اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هتعمل لاندج ؟ يبقى ناوى تعمل ايه ؟

Recommended Posts

باق من الزمن 10 ساعات حتى موعد اقلاع طائرتى لكندا

مشواااااااااااااااااااااااار طويل جدا كان الفضل ليكم جميعا فى اجتيازة بدعواتكم و ارشاداتكم

لانى بدون توفيق الله اولا و ارشداتكم كان امكانية الفشل لى كبير

شكرا ليكم جميعا و عقبال كل الناس المنتظرين لان الانتظار شئ ممل جدا جدا

ادعولى و صلو من اجلى علشان المشوار القادم هو الصعب

تحياتى لكم جميعا

صموئيل عدلى

ربنا يوفقك يا صامويل و يقودك في كل خطوة و تأكد انه زي ما ربنا سمحلك تمشي الطريق ,يبقي هيكملك الطريق علي الف خير

احنا عايزينك تدق اوتاد الخيمة عشان نيجي وراك :)

ربنا معاك و يطمنا عليا انت اتوتا ياااااااا رب

و انا بقالي كذا يوم بقول كندا منوره ليه؟؟ حمد الله على السلامه

لأ هى منورة أوى اليومين دول عشان صمويل و من قبله ملك ربنا يخليها و يحافظ عليها و حمدالله على سلامتك يا دكتوره

و عموما متقلقوش كلها كام يوم و أجى أقلبها ضلمه

القى خبزك على وجه الماء فإنك ستجده ولو بعد حين

رابط هذا التعليق

• الردود 358
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مشواااااااااااااااااااااااار طويل جدا كان الفضل ليكم جميعا فى اجتيازة بدعواتكم و ارشاداتكم

تحياتى لكم جميعا

صموئيل عدلى

ربنا يوفقك يا صامويل و يقودك في كل خطوة و تأكد انه زي ما ربنا سمحلك تمشي الطريق ,يبقي هيكملك الطريق علي الف خير

لأ هى منورة أوى اليومين دول عشان صمويل و من قبله ملك ربنا يخليها و يحافظ عليها و حمدالله على سلامتك يا دكتوره

الله الله..

الحبايب كلهم هنا مرة واحدة :closedeyes:

مبروك اللاندنج يا دكتورة و مبروك لصموئيل و عقبالك يا دكتور إيهاب أما تحصلهم على خير إن شاء الله عن قريب!

ربنا يجمعنا كلنا على خير و نكون عيله واحدة فى موريال و يهون الغربة على اللى سافروا.

تحياتى :give_rose:

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

تحياتى لكم جميعا

صموئيل عدلى

الله يسلمك يا دكتور ربنا يخليك ,و بعدين ده كلام برده دي كندا متبقاش كندا من غير حضرتك ده احنا رفقاء الكفاح الطويل,توصل بالسلامه يارب

رابط هذا التعليق

تحياتى لكم جميعا

صموئيل عدلى

الله الله..

الحبايب كلهم هنا مرة واحدة :closedeyes:

مبروك اللاندنج يا دكتورة و مبروك لصموئيل و عقبالك يا دكتور إيهاب أما تحصلهم على خير إن شاء الله عن قريب!

ربنا يجمعنا كلنا على خير و نكون عيله واحدة فى موريال و يهون الغربة على اللى سافروا.

تحياتى :give_rose:

الله يبارك في حضرتك و عقبال لما نباركلك احنا قريب و نتقابل على خير في كندا ان شاء الله

رابط هذا التعليق

طيب يا جماعة ألف مبروك لكل اللي ربنا وفقه .... ياريت بقى دعوات جامدة ومن القلب للي مستني الفيزا

قولوا آآآآآآآآآآآآآمين

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

تحياتى لكم جميعا

صموئيل عدلى

حمد لله على السلامة يا دكتورة

ربنا معاكى و يوفقك

(ليستجيب لك الرب فى يوم الضيق ليرفعك اسم اله يعقوب)

مزمور 1:20

رابط هذا التعليق

طيب يا جماعة ألف مبروك لكل اللي ربنا وفقه .... ياريت بقى دعوات جامدة ومن القلب للي مستني الفيزا

قولوا آآآآآآآآآآآآآمين

آآآآآآآآمييييييييين

ان شاء الله تجيلك الفيزا قريب جدا

رابط هذا التعليق

قولوا آآآآآآآآآآآآآمين

امين

ربنا يوفقك و انشاء الله الفيزا قريب

(ليستجيب لك الرب فى يوم الضيق ليرفعك اسم اله يعقوب)

مزمور 1:20

رابط هذا التعليق

اخيرا اكتب من مونتريال نورد

اولا شكرا ليكم جميعا كلكم و خصوصا احبائى

توتا انا بعت ليكم رقم تليفونى يا ريت تكلمونى للاسف النت لم يدخل عندى لاسباب مش عارفها و بكده بكلمكم

من عند ناس اصحابى عندهم نت غلشان المشكله اللى مش عارفها انا اول واحد فى كندا على ما اعتقد ع نده المشكله دى

المهم طوال النهار امطار و صقيع غير طبيعى بالنسبة لى و الناس اللى عايشين هنا من فترة بيقولو الجو جميل

و انا بقول الاحساس نعمة

المهم من ساعه ما جيت و البهدلة كل يوم و مشتريات اكثر من مرة فى اليوم لحد ما قربت اتجنن خلاص

هكتب ليكم قريبا جدا بس لما النت يدخل حدانا

سلامى ليكم جميعا و لملوكه خاصة

لا تفكر بالامر كثيرا و دع الامر لمن بيده الامر

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق

في حد من الأخوة المقيمين في كندا عنده أي معلومات عن Gatineau دي بلد تابعة لمونتريال

المدارس والجامعات والسكن والشغل

أنا عيشت هناك ٦ سنين البلد حلوة جداً هادية مستوى جريمة منخفض قريبة جداً من اتاوا. المدارس تعتبر كويسة بس كلو حسب المكان إلي سكن فيه.

الجامعات عندك في اتاوا كمان فده ميزة. المشكلة الشغل لو حتدرس مفيش مشكلة. مفيش شغل كتير حتى في اتاوا لأن كلها شغل حكومة. بس بجد من أحسن الاماكن إلي ممكن تعيش فيها و تربي أطفال. بس مجال الشغل صعب. لو عايز أي اسئلة أنا تحت أمرك.

رابط هذا التعليق

توتا انا بعت ليكم رقم تليفونى يا ريت تكلمونى للاسف النت لم يدخل عندى لاسباب مش عارفها و بكده بكلمكم

من عند ناس اصحابى عندهم نت غلشان المشكله اللى مش عارفها انا اول واحد فى كندا على ما اعتقد ع نده المشكله دى

المهم طوال النهار امطار و صقيع غير طبيعى بالنسبة لى و الناس اللى عايشين هنا من فترة بيقولو الجو جميل

و انا بقول الاحساس نعمة

المهم من ساعه ما جيت و البهدلة كل يوم و مشتريات اكثر من مرة فى اليوم لحد ما قربت اتجنن خلاص

لولولولولولوليييييييييييييي الف مبروك يا زعامة

....انت هاتلك بؤجة بعصاية و لف علي الشوبنج

مستنين مداخلاتك و استكشافك لمواقع الالغام و الحفر في توبيك منفصل عشان تبقي تجربتك في ملف لوحده

ربنا معاك

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

حمدالله على السلامه يا صمويل وربنا يكرمكم ان شاء الله ومعلش كل حاجه فى اولها صعب و بالتوفيق ان شاء الله

الدعاء أمانه بتيسير الحال

يا رب افرجها يا رب

لا اله الا الله الحليم االكريم لا اله الا الله العلى العظيم

لا اله الا الله رب السموات ورب الارض و رب العرش العظيم

و صلى اللهم على سيدنا محمد

لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

رابط هذا التعليق

و انا بقول الاحساس نعمة

مليووووووووووووووون مبروك على اللاندنج و ربنا معاك في الفتره الجايه ,لو احتجت اي حاجه احنا في الخدمه

رابط هذا التعليق

بهذه المناسبة السارة و ظهور ست الكل مرة اخرى هنا

اولا اود ان اشكر كل الى بارك لى على الاندنج و طبعا بدون ذكر اسماء لعدم نسيان اى شخص و هو عزيز لدى جدا

المهم لو حد عايز اى حاجة من هنا جوانتى مثلا ولا حاجة يقول على طول انا تحت امرة

مش عايز حد فيكم يعمل شاطر ( زى واحد اعرفه معرفه قوية :closedeyes: ) و يشترى من مصر ملابس للشتاء ( جواكت يعنى و ايس كاب او جوانتى ) لانهم لا و لن و لم يصلحوا للجو الرائع اللى هنا

اهم حاجة انى اشوفكم بخير

تحياتى

رابط هذا التعليق

اولا اود ان اشكر كل الى بارك لى على الاندنج و طبعا بدون ذكر اسماء لعدم نسيان اى شخص و هو عزيز لدى جدا

مش عايز حد فيكم يعمل شاطر ( زى واحد اعرفه معرفه قوية :closedeyes: ) و يشترى من مصر ملابس للشتاء ( جواكت يعنى و ايس كاب او جوانتى ) لانهم لا و لن و لم يصلحوا للجو الرائع اللى هنا

اهم حاجة انى اشوفكم بخير

تحياتى

حمد لله على السلامة يا بيبو ... ربنا معاك ويقويك على الفترة الأولى .. بس الحقيقة ما ينفعش كده كلام من غير تصاوير ... يعني تحكيلنا كده ركبت ازاي وحجزت على خطوط إيه وطلبوا منك إيه في مطار مونتريال وكنت ناسي إيه وكان مهم لازم تجيبه وكنت جايب إيه مالوش لازمة وهكذا ... وسكنت فين واللا نزلت الأول في فندق وسعره كام ومتوسط أسعار الفنادق كام ونزلت مدة قد إيه والفندق بعيد واللا قريب من الداون تاون والسيجيب ... كل حاجة كل حاجة

معلش أسئلة كتير بس لازم وحتماً ولابد تحكي ..... bv:-

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

حمدلله على السلامه يابيبو

مشكله النت اتحلت ولا لسه يلا بقى علشان مستنين الكتابه تنزل مطره زى الجو اللى عندك

وخش بقى بالمعلومات بالتفصيل علشان نستعد وقوللى ترانزيت الساعه دا بلاشه ولا ايه

والجواكت والملابس عندك اسعارها ايه يعنى اللى يجى على بالك قوله

تَوَكَّلْ عَلَى الرَّبِّ بِكُلِّ قَلْبِكَ، وَعَلَى فَهْمِكَ لاَ تَعْتَمِدْ

لاَ تَمْنَعِ الْخَيْرَ عَنْ أَهْلِهِ، حِينَ يَكُونُ فِي طَاقَةِ يَدِكَ أَنْ تَفْعَلَهُ. لاَ تَقُلْ لِصَاحِبِكَ: «اذْهَبْ وَعُدْ فَأُعْطِيَكَ غَدًا» وَمَوْجُودٌ عِنْدَكَ.

رابط هذا التعليق

ماشى يا رومانى باشا

اولا كندا مش مبهرة خالص دى ممكن تكون صدمة للكثير بس دى وجهه نظرى يعنى شوارع مصر احلى و اجمل

الثلج هنا مشقق كل الاسفلت فى مونتريال اما لافال فلأنها بلد جديدة فالموضوع مختلف طبعا انا مش بقالى كتير بس ده انطباعى الاول

المترو فى مصر احلى و اكبر و اوسع بس هنا بيخدم حوالى 3 مليون اما فى مصر بيخدم عدد سكان كندا كلها

ثانيا منتجات الالبان هنا غاليه جدا جدا مقارنتا بمصر يعنى على الاقل 3 اضعاف و العيش و الاكل كله عدا اللحمه هنا ارخص او مساوية لمصر

علشان انا من غير شغل و بصرف من الفلوس المصرى فده معناه كبيرة جدا لانى بحسب كل شئ بالمصرى

اجمل ما فى كندا النظام كل شئ منظم لدرجة قد تخنقك فى الاول بس بعد فترة الموضوع بتاخد عليه الدنيا هنا اسهل

انا النهاردة رحت مشوار لوحدى من غير حد من زوى الخبرة و فى اختراع هنا اسمة جوجل ماب map google

و هو يقولك تعمل ايه بالظبط تمشى من البيت اد ايه علشان توصل لاقرب محطة اتوبيس و بعد كده تركب كذا محطة لحد محطة المترو اللى اسمها كذا و ده بياخد فى المتوسط كذا دقيقة

و من هناك الساعة كذا تلاقى المترو جه و تاخدة لحد محطة كذا و عدد المحطات كذا محطة و تنزل تمشى 3 دقائق يمين فى شمال هتلاقى المكان اللى انت عايزة فى وشك

الناس هنا هادية جدا جدا كل واحد فى حاله متلاقيش حد بيضايقك او بيقولك اى تعليق على اى حاجة و بيساعدوك بس لوانت طلبت ده يعنى كل واحد فى حالة

المكان اللى انا ساكن فيه فى Montreal-nord

الناس هنا من جميع الجنسيات و المكان هنا هادى ممكن ما يكونش ده المكن اللى كنت ناوى استقر فيه بس بداية لا بأس بها

خلى بالك مش لازم تجيب موبيل معاك من مصر لان هنا كل شركة لها الموبيل بتاعها و احسن شركتين هما شارتر و بوبليك غير كده ما تشتركش ( انا مشترك مع شركة فيدو ) لان كل حاجة لها سعر

يعنى اظهار رقم الطالب اللى عندنا فى مصر ببلاش هنا بفلوس و اى نفس فى المكالمات بفلوس و هكذا يعنى

ده اللى فاكرة لو حد عنده سؤال انا تحت امركم جميعا

و اى خدمة - مع انى لسه جديد هنا بس لو فى استطاعتى انى اعمل حاجة انا فى الخدمة -

سلامى لكل احبائى

رابط هذا التعليق

بقولك يا عم صامويل...لو سمحت اعمل توبيك جديد و حط فيه كل انطبعاتك

عشان يبقي تجربتك الخاصة الخالصة

ربنا يوفقك يا ريس

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

اهم حاجة انى اشوفكم بخير

تحياتى

حمد لله على السلامة يا بيبو ... ربنا معاك ويقويك على الفترة الأولى .. بس الحقيقة ما ينفعش كده كلام من غير تصاوير ... يعني تحكيلنا كده ركبت ازاي وحجزت على خطوط إيه وطلبوا منك إيه في مطار مونتريال وكنت ناسي إيه وكان مهم لازم تجيبه وكنت جايب إيه مالوش لازمة وهكذا ... وسكنت فين واللا نزلت الأول في فندق وسعره كام ومتوسط أسعار الفنادق كام ونزلت مدة قد إيه والفندق بعيد واللا قريب من الداون تاون والسيجيب ... كل حاجة كل حاجة

معلش أسئلة كتير بس لازم وحتماً ولابد تحكي ..... bv:-

استاذ محمد

انا حجزت على الاردنية و كان وقت الترانزيت ساعة واحدة و كان من هنا بداية الانتظار

طيارة القاهرة اتأخرت حوالى نصف ساعة عل موعد الاقلاع و بعد النصف ساعة دى على ما جابو الناس و طلعنا الطائرة و اتحركنا وصلنا الاردن بعد موعد اقلاع طائرة مونتريال بحوالى 15 دقيقة

و انتظرنا بالفندق حوالى 4 ايام لحد يوم الخميس و اخدنا طائرة مونتريال 12 ساعة طيران مرة واحدة

الخدمة ممتازة ( انا ما جربتش غير الايطاليه قبل كده ) بس الطيارة و مستوى الخدمة كويسة

بيس 12 ساعة طيران دى حاجة تزهق على الاخر

انا نزلت على اصدقاء لى فى شمال مونتريال لمده 3 ايام تانى يوم الوصول لقيت شقة كويسة و نقلت الحاجة و فى اليوم التانى اشتريت مراتب لزوم النوم و شوية حاجات علشان نعرف نعيش

المكان بعيد عن الداون تاون يعنى حوالى ساعه مواصلات بس الطريق و شبكة المواصلات جيدة جدا

الشقة اللى اخذتها شقة بعمارة 3 ادوار بها 6 شقق ب 650 بالشهر كان فى اغلى شوية بس مع الشوفاج ( التدفئة ) و غسالة عامة و الدور به حوالى 8 شقق بس النظام ده معجبنيش

مش عارف ليه بس الخصوصية حلوة برضو

موضوع تخليص الاوراق ده زى شكة الدبوس انت مش هتعمل حاجة هم اللى بيعملو كل حاجة بس العنوان لازم ولا بد هو و هيدرو كيبك دى شركة الكهرباء بتاعتهم علشان الفرخة ولا البيضة علشان كده جيب الاتنين اولا و خلص باقى ورقك بعد كده

فى المطار انا كنت مخبوط على دماغى و مش عارف ايه اللى بيحصل _ 12 ساعه طيران و بدون تدخين - بس ما فيش شنطة اتفتحت ولا مبلغ مالى اتعد اللى قلته كتبوه من نفسهم

مستنى اى سؤال و انا تحت امركم

رابط هذا التعليق

حمد اللة على السلامة يا صاموئيل حكاية انك بتقول انك مش لاقى شغل قلقانى هو المهاجر الجديد ممكن يلاقى شغل بعد الوصول باد اية

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...