اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حد سافر على مصر للطيران قريب يقولي الوزن الزائد بكام للكيلو؟؟؟

Recommended Posts

يا ريت لو حد سافر على مصر للطيران يعرفني الوزن الزائد بكام؟؟؟؟؟

لاني عروسه و مسافره لزوجي و معايا وزن زائد كتير

و هل ممكن عمال المطار ياخدوا فلوس و يعدوني من غير حساب الوزن الزائد؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

يا ريت لو حد سافر على مصر للطيران يعرفني الوزن الزائد بكام؟؟؟؟؟

لاني عروسه و مسافره لزوجي و معايا وزن زائد كتير

و هل ممكن عمال المطار ياخدوا فلوس و يعدوني من غير حساب الوزن الزائد؟؟؟؟؟

ليس من الضروري احضار اشياء كثيره و تحميلها علي الوزن الزائد .. كل شيء متاح سواء كنتي مسافره الي السعوديه او اي دوله خليجيه اخري.. كما ان دفع مبلغ لموظف المطار حتي يتغاضي عن الوزن الزائد يعتبر رشوه .. و يساعد علي تفشي الفساد الذي نعاني منه جميعا ..

شكرا

رابط هذا التعليق

ممكن يعدوا حضرتك لحد 40 ك ... وتاخدي كمان شنطة صغيرة حوالي 10 كيلو وإنتي طالعه الطيارة

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

ممكن يعدوا حضرتك لحد 40 ك ... وتاخدي كمان شنطة صغيرة حوالي 10 كيلو وإنتي طالعه الطيارة

الوزن ده فى الاوقات العادية ... ام فى ايام الحج او العمرات الشهيرة ..... يتقلص الى 20 كج .... كما يتم دفع حوالى 40 جم على كل كج زائد ............ وفى الاخر بتبقى نصيب والله .......!!!!

نعيب زماننا والعيب فينا .... وما لزماننا عيب سوانا

ونهجوا الزمان بغير حق .... ولو نطق الزمان لنا هجانا

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

الكيلو الزياده على مصر للطيران 5 دولار او ما يعادله بالعمله المحليه للبلد المسافر منه

وشروط الوزن لمصر للطيران 20 كيلو على الوزن وخمسه كيلو معك على الطائره

رابط هذا التعليق

السفر على مصر للطيران اليومين دول بقى أخر قلة أدب

فمن أول نوفمبر 2010 حددوا الوزن المسموح به 20 ك .. ولو جرام زيادة بيحاسبوك عليه ... الكيلو الزيادة بـ 45 ريال .. وبعيني شوفت الأسبوع اللي فات ناس بتعيط لإنها دفعت الوفات على كلام فارغ وملابسها الشخصية .. وبعيني شوفت ناس طلعت الحاجه من الشنط رمتها في الزبالة ...

وطبعاً لك شنطة صغيرة في حدود 8 ك تاخدها الطيارة ..

النظام حلو .. صح ؟

لكن لما يكون هناك منافس بنفس سعرك وبيعدي وزن لحد 40 ك بدون مشاكل بيزيد لخمسين لو مشترك في نظام الفرسان عن طريق الموقع الألكتروني للخطوط السعودية وده مجاني .. .. يبقى الموضوع تخلف وغير مدروس بالمره لإنك بتهدية ميزة تنافسية على طبق من فضة وبتقول للناس ما حدش يهوب الناحية دي ...

مش لسه بنتكلم عن النظام ؟ .... طب قعدت في مصر أيام قليلة وأنا راجع كنت مفتري ومعايا 45 ك ..... وهي هي مصر للطيران ... ولا حد قال لي بخ حتى وعديت زي السكينة في الجاتوه ...

يبقى نظام إيه بقى ده ؟

أه صحيح .. نسيت أقول لكم إني وصلت مطار الرياض قبل إقلاع الطيارة بساعة ونصف كعادتي يعني لأني ما بأحبش الأنتظار .. لقيتهم طلعوا وسابوني ... أه والله .. وخدت الميكروباص اللي بعده في نفس اليوم .... شيء عجيب والله ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

اشترك فى الكارت الخاص بمصر للطيران لانه مع عدد الأميال والسفريات بيعطيك وزن زائد وفي بعض الأحيان يعطيك تذكرة اياب وذهاب مجانا او خفض على تكلفة تذكرة

بس ده من فترة معرفش دلوقتي بعد اللى حصل فى مصر اتغيرت وولا لأ

رابط هذا التعليق

كارت EGYPT AIR PLUS

يعطيك 5 كيلو زيادة في الوزن بالنسبة للكارت الأزرق ومن دون شروط اما بالنسبة للكارت الفضي بتحصل علي زيادة 20 كيلو والكارت البلاتيني يعطيك اضافة اخري 20 كيلو فيصبح الوزن النهائي 60 كيلو للمسافر

رابط هذا التعليق

لكن لما يكون هناك منافس بنفس سعرك وبيعدي وزن لحد 40 ك بدون مشاكل بيزيد لخمسين لو مشترك في نظام الفرسان عن طريق الموقع الألكتروني للخطوط السعودية وده مجاني .. .. يبقى الموضوع تخلف وغير مدروس بالمره لإنك بتهدية ميزة تنافسية على طبق من فضة ..

الخطوط السعودية اصبحت مثل مصر للطيران

20 كيلو زى ما مكتوب على التذكرة و 10 كيلو لمشتركى الفرسان

لا إله إلا انت سبحانك إنى كنت من الظالمين

رابط هذا التعليق

لكن لما يكون هناك منافس بنفس سعرك وبيعدي وزن لحد 40 ك بدون مشاكل بيزيد لخمسين لو مشترك في نظام الفرسان عن طريق الموقع الألكتروني للخطوط السعودية وده مجاني .. .. يبقى الموضوع تخلف وغير مدروس بالمره لإنك بتهدية ميزة تنافسية على طبق من فضة ..

الخطوط السعودية اصبحت مثل مصر للطيران

20 كيلو زى ما مكتوب على التذكرة و 10 كيلو لمشتركى الفرسان

رابط هذا التعليق

واحد قريبى كان طالع بوزن زائد دفع 250 جنيه على 5 كيلو زيادة يعنى تقريبا 50 كيلو زيادة

بس ممكن تحطى شنطة هاند باج لوحدها ويكون فيها الجات اللى مش مهمة قوى

وتخليها احيانا بيكون فى حد طالع فاضى تحطى شنطتك معاه

رابط هذا التعليق

صديق لية كان مسافر الاسبوع الماضى على مصر للطيران وقالى انهم كانوا بيسمحوا لغاية 30 كيلو

شكرا على الافادة

كده زى الفل

وطني لو شُغلت بالخُلدِ عنه… نازعتني إليه بالخُلدِ نفسي

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

صديق لية كان مسافر الاسبوع الماضى على مصر للطيران وقالى انهم كانوا بيسمحوا لغاية 30 كيلو

يارب يكون الكلام ده صحيح لأني راجع مصر أجازة خلال ١٠ أيام ان شاء الله ومعايا كارت مصر للطيران الأزرق يعني ٥ كيلو زيادة يبقة كله تمام (يا جماعة بجد كارت مصر للطيران مفيد جدا ، انا عارف انه مش بيدي زيادة في الوزن قد كارت الفرسان بتاع الخطوط السعودية بس عامة هو لتشجيع السفر علي مصر للطيران ) دعم المنتج المصري بقة هههههههه

رابط هذا التعليق

يارب يكون الكلام ده صحيح لأني راجع مصر أجازة خلال 10 أيام ان شاء الله ومعايا كارت مصر للطيران الأزرق يعني 5 كيلو زيادة يبقة كله تمام (يا جماعة بجد كارت مصر للطيران مفيد جدا ، انا عارف انه مش بيدي زيادة في الوزن قد كارت الفرسان بتاع الخطوط السعودية بس عامة هو لتشجيع السفر علي مصر للطيران ) دعم المنتج المصري بقة هههههههه

اطمن على الاخر

لسة من كام يوم مسفر المدام وكنت مظبط الشنطة على 30 كيلو و مكنش فى اى مشكلة ومتهيلى انى لو كنت زودت كمان مكنش هيقول حاجة

اعتقد التشديد بيكون بس ايام الحج والعمرة

سبحان الله وبحمده --- استغفر الله العظيم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...