اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

قوة الاعتقاد

عبير يونس

Recommended Posts

[quote name

جميل طبعا أن يكون التعبير بصيغة إيجابية بدلا من أن يكون بصيغة سلبية .. ولكن فى بعض الأحيان يكون التعبير بصيغة النفى (صيغة سلبية) مقصود به لفت الانتباه إلى خطورة شئ ما .. مثلما عبرت عن متاعب محتملة لقولك بصيغة سلبية (صيغة النهى)

و لا تقول إن شاء الله

مفهوم طبعا شرحك لسبب استخدامك لتلك الصيغة .. ولكن .. من جهة أخرى فهناك من يقرأ بتحفز ويرى أن النهى عن قول "إن شاء الله" فيه معصية للنهى الإلهى المؤكد فى سورة الكهف :

وَلَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَٰلِكَ غَدًا (23) إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ ۚ وَاذْكُرْ رَبَّكَ إِذَا نَسِيتَ وَقُلْ عَسَىٰ أَنْ يَهْدِيَنِ رَبِّي لِأَقْرَبَ مِنْ هَٰذَا رَشَدًا (24)

مارأيك لو قلنا : بمشيئة الله ؟

على الأقل نفسد على الأجانب :big_boss: وصفهم لنا - بنى يعرب - بالاختصار IBM

I= In sha'a Allah

B= Bokra

M= Maykhalef / Ma'alesh

:)

:blush:

مع خالص تحياتى :hi:

موافقة حضرتك أكيد

المهم هو العزم و النية

فاللغة ليست إلا أداة لخدمة الفكرة

بدليل أن الكلام لا يتغير

و لكننا نقبله من شخص و لا نقبل نفس الكلام من شخص آخر

مع أنها نفس الفكرة و يمكن نفس العبارات اللغوية

لأن ما يصلنا فعلا هو الفكرة ممتزجة بمشاعر الشخص الذي يصوغها بأسلوب معين تظهر فيه إيجابيته وأو سلبيته

الأرواح جنود مجندة

ما تعارف منها ائتلف

و ما تنافر منها اختلف

و المثل المصري الجميل بيقول:

حبيبك يبلعلك الزلط

و عدوك يتمنى لك الغلط

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

• الردود 145
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

تعرفوا يا جماعة من التفكير في مداخلتي السابقة و انا باكتبها

تراءت لي إجابة سؤال كان يؤرقني من قبل

لماذا كل مرة نسمع أو نقرأ آية من كلام الله عز وجل

تتضح لنا معاني جديدة لم ندركها من قبل

كلام الله المعجز يحوي كل الحكمة

و كل مرة تتجه إليه بقلبك و بإخلاص تجذب أحد المعاني التي تلائم حالتك وقتها و احتياجك لما سيصلك من فهم

و هذا يفسر كثيرا

أن كثير من الناس يحفظون القرآن الكريم كاملا

و يصدق فيهم قوله تعالى:

{أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا }محمد24

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

أتفق تماما معك يا مصرية متغربة ....

في جمل أثرت في جدا وأثرت في طريقة تعاملي مع القرآن أحببت أن أشارككم بها....

يقول ابن تيمية: " من تدبر القرآن طالبا الهدي منه تبين له الحق"

قال القرطبي : " فإذا استمع العبد إلي كتاب الله تعالي وسنة نبيه عليه الصلاة والسلام

بنية صادقة أفهمه الله كما يحب وجعل له في قلبه نورا "

<p class='bbc_center'><span style='color: #000080'><strong class='bbc'><span style='font-size: 14px;'>"من مدحك فإنما مدح مواهب الله فيك.....فالشكر لمن وهب وليس لمن وُهِب له" ابن عطاء السكندري<br /><br />"اللهم من ضاق صدره بنا فاجعل قلوبنا تتسع له" الامام أبو حنيفة</span></strong></span></p>

رابط هذا التعليق

و كل مرة تتجه إليه بقلبك و بإخلاص تجذب أحد المعاني التي تلائم حالتك وقتها و احتياجك لما سيصلك من فهم

و هذا يفسر كثيرا

و يصدق فيهم قوله تعالى:

شكرا ليكى الاخت مغتربة :give_rose: على هذا الموضوع الى بجد... كان لى حاولى خمسة ايام ابحث عن مثل هذا الموضوع وهو قوة الاعتقاد...هى لها دور كبيييييير قوى فى حيتنا وبتلعب دور مهم فى تحديد الكثير من اتجهاتنا سواء بالنحاح او الفشل ......... بس انا اتفرجت على الفديوهات التسعة وبجد وانا بتفرج على الفديو ...كان جوايا قوة اعتقاد انى مسلمة ولازم مسلمةاخد كلامهم واطبقة من جوايا على العقيد الاسلامية ......وعلشان دة كان اعتقادى ومحور تفكير كنت بحاول اطبق الى بسمعه على عقدتى.....مثال...ذلك لما ضربوا مثل ان علاء الدين والمارد بالمصباح....دة ممكن يكون فى اعتقدهم ان هناك مارد يلبى الاحتياجات الى بيطلبها منة علاء الدين ..ودى طبعا خرافة ولكن فى نفس اللحظة تذكرت ان الله سبحانه وتعالى ينزل فى الثلث اليل الاخير ويدعوا عباده ان يطلبوا منه مايشاؤن ..وهو يلبى مانريد....فالله موجود فى السماء وهو القادر الذى يملك القدرة على اجابة جميع الرغبات (الدعوات)...ومن هذه اللحظة تبدا بدخلنا انتشار الفكرة فى تحقيق هذه الرغبة فنسعى فى تحقيقها....بدوافع من العقل الباطن ويمنحنا الله الطاقة الدخليه لتحقيقه..فيتم مانريد تحقيقة....ليس بالطاقة الداخلية فقط ولكن بتوفيق من الله.....واخير نتمنى ونحول الامنية الى حقيقة ولكن نبدا الامانى بالدعاء لان الدعاء هو الطاقة الروحية والايجابية دخلنا (بداية الحلم)الذى نريد تحقيقة

ثم حسن التوكل على الله.......والاتجاه الى العمل بكل مانملك من قدرات وهكذا تتحقق الامانى.....فلنشعر بالسعادة والثقة فى الله وانه سوف يستجيب وأن القوة الحقيقية سيمدنا بها الله سبحانه وتعالى

:egyflag:

قل

يا رب تجد الله بجانبك يعطيك طاقة هائلة لتصبح كما تريد لا كما يريد لك الآخرون

قل يا رب و سافر نحو هدفك و لن يخذلك الله

و من يأمل حبا يمنحه الله قلبا قادرا علي الحب

حين يصبح اليقين هو خبزك و دعاؤك و صلاتك و عملك و علمك....

يؤكد لك الله أنك اخترت الصواب حتي لو كان كل ما حولك هو الخطأ

رابط هذا التعليق

و هذا يفسر كثيرا

و يصدق فيهم قوله تعالى:

شكرا ليكى الاخت مغتربة :give_rose: على هذا الموضوع الى بجد... كان لى حاولى خمسة ايام ابحث عن مثل هذا الموضوع وهو قوة الاعتقاد...هى لها دور كبيييييير قوى فى حيتنا وبتلعب دور مهم فى تحديد الكثير من اتجهاتنا سواء بالنحاح او الفشل ......... بس انا اتفرجت على الفديوهات التسعة وبجد وانا بتفرج على الفديو ...كان جوايا قوة اعتقاد انى مسلمة ولازم مسلمةاخد كلامهم واطبقة من جوايا على العقيد الاسلامية ......وعلشان دة كان اعتقادى ومحور تفكير كنت بحاول اطبق الى بسمعه على عقدتى.....مثال...ذلك لما ضربوا مثل ان علاء الدين والمارد بالمصباح....دة ممكن يكون فى اعتقدهم ان هناك مارد يلبى الاحتياجات الى بيطلبها منة علاء الدين ..ودى طبعا خرافة ولكن فى نفس اللحظة تذكرت ان الله سبحانه وتعالى ينزل فى الثلث اليل الاخير ويدعوا عباده ان يطلبوا منه مايشاؤن ..وهو يلبى مانريد....فالله موجود فى السماء وهو القادر الذى يملك القدرة على اجابة جميع الرغبات (الدعوات)...ومن هذه اللحظة تبدا بدخلنا انتشار الفكرة فى تحقيق هذه الرغبة فنسعى فى تحقيقها....بدوافع من العقل الباطن ويمنحنا الله الطاقة الدخليه لتحقيقه..فيتم مانريد تحقيقة....ليس بالطاقة الداخلية فقط ولكن بتوفيق من الله.....واخير نتمنى ونحول الامنية الى حقيقة ولكن نبدا الامانى بالدعاء لان الدعاء هو الطاقة الروحية والايجابية دخلنا (بداية الحلم)الذى نريد تحقيقة

ثم حسن التوكل على الله.......والاتجاه الى العمل بكل مانملك من قدرات وهكذا تتحقق الامانى.....فلنشعر بالسعادة والثقة فى الله وانه سوف يستجيب وأن القوة الحقيقية سيمدنا بها الله سبحانه وتعالى

:egyflag:

الأخت الجميلة نوارة .....أعجبني جدا كلامك .... :cheer:

وما فهمتيه ببساطة هو عمق ما يسمي بقانون الجذب ....

فكما في الحديث القدسي " أنا عند ظن عبدي بي "

بعد إذن أستاذتنا جميعا الفاضلة مصرية متغربة :wub: أرحب بيك في التوبيك :give_rose:

ويلا بسرعة عايزين مشاركات عملية ....يعني أكيد عندك تجارب ممكن تحكيها لنا ...

<p class='bbc_center'><span style='color: #000080'><strong class='bbc'><span style='font-size: 14px;'>"من مدحك فإنما مدح مواهب الله فيك.....فالشكر لمن وهب وليس لمن وُهِب له" ابن عطاء السكندري<br /><br />"اللهم من ضاق صدره بنا فاجعل قلوبنا تتسع له" الامام أبو حنيفة</span></strong></span></p>

رابط هذا التعليق

رحبي بيها يا جميل

بيتك و موضوعك يا قمر:wub:

و انا كمان بأرحب بيكي يا نوارة:give_rose:

يللا ع الشغل

:blush2:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

رحبي بيها يا جميل

بيتك و موضوعك يا قمر:wub:

و انا كمان بأرحب بيكي يا نوارة:give_rose:

يللا ع الشغل

:blush2:

شكرا ليكم وبيكم على الترحيب الاخت احلم معايا والاخت مغتربة....انا معاكم على المنتدى من زمان بس قليل جدا لما بشارك بموضوع يجذبنى....لاعتقادى انى لا استطيع التعبير عن افكارى....(قوة جذب سلبيه) :wub:....ان شاء الله ح غيرها لقوة جذب ايجابيةbnd5:: ...وهى التعبير عما يدور بداخلى....واكيد الفضل ليكم بعد الله....تحياتى وسلامى

قل

يا رب تجد الله بجانبك يعطيك طاقة هائلة لتصبح كما تريد لا كما يريد لك الآخرون

قل يا رب و سافر نحو هدفك و لن يخذلك الله

و من يأمل حبا يمنحه الله قلبا قادرا علي الحب

حين يصبح اليقين هو خبزك و دعاؤك و صلاتك و عملك و علمك....

يؤكد لك الله أنك اخترت الصواب حتي لو كان كل ما حولك هو الخطأ

رابط هذا التعليق

حصلت حاجه غريبة جدا امبارح و قولت بس هي مصرية متغربة السبب في دا بقانون الجذب اللي بتتكلم عليه

كنا في ايكيا في الدور العلوي

و دايما مع حركة الناس الارض بتتحرك بشكل بيسببلي رعب شوية

المهم واقفة امبارح و حصل هزة في الارض

مش عارفه لقيتني فجأة سرحت و قولت في نفسي يا ربي انا خايفة السقف دا يقع بيناو للحظات تخيلت الواقعة

فوقت من شرودي على صوت واحد من العمال في ايكيا بيقولي

نادي بنتك لانها قعدت في مكان تحت منه ترميم و ممكن لا قدر الله يوقع بيها

و الله و الله و الله قلبي وجعني بدرجة لا تتخيلوها و ناديت مريم بسرعة و فضلت ماسكة ايدها لحد ما نزلنا بالسلامة للدور الارضي

ربنا يستر من الافكار اللي بتيجي في دماغناو تكون مش لطيفة خالص

رابط هذا التعليق

فعلا يا remo

أنا أول ما سمعت عن قانون الجذب أول حاجة خوفتني وأدركتها

إن توقعتنا السلبية وأفكارنا السلبية ومخاوفنا فعلا بيؤذينا

فبالتالي من الضروري أن نعلم أنفسنا كيفية تحويل التفكير السلبي إلي تفكير ايجابي

والتوكل علي الله ومعرفة أن الله يرجع إليه الخير كله والشر ليس إليه .....

رابط هذا التعليق

أشكرك أختى مصرية متغربة على الموضوع الشيق

و رغم إننى جديدة بالمنتدى إلا أن أغلب موضوعاتك لفتت إنتباهى

فأحببت أن أشارك بها

فى الحقيقة لقد كان لي تجارب كثيرة فى قوة الإعتقاد لكننى قسمتها إلى مرحلتين

المرحلة الأولي و كانت قبل معرفتى العلمية بها و و أتذكر منها حدث إيجابى و هو يقينى بأن الله سيرزقنى بولد عند زواجي و بالفعل رزقنى الله به بعد زواجى ، و كذلك كان لدى يقين بإننى لن أعيش فى بلدة مولدى و تعددت الأسباب التى حملتنى للمكان الذى أحببته و رغبت السكن به دون أى تدخل مادى منى و لم يكن يخطر على بال أى ممن كانوا قريبين منى لبعده الشديد.

و كان ذلك كله قبل معرفتى بقوة الإعتقاد

العام الماضى سمحت لى الظروف لحضور عدة محاضرات لدكتور ابراهيم الفقى و مدرب اخر لا أتذكر إسمه لكنه وفر لنا فيلم السر و كذلك الكتاب ، و وضع لنا خطوط عريضة للمشاعر الإيجابية

فعلمت إبنى كيفية صنع Vision board أو كما سميتها له ( أهداف العام الجديد ) ووضع بها كل ما تمناه و علمته كيف يصنع مواقف إيجابية تضيف له فى حياته

و بالفعل حققت أهداف فى حياتى المهنية بإستخدام كامل طاقتى الإيجابية فى العمل فتوالت على خطابات الشكر

لكن للأسف أصابنى مرض شديد كان يفقدنى الوعى و كان الجميع بالمستشفى يؤكد إنه قد أنتهى الأمر و لو شفيت فلن أستطيع مزاولة عملي مرة ثانية

لكننى لم أنسى كل الطاقات الإيجابية التى حملتها معى قبل المرض

فكنت أشعر ثمه خيط رفيع مازال يربطنى بالحياة و لم يصدق الجميع عودتى لمنزلى و لعملى من جديد حتى الطبيب المعالج

فوجدت مسؤل الموارد البشرية يخبرني أن الشركة رتبت أوراقها إننى لن أعود للعمل ، فشعرت برغبة قوية لو كان هو ذلك الشخص الذى سيرحل ، و مر الأسبوع لتقيله الشركة و لم أراه مرة أخري.

و مؤخراُ كنت فى أجازة و قررت أن أسأل على حساب إدخار لى لدى شركتى لم أسمع عنه شىء منذ فترة طويلة

فذهبت فى اليوم التالي للمسؤل لأجده يسألنى كيف علمت بوجود إسمى فى كشف أرباح الإدخار ؟؟

فأخبرته إنه الله :clappingrose:

-

عندما قرأت توقيعك أختى مصرية متغربة

( ما تشعر به تجاه الأخرين .. حتما سيعود إليك مرة أخرى و بنفس القوة ) علمت إنك من مؤمنين قوة الإعتقاد ...

تم تعديل بواسطة Dako
رابط هذا التعليق

ايه يااخوانا الموضوع التحفه ده

بجد انا بشوف التوبيك ده كتير بس بصراحه اول مرة ادخل

ومبسوط انى دخلت لدرجه انى قاعد 45 دقيقه بجيب الموضوع من اوله

بس ونزلت الكتاب اللى دريم كانت كاتبه اللينك بتاعه وبعدين

لقيتكم بتقولوا لازم تشتروه الاول ولخبطونى معاكم وكده كده طلعت

النسخه السكان بتاعها مش واضح

وقبل بقى مااشمر وادخل فى الموضوع الغريب ده ياريت حد يكتبلى

اللينكات بتاعت اى كتاب يكون كويس و الفيديوهات اللى ممكن ابدا

بيها .

ويكون صاحبها موافق على نشرها

وتحيه تانيه لكل المشاركين فى التوبيك ده

ايوة كده خلونا بقى نستمتع بالمواضيع الجامده ونستفيد

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

ايه يااخوانا الموضوع التحفه ده

بجد انا بشوف التوبيك ده كتير بس بصراحه اول مرة ادخل

ومبسوط انى دخلت لدرجه انى قاعد 45 دقيقه بجيب الموضوع من اوله

بس ونزلت الكتاب اللى دريم كانت كاتبه اللينك بتاعه وبعدين

لقيتكم بتقولوا لازم تشتروه الاول ولخبطونى معاكم وكده كده طلعت

النسخه السكان بتاعها مش واضح

وقبل بقى مااشمر وادخل فى الموضوع الغريب ده ياريت حد يكتبلى

اللينكات بتاعت اى كتاب يكون كويس و الفيديوهات اللى ممكن ابدا

بيها .

ويكون صاحبها موافق على نشرها

وتحيه تانيه لكل المشاركين فى التوبيك ده

ايوة كده خلونا بقى نستمتع بالمواضيع الجامده ونستفيد

أولا أهلا بيك في التوبيك ..... وربنا ينفعنا بالمواضيع المهمة يارب

أرشح لك أن تشاهد فيلم السر من علي اليوتيوب والفاضلة مصرية متغربة حاطة اللينك ....

وكذلك فيلم لويس هاي يمكنك أن تشفي حياتك للويس هاي من علي اليوتيوب برضه وأنا كنت حاطة اللينكات...

فيه فيلم تاني كنت لسه هاأحطه بس بعد متفرج عليه كويس اسمه قوة النية لوين داير برضه علي اليوتيوب ...

بالنسبة للكتب ....فيه نسخة أحسن لكتاب السر كانت الأخت متغربة وضعت اللينك بتاعها

بس لا أعتقد أنها كاتبة الكتاب مسامحة فيها ....

وبجد أنصحك باقتناء كتاب ومجموعة شرائط د/الراشد بعنوان قوة الجذب صدقني هتغير حياتك تماما

وهي موجودة في مراكز الراشد أو مكتبة جرير ....

أتمني مشاركتك لنا بفاعلية بالتجارب والأفكار.....

رابط هذا التعليق

فأحببت أن أشارك بها

المرحلة الأولي و كانت قبل معرفتى العلمية بها و و أتذكر منها حدث إيجابى و هو يقينى بأن الله سيرزقنى بولد عند زواجي و بالفعل رزقنى الله به بعد زواجى ، و كذلك كان لدى يقين بإننى لن أعيش فى بلدة مولدى و تعددت الأسباب التى حملتنى للمكان الذى أحببته و رغبت السكن به دون أى تدخل مادى منى و لم يكن يخطر على بال أى ممن كانوا قريبين منى لبعده الشديد.

العام الماضى سمحت لى الظروف لحضور عدة محاضرات لدكتور ابراهيم الفقى و مدرب اخر لا أتذكر إسمه لكنه وفر لنا فيلم السر و كذلك الكتاب ، و وضع لنا خطوط عريضة للمشاعر الإيجابية

فعلمت إبنى كيفية صنع Vision board أو كما سميتها له ( أهداف العام الجديد ) ووضع بها كل ما تمناه و علمته كيف يصنع مواقف إيجابية تضيف له فى حياته

و بالفعل حققت أهداف فى حياتى المهنية بإستخدام كامل طاقتى الإيجابية فى العمل فتوالت على خطابات الشكر

لكن للأسف أصابنى مرض شديد كان يفقدنى الوعى و كان الجميع بالمستشفى يؤكد إنه قد أنتهى الأمر و لو شفيت فلن أستطيع مزاولة عملي مرة ثانية

فكنت أشعر ثمه خيط رفيع مازال يربطنى بالحياة و لم يصدق الجميع عودتى لمنزلى و لعملى من جديد حتى الطبيب المعالج

فوجدت مسؤل الموارد البشرية يخبرني أن الشركة رتبت أوراقها إننى لن أعود للعمل ، فشعرت برغبة قوية لو كان هو ذلك الشخص الذى سيرحل ، و مر الأسبوع لتقيله الشركة و لم أراه مرة أخري.

و مؤخراُ كنت فى أجازة و قررت أن أسأل على حساب إدخار لى لدى شركتى لم أسمع عنه شىء منذ فترة طويلة

فذهبت فى اليوم التالي للمسؤل لأجده يسألنى كيف علمت بوجود إسمى فى كشف أرباح الإدخار ؟؟

-

( ما تشعر به تجاه الأخرين .. حتما سيعود إليك مرة أخرى و بنفس القوة ) علمت إنك من مؤمنين قوة الإعتقاد ...

ا

الاخت الفاضله

انتي مدرب محترف في الموارد البشريه علشان اكيد حضرتي محاضرات الفقي ولها فيمه عاليه جدااااااا في الموراد البشريه نتمني لكي التوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

فأحببت أن أشارك بها

-

ا

الاخت الفاضله

انتي مدرب محترف في الموارد البشريه علشان اكيد حضرتي محاضرات الفقي ولها فيمه عاليه جدااااااا في الموراد البشريه نتمني لكي التوفيق ان شاء الله

فعلاً تلك المحاضرات لدكتور ابراهيم الفقى لها أثر إيجابى كبير لكل من يحضرها ، حيث إنه يجعلك تؤدى بعض التمارين أثناء المحاضرة ليضعك على بداية الطريق

و أنا أنصح كل المهتمين بقوة الإعتقاد بمحاولة الحضور له لتواجدة بمصر خلال الفترة الأخيرة و يفضل لو كنتو مجموعة من الأصدقاء او الاسرة معاً ، حيث عندما يتم الإتفاق جماعياً على فكرة واحدة و تطبيقها معاً فسوف تمنحك أضعاف طاقتك لو كنت تعمل بمفردك ، ولا يفهمك من حولك.

أتمنى للجميع التوفيق

رابط هذا التعليق

حصلت حاجه غريبة جدا امبارح و قولت بس هي مصرية متغربة السبب في دا بقانون الجذب اللي بتتكلم عليه

كنا في ايكيا في الدور العلوي

و دايما مع حركة الناس الارض بتتحرك بشكل بيسببلي رعب شوية

المهم واقفة امبارح و حصل هزة في الارض

مش عارفه لقيتني فجأة سرحت و قولت في نفسي يا ربي انا خايفة السقف دا يقع بيناو للحظات تخيلت الواقعة

فوقت من شرودي على صوت واحد من العمال في ايكيا بيقولي

نادي بنتك لانها قعدت في مكان تحت منه ترميم و ممكن لا قدر الله يوقع بيها

و الله و الله و الله قلبي وجعني بدرجة لا تتخيلوها و ناديت مريم بسرعة و فضلت ماسكة ايدها لحد ما نزلنا بالسلامة للدور الارضي

اهلا اهلا يا ريمو هانم

نورتي التوبيك

الله يسلم مريومة من كل سوء

آمين

شوفي يا قمر

الأفكار الحلوة و الوحشة بتسبح حوالينا

و كون الفكرة خطرت على بالك ده معناها انها قريبة منك جدا

فلازم يا ست الكل اذا كانت وحشة انك تتعوذي بالله فورا

و تخرجيها من راسك على طول

لأن تفكيرك بيكبرها و يديها طاقة ممكن تدخلها حيز الحدوث الحقيقي

ده بقى في الأفكار كلها

يعني ممكن تيجي افكار حلوة ليكي

تقومي انتي تصديها و تمنعي حدوثها

باعتقادك انك مش وش ذلك

يعني لما تشوفي عقد الماظ مثلا في فاترينة

و عجبك اوي و اتمنيتيه و شوفتي نفسك لابساه

بيبقى ساعتها امتلاكك ليه اقرب ما تتصوري

بس تنهيدة من سيادتك و مصمصمة شفايف

يعقبها جملة هو احنا بتوع الحاجات دي

بتخللي الفكرة تفرقع زي البالونة

و ابقي قابليني بقى

:closedeyes:

الموضوع بسيط

تجيلك فكرة وحشة استعيذي بالله فورا و الغيها من خيالك

تجيلك فكرة حلوة امسكي فيها بايدك و اسنانك

و اتدللي على ربنا و الحي عليه حتلاقيها بقت حلالك

ده هو الكريم

صاحب خزائن السماوات و الأرض

سل تُعطى

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

Dako هانم

أكرم باشا

خالد شحاتة باشا

وجودكم اسعدني

يارب تكونوا طاقة جذب للخير

لكل من في المحاورات

مستنية تجارب حضراتكم

:give_rose:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

تأملوا معي العبارات المصرية الصميمة دي

و التي تظهر أن المصريين عرفوا السر برضه

قبل هجمة الأفكار السلبية التي يغذيها تفكير ملايين فيها حاليا

الملافظ سعد

ما تفسرش في وشي

خدوا فالكو من عيالكو

فأل الله و لا فالك

هونها تهون

ما تحطش في بالك

ده اللي جاء على بالي دلوقت

و اللي عنده حاجة تانية يشاركنا بيها

يا جماعة احنا محتاجين تفكير جماعي و تركيز على الجميل عشان يكتر

و تجاهل القبيح حتى يذبل و يتلاشى

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

عصرت مخي ودورت علي النت ملقتش غير دول :

اترك الهم ينساك و ان افتكرته ضناك

اللى يخاف من العفريت يطلع له

جبت سيرة القط جه ينط

:give_rose:

رابط هذا التعليق

قال صلى الله عليه وسلم"

لا يرد القدر إلا الدعاء ، ولا يزيد في العمر إلا البر ، وإن الرجل ليحرم الرزق بالذنب يصيبه.

اشعر بان هذا الحديث الشريف ما هو الا ما نتحدث هنا عنه

حيث انه بتركيزنا على الاعتقاد بأننا نستطيع بالدعاء تغيير مقدر

إذن فنحن لنا دور في جذب الخير وتجنب الشر

تم تعديل بواسطة بركة

قال الله تعالى في حديث قدسي

( أنا عند ظن عبدي بي فليظن بي ما شاء........... )

نستطيع تغيير حياتنا بهذا الحديث من الان

مع الأخذ بالأسباب............

رابط هذا التعليق

طبعا في حاجة لذيذة في الحياة

و هي اللي بتدي الحياة طعم

زي الملح

اللي كترته لا تحتمل

و قلته تجعل الطعم ماسخ

الحاجة دي هي "التحديات "

Challenges

أو بمعنى آخر

هي كل حاجة مش على هوانا و مزاجنا

كلنا بنقابل تحديات

على المستوى الشخصي

و المهني

يعني لما تصحى الصبح متأخر مثلا

و وراك خمسين حاجة

في امكانك تعدي الأموربالراحة وتوصل في ميعادك

و بامكانك تزيد الأمورتعقيدا و ما تروحش الشغل يومها

باستخدام قانون الجذب

شايفة واحد آخر الصف بيستعجب

ايون ... حضرتك

امامك تحدي انك صاحي متأخر و وراك خمسين حاجة

حتعمل ايه يا بطل

استعمل قانون الجذب لصالحك

اول حاجة اهدى خالص و استعن بالله

حط في بالك ان كل حاجة حتتم أحسن ما يكون

ابدأ بالأهم فالمهم

و استغل الوقت بحكمة

احرص تكون حاجتك جاهزة من الليل

و لو ده ما حصلش

تبقى غلطتك و مش لازم تحملها لأي حد

و تدور ع البديل

مش تقعد تعيط جنب القميص اللي مش مكوي و الجذاء اللي مش متلمع

:blink:

و تاخد قرارات سريعة باللي حتعمله

هل حتلحق تكوي القميص بسرعة؟

و الا تاخد واحد غيره و خلاص؟

و الا

ما تروحش الشغل النهاردة؟

:closedeyes:

خرجت من الشقة لقيت الاسانسير عطلان

خد بالك

ده ممكن يكون بسبب تفكيرك

انك متأخر و مش حتلحق

و ان كله من الهانم اللي ماكوتش القميص و ما ضبطتش المنبه

حصل و الاسانسير عطلان

حتنفخ و تزعق في البواب و تلعن اليوم اللي اشتريت فيه الشقة في العمارة دي

و مش بعيد تخش تكمل خناق مع المدام انها هي السبب

و انها هي اللي حكمت رأيها هي و ومامتها

و ما رضيتش بالشقة التانية عشان قريبة من بيت مامتك

:unsure:

و الا حتقول لعله خير

و تنزل على السلم و خلاص؟

ممكن تلاقي العجلة نايمة

اوعى تصحيها

قدر الله و ما شاء فعل

خد بعضك من سكات و خد اي مواصلة

اوعى بقى تفكر انك مش حتلاقي مواصلة و ان المواصلات زحمة

انت حر بقى

اديني قلتلك

عقلك في راسك

تعرف خلاصك

جرب تدعي ربنا انك توصل في ميعادك

و اسأله انه يباركلك في الوقت

و الله العظيم حصلت معايا كتيييييييييير

يبقى فاضل وقت قليل جدا

و ربنا بيبارك في الوقت و اوصل في الموعد

ما بتسمعوش عن من يقتل زوجته و يولع في البيت بسبب كوباية شاي؟؟؟!!!:closedeyes:

اللهم عافنا و لا تبتلينا يارب

معظم النار من مستصغر الشرر

كوباية الشاي دي ما هي الا سبب خرجت به كل مشاعر الزوج السلبية المتراكمة اللي قضت عليه و خربت بيته

القشة التي قصمت ظهر البعير

لأنه ممتلئ و محاط بالفكر السلبي من الداخل و الخارج

و يتعهده بالرعاية ليل نهار

تبدأ الفكرة داخلنا

ان سمحنا لها بالنمو... نمت و جذبت كل ما يساعدها على التضخم من حولك

و هذا ينطبق على الأفكار الخيرة و الشريرة على حد سواء

و تكن أهمية التحديات دي

انها هي ما يطلق عليها الخبرة

فعندما يمر علي موقف

حتى لو فشلت في علاجه

فقد أفادني و إذا تكرر مرة أخرى سأكون مستعدا لمواجهته

عرفته و خبرته

شوف اللفظ الصعيدي الجميل عن كلمة

" لا أعلم"

ما خبرش

يعني ليس لي خبرة فيه

يتبع....

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...