اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لو جوزك اتجوز عليكي حتعملى ايه - انتقــااااام امـرآة

اغابي

Recommended Posts

صحيح الشارع الكريم سمحلة بتعدد الزوجات بس بشروط وحدود .................. بشرط العدل بين الزوجات ........... وعمر ما فيه بني ادم هيقدر يعدل ابدااً

وفيه شروط تانية انها تكون مقصرة فيه او مريضة او او او او او .................... الخ

انا نفسي افهم الخمسة أو اللي في الاخر دول بتوع ايه

مبدئيا خمسة أو ... اسم جميل لمشروب جديد طبيبعي فايف اور فريش

انا نفسي افهم الشروط دول جبتوها منين ولا مين اللي فرضها وحطها وانا في حياتي لا قابلت آية ولا حديث بيقنن موضوع الزواج بالشكل ده ومش معني كده اني مطلع علي وعلي دراية بكل بشئ لكن بشكل عام واللي قريته دايما في موضوعات زي دي انها بتقول ا لكلام ده من غير دليل واحد

اللي بيجادل في الموضوع ده زي اللي بيجادل ان صلاة المغرب 3 ركعات ولا اربعة ربنا حللها بنص قرآني صريح وبصراحة كل الموضوعات والاراء المعارضة صاحبة الكرامة المهدورة والاحساس المرهف كل ده بعتبره تحايل علي النص القرآني الصريح

رابط هذا التعليق

• الردود 55
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا ستات ايه رد فعلكم لو جالك جوزك

وقالك انا يا حبيبتى يا مراتى يا حياتي يا ابتساماتى

وحياه اولادنا انا مش قصدى اجرحك

لكن انا قررت اتجوز تانى

او مثلا انك داخلة قهوة تيشتي مع واحدة صاحبتك ويدوب حتشدى اول نفس شيشة

وهوب لاقيتي فى الترابيزة من بعييييييد جوزك معاه واحدة وماسك ايديها وبيوصفلها

القمر وجماله فى عز الضهر

حتعملى ايه وقتها هو داه السؤال

يا ستات يا حلويات

؟؟؟؟

طيب يا اغابى خلينى اسال السيدات الفضليات اللى معانا

تقبلى ان جوزك يخونك مع واحدة او اكثر ولا يتجوز عليكى بمعنى تقبلى ان الناس تكون عارفة ان جوزك راجل مش كويس وبيخونك ولا اتجوز عليكى ؟

طبعا انا مش عايز اعرف الاسباب او ان الراجل مش محترم او غيره لا ايه الافضل للست الخيانة ولا يتزوج عليها جوزها ؟

خلوا بالكم اجابتكم هتفرق مع ناس كثير :P:P:P:P

من الاخر لا اقبل دا و لا دا

و برضه من الاخر فى الموضوع و دا قناعه شخصيه عندى

ان كل حاله و ليها ظروفها و ممكن فى حالات يكون الراجل ظالم و حالات مظلوم و حالات الزوج و زوجته الاتنين ضحايا

مينفعش التعميم و الى يناسبنى ميناسيبش غيرى

علشان كدا فى موضوع زى دا ممكن ادى راى فى كل حاله غير التانيه

لكن بالنسبه ليا انا و بس و لظروفى انا و نمطى انا و احتياجاتى انا

لا لا لا bsh:) bsh:) bsh:)

لا لا اقبل دا و لا دا

صحيح - انا معاكى فى نقطة ان الظروف بتختلف

والقصة بتتغير حسب ظروف كل شخص

لكن مش ملاحظة حاجة غريبة

انكم كلكم الستات مستعدين تسيبوا البيت لواحدة تانية تاخد مكانكم اللى انتم تعبتم فيه

انا ما شفتش واحدة فيكم طلعت قالت انها مثلا حتطلب هدنة

قبل ما يتجوز فعلا او ياخد القرار او انها حتسامحه

او حاتعتبر انها ما سمعتش حاجة من كلامه او تدخل اهلها فى الموضوع

انا عجبنى اوى دور منى ذكي فى فلم سهر اليالي وبرغم كانت

عارفة ان جوزها بيخونها لكن كانت الاذكي واستحملت واستحملت وفضلت متمسكة بيه

ردودكم افحمتنى بصراحة

ايه الكرامة اللى وجعلكم دماغتكم دى

طب يا اختى وانتى ترفعى الراية البيضا من اول جولة ليه

ما تناكفى باستماتة واللى تقرب من بيتكم

وجوزك اشتغليلهم وشغلى دماغك واتصرفى معاها بذكاء اوبحكمة او بجنون حتى وما تسيبيش جوزك

انا بصراحة استحالة اسيبهم يتهنوا ببعض

يا لهههههههههوى داه يبقى يومهم اسود

داه انتم نسوان تشل بصحيح - ايه السلبية والاستسلام اللى انتم فيه داه

التوبيك داه جابلى شلل

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

يا جماعة متتعبوش نفسكم في مناقشة التعدد

مع الغلا و كيلو الطماطم اللي وصل 10 جنيه ، مين يقدر يدبس نفسه في بيت جديد و مصاريف تانية

عثل عثل عثل - انت دمااااغ لوحدك

طب ما فكرتيش هو وقتها حيفتكر الطاطم اصلا

الحمدالله اول مرة اشوف واحدة اتكلمت فى نقطة غير الكرامة

الا وهى الطماطم وسعرها اللى وصل 10 ج

الحمدالله اخيرا

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

انتي عاوزه الرأي الصريح ولا النموذجي ؟

لو عاوزه الصراحة فاقولها لك بثقة .. الراجل الي يقولك عمري مافكرت ولا هفكر في ست تانية غير مراتي حاجة من اثنين .. ياكذاب .. يامش راجل اصلا ..

مفش حاجه اسمها رجل يكتفي بواحده ( بمزاجه ) .. ممكن ايوه انه يكون قانع بزوجته ( كزوجة ) وميفكرش يتجوز واحده تانية عليها او يخاف من ربنا فميصاحبش برضه لكن ده لاينفي انه اكيد( بيعجب) واكيد ( بيتمنى ) واكيد لومفيش ضغوط عليه وفي امكانية ممكن جدا ( يتزوج )..

من غير الانصاف وضع المصاحبة والزواج الثاني في كفة واحده .. الزوج الي ( يصاحب ) وحده .. وهو المسمى الشيك لعلاقة قذرة .. النوع ده من الرجال يعامل من مبدأ فداحة فعله وخساسته لا من منطلق الغيرة النسائية او ( العشم ) الي ممكن يكون الدافع وراء تصرف امرأة عرفت بزواج زوجها من اخرى .

الزواج الثاني مؤلم بكل تأكيد لكنه لا يقارن ابدا أ و يوضع في كفة واحدة مع الزنا والخطيئة .. المقدم على الاولى شخص لا يراعي الابعاد الاجتماعية وغلبته رغبته على الاصول.. اما الثاني فمجرم لا يخشى الله ولا يتقيه في الاعراض فكيف نساوي في رد الفعل لكلاهما ؟؟

اما المقوله الي بترددها بعض النساء من انها تقبل ان زوجها يتعرض ( لنزوه ) ولا انه يتزوج عليها فليس لدي عليها تعليق سوى ان بنت الاصول المتربية لايمكن بحال تقبل من زوجها علاقة ( غير شرعية ) باخرى .. حتى لو كان البديل هو الزواج الثاني يظل في الاول والآخر تصرف مقبول من اولاد الناس بعكس الآخر لا يقدم عليه الا شخص ( ......... ) ..

على كل ال وكتعليق على الخبر فالزوج الي تزوج على زوجته ولم يعمل على ارضائها راجل ( معندوش دم ) اما هي وكونها تخلصت منه بالشكل البشع ده فمجرمه تستحق الي حصلها وبيني وبينكم الي يكون عندها القدرة الاجرامية دي وعدم الخوف من ربنا بهذا الشكل مش بس جوزها يتزوج عليها انما من الغرابة انها لسه على ذمته لوقت الحادث ..

فعلا ياضحي بتعجبني ارائك المنطقيه

الراجل فعلا مهما كانت زوجته كويسه وحلوه انما عموما الستات مختلفه وتتباين فيما بينها تنوع الفواكه

يعني ينفع حد ياكل مانجه علي طول او تفاح علي طول رغم انهم من اجمل الفواكه الا ان التنوع مطلوب

تم تعديل بواسطة ozoozo

رابط هذا التعليق

لو عاوزه الصراحة فاقولها لك بثقة .. الراجل الي يقولك عمري مافكرت ولا هفكر في ست تانية غير مراتي حاجة من اثنين .. ياكذاب .. يامش راجل اصلا ..

مفش حاجه اسمها رجل يكتفي بواحده ( بمزاجه ) .. ممكن ايوه انه يكون قانع بزوجته ( كزوجة ) وميفكرش يتجوز واحده تانية عليها او يخاف من ربنا فميصاحبش برضه لكن ده لاينفي انه اكيد( بيعجب) واكيد ( بيتمنى ) واكيد لومفيش ضغوط عليه وفي امكانية ممكن جدا ( يتزوج )..

من غير الانصاف وضع المصاحبة والزواج الثاني في كفة واحده .. الزوج الي ( يصاحب ) وحده .. وهو المسمى الشيك لعلاقة قذرة .. النوع ده من الرجال يعامل من مبدأ فداحة فعله وخساسته لا من منطلق الغيرة النسائية او ( العشم ) الي ممكن يكون الدافع وراء تصرف امرأة عرفت بزواج زوجها من اخرى .

الزواج الثاني مؤلم بكل تأكيد لكنه لا يقارن ابدا أ و يوضع في كفة واحدة مع الزنا والخطيئة .. المقدم على الاولى شخص لا يراعي الابعاد الاجتماعية وغلبته رغبته على الاصول.. اما الثاني فمجرم لا يخشى الله ولا يتقيه في الاعراض فكيف نساوي في رد الفعل لكلاهما ؟؟

اما المقوله الي بترددها بعض النساء من انها تقبل ان زوجها يتعرض ( لنزوه ) ولا انه يتزوج عليها فليس لدي عليها تعليق سوى ان بنت الاصول المتربية لايمكن بحال تقبل من زوجها علاقة ( غير شرعية ) باخرى .. حتى لو كان البديل هو الزواج الثاني يظل في الاول والآخر تصرف مقبول من اولاد الناس بعكس الآخر لا يقدم عليه الا شخص ( ......... ) ..

على كل ال وكتعليق على الخبر فالزوج الي تزوج على زوجته ولم يعمل على ارضائها راجل ( معندوش دم ) اما هي وكونها تخلصت منه بالشكل البشع ده فمجرمه تستحق الي حصلها وبيني وبينكم الي يكون عندها القدرة الاجرامية دي وعدم الخوف من ربنا بهذا الشكل مش بس جوزها يتزوج عليها انما من الغرابة انها لسه على ذمته لوقت الحادث ..

الراجل فعلا مهما كانت زوجنه كويس ه وحلوه انما عموما الستات مختلفه وتتباين فيما بينها تنوع الفواكه

يعني ينفع حد ياكل مانجه علي طول او تفاح علي طول رغم انهم من اجمل الفواكه الا ان التنوع مطلوب

مش عارفة حكاية حضرتك ايه مع الفاكهة قبل كده كان العنب المفعص ودلوقت تفاح ومانجة

على العموم بالذمة فى حد يسيب التفاح ونفسه تروح للجميز ويقول تنوع يرضى مين الكلام ده

رابط هذا التعليق

الراجل فعلا مهما كانت زوجنه كويس ه وحلوه انما عموما الستات مختلفه وتتباين فيما بينها تنوع الفواكه

مش عارفة حكاية حضرتك ايه مع الفاكهة قبل كده كان العنب المفعص ودلوقت تفاح ومانجة

على العموم بالذمة فى حد يسيب التفاح ونفسه تروح للجميز ويقول تنوع يرضى مين الكلام ده

طيب وليه الجميز بس

مافيه الكيوي والقشطه والاناناس

وحتي الجميز الواحد لو ركز شويه هايلاقي منه معسل كتير

رابط هذا التعليق

انت هاتقوّم الستات علينا ليه بس يا عم؟

ما هي الستات من حقها ترد وتقول لك :

حتى لو ربنا رزقنا براجل كويس "زي المانجة على رأيك"

هي كمان مطلوب منها تأكل مانجة كل يوم

ومطلوب منها ماتزهقش من المانجة "ده اذا كان مانجة يعني مش قلقاس ولا بتنجان مثلا"

أنا ليا ملحوظة رفيعة في النقطة دي "بعيدا عن الزوجة التانية ولا حتى المزة التانية"

ليه مانقولش العكس

ان العشرة تخليك بدل ما تزهق من زوجتك "ولا من المانجة"

لا بالعكس تحبها أكتر ... وما تقدرش تستغنى عنها

يعني زي الادمان كده "بس ادمان مفيد مش مضر"

بعيدا بقى عن النكد والملل

الست الشاطرة تقدر تحوّل بيتها لجنة

وتقدر تخللي زوجها ما يملش ابدا

والطرق كتيرة وسهلة

بس المهم تكون ذكية

والأهم انه بحبه ومعاملته الحلوة والعشرة الطيبة

يخليها تحس انه يستاهل

تفكر وتبدع في بيتها

ويخليها تغير علشانه

وتحسسه كل يوم

انها بتغنيه كل ستات الدنيا

موضوع التعدد ده بقى له ظروف وملابسات مختلفة خالص

وكل بيت وله ظروفه

ولما الفاس بتقع في الراس

موقف الزوجة بيتختلف على حسب الموقف

التوبيك ده حريمي

عشان كده هأنسحب بهدوء وهأقفل الباب ورايا

لا مؤاخذة

فوتكم بعافية

تم تعديل بواسطة أبوعمار
رابط هذا التعليق

ادى الرجالة ااااهم

وما خفى كان اعظم

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

ههههههههههههه

قال سبحانه (هل جزاء الاحسان الا الاحسان)

طب ينفع كدة؟

هههههههههههه

مكاوى

رابط هذا التعليق

و همن دول رجالة بردو يا أغابي

اللي فوق معذورين :P ماشي

إنما الاخراني ده اللي لو أوي الصراحة .. و فكرني بكلمة واحد صاحبي ( اه يا خسيس يا لو)

تحياتي

رابط هذا التعليق

و همن دول رجالة بردو يا أغابي

اللي فوق معذورين :P ماشي

إنما الاخراني ده اللي لو أوي الصراحة .. و فكرني بكلمة واحد صاحبي ( اه يا خسيس يا لو)

تحياتي

مكاوى يا برنش تعالى افرجك على صور الندالة

صور ندالة كتير

طب خد حبة مش جداعنة ابدا - اهو

اللى غايظنى فى الصورة انه واخد عجلته فى حضنه من البرد وخايف عليها تتسرق

رابط هذا التعليق

لا لا يا أغابي مالكيش حق تظلمي الرجالة كلهم بشوية عيال

دي تصرفات تخلو من المروءة أو النخوة .. و دي حاجة الحمد لله عندنا كرجال شرقيين .. و من تنقص عنده دي مشكلته هو

يا خبر أبيض .. ده أنا الناس بتفكرني (محمد) السواق البنجالي يعني من كتر ما بأشيل البت و الشنط و إحنا خارجين ..

لا الرجولة ان الواحد يريح الست بتاعته مش ينيمها ف الشارع يا ابن الايه انت ياللي في الخيمة

مكاوى

رابط هذا التعليق

اول صورة انتي حطاها في الرجالة أهم تعليقي عليها زي الكومبارس المتكلم في فيلم عريس من جهة أمنية في اول الفيلم لما قال لعادل أمام

لأ بقي من حقه أنه يبص

من حق كل مواطن أنه يبص

رابط هذا التعليق

اغابى

اناتهت بجد

كنت داخله ارمى قنبله وامشى عشان عاوزه انام

طيرتوا النوم من عينى

مش عارفه ارد علىى مين ولا مين

اللى هافتكره بقى وبعدين احط رائى الخاص فى الاخر

اولا اوزاوز ...الفكهانى بتاع الموضوع ده .ياعنى ياسى اوزاوز لما يبقى معاك تفاحه وتبص للجميز من باب التغيير او كسر الملل فكرتنى بفيلم رامى الاعتصامى قول عااااتشيف كده ؟؟

متهيألى بقى انا ابص بس للفراولايه ولا للمانجيه اللى مش بتاعتى ..هابص بس عينى فيهابقى ريقى جرى عليها بس فى الاخر المانجه مش بتاعتى هتلاقيك راجع للبرتقانه بتاعتك فاهمنى ؟ يعنى جميزه حلالى ولا مانجه محرمه على

ومن رضى بقليله عااااش ولا هاااااااااااااا bsh:)

وانت يا عنبو ياعريس الهنا ياللى لسه بنقول يا هادى ؟؟؟

تعدد ليه بس؟

ولا تخون ليه من اصله ؟

بينى وبينك اول حياتنا الزوجيه كنت بقل زيك كده ..لدرجه ان فيه واحده صاحبتى فلسطينيه كانت اكبر منى سنا وكنت بالسعوديه وانت عارف الجو الدينى والروحانى عاااالى اوى

قعدت امهد لزوجى وارشح له العروسه على اساس انها صاحبتى ومش هانختلف وينوبه ثواب وما الى ذلك

يالهوووووووووووووى لو كان طاوعنى ؟

ما علينا

استهدى بالله كده وركز انت بس وفرحنا بأول عنقود عنب محصرم حتى وبعدين ابقى ادلى بدلوك فى الموضوع ده

ابو عمااااار ... bv:- bv:- bv:-

مصريه وضحا وذهبيه ... bv:-

مكاوى وسيمبا ....مش هاتجبوها لبر انا عارفه

سمبا خللى بالك الانذار الخمنتاشر عندك ميول عدوانيه تجاه اخلاصك لام فرح ....وقد اعذر من انذر هبلغ السلطات فى مصر

مكاوى رفيج صديج انت مال سلمى وام سلمى لا تجرجر وايد وكش ملك

اما عن شخصى بقى يا ساده يا كراام

" لو حدث ورأيت على غفله زوجى الحبيب وهو بصحبه فااااتنه مش اى حاجه " اومال هيسبنى ويقعد معاها ليه ؟؟؟

فده هايكون ااااااااااااخر يوم

فى عمرى

بجد

لانى مش هاستحمل بوتيتن

ممكن اطب ساكته

مش هالحق افكر او استفسر او ابرر او التمس ولا حاجه من دى

وعلى فكره

مايهونش على برده اقتله

قطيعه الحب وسنينه محدش بياكلها بالساهل :wub:

رابط هذا التعليق

اغابى

اناتهت بجد

كنت داخله ارمى قنبله وامشى عشان عاوزه انام

طيرتوا النوم من عينى

مش عارفه ارد علىى مين ولا مين

اللى هافتكره بقى وبعدين احط رائى الخاص فى الاخر

اولا اوزاوز ...الفكهانى بتاع الموضوع ده .ياعنى ياسى اوزاوز لما يبقى معاك تفاحه وتبص للجميز من باب التغيير او كسر الملل فكرتنى بفيلم رامى الاعتصامى قول عااااتشيف كده ؟؟

متهيألى بقى انا ابص بس للفراولايه ولا للمانجيه اللى مش بتاعتى ..هابص بس عينى فيهابقى ريقى جرى عليها بس فى الاخر المانجه مش بتاعتى هتلاقيك راجع للبرتقانه بتاعتك فاهمنى ؟ يعنى جميزه حلالى ولا مانجه محرمه على

ومن رضى بقليله عااااش ولا هاااااااااااااا bsh:)

وانت يا عنبو ياعريس الهنا ياللى لسه بنقول يا هادى ؟؟؟

تعدد ليه بس؟

ولا تخون ليه من اصله ؟

بينى وبينك اول حياتنا الزوجيه كنت بقل زيك كده ..لدرجه ان فيه واحده صاحبتى فلسطينيه كانت اكبر منى سنا وكنت بالسعوديه وانت عارف الجو الدينى والروحانى عاااالى اوى

قعدت امهد لزوجى وارشح له العروسه على اساس انها صاحبتى ومش هانختلف وينوبه ثواب وما الى ذلك

يالهوووووووووووووى لو كان طاوعنى ؟

ما علينا

استهدى بالله كده وركز انت بس وفرحنا بأول عنقود عنب محصرم حتى وبعدين ابقى ادلى بدلوك فى الموضوع ده

ابو عمااااار ... bv:- bv:- bv:-

مصريه وضحا وذهبيه ... bv:-

مكاوى وسيمبا ....مش هاتجبوها لبر انا عارفه

سمبا خللى بالك الانذار الخمنتاشر عندك ميول عدوانيه تجاه اخلاصك لام فرح ....وقد اعذر من انذر هبلغ السلطات فى مصر

مكاوى رفيج صديج انت مال سلمى وام سلمى لا تجرجر وايد وكش ملك

اما عن شخصى بقى يا ساده يا كراام

" لو حدث ورأيت على غفله زوجى الحبيب وهو بصحبه فااااتنه مش اى حاجه " اومال هيسبنى ويقعد معاها ليه ؟؟؟

فده هايكون ااااااااااااخر يوم

فى عمرى

بجد

لانى مش هاستحمل بوتيتن

ممكن اطب ساكته

مش هالحق افكر او استفسر او ابرر او التمس ولا حاجه من دى

وعلى فكره

مايهونش على برده اقتله

قطيعه الحب وسنينه محدش بياكلها بالساهل :wub:

الف بعد الشر عليكي يا مدام قلب ابيض

ماهو الحنية اللى احنا فيها دى هى اللى مطمعة الرجالة فينا

بس برضوه كل ردود الستات ما بينا اطب ساكتة او كرامتى بتوجعنى هو مفيش ست ردت لغاية دلوقتى بازازة مية نار ولا حتى شوية بنزين وعود ثقاب - حلوة عود ثقاب دي لغة عربية

ياللى ما فى ست فرحت قلبي واتكلمت بالمنطق شوية - اننا نقعدة ونتفاهم واشوف انت ليه عملت كدا

او ليه اخدت القرار داه او انا كنت مقصرة معاك فى ايه

ايه الستات اللى ما عندهمش غير اعصاب حنينة وشوية كرامة

مفيش حلول تانية ولا هو خلص الكلام

فينك يا ام كريم

ياللى ما سمعت صوت راجل واحد

يقول انا لو فكرت ابص لواحدة تانية او اتجوز تانى

وانا متخيل ممكن يحصل لمراتى ايه انا ممكن اموت من زعلى عليها واذبح نفسي باقرب سكينة انى فكرت ازعلها فى يوم

رابط هذا التعليق

اول صورة انتي حطاها في الرجالة أهم تعليقي عليها زي الكومبارس المتكلم في فيلم عريس من جهة أمنية في اول الفيلم لما قال لعادل أمام

لأ بقي من حقه أنه يبص

من حق كل مواطن أنه يبص

يا سلام يا سمبا

بقى من حق كل واحد انه يبص

يعنى داه تبرير ولا ايه -

لكن ايه رايك يا سمبا

فى صورة اللى واخد العجلة بتاعته فى حضنه جوة الخيمة

وخايف عليها

مش حرام عليه

:protest:

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...