اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أبي واسطة

MaYousof

Recommended Posts

صحيح أنها كوميديا ساخره لكنها إقتربت كثيراً من الواقع الذي نعيشه

و سبحان الله شر البلية حقاً هو ما يضحك

شكراً أخي الفاضل على المقطع الطريف

تحيتي و دمت بحفظ الله

أم كريم

رابط هذا التعليق

مقطع دمو خفيف اوي هههه :happy:

تسلم يا مايوسف وانت عارف غلاوتك :redrose:

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

كل الشكر استاذ يوسف خوري ... اقصد ما يوسف على هالمقطع الرائع

:P

واحب اعطي للاخوة هنا بعض الملحوظات من نظرتي للمقطع .. بعضها ملحوظات اخراجية وبعضها ملحوظات بعيون سعودية

كي تكتمل روعة هذا المقطع البسيط في اعينهم

1- الابريق في بداية المشهد .. او براد الشاي .. تم تصميمه على الطريقة القديمة .. وهذا يلامس في الوجدان الجمعي للسعوديين ذكريات حميمة

.. طلعات البر .. او الكشتات ايام زمان .. والكثير لا يزال يستخدموه حد اللحظة

2- عندما قال الصبي : واو الجني اللي يطلع من ابريق الغضارة

الغضارة مصطلح شعبي بحت .. يرمز ايضاً لوعاء واواني قديمة .. المصطلح دارج

3- لهجة الواسطة .. هي لهجة اهل الرياض .. تحديدا طبقة الامراء والتجار وكبار رجال الاعمال .. اللهجة البطيئة والضاغطة على الحروف والكلمات

4 - كلمة غليم ... تصغير غلام .. تشبه لديكم مصطلح : عيل .. عندما قال الواسطة نبي قطعة ارض بشمال الرياض لغليم

5 - لهجة الصبي هي لهجة الشباب التوتو :P

6 - عامل هذه المقاطع يدعى مالك نجر الدلبحي .. ينحدر من قبيلة .. اغلب مقاطعه تدعو للخروج عن الموروث الضيق والتقاليد البالية .. كان يرسم ابداعاته باليوتيوب قبل ان تتلقفه قناة الام بي سي وتعرض اعماله

وكل الشكر لك استاذي ما يوسف

bv:-

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا يا ساري على المداخلة القيمة جدا :give_rose:

-----------

أقولّـك عطَه ثلات أمنيات جديدة ..

أنا فوق النظام :closedeyes:

رابط هذا التعليق

استاذ محمد

بصراحة هو موضوع مهم

شكرا جزيلا وواضح انكم بتتكلموا عن الى بيحصل فى الكويت مش السعودية باثتثناء طبعا حق قطعة الارض اللى على اربع نواصى

بمناسبة الواسطة

انا متعلمة السواقة ممتاز فى اكبر مدرسة لتعليم القيادة بالكويت

وكنت بانزل بالعربية كتير بدون حتى ما اطلع رخصة - ولما قررت اطلع رخصة وروحت كدا الاختبار وانا واثقة م نفسي لانى بسوق افضل من الظابط اللى امتحنى

- للاسف ما نجحنيش مرتين وتالت مرة حصل موقف طريف جدا

جبت واسطة رئيس مرور العاصمة وانا امتحانى فى محافظة تانية وانا ما اعرفش اى حاجة عن صاحب الكارت الواسطة صراحة

داه الكارت وصلنى عن طريق مديرى فى الشغل لان مدير مرور العاصمة كان عامل عندنا بيزنس وانا لا اعرفه ولا شفته ابدا ابدا لدرجة هو كان بيبعت ناس تتابع معانا الشغل هو ما جاش عندنا حتى فى توقيع العقد

ويوم الاختبارا - امتحنى الظابط هو نفسه اول مرة سقطنى فى العملى

وقالى اطلب منك طلب اوعى تبلغى فلان الفلانى انى انا طلبت منك تعملى تيست سواقة - لو سمحتى ووصيه عليا انا الملازم فلان

قولتله لا لالالالالايمكن انتم مرتين سقطونى وانا صفيت وركنت ممتاز ومفيش غلطة واحدة وبرضوه صممتم تسقطونى فى امتحان الليسن لازم اقوله

قالى طال عمرك انا اضطريت اعمل كدا روتين لو تدشين المكتب داخل حتلاقين كل اوراقك جهزت ومختومة انتى واسطة من الراس الكبيرة

مو اى واسطة بس وصيه وصيه عليا هو بيعرفنى

كل داه من الواسطة

الظابط اللى زلنى فى الاول - هو اللى دلوقتى بيتزل قدامى يا اختى يا مش اختى - علشان اتوسطله عن رئيس مرور العاصمة

بصراحة يا استاذ مايوسف

فعلا - الواسطة فوق القانون

هنا فى الكويت كل شيء بالواسطة لما خلاص تعبنا ما بقناش ندور على لينا حق او لاءة - ما بندورش على الثقة ولا القانون

- لكن بندور على الواسطة

شكرا جزيلا وموضوع اكثر من رائع

:give_rose:

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

كل الشكر استاذ يوسف خوري ... اقصد ما يوسف على هالمقطع الرائع

:P

واحب اعطي للاخوة هنا بعض الملحوظات من نظرتي للمقطع .. بعضها ملحوظات اخراجية وبعضها ملحوظات بعيون سعودية

كي تكتمل روعة هذا المقطع البسيط في اعينهم

1- الابريق في بداية المشهد .. او براد الشاي .. تم تصميمه على الطريقة القديمة .. وهذا يلامس في الوجدان الجمعي للسعوديين ذكريات حميمة

.. طلعات البر .. او الكشتات ايام زمان .. والكثير لا يزال يستخدموه حد اللحظة

2- عندما قال الصبي : واو الجني اللي يطلع من ابريق الغضارة

الغضارة مصطلح شعبي بحت .. يرمز ايضاً لوعاء واواني قديمة .. المصطلح دارج

3- لهجة الواسطة .. هي لهجة اهل الرياض .. تحديدا طبقة الامراء والتجار وكبار رجال الاعمال .. اللهجة البطيئة والضاغطة على الحروف والكلمات

4 - كلمة غليم ... تصغير غلام .. تشبه لديكم مصطلح : عيل .. عندما قال الواسطة نبي قطعة ارض بشمال الرياض لغليم

5 - لهجة الصبي هي لهجة الشباب التوتو :P

6 - عامل هذه المقاطع يدعى مالك نجر الدلبحي .. ينحدر من قبيلة .. اغلب مقاطعه تدعو للخروج عن الموروث الضيق والتقاليد البالية .. كان يرسم ابداعاته باليوتيوب قبل ان تتلقفه قناة الام بي سي وتعرض اعماله

وكل الشكر لك استاذي ما يوسف

bv:-

نسيت كمان انه هايطلع علي البحرين تفتكر ليه مش هايصرف الفلوس هنا:closedeyes:

رابط هذا التعليق

نسيت كمان انه هايطلع علي البحرين تفتكر ليه مش هايصرف الفلوس هنا:closedeyes:

لان احنا عندنا هنا بحر واحد بس فقط لا غير ,, ومليان اسماك القرش الرزله دي اللي بتعضعض في السياح

انما هناك عدد اتنين بحر بلوازمهم ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

استاذ محمد

بصراحة هو موضوع مهم

شكرا جزيلا وواضح انكم بتتكلموا عن الى بيحصل فى الكويت مش السعودية باثتثناء طبعا حق قطعة الارض اللى على اربع نواصى

بمناسبة الواسطة

انا متعلمة السواقة ممتاز فى اكبر مدرسة لتعليم القيادة بالكويت

وكنت بانزل بالعربية كتير بدون حتى ما اطلع رخصة - ولما قررت اطلع رخصة وروحت كدا الاختبار وانا واثقة م نفسي لانى بسوق افضل من الظابط اللى امتحنى

- للاسف ما نجحنيش مرتين وتالت مرة حصل موقف طريف جدا

جبت واسطة رئيس مرور العاصمة وانا امتحانى فى محافظة تانية وانا ما اعرفش اى حاجة عن صاحب الكارت الواسطة صراحة

داه الكارت وصلنى عن طريق مديرى فى الشغل لان مدير مرور العاصمة كان عامل عندنا بيزنس وانا لا اعرفه ولا شفته ابدا ابدا لدرجة هو كان بيبعت ناس تتابع معانا الشغل هو ما جاش عندنا حتى فى توقيع العقد

ويوم الاختبارا - امتحنى الظابط هو نفسه اول مرة سقطنى فى العملى

وقالى اطلب منك طلب اوعى تبلغى فلان الفلانى انى انا طلبت منك تعملى تيست سواقة - لو سمحتى ووصيه عليا انا الملازم فلان

قولتله لا لالالالالايمكن انتم مرتين سقطونى وانا صفيت وركنت ممتاز ومفيش غلطة واحدة وبرضوه صممتم تسقطونى فى امتحان الليسن لازم اقوله

قالى طال عمرك انا اضطريت اعمل كدا روتين لو تدشين المكتب داخل حتلاقين كل اوراقك جهزت ومختومة انتى واسطة من الراس الكبيرة

مو اى واسطة بس وصيه وصيه عليا هو بيعرفنى

كل داه من الواسطة

الظابط اللى زلنى فى الاول - هو اللى دلوقتى بيتزل قدامى يا اختى يا مش اختى - علشان اتوسطله عن رئيس مرور العاصمة

بصراحة يا استاذ مايوسف

فعلا - الواسطة فوق القانون

هنا فى الكويت كل شيء بالواسطة لما خلاص تعبنا ما بقناش ندور على لينا حق او لاءة - ما بندورش على الثقة ولا القانون

- لكن بندور على الواسطة

شكرا جزيلا وموضوع اكثر من رائع

:give_rose:

طب أشكري ربنا أنك طلعتيها

أنا هموت ويخلصولي الورق اللي خالص أصلا

آبي واسطة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 5
      المصريون : بتاريخ 10 - 10 - 2006 هل يليق أن يتدخل كاتب صعيدي كبير وعضو بمجلس الشعب أن يتدخل للصلح بين الجهات الأمنية وعائلة مجرمي النخيلة أقارب السفاح الذي تم إعدامه مؤخراً ...عزت حنفي ؟..هذا ما يحدث بالفعل ويشارك الكاتب الصعيدي المعروف في جهود الوساطة مع المجرمين فنان كبير أيضاً ..... لا جديد في هذا الخبر بالمرة .. من زمان ومعروف إن بكري قام بدور الوساطة للصلح بين الأمن وعائلة امبراطور الدخيلة .. لكن ليه؟ خلص الكلام
  • أضف...