اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ارجو مساعده

manal mohamed

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا طالبه اعلام اخر سنه عنجي مشورع تخرج ومطلوب مني اعمل حوارات مع شخصيات مشهورة واجري موضوعات تكون جامده يعني في الموضوع وبصراحه دخلت الموقع وعجبني فكرة اووي ياريت الجماعه النشطاء اللى هنا يساعدوني واكون ليهم شاااكرة اوووووووي

وجزاكم الله خييرا

رابط هذا التعليق

بصفتي من الشخصيات المشهورة ... أنا ممكن افكر في العرض ده ومستعد لأي حوار جامد

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

بصفتي من الشخصيات المشهورة ... أنا ممكن افكر في العرض ده ومستعد لأي حوار جامد

طيب

همتك معانا كده وربنا يوفقنا

بس عرفنيييي بالشخصياات ياريت

رابط هذا التعليق

جربي تطلبي لقاء مع الاستاذ فاروق جويده .. على حد علمي هو بيشجع شباب الصحفيين جدا وبيرحب باجراء اللقاءات الصحفية معاهم .. هتلاقي عنوان بريده الالكتروني في مقالته الاسبوعية باهرام الجمعة ..

وبشكل عام معظم الكتاب المعروفين في صحف النهرده بيكتبوا ايميلاتهم في صدر كل مقال .. ممكن اوي تجربي تراسلي اكثر من شخص منهم وان شاءا لله يوافق عدد منهم على اجراء مقابلات صحفية معاكي ..

ربنا يوفقك ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

متشكرة جحداااا ع اهتمامكوا بالرد عليا وبجد انا مبسوطهجدا اني في مكان زي ده

انا فكرت اعمل حوار مع الاستاذ بلال فضل عايزة اعرف راايكوا برده

وفكرت اني اعمل برده مع الاستاذ فاروق جويده

رابط هذا التعليق

السلام عليكم،،

انا رأي انك تاخدي السلم واحد واحدة،

يعني ماتبتديش اول ما تبدتي بشخصيات مشهوورة او عامة،

ممكن تبتدي بشخصيات عادية، زي مثلا قرايبك صحابك دكاترة عندك فى الكلية او كليات تانية، مش لازم تاخدي مده طويلة، ممكن تعملي اعداد فى فترة قصيرة،

كل شوية هاتكتشفي ان فى حاجات مفروض تسأليها فى كل لقاء جديد،

ومع الخبرة، هاتبتدي تعرفي الخبايا او السكك الي ممكن من خلالها تعملي لقاء مثير للقراء و مفيد فى نفس الوقت

ممكن ساعتها تقرري انك تقابلي شخصيات مهمة او مشهورة،،

وبصفتي طبعا من الشخصيات المهمة و المشهورة، احم احم احم

ممكن اديكي الفرصة دي :)

وربنا يوفقك،

إحنا بنعيش مرة واحدة بس،

عيش حيياتك زي ما انت عاايزها، خليها أحسن حياة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا طالبه اعلام اخر سنه عنجي مشورع تخرج ومطلوب مني اعمل حوارات مع شخصيات مشهورة واجري موضوعات تكون جامده يعني في الموضوع وبصراحه دخلت الموقع وعجبني فكرة اووي ياريت الجماعه النشطاء اللى هنا يساعدوني واكون ليهم شاااكرة اوووووووي

وجزاكم الله خييرا

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

استاذة منال

بالتوفيق يا رب في مشروع تخرجك و يا رب يكون بامتياز باذن الله

بس ممكن افكر معاكي في حاجة

هو مين قال ان مشروع التخرج لازم يكون شخصيات مشهورة

المفروض ان مشروع التخرج....ده بيعبر عن فكر و قناعات و فلسفة صاحبه

يعني انتي شايفة الدنيا ازاي

عايزة توظفي المشروع بتاعك عشان يخدم انهي فكرة انتي مؤمنة بيها

عايزة العالم...(حتي لو كان حدوده كليتك) تسمع صوتك في انهي اتجاه

المشروع مش لازم يكون شخصيات مشهورة.....لان رايي الشخصي....هيكون ممل....لان معظم الناس تعرف عنهم كل حاجة

الا اذا انتي عايز تلقي الضوء و العدسة بتاعتك علي ناس في زحمة الحياة......بس حقها برضه انها تكون مشهورة

لو انا من حضرتك....هتكلم عن شباب مصري بسيط.....ولاد و بنات.....لسه مصدق ان الدنيا دي فيها خير

و بيشمر ايديه كل يوم الصبح و ينزل يكافح

يركب الاتوبيس.....و يتعصر في دوامة الدنيا...من روتين و بيروقراطية و بلد بتتحرك علي ضهر سلحفاة عرجة

و رغم من كل ده....لسه بيسمع منير

و بيقول بعلو صوته....."لسه الاماني ممكنة"

اختاري العدسة بتاعتك هتروح فين

و عشان تعرفي

لازم تفتشي جواكي.....الاجابة عندك....انتي عايزة تطلعي للنور ايه

و دي وجهة نظري

مسااااااكي.....حياة...بتمشي زي الفيلم...مشاهد و كادرات....بس المهم العين اللي تلقط....العين اللي تشوف :give_rose:

ع جنب بقي

ابقي طمنينا عليكي....و لما تحكمي المشروع ابقي احكيلنا عليه

امتياااااااز باذن الله

ريهام

رابط هذا التعليق

معلشي انا تاني

كنت من فترة شفت فيلم رائع جدا....و بسيط جدا في مفرداته و في اخراجه

الفيلم اسمه

"أسد في بيتي"

طبعا هينط في دماغك فيلم شحاتة ابو كف "غريب في بيتي"

لا يارياسة...خالص

الفيلم بيتكلم عن اسرة بسيطة جدا.....لكن ربنا ابتلي طفل في الاسرة بمرض اللوكيميا

و الفيلم بيجسد مشاعر انسانية مختلفة

مشاعر الاماللي خايفة تفقد فرحة حياتها

عناء الحصول علي علاج في البلد

الاب....اللي المفروض يتماسك و هو منهار

الفيلم....تفاصيله الانسانية اكبر من اني اقف عندها

بس في الاخر

بيقولك.....الاسد اللي دخل بيتي....و ملاني بالرعب.....بالايمان....و الامل و اليقين بالله اتصاجبت عليه و روضته

دي كانت فكرة كده ع الماشي

مساااااااكي يقين.....و افكرا هتنكش فيكي حاجات حلوة

ع جنب بقي

انا عارفة ان درجة المشروع مهمة بالنسبة ليكي....بس صدقيني اعملي حاجة انتي عايزاها...مؤمنة بيها...مصدقاها...افضل ميت مرة من انك ترضي اللي حواليكي

لو سعيتي لرضا اللي حواليكي و عملت الافكار الجاهزة....هتطلعي نسخة مشوهة فيه منها كتير

لكن لو فتشتي عن قناعاتك......هتكوني بصمة خاصة.....ع الاقل قدام نفسك

معلش طولت عليكي

بالتوفيق يا رب

مسااااااكي يقين

رابط هذا التعليق

الله يوفقك في مشروع التخرج يارب

اقترح عليكي ان الحوار يكون مع دكتور عمرو خالد ,,

ولو استقر اختيارك على دكتور عمرو ,, حكلمه ان شاء الله لتحديد موعد معاه

تمنياتي ودعواتي الصالحات ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

انا ممكن اساعدك ياقمر وارتبك موعد مع شخصيه مهمه جدا والكل بيحبها ويحترمها والحمد لله والشخصيه دى اسمها عمر سالم اينعم هو عنده سنتين وشهرين واسبوعين و لسه بيلبس البامبرز ومش راضي يستوعب انه كبر عليه بس بيرطم شويه لغات محدش فاهمها يمكن انتى تفهميها وهيبقي اكتشاف عظيم جدا والمشكله انى لازم اكون موجوده لانى المترجمه الوحيده اللى فى عالم ليه هههههههههههههههههه لانها ساعات كله واحده بتتفهم بمعانى كتير يعنى مثلا كلمه بيبي ليها معنينى ممكن لو قدام الحمام يبقي عرفناها معناها لكن لو جاى جرى عليكى وبياخدك بالحضن يبقي قصدك حبيبي بس الحاء لسه مش ركبت ع الكلمه والله يعينك بقي

طبعا انا بهزر وحلو جدا لاستاذ بلال فضل بجد انسان موهوب جدا وعندك برضه فاروق جويده ممتاز برضه ولو ليكى فى الاحزاب والحركات دى فعندك بقي مصطفي بكرى وحمدى قنديل

وربنا يوفقك يارب لما يحبه ويرضاه معلش عموره ابنى ده اصغر شخصيه محاوراتيه ولازم فى يوم من الايام هتسجلى معاه لانه هيترشح ويبقي رئيس جمهوريه عن قريب ان شاء الله

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

لية مفكرتيش فى لقاء مع المراة اللى شقت طريقها و عملت لنفسها مكان جنب الرجل والامثلة كتيرة جداااا

و فية انماط تانية من دة المراة الى تعمل اعمال الرجال زى سواقة تاكسى سواقة عربية نقل

جزارة مصارعة و حصلت على بطولات فى مجالها

متحدى الاعاقة كلهم على حد سواء و فية امثلة منهم من حصل على الماجستير و الدكتوارة دول الللى يستاهلوا بجد القاء الضوء عليهم

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

استاذي الفاضل

هو ممكن اطمع انا بقي في حاجة

كانت مرة اختنا "مغتربة" في توبيك عشان افكرا لتطوير المحاورات كانت قالت"ليه منعزمشي شخصيات مؤثرة في مجتمعنا الثقافي...السياسي الاجتماعي هنا في المنتدي"

الحقيقة انا عجبتني الفكرة جدا.....و بعدين لما حضرتك اقترحت اقتراحك اللي فوق دوت

بفكر في ايه بقي

ليه استاذ عمرو خالد يمنورناش في المنتدي

و يكون لقاء فكري لينا كاعضاء مكان راقي جدا مع شخصية رائعة جدا و لا نزكي علي الله احدا

ايه راي حضرتك.....ينفع؟؟؟

يا رب ينفع

في انتظار رد حضرتك

تحياتي

رابط هذا التعليق

استاذي الفاضل

هو ممكن اطمع انا بقي في حاجة

كانت مرة اختنا "مغتربة" في توبيك عشان افكرا لتطوير المحاورات كانت قالت"ليه منعزمشي شخصيات مؤثرة في مجتمعنا الثقافي...السياسي الاجتماعي هنا في المنتدي"

الحقيقة انا عجبتني الفكرة جدا.....و بعدين لما حضرتك اقترحت اقتراحك اللي فوق دوت

بفكر في ايه بقي

ليه استاذ عمرو خالد يمنورناش في المنتدي

و يكون لقاء فكري لينا كاعضاء مكان راقي جدا مع شخصية رائعة جدا و لا نزكي علي الله احدا

ايه راي حضرتك.....ينفع؟؟؟

يا رب ينفع

في انتظار رد حضرتك

تحياتي

هو دلوقتي في الحج والله ,,

واوعد حضرتك انه لما يرجع بالسلامه الاسبوع القادم ابلغه فورا ان شاء الله ,,

ما على الرسول الا البلاغ والقرار راجع ليه ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

انا ممكن اساعدك ياقمر وارتبك موعد مع شخصيه مهمه جدا والكل بيحبها ويحترمها والحمد لله والشخصيه دى اسمها عمر سالم اينعم هو عنده سنتين وشهرين واسبوعين و لسه بيلبس البامبرز ومش راضي يستوعب انه كبر عليه بس بيرطم شويه لغات محدش فاهمها يمكن انتى تفهميها وهيبقي اكتشاف عظيم جدا والمشكله انى لازم اكون موجوده لانى المترجمه الوحيده اللى فى عالم ليه هههههههههههههههههه لانها ساعات كله واحده بتتفهم بمعانى كتير يعنى مثلا كلمه بيبي ليها معنينى ممكن لو قدام الحمام يبقي عرفناها معناها لكن لو جاى جرى عليكى وبياخدك بالحضن يبقي قصدك حبيبي بس الحاء لسه مش ركبت ع الكلمه والله يعينك بقي

طبعا انا بهزر وحلو جدا لاستاذ بلال فضل بجد انسان موهوب جدا وعندك برضه فاروق جويده ممتاز برضه ولو ليكى فى الاحزاب والحركات دى فعندك بقي مصطفي بكرى وحمدى قنديل

وربنا يوفقك يارب لما يحبه ويرضاه معلش عموره ابنى ده اصغر شخصيه محاوراتيه ولازم فى يوم من الايام هتسجلى معاه لانه هيترشح ويبقي رئيس جمهوريه عن قريب ان شاء الله

حماتي العزيزة

يعني هو حضرتك نسيتي ان عمر افندي بل الهوا طرطوره علي ذمتي....قصدي انا اللي علي ذمته

يعني بجد حرام عليكي....كده فضحتي خطيبي علي الهواء مباشرة....روحي يا شيخة الهي اشوفك امين شرطة واقف في ميدان طلعت حرب

ع جنب بقي

انا اول مرة اعرف ان اسمه...عمر سالم.....امانة عليكي

لما تخلفي طفل تاني باذن الله ...ابقي سميه.....صلاح...عشان يبقي "صلاح سالم"....و لو بنت برضه ابقي سميها صلاح....(وش عيل بيطلع لسانه اللي بقي احمريكا)

لمي التعابين بقي يا حماتي

معندناش رجالة تعمل حورارت...و الله نطخه....(متخافيش معايا مسدس بلاستيك من اللي بيفس مية)

بالنسبة لرئاسة الجمهورية.....فهو رئيس جمهورية قلبي...افهميها بقي :clappingrose:

رابط هذا التعليق

لية مفكرتيش فى لقاء مع المراة اللى شقت طريقها و عملت لنفسها مكان جنب الرجل والامثلة كتيرة جداااا

و فية انماط تانية من دة المراة الى تعمل اعمال الرجال زى سواقة تاكسى سواقة عربية نقل

جزارة مصارعة و حصلت على بطولات فى مجالها

متحدى الاعاقة كلهم على حد سواء و فية امثلة منهم من حصل على الماجستير و الدكتوارة دول الللى يستاهلوا بجد القاء الضوء عليهم

ذهبية....

ثانيا

مؤيداكي جدا......المجتمع المصري فيه نماذج سيدات جديرة بالاحترام....

لو استاذة منال نوت علي الموضوع ده....انا ممكن ساساعدها في بعض الهيئات في مصر عندهم ماتيريال هايل

اولا بقي

ايه ده يا شيخة

............وحشتيني.....من هنا...............لغاية عندك

من فضلك...مش تغيبي

بفتقدك فوق الوصف

مسااااااكي انتي....يا ذهبية

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      ‏‎ نزلت بصمه مرحل عام٢٠١٠ ورجعت بعد ٥سنوات  بفيزا جديده عام 2016وجلست ٤سنوات وخرجت نهائى نظامى  عام 2020اقدر ارجع بفيزا جديده ولا البصمه الاولى اتمسحت
    • 5
      بسم الله الرحمن الرحيم اخوانى الكرام هناك حوالة بنكية وصلتنى من السعودية من بنك انجاز بجدة الى رقم حسابى فى بنك مصر المشكلة فى ان الحوالة بالدولار ورقم حسابى بالجنيه المصرى واتصلت عليهم فى البنك قالوا لى الحوالة متعلقه فماذا افعل لاستلامها وجزاكم الله كل خير وهل من الممكن ان اقوم باستلام الحوالة من اى فرع بنك مصر على مستوى الجمهورية ؟ وهل من الممكن ان يقوم البنك تلاقئيا بتحويل الحوالة الى جنيه ووضعها فى حسابى
    • 39
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكلتي باختصار لا استطيع ان احب خطيبتي وزوجتي المستقبليه بالقدر الكافي انا طبيب شاب قمت بخطبة طبيبة علي قدر عال من الوقار والاحترام والاخلاق والاهل لا نزكيهم علي الله هي متعلقه بي لكني لا استطيع ان ابادلها نفس القدر من الشعور لا احبها رغم كل صفاتها لا اعرف ماذا اعمل هل اتركها لكني اخاف ان تنكسر لانها تعلقت بي جدا واخاف ان اجرحها لانها طيبه جدا ام ماذا افعل علما اني لم اخطب من قبل والحمد لله ملتزم واصلي واصوم ولم اعرف فتاة من قبل وهي اول فتاة في حياتي
    • 32
      السلام عليكم و رحمة الله وبركاته قمت بشراء جهاز تليفزيون من كارفور مذكور في الضمان الخاص به انه 3 سنوات و حدث به عطل بعد عام و 6 اشهر فقمت بالاتصال بكارفور و للاسف كنت كاأني اشتريت من بائع علي الرصيف و ليس من مجموعة محلات دولية لها سمعة تخشي عليها.. و تعرضت معهم لكل انواع المهاترات من امثال ان الضمان مكتوب انه 3 سنوات و لكن الفعلي سنة واحدة ثم ان العطل سببه سوءاستخدام و مثل هذه الحجج الفارغة.. و للاسف ارغمت علي دفع مبلغ كبير من المال نظير الاصلاح و استمر الاصلاح فترة اكثر من 6 اسابيع و انا اش
    • 9
      السلام عليكم بعد إذن حضراتكم كان لي استفسار ألا وهو أني حصلت علي تأشيرة عمل للسعوديه وحدث ظرف طارئ يمنعني من السفر في الوقت الحالي وأريد ان ألغي التأشيره فهل الطرف الثاني(اقصد الكفيل السعودي) هضيع عليه التأسيره أم يمكنه استردادها وفي خلال وقت كام لأني أتمني ميحصلش ليه خساره بسببي وهل سيكون- في المستقبل- مانع من سفري للسعوديه مرة اخري وجزاكم الله خيرا
  • أضف...