اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

محتار جدا وأرجو المشورة

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كنت احب اطرح موضوعي هنا , لان معظم مرتادي القسم من المغتربين

وموضوعي هو عن عرضين للعمل :

اولا : انا مهندس كهرباء

العرض الاول : جالي تعيين في وزارة الكهرباء , والعمل كمهندس كهرباء .

العرض الثاني : جالي عقد عمل في السعودية , والعرض كويس جدا : من مرتب + بدل سكن + بدل مواصلات + بدل أكل , والعمل في جدة .

المشكلة اني محتار , لان فيه فرق كبير في الراتب , فمثلا لو هاخد في الكهرباء x جنيه , هاخد في السعودية 9x

فأحب أسمع رأيكم خاصة من الأخوة المغتربين

وشكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كنت احب اطرح موضوعي هنا , لان معظم مرتادي القسم من المغتربين

وموضوعي هو عن عرضين للعمل :

اولا : انا مهندس كهرباء

العرض الاول : جالي تعيين في وزارة الكهرباء , والعمل كمهندس كهرباء .

العرض الثاني : جالي عقد عمل في السعودية , والعرض كويس جدا : من مرتب + بدل سكن + بدل مواصلات + بدل أكل , والعمل في جدة .

المشكلة اني محتار , لان فيه فرق كبير في الراتب , فمثلا لو هاخد في الكهرباء x جنيه , هاخد في السعودية 9x

فأحب أسمع رأيكم خاصة من الأخوة المغتربين

وشكرا

يابشمهندس تك وضح شويه علشان نقدر نفيدك

يعنى العقد اللى فى السعوديه فى شركة ايه ؟

والراتب كام وهل انت حديث التخرج ام خبره طيب معاك كام سنه خبره

هل انت متزوج او لا ؟

قول ظروفك وان شاء الله نقدر نفيدك والقرار الاول والاخير ليك انت يعنى

تحياتى

عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

اخوك مهندس محمد

وزارة الكهرباء مصر

ابن افصح عن ظروفك كما قال الاخوة وربنا يسهل ونقدر نفيدك

والتعيين فين فى الوزارة

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

العقد في شركة الجفالي في جدة

وانا غير متزوج , وخريج 2008 , يعني الحمدلله خبرة سنتين في مجال التحكم الكهربي

وتعييني في وزارة الكهرباء بمحطة أنتاج جديدة في الأسماعيلية

المرتب الأجمالي 10000 ريال شهريا شامل بدل السكن والمواصلات

تم تعديل بواسطة المهندس تك
رابط هذا التعليق

العقد في شركة الجفالي في جدة

وانا غير متزوج , وخريج 2008 , يعني الحمدلله خبرة سنتين في مجال التحكم الكهربي

وتعييني في وزارة الكهرباء بمحطة أنتاج جديدة في الأسماعيلية

المرتب الأجمالي 10000 ريال شهريا شامل بدل السكن والمواصلات

انا معرفش حد شخصيا شغال فى شركة الجفالى بس لما سألت الناش شكروا فيهم المصنع بتاعهم فى المنطقه الصناعيه

المرتب كويس جداً بالنسبه لخبرتك

فيه بقى حاجات اسال عليها زى

1- تذاكر طيران ذهاب واياب سنويه

2- شهر اجازه مدفوع الاجر لكل سنه

3- تأمين صحى كلاس A

4- لو خيروك بين بدل مواصلات وبين عربيه بمصاريفها طبعا اختار العربيه وانت مفمض

5- عدد ساعات العمل

وانت جاى طبعا لازم تعمل رخصه قياده مصريه علشان لما تيجى ان شاء الله تعمل رخصه سعوديه لان الحياه هنا بدون عربيه لا تطاق

دى وجهة نظرى

وبالتوفيق ان شاء الله

تحياتى

عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• Guest En:Bahgat
      1
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة  انا طالب فى كليه الهندسة وخلصت اعدادى على خير الحمدللة  ودلوقتى المفروض اختار التخصص الى هدخلة ومحتار اوى  مع العلم ان التخصصات المتااحة  {هندسة بترول وعمارة وتخطيط وميكانيكا ومدنى ونظم وكهرباء } فياريت لو حد يعرف يفدنى  وجزاكم الله كل خير
    • 14
      يا جماعة أنا لى أخ بكاليريوس تجارة يقيم فى مصر ولقد تكرم أحد الاقارب فى دولة الكويت فى البحث لة عن وظيفة وبالفعل تم ايجاد وظيفة ادارية فى احدى الجمعيات الحكومية فى دولة الكويت وبالفعل لقد أرسل اخى اوراقة وهى عبارة عن صورة شهادة البكاليريوس وصور من الجواز للجمعية كل دة كويس والحمد لله وبعد تقريبا اسبوعين قال لنا القريب الذى يقوم بأجراءات الاقامة أن الجمعية أرسلت ألاوراق للجهات الحكومية لتخليص الاقامة وهى لمدة سنة وقد تأخذ هذة الاجراءات شهر تقريبا وهى المدة المتعارف عليها فى تخليص اجراءات الاقامة
    • Guest ضيف خفيف
      2
      الحياة في مصر تتعقد بإستمرار بالنسبة للمصريين المغتربين أو الذين سيتغربوا ... ياريت  يكون هنا في المحاورات من يتطوع بإعطاء النصيحة و المشورة. عاوزين محامي شاطر و طيب و إبن حلال يشور علينا و ياريت حد ممكن يفتي في مسائل و مشاكل العاملين في الخارج. هل من متطوعين  
    • 2
      الرئيسية  تحقيقات وملفات   الكنيسة القبطية تلزم المقبلين على الزواج بدورات المشورة الأسرية بداية من يوليو 2017.. البطريركية: اختبرنا فعالية القرار ولمسنا تحسنًا فى العلاقات الزوجية.. ومتدربون: تعرفنا على مفهوم الجنس فى المسيحية السبت، 18 يونيو 2016 11:55 م البابا تواضروس كتبت: سارة علام     قررت الهيئة العليا للكنيسة القبطية الأرثوذكسية إلزام المقبلين على الزواج بـ"كورسات" المشورة الأسري
    • 1
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يمكن عنوان الموضوع غريب شوية ولكن بالتفاصيل ممكن عرفوا سبب حيرتي انا مهندس مدني متخرج من سنوات .. اعمل فترة قصيرة و اقعد سنة كاملة و هكذا و فرص العمل في مصر في الحضيض .. شاء القدر ان فرص العمل في الخليج للمهندس المدني تنحدر و تتدهور خصوصا في السعودية واصبح اللي هناك يحذر من في مصر من السفر لتأخر الرواتب لمدد تصل ل 5 شهور و اكثر. خروجا من مأزق البطالة و العطالة و قلة الرزق قررت دراسة اللغة الالمانية في البداية للعمل ككول سنتر بمرتب كويس ( اغير الكاري
  • أضف...