اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

25 يناير ... موعد المصريين (15)

Recommended Posts

المشكلة يا جماعة إن فى نغمة سائدة دلوقتى بتقول إن كله عاوز يركب الموجة, ومن ضمن اللى عاوزين يركبوا الموجة هو الدكتور البرادعى, وللأسف شباب من اللى فى ميدان التحرير بيرددوا نفس الكلام ده وفى التليفزيون.

يعنى الراجل اتاخد كتف قانونى بس من زمايله فى الفريق مش من المنافسين, فهو دلوقتى فى موقف متأزم جداً ولازم اللى يحل الأزمة دى هما الشباب اللى فى الميدان بنفسهم ويستعيدوا الثقة فيه.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

المشكلة يا جماعة إن فى نغمة سائدة دلوقتى بتقول إن كله عاوز يركب الموجة, ومن ضمن اللى عاوزين يركبوا الموجة هو الدكتور البرادعى, وللأسف شباب من اللى فى ميدان التحرير بيرددوا نفس الكلام ده وفى التليفزيون.

يعنى الراجل اتاخد كتف قانونى بس من زمايله فى الفريق مش من المنافسين, فهو دلوقتى فى موقف متأزم جداً ولازم اللى يحل الأزمة دى هما الشباب اللى فى الميدان بنفسهم ويستعيدوا الثقة فيه.

اللي اتلسع من الشوربه بينفخ في الزبادي ... الشباب شافوا اللي حصل معاهم من باقي السياسيين ففقدوا ثقتهم في الجميع

أنا شايف إن المبادرة ينبغي أن تأني من الدكتور البرادعي نفسه بالتوجه الى ميدان التحرير والحديث مع الشباب مباشرة ... ده هو أقصر طريق لاستعادة الثقة المفقودة

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الحقيقة متابعة الحوارات و التحليلات الثرية جدا علي صفحة المحاورات

بس ممكن اسال سؤال

هو ليه التوجه الحالي للبرادعي

امتي هيكون عندنا استفتاء شعبي...نقدر نحدد من خلاله مين يجي و مين يروح

انا اخاف فقط ان الناس تقول....اصل ده احسن الموجودين حاليا

ليه ميكونشي عندنا فرصة....ان يكون لدينا بدائل اكتر....و ده معناه فرصة و مناخ لناس تانية انها تظهر...و مش هنخاف مين هيظهر و لا مني هيمسك لان ساعتها هنكون محكومين بالدستور

هو سؤال بس و فضول...هو ليه رئيس مصر يعني لازم بيكون تجاوز الخمسين؟؟؟؟

مع كل احترامي و تقديري

هل فيه احتمالية ان يكون مثلا رئيس مصر شاب في الثلاثين....؟؟؟

و متخافوش مش هقول وائل غنيم

انا بناقش الفكرة في حد ذاتها

اصلي حاسة ان احنا بنمشي بنفس المنطق اللي نعرفه احسن من اللي منعرفوش

مع ان الثورة بينت لينا اللي منعرفوش بيبقي احسن بكتير جدا و اجدع من اللي بنعرفه

طبعا انا بزق كتف مع اساتذتي....سامحوني...بس فعلا نفسي افهم

ايه اللي يمنع

ان اللي حكم مصر شااااااااااب

و دي وجهة نظر

تحياتي

رابط هذا التعليق

بس ممكن اسال سؤال

ليه ميكونشي عندنا فرصة....ان يكون لدينا بدائل اكتر....و ده معناه فرصة و مناخ لناس تانية انها تظهر...و مش هنخاف مين هيظهر و لا مني هيمسك لان ساعتها هنكون محكومين بالدستور

مع كل احترامي و تقديري

ايه اللي يمنع

و دي وجهة نظر

تحياتي

كلام منطقي جدا

أعتقد الهدف من التوجه للبرادعي الآن هو أن يكون قائدا سياسيا للثورة لأنها تفتقر الى القيادة التي يمكن أن تحول المكاسب على الأرض الى مكسب سياسي

أما أن يكون رئيسا فهذا أمر سابق لأوانه ويجب أن يقرره الشعب عن طريق انتخابات حرة ... ولا أعتقد أن البرادعي لديه الرغبة في ذلك ولكن يمكن كما قال قبل وصوله أن يكون رئيسا لفترة انتقالية لترتيب الأوضاع للانتقال لنظام ديموقراطي برلماني ... وبعدها ممكن يصبح رئيس شرفي كنوع من التكريم له لو البرلمان المنتخب أقرّ ذلك.

ده هو تصوري لدور الدكتور البرادعي في الأحداث.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

بس ممكن اسال سؤال

مع كل احترامي و تقديري

ايه اللي يمنع

و دي وجهة نظر

تحياتي

شوفي يا لماضة

مسألة إن يكون في استفتاء أو بالأصح انتخابات ده كلام جميل جدا جدا

لكن ده محتاج استقرار

يعني في الظروف اللي احنا فيها دي ازاي هنعمل انتخابات أو استفتاء

لازم استقرار أولا ومن ثم انتخابات

مسألة بقى إن يكون رئيس مصر شاب في الثلاثينات

أبشرك في حاكم مسك مصر وهو عنده 36 سنة

عارفة هو مين ... جمال عبد الناصر ولد عام 1918 وتولى مقاليد الحكم رسميا عام 1954 وأظن كلنا شفنا عمل ايه.

الشباب يا لماضة فيه صفة مشهورة هي صفة الحماس.. عشان كده يقولولك حماس الشباب..

وحماس الشباب ده ممكن يكون ضار جدا على المصلحة.

لأن الرئاسة محتاجة قرار حكيم قبل أن يكون قرار حماسي

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

معلومة ...

معرفش حد نقلهالكم قبل كدة أو لأ

اللواء أحمد ضياءالدين محافظ المنيا

يوم موقعة الجمل الشهيرة

أجبر كل المدرسين فى كل مدارس المنيا تقريبا

انهم يخرجوا من مدارسهم عشان يمشوا فى مظاهرات تأييد الرئيس

يعنى تأييد بالإكراه

المصدر ...

صديق منياوى شاف ده بنفسه وحكالى فى اتصال تليفونى

سُلطةٌ لا تكبحُ الجانى

ولا تحمى الضحية

سُلطةٌ مؤمنةٌ جداً

بدين الوسطية

فإذا استنجد محمومٌ بها

تسقيه ترياق المنية

وإذا استنجد بالخارج

تستنكر تدويل القضية !!!

أحمد مطر

رابط هذا التعليق

معلومة ...

معرفش حد نقلهالكم قبل كدة أو لأ

اللواء أحمد ضياءالدين محافظ المنيا

يوم موقعة الجمل الشهيرة

أجبر كل المدرسين فى كل مدارس المنيا تقريبا

انهم يخرجوا من مدارسهم عشان يمشوا فى مظاهرات تأييد الرئيس

يعنى تأييد بالإكراه

المصدر ...

صديق منياوى شاف ده بنفسه وحكالى فى اتصال تليفونى

ومعرفش جمعهم ازاى مع اننا فى اجازة نص السنة

نسيت اسأله جمعهم ازاى

سُلطةٌ لا تكبحُ الجانى

ولا تحمى الضحية

سُلطةٌ مؤمنةٌ جداً

بدين الوسطية

فإذا استنجد محمومٌ بها

تسقيه ترياق المنية

وإذا استنجد بالخارج

تستنكر تدويل القضية !!!

أحمد مطر

رابط هذا التعليق

ده لو عفريت كان طلع ,,

ده ايه التناحه والبرود ده

تصدق بالله مش عاوزين حتى نحاكمه

تغور ال 70 مليار دولار من وشه العكر ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

بالله الشعب الجميل ده خفيف الدم يياس لا والله ابداا وباذن الله حينجحوا ويحرروا مصر من السفاح وبقاي عصابته

رابط هذا التعليق

والله انا بؤيد فكرة ان يحكم مصر الشباب بطموحهم وحيويتهم ودماؤهم الحاره و الحره ,,

رابط هذا التعليق

اللي اتلسع من الشوربه بينفخ في الزبادي ... الشباب شافوا اللي حصل معاهم من باقي السياسيين ففقدوا ثقتهم في الجميع

أنا شايف إن المبادرة ينبغي أن تأني من الدكتور البرادعي نفسه بالتوجه الى ميدان التحرير والحديث مع الشباب مباشرة ... ده هو أقصر طريق لاستعادة الثقة المفقودة

كلام سليم اوافقك عليه احمد بك ,,

والبرادعي بطبعه يتحاشى المواجهات المباشره وقدرته محوده على الصمود امام الضغط ,,

المفروض انه يثبت للشباب انه فرد منهم وينضم اليهم ويساندهم بقوة ,,

رابط هذا التعليق

مع كامل اعجابي بافكار الشباب

ولكن

اعترض بشده على ان يكون رئيس الدولة من فئة الشباب في سن أقل من 40

وذلك لاقتناعي التام بأن القيادة فن وتحتاج الى خبرات تراكمية حتى يكون الرئيس قائد ناجح

فللسياسة دهاليز ومخارج ومداخل لا يعلمها الا الساسة المتمرسين والمحنكين في السياسة

وعلى خبرة كافية بجميع جوانب التعامل الدولي خصوصا وان مصر ليست دولة على الهامش بل دولة لها دورها المؤثر والفعال في المنطقة العربية والعالم

كما ان التعامل مع امريكا واسرائيل ودول الاتحاد الاوروبي له الكثير والكثير من الاسرار التي يصعب على الشباب تفهمها والتعرف عليها

فهل تعتقدون ان لو كان الرئيس الحالي شاب في سن الثلاثينات وفي ظروف المظاهرات والثورة التي حدثت بإمكانه ادارة الاحداث واستخدام حيل متنوعة وبها الكثير من الدهاء والمكر والاحترافية لكسب تعاطف الشعب وكذلك ضرب الثوار ببعضهم البعض كما يحدث الان؟؟؟؟

وبالتأكيد هذه الاحترافية والمكر التي تم توجيهها ضد الشعب لها وقتها المطلوب لصالح البلاد خصوصا في العلاقات الخارجية وتحديدا مع اسرائيل

رابط هذا التعليق

صحيح ازاي هشام الجخ يغيب عن الثوره دي بشعره الثوري ؟؟

رابط هذا التعليق

مع كامل اعجابي بافكار الشباب

ولكن

اعترض بشده على ان يكون رئيس الدولة من فئة الشباب في سن أقل من 40

وذلك لاقتناعي التام بأن القيادة فن وتحتاج الى خبرات تراكمية حتى يكون الرئيس قائد ناجح

فللسياسة دهاليز ومخارج ومداخل لا يعلمها الا الساسة المتمرسين والمحنكين في السياسة

وعلى خبرة كافية بجميع جوانب التعامل الدولي خصوصا وان مصر ليست دولة على الهامش بل دولة لها دورها المؤثر والفعال في المنطقة العربية والعالم

كما ان التعامل مع امريكا واسرائيل ودول الاتحاد الاوروبي له الكثير والكثير من الاسرار التي يصعب على الشباب تفهمها والتعرف عليها

فهل تعتقدون ان لو كان الرئيس الحالي شاب في سن الثلاثينات وفي ظروف المظاهرات والثورة التي حدثت بإمكانه ادارة الاحداث واستخدام حيل متنوعة وبها الكثير من الدهاء والمكر والاحترافية لكسب تعاطف الشعب وكذلك ضرب الثوار ببعضهم البعض كما يحدث الان؟؟؟؟

وبالتأكيد هذه الاحترافية والمكر التي تم توجيهها ضد الشعب لها وقتها المطلوب لصالح البلاد خصوصا في العلاقات الخارجية وتحديدا مع اسرائيل

طيب لو 39 ينفع ؟ :)

معقول يا تامر تكون حجتك في نجاح رئيس من عدمه ان يكون على موقع المسئوليه هو الاعيب المهرج العجوز اللي هزا نفسه على كبر وهزأ اللي حواليه ؟؟

وهل سيرحم التاريخ صاحب تلك السيره القذره بعد ذلك ؟؟

مش عاوزين العواجيز لو دي مؤهلاتهم يا تامر ضرب المصريين ببعض والسكوت على سبهم وستمهم والقاء الاحذيه عليهم في مقابل جلوسهم على الكرسي ,,

خللينا ننضف بقى من القرف ده ,,

رابط هذا التعليق

نغمة ركوب الموجه ديه فخ كبير من النظام العجوز والمخضرم وللاسف وقع فيه الشباب

فمثلاً شخص مثل الدكتور محمد البرادعي ان شارك فهو يركب الموجة وان لم يشارك فهو متخاذل !!

وهذه حيلة قديمة يؤدي اي حل فيها الي الفرقة

فعندما اوشك جيش علي كرم الله وجهه الانتصار علي جيش معاوية رضي الله عنه

قال عمرو بن العاص رضي الله عنه (سألقى لهم أمرا إن قبلوه اختلفوا وإن رفضوه اختلفوا) وهي رفع المصاحف علي اسنه الرماح

رابط هذا التعليق

مسألة بقى إن يكون رئيس مصر شاب في الثلاثينات

أبشرك في حاكم مسك مصر وهو عنده 36 سنة

عارفة هو مين ... جمال عبد الناصر ولد عام 1918 وتولى مقاليد الحكم رسميا عام 1954 وأظن كلنا شفنا عمل ايه.

الشباب يا لماضة فيه صفة مشهورة هي صفة الحماس.. عشان كده يقولولك حماس الشباب..

وحماس الشباب ده ممكن يكون ضار جدا على المصلحة.

لأن الرئاسة محتاجة قرار حكيم قبل أن يكون قرار حماسي

ما هو ده بالتحديد

اللي يخلليني أرفض رئيس جمهورية شاب

:closedeyes:

القوة و الحماس لا بد لهما من الحكمة و التريث

و الحكمة مقترنة بتقدم العمر و تراكم الخبرات

ده الطبيعي

و لا يمكن القياس على استثناءات

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

اللي يسمعكم يقول حاسب علي تتدوال السلطة ... والله يا شعب بقالك عين تختار الريس علي مزاجك ... قال ديقراطية قال

ايه يا سيمبا الاحباط ده

خليك متفائل..ان شاء الله القادم أحسن

و ربنا سبحانه و تعالي يقول..أنا عند ظن عبدي بي..فليظن عبدي ما شاء

صحيح مسلم..عن أبو هريرة رضي الله عنه

و احنا ان شاء الله ثقتنا في الله تعالي مالهاش حدود

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...