اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أياكشى تولع

moody00x

Recommended Posts

لفت نظرى بشده التوقيع ألأخير لشعلة المنتدى فيروز ...

إياكشى تولع...ده التوقيع الجديد...والحقيقة فكرتنى بواحد عمال يصلح حاجة وكل مايصلح حاجة تطلع له حاجة جديدة عايزة تصليح ...زى سمير غانم كده فى المتزوجون كل ما يلم الجاكت البنطلون يضرب...

وفى ألأخر يرمى كل حاجة ويقول ياكشى تولع....

هو فيه ايه يا فيروز؟ <_<

ده إحباط ولا يأس ولا هزيمة ولا نسحاب ولا تسليم ولا سلبية ولا مافيش فايدة ؟

أجب أفصح أبن

gt: :lol:

عقلى الباطن

واضح إن سفرية مطروح عملت انقلاب عند فيروز وواضح إنها كترت من أكل اللب المطروحى..عايزين دكتور حشيش يشخص الحالة

" إملأ عيناك بوجه من تحب فسوف تفتقده كثيراً فى يومٍ ما"

رابط هذا التعليق

فيروز ليها حق فهي بتنحت في الصخر ax: وعاوزه تعدل الكون :angry: والكون مش عاوز ينعدل mf( ها تعمل ايه يعني <_<

في الاخر زهقت وقالت trch: ;)

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم فإن في قتلهم أجرا لمن قتلهم يوم القيامة

رابط هذا التعليق

اياكشى تولع ... تعبير مصرى صميم .. خارج من اعماق الحارة المصرية <_< :angry:

يلخص نفاذ صبرنا من أشياء كثيرة لا حيلة لدينا فيها

كلما قرأته ... أشعر بأن الاخت فيروز تشير بيدها و كأنها تقذف شيئاً الى الخلف ;)

اياكشى تولع !!! mf(

أحاول إحراقَ كلِ النصوصِ التي أرتديها.

فبعضُ القصائدِ قبْرٌ،

وبعضُ اللغاتِ كَفَنْ.

وواعدتُ آخِرَ أنْثى...

ولكنني جئتُ بعد مرورِ الزمنْ...

...

! !

من قصيدة " متى يعلنون وفاة العرب؟؟"

لنزار قبانى

رابط هذا التعليق

اولا انا متشكره جدا على هذا الموضوع وهذه المداخلات اللطيفه .. rs:

والحقيقه انا فعلا وانا باقرا تحليلكم لمعنى التوقيع -التحليل صح جدا على فكره- يعنى يختلط الضحك لدى ببعض الدموع .. :D

انا فعلا حاسه انى مخنوقه جدا mf( .. وكما قلت فى موضوع آخر انى مش فاهمه اى حاجه فى اى حاجه .. وامور عديده مهتزه بشده امام ناظرى الآن .. ويمكن اكتر شئ بيضايق الواحد انه يبقى مش فاهم .. يعنى لو فاهم غلط مش قضيه طول ما هو مقتنع انه فاهم و خلاص حتى لو غلط .. لكن انه يبقى عارف كويس جدا فى قرارة نفسه انه فى هذه اللحظه فعلا مش فاهم اى حاجه ولا قادر يوصل لارض صلبه يقف عليها .. وانه زى المركب اللى فقدت الدفه فبتلف و خلاص فى البحر .. ده بيتعب اكتر ..

التوقيع ده كتبته النهارده الصبح بعد ان ايقنت انى حاليا مش فاهمه حاجه فى اى حاجه .. والحقيقه ان السفر لمرسى مطروح كان جميل و حلو خاصة انى قررت خلاله ان اضع راسى فى الثلاجه والا ترى عينى سوى الاشياء الجميله والحمد لله كانت كثيره فعلا .. بس انا تقلتها شويه على نفسى فى القراءه فى اتجاهات متضاده فحدث لى ما يشبه الصدمه .. يعنى قريت مره فى قصه ان الانسان لو اكل حلاوه بالشطه يحدث له سخونه وما يشبه الحمى واعتقد ان هذا يمكن ان يكون تفسير معقول لما اشعر به الآن .. mf(

والحقيقه انا فعلا كان عندى زمان اعتقاد جازم انى ممكن اصلح الكون .. بجد والله مش هزار يعنى كنت باشوف ان دى مش معضله زى ما الناس فاهمين .. وبعد كده الانسان يقنع من طموحات الصبا بان يقتصر تاثيره على من حوله اذا استطاع .. وبالطبع يحاول ان يصلح من شانه هو شخصيا .. ويترك موضوع الكون ده لفرصه اخرى :)

المهم ان تعبير اياكش تولع ده كل ما اقراه اضحك رغم ان المفروض يحصل العكس .. يمكن لان حتى الواحد وهو بيقول كده بيبقى بينه وبين نفسه بيتلفت حواليه احسن ربنا يستجيب و تولع بجد ;) .. يعنى ايوه انا فى احيان اؤثرالانسحاب خالص ويبقى نفسى آخد خيمه فى الصحرا .. يمكن عشان اتصالح مع نفسى واصل معها الى تفاهم و انسجام و بعدها اندمج مره اخرى .. واكبر دليل على هذا -معلش سامحونى ده قد يبدو خروج عن الموضوع بس اصلها حكايه شاغلانى لها كام يوم <_< - بيجيبوا اعلان فى التلفاز عن منتجع سان ستيفانو المزمع اقامته على شاطئ الاسكندريه .. والاعلان يتحدث عن المزايا و الرفاهيه الوهميه التى سيحظى بها سكان المنتجع و ينتهى الاعلان بكلمة "سان ستيفانو .. عالمك الخاص" وكل مره اسمع الاعلان اسال نفسى طيب هل يستطيع الانسان فعلا ان ينعزل فى عالم خاص به ويبقى مبسوط و مرتاح وغيره مش فى نفس الحال؟ يعنى هيكون مرتاح وهو بيضرب الدنيا صرمه ويصرخ و يقول "اياكش تولع"؟

انا رايى ان الاجابه لا .. واننا للاسف الشديد مهما حاولنا بنلاقى نفسنا مشدودين للعالم الذى نحاول الهروب منه .. وان من يدمنوا المخدرات مثلا اشخاص صدقت رغبتهم فى الفرار من العالم الذى نحياه ولم تعد كلمة "اياكش تولع" لوحدها تكفى للتعبير عن ضيقهم فولعوا فى نفسهم .. :angry:

كل الحكايه يا جماعه ان دلوقت انا مش عارفه ايه اللى ممكن نقول عليه مبدأ و نتمسك بيه وايه القابل للتغير و التغيير والتفاوض .. وبالتالى لا استطيع الآن الحكم على اى موقف او على اى فكره او راى .. بس انا عندى امل كبير -نظر لانى كثيرا ما امر بهذه الحاله- انى ساخرج منها قريبا ان شاء الله كما خرجت من غيرها ..

ومن المؤكد ان هذا الموضوع المفاجئ بالنسبه لى سيكون من الاسباب القويه التى تجعل الاكتئاب يتراجع مدحورا rs: .. انا فعلا مش لاقيه اى كلام اعبر بيه عن امتنانى لكم و لمحبط اخى العزيز .. لكن ما يمكن ان افكر فيه حاليا هو ان ادعو ان يرسل الله لكم اصدقاء و اخوه مخلصين كما ارسلكم لى فى هذا الوقت .. تحياتى و امتنانى rs:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

حفت الجنه بالمكاره وحفت النار بالشهوات

وضح الكلام؟

وَلاَ تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَأَوْلاَدُهُمْ إِنَّمَا يُرِيدُ اللّهُ أَن يُعَذِّبَهُم بِهَا فِي الدُّنْيَا وَتَزْهَقَ أَنفُسُهُمْ وَهُمْ كَافِرُونَ

لقد کفر الذين قالوا إن الله ثالث ثلاثه

رابط هذا التعليق

ألأخت العزيزة فيروز

انا فعلا حاسه انى مخنوقه جدا  .. وكما قلت فى موضوع آخر انى مش فاهمه اى حاجه فى اى حاجه .. وامور عديده مهتزه بشده امام ناظرى الآن .. ويمكن اكتر شئ بيضايق الواحد انه يبقى مش فاهم .. يعنى لو فاهم غلط مش قضيه طول ما هو مقتنع انه فاهم و خلاص حتى لو غلط .. لكن انه يبقى عارف كويس جدا فى قرارة نفسه انه فى هذه اللحظه فعلا مش فاهم اى حاجه ولا قادر يوصل لارض صلبه يقف عليها .. وانه زى المركب اللى فقدت الدفه فبتلف و خلاص فى البحر .. ده بيتعب اكتر ..

عدم المعرفة مش مشكلة أبدآ طالما لسه فيه القدرة على المعرفة لكن الغريب فعلآ هو إحساسك إنك رجعتى للبداية أو للمربع صفر فى استيعاب

عدة أشياء ...

التوقيع ده كتبته النهارده الصبح بعد ان ايقنت انى حاليا مش فاهمه حاجه فى اى حاجه .. والحقيقه ان السفر لمرسى مطروح كان جميل و حلو خاصة انى قررت خلاله ان اضع راسى فى الثلاجه والا ترى عينى سوى الاشياء الجميله والحمد لله كانت كثيره فعلا .. بس انا تقلتها شويه على نفسى فى القراءه فى اتجاهات متضاده فحدث لى ما يشبه الصدمه .. يعنى قريت مره فى قصه ان الانسان لو اكل حلاوه بالشطه يحدث له سخونه وما يشبه الحمى واعتقد ان هذا يمكن ان يكون تفسير معقول لما اشعر به الآن

إلأحساس ده جانى فعلآ فى فترة من الفترات كنت تفرغت لقراءة كتابات كتيره جدآ ومن أشخاص كتير عن عبد الناصر والسادات ومقارنة بين الفترتين وقريت معظم مذكرات الناس المقربين ليهم والحقيقة بعد ما قريت وتعبت وصلت لأحلى نتيجة ساعتها وهى

ياكشى تولع

<_< :angry: ;) mf(

كل الحكايه يا جماعه ان دلوقت انا مش عارفه ايه اللى ممكن نقول عليه مبدأ و نتمسك بيه وايه القابل للتغير و التغيير والتفاوض .. وبالتالى لا استطيع الآن الحكم على اى موقف او على اى فكره او راى .. بس انا عندى امل كبير -نظر لانى كثيرا ما امر بهذه الحاله- انى ساخرج منها قريبا ان شاء الله كما خرجت من غيرها

ده منعطف خطير فى التفكير يا فيروز...لأن الثوابت سواء الشخصية أو العامة غير قابلة للتغيير...لكن تغيير الرأى فى فكرة معينه مش مشكلة..

حتى لو رجعنا بالرأى للمربع صفر مش مشكلة طالما أن الفكرة مطروحة وقابلة للتغيير حتى لو بعد مدة كبيرة من اقتناعنا بيها

رابط هذا التعليق

وضح الكلام؟

يا أخ غريب اسمح لى مش كل الناس هتقدر تدخل فى تفكير دماغ حضرتك علشان تعرف انت تقصد ايه...

مش عارف ليه استعمال آيات وأحاديث فى غير موضعها بالمرة...

ايه علاقة الموضوع باللى حضرتك كتبته؟...

وقبل كده فى موضوع حشيش كان بيتكلم عن جواز وإرتباط شرعى فى إطار من الفكاهة حضرتك دخلت وقلت الزانية لا ينكحها إلا زان أو مشرك

برضه ايه العلاقة مش عارف....

يعنى مشكورآ لو بجانب الحديث أو ألآية ياريت حضرتك توضح شرح وجهة نظرك وارتباط الايات والاحاديث مع الموضوع المطروح للنقاش

رابط هذا التعليق

وضح الكلام؟

الكلام واضح طبعا لكن الغير واضح علاقته بالموضوع

عدم المعرفة مش مشكلة أبدآ طالما لسه فيه القدرة على المعرفة لكن الغريب فعلآ هو إحساسك إنك رجعتى للبداية أو للمربع صفر فى استيعاب عدة أشياء ...

فعلا عدم المعرفه ليست مشكله اطلاقا .. فى النهايه محدش بيعرف كل حاجه عن كل حاجه .. لكن عدم الفهم هو المشكله .. او لنقل عدم القدره على الفهم هو المشكله

والحقيقة بعد ما قريت وتعبت وصلت لأحلى نتيجة ساعتها وهى

ياكشى تولع

الله يطمنك :angry: .. بس كده هنحتاج فرع للمطافى يبقى معانا فى المحاورات احتياطى ;)

ده منعطف خطير فى التفكير يا فيروز...لأن الثوابت سواء الشخصية أو العامة غير قابلة للتغيير...لكن تغيير الرأى فى فكرة معينه مش مشكلة..

ما الواحد بيبنى آراءه على ما يراه من مبادئ .. قوم اما المبادئ دى نفسها تبقى مش معروفه بالنسبه له او ينتابه الشك فيها يجد نفسه غير قادر على تكوين راى .. وليس لدى مشكله خالص فى تغيير آرائى بل انى اعتبر هذا دليلا على النضج و عدم التحجر .. لكن المشكله فى رايى هى عدم القدره على تكوين راى اساسا ..

افرجها من عندك يا رب <_<

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

وضح الكلام؟

واضح جدا ياأستاذ

ياسلام ... صحيح العلم نورن

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

طالما الانسان بيتحرى الصواب فى زمن کثر فيه الخطأ

فأكيد حيتعب نفسيا

لكن حفت الجنه بالمكاره

وَلاَ تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَأَوْلاَدُهُمْ إِنَّمَا يُرِيدُ اللّهُ أَن يُعَذِّبَهُم بِهَا فِي الدُّنْيَا وَتَزْهَقَ أَنفُسُهُمْ وَهُمْ كَافِرُونَ

رابط هذا التعليق

ياسلام ... صحيح العلم نورن

أستاذ داروين إنت عندك مشكله مع الضمه وحرف النون

رابط هذا التعليق

<_< :angry: ;) تشخيص غلط

أنا عندي مشكله مع العلم اللي من النوع ده

رابط هذا التعليق

أنا عندي مشكله مع العلم اللي من النوع ده

حاول تعالجها

رابط هذا التعليق

والله بأحاول ...

لكن كل شويه يطلع لنا الجهله في الطريق يلخبطونا

كل واحد يحفظ حديثين على آيتين يلزقهم في كل حته بمناسبه ومن غير مناسبه

قولي أنت تتعالج أزاي دي ؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

والله بأحاول ...

جامدة دى يا عم داروين

fsh:: stnd::

رابط هذا التعليق

والله بأحاول ...

معلش

خليك صبور

بالشفا

رابط هذا التعليق

معلش

خليك صبور

بالشفا

ربنا يشفينا

ويشفيك

رابط هذا التعليق

ربنا يشفينا

ويشفيك

مقبوله منك…

stnd::

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 35
      حذرونا اهالينا زمان من التدخين ومن اضرارة لكن الضغوط كانت اكبر بكثير فمنذ الطفوله وبالرغم من ان والدي رحمة الله عليه لم يكن مدخناً الا ان احد اعمامي يدخن وكذلك كل اخوالي مدخنين شرهين حتى قريب والدي الدكتور استاذ الجامعه الذي كنا نفتخر بيه وتتمنى امي ان نصبح مثله كان مدخنه وليس مُدخن عادي كذلك ابن الجيران الكبير وبعض الاصدقاء المقربين اضف الى كل هؤلاء نجمك المفضل امثال احمد ذكي ورشدي اباظة وحتى روجر مور كل هذا اوقعنا في دائرة التدخين واصبحنا مع الوقت نحب دخان السيجارة ،، واصبحت السيجارة من اكسس
    • 7
      بالصدفة وجدت الانسة فيروز بتعرض توقيعها كا شعار للمرحلة القادمة فانا اعترض على ذلك لان الشعار دا موجود من زمان وحتى الان وسوف يستمر حتى تخرب مصر كلها والدليل على كدا هو انشاء وزارة للأستثمار كأن الهدف هو فقط انشاء الوزارة وليس تشجيع الاستثمار وبالطبع الوزارة لازم تضع شروط للأستثمار ومعنى كدا الي ينطبق عليه الشروط يتمتع ببعض المزايا والحوافز اي ان فيه فئة معينة من المشاريع التي تتمتع بشروط معينة والمفروض مفيش شروط ابدا على الاستثمار ويطلق الحرية تماما في حرية الاستثمار كما ايضا يوجد حوافز ل
  • أضف...