اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مداخلات مفصولة من موضوع ليه تشتريها (بخصوص التنسيق)

Scorpion

Recommended Posts

الزميلات الفاضلات ...

بخلاف مداخلة الفاضلة رضوي .. تلك الخاصة بفكرة "سبت الغسيل" و التي تم نقلها الي موضوع "أفكار لأشغال يدوية" و الذي تجدوه في باب الهوايات ..

بقية المداخلات تدور جميعها حول أفكار مطبخية .. و عليه سيتم نقل هذا الموضوع الي بابه الطبيعي باب المطبخ ...

فائق الأحترام

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

الفاضلة ضحي ...

رجاء ملاحظة ان المداخلات التي تدور حول افكار يدوية و منزلية تم نقلها الي موضوع أفكار لأشغال يدوية ,... و هو موضوع مفتوح بالفعل منذ فترة لتلك الأفكار.. أما هذا الموضوع و كما هو مذكور في الأعلان السابق فلنجعله من فضلك محصورآ في وصفات المطبخ المختلفة ...

تحياتي

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

الفاضلة ضحي ...

رجاء ملاحظة ان المداخلات التي تدور حول افكار يدوية و منزلية تم نقلها الي موضوع أفكار لأشغال يدوية ,... و هو موضوع مفتوح بالفعل منذ فترة لتلك الأفكار.. أما هذا الموضوع و كما هو مذكور في الأعلان السابق فلنجعله من فضلك محصورآ في وصفات المطبخ المختلفة ...

تحياتي

معليش اصلي لما فتحت الموضوع في البداية مكنتش فتحاه عشان وصفات الطبخ وبس واظن نوهت لده في البداية لان الموضوع الاصلي الي بنقل منه محتوي وصفات كتير مش طبخ بس وهي نفسها الي نقلتها هنا يعني طريقة عمل الشجر والصابون وغيره كل ده في الموضوع الاصلي مش انا الي مجمعاهم ..

انا مش شايفه سبب يجبر على حصر المداخلات في الطبخ بس الهم الا وجود الموضوع في قسم الطبخ وده مش انا الي عملته .. انا فتحت الموضوع ده تحديدا للاشياء الغريبة الي مكنتش اتوقع انها ممكن تتعمل منزليا ثم اتضح ان ده ممكن بغض النظر بقى هي هتتاكل زي الكاتشاب او هتستخدم زي الصابون ..

عامه لو عاوز تنقل المداخلات الي فيه وتحطها في مواضيع تانية ده شيء تنظيمي راجع لك وان كنت افضل ان موضوعي يفضل زي ماهو بالطريقة الي فتحته من اجلها ..

بشكر تفهمك ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

راجعت الموضوع لقيت مداخلتين محذوفتين .. طريقة عمل شجر الزينة .. وطريقة عمل الصابون .. واخيرا ملح الليمون اعتقد لو حطيته هينحذف ..

طيب دلوقت عاوزه احط طريقة عمل ملح الليمون .. احطها ولا هتنشال من الموضوع ؟؟

هل افتح موضوع جديد في باب موضوعات خفيفة احط فيه المداخلات دي واي مداخلات تانية فيها طرق حاجات ممكن نصنعها في البيت منشتريهاش ومتكونش طبخ واخلي ده لوحده للطبخ .. ولا ادور على مواضيع تانية الصق فيها المداخلات المختلفة الي ملهاش علاقه بالطبخ بس بيتهيء لي ده مجهود بالنسبة لي وبالنسبة للي هيحب يضيف هو كمان طريقة لحاجه مفيده بدال مانشتريها والاهم للي متابع وكنت معتقده ان الموضوع ده هيبقى زي مرجع شامل بس بالطريقة دي بقى مجرد وصفات طعام ورا بعضها ..

فمش عارفه

افتح موضوع جديد ولا اكمل موضوعي زي مابدأته ولا اسيبه كده وامشي ولا ايه ؟

ياريت تنورني بالتصرف الصحيح ..

رابط هذا التعليق

[...] فمش عارفه

افتح موضوع جديد ولا اكمل موضوعي زي مابدأته ولا اسيبه كده وامشي ولا ايه ؟

ياريت تنورني بالتصرف الصحيح ..

شوفي يا أستاذتي العزيزة ..

حضرتك تقرأي المداخلتين بتوع الفاضل Scorpion اللي في الموضوع ده كل واحدة فيهم مرتين .. هتبقي على نور بالتصرف الصحيح وكله هيبقى تمام إن شاء الله .. كمان هتعرفي ممكن تحطي مداخلة ملح الليمون فين وليه ..

خالص مودتي والله :give_rose:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله...

الفاضلة "ضحى"..

موضوع حضرتك مميز بالفعل..ومفيد..ولكن النقطة الأساسية اللى بنتكلم عنها أن اى موضوع بيحتوى على العديد من الافكار بيكون مرهق للمتابع ...

ولأن وصفات المطبخ لها النصيب الاكبر للان من موضوعك هذا ، فنرجو ان يخصص هذا الموضوع للوصفات البديلة للطبخ

أو لاستخدامات المطبخ عموما...واللى اظن ان من ضمنها ملح الليمون ايضا...

وبنقترح على حضرتك.ان اى مداخلات تعرض أفكار لأعمال يدوية زى طريقة عمل الشجر او مداخلة الفاضلة رضوى يتم ضمها لموضوع أفكار لأشغال يدوية

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=61945

الافكار اللى لا هى تخص المطبخ ولا هى اشغال يدوية....مش عارفة زى ايه :)...دى ممكن حضرتك تفتحى لها موضوع مخصوص...

بكده نبقى قدرنا نحصل على عدة موضوعات نقدر نستفيد من كل فكرة معروضة فيها...وهذا ماذكره الزميل الفاضل سكوربيون فى مداخلاته ..

ولا يفوتنا طبعا ان نشكرك على مجهودك وتعاونك معنا...

تحياتى ..

:give_rose:

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

حضرتك مافيش موضوع باسم " مكونات غذائية وأطعمة يمكن صناعتها منزليا"

الموضوع اللى تقصديه له نفس عنوان الموضوع اللى تفضلتى بفتحه الان..

ياريت مزيد من التوضيح لنستطيع اتخاذ اللازم..

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

هو فيه ايه يا مدام ضحي ؟؟

حضرتك بتعملي كده ليه ...

ليه حضرتك بتصري علي خلق مشاكل من الهوا ....

الأمر ما يستاهلش العند ده كله .. و لا الأصرار الغريب علي مخالفة القواعد ..

من فضلك حاولي تقري الموضوع ده من اوله.. و بشيء من موضوعية حتشوفي انك بتبالغي فعلآ

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

هو فيه ايه يا مدام ضحي ؟؟

حضرتك بتعملي كده ليه ...

ليه حضرتك بتصري علي خلق مشاكل من الهوا ....

الأمر ما يستاهلش العند ده كله .. و لا الأصرار الغريب علي مخالفة القواعد ..

من فضلك حاولي تقري الموضوع ده من اوله.. و بشيء من موضوعية حتشوفي انك بتبالغي فعلآ

انا بصر على خلق المشاكل ومخالفة القواعد؟؟؟؟؟

يعني فتحت موضوع للمواد الي ممكن نعملها منزليا وهو موضوع منقول من منتدى تاني لو مفيش عند حضرتك مشكلة والقوانين تسمح احط لك الرابط بتاعه هنا عشان تكتشف ان كل الطرق الي نقلتها بالتسلسل كده مذكورة في موضوع واحد مش انا الي مجمعاها والموضوع منقول من قسم التدبير المنزلي في ذلك المنتدى مع ان عندهم قسم للطبخ .. لاني قرأت الموضوع قبل ماانقله وعشان محدش يتعب نفسه وينقله لقسم المطبخ او يعترض على وضعي له في غيره نوهت في بداية موضوعي انه مش للطبخ بس .

الفاضل " سكوربيون " قام بفصل المداخلات الي ملهاش علاقه بالطبخ وحطها في موضوع تاني .. وبالمناسبة انا مش شايفه اي علاقه مابين طريقة صناعه الصابون وبين موضوع الاشغال اليدوية الي اول صفحه فيه عباره عن صور لاعمال فنية من الورق ..

رجعت اكمل الموضوع بطريقة ملح الليمون وكحل العين فملقيتش المداخلات السابقة ولقيت تنويه ادري بان المداخلات تم فصلها .. سألت قبل مااحط المداخلات الناقصة عندي والي بالتاكيد متنفعش في ( الاشغال اليدوية )

ولمثل ردك اعلاه تحديدا سألت قبل مااتصرف واجابتني الفاضلة " فلانة " بالنص اني احط الافكار بتاعت الاشغال الفنية في الموضوع القديم الي نقلتم له الصابون .. واني احط الاكل في الموضوع ده واي افكار تانية افتح لها موضوع جديد .. اظن ردها واضح جدا وهو ماقمت بيه وفتحت موضوع جديد للصناعات الي ملهاش علاقه بالطعام نزولا على طلبكم وحطيت فيه رابط للموضوع بتاعي ده الي فيه الاكل والي بتتسائل الفاضلة فلانة عنه.. .. معرفش ان كان مش واضح بس انا حاطه رابط في موضوعي الجديد لموضوعي القديم ببساطه لانهم اصلا موضوع واحد بس بما انكم عاوزين تنظموها كده فربطتهم ببعض باللينكات تماما كاجرائكم المتبع لما بتفصلوا مداخلات من مواضيع فبتحطوا رابط للموضوع الاصلي في المفصول والعكس ..

ثم فوجئت بمداخلتك سيدي الفاضل الي بتتهمني فيها باني بخرج عن القوانين .. ممكن اطلب انا من حضرتك التوضيح واعرف ايه هي القواعد الي خرقتها ؟

مش عارفه بصراحه لو مش عاوزين حد يكتب مداخلات مفيش مشكلة وملوش لزوم تصيد الاخطاء .. لو هو نظام تطفيش فعادي جدا مش هيفرق معايا ولا مع المحاورات كتير ..

بعتذر من الادارة على مشاركتي بالموضوع او الموضوعين دول وارجوا حذفهم ..

رابط هذا التعليق

حضرتك مافيش موضوع باسم " مكونات غذائية وأطعمة يمكن صناعتها منزليا"

الموضوع اللى تقصديه له نفس عنوان الموضوع اللى تفضلتى بفتحه الان..

ياريت مزيد من التوضيح لنستطيع اتخاذ اللازم..

هو ده سيدتي الفاضلة موضوع مكونات غذائية واطعمة يمكن صناعتها منزليا وكنت حاطه رابطه في موضوع تاني يبدوا ان حضرتك ماخذتيش بالك من دمج الموضوعين .. اما عن المداخلات المكررة الخاصة بصناعه الصابون فكنت اعتقد ان الاولى حذفها من موضوع الاشغال الفنية الي لصقت فيه والابقاء علىيها هنا مع موضوع الصناعات المنزلية .. على كل حال مش هتفرق كتير هنا او هناك ..

بعتذر عن اكمال الموضوع ده ولو ارتأت الادارة حذفه فيكون افضل ..

رابط هذا التعليق

لو الأمر مش واضح بالنسبة لحضرتك .. او مش عاوزاه يبقي واضح ... فهو أكيد واضح للقاريء ...

الموضوع لن يحذف طبعآ علي الأقل احترامآ للزملاء الذين اضافوا فيه حتي مداخلة واحدة ... و لكن فضلآ نرجوكي بالفعل التوقف قليلآ لألتقاط الأنفاس ... لسنا في معركة سيدتي الفاضلة ..

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله..

تمام اختى الفاضلة..انا عارفة ان حضرتك تقصدى نفس الموضوع..ولكن تساؤلى أو استنكارى كان بسبب ان حضرتك فتحتى موضوع اخر بنفس العنوان وكتبتى فى اللينك عنوان تانى خالص مش موجود اصلا وان كان بيشير لموضوع حضرتك الاول..

انا فاهمة ده..وطلبت الايضاح لاتخاذ اللازم اذا كنت عايزة تغيرى عنوان احد الموضوعين...لان ماينفعش يكون فيه موضوعين بعنوان واحد...

حضرتك تعاملتى مع الموضوع بحساسية ...معاك ان الكلام منقول من منتدى اخر..بس ده لا يلزمنا بأننا نعرضه بنفس الترتيب...احنا ماعندناش باب للتدبير المنزلى..نستعيض عن هذا بباب المطبخ او الاسرة والطفل....

بنحاول اننا نرتب المداخلات بحيث يمكننا جميعا الاستفادة منها...يعنى ما يخص الطعام يبقى مع بعض..مايخص الاعمال اليدوية مع بعض..مايخص الابتكارات الاخرى مع بعض..وكل موضوع يحمل عنوان يعبر عن المحتوى...

مداخلة صناعة الصابون واللى حضرتك معترضة على وجودها فى موضوع اشغال يدوية...ممكن نضيفها لمداخلة ملح الليمون ( كنت اظن انه ملح الليمون المستخدم فى الطعام ايضا )..ومداخلة الكحل والمداخلات الاخرى الشبيهه..ونفتح لها موضوع باسم تانى ..وممكن يكون هنا فى باب المطبخ برضه...لانه بيخص ست البيت يمكن اكتر من موضوعات خفيفة...

شيء من حسن النية والتفاهم حنقدر نوصل لحلول فعالة...

تحياتى...

رابط هذا التعليق

مداخلة صناعة الصابون واللى حضرتك معترضة على وجودها فى موضوع اشغال يدوية...ممكن نضيفها لمداخلة ملح الليمون ( كنت اظن انه ملح الليمون المستخدم فى الطعام ايضا )..ومداخلة الكحل والمداخلات الاخرى الشبيهه..ونفتح لها موضوع باسم تانى ..وممكن يكون هنا فى باب المطبخ برضه...لانه بيخص ست البيت يمكن اكتر من موضوعات خفيفة...

شيء من حسن النية والتفاهم حنقدر نوصل لحلول فعالة...

تحياتى...

وانا عملت ايه غير كده !!!!!!!!

فتحت موضوع تاني جديد فتم ضمه للموضوع ده برضه وتم اضافة رد تنويه اني بخرق القواعد مع اني سألت قبل ماافتح ؟

هل المشكلة في الاسم ؟؟ طيب مانا غيرت في الاسم تحت الي في عنوان الموضوع حابين تغيروا الاسم ده وتخلوه اغذية مفيش مشكلة غيروه ..

حاضر هقدم حسن النية وافكر بموضوعية ..

على كل حال واضح ان في خطأ غير مقصود ويبدوا ان الفاضل " سكوربيون " مقراش مداخلتك الي بتسمحي لي فيها بفتح موضوع جديد للمداخلات وواضح انه تسرع في ضم الموضوعين تاني والا كان ايه الهدف في البدايه من فصلهم ..

معنديش اعتراض خالص على نقل المداخلة لموضوع الاشغال الفنية هو كان مجرد اقتراح لما كان في موضوع خاص بالصناعات المنزلية ان يتحط الصابون معاها وده اقرب له من شغل الورق والرسم لكن لو شايفين مكانه مع الاشغال الفنية فمفيش مشكلة

بشكرك اختي الفاضلة وبشكر الفاضل " سكوربيون " على ذوقه اكيد .. معليش تعبتكم معايا ..

بعتذر عن فتح الموضوع وبعتذر عن السؤال ..

رابط هذا التعليق

يا استاذتنا الفاضلة....

حضرتك كنت مشرفة وعارفة ان ماينفعش اننا نفتح موضوعين بنفس العنوان حتى لو شرحنا قصدنا تحت السطر...

على اى حال حصل خير..

النقطة الاخيرة...حضرتك قلتى

على كل حال واضح ان في خطأ غير مقصود ويبدوا ان الفاضل " سكوربيون " مقراش مداخلتك الي بتسمحي لي فيها بفتح موضوع جديد للمداخلات وواضح انه تسرع في ضم الموضوعين تاني والا كان ايه الهدف في البدايه من فصلهم ..

كلام الفاضل سكوربيون لا يخالف كلامى اطلاقا...ولم يتسرع فى ضم الموضوعين...احنا متابعين كلنا الموقف...ولكن انا كررت نفس كلام الزميل الفاضل سكوربيون بأسلوب اخر..لعل المعنى يوصل...

حضرتك معلش اتعبى معانا واقرأى تانى من الاول..وحتتأكدى ان مافيش اختلاف فى كلامنا سواء الفاضل سكوربيون او الفاضل محمد يوسف او انا...

وطبعا انا حاتكسف من نفسى بجد لو وضحت لك معنى كلامى..لانى ماعنديش شك فى ذكائك وده اللى بيخلينى اقولك تعيدى قرأة المدخلات بدل ما اشرح معنى كلامى

خالص مودتى واحترامى

رابط هذا التعليق

تم فصل هذه المدخلات من موضوع الفاضلة ضحى "ليه تشتريها لما ممكن تعملها" حيث أنها خاصة بتنسيق الموضوع وليست إضافة لمحتواه ..

يمكن للفاضلة ضحى وضع ملاحظتها عن تنسيق كلا الموضوعين "ليه تشتريها لما ممكن تعملها" و "مكونات غذائية وأطعمة يمكن صناعتها منزليا" في هذا الموضوع أو مراسلة الإدارة مباشرة ..

سيتم غلق هذا الموضوع غدا بعدما ينتفي الغرض منه ..

الإدارة

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...