اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

25 يناير ... موعد المصريين (18)

Scorpion

Recommended Posts

• الردود 408
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

الجيش باع الشعب

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

البيان الان

استاذ سين سين...جابه من الكنترول انبارح

و تقريبا كده اللي انا فهمته

ان الجيش بيقول للشباب.....بخخخخخخخخخخ

رابط هذا التعليق

الجيش يعلن ضمان تعديلات الرئيس مبارك

عن أبي عبدالله النعمان بن بشير رضي الله عنهما قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( إن الحلال بيّن والحرام بيّن ، وبينهما أمور مشتبهات لا يعلمهن كثير من الناس ، فمن اتقى الشبهات فقد استبرأ لدينه وعرضه ، ومن وقع في الشبهات فقد وقع في الحرام ، كالراعي يرعى حول الحمى يوشك أن يرتع فيه ، ألا وأن لكل ملك حمى ، ألا وإن حمى الله محارمه ، إلا وإن في الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله ، وإذا فسدت فسد الجسد كله ، ألا وهي القلب ) رواه البخاري و مسلم

رابط هذا التعليق

الجيش باع الشعب

فعلااااااااااا

وحسبى الله ونعم الوكيل

اهو انتم كده الي بتبيعوا الجيش ..

الوضع دقيق جدا ولا يحتمل مزايدات ..

نصبر شويه ونشوف هترسى على ايه ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

لو ثمحت

هو بيان 3 هينزل امتي؟؟؟

ايه يا خواتي اللعب بالاعصاب دوت

انا مشفتش كده

و التوقيت كمان

ميزانية الشعب هتروح علي ادوية الضغط :Head:

حدش يطمن علي الشابة ريمو يا جدعان

انبارح كانت عاملة نعي

رابط هذا التعليق

البيان الان

استاذ سين سين...جابه من الكنترول انبارح

و تقريبا كده اللي انا فهمته

ان الجيش بيقول للشباب.....بخخخخخخخخخخ

الشباب يعنى الطموح وليس الاندفاع،واخاف ان نتدافع فى الثوره،ونفيق وكلانا فى الهوه، واعتقد ان البيان متوازن،ولكم حق الاختلاف يا شباب.؟

تم تعديل بواسطة طائر الليل الحزين

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

المشكلة حتى الآن أن لا أحد يقول القول الحاسم

مبارك للأسف لم يعلنها صراحة ...

وسليمان للأسف لم يعلنها صراحة

وحتى بيان الجيش لم يعلنها صراحة

( وهذا البيان الأخير من القوات المسلحة فيه أمر غامض... لماذا لم يلقه المتحدث العسكري باسم المجلس الأعلى للقوات المسلحة كما حدث أمس ؟ )

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

من غير استبقا طيب للاحداث ايه تفسير الظباط اللي انضموا للشعب انبارح

انا استغربت

طب ما الجيش مع الشعب

الظباط بينضموا معاهم ليه

انا فعلا مش فاهمة؟؟؟

رابط هذا التعليق

الجيش باع الشعب

فعلااااااااااا

وحسبى الله ونعم الوكيل

بالعربي كده

مبارك هيفضل رئيس غصبن عنكم ومش هتاخذوا أكثر من اللي اداهولكم.

تم تعديل بواسطة أحمد سيف

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

لأول مره بيان الجيش يعلنه مزيع مدني

طيب اشمعنه المره دي ؟

صح و لا في سابقه قبل دي لبيان عسكري يزيعه مزيع مدني ؟

على الفيس بوك تعليق الله اعلم بصحته بيقول ان اذاعه البيان العسكري من قبل مدني قد تعني وجود انقسام مابين قاده الجيش حيال البيان ..

مقدرش اؤكد او انفي المعلومه دي بس كل الي اقدر اقوله .. ربنا يستر

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

لو كان الجيش باع الشعب فعلاً كان نفذ السيناريو التالت واعلن فوراً حظر التجول تماما في الشوارع وعدم وجود اي تظاهرات وكان اتدخل عسكريا بجد

لكنه اتبع السيناريو الثاني وهو برده المحايد الي حد ما من وجهه نظري

ماصدقتش علي فكرة انه ممن يقف مع مبارك واعوانه وبرده ماصدقتش لحد دلوقتي انقلابه التام ضد النظام

الجيش برده بيمسك العصاية من النص

بيقولنا ماتخافوش انا اضمن كل القرارات واضمن انهم هينفذوها

وبعدين هو ضمن قانون الطوارئ في التعديلات الدستورية ........ ليه ماجابهوش صراحة الغاء قانون الطوارئ ؟؟؟؟؟؟؟ كانت هتفرق كتير اوي معانا

هو هيلغي حاااااااااااااالة الطوارئ بعد الاحداث الحالية ؟؟؟؟؟؟

ايه دة ؟؟؟؟؟؟

لحد دلوقتي محايد لحد دلوقتي بيحاول يحلها سلمي ....... مع احترامي للجيش بس كان لازم يكون اقوى من كدة اكثر حزما

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

معقول انهم لسه بيختبروا صمود اناس في الشارع

معقول لسه هيشوفوا رد فعل الجماهير و هيقيسوا مدي استجابتهم و ردود افعالهم للبيانات علي الخطابات اللي عمالة ترف علينا

معقولة كل ده....عشان مش عايز يسيب الكورسي

ليه كل ده

ايه الجبروت ده

رابط هذا التعليق

لو كان الجيش باع الشعب فعلاً كان نفذ السيناريو التالت واعلن فوراً حظر التجول تماما في الشوارع وعدم وجود اي تظاهرات وكان اتدخل عسكريا بجد

لكنه اتبع السيناريو الثاني وهو برده المحايد الي حد ما من وجهه نظري

ماصدقتش علي فكرة انه ممن يقف مع مبارك واعوانه وبرده ماصدقتش لحد دلوقتي انقلابه التام ضد النظام

الجيش برده بيمسك العصاية من النص

من اللحظة الأولى وأنا أقول أن الجيش غير محايد ... قيادات الجيش ولائها للنظام ... كل الموضوع أنها تخشى حدوث عصيان إن أعطت أوامرها للجيش بالتصدي للمتظاهرين لأن الرتب الصغيرة متعاطفة مع الشعب

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

عصابة حمادة وتوتو اخر يوم لهم في مصر اليوم

ماذا ينتظر وماذا يراهن عليه هذا المتعجرف المغرور

الشعب خلاص مش طايقك

الشعب لن يتنازل عن رحيلك انت وعصابتك

يامن نهبتم مقدراتنا

يا من تعاليتم علينا وتكبرتم علينا

يامن ظننتم ان الدنيا ستكون لكم علي الدوام وصور لكم خيالكم انكم تملكوننا

اليوم يوم الملحمة

ملحمة النضال والجائزة الكبري التي تنتظر الثائرين

اليوم رحيل العصابة

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

بيان رقم 2 متوازن جدا من الجيش ,,

يا شعب مصر ,,

لن يعطيكم الجيش او كائنا من كان حريتكم وانتم هاهنا قاعدون

دونكم

مصركم

دونكم حريتكم ,,

الجيش اعطاكم الضوء الاخضر وقال بالحرف :

.. تلتزم القوات المسلحه برعاية مطالب الشعب المشروعه

وقال كمان

تؤكد القوات المسلحة على عدم الملاحقة الامنية للشرفاء الذين رفضوا الفساد وطالبوا بالاصلاح وتحذر من المساس بامنهم !!!!

فيه ايه اكتر من كده ؟؟

هو لازم غيرنا يجيبلنا حقنا ؟؟

الثوره زي ماهي

العصيان المدني زي ماهو

الجيش المصري

مش ضدنا !!

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...