اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

25 يناير ... موعد المصريين (10)

Recommended Posts

غدا سيشرق فجر جديد على مصر .. أظن ذلك

بل كن على يقين

من تعتقد سينصره الله ؟؟

من اخلص النيه للعمل واعمار الارض وخدمة الناس ؟

ام نظام الريموت كنترول ,,

من قام بحماية عساكر الشرطه المصابين وحملهم وقام بعلاجهم

ام من امر البلطجيه باطلاق الرصاص واعمال السنج والسيوف في اجساد المصريين ؟؟

من وقف في صفه عمرو خالد ومحمد حسان

ام من وقف في صفه مجدي الدقاق وبنيامين نتنياهو !!

استفت قلبك

وهو يخبرك مع من سيكون نصر الله

واطمانك

ان الاخبار وصلت بتفرق مسجلي الخطر ورفضهم الذهاب لمواجهة الملايين في الغد وانقلابهم على من ارسلهم ,,

كل اعمدة النظام الحالي قد اعدت حقائبها للفرار من وجه الشرفاء ,,

رغم اننا والله ارحم بهم ممن ارسلهم للموت

النظام الذي يفترس الىن ابناءه احمد عز وحبيب العادلي والمغربي

لن يجد معه في الغد اي انصار او حتى نصير ,,

الداخل والخارج قد انقلب عليه ,, وفقد بالتالي كل الشرعيه

حتى جيش مصر العظيم ,, قد اعطى للشباب اشارات ( مؤكده ) انه في صفهم ولن يكون ضدهم

بل وسيعمل الغد على حمايتهم من اي بلطجي او مسجل او اي خطر محتمل

ان شاء الله ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

مبارك لشبكة اي بى سى عالعربية

اود الاستقالة واخشى الفوضى

لا يهمنى ما يقوله عنى الناس ولكن اهتم ببلدى

وانا موجود فى القصر الرئاسى تحت حراسة مشددة

احمل الاخوان المسلمين مسئوليه العنف فى ميدان التحرير

لن اهرب ابدا وسأموت على تراب بلدى

فاض بى الكيل واود الرحيل

اوباما لا يفهم فى الثقافة المصرية

جمال مبارك موجود فى القصر مع والده

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

فاض بى الكيل واود الرحيل

و هو حد قالك ماتموتش عليها

يا سيدي ربنا يوفقك انت بس و تموت و هاندفنك فيها

بس هو انت لازم تموت و انت ريس؟

يا عم اللي ادك كده بيقعدوا يمسكوا مصحف لان اللي جي مش اد اللي راح

تم تعديل بواسطة remo
رابط هذا التعليق

يا اخوانا المعارضين وعلى رأسهم أخونا الفاضل أبو محمد

ايه المشكلة ان مبارك يتنحى ؟

ما تقولش انه رمز عسكري يا أخي الفاضل

طب أنا هقولك على حاجة الفريق / سعد الدين الشاذلي رئيس الأركان في حرب أكتوبر

مش ده رمز عسكري أكبر من مبارك

طب مهو الشاذلي اعتقل واتسجن في عهد مبارك ( بغض النظر عن أحقية هذا الاعتقال أو لا ).

لكن محدش قال إن ده رمز عسكري ومينفعش يتسجن

يا أبا محمد

انا هسألك سؤال واحد

لو انت في الظرف الدقيق ده مكان مبارك

وشايف إن العناد والإصرار على البقاء في الحكم ممكن يتسبب في إراقة المزيد من الدماء

ومتقولش إن الشباب يتراجع لأن الشباب عمره ما هيتراجع بعد كل الأهوال اللي شافها

أظن سيادتك يا أبو محمد تقدر تعرف حاجة في علم النفس اسمها الوصول لنقطة اللاعودة

الشباب ده خلاص وصل للنقطة دي ولا يمكن يتراجع عن موقفه مهما حصل

وحل المشكلة دي في انت تترك الحكم

حقن الدماء متوقف على تنحيك عن الحكم

هتعمل ايه ؟

ماشى يا أستاذ شرف الدين .. مش حقول رمز عسكرى .. ولكن حقول كما قلت فى موضوع آخر .. طلب الشباب سقوطه .. وسقط "عمليا" ..

أنا لا أنظر لمبارك على أنه رئيس .. خلاص .. بح ..

أنا أفكر فى مصر يا سيدى .. ماذا تفكر فى وطنك عندما تنجح هذه الثورة إن شاء الله ؟ هل ستقبل أنه لو حدث خلاف بين Faction معين أو فلنقل كما يقول بعض أصحاب الكلمة فى الشارع المصرى الآن "فصيل" .. لو اختلف هذا الفصيل مع رئيسك الذى ستنتخبه بإرادتك الحرة .. وكان لهذا "الفصيل" صوت عالى فى الشارع .. هل سترضى أن ينزل هذا "الفصيل" ويسقط رئيسك من الشارع ؟ ..

أرجوك لا تفهم أنى بذلك أشبه شباب هذه الثورة بأنهم مجرد صوت عالى .. بالعكس .. أنا أرى أنهم ضرورة لتغيير مصر

نقطة أخرى

الدول المحترمة (وأظنك تريد هذا لبلدك) لايسقط الشارع فيها نظام الحكم .. أليس كذلك ؟ .. طبعا موافق وذلك أن الدول المحترمة لها "سيستم" (بلاش كلمة نظام اللى بتجيب حساسية) لنقل السلطة .. ونحن عندنا "سيستم" .. صحيح أنه لم يُفعَّل إلا فى مصلحة الفاسدين ولكنه "سيستم" .. هل تقارن نقل السلطة عن طريق هذا السيستم بنقل السلطة فى إثر فراغ رئاسى ودستورى ؟ .. وأديك شايف "الثوار" لا يعترفون بنائب رئيس أ, رئيس وزراء أو أى شئ .. فمن الذى سيتولى السلطة .. كيف سيمكنك الذهاب إلى صندوق الانتخابات .. من الذى سيدعوك للانتخاب ؟ .. طبعا واحد بُق حيطلع يقولك الشعب .. قول لى بقى تتفسر ازاى دى ؟

يافندم اللي عرفته

قانونا لما الرئيس يسقط

يتولى السلطة رئيس مجلس الشعب أ رئيس المحكمة الدستورية العليا على التوالي

و في حالتنا و لأن مجلس الشعب فاقد الشرعية بالتزوير

يتولى الحكم رئيس المحكمة الدستورية العليا و يكون من القضاة

يتولى السلطة مؤقتا

لحين عمل انتخابات بمراقبين دوليين

و وقتها يترشح كل من يريد الترشح

و يعد حملته الانتخابية لعرض برنامجه الانتخابي

البلد مش بالفوضى اللي بيصورهولنا

احنا بس خايفين عشان مش عارفين القوانين

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

طب مهو الشاذلي اعتقل واتسجن في عهد مبارك ( بغض النظر عن أحقية هذا الاعتقال أو لا ).

يا أبا محمد

انا هسألك سؤال واحد

وشايف إن العناد والإصرار على البقاء في الحكم ممكن يتسبب في إراقة المزيد من الدماء

هتعمل ايه ؟

ماشى يا أستاذ شرف الدين .. مش حقول رمز عسكرى .. ولكن حقول كما قلت فى موضوع آخر .. طلب الشباب سقوطه .. وسقط "عمليا" ..

أنا أفكر فى مصر يا سيدى .. ماذا تفكر فى وطنك عندما تنجح هذه الثورة إن شاء الله ؟ هل ستقبل أنه لو حدث خلاف بين Faction معين أو فلنقل كما يقول بعض أصحاب الكلمة فى الشارع المصرى الآن "فصيل" .. لو اختلف هذا الفصيل مع رئيسك الذى ستنتخبه بإرادتك الحرة .. وكان لهذا "الفصيل" صوت عالى فى الشارع .. هل سترضى أن ينزل هذا "الفصيل" ويسقط رئيسك من الشارع ؟ ..

أرجوك لا تفهم أنى بذلك أشبه شباب هذه الثورة بأنهم مجرد صوت عالى .. بالعكس .. أنا أرى أنهم ضرورة لتغيير مصر

نقطة أخرى

الدول المحترمة (وأظنك تريد هذا لبلدك) لايسقط الشارع فيها نظام الحكم .. أليس كذلك ؟ .. طبعا موافق وذلك أن الدول المحترمة لها "سيستم" (بلاش كلمة نظام اللى بتجيب حساسية) لنقل السلطة .. ونحن عندنا "سيستم" .. صحيح أنه لم يُفعَّل إلا فى مصلحة الفاسدين ولكنه "سيستم" .. هل تقارن نقل السلطة عن طريق هذا السيستم بنقل السلطة فى إثر فراغ رئاسى ودستورى ؟ .. وأديك شايف "الثوار" لا يعترفون بنائب رئيس أ, رئيس وزراء أو أى شئ .. فمن الذى سيتولى السلطة .. كيف سيمكنك الذهاب إلى صندوق الانتخابات .. من الذى سيدعوك للانتخاب ؟ .. طبعا واحد بُق حيطلع يقولك الشعب .. قول لى بقى تتفسر ازاى دى ؟

يافندم اللي عرفته

قانونا لما الرئيس يسقط

يتولى السلطة رئيس مجلس الشعب أ رئيس المحكمة الدستورية العليا على التوالي

و في حالتنا و لأن مجلس الشعب فاقد الشرعية بالتزوير

يتولى الحكم رئيس المحكمة الدستورية العليا و يكون من القضاة

يتولى السلطة مؤقتا

لحين عمل انتخابات بمراقبين دوليين

و وقتها يترشح كل من يريد الترشح

و يعد حملته الانتخابية لعرض برنامجه الانتخابي

البلد مش بالفوضى اللي بيصورهولنا

احنا بس خايفين عشان مش عارفين القوانين

و الله العظيم مش عارفه ليه محسسينا انها بقالة و لو صاحبها سابها هاتخرب

مصر مش بقالة و مبارك مش صاحبها

رابط هذا التعليق

ستعم والله الفرحه وليس الفوضى ,,

لكن خد معاك بالله باقي الشله وزير السجون و مدير المخابرات اللي انصدمنا وانخدعنا فيه للاسف ,,

حيث يقوم بنفسه الآن باعتقال عشرات النشطاء في كل مكان ولكن اساله حقا هل ستقبض على كل شعب مصر ..؟؟؟

الخطوه التاليه بعد مبارك هو كل دكتاتور يعتقل شرفاء الشعب المصري ,,

كرسيك والله لن يدوم يا من تعتبر نفسك فوق المسائله ,,

كل من يمس احد النشطاء من قريب او من بعيد سيتم اقالته من منصبه ومحاكمته كما فعلنا في حبيب العادلي ,,

رابط هذا التعليق

واللي احنا فيه بقالنا أكتر من أسبوع تسميه إيه؟

ناس مين بالظبط؟! أصحابك ولا .... الملايين اللي طالعة بتقول كفاية حرام

لازم تكون مشددة .... العمر مش بعزقة

بذمتكم الاخوان؟! أكيد أعضاء الحزب الوطني مسلمين ويعتبروا اخواننا ليه لأ

والله ولا حد قال اهرب ....."ولا تدري نفس بأي أرض تموت"

فاض بى الكيل واود الرحيل

وده رأينا والله... ارتاح انت بس

ولا أوباما ولا نتنياهو .....صح؟

قول والله!..... هو ده بر الوالدين فعلا

رابط هذا التعليق

فاض بى الكيل واود الرحيل

و الله يا اخي ضحكتني و انا ماليش نفس اضحك على موضوع بر الوالدين دا

رابط هذا التعليق

لكل المتحمسين " لإسقاط النظام " ..

في مرحلة ما كان التراجع فعلا صعب وكان توجيه النداء للمعتصمين في التحرير بالانسحاب يعني القضاء عليهم ضمنا ..

النهرده وبعد الي شفناه امبارح في التحرير والي ادى الى تغير لهجة الدول الخارجيه من المطالبه والمناشده او مجرد اثبات الموقف الى ( الامر ) المباشر .. بقول

بقاء الشباب في التحرير قد يعني التجهيز لمذبحه تبيدهم بالكامل .. وان كان هجوم الهجانة اعطى المبرر والذريعه للدول الاجنبية لتغيير موقفها فتخيلوا رد الفعل في حال حدوث المجزرة ..

لكل الي بيطالب بالتصعيد ويدعوا الشباب للبقاء والاعتصام . .

ان كنت شايف ان المخاطرة بسيناء واهدار دم شهدائنا الي راح لاستعداتها يساوي تمسكك بموقفك فتمسك ..

ان كنت شايف ان مكانك محجوز في الدولة السنية او القبطية وانك ايا كان موقعك هتعرف تؤدي شعائرك هناك وتربي ذقنك او تبني كنيستك براحتك فتذكر انك هتبقى في دويلة صغيره بلا موارد محاصرة بعدة دويلات متناحرة لا لكم في العالم وزن ولا قيمه ..

ان كنت شايف ان " تراجعكم " الآن هيضيع مكاسبكم فالحل بسيط احنا مش محصورين في خيارين فقط اما الرئيس واما عزله .. امامنا بدائل اخرى .. ليه الي دعوا للثورة وهيجوا الدنيا ميدعوش للتهدئة لمده اسبوع واحد فقط للتفاوض ؟؟

مطالب محدده توضع باسماء بعينها ترشح وتطلبوا مهله يومين او ثلاثه للتأكد من جدية تحقيق المطالب ؟

ليه الآن او مفيش ؟؟

انا عارفه ان القائمين على حشد الجماهير دي خلاص معادش ينفع يتراجعوا .. خلاص سلامتهم الشخصية وسلامه مطالبهم اصبحت على المحك .. بس مش عشان متخسروش مكاسبكم تضحوا بالشباب الي اعطاكم هذه المكاسب ..

بكرا لو حصل وانقطعت النت تاني وانقطعت الفضائيات وقطعت وسائل الاتصال فالشباب الي هتخرج ايا كان عددهم دول خلاص راحوا ومش هيرجعوا تاني .. ايوه في ناس هتدخل من الخارج وهتحل النظام الي هيعمل فيهم كده .. ايوه انتم في كل الاحوال كسبانين ومحدش هيطولكم لانكم خارج مصر .. بس الي هيموتوا دول ؟؟ البلد الي هتنقسم دي ؟؟؟؟

لو الي بتكلم عنه ده احتمال وارد ولو بنسبة 1% فيجب وضعه في الاعتبار ..

سلامه مئات الآلاف من الشباب المصري في رقبتكم فضلا عن سلامه الوطن كله ..

واخيرا لكل الشباب المتحمسين الي انساقوا وراء دعوات الفتنة لكل ستات البيوت الي اصبح شغلهم الشاغل متابعه الاحداث والتعليق عليها .. لي ولغيري .. للي معايا والي ضدي .. خلوا بالكم ان التوبيك ده تعدت مشاهداته 60 الف مشاهده .. في ستين الف مصري بيشوف كلامكم ويمكن يأثر فيه وينقله لستين الف غيره ..

كل واحد كلمته هتبقى معلقة في عنقه ليوم الدين .. وان البلد دي حصلها حاجه وربنا مد في اعمارنا هتطارد لعنتها كل من شارك في خرابها مش هيسامح نفسه يوم ..

عن نفسي خلاص آمنت انها فتنة ومش عارفه ان كان دفاعي عن بلدي وعن ارواح الشباب الي ممكن تروح بكرا دي مشاركه فيها ولا لاه ..

ومعادش في ايدي غير الدعاء ..

وربنا موجود ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

اليوم ٢فبراير الذكرى الخامسة لغرق العبارة السلام 98

عبارة السلام 98 هي عبارة بحرية مصرية عائدة لشركة السلام للنقل البحري، غرقت في 2 فبراير 2006 في البحر الأحمر وهي في طريقها من ضبا المدينة السعودية العائدة من منطقة تبوك إلى سفاجا وكانت السفينة تحمل 1،312 مسافرا و 98 من طاقم السفينة وكانت هناك آراء متضاربة عن العدد الأجمالي للاشخاص الذين كانوا على متن السفينة فاستنادا على تلفزيون "النيل"، عن محافظ البحر الأحمر، فان العبارة كانت تقل 1415 شخصا بينهم 1310 من الرعايا المصريين بالإضافة إلى طاقم الملاحة المؤلف من 104 أفراد وذكرت قناة "النيل" المصرية الرسمية أن 115 أجنبيا على الأقل كانوا على متن العبارة، بينهم 99 سعوديا. وكان معظم المسافرين مواطنين مصريين كانوا يعملون في السعودية وبعض العائدين من أداء مناسك الحج وكانت السفينة تحمل أيضا 220 سيارة على متنها.

رابط هذا التعليق

يا أبا محمد

انا هسألك سؤال واحد

هتعمل ايه ؟

نقطة أخرى

الأستاذ الفاضل أبومحمد ... لعلها من المرات القليلة التي أختلف فيها مع حضرتك ولكن الاختلاف في الرأي لا يفسد للودّ قضية

هل نحن أول دولة في التاريخ يقوم فيها الشعب بخلع نظام فاشي وإنشاء حكم ديموقراطي (أو على الأقل إنساني متحضر)؟

ألم تحدث من قبل في الفلبين مع ماركوس وفي رومانيا مع تشاوسيسكو ووفي روسيا مع جورباتشوف ... بل وحدث في جوارنا في تونس مع بن علي وقبله في السودان مع النميري

هل انهارت تلك الدول وسقطت في فوضى عارمة أم استطاع شعبها السيطرة على الأمور بسرعة وتشكيل سلطة مؤقتة تولت تسيير الأمور

هل تشّك أن الشباب المصري الواعي والمتعلم الذي حافظ على أمن البلاد أمام الفوضى التي حاول النظام البائد إشاعتها عاجز عن أن يختار قيادة من حكماء البلد تتولى الأمور وقد طرح بالفعل أسماء كثيرة يقبلها الجميع من المستشارين والعلماء

وأطمئن حضرتك أنه بمجرد سقوط النظام لن تجد معارضة قوية لبقاء عمر سليمان أو شفيق لفترة محدودة يتولى فيها تصريف الأمور لحين إجراء الترتيبات اللازمة لانتقال السلطة... وهتسألني ما الفارق بين وجود عمر سليمان كنائب رئيس تحت إمرة مبارك وكونة رئيس موقت بعد سقوطه ... أقول لك الفارق كبييييير ... حين يأتي رئيس بإرادة الشعب أو على الأقل برضاه حتى لو كان من خلفية عسكرية فإن ولائه سيكون لهم وخاضعا لسلطتهم ومحافظا على مصالحهم ... بعكس رئيس يظل في موقعه رغما عن الشعب ويعتبره عدوا كما يفعل مبارك ونظامه.

لنفترض أن مبارك انتقل الى جوار ربه هذه الليلة هل ستسقط مصر في الفوضى أم أن الـ "سيستم" الذي تتحدث عنه سيضمن انتقالا آمنا للسلطة؟ ما الفارق بين ذلك وبين سيناريو تنحي الرئيس عن السلطة بعد حلّ مجلس الشعب المزور ، وبذلك تنتقل السلطة تلقائيا لرئيس المحكمة الدستورية وبجانبه أركان النظام الحالي كعمر سليمان وأحمد شفيق ورموز الثورة الشعبية الذين يختارونهم وبضمان الجيش ... ألا يحدث ذلك انتقالا سلسا للسلطة وتهدئة للشارع ... ما المانع أن يتم تنفيذ هذا السيناريو؟

يا سيدي نحن شعب عريق عمر حضارته سبعين قرنا وليس وجود مبارك أو غيره هو ما يحفظ لهذا البلد وجوده ووحدته واستقراره

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

فاض بى الكيل واود الرحيل

احيك استاذ ابو عمار..

رابط هذا التعليق

واحد بيقول ان الموجودين الان فى ميدان التحرير هم من انصار المنتخب الجزائرى لضرب منتخبنا الوطنى

انا والله مشكلتى الغباء ياااااااااااربى

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

في مرحلة ما كان التراجع فعلا صعب وكان توجيه النداء للمعتصمين في التحرير بالانسحاب يعني القضاء عليهم ضمنا ..

النهرده وبعد الي شفناه امبارح في التحرير والي ادى الى تغير لهجة الدول الخارجيه من المطالبه والمناشده او مجرد اثبات الموقف الى ( الامر ) المباشر .. بقول

بقاء الشباب في التحرير قد يعني التجهيز لمذبحه تبيدهم بالكامل .. وان كان هجوم الهجانة اعطى المبرر والذريعه للدول الاجنبية لتغيير موقفها فتخيلوا رد الفعل في حال حدوث المجزرة ..

ان كنت شايف ان المخاطرة بسيناء واهدار دم شهدائنا الي راح لاستعداتها يساوي تمسكك بموقفك فتمسك ..

ان كنت شايف ان مكانك محجوز في الدولة السنية او القبطية وانك ايا كان موقعك هتعرف تؤدي شعائرك هناك وتربي ذقنك او تبني كنيستك براحتك فتذكر انك هتبقى في دويلة صغيره بلا موارد محاصرة بعدة دويلات متناحرة لا لكم في العالم وزن ولا قيمه ..

ان كنت شايف ان " تراجعكم " الآن هيضيع مكاسبكم فالحل بسيط احنا مش محصورين في خيارين فقط اما الرئيس واما عزله .. امامنا بدائل اخرى .. ليه الي دعوا للثورة وهيجوا الدنيا ميدعوش للتهدئة لمده اسبوع واحد فقط للتفاوض ؟؟

مطالب محدده توضع باسماء بعينها ترشح وتطلبوا مهله يومين او ثلاثه للتأكد من جدية تحقيق المطالب ؟

ليه الآن او مفيش ؟؟

انا عارفه ان القائمين على حشد الجماهير دي خلاص معادش ينفع يتراجعوا .. خلاص سلامتهم الشخصية وسلامه مطالبهم اصبحت على المحك .. بس مش عشان متخسروش مكاسبكم تضحوا بالشباب الي اعطاكم هذه المكاسب ..

بكرا لو حصل وانقطعت النت تاني وانقطعت الفضائيات وقطعت وسائل الاتصال فالشباب الي هتخرج ايا كان عددهم دول خلاص راحوا ومش هيرجعوا تاني .. ايوه في ناس هتدخل من الخارج وهتحل النظام الي هيعمل فيهم كده .. ايوه انتم في كل الاحوال كسبانين ومحدش هيطولكم لانكم خارج مصر .. بس الي هيموتوا دول ؟؟ البلد الي هتنقسم دي ؟؟؟؟

واخيرا لكل الشباب المتحمسين الي انساقوا وراء دعوات الفتنة لكل ستات البيوت الي اصبح شغلهم الشاغل متابعه الاحداث والتعليق عليها .. لي ولغيري .. للي معايا والي ضدي .. خلوا بالكم ان التوبيك ده تعدت مشاهداته 60 الف مشاهده .. في ستين الف مصري بيشوف كلامكم ويمكن يأثر فيه وينقله لستين الف غيره ..

كل واحد كلمته هتبقى معلقة في عنقه ليوم الدين .. وان البلد دي حصلها حاجه وربنا مد في اعمارنا هتطارد لعنتها كل من شارك في خرابها مش هيسامح نفسه يوم ..

عن نفسي خلاص آمنت انها فتنة ومش عارفه ان كان دفاعي عن بلدي وعن ارواح الشباب الي ممكن تروح بكرا دي مشاركه فيها ولا لاه ..

وربنا موجود ..

عندي سؤال يا ضحى و ارجوكي فهميني

هو مبارك مش هايموت هل اللي بتقولي عليه دا هايحصل لما يموت

بلاش لما يموت لو كان مبارك عايش و ورث ابنه الحكم و دا كان مخطط له و كلنا عارفين دا مش كانت الناس هاتقوم بنفس اللي بيحصل دلوقتي؟

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم ,,

الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ (*) فَانقَلَبُواْ بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللّهِ وَفَضْلٍ لَّمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُواْ رِضْوَانَ اللّهِ وَاللّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ (*)

صدق الله العظيم ,,

رابط هذا التعليق

شبكة رصد رسالة || أرسل إلينا ناشط من نشطاء الثورة يقبع الآن في ميدان التحرير ..ونص الرسالة

==============================================

في الوقت الذي قدم فيه شباب الثورة روحه رخيصه فداءاً لحرية وطنه .. اذ بالاف الاصوات التى لاتجيد الا النواح تخرج لتطالب بما اسموه الاستقرار ، فلا احد منهم اغرقته مياه الشرطه وهم يصلون ، ولا احد ...منهم أمطره وابل الرصاص المطاطي ، ولا احد منهم خنقه غاز القنابل ، ولا احد منهم يواجه الموت كل ساعه علي يد البلطجية

انا نازل اكمل اللي بدأته ... نازل علشان حرية بلدي واستقرارها

رابط هذا التعليق

.............

كون الشباب هو اللي تسبب بمجيء عمر سليمان

ده هيخلي عمر سليمان يعمل ألف حساب للشباب

وبناء عليه هنضمن انه يكون في انتخابات حرة وتعديلات دستورية وكل ده

الترتيبات الان يا شرف كالتالي ,,

لا اعتراف بعمر سليمان من حركة شباب 6 ابريل مادام مبارك باقيا على الكرسي

لان مبارك اصبح فاقدا للشرعيه بالتالي كل من يمثله او ينوب عنه فاقد لها كذلك ,,

بعد تنحي مبارك عن الحكم غدا ,, ستعيد الحركه دراسة موقفها من عمر سليمان على ضوء ما يصدر منه من تصريحات والتي تعلم الحركه ان ما صدر منه اليوم لا يمثل سوى ما يمليه عليه غيره من اقوال وافعال ,,

الخلاصه ,, يتنحى مبارك اولا ,, ثم نرى امكانية التفاوض مع عمر سليمان بعد ذلك ,,,

كويس النقطة دي يا تيمور

إننا نتفاوض مع السيد عمر سليمان

كده اتفقنا إن الهدف الأساسي هو الإطاحة بمبارك

والتفاوض مع السيد عمر سليمان

والذين يتفاوضون مع السيد عمر سليمان هم لجنة الحكماء ...

يا ريت نتفق على كده

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

doha, on 03 February 2011 - 10:07 PM, said:

ليه الآن او مفيش ؟؟

وربنا موجود ..

مدام ضحى ايه رأيك فى الحل ده لماذا لم تسألى نفسك لماذا لم تقم الحكومه بهذا لحل ؟

كفايه اتهام لناس ضحوا بحياتهم من اجلنا وحققوا بالفعل مكاسب ومازلوا يضحوا من اجل حريه كامله ؟

شوفى الحل ده وقولى لنفسك لماذا لم تقم الحكومه بتنفيذه مع انه سهل جداً

لماااااااااااااااااااااااااااااذا !

تم الارسال اليوم, 08:56 PM

طول عمرى خلافى مع النظام هو الغباء وليس اى مشكله تانيه

الغباء فى ادارة الازمات

كل الناس تحمل الشباب المتواجدين الان فى التحرير سبب الفوضى وعدم الاستقرار التى تمر مصرنا الحبيبه به الان

ونسوا جميعا ان الحل فى يد النظام وليس فى ايد هؤلاء العزل

اليس فى مقدار النظام ان قوم بتشكيل حكومه تتشكل من الدكتور جودت الملط ويسرى الجمل وعمرو خالد وحسين صباح ورموز كتيره قوى فى

الشعب المصرى التى لا يختلف عليها اثنان فى ولائهم وشرفهم لمصر

ويبقى السيد الرئيس كما هو حتى لا نخسر الجيش كما يتخوف البعض

ولكن لماذا لا يقوم النظام بفعل هذا !!!

لماذا يصر النظام على الفصال فى المطالب وكل يوم يتنازل شويه وكأننا فى سباق والشاطر هو من يربح فى الاخر !!

لماذا يخيرنا النظام بين ان نطيعه ونسمع كلامه او بين ان تعم الفوضى فى البلاد !!

النظام هو من فى يده الحل الان وليس المتظاهرين ؟

ارجو ان نتناقش فى هذا الحل

تحياتى

عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

ياريت تتفرجوا على الشيخ محمد حسان على المحور

سألني

احدهم ما أكبر دولة في العالم.. قلت له وبكل فخر (مصر).. قالي انت ملكش في

الجغرافيا.. قولتله انت اللي ملكش في التاريخ

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...