اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أوربا من تحت القناع


maroufhany

Recommended Posts

post-51017-0-22394900-1292586487_thumb.jpost-51017-0-54243100-1292586459_thumb.jأوربا من تحت القناع

أوربا التي نعرفها هي ملاذ الامن لكل من يتكدر به العيش فنحن نعرف انها بلاد الرفاهية و النظافة والجمال و الغني والمال وكل ما هو محال في بلادنا,هذه ليست حقائق ولكنها ميديا وعمل من أعمال الاعلانات .

فرنسا بلد العلم - باريس مدينة النور,عند زيارتي لها وجدت انهم يعيشون معيشة اقل من المتوسط وان البلاد عانت فعلا في الفترة السابقة من الازمة المالية وأثرت بها, فمعظم الناس لا تظهر عليهم مظاهر العيش الكريم وعندما تسأل يقال لك ان الفرنسين لا يهتمون بالمظاهر, صحيح لكن سبل العيش تظهر بالطبيعة علي مظهر الانسان ولا يمكن ان نفصل بأي حال من الاحوال بين الظاهر و الباطن.

وللعجب عندما زرت باريس كان لي املا ان اعيش بها ولكن بعد يومين تمنيت ان لا اعيش بها, هي بلد حرية نعم وتحرر بشري نعم وهذا ما يميزها لكن غير ذلك لا, فمستويات المعيشة اقل من بلاد الخليخ.

هناك الانسان الباريسي ليس له طموح, فهو يعمل ايام الاسبوع وفي عطلة نهاية الاسبوع يمارس الجنس ويذهب للملاهي ويلعب ويشرب, فرائيت بأم عيني مساء الجمعة من يحمل زجاجات الخمر وهو في طريقة للبيت ليقضي عطلة نهاية الاسبوع في اكياس بلاستيكية مقززه, الدولة تضمن له اقل مستوي من العيش مع اقصي سبل الترفيه وهذا يؤخذ في صالح الحكومة هناك, فمثلا في موسم الصيف تضع الدولة رمل و شمسيات بحر علي ضفاف نهر السين (عند منازل النهر) لكي تخلق جو المصيف لمن لا يستطيع ان يذهب خارج باريس للمصيف فتأتي له بالمصيف و الرمال داخل باريس, توفر الخمر من اول 3 يورو, من ليس عنده عمل تعطية معاش شهري, توفر شبكة رائعة من المواصلات فالمترو شبكة رائعة والاتوبيس وهناك عجل منتشر في شوارع باريس كله نفس الشكل, عندما سألت قيل لي انه بأشتراك فيمكنك ان تأخذ عجلة من منطقة 1 وتذهب لمنطقة 2 وتتركها هناك في اماكن مخصصة لذلك, فتجبرك الدولة علي ان لا تستخدم السيارة وهذا يخدم تقليل اذدحام المرور ويوفر للفرد مصاريف بنزين وصيانة سيارة.

كل هذا جميل ورائع لكن اني اري ان كما في دولنا تشغلنا حكوماتنا بلقمة العيش لكي لا نفكر في اي شئ اخر و ذلك بتصعيب سبل الحياة علينا فلا يكون للفرد اي هم غير لقمة العيش فهناك الدولة ايضا تعمل مثل ذلك ولكن بطريقة عكسية فالدولة توفر الترفية للفرد الاوربي مع ادني مستوي من العيش والذي يضمن لقمة عيشة وبذلك يكون راضي فلا يفكر في اي شئ اخر غير الترفية و اللهو فتنسيه طموحه و اماله.

الشاب الاوربي شاب ليس له فكر ولا اتجاة اقصي امانية الوصول لغرفة النوم في ايام العطلات مع من يحب

فمن وجهه نظري في خلال 50 سنة سوف تنقلب المعايير فهم عندهم حاضر ولكن ليس عندهم مستقبل,علي عكس دولنا ليس عندها حاضر و لكن عنده شباب يمكن ان يبني عليهم المستقبل.

من الامور المبشرة هناك, انه يوجد 1500 مسجد في باريس واغلب سكان باريس عرب مسلمين وأغلب الاوائل في المدارس الفرنسية مسلمين فمن المحتمل في السنوات القادمة نجد عمدة باريس اسمه محمد, و من المبشرات ايضا انه كل اسبوع او اسبوعين في صلاة الجمع هناك من يعلن اسلامة في مسجد من المساجد وهذا من فضل الله, لذلك هناك خوف من الاسلاموفوبيا هناك وهو الدخول في دين الله فالله ناصر و غالب علي امرة.

ما أخذوا و ما أخذنا :-

هناك أمور يجب ان نتعلمها من الانسان الاوربي وهي في الاصل من الدين الاسلامي فهم اخذو اصل اخلاقنا ونحن اخذنا ما هو سيئ فيهم, ومن هذه الامور عدم تضيع الوقت فتري الفرد في المترو اما بيقراء او يسمع شيئ ما او يفعل اي شي مفيد فأخذو من اخلاق الاسلام اهمية الوقت,حفظ الحريات فتري من يقراء الانجيل بجانبه من يقراء القران وكل لا يتعدي علي الاخر , تري المحجبة هناك و المنقبة و المختمره و العارية وكل شخص ليس له علاقة بالاخر فموضوع اضطهاد المسلمين من عمل الميديا فهناك ليس له اثر فاني رايت المنقبة و المحجبة و المختمرة وليس هناك من يعكر عليهم صفوهم.

الطعام هو وسيلة للعيش وليس غاية العيش, فتجد فهناك المطاعم تبيع الطعام بالجرام كل 100 جرام مثلا بكذا والفرد يأكل ما يقوته فقط لكي يستطيع العيش وهو ما قاله النبي صلي الله علية وسلم

قال رسول الله، صلى الله عليه وسلم، :

مَا ملأ آدَمِيّ وِعَاءً شَرّا مِنْ بَطْنٍ، بِحَسْبِ ابْنِ آدَمَ لُقَيْمَاتٌ يُقِمْنَ صُلْبَهُ، فَإِنْ كَانَ لَا بُدّ فَاعلاً فَثُلُثٌ لِطَعَامِهِ، وَثُلُثٌ لِشَرَابِهِ، وَثُلُثٌ لِنَفَسِهِ)

(رواه الترمذي وقال حديث حسن صحيح وصححه الألباني).)

التنظيم في العمل فالاوربي لا يشغل نفسه بأكثر من عمل في نفس الوقت فيركز فية و يؤديه بأتقان واحتراف,

التبسم في وجة بعضهم البعض من يعرف ومن لا يعرف, فلا تجتمع مع احد في مصعد او اي مكان مغلق الا وقال لك صباح الخير, مساء الخير وهناك الفرد الانسان له الاولوية في كل شيئ فهو في المقدمة.

لا يوجد سلال مهملات كثيره في باريس فكل فرد يهتم بفضلاته,فيحمل ما معه من فضلات الي ان يجد سله يضعها فيها فهو مسئول عن نظافة المدينة.

كل فرد مشغول بنفسه فقط ولا يتطلع للأخرين الا في حالة طلب المساعدة او الحالات الحرجة, فهذا يعطي فرصة لكي يتفكر الانسان ويعيد التقييم وترتيب الاوراق,فهو لا يتكلم بما يفيد وبما لا يفيد.

لكن......

في عادات سيئة جدا هناك منها الخمر _ عدم وجود مياه في الحمامت فيعتمدون علي المناديل الورقية _النظافة الشخصية, فبطبيعة الحال البلاد باردة فالبرد يعالج ذلك ,لكن عندما تجتمع مع اناس في مكان مغلق غير مهوي تجد انه تنبعث منهم رائحة كريهه وهذا طبعا نتيجة العادات السيئو و التي لا توجد عندنا و الحمد لله لاننا مسلمون.

من الطبيعي جدا ان تجد شحاذين في الشانزيليزية اشهر شارع للتسوق في العالم وتجد كثير منهم في انحاء باريس كلها.

من العادات السيئة القبلات في الاماكن العامة فهما يروه تحرر وانا اراه انة تعدي علي حريات الاخرين فعندما تفعل ذلك تتعدي علي نفسيا و بصريا و هذا العمل اعتبره جرح لمشاعر المارة في الشارع العام.

اخيرا وليس اخرا تمنيت ان لا اعيش هناك بعد هذه التجربه ولكن تمنيت ان يكتب عملي بحروف من نور علي ضفاف السين بفضل الله سبحانه.

www.arch-n.com مهندس / هاني معروف:-

رابط هذا التعليق
شارك

مراحب مليون بالمهندس المعماري الاستشاري م.هاني معروف ,,

صديق العمر وجاري في كل بلد وزميلي في بن لادن ,,:redrose:

استعد يابطل لاستفسارت من نوع " بقى ياعم بتقول ان العيشه في جده اجمل وارحم من باريس !!!!"

واتهامات تانيه من نوعية : "دفعوا لكم كام بقى في بن لادن عشان تكتب الموضوع ده ههههههه :happy: "

اكرر التحيه بيك ,, وربنا يعينك على الصحبه معانا :happy:

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق
شارك

مداخلة متميزة ياهندسة

ياريت تحكيلنا اكتر

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن


24556918.jpg

nX0pp2.png
رابط هذا التعليق
شارك

والله الخلاصة يا engmidoان كل مننا (من لة اسرة مستقرة وعمل مستقر ) لا يتمني العيش في اوربا _ بعكس ما كنا نتمني او نسمع فالازمة الاقتصادية فعلا اثرت عليهم مع وجود بعض السلبيات فلو قالانت بعربيتك الي انت سايقها في بلدك وعربية يمكن ان يشتيرها من هو في مثلك في اوربا تجد انك من التايكونس (شديدي الثراء) بالنسبة لهم وقيس علي ذلك كل شي من سكن و اكل و شرب و مستوي معيشة _ لكن هناك ميزة الحرية التي نفتقدها في كل بلادنا العربية- محدش لية دعوة بحد_ وهي دي الخلاصة _ هناك اغلب الشباب متسكعين فابشروا فانهم لهم حاضر و ليس لهم مستقبل و نحن لنا مستقبل بدون حاضر.

رابط هذا التعليق
شارك

جزاكم الله خيرا

حضرتك تحكيلنا عن فرنسا و أم زيد كانت بتحكيلنا عن بلاد الضباب

بحب أسمع للي بيحكي بموضوعية

الحلو و الوحش

و نفسي نتعلم الحلو اللي عندهم و لو كأفراد

و الحمد لله على نعمة الإسلام

:WelEgTks:

39_17.png

39_18.png

رابط هذا التعليق
شارك

من اكبر المشاكل في اوروبا الحمام

اعاني كثيرا من عدم وجود مياه في الحمام فعلا حاجه تقرف ومش فاهم هما ماشيين ازاي كده ب..............

اول حاجه بعملها لما برجع من سفريه لاوروبا هي دخول حمام بيتنا

ده غير طبعا البوس اللي في اي حته لدرجه اني بتحرج وبحط وشي في الارض من الكسوف لدرجه اني في احد المرات في محطه القطارات في لوزيرن بيبقي في غرفه في المحطه عشان لو الدنيا برد او في مطره لقيت اتنين محولين الغرفه لاوده نوم بكل ماتحمله الكلمه

وانا واقف هاموت من البرد بره ومكسوف ادخل عليهم

تم تعديل بواسطة ozoozo

رابط هذا التعليق
شارك

فابشروا فانهم لهم حاضر و ليس لهم مستقبل و نحن لنا مستقبل بدون حاضر.

و أين البشرى في ذلك يا أخي اكريم؟؟؟

و لماذا نستبشر أنهم لا مستقبل لهم؟؟؟

ألا يتسع المستقبل لنا جميعا؟؟؟!!!

و لماذا لابد أن تقوم نهضتنا عى أنقاض حضارات أخرى؟؟؟!!!

اسمح لي حضرتك أن أشك بشدة أن يكون هناك أي مستقبل لمن لا حاضر له

الأفضل أن نبحث عن حاضر نعيش فيه أولا

و لنترك المستقبل بيد الله سبحانه و تعالى

تحياتي

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

هو اكيد لو هناخذ مستوى المعيشة كمقياس فمستحيل اي مكان في العالم هيتفوق على دول الخليج ولو اتيحت الفرصة لاي منا عشان يختار ولو عاوز افضل مكان ينفق فيه ببذخ ويلاقي مردود لانفاقه ده فمظنش حد مننا هيختار اي دولة غربية . انا عمري مارحت اوروبا ولكن كونت انطباعي عنها من اجماغ كل من زاروها على الغلاء الشديد في مقابل خدمات مجانية او شبه مجانية نحصل عليها لو كنا مقيمين في الخليج ..

بس لو هناخذ معيار تاني وهو الانسان نفسه وطبيعه تفكيره وعمله وسلوكه اعتقد ان حضرتك كنت متحيز شويه ضد فرنسا في اصدار حكمك عليها ..

الناس هناك يمكن زي ماحضرتك بتوصف شغاله ليل نهار ماعدا عطلة نهاية الاسبوع الي بتخصصها للرفاهية فقط .. بس لو جينا حللنا نوع العمل الي بيقوموا بيه فكلي ثقة باستحالة قيامهم باعمال روتينية من نوعية مانقوم به في مصالحنا الحكومية واستحالة ان ( الموظف ) الفرنسي يكون بيروح يمضي حضور اول النهار ويستنى لآخره عشان يمضي انصراف ويروح وجرناله مطوي تحت باطه .. اي فرد في دولة مقدمه عمله بيكون عمل جاد بينتج فيه ويثمر والاهم بيبني فيه ذهنه وعقله وشخصيته .. الناس دي عملها هي حياتها فتقدر تقول بثقة انهم ( عايشين ) طوال الاسبوع ومنهمكين في التطور والمدنية وفي آخره بياخذوا اجازه مبيعرفوش يعملوا فيها ايه فيقولك افصل شويه فيشة الماكينة وخلي العقل ياخذ له اجازه وتعال نرفه عن نفسنا بعض الشيء ..

اذا فلو قارنا الحياه في فرنسا بمصر او الخليج هنجد الخليج عمل طاحن ينطوي على مجهود كبير لا ينمي الفرد ولا ذهنه بقدر مايضخم ثروته في مقابل متعه اقل وان كان مستوى الحياه نفسه يرتفع كلما ارتفعت مكانتك الوظيفية .. في مصر مفيش شغل بالمعنى المتعارف عليه دوليا للعمل وبالتالي مفيش فلوس فمفيش رفاهية ولافي مستوى حياه عالي .. ده بالنسبة للغالبية العظمى وان كان في ناس في مصر بتتعب بجد وبتشتغل شغل طحن برضه والى حد ما هيكون عندها ميزانية ولكن كذلك يكاد يكون برغم ده مفيش رفاهية ومفيش مستوى معيشي زي الخليج .. ده غير ان الشغل الطحن المجزي مش متاح لكل قاعات المصريين او على الاقل لكل من يرغب منهم..

اما في الغرب فاعتقد ان اكبر ميزه انك لو عاوز تعمل حاجه وتكون شيء هتلاقي الفرصة متاحه هتتعب ايوه بس في مشوار تعبك هتنمي ذاتك وهتكون ثروتك والاهم مش هتنسى انك انسان ..

اكيد رتم الحياه في الغرب مش مناسب ابدا لاي من الي نمى وترعرع في الشرق .. وعشان كده مش مستغربة من حضرتك عدم راحتك هناك بل ومتاكده اني لو كنت مكانك كنت برضه هحن للمدينة الي نشأت فيها باسلوبها ونمط حياتها .. متفقة معاك اكيد ان مش شرط ابدا تكون اوروبا او الغرب عامه بالصورة المدنية الكاملة الي بيوصلها لنا الاعلام .. الشيء الوحيد الي مش موافقاك فيه هو تقييمك لحياة المواطن الغربي هناك والي زي ماوضحت لك فيه شيء كونك راعيت معيار واحد فقط واهملت البقية ..

سعيده بموضوع حضرتك الي بيطرح فكره جديده بل واستمتعت بوصفك للحياة الباريسية كحياة غريبة بالنسبة لي على الاقل..

تحياتي ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

حقيقة انا من حبي ((الحياة في اوروبا)) لكن من وجة نظر السائح ((و لا اعرف كيف تمضي الحياة اليومية)) كشخص يعمل هناك....او يدرس (لي تجربة وحيدة في دورة عمل لمدة اسبوع)...............حقيقة المشكلة الوحيدة التي اواجهها هي ((الحماااااااااااااااااااااااام)) سواء في بريطانيا او فرنسا او ايطاليا................لكن مثل فرنسا لم ار حمامات اسواء منها ................

(و بخصوص الحجاب والنقاب) لا ادري ان فعل القرار في فرنسا بمنع اي امراة من ان تتنقب

باختصار (لا ننكر مميزات اوروبا والاربيين) لكن دون الشعور بالدونية امامهم او انهم (سوبر) لا يمكن الوصول لمستواهم ...فبقليل من الجد يمكن ان نتفوق عليهم ... وما اعتمادهم على سكان العالم الثالث في شتى المجالات العلمية والرياضية الا دليل

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

 

 

رابط هذا التعليق
شارك

أهلا وسهلا بك يا بشهمندس هاني ...

مع بداية حوار اراه موفق وإن كنت اختلف مع بعض مما جاء به بعض الشيء ..

اعتقد يا بشمهندس انك لم تحسن إبراز بعض المميزات الأخرى التي تتوفر في احد الدول الأوروبية والمركزية الكبرى مثل فرنسا بشكل

أعطى تأثيرا عكسيا على رأيك وتقيمك السلبي في مستوى الحياة بها ..

فمن الممكن القول ان مستوى معيشة الفرد في أوروبا أقل من نظيره في الخليج, ومن الجيد انك قد قمت بإدراج تبعات الأزمة الإقتصادية العالمي التي ضربت تلك البلاد في ذلك التقيم .., ولكنك لم تعرض علينا اين يذهب هذا الفارق في باقي الإنفاق العام لتلك الدول ...!!

اليس هناك اتجاهات انفاق وتمويل مهوله على أساسيات تلك النهضة التي تحدثت عنها والمتمثله في الإنفاق على الأبحاث العلمية والجامعات والمدارس والبشر الذين يساهمون فيها وفي مشروعاتها المدنية والعسكرية ..؟؟

ولذلك فأنا اتفق مع ما ذهبت اليه الأستاذه ضحى ان الإستفاده العلمية والمهنية في الدول الأوروبية او الغرب بمعنى أشمل هي استفاده كبيره جدا لم تعطعها القدر الكافي من الإهتمام في وصفك لمميزات الحياة والعمل في تلك الدول ..

كما لاحظت انك لم تهتم بتأثير اهتمام تلك الدول المتقدمه بمستوى الحياة لشعوبها.. والتي ليست بالضرورة ان تنحصر في الدخل المادي وفقط ولكنها أيضا تشمل التعليم والصحة..وبالطبع لا مقارنه بينهما وبين الدول العربية مجتمعة.. كما تشمل ايضا شبكات المواصلات والبنية التحتية التي أشعر بإنبهار شديد كلما شاهدت معظم تلك المشروعات ذات الإنفاق العملاق سواء على قناة الجزيرة الوثائقية او على ابوظبي جيوغرافي والتي صممت لتجابه أشد الظروف البيئية والطبيعية ولتخدم مستوى عالي من الإستخدام البشري ليس على مستوى الدول منفرده وفقط ... بل لتخدم جميع سكان الإتحاد الوروبي..

في حين ان الكوارث التي تحدث في بلادنا العربية تكشف لنا مدى التواضع في انفاقنا على تلك الشبكات وآخرها كان في السيول التي حطمت العديد من مشاريع البنى التحتية الحديثة في المملكة السعودية...

والتي ولسواد الوجه كان القائمون على تلك المشاريع مهندسين وعمال من مصر ...ولسوء الحظ كنت استمع لأحد هؤلاء المهندسين في أحد تلك المواقع وهو يخترع تبريرات هزلية وغير منطقية وهو يشرح اسباب انهيار تلك المشاريع للمواطن السعودي على قناة MBC ..

بقيت نقطة المقارنة الأخلاقية بيننا وبينهم ولكن ولضيق الوقت ...

فسؤجلها لمداخلة أخرى او من الممكن ان اعرضها في موضوع منفصل..

كما اعتذر عن هذا التطويل في التعليق ولكن أرجو أن لا يفهم من ذلك انه محاولة لجلد الذات او الشعور بالدونية كما قال أستاذي الفاضل مسافر زاده الخيال ولكنها محاولة كي لا يتم وصفنا بالذئب او الثعلب الذي قال عن العنب انه حامض لأنه لم يستطع الحصول عليه...

خالص تحياتي لك مرة اخرى واتمنى ان تسعد في انضمامك للمنتدى ...

:give_rose:

تم تعديل بواسطة الترجمـان

Socrates : virtue is knowledge

أمنمؤبي:لا تمنع أناسا من عبور النهر إذا كان في قاربك مكان ,خذ الأجر من الغني ورحّب بمن لا يملك شيئاً

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم

الااستاذ Super Member ارجو المعذرة فعلا عنك حق و انا اخطأت التعبير فالمستقبل يمكن ان يسع الجميع ولكن _____ المستقبل يسع الجميع عندما يخلوا بيننا و بينهم كما قال الرسول الكريم صلي الله علية و سلم فقال للمشركين خلوا بيني وبين الناس اي اتركوهم يسمعون فقط و لكن الحاصل الان اننا في مجتمع عربي منعزل عن المجتمع الاوربي تماما تماما تماما وهذا ما يريده الرؤس و القادة فقالمجتمع الاوربي مجتمع مسالم جدا والشخص الاوربي عندة من سعه الافق ان يسمع كل شي و هذا جيد فلا نريد التجريح و المستقبل يتسع للجميع ولكن خلوا بيننا و بينهم ....

وتعقيبا _____ هناك من المميزات الكثر في اوربا وقد ذكرتها في المقال

وأخيرا اللهم اتي بشعب اوربا كلهم مسلمين او كما قال النبي صلي الله عليه وسلم لقابلاتين من قبائل المشركين بدلا من الدعاء عليهم.

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم

الاستاذ Super Member ارجو المعذرة فعلا عنك حق و انا اخطأت التعبير فالمستقبل يمكن ان يسع الجميع ولكن _____ المستقبل يسع الجميع عندما يخلوا بيننا و بينهم كما قال الرسول الكريم صلي الله علية و سلم فقال للمشركين خلوا بيني وبين الناس اي اتركوهم يسمعون فقط و لكن الحاصل الان اننا في مجتمع عربي منعزل عن المجتمع الاوربي تماما تماما تماما وهذا ما يريده الرؤس و القادة فقالمجتمع الاوربي مجتمع مسالم جدا والشخص الاوربي عندة من سعه الافق ان يسمع كل شي و هذا جيد فلا نريد التجريح و المستقبل يتسع للجميع ولكن خلوا بيننا و بينهم ....

وتعقيبا _____ هناك من المميزات الكثر في اوربا وقد ذكرتها في المقال

وأخيرا اللهم اتي بشعب اوربا كلهم مسلمين او كما قال النبي صلي الله عليه وسلم لقابلاتين من قبائل المشركين بدلا من الدعاء عليهم.

حضرتك تقصدني

انا مصرية متغربة يا فندم

super member

ده صفة مش اسمي

:give_rose:

عذرا

الرد أخذني من الترحيب بحضرتك يافندم

أهلا بحضرتك معانا

:blush2:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

 

السيد الفاضل هانى معروف .
اهلا ومرحبا بك معنا فى محاورات المصريين.

بصراحة لست ادرى فعلا من اين ابدأ ...؟؟ ولنبدأ من آخر شئ واللى لاحظت ان الأغلبية ايضا تعطيه اهمية مثل حضرتك...ولو انه موضوع حساس بعض الشئ ...لكن؟ للأفادة سوف اتحدث بلا اى مواربة ...موضوع دخول الحمام فى اوروبا ..

شئ غريب فعلا ...لأسباب كثيرة جدااا..
اى اوتيل متوسط ...او بيت ..يوجد فيه (( بيديه)).....يوجد ايضا ( تواليت به فتحة معينة موجودة فى نفس المرحاض وبجانب المرحاض يوجد صنبور ...او زر ...ومن الضغط عليه تخرج مياه..

ليست مشكلة للاوربيين ....ان فيه ناس لاتعلم ان البيديه يستخدم للنظافة الشخصية وايضا ان لم ترد ....يوجد الصنبور الداخلى وهو بديل الشطاف عندنا..وانظف كثيرا طبعا.
لن اقول اسم الشركة المصنعة لأنها لها فرع ف السعودية ومعروفة ....ونفس الموديلات تباع هناك ومن سنين طويلة ..

مسألة المساجد فى باريس او ف دول اوروبا عموما...
مثلا ف المانيا يوجد حوالى خمسة ملايين ونصف ( مسلم) ....تقريبا حوالى 8% من مجموع السكان ....يوجد لكل 2600 مسلم ...( ملتقى ثقافى او مسجد او كما نطلق عليه فى مصر قصر ثقافى تمارس فيه شعائر دينك وهوايات بلدك مثلا ) لو حسبناها حانلاقى انها اكثر من الفين بكثير جدااا مكان للعبادة ....مسجد او غيره ....يعنى اكثر من باريس ....لكن؟؟؟
هذا ليس مقياسا على انتشار الاسلام فى مكان ...وقلة انتشاره فى مكان آخر ؟؟؟
مش بالعدد.....ده اكيد ....ولو ان الظاهر غير ذلك...!!!!

مسألة ان الشاب فى اوروبا ....يعمل كل الاسبوع...ويبحث فقط عن المتعة الجنسية آخر الاسبوع..حتى لو كان ف ....وف ...وف ....يعنى ف اى مكان والسلام..( ؟؟؟)

غلط..
غلط يعنى غلط...
يعنى غلط....
ومش حقيقى ...مش حقيقى ..مش حقيقى ...
حانفضل نقول بس ...قاع المجتمع...فى اى بلد...هو من يقوم بذلك..
فى اوربا...وفى كل البلاد العربية ....وسمعنا وقرأنا وعاصرنا متاهات تحدث فى دول الخليج ....داخل دول الخليج...فى نهاية الاسبوع...وفى خلال الاسبوع ايضا ..
مشاكل وقضايا وقصص ..
هذا حال اى مجتمع به اى تجمعات بشرية ..شئ عادى يعنى ..لادخل له بالدين لكن؟ له دخل بالأخلاق اولا وثانيا واخيراااا..


بالعكس...
بالعكس فعلا ...
الشاب فى اوروبا يرتدى اجمل ما عنده فى نهاية الاسبوع...,يذهب للترفيه عن نفسه مع اصدقائه..,حتى لو كانت له صديقة لايذهب الى اى مكان؟؟؟
لاحظ ان ف اوروبا مفيش قيود على الاوتيلات او اى مكان تختاره....يعنى الخلاصة الشاب العادى الطبيعى مش بيبهدل نفسه ولا متعود على الكحول زى ما حضرتك بتقول ولا بيفرح ان زجاجة الكحول بتلاتة يورو ...
ومش كل الشباب بتشرب كحول ..
واغلب الشباب بيروحوا يلعبوا ماتشات كرة وبيتجمعوا يعملوا رحلات نهاية الاسبوع وبيسافروا لبلاد مجاورة ...حاجات كتير قوى بيعملوها غير اللى حضرتك بتقوله..

الثقافة ...

دى بقى يعنى مش قادرة ارد عليها ...

الشاب الاوروبى (( لاحظ انى دايما بتكلم عن الشاب الطبيعى مش المنحرف؟؟) ) مثقف جداااااااااا

تتاح له كل سبل المعرفة بطريقة مجانية او لنقل بطريقة فى متناول اليد...تساعده الدولة على تحقيق كل طموحاته ..بل انهم يفرحوا به ويرسل بعثة الى اى بلد يختاره ولديه امكانية تحقيق مشروعه (( على حساب الجامعة او الحكومة ))...

كل المتاحف ....كل المتاحف بلا اى استثناء ....الدخول مجانى اول يوم أحد من كل شهر ..
المتاحف الثقافية مجانية طول العام..
كل المكتبات متاحة للجميع ..من اول مكتبات الجامعات حتى المكتبات الرئيسية .
لو اراد الباحث الحصول على مجموعة كتب لبحثه....ولم يجدها فى اى مكتبة ..تتولى مكتبة البلدية احضارها له خصيصااااااااا..

الصراحة يعنى حاجات كتير وكتير وكتير...لايتسع المجال لذكرها ...
توجد عيوب ؟؟؟؟؟ ........طبعااااااااااا.....كتير ..
لكن؟؟؟
كل واحد معاه ثمرة ....ممكن يقشرها وياكلها ويرمى البذر....ببساطة ...ياكل احلى حاجة ف الثمرة ..
ملناش دعوة بقى لو حد اكل الثمرة بقشرها ...ومستخسر يرمى البذرة وأكلها وتعبته...!!!!!!!!!

فاضل نتكلم على ...الانسان فى اوروبا...
انسان...
انسان....
يعنى انسان من حقه يعيش ومن حقه يتصرف بحرية ومن حقه يسأل عن حقوقه ومن حقه يعترض ...ومن حقه حاجات كتيررر قوى قوى قوى ..

الخلاصة .....من حقه يعيش ...وبيعيش...بيعيش كانسان..
وماديا؟؟ مرتاح ...يمكن مش بيعيش بالبذخ بتاع الخليج..لكنه بيعيش ...ومش محتاج لبذخ علشان يعيش كويس وصح..
معندهوش ف اوتيلات بلده....شجرة عيد ميلاد تقدر بتمانية مليون يورو زى اللى حاطينها ف اوتيل ف ابوظبى ....!!!

ولا عنده..حمام...مرصع بالياقوت والالماس زى اللى موجود ف ...فيللات العرب (( داخل اوروبا برضه )) ...
لكن؟؟
خلينا موضوعيين عند اصدار الأحكام.

واكييد للحديث بقية ان شاء الله.. :give_rose: :give_rose:


 

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق
شارك

السيد الفاضل هانى معروف .

اهلا ومرحبا بك معنا فى محاورات المصريين.

بصراحة لست ادرى فعلا من اين ابدأ ...؟؟ ولنبدأ من آخر شئ واللى لاحظت ان الأغلبية ايضا تعطيه اهمية مثل حضرتك...ولو انه موضوع حساس بعض الشئ ...لكن؟ للأفادة سوف اتحدث بلا اى مواربة ...موضوع دخول الحمام فى اوروبا ..

شئ غريب فعلا ...لأسباب كثيرة جدااا..

اى اوتيل متوسط ...او بيت ..يوجد فيه (( بيديه)).....يوجد ايضا ( تواليت به فتحة معينة موجودة فى نفس المرحاض وبجانب المرحاض يوجد صنبور ...او زر ...ومن الضغط عليه تخرج مياه..

ليست مشكلة للاوربيين ....ان فيه ناس لاتعلم ان البيديه يستخدم للنظافة الشخصية وايضا ان لم ترد ....يوجد الصنبور الداخلى وهو بديل الشطاف عندنا..وانظف كثيرا طبعا.

لن اقول اسم الشركة المصنعة لأنها لها فرع ف السعودية ومعروفة ....ونفس الموديلات تباع هناك ومن سنين طويلة ..

مسألة المساجد فى باريس او ف دول اوروبا عموما...

مثلا ف المانيا يوجد حوالى خمسة ملايين ونصف ( مسلم) ....تقريبا حوالى 8% من مجموع السكان ....يوجد لكل 2600 مسلم ...( ملتقى ثقافى او مسجد او كما نطلق عليه فى مصر قصر ثقافى تمارس فيه شعائر دينك وهوايات بلدك مثلا ) لو حسبناها حانلاقى انها اكثر من الفين بكثير جدااا مكان للعبادة ....مسجد او غيره ....يعنى اكثر من باريس ....لكن؟؟؟

هذا ليس مقياسا على انتشار الاسلام فى مكان ...وقلة انتشاره فى مكان آخر ؟؟؟

مش بالعدد.....ده اكيد ....ولو ان الظاهر غير ذلك...!!!!

مسألة ان الشاب فى اوروبا ....يعمل كل الاسبوع...ويبحث فقط عن المتعة الجنسية آخر الاسبوع..حتى لو كان ف ....وف ...وف ....يعنى ف اى مكان والسلام..( ؟؟؟)

غلط..

غلط يعنى غلط...

يعنى غلط....

ومش حقيقى ...مش حقيقى ..مش حقيقى ...

حانفضل نقول بس ...قاع المجتمع...فى اى بلد...هو من يقوم بذلك..

فى اوربا...وفى كل البلاد العربية ....وسمعنا وقرأنا وعاصرنا متاهات تحدث فى دول الخليج ....داخل دول الخليج...فى نهاية الاسبوع...وفى خلال الاسبوع ايضا ..

مشاكل وقضايا وقصص ..

هذا حال اى مجتمع به اى تجمعات بشرية ..شئ عادى يعنى ..لادخل له بالدين لكن؟ له دخل بالأخلاق اولا وثانيا واخيراااا..

بالعكس...

بالعكس فعلا ...

الشاب فى اوروبا يرتدى اجمل ما عنده فى نهاية الاسبوع...,يذهب للترفيه عن نفسه مع اصدقائه..,حتى لو كانت له صديقة لايذهب الى اى مكان؟؟؟

لاحظ ان ف اوروبا مفيش قيود على الاوتيلات او اى مكان تختاره....يعنى الخلاصة الشاب العادى الطبيعى مش بيبهدل نفسه ولا متعود على الكحول زى ما حضرتك بتقول ولا بيفرح ان زجاجة الكحول بتلاتة يورو ...

ومش كل الشباب بتشرب كحول ..

واغلب الشباب بيروحوا يلعبوا ماتشات كرة وبيتجمعوا يعملوا رحلات نهاية الاسبوع وبيسافروا لبلاد مجاورة ...حاجات كتير قوى بيعملوها غير اللى حضرتك بتقوله..

الثقافة ...

دى بقى يعنى مش قادرة ارد عليها ...

الشاب الاوروبى (( لاحظ انى دايما بتكلم عن الشاب الطبيعى مش المنحرف؟؟) ) مثقف جداااااااااا

تتاح له كل سبل المعرفة بطريقة مجانية او لنقل بطريقة فى متناول اليد...تساعده الدولة على تحقيق كل طموحاته ..بل انهم يفرحوا به ويرسل بعثة الى اى بلد يختاره ولديه امكانية تحقيق مشروعه (( على حساب الجامعة او الحكومة ))...

كل المتاحف ....كل المتاحف بلا اى استثناء ....الدخول مجانى اول يوم أحد من كل شهر ..

المتاحف الثقافية مجانية طول العام..

كل المكتبات متاحة للجميع ..من اول مكتبات الجامعات حتى المكتبات الرئيسية .

لو اراد الباحث الحصول على مجموعة كتب لبحثه....ولم يجدها فى اى مكتبة ..تتولى مكتبة البلدية احضارها له خصيصااااااااا..

الصراحة يعنى حاجات كتير وكتير وكتير...لايتسع المجال لذكرها ...

توجد عيوب ؟؟؟؟؟ ........طبعااااااااااا.....كتير ..

لكن؟؟؟

كل واحد معاه ثمرة ....ممكن يقشرها وياكلها ويرمى البذر....ببساطة ...ياكل احلى حاجة ف الثمرة ..

ملناش دعوة بقى لو حد اكل الثمرة بقشرها ...ومستخسر يرمى البذرة وأكلها وتعبته...!!!!!!!!!

فاضل نتكلم على ...الانسان فى اوروبا...

انسان...

انسان....

يعنى انسان من حقه يعيش ومن حقه يتصرف بحرية ومن حقه يسأل عن حقوقه ومن حقه يعترض ...ومن حقه حاجات كتيررر قوى قوى قوى ..

الخلاصة .....من حقه يعيش ...وبيعيش...بيعيش كانسان..

وماديا؟؟ مرتاح ...يمكن مش بيعيش بالبذخ بتاع الخليج..لكنه بيعيش ...ومش محتاج لبذخ علشان يعيش كويس وصح..

معندهوش ف اوتيلات بلده....شجرة عيد ميلاد تقدر بتمانية مليون يورو زى اللى حاطينها ف اوتيل ف ابوظبى ....!!!

ولا عنده..حمام...مرصع بالياقوت والالماس زى اللى موجود ف ...فيللات العرب (( داخل اوروبا برضه )) ...

لكن؟؟

خلينا موضوعيين عند اصدار الأحكام.

واكييد للحديث بقية ان شاء الله.. :give_rose: :give_rose:

والانسان

سلمت يداك

sob7an2_www_different-des_com.gif

astghfr_www_different-des_com.gif

رابط هذا التعليق
شارك

مزايا دول الخليج تختلف عن مزايا الدول الاوروبيه

و هذا ما يفسر رغبه الكثير من العرب ( حتى العاملين فى دول الخليج ) فى الهجره و الحصول على الجنسيات الاوروبيه بشتى الطرق

باختصار فى دول الخليج تستطيع ان تبنى العمارات لكن فى الدول الاجنبيه ستستطيع ان تبنى الانسان

الاكثريه الان ترى ان الاكثر حظا هو الذى يستطيع ان يجمع ما بين جنسيه دوله اجنبيه و العوده و العمل فى الخليج فيكون جمع بين الحسنيين من وجهه نظرهم

EjGPv-c584_381280136.jpg

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق
شارك

للأسف يا masraweya احنا خدنا الوحش الي عندهم بس و سيبنا الحلو __ او بمعني تاني خدنا الي احنا عاوزينة

رابط هذا التعليق
شارك

السيد الفاضل هانى معروف .

اهلا ومرحبا بك معنا فى محاورات المصريين.

بصراحة لست ادرى فعلا من اين ابدأ ...؟؟ ولنبدأ من آخر شئ واللى لاحظت ان الأغلبية ايضا تعطيه اهمية مثل حضرتك...ولو انه موضوع حساس بعض الشئ ...لكن؟ للأفادة سوف اتحدث بلا اى مواربة ...موضوع دخول الحمام فى اوروبا ..

شئ غريب فعلا ...لأسباب كثيرة جدااا..

اى اوتيل متوسط ...او بيت ..يوجد فيه (( بيديه)).....يوجد ايضا ( تواليت به فتحة معينة موجودة فى نفس المرحاض وبجانب المرحاض يوجد صنبور ...او زر ...ومن الضغط عليه تخرج مياه..

ليست مشكلة للاوربيين ....ان فيه ناس لاتعلم ان البيديه يستخدم للنظافة الشخصية وايضا ان لم ترد ....يوجد الصنبور الداخلى وهو بديل الشطاف عندنا..وانظف كثيرا طبعا.

لن اقول اسم الشركة المصنعة لأنها لها فرع ف السعودية ومعروفة ....ونفس الموديلات تباع هناك ومن سنين طويلة ..

مسألة المساجد فى باريس او ف دول اوروبا عموما...

مثلا ف المانيا يوجد حوالى خمسة ملايين ونصف ( مسلم) ....تقريبا حوالى 8% من مجموع السكان ....يوجد لكل 2600 مسلم ...( ملتقى ثقافى او مسجد او كما نطلق عليه فى مصر قصر ثقافى تمارس فيه شعائر دينك وهوايات بلدك مثلا ) لو حسبناها حانلاقى انها اكثر من الفين بكثير جدااا مكان للعبادة ....مسجد او غيره ....يعنى اكثر من باريس ....لكن؟؟؟

هذا ليس مقياسا على انتشار الاسلام فى مكان ...وقلة انتشاره فى مكان آخر ؟؟؟

مش بالعدد.....ده اكيد ....ولو ان الظاهر غير ذلك...!!!!

مسألة ان الشاب فى اوروبا ....يعمل كل الاسبوع...ويبحث فقط عن المتعة الجنسية آخر الاسبوع..حتى لو كان ف ....وف ...وف ....يعنى ف اى مكان والسلام..( ؟؟؟)

غلط..

غلط يعنى غلط...

يعنى غلط....

ومش حقيقى ...مش حقيقى ..مش حقيقى ...

حانفضل نقول بس ...قاع المجتمع...فى اى بلد...هو من يقوم بذلك..

فى اوربا...وفى كل البلاد العربية ....وسمعنا وقرأنا وعاصرنا متاهات تحدث فى دول الخليج ....داخل دول الخليج...فى نهاية الاسبوع...وفى خلال الاسبوع ايضا ..

مشاكل وقضايا وقصص ..

هذا حال اى مجتمع به اى تجمعات بشرية ..شئ عادى يعنى ..لادخل له بالدين لكن؟ له دخل بالأخلاق اولا وثانيا واخيراااا..

بالعكس...

بالعكس فعلا ...

الشاب فى اوروبا يرتدى اجمل ما عنده فى نهاية الاسبوع...,يذهب للترفيه عن نفسه مع اصدقائه..,حتى لو كانت له صديقة لايذهب الى اى مكان؟؟؟

لاحظ ان ف اوروبا مفيش قيود على الاوتيلات او اى مكان تختاره....يعنى الخلاصة الشاب العادى الطبيعى مش بيبهدل نفسه ولا متعود على الكحول زى ما حضرتك بتقول ولا بيفرح ان زجاجة الكحول بتلاتة يورو ...

ومش كل الشباب بتشرب كحول ..

واغلب الشباب بيروحوا يلعبوا ماتشات كرة وبيتجمعوا يعملوا رحلات نهاية الاسبوع وبيسافروا لبلاد مجاورة ...حاجات كتير قوى بيعملوها غير اللى حضرتك بتقوله..

الثقافة ...

دى بقى يعنى مش قادرة ارد عليها ...

الشاب الاوروبى (( لاحظ انى دايما بتكلم عن الشاب الطبيعى مش المنحرف؟؟) ) مثقف جداااااااااا

تتاح له كل سبل المعرفة بطريقة مجانية او لنقل بطريقة فى متناول اليد...تساعده الدولة على تحقيق كل طموحاته ..بل انهم يفرحوا به ويرسل بعثة الى اى بلد يختاره ولديه امكانية تحقيق مشروعه (( على حساب الجامعة او الحكومة ))...

كل المتاحف ....كل المتاحف بلا اى استثناء ....الدخول مجانى اول يوم أحد من كل شهر ..

المتاحف الثقافية مجانية طول العام..

كل المكتبات متاحة للجميع ..من اول مكتبات الجامعات حتى المكتبات الرئيسية .

لو اراد الباحث الحصول على مجموعة كتب لبحثه....ولم يجدها فى اى مكتبة ..تتولى مكتبة البلدية احضارها له خصيصااااااااا..

الصراحة يعنى حاجات كتير وكتير وكتير...لايتسع المجال لذكرها ...

توجد عيوب ؟؟؟؟؟ ........طبعااااااااااا.....كتير ..

لكن؟؟؟

كل واحد معاه ثمرة ....ممكن يقشرها وياكلها ويرمى البذر....ببساطة ...ياكل احلى حاجة ف الثمرة ..

ملناش دعوة بقى لو حد اكل الثمرة بقشرها ...ومستخسر يرمى البذرة وأكلها وتعبته...!!!!!!!!!

فاضل نتكلم على ...الانسان فى اوروبا...

انسان...

انسان....

يعنى انسان من حقه يعيش ومن حقه يتصرف بحرية ومن حقه يسأل عن حقوقه ومن حقه يعترض ...ومن حقه حاجات كتيررر قوى قوى قوى ..

الخلاصة .....من حقه يعيش ...وبيعيش...بيعيش كانسان..

وماديا؟؟ مرتاح ...يمكن مش بيعيش بالبذخ بتاع الخليج..لكنه بيعيش ...ومش محتاج لبذخ علشان يعيش كويس وصح..

معندهوش ف اوتيلات بلده....شجرة عيد ميلاد تقدر بتمانية مليون يورو زى اللى حاطينها ف اوتيل ف ابوظبى ....!!!

ولا عنده..حمام...مرصع بالياقوت والالماس زى اللى موجود ف ...فيللات العرب (( داخل اوروبا برضه )) ...

لكن؟؟

خلينا موضوعيين عند اصدار الأحكام.

واكييد للحديث بقية ان شاء الله.. :give_rose: :give_rose:

والانسان

استاذة سلوي و استاذ ايمن

حنرد حاجة حاجة

اولا ليس كل الاماكن في اوربا بها بيدية____ موضوع البيدية دا مش موجود الا في ال4 او 5 كلاس اوتيل

ثانيا_ لم اري في فرنسا انسان مهندم الا في منطقة تسمي نيو ارك وهي منطقة البزنس و الاعمال ولقد ذكرت ذلك_

ثالثا موضوع الخمرة دا مش سب ليهم لانها حقيقة واقعة و 4 يور و 3 يور فعلا انواع رديئة طبعا مش بلاك ليبل ولا شامبين _ هههههه

رابعا انا اكثر واحد متحيز للاوربين ودا من خلال ردودي و شوفي مشاركتي (رسالة ملك انجلترا)

وانا متحيز ليهم لسببين _ انا اري ان فيهم خير كبير _ وانني اريد التعلم منعم شخصيا لكي نرجع زي زمان و الموضوع دا ليس له علاقة بدين _ فالحمد لله عندي من سعة الافق ان احتوي اي موضوع و اي شخص لدرجة انه كاد لي اصحاب شيعة و ملحدين _ ولكن لكم دينكم ولي دين

واكثر شئ محترم زي ما تفضلتي انهم يحترمون الانسان فمثلا يوجد علامات مرور للناس _ لو اي احد كسر هذة العلامات ومر من طريق السيارات _ القانون يجبر السيارة ان تقف مع ان المتعدي هوا الشخص و دا احتراما له كبشر ولا يوجد ضرب داخل السجون طبعا

موضوع المساجد _ دا مؤشر مهم جدا علي انتشار الاسلام طبعا لان من يبنيها هم مسلمون طبعا وليس غيرهم ودا اعتقد انه بشري لي شخصيا وبردة يا اخوان ان شاء الله عمدة باريس حيكون اسمة محمد بعد 5 سنوات

ملاحظة

كل الي فات موجود في بلادنا الاسلامية بس الحمد لله لالان يتم خفاء_لانة لو تم علنا سوف ينزل بنا سخط من الله في اي شئ لان الله سبحانة يغفر كل شي الا الفساد في الارض ودا موضوع كبير ممكن لو حبيتي اشرحة بتفصيل

اخيرا ___ شكرا جدا بمشاركتكم وسعدت بالتعرف عليكم _ و سامحوني لو تطاولت في اي شي

سلام ختام

مهندس هاني معروف

www.arch-n.com

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم

أهم شيء يميزهم عنا في رأيي .. سيادة القانون

وجود نظام واضح يحد واجباتك و حقوقك و يسري على الكل و يحترمه الكل

عايز تغير حاجة .. غير القانون الخاص بها

ده بيخلي الواحد مش قلقان .. مش همه يدور على واسطة او واحد يخلص له اموره

و يا عالم الامور تمشي ازاي

نقص "الشفافية " عندنا مشكلة كبيرة جدا .. اكبر منها عدم احترام القانون اللي بيمشي بالمزاج

39_17.png

39_18.png

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

    • 31
      دائما نرى البرادعي يظهر..كلما لاح في الافق بوادر اقترابه من الكرسي ...(هكذا يظن ) فهو منذ اول لحظة بعد الثورة وهو يهدف الى الوصول الى هذا المنصب...ودائما وابدا نراه مع اي شيء غير رأي الشعب وإرادة الشعب...كان ضد انتخابات البرلمان وهي (امر ديموقراطي ) وكان ضد اللجنة التأسيسية رغم انه تم تعديلها لكي تسمح لنسبة 50 % من غير الاسلاميين بالمشاركة وكان ضد ما نتج من دستور رغم ان الاغلبية صوتت عليه بالموافقة وكان ولايزال ضد الاستغتاء على الدستور وهو أمر ديموقراطي يرجع القرار للشعب الذي هو مصدر السلطات.
    • 8
      هذه الايام يتهافت الشباب فى الهجرة الى الغرب بالطرق الشرعية و الغير شرعية يترتب على ذلك زواج بعضهم من اهل البلد الغربية للاسباب الاتية زواج الغربية اسهل، تقولها بحبك و عاوز اتجوزك مع خاتم على قد القدرة المادية مفيش مهر و لا شبكة اهل البنت الغربية ليس لهم رأى او تدخل فى الزواج عليهم بس يحضروا الحفل اللى البنت ممكن تصر انه يكون فى الكنيسة مفيش شقة، اي اوضة او شقة صغيرة ايجار تؤدى الغرض مفيش جهاز، اى عفش و لو مستعمل ماشى الزواج من غربية يضمن الاقامة الدائمة و الجنسية و حق العمل
    • 0
      لقد نقلت الزجل الي قسم البيرميات .. يمكن ازاله الرساله زواج أوربا يتْعَرَّفوا الجوزْ فْي القهْوه *** ودَعْوَهْ علي غَدْوَهْ وَعشْوهْ وتاني يومْ هيَّهْ وهُوَّهْ *** يتوجهوا ع البَلديَّه واكتُبْ كتابْنَا يامُسَجَّلْ *** بدونْ مُقَدَّم ومْأَجَّلْ وفي المساَ عندها يٍنْقلْ *** أو تنْتٍقٍلْ عنده هَّيهْ غُرَفْ بلادْهم مفروشهْ *** ورْخيصَهْ علي قَدّ العيشهْ يٍنَيُلٍكْ يامّْ غْوٍيشَهْ *** ويٍبْتلٍيكي بٍرَزيَّه تٍحُط
×
×
  • أضف...