
شارك

«الداخلية» تتحرى عن 1300 بلاغ رسمي بالفساد

قالت مصادر أمنية إن الإدارة العامة لمباحث الأموال العامة تجري تحريات في بلاغات عديدة تتنوع بين التربح وإهدار المال العام والرشوة، عقب إصدار قرار من اللواء محمود وجدي وزير الداخلية بتفرغ جميع ضباط الإدارة لإجراء التحريات.

وقرر وجدي عدم تكليف أي منهم بأي خدمات أمنية في الشوارع للتركيز في التحريات التي يجرونها.

وأضافت المصادر الأمنية أنه منذ اندلاع ثورة 25 يناير والإدارة مكلفة من قبل نيابة الأموال العامة بإجراء التحريات في أكثر من 300 بلاغ يتهم قيادات ووزراء وشخصيات عامة بالفساد

المصرى اليوم

برضو مش مستريحين لك يا محمود يا وجدى

رابط هذا التعليق
شارك

مصدر بالجيش: رئيس «أمن الدولة» بلا صلاحيات وسيتم التحقيق معه في وقائع تعذيب

Tue, 22/02/2011 - 16:02

قال مصدر مسؤول بالمجلس الأعلى للقوات المسلحة الثلاثاء إن اللواء حسن عبد الرحمن، رئيس جهاز مباحث أمن الدولة، «لم يعد يمارس أي صلاحيات وتم تجميد نشاطه وأصبح غير فاعل، كما سيتم التحقيق معه فيما نسب إليه من جرائم تعذيب».

وأكد المصدر أن هناك العديد من التجاوزات ارتكبها جهاز مباحث أمن الدولة، وبالتالي فإن المجلس الأعلى للقوات المسلحة «سيعمل علي تغيير قادة الجهاز وليس إلغاء الجهاز نفسه».

وأضاف المصدر «هناك تجاوزات في جهاز مباحث أمن الدولة مثل العديد من الأجهزة الأخرى، ونسعى من خلال تحديد فترة الرئاسة بمدتين فقط علي أقصي تقدير أن يتحول الجهاز لحماية الوطن وليس حماية الرئيس فقط الذي سيتقاعد بعد مدتين علي الأكثر وقد يتعرض لمسائلة شعبه».

وكان الكاتب الصحفي فهمي هويدي، قد أثار خلال مشاركته في لقاء الأدباء والمفكرين مع عدد من أعضاء المجلس الأعلى للقوات المسلحة الأحد الماضي موضوع بقاء حسن عبد الرحمن، رئيس جهاز مباحث امن الدولة في عهد وزير الداخلية السابق حبيب العادلي، رغم نجاح الثورة، وأكد هويدي أن عبد الرحمن متورط في العديد من عمليات تعذيب المعتقلين، فرد عليه مسئولون عسكريون بأن القوات المسلحة تدرس موقف عبد الرحمن لكنهم اتفقوا جميعا علي أنه بلا صلاحيات الآن وسيتم التحقيق في كل وقائع التعذيب المنسوبة إليه.

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...