اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتـظرين الفايـل نمبـر - كيبـــك 2010-2011

Recommended Posts

السلام عليكم جميعا

أخيرا يا جماعة انا جالي ميعاد الأنترفيو في 17 نوفمبر في أسطنبول تركيا ياترى في حد تاني جاله في نفس المعاد والمكان

ادعولي بالتوفيق ولو في حد رايح معانا ياريت نتعرف ونكون مع بعض

كمان كنت عايز اعرف الناس اللي عملت مقابلات قبل كده وخبراتهم والأسئلة اللي اتسألوها ياريت لو في موضوع بيناقش ده تعرفوني

رابط هذا التعليق

• الردود 1.5k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

السلام عليكم جميعا

أخيرا يا جماعة انا جالي ميعاد الأنترفيو في 17 نوفمبر في أسطنبول تركيا ياترى في حد تاني جاله في نفس المعاد والمكان

كمان كنت عايز اعرف الناس اللي عملت مقابلات قبل كده وخبراتهم والأسئلة اللي اتسألوها ياريت لو في موضوع بيناقش ده تعرفوني

الف مبروك

بس كنت باعت الملف امتى ؟

رابط هذا التعليق

العنوان هو Ministère de l'Immigration et des Communautés culturelles

285, rue Notre-Dame Ouest, 4e étage

Montréal (Québec) H2Y 1T8

CANADA

ويكون اوضح على اللنك

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/en/biq/damascus/reach.html

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

الف مبروك يا باشا و يا رب نبارك على ال c s q قريب

بس كن عندى استفسار احسن كدا الواحد بدأ يقلق انت باعت الملف بتاعك امتى و الفايل نمبر جالك امتى احسن كدة انا بطنى وجعتنى و شكراا

رابط هذا التعليق

الف شكر على تعاونك

العنوان هو Ministère de l'Immigration et des Communautés culturelles

285, rue Notre-Dame Ouest, 4e étage

Montréal (Québec) H2Y 1T8

CANADA

ويكون اوضح على اللنك

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/en/biq/damascus/reach.html

رابط هذا التعليق

انا بس حابب اشكر كل الأعضاء و خصوصا اللي فتح التوبيك ده لاني استفدت من المعلومات الهايلة اللي موجودة و على روح التعاون الموجودة هنا

انا بصراحة لسا ما بعتش الملف و لا حاجة بس ناوي ان شاء الله ابتدى الحكاية

بتمى التوفيق للكل و ان الكل يتوفق في كل مراحل الهجرة

متشكر جدا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

بس كن عندى استفسار احسن كدا الواحد بدأ يقلق انت باعت الملف بتاعك امتى و الفايل نمبر جالك امتى احسن كدة انا بطنى وجعتنى و شكراا

الله يبارك فيك وعقبال ما نسمع عنك أخبار كويسة بالميعاد بتاعك

انا حكايتي طويلة شوية ان قدمت في شهر 7 2010 مع محامي بس هو اخرلي الورق وبعته في شهر 9 2010 وبعته من بأسمي مباشرة مش بأسمه يعني أنا بالنسبه لبهم مقدم لوحدي

وجالي معاد الأنترفيو في مارس 2011 في سوريا وعشان أحداث سورياأجلوا المعاد لحد مايو 2011 برده في سوريا وقبل المعاد بشهر بعتولي إلغاء المعاد حتى إشعار أخر ومن ساعتها لا حس ولا خبر لدرجة اني بدأت أمل جدااااا

لكن أخيرا الحمد لله جالي المعاد زي ماقولت في 17 نوفمبر في إسطنبول تركيا

ياريت يا جماعة لوحد يعرف ممكن نجيب عروض عمل من فين لأنهم بيسألو عليها في الأنترفيو

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

الله يبارك فيك وعقبال ما نسمع عنك أخبار كويسة بالميعاد بتاعك

انا حكايتي طويلة شوية ان قدمت في شهر 7 2010 مع محامي بس هو اخرلي الورق وبعته في شهر 9 2010 وبعته من بأسمي مباشرة مش بأسمه يعني أنا بالنسبه لبهم مقدم لوحدي

وجالي معاد الأنترفيو في مارس 2011 في سوريا وعشان أحداث سورياأجلوا المعاد لحد مايو 2011 برده في سوريا وقبل المعاد بشهر بعتولي إلغاء المعاد حتى إشعار أخر ومن ساعتها لا حس ولا خبر لدرجة اني بدأت أمل جدااااا

لكن أخيرا الحمد لله جالي المعاد زي ماقولت في 17 نوفمبر في إسطنبول تركيا

ياريت يا جماعة لوحد يعرف ممكن نجيب عروض عمل من فين لأنهم بيسألو عليها في الأنترفيو

الف مبروك ياباشا وربنا يكملها علي خير.

غريبة حكاية عروض العمل دي. لو كان معايا عرض عمل كنت قدمت فيدرال وريحت دماغي من زمان. علي العموم موقع كيبك عليه لينكات لمواقع التوظيف بتاعتهم. وكمان مواقع التواصل الاجتماعي الخاصة بالشغل زي Linkedin و مواقع الشغل العادية زي Monster وكده.

ربنا يوفقك وتلاقي حاجة مناسبة ان شاء الله.انا ببعت كتير بس بصراحة هم بيبقوا عايزين ناس معاهم فيزا ...والفيزا عايزة عرض عمل...البيضة ولا الفرخة... ربنا معاك وتلاقي حاجة بسرعة

Ici l'automne chasse un été de plus

La 4L est morte on a repeint la rue

Elise a deux dents, petit Jean est grand et fort

J'apprends la guitare, j'en suis à trois accords

J'ai trouvé des girolles au marché ce matin

J'aimerais vivre à Rome oh j'aimerais bien

J'ai planté des tulipes elles tardent à éclore

C'est tout je crois, ah oui, je t'aime encore

Mais où es-tu?

Aussi loin sans même une adresse

Et que deviens-tu?

L'espoir est ma seule caresse

رابط هذا التعليق

أنا اتصلت بمكتب مونتريال من حوالى ساعتين على 0015148649191 ثم 9 +1 +1, و لما حاولت أعرف أى حاجة عن الملف, قالتلى حاجة غريبة إن الملفات الوقت الحالى بتأخذ حوالى 18 شهر , أنا مش عايز أسبب إحباط لكن كنت أريد أن أعرف إذا كان هناك من اتصل بهم قريبا و يؤكد هذه المعلومة أو ينفيها.

mf(

للتذكير: الملف وصل للسفارة 16/12/2010, و الفايل نمبر 31/3/2011

رابط هذا التعليق

أنا اتصلت بمكتب مونتريال من حوالى ساعتين على 0015148649191 ثم 9 +1 +1, و لما حاولت أعرف أى حاجة عن الملف, قالتلى حاجة غريبة إن الملفات الوقت الحالى بتأخذ حوالى 18 شهر , أنا مش عايز أسبب إحباط لكن كنت أريد أن أعرف إذا كان هناك من اتصل بهم قريبا و يؤكد هذه المعلومة أو ينفيها.

mf(

للتذكير: الملف وصل للسفارة 16/12/2010, و الفايل نمبر 31/3/2011

أنا اتصلت بيهم برده و قالتلى ماقدرش أقولك فاضل أد ايه على المقابلة. أنا الملف وصل فى -2010 -12 و الفايل نمبر3-2011 فسألت يعنى لما أنابع البروسيسنج على الموقع يبقى الميعاد اللى مكتوب بتاع استلام الملف ولا اصدار الفايل نمبر واحدة قالتلى بتاع استلام الملف و واحدة تانية قالتلى اصدار الفايل نمبر. سألت هل المصريين المقيمين غى مصر هيروحو ميشن اسطنبول؟ ما قلتليش حاجة مفيدة...يظهر كده ان ماحدش فاهم حاجة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحمد لله وصلني النهاردة الفايل نمبر بالأيميل

أنا باعث 24\2\2011

ممكن لو سمحت اعرف الأيميل الى اتبعتلك علية الفايل نمبر

وشكرااااااااااا

رابط هذا التعليق

أنا باعث 24\2\2011

وشكرااااااااااا

الله يطمن قلبك. أنا أرسلت الملف 10 مارس 2011 و ماإستلمتش غير الرفيرنس نمبر و بجد هموت من القلق على الفايل نمبر. مبروك و عقبال الجنسية.

يا رب!

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

أنا باعث 24\2\2011

وشكرااااااااااا

الله يطمن قلبك. أنا أرسلت الملف 10 مارس 2011 و ماإستلمتش غير الرفيرنس نمبر و بجد هموت من القلق على الفايل نمبر. مبروك و عقبال الجنسية.

يا رب!

أتبعت من accuse.reception@micc.gouv.qc.ca

و لسه برده رفرنس بس

رابط هذا التعليق

صباح الفل على كل اعضاء المنتدى وبعد اذن الاعضاء

انا ارسلت الملف الخاصى بى الى مكتب سوريا يوم 10/5 وتم استلامة يوم 14/5 والمستلم Lojen ولم يتم ارسالى لى رقم الملف حتى الان هل هذا طبيعى وتم ارسال اكثر من اميل الى مكتب مونتريا ل ملخص الاميل بانة تم اغلاق مكتب سوريا وتم ارسال كل الملفات الى كيبك للمراجعة هناك فهل هذا الوقت طبيعى للاستلام رقم الملف وهل يوجد احد مثلى برجاء الرد لان الواحد بجد قلقان جدااا وشكرا جدا لكل الاعضاء

رابط هذا التعليق

انا ارسلت الملف الخاصى بى الى مكتب سوريا يوم 10/5 وتم استلامة يوم 14/5 والمستلم Lojen ولم يتم ارسالى لى رقم الملف حتى الان هل هذا طبيعى وتم ارسال اكثر من اميل الى مكتب مونتريا ل ملخص الاميل بانة تم اغلاق مكتب سوريا وتم ارسال كل الملفات الى كيبك للمراجعة هناك فهل هذا الوقت طبيعى للاستلام رقم الملف وهل يوجد احد مثلى برجاء الرد لان الواحد بجد قلقان جدااا وشكرا جدا لكل الاعضاء

ناس كثيرة زيك, كل الناس اللى زى حالاتى كدة و زى حالاتك اللى بعتوا ملفاتهم على سوريا قبل ما المكتب يقفل و الملفات إتنقلت على مونتريال عندهم نفس القصة, إن شاء الله هيتبعتلك ريفيرنس نمبر و بعديها بشوية هيبعتولك الفايل نمبر و أنا لسة مستنى الفايل نمبر و ربما يبعت من عنده.

رابط هذا التعليق

ناس كثيرة زيك, كل الناس اللى زى حالاتى كدة و زى حالاتك اللى بعتوا ملفاتهم على سوريا قبل ما المكتب يقفل و الملفات إتنقلت على مونتريال عندهم نفس القصة, إن شاء الله هيتبعتلك ريفيرنس نمبر و بعديها بشوية هيبعتولك الفايل نمبر و أنا لسة مستنى الفايل نمبر و ربما يبعت من عنده.

اول حاجة الف شكر على الرد وربنا يطمنك يارب بس الواحد عاوز يطمن علشان القلق الا الواحد عايش فية دة وللمرة الثانية شكرا جدا

رابط هذا التعليق

اول حاجة الف شكر على الرد وربنا يطمنك يارب بس الواحد عاوز يطمن علشان القلق الا الواحد عايش فية دة وللمرة الثانية شكرا جدا

كلنا فى الهوا سوا و أنا بردو قلقان زيك بس زى ما الجكمة بتقول لا تفكر بالأمر كثيراً و دع الأمر لمن بيده الأمر, مادام عملت اللى عليك يبقى ماتقلقش و على الله التساهيل.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...