اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

دورة مبسطه ومعلومات عامه عن فوركس Forex ( بورصة العملات الاجنبية )

Recommended Posts

• بعد 2 شهور...
  • الردود 208
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

• بعد 1 شهر...

- وبعدين يامعلم سرؤال كده على جنب لو انت يعني عندك استراتيجة لا تخر الماء كما اعلم...ليه لم تصبح مليونير وتسيب بن لادن والسعودية اللي انت بشتغل فيها بدل وجع القلب ده :closedeyes: ....

ابو ريم لو انت متعلق في البورصة قول لي وضعك وان اساعدك

اما عن نجاحي انا

فكنت والله مش حابب افتح السيرة لكنك انت فتحتها

تفضل ده لينك اونلاين لاحد الحسابات يوضح نجاح الاستراتيجيه اللي عمال اشحت منكم حد يسالني عنها والكل متكبر :happy:

http://www.myfxbook.com/members/hawash78/touareg-m/99438

http://www.myfxbook.com/members/hawash78/touareg-ml/125448

اولا اشكرك على مشاعرك...بالنسبة للبورصة انا مفيش مشكلة عندي لاني تعودت ان الناس هي اللي بتسألني وعلى فكرة...انا معرفي مشهور جدا في المنتديات السعودية ولو اني بقالي عدة شهور ...متوقف، وتركيزي الان على البورصة القطرية

- لكن سؤالي لك في الفوركس لو عاوز..تفيدني..وبالمرة اشوف تجربة عملية تثبت لي على الاقل رؤيتك لاسواق العملات

- سؤالي هو : افترض اني او اي احد من اعضاء المحاورات معاه مبلغ من المال بالجنيه المصري وعاوز بدلا من الدخول في مسألة بيع وشراء العملات بالطريقة المعتادة المتعارف عليهاالكترونيا عن طريق وسيط ..فلنفرض انه عاوز يروح يشترى عمله مثل اليورو او الدولار..يدا بيد من اي شركة صرافة ثم يتركها حتى يرتفع سعرها ويقوم يبيعها يدا بيد ايضا وبذلك يتجنب شبه الحرام

فالان بماذا تصنح هل الان يمكن شراء اليورو او الاسترليني على اساس انهم على المدى القريب ( من شهر الى 3 شهور ) هم اقرب الى الارتقاع من المستويات الحالية عند 1.4270 لليورو مثلا ، فهل طريق اليورو خلال الشهر او الشهرين القادمين هو اختراق 1.4550 ومنها الى 1.47 او 1.48 ام ان هبوط اليورو وكسر 1.4250 ومنها الى 1.40 وما اسفلها هو الاقرب

مش عارف تقدر تفيدني وتفيد الاعضاء في اجابة هذا السؤال..

واخيرا هل تتوقع انخفاض الدولار خلال هذا الشهر امام باقي العملات ام لا..والى اي مدى تقريبا.....

وشكرا مقدما...

اشكرك ابو ريم على ثقتك

انا كتبت هنا طريقه رقميه تماما غير مرتبطه بالتحليل الاساسي الذي يخدعا لجميع غالبا ويكون معرض لمضاربات عنيفه قد تسحق تحتها صغار المتداولين

عشان كده صدقني انا ممكن اجيبلك تحليل فني للدولار زي ما انت عاوز واعطيك نقاط دعم ومقامه ونقط دخول وخروج بس حنقع في نفس المشكلة وهي ان كبار صناديق الاستثمار والدول وكبار المحافظ حتدخل قبلك ان لم تكن قد دخلت بالفعل لكي تبيع عليك عن مناطق دخولك

لو ليك اي استفسار عن الاستراتيجيه انا جاهز

ان شاء الله ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

- وبعدين يامعلم سرؤال كده على جنب لو انت يعني عندك استراتيجة لا تخر الماء كما اعلم...ليه لم تصبح مليونير وتسيب بن لادن والسعودية اللي انت بشتغل فيها بدل وجع القلب ده :closedeyes: ....

ابو ريم لو انت متعلق في البورصة قول لي وضعك وان اساعدك

اما عن نجاحي انا

فكنت والله مش حابب افتح السيرة لكنك انت فتحتها

تفضل ده لينك اونلاين لاحد الحسابات يوضح نجاح الاستراتيجيه اللي عمال اشحت منكم حد يسالني عنها والكل متكبر :happy:

http://www.myfxbook.com/members/hawash78/touareg-m/99438

http://www.myfxbook.com/members/hawash78/touareg-ml/125448

اولا اشكرك على مشاعرك...بالنسبة للبورصة انا مفيش مشكلة عندي لاني تعودت ان الناس هي اللي بتسألني وعلى فكرة...انا معرفي مشهور جدا في المنتديات السعودية ولو اني بقالي عدة شهور ...متوقف، وتركيزي الان على البورصة القطرية

- لكن سؤالي لك في الفوركس لو عاوز..تفيدني..وبالمرة اشوف تجربة عملية تثبت لي على الاقل رؤيتك لاسواق العملات

- سؤالي هو : افترض اني او اي احد من اعضاء المحاورات معاه مبلغ من المال بالجنيه المصري وعاوز بدلا من الدخول في مسألة بيع وشراء العملات بالطريقة المعتادة المتعارف عليهاالكترونيا عن طريق وسيط ..فلنفرض انه عاوز يروح يشترى عمله مثل اليورو او الدولار..يدا بيد من اي شركة صرافة ثم يتركها حتى يرتفع سعرها ويقوم يبيعها يدا بيد ايضا وبذلك يتجنب شبه الحرام

فالان بماذا تصنح هل الان يمكن شراء اليورو او الاسترليني على اساس انهم على المدى القريب ( من شهر الى 3 شهور ) هم اقرب الى الارتقاع من المستويات الحالية عند 1.4270 لليورو مثلا ، فهل طريق اليورو خلال الشهر او الشهرين القادمين هو اختراق 1.4550 ومنها الى 1.47 او 1.48 ام ان هبوط اليورو وكسر 1.4250 ومنها الى 1.40 وما اسفلها هو الاقرب

مش عارف تقدر تفيدني وتفيد الاعضاء في اجابة هذا السؤال..

واخيرا هل تتوقع انخفاض الدولار خلال هذا الشهر امام باقي العملات ام لا..والى اي مدى تقريبا.....

وشكرا مقدما...

اشكرك ابو ريم على ثقتك

انا كتبت هنا طريقه رقميه تماما غير مرتبطه بالتحليل الاساسي الذي يخدعا لجميع غالبا ويكون معرض لمضاربات عنيفه قد تسحق تحتها صغار المتداولين

عشان كده صدقني انا ممكن اجيبلك تحليل فني للدولار زي ما انت عاوز واعطيك نقاط دعم ومقامه ونقط دخول وخروج بس حنقع في نفس المشكلة وهي ان كبار صناديق الاستثمار والدول وكبار المحافظ حتدخل قبلك ان لم تكن قد دخلت بالفعل لكي تبيع عليك عن مناطق دخولك

لو ليك اي استفسار عن الاستراتيجيه انا جاهز

ان شاء الله ,,

ياتيمور يااخويا مسألة المقاومات والدعوم والتحليل الفني دي انا اقدر اعملها ولكن طبعا انت ممكن تكون افضل مني

بس انا باتكلم على طريقة تانية انا قلت لك عليها

تشتري يدا بيد وتترك المبلغ لفترة على اساس تحليلك الاساسي والفني وكل الاستراتيجيات الللي انت تعرفها

واللي عن طريقها مفروض انك تبقى عارف او متوقع بنسبة كبيرة السعر رايح فين الفترة القريبة القادمة

فلذلك اريد توجه اليورو او الاسترليني لفترة الشهر القادم ..هل الغالب هو الصعود للمناطق التي ذكرتها ام الهبوط...وياريت فقط تقولي كلمتين تدعم بهم رأيك..على اساس انا سأثق في تحليلك وليس من المهم ان افهمه انا واراه بعيني

تحياتي لك مقدما وشاكرا مجهودك

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

طب ممكن تديني اي حل للبورة عشان ديه هتجنني و يا ريت لسهم طلعت مصطفي....... و هل الطوارق هي هي السوبلكس؟؟ .......... شكراا مقدما استاذ تيمور

رابط هذا التعليق

يعني ايه ( البوره ) يا مارسيليا انا مش عارفها

بالنسبه لسهم طلعت مصطفى برضوا انا مش شغال في البورصة المصرية لكن

حقول لك على طريقه عاوزه منك متابعه وتركيز

دي بنستخدمها عند توقع حدوث رالي قوي جدا ناتج من خبر زي اللي طلع بتاع تصنيف امريكا

ولنفترض اننا حنشتغل على اليورو

انت بتشوف سعر الاغلاق كام

وليكن عند 1.4500 مثلا

حتضع سعر شراء معلق عند سعر 1.4550

تيك بروفيت 50 نقطه ,,

وتضع سعر بيع معلق عند 1.4450

تيك بروفيت 50 نقطة

طبعا المفترض ان السعر سيسلك احد الاتجاهين فيقوم مباشرة بتفعيل الصفقة ومن ثم التوجه الى الهدف المرسوم مادام الخبر قوي ,,

طيب

افرض عمل الدنيئة وفعل الصفقة ثم عكس اتجاهه !!

هنا بقى تظهر قوى استراتيجية سوبلكس

لانك ستقوم فور تفعيل الصفقة بفتح صفقة معلقة بقيمة مضاعفة على بعد 50 نقطة في عكس اتجاه الصفقة الاولى بمعنى

نفرض مثلا ان السعر نزل الى 1.4450

وفعل صفقة البيع

ثم خلف اتجاهه وصعد حتى وصل الى سعر 1.4500

وقتها سيجد صفقة الشراء في انتظاره

ستغلق صفقة البيع عند نفس النقطة على خسارة 50 نقطة

وصفقة الشراء لانها مضاعفة فسيكون مكسبها عند 1.4550 هو 100 نقطة

يبقى صافي الربح هو 50 نقطة

جدير بالذكر ان الاستراتيجيه دي مخصصة فقط عند حدوث راليات قوية يسلك خلالها الزوج ترند قوي وصريح

لكن اوعى تستخدمها والدنيا هااااااادئة وما فيش اي اخبار او محفزات للسوق

تحيتي ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

ههههههههههه انا قدي البورصة..... شكرا لشرحك استاذ تيمور ...طب ايه الفرق بينها و بين الطوارق مع ان حضرتك قولت ان الطوارق بنستخدمها في كل الظروف و مبنهتمش بالخبار ........ ملحوظة يا استاذ تيمور استاذ تيموراستراتيجية الطوارق حضرتك مشرحتهاش كلها لمل مثلا السعر ينزل ل90% ازاي نطلع بمكسب.... تحيتي لحضرتك

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

مشكور على المجهود الرائع ده يا ترى فى تكمله للدوره ولا خلاص خلصت كان لى استفسار من حضرتك وعايزك ترد عليه ضرورى عشان احتمال اشتغل فى شركه بورصه العملات الاجنبيه وعايز حضرتك تفدنى

Magic

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...