اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتـظرين الفايـل نمبـر - كيبـــك 2010-2011

Recommended Posts

من / صوفيا و محاسب مهاجر

الى جميع الاصدقاء الاعزاء

استلمنا جواب الفايل نمبر النهاردة

الجواب مؤرخ 27/1/2011م و استلمناة النهاردة

ادعولنا ربنا يكمل الموضوع بخير

و عقبال كل الناس ...

يا سلااااام أنا فرحت جدا جداً! :) :) :)

ألف مبروك يا جماعة و عقبال كل اللى لسة ما إستلموش الفايل نمبر.

ربنا يتمها على خير بس إنتوا شدوا حبلكوا فى الفرنساوى و كلة إن شاء الله هيبقى تمام.

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

• الردود 1.5k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

من / صوفيا و محاسب مهاجر

و عقبال كل الناس ...

الف الف مبروك ليكم وعقبال الفيزا يارب:cheer::cheer::cheer:

Ici l'automne chasse un été de plus

La 4L est morte on a repeint la rue

Elise a deux dents, petit Jean est grand et fort

J'apprends la guitare, j'en suis à trois accords

J'ai trouvé des girolles au marché ce matin

J'aimerais vivre à Rome oh j'aimerais bien

J'ai planté des tulipes elles tardent à éclore

C'est tout je crois, ah oui, je t'aime encore

Mais où es-tu?

Aussi loin sans même une adresse

Et que deviens-tu?

L'espoir est ma seule caresse

رابط هذا التعليق

من / صوفيا و محاسب مهاجر

نشكركم جدا جدا شكرا لاغابى و كل الاعزاء الموجودين

احنا اسرة واحدة لكن المدام بتتابع معكم من البيت و انا باتابع من المكتب

و الحمدلله الاول كنا قلقانين من رفض الملف و بعد الفايل نمبر اصبح عند\نا نوع من الخوف على باقى المشوار

لكن ثقتنا كبيرة بربنا يكمل معانا..

نشكركم جدا على المحبة الكبيرة اللى موجودة و واضحة و يا رب تفضل على طول و ننجح كلنا و نتقابل

كلنا و احنا بنحقق احلامنا ..

ما تقولش يا رب .. انا عندى هم كبير ..

قول يا هم ... انا عندى رب كبير ...

حبيتك يا بلدى حبيتك يا مصر

حبيت نيلك و ناسك الطيبين حبيت اهلى و اصحابى

عشقت بردك و حرك داانا حتى حبيت ترابك

... لكن

بقى ليكى فى حبك قسوة خلتنى يا بلدى عاوز

احبك و انا بعيد ...

رابط هذا التعليق

انا عندي 25 سنه و خريج تجاره و انا عايش في مصر بس انا عندي الجنسيه الكنديه عشان انا اتولد هناك و رجعت و انا عندي اربع سنين مع اهلي عشان ظروف في العيله و كنت بفكر اسافر تورونتو شهر خمسه الي جاي عشان الشتاء يكون هدي شويه

فهل لو اخد معايه خمسه او ست الاف دولار معايه هيكفوني هناك ؟

و هل ليا اعانه بطاله لغايت ملائي شغل هناك ؟

و هل الشغل الكاجوال هيكفيني اني اسكن و اصرف علي نفسي ؟

و هل الكورسات القصيره دي غاليه يعني الفلوس الي هاخودها معايه دي حتكفيني اصرف عليها و علي نفسي لحد مشتغل ؟

معلش انا اسئلتي كتيره بس انا معيش غير الفلوس دي بس و خايف اني اخسرهم هناك و في نفس الوقت انا كنت شغال محاسب في فندق في شرم الشيخ و سبت الشغل بعد اللي حصل في مصر اليومين دول و بفكر جديآ اني اسافر و شكرآ جدآ

رابط هذا التعليق

من / صوفيا و محاسب مهاجر

و عقبال كل الناس ...

الف الف مليون مبروك ليكوا و ربنا يكمل على خير

و عقبال كل المنتظرين و هانت اهو للجميع

رابط هذا التعليق

انا عندي 25 سنه و خريج تجاره و انا عايش في مصر بس انا عندي الجنسيه الكنديه عشان انا اتولد هناك و رجعت و انا عندي اربع سنين مع اهلي عشان ظروف في العيله و كنت بفكر اسافر تورونتو شهر خمسه الي جاي عشان الشتاء يكون هدي شويه

فهل لو اخد معايه خمسه او ست الاف دولار معايه هيكفوني هناك ؟

و هل ليا اعانه بطاله لغايت ملائي شغل هناك ؟

و هل الشغل الكاجوال هيكفيني اني اسكن و اصرف علي نفسي ؟

و هل الكورسات القصيره دي غاليه يعني الفلوس الي هاخودها معايه دي حتكفيني اصرف عليها و علي نفسي لحد مشتغل ؟

معلش انا اسئلتي كتيره بس انا معيش غير الفلوس دي بس و خايف اني اخسرهم هناك و في نفس الوقت انا كنت شغال محاسب في فندق في شرم الشيخ و سبت الشغل بعد اللي حصل في مصر اليومين دول و بفكر جديآ اني اسافر و شكرآ جدآ

اهلا وسهلا يا استاذ اندرو

انت قلقان ليه - وانت حاصل على باسبور كندى - وليك حقوق هناك

المبلغ اللى معاك ممتاز كبداية فى اول كام شهر - كمان موضوع ان عندك جنسية - يعنى فيه مميزات كتير هتنتظرك وطبعا اولها الاعانة

اولا : يحق ليك الحصول على مساعدات اجتماعية لتوفير احتياجاتك الاساسية

بالاضافة انه يحق ليك الحصول على المساعدة المالية للعاطلين عن العمل

ثانيا :انا معرفش الحالة الاجتماعية بتاعة حضرتك بس واضح انك سينجل -

اعزب - وحتى لو كنت باسرة ومتجوز - كان المبلغ هيكون كويس

ثالثا : اهم حاجة تهتم بيها انك تعمل معادلة للشهادة بتاعتك وتاخد كورسات - يعنى اهتم بالدراسة

وفى نفس الوقت تنزل تخبط فى اى شغلانة حتى لو تطوعى - ليه بقى ؟؟

من شروط الحصول على عمل جيد أن يكون عندك خبرة كنديه يعنى "مندمج" فى المجتمع الكندى

الخبرة الكندية - تيجي ازاى - بتيجي من الكورسات والدراسة نفسها اللى هتعمل بيها معادلة شهادتك و المحاضرات المجانيه

كل داه بيعرفك عجلة الحياه ماشية ازاى هناك وتاخد على المجتمع الكندى

كمان يا اندرو الاعمال التطوعية فى المستشفيات او المنظمات – اعمال بسيطة و بأجر بسيط وبتعرفك الحياه فى المجتمع الكندى

وليك بدلات واعانات اثناء الدراسة وما تقلقش خالص

كل داه وانا باتكلم عموما عن هجرة كندا

روح واتوكل على ربنا

بالتوفيق

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

يا جماعة انت عملين تقولوا ان ان الفيل نمبر بياخد 3 اشهر

انا مقدم 6-12 -2010 و لحد دلوقتى مفيش حاجة جت

يمكن ما يكونش وصل اصلا

حد يطمنى

رابط هذا التعليق

يمكن ما يكونش وصل اصلا

حد يطمنى

بص ياباشا واضح ان مفيش اطار زمني محدد لوصول رقم الملف بتاعك..لسه سيرجي جيله الرقم بعد 6 شهور بس مش عارف هما كانوا ناسيينه ولا ايه...بس العادي انها بتتاخر علي حد علمي...حاول تبعتلهم فاكس او تتصل بيهم

بالتوفيق ان شاء الله

Ici l'automne chasse un été de plus

La 4L est morte on a repeint la rue

Elise a deux dents, petit Jean est grand et fort

J'apprends la guitare, j'en suis à trois accords

J'ai trouvé des girolles au marché ce matin

J'aimerais vivre à Rome oh j'aimerais bien

J'ai planté des tulipes elles tardent à éclore

C'est tout je crois, ah oui, je t'aime encore

Mais où es-tu?

Aussi loin sans même une adresse

Et que deviens-tu?

L'espoir est ma seule caresse

رابط هذا التعليق

يا جماعة الحوقونى

مراتى لحد دلوقتى واقفة عند je suis

عاوز مدرس او مدرسة كويس بالهرم او الجيزة و يكون حنين فى الفلوس و يجيب من الاخر

لو حد عندة معلومة يفدنى و لو حتى على الخاص

وشكرا

رابط هذا التعليق

صباح الخير للكل

ازيك يا اغابى استفسار رفيع كدة على الماشى

انا باعت الورق مع مكتب لما قولتلو ادينى رقم الايداع بتاع الفلوس و تاريخ استلام الورق فى سوريا ادانى جواب الميديل ايست و كلمتهم قالولى الورق وصل سوريا يوم 28\11\2010 وادانى ورقة صوغيورة كدة من بنك نوفا اسكوتشيا علية اسمى و المبلغ المدفوع و هو 690 دولار تاريخ اليداع كان 27\9\2010 كدة عادى ولا المفروض الورقة بتاعة البنك دى تكون اتبعتت مع الملف و هو ينفع يدفع قبل ما يبعت الورق بشهرين انا بشوف هنا بيقولوا بعد ما الورق بيوصل بفترة بيسحبوا الفلوس

انا كدة ماشى صح ولا اية؟

رابط هذا التعليق

صباح الخير للكل

انا باعت الورق مع مكتب لما قولتلو ادينى رقم الايداع بتاع الفلوس و تاريخ استلام الورق فى سوريا ادانى جواب الميديل ايست و كلمتهم قالولى الورق وصل سوريا يوم 28\11\2010 وادانى ورقة صوغيورة كدة من بنك نوفا اسكوتشيا علية اسمى و المبلغ المدفوع و هو 690 دولار تاريخ اليداع كان 27\9\2010 كدة عادى ولا المفروض الورقة بتاعة البنك دى تكون اتبعتت مع الملف و هو ينفع يدفع قبل ما يبعت الورق بشهرين انا بشوف هنا بيقولوا بعد ما الورق بيوصل بفترة بيسحبوا الفلوس

انا كدة ماشى صح ولا اية؟

The money and the document should be together, really that's strange!! maybe the " ورقة صوغيورة كدة" is the confirmation of issuing the check

رابط هذا التعليق

صباح الخير للكل

انا كدة ماشى صح ولا اية؟

The money and the document should be together, really that's strange!! maybe the " ورقة صوغيورة كدة" is the confirmation of issuing the check

طيب و انا اعرف ازاى

رابط هذا التعليق

باذن اللة يا اخ نادر يجيلك الفايل نمبر عن قريب

محمد ازيك و انا اسف مقصر معاك بس كان عندى شوية حوارات كدة انا هاتصل بيك النهاردة على الموبايل اوك

رابط هذا التعليق

صباح الخير للكل

انا كدة ماشى صح ولا اية؟

طيب و انا اعرف ازاى

you are on the right track, "ورقة صوغيورة كدة" is a confirmation from the bank that a check been made from you to the benefit of Quebec financial minister, this check should include in your document and I think they "your representative office" had include it, after receiving the file number, you'll receive a confirmation that the embassy collected the check "سحبوا الفلوس"

so this peace of paper " الورقة بتاعة البنك" just to confirm that you issued the check and it shouldn't be within your file, inshaAllh soon you'll receive the file number :)

رابط هذا التعليق

صباح الخير للكل

انا كدة ماشى صح ولا اية؟

طيب و انا اعرف ازاى

you are on the right track, "ورقة صوغيورة كدة" is a confirmation from the bank that a check been made from you to the benefit of Quebec financial minister, this check should include in your document and I think they "your representative office" had include it, after receiving the file number, you'll receive a confirmation that the embassy collected the check "سحبوا الفلوس"

so this peace of paper " الورقة بتاعة البنك" just to confirm that you issued the check and it shouldn't be within your file, inshaAllh soon you'll receive the file number :)

الف شكر على المساعدة و يا رب نعرف نرود الجمايل دى

رابط هذا التعليق

يا جماعة الحوقونى

مراتى لحد دلوقتى واقفة عند je suis

عاوز مدرس او مدرسة كويس بالهرم او الجيزة و يكون حنين فى الفلوس و يجيب من الاخر

لو حد عندة معلومة يفدنى و لو حتى على الخاص

وشكرا

يا راجل احمد ربنا و بوس ايدك وش و ضهر...دانا بقالي 6 شهور واقف عندJe :happy:

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

يمكن ما يكونش وصل اصلا

حد يطمنى

بص ياباشا واضح ان مفيش اطار زمني محدد لوصول رقم الملف بتاعك..لسه سيرجي جيله الرقم بعد 6 شهور بس مش عارف هما كانوا ناسيينه ولا ايه...بس العادي انها بتتاخر علي حد علمي...حاول تبعتلهم فاكس او تتصل بيهم

بالتوفيق ان شاء الله

أنا بعتلهم ايميل يوم الثلاثاء و قالولى و الرد الأوتوماتيك قال انهمفتحوا لحد 29-11-2010

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...