اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

25 يناير ... موعد المصريين (18)

Scorpion

Recommended Posts

• الردود 408
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

شوفوا الفيديو ده واتفائلوا واضحكوا وقولوا يارب

رد فعل الناس بعد خطاب مبارك

http://www.youtube.com/watch?v=uvTVZGffrKI&feature=player_embedded

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

ماذا لو ؟؟؟

ايه اللي ممكن يحصل

دلوقتي المجلس الاعلي للقوات المسلحة قال فيه بيان بعد قليل ( الكلمة دي بتستفزني بعد قليل )

طيب عندنا 3 سيناريوهات

- اما انه يقف مع المتظاهرين ويتعهد بحمايتهم

- او يكون ضامن لخطاب مبارك وسليمان

- او انه يتخذ موقف الوقوف بجانب مبارك ونائبه ( ويخذل الشعب بس استبعد السيناريو دة وربنا يستر او مش عايزة اصدقة )

طيب لو اتخذ الجيش الموقف التاني ؟؟؟

يعني انه يكون ضامن للخطابين وتحقيق كل القرارت اللي اتخذت في الفترة اللي فاتت ؟؟؟

ياتري ايه اللي هيحصل ؟؟؟

وبعدين ايه حكاية الماسيجات اللي الشرطة بترسلها علي الموبايل دي ؟؟؟؟ ياتري وصلت لحد غيري ؟؟

من وزارة الداخلية : الشرطة لن تكون الا في خدمة الشعب وحمايته ؟؟؟؟

هي الشرطة بتحاول تحسن علاقتها بالشعب .؟؟؟؟؟؟؟ خير الله اجعله خير

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

يارب اجعلها جمعة خير وبركة وأمل

فين كلماتك يامصرية متغربة بجد بلاقي فيها تصبير وتثبيت وتفاؤل

جزاك الله خير وكل من يبشرنا ويشد على يد الثورة المباركة

اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عنا

رابط هذا التعليق

كلنا خالد سعيد

إلى كل من يريدون اغتيال شخصيتي وأنزلوا بيانات بإسمي بأنني أدعو الناس للعودة لبيوتهم ووضعوا تصريحات صحفية باسمي .. التخلص منكم كان هو السبب لقيام ثورتنا

27 minutes ago

كلنا خالد سعيد

أنا مع الثورة .. أنا مع حقوقنا .. أنا مع حريتنا .. أنا مع استئصال كل الفاسدين .. أنا مع إنهاء الحزب الوطني وتصفيته .. أنا مع محاسبة كل المجرمين .. أنا مع إنهاء تلاتين سنة من انتهاك حرية وكرامة المصريين

35 minutes ago

رابط هذا التعليق

احنا هنشيلها

احنا هنحميها

مصر هتبقي احسن مما لما كنتو فيها

الظابط المصري....اللي انضم للمتظاهرين امبارح...قال كده

صباح اليقين.....انه يوم مصري جدا...جدا جدا

لماضه : الطيبه

لست مع النظام واعوانه من المفسدين الذين طغوا فى الارض

وظلموا وقتلوا وحرقوا واطلقوا المساجين وستعانوا بالبلطجيه

وااكد على انى واحد من الشعب واومن بمطالبه المشروعه بل واشاركه اياها.

فقط ادعو الى التريث،ودراسه اى قرار قبل اتخاذه،خاصه والثوره من غير ذى قائد.

او متحدث بالسانها،فقط اقول سلميه،غير تخريبيه، منظمه،غير اصتداميه،حتى لا تكون دمويه.

لنا مطالب وحقوق مشروعه وسنأخزها سنأخزها،واولها دم الشهداء.(رحمهم الله تعالى المقتدر)

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

هو ليه حضرتك بتفتكر ان الحماسة ممكن تتقلب لصدام دموي

نفس الكلام بسمعه من المحيطين بيا و خاصة اهلي.....و ده اللي مخليني في حالة صدمة و دهشة جدا

طب ده علي اعتبار انهم كانوا بيربوا مشروع بلطجي صغير و في اول فرصة انفلاتية هتظهر الميول العدوانية...(بتكلم لاني تخيلت نفسي لوهلة في ميدان التحرير....اذا انا مؤمنة بمبدأ ما مش ممكن هلجا لاي وسيلة تخليني اهدم كل المبادي التانية اللي جوايا عشان احققه....مش ممكن هتخليني امد ايدي علي حد و لا اقتل عشان اصلي كنت بطلب الحرية و مطالب مشروعة جد....البني ادم لوكشة واحدة...و معدنه الحقيقي بيظهر في الازمة)

حقيقي الشباب متحمس....لكنه واعي....وواعي جدا

اذا كانت المظاهرات بدأت سلمية و في اكثر من منحي لها كان ممكن جدا تتقلب تبقي باستخدام القوة.....و كان معاهم العذر لكن علي الرغم من ذلك الشباب الثوار حافظوا عليها سلمية

عشان هو ده المكسب الحقيقي للثو رة.....الشعب هيقدر يحقق مطالبه بطريقته هو مش بالطرق الملتوية اللي عمالين نغرق فيها و نتوحل من الحكومة

الشباب عنده حماسة ده حقيقي....و حقيقي...جدا

لكنها مش حماسة التور الهايج....و معذرة في اللفظ....اللي هيروح ينطح في اي حاجة قدامه

زي ما الحماسة بتكبر

الوعي كمان بقي اقوي

و بقي عارف ان اي تصرف غير سلمي....هيخليه يخسر القضية كلها اللي اعتصم عشانها طول الفترة دي

العالم عينه علينا

لكن الشباب هو نفسه....عينه علي نفسه

خلاص مبقاش فيه مساحة نزرع فيها في ارض الخوف

كان فيه شبورة علي الدماغ انقشعت

حاولت اعمل اللي حضرتك بتقول عليه من موضوع التريث امبارح.....لكن لقيت كان فيه فريقين كل واحد واخد جنب و كل واحد بيتكلم لغة التاني مش فاهماها

الريس سد ودانه خلاص مش عايز يسمع

و الشباب كمان سدوا ودانهم خلاص مستمرون....و صامدون

متحمسون....و ستبقي سلمية.....و ده اللي بدعي بيه...و متيقنة منه علي الرغم من كل محاولات التعبئة و التضليل و التخويف

عشان النموذج اللي اتولد ده يفضل بنقاء اللوب الابيض ميلوثوش اي نقطة غدر

دي وجهة نظري

و لك مني كل الاحترام

بنوتة حضرتك الطيبة.....لماضة

ع هامش وجهة النظر بقي

ابن حضرتك عامل ايه.....يا تري لسه في المظاهرات و لا موقفه ايه....ربنا يحافظ لحضرتك عليه

جمعة كلها نور...و يقين....ان ذلك كله خير

رابط هذا التعليق

الصعيد ينتفض ....

فضلا : هلا اوضحت / امير

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

والله عيني تدمع كلما شاهدت هذا المقطع ... فرحة الشعاب التونسي بنيل حريته ... وكان بإمكان المصريين أن يفرحوا نفس الفرحة بالأمس ... ولكن ابن التييييييييييييييييت أبى أن يرى شعبه سعيدا ولو ليوم واحد في حياته

http://www.youtube.com/watch?v=W0L4kp9I01A

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

كلنا خالد سعيد

إلى كل من يريدون اغتيال شخصيتي وأنزلوا بيانات بإسمي بأنني أدعو الناس للعودة لبيوتهم ووضعوا تصريحات صحفية باسمي .. التخلص منكم كان هو السبب لقيام ثورتنا

27 minutes ago]

الثورة مش وائل غنيم

و عشان كده انا رايي الشخصي

انا احنا لا نندفع ورا تصريحاته...و خصوصا دلوقتي....يعني لا نهلل انه قال اطلعوا مظاهرات و لا معذرة في اللفظ نكب عليه تحليلاتنا النفسية لشخصيته...لو قال ارجعوا البيت

الثورة هي ناس كتيرة اوي....حطوا قدام عينيهم هدف..و اي محاولة للتحايل علي الهدف ده مش هتخليهم يتراجعوا

ووائل مجرد فرد

و بلاش نقع في نفس الغلطة اللي قبل كده

مصر ليست مبارك

و الثورة ليست وائل غنيم

و دي وجهة نظري

رابط هذا التعليق

التلفزيون المصري قطع برامجه واعلن ان القوات المسلحه هتذيع بيان هام بعد قليل ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

كلنا خالد سعيد

27 minutes ago]

الثورة مش وائل غنيم

و عشان كده انا رايي الشخصي

انا احنا لا نندفع ورا تصريحاته...و خصوصا دلوقتي....يعني لا نهلل انه قال اطلعوا مظاهرات و لا معذرة في اللفظ نكب عليه تحليلاتنا النفسية لشخصيته...لو قال ارجعوا البيت

الثورة هي ناس كتيرة اوي....حطوا قدام عينيهم هدف..و اي محاولة للتحايل علي الهدف ده مش هتخليهم يتراجعوا

ووائل مجرد فرد

و بلاش نقع في نفس الغلطة اللي قبل كده

مصر ليست مبارك

و الثورة ليست وائل غنيم

و دي وجهة نظري

عندك حق يا لماضة

رابط هذا التعليق

الصعيد ينتفض ....

فضلا : هلا اوضحت / امير

ميدان تحرير جديد فى المنيا يوم جمعة التحدى

أمام مبنى محافظة المنيا

اعتصام شباب محافظة المنيا تضامنا مع شباب ميدان التحرير

ميدان مجمع المحاكم

رابط هذا التعليق

شكرا لك بنوتتى : اللمضه

عندنا فى المثل الشعبي يا ابنه السيده وهى من احب احياء القاهره الى قلبي بيقول

اكبر منك بيوم يعرف عنك بسنه،ليه.0000000000؟ لانه خاض تجربه يوم قبلك.

وطبعا انا وابنى نختلف فى اشياء،ونتفق فى اشياء،لكننا دائما ما نجد نقطه للتلاقى.

وهو حالا فى ميدان التحرير.

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

البيان رقم اثنين من المجلس الاعلى للقوات المسلحه المصرية ..

قرر المجلس ضمان تنفيذ الاجراءات الآتية ..

انهاء حالة الطواريء فور إنتهاء الظروف الحالية

الفصل في ا لطعون الانتخابية

اجراء التعديلات التشريعية اللازمه واجراء انتخابات رئاسية حرة ونزيهة في ضوء ماتقرر من تعديلات دستورية

ثانيا .. تلتزم القوات المسلحه برعاية مطالب الشعب المشروعه ومتابعة تنفيذها في التوقيتات المحدده بكل دقة وحزم

ثالثا .. تؤكد القوات المسلحة على عدم الملاحقة الامنية للشرفاء الذين رفضوا الفساد وطالبوا بالاصلاح وتحذر من المساس بامن وسلامة الوطن والمواطنين

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

انهاء حالة الطوارئ فور انتهاء الظروف الحاليه

يعنى هنفضل فى حالة الطوارئ برضوا ومافيش فايدة

ياريتهم كانوا سكتوا احسسسسسسسسسسن

رابط هذا التعليق

بيان رقم 2

إجراء التعديلات التشريعية اللازمة

تؤكد القوات المسلحة المصرية على عدم ملاحقة الشرفاء

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...