اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مشكلة في توقيع الفاضل Sherief AbdelWahab

Simba

Recommended Posts

باختصار شديد

اي موضوع يكون فيه للفاضل شريف مشاركة باقي المشاركات اللي بعده بتظهر عندي صفحة بيضا طويلة وباقي الصفحة بحس انه اتلخبط علي بعضه

فالحكاية دي عندي انا بس ولا بتحصل برضه لحد من الاعضاء

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كل سنة وحضرتك طيب

بالنسبة لتوقيع الأخ شريف أنا معنديش المشكلة اللي بتقول عليها.

الصفحة عادية جدا ولا توجد مساحة خالية.

<p class='bbc_center'><span style='color: #000080'><strong class='bbc'><span style='font-size: 14px;'>"من مدحك فإنما مدح مواهب الله فيك.....فالشكر لمن وهب وليس لمن وُهِب له" ابن عطاء السكندري<br /><br />"اللهم من ضاق صدره بنا فاجعل قلوبنا تتسع له" الامام أبو حنيفة</span></strong></span></p>

رابط هذا التعليق

باختصار شديد

اي موضوع يكون فيه للفاضل شريف مشاركة باقي المشاركات اللي بعده بتظهر عندي صفحة بيضا طويلة وباقي الصفحة بحس انه اتلخبط علي بعضه

فالحكاية دي عندي انا بس ولا بتحصل برضه لحد من الاعضاء

فعلا نفس المشكلة موجودة عندى

رابط هذا التعليق

غير المتصفح كده وشوف هل ستظهر لديك نفس المشكلة ؟؟

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

انا بستخدم جوجل كروم وشغال تمام ,,

وجربت افتح على اكسبلورر برضوا شغال مافيش مشكله ,,

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتك

طب حضرتك اتأكدت من مصلحة التليفونات...تكونوا مش دافعين الفاتورة مثلا...مع ان مافيش تليفون اصلا؟؟؟

طب ليه مع استاذ شريف.....يمكن عشان هو لونه اخضر....سؤال يطرح نفسه....(وشي و انا بفكر بعمق)

الحقيقة لا مبيحصلشي معايا الموضوع دوت

صباااح حضرتك صفحات بيضاء.....بس تبقي مليانة خير

حبيت بس اعيد علي حضرتك

(بلاش احراج بقي...و متدنيش العيدية قدام الناس.....طبق اي صفحة بيضا من اللي بيطلعوا دولم و اعملها ظرف و حطلي فيها السبوبة)

رابط هذا التعليق

آه انا والله بتحصل لي نفس المشكلة دي ..

لدرجة اني صرت اتعقد اول ما اقرا عبارة خلص الكلام .. لاني عارف وقتها ان باقي الصفحة حيبقى ابيض بابيض ..

والمداخلات بالاخر تيجي كل كلمة بسطر

وساعات كل حرف بسطر

مش عارف ايه سبب المشكلة دي .؟

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

رابط هذا التعليق

طيب جربوا يا شباب احذفوا الكوكيز من الاكسبلورر

وان شاء الله تختفي المشكلة ,,

رابط هذا التعليق

طيب أنا عندي فكرة لطيفة ..

كل واحد يكتب مداخلة في الموضوع ده .. يذكر أيضا هو بيستخدم متصفح إيه والإصدارة رقم كام فيه ..

لإن بصراحة المشكلة دي مش موجودة عند اللي بيستخدم متصفح جوجل كروم .. ولاموجودة عند اللي بيستخدم متصفح أوبرا .. ولاموجودة عند اللي بيستخدم متصفح أفانت .. ولا حتى موجودة عند اللي بيستخدم متصفح إنترنت إكسبلورر الإصدارة 8 ..

وأعتقد والله أعلم إن كل اللي عنده المشكلة دي شغال من متصفح إنترنت إكسبلورر الإصدارة 7 ..

فالفكرة اللطيفة بتاعت إن اللي يكتب مداخلة في الموضوع ده يذكر هو بيستخدم أنهو متصفح وأنهو إصدر منه ممكن تخلينا إن شاء الله نحل المشكلة give_rose.gif

رابط هذا التعليق

طيب أنا عندي فكرة لطيفة ..

كل واحد يكتب مداخلة في الموضوع ده .. يذكر أيضا هو بيستخدم متصفح إيه والإصدارة رقم كام فيه ..

لإن بصراحة المشكلة دي مش موجودة عند اللي بيستخدم متصفح جوجل كروم .. ولاموجودة عند اللي بيستخدم متصفح أوبرا .. ولاموجودة عند اللي بيستخدم متصفح أفانت .. ولا حتى موجودة عند اللي بيستخدم متصفح إنترنت إكسبلورر الإصدارة 8 ..

وأعتقد والله أعلم إن كل اللي عنده المشكلة دي شغال من متصفح إنترنت إكسبلورر الإصدارة 7 ..

فالفكرة اللطيفة بتاعت إن اللي يكتب مداخلة في الموضوع ده يذكر هو بيستخدم أنهو متصفح وأنهو إصدر منه ممكن تخلينا إن شاء الله نحل المشكلة give_rose.gif

عين العقل فكرة مفيدة جداً

و حبدأ أنا ، باستخدم متصفحين و ما عنديش المشكلة دي في أي منهما و هما

1- متصفح موزيلا فايرفوكس نسخة3.6.12

2- متصفح إنترنت إكسبلورر نسخة 8

و بالرغم من عدم ظهور مشكلة في أي منهما إلا أنني لا استخدم أي نسخة من إنترنت إكسبلورر الأن

و نصيحتي للجميع هي التوقف عن استخدام المتصفح الثاني (إنترنت إكسبلورر) و لو مؤقتاً

(حتى لو ما ظهرتش فيه المشكلة الخاصة بالأخ سمبا) ليـــه؟

لأنه قد ظهرت ثغرة أمنية منذ 12 يوم و تحديداً في يوم 3 نوفمبر الجاري بهذا المتصفح prt: hlwn: mc: tnk::tct:: و خطورتها تكمن في أنها قد تستغل من قبل الغرباء (المهاجمين) و زي ما البعض بيسميهم و دا خطأ بـ (الهاكرز) تمكن الثغرة الأمنية التي ظهرت في هذا المتصفح هؤلاء المهاجمين من تشغيل أكواد مشبوهة على جهاز الكمبيوتر الخاص بك بنفس الصلاحيات التي تمتلكها أنت وقت تصفحك الإنترنت بهذا المتصفح،و الروابط التالية توضح أنه ما زال البحث جارياً عن حل لها dtcv: و إلى الان لم يتم الإعلان عن حل شافي من ميكرو سوفت لكنها تنصح بتشغيل الفاير وول،و برامج الانتي فيرس و أشياء لا تعتبر كافية شافية إلى الأن:

http://tools.cisco.com/security/center/viewAlert.x?alertId=21736&vs_f=Cisco%20Security%20IntelliShield%20Alert%20Manager%20Alerts&vs_type=RSS&vs_p=Cisco%20Security%20IntelliShield%20Alert%20Manager%20Alerts&vs_k=1&utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook

http://www.microsoft.com/technet/security/advisory/2458511.mspx

http://www.kb.cert.org/vuls/id/899748

الرجاء التوقف عن استخدام إنترنت إكسبلورر :stop: و استبداله بأي متصفح آخر مثل فاير فوكس و هذا رابط تنزيله:

عليك تنزيل و حفظ الملف (و حجمه حوالي 8 ميجابايت) ثم تشغيله:

http://www.mozilla.com/en-US/products/download.html?product=firefox-3.6.12&os=win〈=en-US

ممكن جداً يكون هناك علاقة بين المشكلة التي يواجهها الأخوة مع إنترنت إكسبلورر حتى لو نسخة 9 مع إن الثغرة الأمنية التي ظهرت تم رصدها مع إنترنت إكسبلورر 6 ، 7، 8 و لم يذكروا 9 لكن الشاهد هو أهمية عدم استخدام إنترنت إكسبلورر الأن حتى من قبل من لم تظهر عندهم المشكلة.

تم تعديل بواسطة عبد الله غريب
رابط هذا التعليق

يا جماعة كل المشكلة في المواضيع اللي فيه رد للفاضل شريف

انا بستخدم الاكسبلور وافانت واوبرا ونفس المشكلة في اي موضوع يكون فيه مشاركة للفاضل شريف

وواضح ان المشكلة مش عندي انا لوحدي

تم تعديل بواسطة سمبا
رابط هذا التعليق

انا بستخدم الاكسبلور وافانت واوبرا ونفس المشكلة في اي موضوع يكون فيه مشاركة للفاضل شريف

كلامك صح يبقى سبب مشكلتك مش موضوع ثغرة أمنية و لا حاجة

بس برضه من باب الأخذ بالأسلم (مع إنه ليس له علاقة بمشكلتك) نوقف استخدام الإنترنت إكسبلورر لأن الموضوع جد زي ما شوفنا في الروابط فوق.

شكرا لتوضيحك للنقطة دي

تم تعديل بواسطة عبد الله غريب
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

على فكرة انا عندي نفس المشكلة دي وجربت اكثر من متصفح ومفيش فايدة كمان صفحات المنتدى اللي فيها المساحات البيضا دي بتاخد وقت اكبر على ما بتفتح وبتعمل لي حالة شلل مؤقتة لجهازي رغم ان جهازي حديث وسريع وسرعة الانترنت عندي عالية جدا

فيه حد عنده فكرة السبب ممكن يكون من ايه؟

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم :

( أنا زعيم ببيت في ربض الجنة لمن ترك المراء وإن كان محقا، وببيت في وسط الجنة لمن ترك الكذب وإن كان مازحاً، وببيت في أعلى الجنة لمن حسَّن خُلُقَه )

صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

رابط هذا التعليق

بسيطة ... رجاء من الفاضل شريف عبد الوهاب التوقف عن اضافة ردود له لحل المشكلة :closedeyes:

رابط هذا التعليق

نكتة قديمة عن الرجل الذى ذهب للطبيب يشكو من ألم فى عينه عند شرب الشاى ... و تكررت شكواه و طلب منه الطبيب أن يشرب الشاى أمامه ... و باقى النكتة معروف ..

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

أنا لا أجد مشكلة المساحات الفارغة عندى على جهازين و بمتصفحى IE 8.0 و crome 7.0 و لا أجد هذه المشكلة

المنطق يقول عند وجود أى مشكلة أن نجرب نفس الحالة - قدر الإمكان - على جهاز مختلف فى مكان مختلف و هنا فقط يمكننا القول هل هناك مشكلة فعلا ؟

تأكد أولا من أنك لم تغير إختيار اللغة إلى اللغة الإنجليزية و أن الموقع يظهر عندك من اليمين إلى اليسار و ليس العكس.

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

فعلا لنا عندى IE8

واعتقد به مشكلة ...مجرد احساس

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

نكتة قديمة عن الرجل الذى ذهب للطبيب يشكو من ألم فى عينه عند شرب الشاى ... و تكررت شكواه و طلب منه الطبيب أن يشرب الشاى أمامه ... و باقى النكتة معروف ..

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

أنا لا أجد مشكلة المساحات الفارغة عندى على جهازين و بمتصفحى IE 8.0 و crome 7.0 و لا أجد هذه المشكلة

المنطق يقول عند وجود أى مشكلة أن نجرب نفس الحالة - قدر الإمكان - على جهاز مختلف فى مكان مختلف و هنا فقط يمكننا القول هل هناك مشكلة فعلا ؟

تأكد أولا من أنك لم تغير إختيار اللغة إلى اللغة الإنجليزية و أن الموقع يظهر عندك من اليمين إلى اليسار و ليس العكس.

بجد اول مرة احس ان الادارة هنا بتستخف بالاعضاء وبتسخر منهم

انا MCSA وعندي لابتوب وديسك توب والاتنين عليهم اصدارات مختلفة من الويندوز والمتصفحات اللي جربتها EI 8 واوبرا وكروم وفايرفوكس وافانت وبجد لو اعرف متصفحات تانية كنت جربتها وسرعة النت عندي عالية جدا

اه وعلى فكرة الاستاذ advisor غير لي اللغة من انجليزي لعربي فاصبح الموقع يظهر عندي من اليمين لليسار رغم اني ذكرت له ان اتجاه الموقع مش مشكلة بالنسبة لي

يا ريت الطبيب يتأكد فعلا ان الكوب به شاي وان الرجل لا يتظاهر امامه بشرب الهواء

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم :

( أنا زعيم ببيت في ربض الجنة لمن ترك المراء وإن كان محقا، وببيت في وسط الجنة لمن ترك الكذب وإن كان مازحاً، وببيت في أعلى الجنة لمن حسَّن خُلُقَه )

صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

رابط هذا التعليق

الفاضلة goodfaith عندما أقترح عليك أن تجربي الدخول على جهاز آخر أعنى فعلا جهاز آخر تماما بمعنى ليس من أجهزتك التى تعانى من المشكلة معها ببساطة أجهزتك كلها قد يكون فيها مشكلة ما بينما جهاز آخر عند صديق أو فى مكان عام صعب إنه يكون فيه نفس المشكلة.

أما مسألة توقيع الفاضل شريف عبد الوهاب فأول شيء تم فحصه هو حساب الفاضل شريف عبد الوهاب و لا يوجد به أى مشكلة.

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

بجد اول مرة احس ان الادارة هنا بتستخف بالاعضاء وبتسخر منهم

انا MCSA وعندي لابتوب وديسك توب والاتنين عليهم اصدارات مختلفة من الويندوز والمتصفحات اللي جربتها EI 8 واوبرا وكروم وفايرفوكس وافانت وبجد لو اعرف متصفحات تانية كنت جربتها وسرعة النت عندي عالية جدا

اه وعلى فكرة الاستاذ advisor غير لي اللغة من انجليزي لعربي فاصبح الموقع يظهر عندي من اليمين لليسار رغم اني ذكرت له ان اتجاه الموقع مش مشكلة بالنسبة لي

يا ريت الطبيب يتأكد فعلا ان الكوب به شاي وان الرجل لا يتظاهر امامه بشرب الهواء

الموضوع ليس فيه أى إستخفاف فهذا ليس فى اجندة المحاورات ، والشكوى كما هو واضح ليست عامة بل محصورة فى عدد قليل من الأعضاء.

وسواء كنت MCSA ، أو MCSE ، فهذا لايعنى انك لن تقابل بعض المشاكل التى تحتاج للبحث عن اسبابها التى قد تكون غير مفهومة وهذا يحدث كثيرا ، وفى عالم السوفيت وير ليس هناك كبير.

ابسط الخطوات العملية لمعرفة سبب المشكلة هو ان نختبر الويب سايت او الصفحة المشكوك فيها على كمبيوتر ثانى وثالث ورابع طالما ان الشكوى محدودة.

رأيت الأعراض سبب الشكوى على انترنت اكسبلورر 6 فقط واكسبلورر موبايل ، أما إكسبلورر 7 ، 8 فهم يعملون بشكل جيد ، فير فوكس 3.5.6 ليس به مشكلة ، لم أجرب متصفحات أخرى.

ممكن تجربة اكسبلورر ريست ، أحيانا تحل المشكلة.

وأؤكد أن الكوب به شاى ولكن المريض يحاول شرب الشاى بينما الملعقة لانزال فى الكوب .

أرجو ألا تفهم الردود على أن بها أى نوع من الإستخفاف.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...