اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاغنيه التى قتل بسببها مايكل جاكسون

المهندسه

Recommended Posts

اسمحولي اضع هنا نموذج لحوار بين مسلم ومسيحي غايه في الرقي والادب ,,

وبيوضح على فكره نظرة الاسلام الصحيحه للمسيحين من غير تزمت او تشدد ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

• الردود 47
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

مش عارف ليه كل الموضوعات دلوقتي لازم تنقلب "صراع فكري" بين المسلمين و المسيحين

دي ظاهرة مش صحية خالص و بتبين تعصبنا جميعا(مسلمين و مسيحين علي السواء) علي الرغم من كل ما نحاول ان نظهرة في ردودنامن سماحة

و الله عمري ما كرهت شخص مسيحي و دايما لما بلاقي فيهم شخصيات كويسة بدعيلهم بالهداية

اخلص اصدقائي كانوا مسيحين و كنت دايما بقول لهم اسرار اصحابي المسلمين ما يعرفوهاش

و هما كمان كانوا بيعملوا كده كمان

كل ما في الامر ان ديني له تشريعات يجب ان نتلزم بها حتي لو كان الاخوة المسيحين مش موافقين عليها

انا افتكر ان اصحابي المسيحين كانوا بيرفضوا ياكلوا قدامي في رمضان علشان ما يزعلونيش

يا ريت تبقي دي الروح اللي بينا في المحاوارات لانها فعلا مش ناقصة

دنجل

ربي

ان لم يكن بك علي غضب............. فلا أبالي

غير أن عافيتك هي أوسع لي

رابط هذا التعليق

مش عارف ليه كل الموضوعات دلوقتي لازم تنقلب "صراع فكري" بين المسلمين و المسيحين

دي ظاهرة مش صحية خالص و بتبين تعصبنا جميعا(مسلمين و مسيحين علي السواء) علي الرغم من كل ما نحاول ان نظهرة في ردودنامن سماحة

و الله عمري ما كرهت شخص مسيحي و دايما لما بلاقي فيهم شخصيات كويسة بدعيلهم بالهداية

اخلص اصدقائي كانوا مسيحين و كنت دايما بقول لهم اسرار اصحابي المسلمين ما يعرفوهاش

و هما كمان كانوا بيعملوا كده كمان

كل ما في الامر ان ديني له تشريعات يجب ان نتلزم بها حتي لو كان الاخوة المسيحين مش موافقين عليها

انا افتكر ان اصحابي المسيحين كانوا بيرفضوا ياكلوا قدامي في رمضان علشان ما يزعلونيش

يا ريت تبقي دي الروح اللي بينا في المحاوارات لانها فعلا مش ناقصة

دنجل

والله يا دونجل ومين سمعك انا كمان عمرى ما كرهتهم خااالص ...انا ذكرت قبل كده انى كنت فى مدرسه راهبات من الحضانه للثانوى وكانوا المسيحين اخواتى و اصدقائى و اساتذتى و اكن لهم كلهم الحب و الاحترام بعيدا عن الدين و ارائنا المختلفه المتبادله بس عارفين نعيش و نتعايش بكل احترام

عمر ما حد وقف للتانى على الواحده خاالص ...وانا نفسى طالبت بالهدوء بين الاعضاء فى التعصب الدينى فى موضوع "بناء كنيسه فى السعوديه" و دخلت شاركت برأيى و داعتهم للهدوء والمحبه و التعايش فى سلم.

سألني

احدهم ما أكبر دولة في العالم.. قلت له وبكل فخر (مصر).. قالي انت ملكش في

الجغرافيا.. قولتله انت اللي ملكش في التاريخ

رابط هذا التعليق

اسلامه او عدم اسلامه ده طبعا فى علم الغيب

لو كان اسلم يبقى تجوز عليه الرحمه ...الله يرحمه و يسكنه الجنه ان كان مات مسلم

المسلم وغير المسلم هم كلهم خلق الله ،

لم يمنع الله رزقه عن أى من خلقه المؤمن منهم والكافر

فهل نتحكم نحن فى رحمة الله ونحدد من تجوز له الرحمة ومن نمسك عنه رحمة الله؟

فلندع مالله لله ولانتدخل نحن فى علم الله ، او فى مشيئته.

أن يرد الله به رحمة فلن يغير دعائنا بعدم الرحمة من مشيئة الله وإن يرد الله به عذابا فلن يغير دعائنا له بالعذاب او اللعنة شيئا من مشيئة الله.

وعن نفسى فلن أبخل بالدعاء بالرحمة للحى والميت مسلما وغير مسلم ، علها تكون فى ميزان حسانتى .

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

طب المسيحي يا مهندسة لا تجوز عليه الرحمة

يعنى لو كان مات مسيحي نقول الله يلعنه مثلا بدل الله يرحمه

بمعنى تانى

لو مات احد اقاربي لا قدر الله وفتحت توبيك هنا فى المحاورات اعلن االخبر

هل افهم من كدا مفيش اى حد حيدخل يقولى الله يرحمه والباقية فى حياتك

؟؟؟؟؟؟؟؟

مجرد استفهام بس مش اكتر لان الجملة ضايقتنى شوية وعتاب الاحباب مش عيب

او جايز يا جماعة عندى جهل فى بعض الامور

لان معلوماتى بتقول الرحمة تجوز على جميع البشر

وربنا يرحم الجميع ويرحمنا برحمته

فى انتظار الرد

يا مهندستى

اغابي

:give_rose:

مش عارفه بيتهيء لي تفوقتي على نفسك المرة دي يااغابي ..

اصرارك الدائم على استفزاز الاعضاء وتحويل كل موضوع لصراع مابين المسلمين والمسيحيين بداعي او من غير داعي بيتهيء لي المرة دي تفوقك مش جاء في نجاحك في استفزاز الاعضاء ولا في تحويل دفة الحوار وانما في انك عرفتي توجدي سبب تعترضي عليه او تخليه منطلق لما اعتبره بعد اذنك ( تلقيح جتت ) ..

ممكن يكون الي سبق كلام جاف وشخصنة بس اسمحي لي بيها مش انتي بتقولي دائما اننا اصحاب ؟ طيب تقبليها من صديقة بقى بتقولك في وشك ولا تغشك .. كده غلط يااغابي ولو عاوزه تكوني صاحبة فكر يستمع اليه وعندك قضية مؤمنه بيها وعاوزه توصليها يبقى مش بالطريقة دي ومش بالتجني على الآخرين ومحاولة استفزازهم بفزاعه زهقنا منها ومعادتش على مااظن بتجيب معانا نتيجه ..

نيجي لتساؤلك عن الي مات من غير المسلمين بنترحم عليه ولا لاه .. طيب سؤال وعيني في عينك .. لو لاقدر الله حد مسيحي مات وقلتي لنا وقلنا لك الله يرحمه .. هتفرق معاكي دعواتنا ؟ مؤمنه اصلا انها هتستجاب ؟ متدينيش محاضرة عن الي في القلب والكلام ده لاني عارفه زي ماانتي عارفه انك مؤمنه يقينا اننا كمسلمين ربنا مش هيسمع لنا اصلا .

طيب نيجي لسؤالك الاستفزازي ان كنا مبندعيش للرحمه بالمسيحيين يبقى بندعي عليهم مثلا .. وندعي عليهم ليه ؟ بيصعبوا علينا ايوه وبنقولها بأسى الله يرحمهم ان كان يشاء سبحانه .. ملناش اصلا نفكر في انه مش هيشملهم هم او غيرهم برحمته .. لكن عمرنا ماهنطلبها من ربنا ونقوله يارب ارجوك ارحمهم .. اذا كنا مبنعملهاش للمنافق الي هو بيقول انا مسلم وداخله مش كده .. ربنا نهانا مش بس نترحم عليه وانما حتى لا نصلي عليه يبقى هنعملها على الي اصلا كافر بكل الي احنا مؤمنين انه الحق ؟؟ طب تيجي ازاي ؟

عن نفسي لما حد غير مسلم بيموت بتمنى له الرحمه والرحمه دي من وجهة نظري انه يكون اسلم قبل مايموت حتى لو مأعلنش ده .. بدعيها لاهله من قلبي ان ربنا يصبرهم لان ده الي مسموح لي اطلبه .. اكتر من كده يبقى تدخل فيما لا يسمح لي بالتدخل فيه .. جرأة على الله تعالى لا استطيع اتيانها ..

وعلى فكره يااغابي لما ابقى اموت باذن الله انا بعفيكي من انك تترحمي علي .. بل ولو عاوزه تلعني كمان صدقيني مش هزعل منك عارفه ومتاكده ان دعائك لي او علي زي ماهيجي مش هيكون غير لاني مسلمه وفي الحاله دي انا متاكده ان ايا كان الي هيطلع منك ـ بخير او بشر ـ لهذا السبب هيسعدني وهيكون في ميزاني ..

شفتي الحكاية بسيطه ازاي ؟ ...

تحياتي ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

مش عارفه بيتهيء لي تفوقتي على نفسك المرة دي يااغابي ..

اوك يا ضحى بس كدا فهمانى غلط

داه انا من كتر ما الموضوع فعلا لفت انتباهى كنت حافتح توبيك مخصوص واسميه رحمة الله الواسعة

اصرارك الدائم على استفزاز الاعضاء وتحويل كل موضوع لصراع مابين المسلمين والمسيحيين بداعي او من غير داعي بيتهيء لي المرة دي تفوقك مش جاء في نجاحك في استفزاز الاعضاء ولا في تحويل دفة الحوار وانما في انك عرفتي توجدي سبب تعترضي عليه او تخليه منطلق لما اعتبره بعد اذنك ( تلقيح جتت ) ..

لا لا لا كدا بتظلميني اوى يعنى ما اعرفش استفسر ابدا

يعنى لما يبقى جايا تساؤلات واستفسارات فى دماغى - اكيد اقرب مكان اعرف منه المعلومة هو المنتدى لانه ثقافي

بالاضافة يا ضحى ان فى استفهامات فى الدين الاسلامي فى شوية امور بحتاج انى اعرفهم

كمان دينكم الاسلامى هو ثقافتى واكيد معرفتى حتزيد لما اعرف المزيد من المعلومات علشان

وايه يزعل فى كدا يا ضحى دى زيادة ثقافة ومعلومات - ما تبقيش حساسة

اما بمناسبة تلقيح الجتت اللى بتتكلمى عليه حتلاقى كتير فى موضوعات مستفذة بس ركزى وحتعرفيها علطول

ممكن يكون الي سبق كلام جاف وشخصنة بس اسمحي لي بيها مش انتي بتقولي دائما اننا اصحاب ؟ طيب تقبليها من صديقة بقى بتقولك في وشك ولا تغشك .. كده غلط يااغابي ولو عاوزه تكوني صاحبة فكر يستمع اليه وعندك قضية مؤمنه بيها وعاوزه توصليها يبقى مش بالطريقة دي ومش بالتجني على الآخرين ومحاولة استفزازهم بفزاعه زهقنا منها ومعادتش على مااظن بتجيب معانا نتيجه ..

شوفى انا ما بقصدش ابدا انى اترسم ولا ابقى صاحبة راى ولا غير راى ولا ليا اهداف كما يخيل لك

انا صفحة بيضة وتلقائية فى ردودى ومشاركاتى فالما يقابلنى سؤال لازم حاسال فيه حتى لو داه حيزعل الناس منى فى الاول

لانهم ممكن يندفعوا زى جنابك ويفهمونى غلط لكن بعدين بهدوء حيعرفوا انى كنت اقصد طريق تانى خالص

وبعدين انا بكرر ما عنديش خطة مرسومة على المحاورات يكون وراها اهداف ومقاصد انا بفتش فى الابواب والموضوعات طول اليوم ازود ثقافتى لا اكثر ولا اقل حتى فاجاتيني باللى بتقوليه داه يا ضحى - عموما مفيش شخصنة ولا حاجة احنا اصحاب وانا مش بزعل منك ولا من اى حد لدرجة انى لما بتكلم فى مشاركة وحد بيرد اوى بطريقة ناشفة شوية مش بزعل لانى فهمت شخصيات واسلوب كل واحد هنا على المنتدى عادى يعنى خدو راحتكم

نيجي لتساؤلك عن الي مات من غير المسلمين بنترحم عليه ولا لاه .. طيب سؤال وعيني في عينك .. لو لاقدر الله حد مسيحي مات وقلتي لنا وقلنا لك الله يرحمه .. هتفرق معاكي دعواتنا ؟ مؤمنه اصلا انها هتستجاب ؟ متدينيش محاضرة عن الي في القلب والكلام ده لاني عارفه زي ماانتي عارفه انك مؤمنه يقينا اننا كمسلمين ربنا مش هيسمع لنا اصلا .

احنا عندنا الرحمة واسعه

عندنا ايه بتقول ليس الاصحاء من يحتاجون الى طبيب بل المرضى

وانا بقولك مش المؤمنين اللى بيحتاجو اكتر لرحمة ربنا لكن الكفار - دى من وجه نظرى فعلا

وبما ان رحمة ربنا واسعة جدا وتشمل كل البشر فكلنا بنطلب الرحمة يا ضحى وانا فاكرة ان داه موجود عند الكل لكن المعلومة الاخيرة اللى عرفتها فى التوبيك داه عن ان رحمة ربنا بتخص ناس وناس - معلومة جديدة

طيب نيجي لسؤالك الاستفزازي ان كنا مبندعيش للرحمه بالمسيحيين يبقى بندعي عليهم مثلا .. وندعي عليهم ليه ؟ بيصعبوا علينا ايوه وبنقولها بأسى الله يرحمهم ان كان يشاء سبحانه .. ملناش اصلا نفكر في انه مش هيشملهم هم او غيرهم برحمته .. لكن عمرنا ماهنطلبها من ربنا ونقوله يارب ارجوك ارحمهم .. اذا كنا مبنعملهاش للمنافق الي هو بيقول انا مسلم وداخله مش كده .. ربنا نهانا مش بس نترحم عليه وانما حتى لا نصلي عليه يبقى هنعملها على الي اصلا كافر بكل الي احنا مؤمنين انه الحق ؟؟ طب تيجي ازاي ؟

مش استفزازى داه فقط للاستفسار

يعنى لما مش حتدعو لجدتى انها ماتت الله يرحمها حتقولو ايه

ما تقوليش حنقولك الباقية فى حياتك - مش عاوزة الكلمة دى مش عاوزة بقية فى حياتى - انا باطلب ان الناس تترحم عليها مش تقولى الباقيى فى حياتك بس كدا طبعا عمرى ما حافكر اعمل توبيك زى كدا ما دام مفيش ترحمات

عن نفسي لما حد غير مسلم بيموت بتمنى له الرحمه والرحمه دي من وجهة نظري انه يكون اسلم قبل مايموت حتى لو مأعلنش ده .. بدعيها لاهله من قلبي ان ربنا يصبرهم لان ده الي مسموح لي اطلبه .. اكتر من كده يبقى تدخل فيما لا يسمح لي بالتدخل فيه .. جرأة على الله تعالى لا استطيع اتيانها ..

من وجهة نظرك مثلا نعتبر مثلا - مع انه كان افضل لو تقولى يا اغابي انا باترحم عليه لان رحمة ربنا واسعة بتشمل عبيده كلهم

وعلى فكره يااغابي لما ابقى اموت باذن الله انا بعفيكي من انك تترحمي علي ..

بعد الشر عليكي يا ضحى mig:

بل ولو عاوزه تلعني كمان صدقيني مش هزعل منك عارفه

ايه يا ضحى الكلام داه - انا عمرى فى حياتى ما العن حد -

الرحمة تشمل جميع البشر رحمة ربنا واسعة اوى يا ضحى وعدل ربنا يفوق الجبال

ومتاكده ان دعائك لي او علي زي ماهيجي مش هيكون غير لاني مسلمه

وفي الحاله دي انا متاكده ان ايا كان الي هيطلع منك ـ بخير او بشر ـ لهذا السبب هيسعدني وهيكون في ميزاني ..

انا عمرى ما ادعى على مسلمين انت كدا ابتديتي تلخبطي فى الكلام

عندنا ايه بتقول - لما انت مش حتحب اخوك اللى شفته يبقى ازاى حتحب ربنا اللى ما شفتهوش حب اخوك اولا وتعالى قدم صلاتك

وانا بقولك انا بحب اخواتى المسلمين واستحالة اكرهم لان محبتكم بتوصية من ربنا

شفتي الحكاية بسيطه ازاي ؟ ...

بسيطة خالص

تحياتي ..

اغابي

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

طب المسيحي يا مهندسة لا تجوز عليه الرحمة

يعنى لو كان مات مسيحي نقول الله يلعنه مثلا بدل الله يرحمه

بمعنى تانى

لو مات احد اقاربي لا قدر الله وفتحت توبيك هنا فى المحاورات اعلن االخبر

هل افهم من كدا مفيش اى حد حيدخل يقولى الله يرحمه والباقية فى حياتك

؟؟؟؟؟؟؟؟

مجرد استفهام بس مش اكتر لان الجملة ضايقتنى شوية وعتاب الاحباب مش عيب

او جايز يا جماعة عندى جهل فى بعض الامور

لان معلوماتى بتقول الرحمة تجوز على جميع البشر

وربنا يرحم الجميع ويرحمنا برحمته

فى انتظار الرد

يا مهندستى

اغابي

انا عن نفسي كانسان مسلم بأدعي بالرحمه لأي انسان توفى و كان كويس ايا كان دينه

و العكس صحيح

يعني كمال الشازلي مسلم لكني مادعيتلوش بالرحمه

في حين ناس كتير من اصدقائي المسيحيين المخلصين المتوفيين دعيتلهم بالرحمه من قلبي

و مش المسيحيين بس

اي انسان افاد البشرية زي مخترع الأنسولين و مخترع الكهرباء و مخترع التوكتوك و حاجات كتير

فما يهمني هو ماذا افاد او اضر الناس

ما بينه و بين ربه لا يهمني كثيرا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

المعلومة الاخيرة اللى عرفتها فى التوبيك داه عن ان رحمة ربنا بتخص ناس وناس - معلومة جديدة

من وجهة نظرك مثلا نعتبر مثلا - مع انه كان افضل لو تقولى يا اغابي انا باترحم عليه لان رحمة ربنا واسعة بتشمل عبيده كلهم

الرحمة تشمل جميع البشر رحمة ربنا واسعة اوى يا ضحى وعدل ربنا يفوق الجبال

الموضوع خد اكبر من حجمه قوي يا جماعة وكبر بدون داعي

أغابي كان عندها استفسار وتم الرد عليه وخلص الموضوع الى هنا , الموضوع مش حكاية مين الأفضل ولا مين الأحسن , الإسلام أوصانا بمعاملة الأخوة المسيحيين بالحسنى والبر اليهم لكن في نفس الوقت هناك تعاليم دينية يجب على المسلم اتباعها كما ان هناك تعاليم مسيحية توجب على المسيحي اتباعها .

وهذا لا يتنافي مع روح المودة والمحبة فيما بيننا بل بالعكس كل منا يحترم الآخر وكل منا يحترم ديانته وكل منا سعيد باتباع الآخر لتعاليم دينه.

توضيح بس يا اغابي علشان ما تفميش الموضوع من جزئية واحدة , في الدنيا التى نعيش فيها رحمة ربنا عز وجل واسعة وتشمل كل شئ فعلا , تشمل المسلم وغير المسلم , تشمل الدواب والبهائم وجميع المخلوقات والدليل ان الله يرزق الكافر به واقصد هنا الشخص الذي ليس له دين في الأساس ويطعمه ويسقيه , فهذه رحمة من الله

لكن

في الآخرة رحمة الله للمؤمنين به والموحدون به وفقط اى انها خاصة للمتقين (الغير مشرك بالله ), وبين القرآن الكريم ذلك في مواضع عدة منها على سبيل المثال لا الحصر

وَاكْتُبْ لَنَا فِي هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآَخِرَةِ إِنَّا هُدْنَا إِلَيْكَ قَالَ عَذَابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشَاءُ وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالَّذِينَ هُمْ بِآَيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ (156) الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آَمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ )

وقوله سبحانه

إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاءُ وَمَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْماً عَظِيماً

الفيصل في رحمة الله في الآخرة هو ان يأتى العبد ربه لا يشرك به شيئاً , اما العبد المشرك بالله فلا رحمة له كما يبين المولي عز وجل , بينما العبد الذي لقي الله لا يشرك به شيئاً فهذا يرجو رحمة الله لمغفرة كل ذنوبه وآثامه.

الجملة دي وقفت قدامها كثيررررررررررررررررررررر قوي وخلت دماغي تلف

للاستفسار بس والله , ازاى ربنا وصاكي على المسلمين والمسيحية كانت قبل الإسلام , يعني في كتابكم ما يذكر انه سيأتى إسلام ومسلمون فأوصاكم الله بهم. والا انا فهمت غلط

مع تحياتي:roseop:

تم تعديل بواسطة nightmare

فداك أبي وأمي ونفسي ومالي يا رسول الله

http://www.youtube.com/watch?v=yOblBbK5FqI&feature=related

رابط هذا التعليق

الفيصل في رحمة الله في الآخرة هو ان يأتى العبد ربه لا يشرك به شيئاً , اما العبد المشرك بالله فلا رحمة له كما يبين المولي عز وجل , بينما العبد الذي لقي الله لا يشرك به شيئاً فهذا يرجو رحمة الله لمغفرة كل ذنوبه وآثامه.

الجملة دي وقفت قدامها كثيررررررررررررررررررررر قوي وخلت دماغي تلف

للاستفسار بس والله , ازاى ربنا وصاكي على المسلمين والمسيحية كانت قبل الإسلام , يعني في كتابكم ما يذكر انه سيأتى إسلام ومسلمون فأوصاكم الله بهم. والا انا فهمت غلط

الله تكلم عن الانسان والاخ وليس عن الدين الاسلامى

اى بنى ادم من البشر اعرفه وجه الارض وعيني شافته هو اخويا طالما لم يؤذينى

والمسلمين اخواتى زى المسيحين بالظبط

اى انسان اخ لى ولا تفرقة بين المسلم والمسيحي

لدرجة ان الله وصانا نحب اعدائنا اللى هما ما بيحبوش الخير لينا وبيتفننوا

فى اذيتنا وعلى فكرة ممكن يكون العدو اللى بيأذيني مسيحي ليه لاء

لازم نحبهم - ما بالك بقى فى جارى واخويا المسلم اللى اتربينا واكلنا من طبق

واحد معاه وطول عمره بيعاملنى كويس

؟؟

كمان الموضوع كبر اوى وترعرع بسبب انى انا اللى قولت الاستفسار

طب عارف يا نايت مير - لو اللى قال الاستفسار اى حد غير اغابي - كان حيبقى زى كوباية الزبادى

اللى بترطب على المعده وكانت حيبقى الاستفسار مهضوم اوى

لكن تصدق يا نايت انت الوحيد اللى فهمتنى صح

وكدا انا خوفونى انى استفسر فى امور تانية كتير - لكن خلاص توبة واسكت احسن يا نايت

وحابقى اسال جارتى ام احمد فى اى حاجة او استفسار - مع ان الست دى ثقافتها على ادها ومش حتفيدنى كتير زيكم انتم هنا

خلينا فى ام احمد

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

الله تكلم عن الانسان والاخ وليس عن الدين الاسلامى

اى بنى ادم من البشر اعرفه وجه الارض وعيني شافته هو اخويا طالما لم يؤذيني

اى انسان اخ لى ولا تفرقة بين المسلم والمسيحي

لدرجة ان الله وصانا نحب اعدائنا اللى هما ما بيحبوش الخير لينا وبيتفننوا

فى اذيتنا وعلى فكرة ممكن يكون العدو اللى بيأذيني مسيحي ليه لاء

لازم نحبهم - ما بالك بقى فى جارى واخويا المسلم اللى اتربينا واكلنا من طبق

واحد معاه وطول عمره بيعاملنى كويس

؟؟

كمان الموضوع كبر اوى وترعرع بسبب انى انا اللى قولت الاستفسار

طب عارف يا نايت مير - لو اللى قال الاستفسار اى حد غير اغابي - كان حيبقى زى كوباية الزبادة

اللى بترطب على المعده وكانت حيبقى الاستفسار مهضوم اوى

لكن تصدق يا نايت انت الوحيد اللى فهمتنى صح

وكدا انا خوفونى انى استفسر فى امور تانية كتير - لكن خلاص توبة واسكت احسن يا نايت

وحابقى اسال جارتى ام احمد فى اى حاجة او استفسار - مع ان الست دى ثقافتها على ادها ومش حتفيدنى كتير زيكم انتم هنا

خلينا فى ام احمد

معلش يبقي انا فهمت غلط لان انتى كنتى كاتبه اخواتى المسلمين ولم تذكري الناس بصفة عامة

شكراً لإيضاحك

لأ مفيش خوف ولا حاجة واستفسري عن اى شئ غامض قدامك بحرية كاملة وبسعة صدر , فنحن واكرر اخوة ولكن لكل منا تعاليمه التى يسعد كل منا بتمسك الطرف الآخر بها.

وبلاش ام احمد طالما ثقافتها على قدها , هنا الاراء ستكون اكثر واشمل.

مع تحياتي وتقديري:roseop:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

هناك فارق بين المشاعر النبيله من حب وجوار وشراكه فى الوطن

وبين قواعد التوحيد الراسخه التى لا تخضع لمشاعرنا الشخصيه ولا لارادتنا ولا لاراده من هو افضل منا

اوليس صلى الله عليه وسلم كان يحب عمه حبا جما

وكان يقول له :قلها يا عم اشفع لك بها عند الله

مجرد انه ينطق بالكلمه فرفض ان ينطق بها وقال انا على مله عبد المطلب ومات على ذلك

مع ان ابو طالب عم الرسول صلى الله عليه وسلم :

نصر الدين

وحمى الرسول

بل ورباه صلى الله عليه وسلم مع اولاده

يعنى فعل للاسلام ما لم يفعله كثير من المسلمين

ولكن

لانه لم يقل كلمه التوحيد ..

خلد فى النار وكان من اصحاب الجحيم

خالدا مخلدا فيها لايخرج منها

الموضوع مش بكم الاعمال الفاضله التى يفعلها الانسان

ولكن يأتى قبل الافعال اليقين والايمان

ولا ايمان لكافر

نقطه اخرى :

نحن نؤمن ايمانا لا التباس فيه ان من مات على غير مله الاسلام هو من اهل النار خالدا مخلدا فيها مهما فعل ومهما قال

ولكن

لانخصص بذلك المعين

يعنى هذا الحكم عام ولا يخصص

يعنى ايه لو مات جار لى مسيحى او غير ذلك لايجوز لى ان اقول هذا عنه انه فى النار او ان الله لن يغفر له ابدا

لماذا

لان الله اعلم بحاله

هنا يختلف الحكم ونترك الحكم لله سبحانه وتعالى

هذا اتفاق بين العلماء انه

لايجوز لعن المعين او الحكم عليه بجنه او بنار

الا بدليل واضح وصريح من الكتاب او من السنه

رابط هذا التعليق

اسلامه او عدم اسلامه ده طبعا فى علم الغيب

المسلم وغير المسلم هم كلهم خلق الله ،

لم يمنع الله رزقه عن أى من خلقه المؤمن منهم والكافر

فهل نتحكم نحن فى رحمة الله ونحدد من تجوز له الرحمة ومن نمسك عنه رحمة الله؟

فلندع مالله لله ولانتدخل نحن فى علم الله ، او فى مشيئته.

أن يرد الله به رحمة فلن يغير دعائنا بعدم الرحمة من مشيئة الله وإن يرد الله به عذابا فلن يغير دعائنا له بالعذاب او اللعنة شيئا من مشيئة الله.

وعن نفسى فلن أبخل بالدعاء بالرحمة للحى والميت مسلما وغير مسلم ، علها تكون فى ميزان حسانتى .

الاستاذ الفاضل محمد

تحيه طيبه وبعد

دلوقتى احد الاخوه جاب ايه صريحه من القرأن تؤكد كلامه ياريت اعرف ما هو دليلك على الكلام اللى حضرتك قولته

وتقبل تحياتى

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

قال ربنا سبحانه وتعالى في محكم آياته

بسم الله الرحمن الرحيم

وَلا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلاَّ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ

[سورة العنكبوت -29]

لا يَنْهَاكُمُ اللهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللهَ يُحِبُّ المُقْسِطِينَ

[سورة الممتحنة -8]

دي المرجعيه اللي ربنا سبحانه وتعالى امرنا بيها حين نتحاور مع اهل الكتاب ,,

الكلام يكون بالموده واللين ,,

بل وامرنا بالبر اليهم وصلتهم والاحسان اليهم ,,

طيب شوفوا الايه دي ,,

وَإِنَّا أَوْ إِيَّاكُمْ لَعَلَى هُدًى أَوْ فِي ضَللال مُّبِينٍ

[سورة سبأ -24]

شايفين البلاغه القرآنيه والزوق والتلطف في الحديث مع اهل الكتاب ,,

وهذا من أحسن ما ينسب به صاحب الحق نفسه إلى الهدى ,, لأنه كلام من لا يكاشف مخالفه في الرأي بخطأه مباشرة ,, بل يتلطف اليه و ينسبه الى نفسه على أحسن وجه ويحثه على النظر والتفكر ,,

ولا يجب النظر والتفكر إلا بعد التردّد.

وللدكتور عمرو خالد كلام جميل في هذا الامر اورده لكم ان استزدتم,,

رابط هذا التعليق

اختي المهندسه

لا اعتقد ان هذه الأغنيه لمايكل ويمكنك ان تبحثي في المنتديات

ولا اعتقد كذلك انه اسلم قبل وفاته وانما هي بعض من الأقاويل التي راجت حول وفاته

تم تعديل بواسطة أمل حياتي

كل عســــير إذا استــــعنت بالله فهو يســـــير

الحــــب والعطـــــر..... لا يختـــبئان

رابط هذا التعليق

يا أ.architect , يا أ.محمد , نحن لا نتحدث هنا عن المعاملة بالحسنى والتى اوصانا الله عز وجل بها , ولكن السؤال الذي أثار الجدل هو

هل يجوز الترحم علي غير المسلم سواء بقي مسيحي او يهودي او ليس له ملة ؟؟

حضرتكوا ابحثوا عن إجابة السؤال ده , ولو وجد اياً منكم اى فتوي تجيز الترحم عليهم بعد مماتهم فليضعها هنا

اكرر نحن لا نتحدث عن معاملة , نتحدث عن الرحمة والترحم على غير المسلم بعد وفاته هل تجوز ام لا؟؟؟؟

سأضع بين ايديكم فتوي واحدة لتبين للقاصي والدانى انه لا يجوز الترحم على غير المسلم بعد وفاته او الإستغفار له.

عنوان الفتوى : هل يترحم على زوجته المسيحية التي ماتت

أنا مسلم أعيش في روسيا وكنت متزوجا من فتاة روسية مسيحية لكنها كانت تعترف بالإسلام وبالله عز وجل و بالنبي صلى الله عليه وسلم وكانت ذات خلق حسن وكانت تذكرني حتى بمواعيد الصلاة . توفيت منذ عام هل يجوز الترحم عليها وقراءة الفاتحة على روحها أو تلاوة القرآن عليها ؟ هي كانت مقتنعة بالإسلام لكنها كانت تداري مجتمعها و لذلك لم تعتنق الإسلام

الفتوى

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد:

فمن مات ولم يشهد شهادة الإسلام ، فلا يجوز الترحم عليه والاستغفار له ، وقد نهي النبي صلى الله عليه وسلم عن الاستغفار لعمه أبي طالب، على الرغم من اعتراف أبي طالب بصدق رسول الله صلى الله عليه وسلم، وبحسن ما جاء به من عند ربه، ودفاعه عنه، إلا أنه امتنع من النطق بالشهادة والدخول في الإسلام، رغبة عن فراق ملة عبد المطلب، وحذار مسبة قومه، فلم يؤذن للنبي صلى الله عليه وسلم في الاستغفار له، ففي الصحيحين عن سعيد بن المسيب عن أبيه قال:

لما حضرت أبا طالب الوفاة جاءه رسول الله صلى الله عليه وسلم فوجد عنده أبا جهل وعبد الله بن أبي أمية بن المغيرة فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: يا عم قل لا إله إلا الله كلمة أشهد لك بها عند الله، فقال أبو جهل وعبد الله بن أبي أمية يا أبا طالب أترغب عن ملة عبد المطلب فلم يزل رسول الله صلى الله عليه وسلم يعرضها عليه ويعيد له تلك المقالة حتى قال أبو طالب آخر ما كلمهم هو على ملة عبد المطلب وأبى أن يقول لا إله إلا الله فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: أما والله لأستغفرن لك ما لم أنه عنك، فأنزل الله عز وجل: مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آَمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَى مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ {التوبة: 113} وأنزل الله تعالى في أبي طالب فقال لرسول الله صلى الله عليه وسلم: إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ {القصص:56} وعليه فلا يجوز الترحم على المرأة المذكورة ، ولا قراءة القرآن لروحها لأنها ماتت على الشرك. وفي الفتاوى الكبرى " سئل شيخ الإسلام رحمه الله : فيمن ترك والديه كفارا ولم يعلم هل أسلموا ، هل يجوز أن يدعو لهم ؟ . الجواب : الحمد لله ، متى كان من أمة أصلها كفار لم يجز أن يستغفر لأبويه ، إلا أن يكونا قد أسلما ، كما قال تعالى : مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آَمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَى مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ ." انتهى كلامه

والله أعلم

رابط الفتوي

انما المعاملة دي معروفة وهذا الفيديو يبين كيف يكون التعامل مع المسيحيين في الإسلام

http://www.youtube.com/watch?v=j7t0wHq2NC4

رابط هذا التعليق

..................

اوليس صلى الله عليه وسلم كان يحب عمه حبا جما

وكان يقول له :قلها يا عم اشفع لك بها عند الله

................................

خلد فى النار وكان من اصحاب الجحيم

خالدا مخلدا فيها لايخرج منها

..............

أدلـة إيمـان أبي طـالب

1- من الأدلة الثابتة على إيمان أبي طالب ما يرويه ابن أبي الحديد من مصادر الجمهور عن العباس بن عبدالمطلب وعن الخليفة الأول:

"والله ما مات أبو طالب حتى أعطى رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم من نفسه الرضا فشهد الشهادتين".

2- شهادة أهل البيت :

من شهادة علي بن الحسين حيث سأله سائل عن إيمان أبي طالب وهل مات مشركاً: فقال :

"كيف يكون مشركاً وقد منع الله نبيه أن يفرق مسلمة تحت مشرك".

أي كيف تكون الزوجة المسلمة تحت المشرك؟

فمن الأحكام القانونية إذا أسلمت مسلمة فرّق الإسلام بينها وبين زوجها المشرك كما فرّق رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم ابنته زينب من زوجها أبي العاص بن الربيع عندما أسلمت وبقي هو على كفره ولم ترجع إليه إلاّ عندما أعلن إسلامه.

فيجيب الإمام علي أن لو كان أبو طالب مشرك لفرّق الإسلام بينه وبين زوجته فاطمة بنت أسد.

رابط هذا التعليق

أدلـة إيمـان أبي طـالب

1- من الأدلة الثابتة على إيمان أبي طالب ما يرويه ابن أبي الحديد من مصادر الجمهور عن العباس بن عبدالمطلب وعن الخليفة الأول:

"والله ما مات أبو طالب حتى أعطى رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم من نفسه الرضا فشهد الشهادتين".

2- شهادة أهل البيت :

فمن الأحكام القانونية إذا أسلمت مسلمة فرّق الإسلام بينها وبين زوجها المشرك كما فرّق رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم ابنته زينب من زوجها أبي العاص بن الربيع عندما أسلمت وبقي هو على كفره ولم ترجع إليه إلاّ عندما أعلن إسلامه.

فيجيب الإمام علي أن لو كان أبو طالب مشرك لفرّق الإسلام بينه وبين زوجته فاطمة بنت أسد.

مصادرك يا architect خاطئة للأسف وارجو ان تراجعها جيداً قبل وضعها , مصدر ايمان ابي طالب هم الروافض والشيعة وبعض المتصوفين , ولم يثبت عن رسول الله صلي الله عليه وسلم اى حديث يدل على إيمان عمه ابي طالب ولكن ما ثبت عن الرسول صلي الله عليه وسلم انه مات على الكفر واليك الأدلة الصحيحة من السنة على كفره

روى البخاري ومسلم: عن سعيد بن المسيب عن أبيه، وهو المسيب بن حزن المخزومي رضي الله عنه قال: لما حضرت أبا طالب الوفاة، جاءه رسول الله صلى الله عليه وسلم فوجد عنده أبا جهل بن هشام وعبد الله بن أبي أمية بن المغيرة، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " يا عم قل: لا إله إلا الله، كلمة أحاج لك بها عند الله " فقال أبو جهل وعبد الله بن أبي أمية: يا أبا طالب أترغب عن ملة عبد المطلب؟ فلم يزل رسول الله صلى الله عليه وسلم يعرضها عليه، ويعودان له بتلك المقالة، حتى كان آخر ما قال: هو على ملة عبد المطلب، وأبى أن يقول: لا إله إلا الله، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " والله لأستغفرن لك ما لم أنه عنك " فأنزل الله تعالى:

{ مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُوۤاْ أَن يَسْتَغْفِرُواْ لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوۤاْ أُوْلِي قُرْبَىٰ }

[التوبة: 113] وأنزل في أبي طالب: { إِنَّكَ لاَ تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَـٰكِنَّ ٱللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَآءُ }

وروى أحمد والترمذي وحسنه: عن أبي هريرة قال: لما حضرت وفاة أبي طالب، أتاه رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: " يا عماه قل: لا إله إلاَّ الله، أشهد لك بها يوم القيامة " فقال: لولا أن تعيرني بها قريش؛ يقولون: ما حمله عليه إلاَّ جزع الموت، لأقررت بها عينك، لا أقولها إلاَّ لأقر بها عينك، فأنزل الله تعالى: { إِنَّكَ لاَ تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَـٰكِنَّ ٱللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَآءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِٱلْمُهْتَدِينَ }

وتفسير الايتين السابقتين يؤكد ذلك في اغلب التفاسير مثل تفسير الطبري وابن كثير والقرطبي وغيرهم

وبالنسبة لعدم التفريق بينه وبين زوجته فإن ذلك لم يفعله الرسول صلى الله عليه وسلم إلا بعد الهجرة بعد نزول سورة الممتحنة وهي نزلت في المدينة أما أبو طالب فمات في مكة قبل الهجرة بسنتين أو ثلاث.

وقد روى الإمام البخاري رحمه الله في صحيحه ( 6564 )

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه أنه سمع النبي صلى الله عليه وسلم وذكر عنده عمه ابو طالب فقال " لعله تنفعه شفاعتي يوم القيامة . فيجعل في ضحضاح من النار يبلغ كعبيه يغلي منه أمَ دماغه .

أنظر شرح الحديث في الفتح (11/ 525 ) وما يليها

وفعلاً لما حاوره النبي صلى الله عليه وسلم ودعاه إلى الإسلام عند موته فقال بما معناه : (( ياعماه قل لاإله إلا الله كلمة إحاج لك بها عند ربك )) فما زال يقولله ذلك وأبوجهل لعنه الله عند رأسه يقول : أترغب عن ملة عبد المطلب ؟ فقال : على ملة عبد المطلب . فمات كافراً فنزل قوله تعالى فيه (( إنك لا تهدي من أحببت ولكن الله يهدي من يشاء )) . ولكن شفع له النبي فهو في ضحضاح من النار قد جعل له نعلان من نار تحت قدميه يغلي منهما دماغه ويظن أنه أشد أهل النار عذاباً وهو أهونهم .

وفعلاً لما حاوره النبي صلى الله عليه وسلم ودعاه إلى الإسلام عند موته فقال بما معناه : (( ياعماه قل لاإله إلا الله كلمة إحاج لك بها عند ربك )) فما زال يقول له ذلك وأبوجهل لعنه الله عند رأسه يقول : أترغب عن ملة عبد المطلب ؟ فقال : على ملة عبد المطلب . فمات كافراً فنزل قوله تعالى فيه (( إنك لا تهدي من أحببت ولكن الله يهدي من يشاء )) . ولكن شفع له النبي فهو في ضحضاح من النار قد جعل له نعلان من نار تحت قدميه يغلي منهما دماغه ويظن أنه أشد أهل النار عذاباً وهو أهونهم .

جاء في الصحيحين: عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَارِثِ بْنِ نَوْفَلٍ عَنْ العَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ قَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلْ نَفَعْتَ أَبَا طَالِبٍ بِشَيْءٍ, فَإِنَّهُ كَانَ يَحُوطُكَ وَيَغْضَبُ لَكَ قَالَ نَعَمْ هُوَ فِي ضَحْضَاحٍ مِنْ نَارٍ لَوْلَا أَنَا لَكَانَ فِي الدَّرَكِ الْأَسْفَلِ مِنْ النَّار". و

من هذا الحديث الصحيح ما يفيد أن العباس رضي الله عنه كان يعلم أن أبا طالب لم يمت مسلمًا بخلاف ما يذكره الشيعة عنه.وبذلك تعلم أن ما يذكرونه عن العباس أوأبي بكر يشأن إسلام أبي طالب لا يثبت بل الصحيح خلاف ذلك, وابن أبي الحديد من المعتزلة ولا علم له بصحة الأحاديث من عدمها.

الرابع:وفي الصحيحين وفي مسند أحمدِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذُكِرَ عِنْدَهُ عَمُّهُ أَبُو طَالِبٍ فَقَالَ: لَعَلَّهُ تَنْفَعُهُ شَفَاعَتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَيُجْعَلَ فِي ضَحْضَاحٍ مِنْ نَارٍ يَبْلُغُ كَعْبَهُ يَغْلِي مِنْهُ دِمَاغُهُ" وهذا دليل صريح على عدم إسلامه.لأنه سيُخفف عنه العذاب بسبب الشفاعة ولكن لن يخرج من النار كما يخرج الموحدون

الرد علي تلك الشبهة كاملاً

رابط هذا التعليق

يا اخ architect:

هدانى الله واياك سواء الصراط

يا اخى قبل ان تكتب شيئا رجاء ان تراجعه جيدا حتى لا تنقل الشبهات والاحاديث الباطله الموضوعه وكلام الروافض والشيعه

اولا:

"والله ما مات أبو طالب حتى أعطى رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم من نفسه الرضا فشهد الشهادتين

ده كلام ابن عباس الذى نقلته حضرتك ...صح

اولا لايوجد لهذا الحديث اى اثر فى كتب الاحاديث الصحاح الا من كتب الشيعه والروافض

فين سند الحديث يا اخى

ثانيا :

2- شهادة أهل البيت :

نفس القصه فين سند الحديث ده وانه من كلام على بن الحسين

نقطه تانيه توضح ان اللى وضح هذا الحديث احمق جاهل لا يتقن حتى الكذب على على بن الحسين

ان التفريق بين المشرك والمسلمه كان بعد الهجره بعد نزول سوره الممتحنه وابو طالب مات قبل الهجره بسنتين او بثلاثه

اما دليل كفر ابو طالب وانه خالد مخلد فى النار

وقد روى الإمام البخاري رحمه الله في صحيحه ( 6564 )

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه أنه سمع النبي صلى الله عليه وسلم وذكر عنده عمه ابو طالب فقال " لعله تنفعه شفاعتي يوم القيامة . فيجعل في ضحضاح من النار يبلغ كعبيه يغلي منه أمَ دماغه .

أنظر شرح الحديث في الفتح (11/ 525 ) وما يليها

وفعلاً لما حاوره النبي صلى الله عليه وسلم ودعاه إلى الإسلام عند موته فقال بما معناه : (( ياعماه قل لاإله إلا الله كلمة إحاج لك بها عند ربك )) فما زال يقولله ذلك وأبوجهل لعنه الله عند رأسه يقول : أترغب عن ملة عبد المطلب ؟ فقال : على ملة عبد المطلب . فمات كافراً فنزل قوله تعالى فيه (( إنك لا تهدي من أحببت ولكن الله يهدي من يشاء )) . ولكن شفع له النبي فهو في ضحضاح من النار قد جعل له نعلان من نار تحت قدميه يغلي منهما دماغه ويظن أنه أشد أهل النار عذاباً وهو أهونهم . وفعلاً لما حاوره النبي صلى الله عليه وسلم ودعاه إلى الإسلام عند موته فقال بما معناه : (( ياعماه قل لاإله إلا الله كلمة إحاج لك بها عند ربك )) فما زال يقولله ذلك وأبوجهل لعنه الله عند رأسه يقول : أترغب عن ملة عبد المطلب ؟ فقال : على ملة عبد المطلب . فمات كافراً فنزل قوله تعالى فيه (( إنك لا تهدي من أحببت ولكن الله يهدي من يشاء )) . ولكن شفع له النبي فهو في ضحضاح من النار قد جعل له نعلان من نار تحت قدميه يغلي منهما دماغه ويظن أنه أشد أهل النار عذاباً وهو أهونهم .

جاء في الصحيحين: عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَارِثِ بْنِ نَوْفَلٍ عَنْ العَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ قَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلْ نَفَعْتَ أَبَا طَالِبٍ بِشَيْءٍ, فَإِنَّهُ كَانَ يَحُوطُكَ وَيَغْضَبُ لَكَ قَالَ نَعَمْ هُوَ فِي ضَحْضَاحٍ مِنْ نَارٍ لَوْلَا أَنَا لَكَانَ فِي الدَّرَكِ الْأَسْفَلِ مِنْ النَّار". ومن هذا الحديث الصحيح ما يفيد أن العباس رضي الله عنه كان يعلم أن أبا طالب لم يمت مسلمًا بخلاف ما يذكره الشيعة عنه.وبذلك تعلم أن ما يذكرونه عن العباس أوأبي بكر يشأن إسلام أبي طالب لا يثبت بل الصحيح خلاف ذلك, وابن أبي الحديد من المعتزلة ولا علم له بصحة الأحاديث من عدمها.

الرابع:وفي الصحيحين وفي مسند أحمدِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذُكِرَ عِنْدَهُ عَمُّهُ أَبُو طَالِبٍ فَقَالَ: لَعَلَّهُ تَنْفَعُهُ شَفَاعَتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَيُجْعَلَ فِي ضَحْضَاحٍ مِنْ نَارٍ يَبْلُغُ كَعْبَهُ يَغْلِي مِنْهُ دِمَاغُهُ" وهذا دليل صريح على عدم إسلامه.لأنه سيُخفف عنه العذاب بسبب الشفاعة ولكن لن يخرج من النار كما يخرج الموحدون

رابط هذا التعليق

نحن نعود الي هذا الموضوع مرة اخري

http://www.egyptiant...=1

عندك حق يا سمبا

الموضوع في الاصل كان استفسار للفاضلة اغابي وتم الرد عليها بكل ود وتقبلته هي بصدر رحب وشكرتنا عليه وشكرناها ايضاً لتفهمها وانتهي عند هنا

لكن بعض الأخوة الأفاضل تفرعوا به من الترحم الى المعاملة واخرجونا من المعاملة الى قضية كفر ابي طالب او ايمانه

ومش عارف بعد كده هنروح فين

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...