اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هى الشخابيط ليها تفسير نفسى معين ولا الموضوع طبيعى

hOuSsAm

Recommended Posts

فيه حاجة غريبة اوى بتحصلى من زمان وتحديدا من ايام الجامعة (او بدات الاحظها فى الوقت ده)

اى مكالمة تليفونية طويلة او قصيرة بعد متخلص بكتشف انى مسكت القلم وعلى اقرب ورقة او كتاب عملت كمية شخابيط كتيرة واشكال غريبة ونقط ملهاش شكل منتظم ولا حتى جمالى ولا اى حاجة

شخابيط فى كل الاتجاهات متمركزة من نقطة معينة بعضها مستقيم والبعض منحنى والبعض الاخر متقاطع وفيه نقط كتيرة وتعتمد حجم الرسمة على طول المكالمة

وسعات بتبقى دواير او رسمة مش مفهومة او جداول تحليلة للمكالمة

يعنى المكالمات اللى كانت بتبقى اكتر من ساعة بلاقينى مبهدل اقرب كتاب وعامل حجات غريبة (ومش مفهومة)

قبل كدة كنت بعدى الموضوع عادى ومكنش بيفرق معايا كتير

لكن دلوقتى اكتشفت انى بعمل نفس الموضوع فى شغلى فلو حد جه وبص عالمكتب هيقول انى فاضى واعد ارسم طول النهار بالرغم من انها حالة لا ارادية ناتجة عن التليفون :D

حد يقولى هو الموضوع ده ليه معنى معين ولا ده العادى :) فيه أمل يعنى

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

فيه حاجة غريبة اوى بتحصلى من زمان وتحديدا من ايام الجامعة (او بدات الاحظها فى الوقت ده)

اى مكالمة تليفونية طويلة او قصيرة بعد متخلص بكتشف انى مسكت القلم وعلى اقرب ورقة او كتاب عملت كمية شخابيط كتيرة واشكال غريبة ونقط ملهاش شكل منتظم ولا حتى جمالى ولا اى حاجة

شخابيط فى كل الاتجاهات متمركزة من نقطة معينة بعضها مستقيم والبعض منحنى والبعض الاخر متقاطع وفيه نقط كتيرة وتعتمد حجم الرسمة على طول المكالمة

وسعات بتبقى دواير او رسمة مش مفهومة او جداول تحليلة للمكالمة

يعنى المكالمات اللى كانت بتبقى اكتر من ساعة بلاقينى مبهدل اقرب كتاب وعامل حجات غريبة (ومش مفهومة)

قبل كدة كنت بعدى الموضوع عادى ومكنش بيفرق معايا كتير

لكن دلوقتى اكتشفت انى بعمل نفس الموضوع فى شغلى فلو حد جه وبص عالمكتب هيقول انى فاضى واعد ارسم طول النهار بالرغم من انها حالة لا ارادية ناتجة عن التليفون :D

حد يقولى هو الموضوع ده ليه معنى معين ولا ده العادى :) فيه أمل يعنى

أزيك يا حسام

أنا شايف الموضوع عادي جدا ، وهو عبارة عن حالات شخصية فقط لا غير، زي واحد بيحب يهز رجله أثناء المكالمة الهاتفية، وواحد بيحب يشاور بأيده وكأنه بيشرح أثناء المكالمات..

أنما حاجة تانية ، أن تفسير الشخابيط هو اللي بيختلف بأختلاف الشخص، وده كان أختبار نفسي ، أن الشخص بيفسر الشخابيط بمدلول نفسيته يعني واحد يفسر الشخابيط على أنها وجه عابث مثلا فده ليه مدلول، وواحد يفسر الشخابيط على أنها لاعب كرة قدم فده ليه مدلول وهكذا..

تحياتي

رابط هذا التعليق

أنا في رأيي ان الموضوع فعلا له دلالات

وان كانت الحالة النفسية أو انشغال البال بموضوع معين له علاقة بالأشكال اللي بنرسمها

أنا فكرت في الموضوع ده من فترة وقريت بعض الدلالات:-

أكـدت دراسـه نـفـسـيـه عـن إمـكـانـيـة الـتـعـرف عـلـى شـخـصـيـة الانـسـان مـن خـلال كـتـابـاتـه أورسـومـاتـه وعـلـى سـبـيـل الـتـدلـيـل فـتـؤكـد الـدراسـه عـلـى أن الأشـخـاصالـذيـن يـضـعـون :

خـطـوطـاً غـيـر مـفـهـومـه !!!

فـهـم أمـام طـريـقلـم يـكـمـلـوه بـعـد لـكـنـهـم يـحـاولـون الـوصـول الـى نـهـايـتـه...

وإذا كـانـت خـطـوطـك مـسـتـقـيـمـه !!!

فـأنـت إذن لـديـك هـدف وطـمـوح وتـحـرص قـدر الإمـكـان عـلـى تـحـقــيـقـهـا وتـذلـيـلالـعـقـبـات الـتـي قـد تـعـتـرض طـريـقـك ...

خـطـوطـك مـائـلـة !!!

أنـت أحـيـانـاً تـبـتـعـد عـن الـهـدف الـذي رسـمـتـه لـنـفـسـك ثـمسـرعـان مـا تـعـود إلـيـه مـحـاولـة الـبـحـث عـن الـنـجـاح فـي حـيـاتـك ...

خـطـوطك مـتـعـرجـه !!!

أنـت صـاحـب شـخـصـيـه لا تـمـلـكالـسـيـطـره عـلـى نـفـسـهـا ولا عـلـى مـشـاعـرهـا ولا تـصـبـر لـتـصـل إلـىهـدفـهـا أي أنـك مـتـقـلـب لاتـسـتـقـر عـلـى طـريـق أو هـدف ...

تـرسـم وجـوهـاً !!!

تـعـانـي مـن مـشـكـلـة مـع شـخـصـاً مـا , وكـلـمـا تـعـددت الـوجـوه وأخـتـلـفـت كـلـمـا تـعـددت مـشـاكـلـك مـع أكـثـر مـنشـخـص , وأحـيـانـاً رسـم الـواحـد يـعـنـي عـلاقـه عـاطـفـيـه تـتـمـنـاهـا مـعشـخـص دون أن تـدرك بـشـكـل حـسـي ...

تـرسـم عـيـونـاً !!!

أنـتصـاحـب شـخـصـيـه حـائـرة وحـزيـنـه وخـصـوصـاً إذا مـا تـرافـق الـدمـع مـعالـعـيـون ,, أيـضـاً يـعـبـر رسـم الـعـيـون عـن مـدى الـقـلـق تـجـاه أمـر ...

مـغـرم بـكـتـابـة إسـمـك وتـوقـيـعـك !!!

تـحـب نـفـسـك واثـقمـن خـطـواتـك وكـتـابـتـك لأسـمـاء الأخـريـن تـعـنـي تـعـلـقـك بـاصـحـابـهـاوتـفـضـيـلـك لـصـداقـتـهـم ومـحـبـتـهـم ...

تـرسـم مـربـعـات!!!

قـد تـرفـض الـتـعـنـت لـكـنـك عـصـبـي وقـد تـكـون أيـضـاًمـثـالـي وغـيـر مـادي ...

تـرسـم الاسـهـم !!!

أنـت عـنـيـفتـفـضـل الـمـغـامـره لـلـوصـول إلـى هـدفـك ثـقـتـك لا حـدود لـهـا ومـسـتـعـدلإجـتـيـاز الـصـعـاب بـالـكـثـيـر مـن الـصـبـر ...

تـرسـم الأشـكـال الـبـشـريـه !!!

أنـت مـغـرور وتـحـب الـضـحـك ولا قـدرة لـك عـلـى مـواجـهـةالـمـشـاكـل , لـكـن قـد تـسـتـغـل مـن قـبـل الأخـريـن ...

الـفـاكـهـةوالـسـاعـة والـنـظـارة !!!

تـعـنـي أنـك تـعـانـي مـن ارهـاق ذهـنـي وتـحـتـاجلـلـهـروب بـعـيـداً عـن الـروتـيـن الـذي يـقـتـل حـيـاتـك ...

الـشـوارع والـجـبـال !!!

تـعـنـي أنـك تـكـرة الـقـيـودوتـفـضـل الـسـفـر والـتـرحـال عـلـى الاسـتـقـرار الـدائـم ...

الـورودوالـنـجـوم !!!

تـعـنـي أنـك حـالـم تـحـب الـتـغـيـيـر ولا تـسـتـقـر عـلـى رأيمـعـيـن كـمـا تـتـمـيـز بـالـغـيـرة الـشـديـدة ...

الـسـيـاج والأسـوار !!!

تـعـانـي مـن الأخـتـنـاق وتـعيـش حـالـة تـرقـب وإنـتـظـار أنـتايـضـاً تـعـانـي مـن الـخـوف مـن بـعـض الامـور كـمـا أنـك تـكـتـم الأسـرار ...

الـحـيـوانـات !!

!تـدل عـلـى الأمـومـة والأبـوة والـحـنـانورغـبـات تـود تـحـقـيـقـهـا لأطـفـال صـغـار

رابط هذا التعليق

متفهمه جدا الفكره استاذ حسام لان انا كمان بعانى منها

مش بس و انا بتكلم فى التليفون لكن فى اى وقت الاقى مساحه فاضيه عندى على اى ورقه كتاب فى اى وقت على طول لاوم اقعد ارسم فيها

الرسومات مبتتنوعش ابدا هى شكل واحد حتى لو فكرت اغيره بلاقى القلم مش بيطاوعنى

طول الوقت برسم اسهم

دايما اسهم اسهم سواء مايله لليمين او الشمال او مستقيمه بس كلها متجهه لاعلى معرفش ارسم سهم متجه لاسفل ابدا

تـرسـم الاسـهـم !!!

أنـت عـنـيـف تـفـضـل الـمـغـامـره لـلـوصـول إلـى هـدفـك ثـقـتـك لا حـدود لـهـا ومـسـتـعـدلإجـتـيـاز الـصـعـاب بـالـكـثـيـر مـن الـصـبـر ...

شكرا على التحليل استاذ ابوعمار بس حته عنيف دى مش عارفه الله اعلم

هما الاتنين الى لسه بعتاهم على المشرحه فتنوا عليا عندكم و لا ايه :sad:

تحياتى

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

أزيك يا حسام

أنا شايف الموضوع عادي جدا ، وهو عبارة عن حالات شخصية فقط لا غير، زي واحد بيحب يهز رجله أثناء المكالمة الهاتفية، وواحد بيحب يشاور بأيده وكأنه بيشرح أثناء المكالمات..

أنما حاجة تانية ، أن تفسير الشخابيط هو اللي بيختلف بأختلاف الشخص، وده كان أختبار نفسي ، أن الشخص بيفسر الشخابيط بمدلول نفسيته يعني واحد يفسر الشخابيط على أنها وجه عابث مثلا فده ليه مدلول، وواحد يفسر الشخابيط على أنها لاعب كرة قدم فده ليه مدلول وهكذا..

تحياتي

الحمد لله بخير

هو عادى فعلا زى منتا قولت.. بس انك تلاقى كل يوم ورق كتير صغير على مكتبك بعدد المكالمات التليفونية اللى انت عملتها وكلها مليانة شخابيط ملهاش معنى

بدات تعملى ازعاج

أنا في رأيي ان الموضوع فعلا له دلالات

وان كانت الحالة النفسية أو انشغال البال بموضوع معين له علاقة بالأشكال اللي بنرسمها

أنا فكرت في الموضوع ده من فترة وقريت بعض الدلالات:-

ابو عمار شكرا عالتحليلات .... بعد كدة هحتفظ بالورق واترجمه :D

متفهمه جدا الفكره استاذ حسام لان انا كمان بعانى منها

مش بس و انا بتكلم فى التليفون لكن فى اى وقت الاقى مساحه فاضيه عندى على اى ورقه كتاب فى اى وقت على طول لاوم اقعد ارسم فيها

الرسومات مبتتنوعش ابدا هى شكل واحد حتى لو فكرت اغيره بلاقى القلم مش بيطاوعنى

طول الوقت برسم اسهم

دايما اسهم اسهم سواء مايله لليمين او الشمال او مستقيمه بس كلها متجهه لاعلى معرفش ارسم سهم متجه لاسفل ابدا

طيب لو معكيش قلم وورقة بتعملى ايه؟؟؟؟

انا بقوم امشى وممكن اروح مكان مش عارف وصلت ليه ازاى

وسعات بروح اماكن بحب اروحها كتير (بس طبعا بطريقة غير واعية )

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

انت لابسك عفريت يا حوسام بك

وان شاء الله هاخدك ونروح لاخونا الشيخ ميكو علشان نعملك جلسة تطليع عفريت

ميكو من اخد الشيوخ البارزين فى هذا المجال

وان ميكو منفعش يبقى مافيش غير اخونا الشيخ تيمو رضى الله عنه

وهو احد البارزين فى عمل خطط لفك السحر ويتسخدم العفاريت فى الرسم الهندسى

وان تيمو منفعش يبقى مافيش قدامك غيرى انا يا معلم

وانا بتبع طريقة ضربوا الاعور على عينه

يعنى هاخدك عندى فى المعمل وهجرب عليك كذا حاجه كده لو منفعتش

يبقى نكتشف ان حضرتك سليم مافيش اى حاجه

هى بس لازمه من ضمان اللزمات لدى الافراد

يعنى انا معرفش افكر الا وانا ماسك قلم رصاص وورقه

تحياتى

الشيخ عنبو

راجل له تاريخ

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...