اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يا رايحين للنبى الغالى

مغتربة

Recommended Posts

أكبر حلم في حياتي إني أروح أحج ...

من سنين كنت بابكي معرفشي ليه لما أشوف منظر الكعبة في التلفزيون و كنت بدعي ربنا يكرمني بزيارتها ، مش عارف كنت حاسس إن اللي هناك دول جنب الكعبة دول ناس ربنا اصطفاهم و أكرمهم بزيارة بيته الحرام و انا من كترة ذنوبي حاسس إني ماستاهلش الشرف ده ( ده كان احساسي) .. و من سنتين في مصر نويت اعمل عمرة و كنت منتظر كام شهر أكمل مبلغ معايا و سبحان الله قبل ما أكمل المبلغ جت لي دعوة زيارة عمل من شركة في الرياض عرفتهم قبلها بشهر بس ، تخيلوا دعوة مدفوعة بكل التكاليف و كمان فيه مكافأة سفر من الشركة في مصر ... الغريبة كنت مفروض أسافر مع واحد زميلي من شركتي لزيارة الشركة السعودية و بعتوا لينا فعلا دعوتين على القنصلية السعودية في مصر و فوجئت إن زميلي مخدتش التأشيرة و سافرت لوحدي وعملت العمرة و صليت في الحرم خلف الشيخ ماهر المعيقلي ( احلى صوت سمعته في حياتي ) وصليت في المدينة خلف الشيخ الحذيفي ( أول من سمعته أذني و انا صغير من قراء السعودية ) احساس لا يوصف بكرم ربنا معايا ...

ياربي لك الحمد حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه ملئ السماوات و ملئ الأرض و ملئ ما بينهما و ملئ ما شئت من شيء بعد

ولسة طمعان في كرمك يا رب في أن تيسر لي حج بيتك الحرام .. فأنت سبحانك الحليم الكريم ...

اللهم يسر لنا جميعا حج بيتك الحرام

اللهم آمين

رابط هذا التعليق

• الردود 50
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكبر حلم في حياتي إني أروح أحج ...

من سنين كنت بابكي معرفشي ليه لما أشوف منظر الكعبة في التلفزيون و كنت بدعي ربنا يكرمني بزيارتها ، مش عارف كنت حاسس إن اللي هناك دول جنب الكعبة دول ناس ربنا اصطفاهم و أكرمهم بزيارة بيته الحرام و انا من كترة ذنوبي حاسس إني ماستاهلش الشرف ده ( ده كان احساسي) .. و من سنتين في مصر نويت اعمل عمرة و كنت منتظر كام شهر أكمل مبلغ معايا و سبحان الله قبل ما أكمل المبلغ جت لي دعوة زيارة عمل من شركة في الرياض عرفتهم قبلها بشهر بس ، تخيلوا دعوة مدفوعة بكل التكاليف و كمان فيه مكافأة سفر من الشركة في مصر ... الغريبة كنت مفروض أسافر مع واحد زميلي من شركتي لزيارة الشركة السعودية و بعتوا لينا فعلا دعوتين على القنصلية السعودية في مصر و فوجئت إن زميلي مخدتش التأشيرة و سافرت لوحدي وعملت العمرة و صليت في الحرم خلف الشيخ ماهر المعيقلي ( احلى صوت سمعته في حياتي ) وصليت في المدينة خلف الشيخ الحذيفي ( أول من سمعته أذني و انا صغير من قراء السعودية ) احساس لا يوصف بكرم ربنا معايا ...

ياربي لك الحمد حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه ملئ السماوات و ملئ الأرض و ملئ ما بينهما و ملئ ما شئت من شيء بعد

ولسة طمعان في كرمك يا رب في أن تيسر لي حج بيتك الحرام .. فأنت سبحانك الحليم الكريم ...

اللهم يسر لنا جميعا حج بيتك الحرام

اللهم آمين

بأذن الله ربنا هيكتبلك الحج اكتر من مره كمان..ويكتبهولى يارب

سألني

احدهم ما أكبر دولة في العالم.. قلت له وبكل فخر (مصر).. قالي انت ملكش في

الجغرافيا.. قولتله انت اللي ملكش في التاريخ

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

عندي تساؤل شاغلني أوي

هو ليه الواحد لما كان في مصر كان مشتاااااق أوي أوي للحرم و الكعبة و الزيارة و ولو حتى عمرة .. و لما جه السعودية حاسس ان الأمر عادي و ان الشوق مش زي ما كان هناك؟؟

هل عشان الذهاب للحرم من هنا سهل خاصة للي في جدة فالسهولة دي أفقدته سر و بريق الشوق ليه؟

هل القلب هو اللي مريض و لابد انه يشتاق في أي حالة و في أي وضع؟

حد عنده اجابة على سؤالي ؟ :sad:

مكاوى

استاذ مكاوى انا مع استاذ حسام فى رأيه..بس اكتر حاجه موافقه عليها ان فعلا فى مصر الروحانيات اكتر و المناخ الدينى ال بيتكون من خلال الاسره بيبقى عالى جدا..

يعنى دايما وانت فى مصر بتسمع اهلك سواء الوالد والوالده او الجيران والاعمام والعمات..الخ بيتكلموا دوما على رغبتهم فى الحج والعمره لو حتى هيروحوا مشى على ارجلهم ..المناخ ده بيعلى عندنا كلنا الرغبه دى..اما انت هنا لوحدك مطحون فى الشغل ليل نهار علاقاتك محدوده..مع انشغلات كثيره..كل ده بيقلل تفكيرك فى فكره الحج والعمره و ال بيعزز الموضوع ده اكتر ان عقلك الباطن عارف ان اى وقت تقرر تروح هتروح حتى لو دلوقت حالا عاوز تروح تصلى العشا فى الحرم ..كلها اقل من ساعه وتكون هناك

اما بقى على ان القلب مريض ...ده طبعا لاء لانه لو مريض ماكنتش اعترفت بكده ..دى بس نفسك اللوامه محسساك بتقصير بسيط

ربنا يجعل نفسنا من النفوس اللوامه..ويكتبلنا كلنا الحج يارب

سألني

احدهم ما أكبر دولة في العالم.. قلت له وبكل فخر (مصر).. قالي انت ملكش في

الجغرافيا.. قولتله انت اللي ملكش في التاريخ

رابط هذا التعليق

حقيقى تجربه جميله شاركتنا بها

انا عن نفسى اول مره اعرف عن تلك الطقوس و عن مواوويل التحنين تلك

حقيقى اضفت لى طاقه جديده جدا لشيىء اعشقه و هو التراث و اتمنى عليك ان لم يكن بها مشقه ان تتوسع قليلا فى شرحها و ان لم تحبذ ذلك هنا ففى موضوع مستقل

ارجو الا اثقل عليك و لكنى كمن وجدت كنزا لديك ( معلش شباطه اطفال استحملنا شويه ) :wub: :wub:

أنا اللى حقيقى مبسوط جدا لأن مداخلة الذكريات - التى كنت أعتقد أنها تسعدنى أنا فقط - قد أسعدتك ، وتقبلها الأخ الفاضل "أوزوزو" والأخت الفاضلة "مصرية متغربة" بقبول حسن وعبرا عن ذلك بالتقييم الإيجابى للمداخلة

كانت لى عمة أحببتها كثيرا .. وكانت تحج تقريبا كل سنتين .. فى السنوات التى لم تكن تحج فيها كانت تقود جلسات "التحنين" .. كان صوتها جميلا وأداؤها رائعا .. كانت "تحنن" والدموع تجرى على خديها .. أحببت جدا أن أستمع إليها وهى "تحنن" بأغنية أحمد عبد القادر "إمتى نعودلك يانبى" .. عارفة أحمد عبد القادر ؟ .. هو صاحب إحدى أشهر أغنيتين من أغانى رمضان .. أغنية "وحوى ياحوى .. رحت ياشعبان .. جيت يارمضان .. وحوينا الدار" .. الأخرى طبعا هى أغنية عبد المطلب "رمضان جانا وفرحنابه" .. كانت الأغنية تملأ البيت بشكل مستديم من خلال الجرامفون عندما يتوقف "التحنين" وتنصرف السيدات .. كانت كل سيدة تقول كوبليه والباقى يردوا عليها .. وكانت عمتى الله يرحمها هى من تبدأ دائما بمطلع الأغنية الذى يقول :

إمتى نعـود لك يـانبى ونمتع الأنظـار

والفرح يرجع يانبى والطبل والمزمار

لو تحبى تسمعى .. اتفضلى :

إمتى نعود لك يا نبي.mp3متى نعود لك يا نبي.mp3]

فى إحدى مرات حجها ذهبت مع والدى يرحمه الله - الذى كان يصغرها سنا - لوداعها فى السويس حيث كان الحج أيامها بالباخرة .. وكذلك ذهبت لاستقبالها هناك .. كان السفر من الاسكندرية للقاهرة بالقطار ثم قطار آخر من القاهرة إلى السويس .. سعادة لا أستطيع وصفها

وكان أحمد عبد القادر على حق .. فمن المنزل إلى محطة القطار ، زفة بالطبل والمزمار عند الذهاب .. وزفة مثلها من المحطة إلى البيت عند العودة

عند العودة كانت نساء وفتيات العائلة ينتظرنها على السلم .. وهات يا زغاريد .. وأذكر أجمل أغنياتهن التى كانت تقول :

ليلة بيضة وليلة نور

وش الحاجة طبق بنور

ثم يأخذنها إلى شقة الحريم ويكملوا أغانى .. أما الرجال فكان ينتظرهم المقرئ الذى يبدأ بالقرآن الكريم .. ثم قصائد المدح وأذكر ما كنا نرد به عليه فى مدحه وإن كنت لا أذكر ما كان يقول هو ، فقد كنت طفلا لا يستوعب القصائد .. فى إحدى القصائد كنا نرد : "ياسيد الكونين يا علم الهدى .. يامن لرب العالمين رسول" .. وفى قصيدة أخرى كنا نرد : "تركت الناس كلـَّهـُمو ورائى وجئت إليك"

وكانت عمتى الله يرحمها بعد الليلة ما تخلص تبدأ تفتح الشنط .. وكل واحد ياخد هديته وكل واحدة تاخد هديتها .. ولا زلت أذكر هداياها إلى الآن ..

ولكن كانت درة التاج "فى نظرى" هى قطعة قماش "شركسكين" زى بتاعة أخويا الكبير اللى كان فى كلية الحقوق وموصيها عليها .. دى بقى قماشة زى الحرير ولكنها سميكة شوية وكان اللون السائد منها هو الأبيض .. وفاكر لما رحنا أنا وهو نفصل الجاكتات .. دفع لى 2 جنيه وله 4 جنيه .. بس اللى كان مزعلنى هو أنه وصى الخياط يفصلهالى واسعة شوية :sad: .. جت على مقاسى بعد ما خلصت الاعدادية :) .. بس برضه كانت موضه .. وافتكر لما كنت ألبسها وأمسك الراكت "المضرب الخشب" وأقف قدام المراية وأقلد عبد الوهاب فى "عاشق الروح" :)

كفاية كده النهاردة ونبقى نكمل بإذن الله

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

حرااااااااااااااااااااام

بالله عليكم اخفوا التوبيك ده شوية

والله كل ما ادخل الاقيه ادامى بفتكر واتقطع ....

لا والاكادة كلامكم بيعلى الموضوع عندى اكتر ....

-----------------------------------------------

صباحكم ايمانيات ....تسرى فى دمائنا ....

رابط هذا التعليق

رايحه فين ياحاجه يام شال قطيفه

رايحه ازور النبي محمد والكعبه الشريفه

وللاسف مش فاكر بعد كده

دي زفة الحجاج للحاجة نعمة محمد القناوية يا ozoozo يا أخويا

وده رابط تحميلها , ربنا يوعدنا جميعاً وخاصة انتى يا shiko

/?mdvmwyiim4q

او

http://www.4shared.c...8/__online.html

مع تحياتي roseopen.gif

تم تعديل بواسطة nightmare

فداك أبي وأمي ونفسي ومالي يا رسول الله

http://www.youtube.com/watch?v=yOblBbK5FqI&feature=related

رابط هذا التعليق

ربنا يوفقك يااوزو

ربنا يوفقك يا مهندسة

ربنا يوفقك يابو عبد الله ( جوز مدام هند على)..هههههه

ربنا يكتبهالنا كلنا...يااااااااااارب

بس اللى يروح يدعيلنا بخيرى الدنياوالاخرة

ويدعى للمسلمين ان ربنا يكرمهم ويهديهم ..ويدعى لمصر ربنا يخرجها من الكبوة اللى بتمر بيها

واخيراا ربنا يتقبل

ولا تنسونا من صالح دعائكم

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

ما دام بقى بنتكلم عن اهازيج الحج

فدول بقى حبه اويهات سيناوى

رايحه وين ياحجه

يا ام الشال قطيفه

رايحه أزور النبى

ومكه الشريفه

هاى هوووى

باب السما منوره

وضاويه ضو الشمعه

يابخت من زارك يانبى

وادى فروض الجمعه

* * *

رايحه وين ياحجه

فى وسط البحورٍ

رايحه أزور النبى

وأزمزم شعورى

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

ربنا يوفقك يااوزو

ربنا يوفقك يا مهندسة

ربنا يوفقك يابو عبد الله ( جوز مدام هند على)..هههههه

ربنا يكتبهالنا كلنا...يااااااااااارب

بس اللى يروح يدعيلنا بخيرى الدنياوالاخرة

ويدعى للمسلمين ان ربنا يكرمهم ويهديهم ..ويدعى لمصر ربنا يخرجها من الكبوة اللى بتمر بيها

واخيراا ربنا يتقبل

ولا تنسونا من صالح دعائكم

ربنا يوفقك ياميدو ان شاء الله

لك عندى واحدة خضرا عشان كنت عاوزة اديها لك دلوقت لاقيت الرصيد خلص

ربنا يكتبها لنا جميها وكل سنة وانتم طيبين

رابط هذا التعليق

لك عندى واحدة خضرا عشان كنت عاوزة اديها لك دلوقت لاقيت الرصيد خلص

ايوة ماهى بتيجى عندى انا وبتخلص

انما برة بتطلع زى الرز

هههههههههههههه

ماهو اصل فيه واحدة بنت حلال...بتدى ع المداخلة الواحدة كذا نيجاتيف ريبوتيشن

تقريبا نص ال - ريبوتيشن اللى عندى منها

شكرااااااا..يامدام هند وربنا يتقبل....

:) :)

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

• بعد 11 شهور...

http://www.youtube.com/watch?v=5lwdO6TcZEc

كل عام وانتم بخير

للاسف الواحد مهما يطلع الحج بيجي المعاد كل سنه وبرضه بيبقي عايز يطلع

ورغم تيسر الحج بالنسبه لي مجانا تقريبا كحج ديوتي مع الشغل

الا اني لن اذهب لاتاحه الفرصه للناس اللي ماحجتش

سمعت مره انه عشان المسلمين كلهم يحجوا عايزين 300 سنه

فياريت اللي طلع قبل كده يسيب فرصه لغيره

بعد اذن مغتربه اعدت رفع الاغنيه لان الموقع محجوب:blink:

تم تعديل بواسطة ozoozo

رابط هذا التعليق

ياريت الكل ينفذ الكلام ده لانه بجد مهم قوى الواحد بيشوف ناس حجة مره واتنين وتلاته واربعه وع ذلك كل سنه بتعمل شتى الطرق علشان تطلع تانى وتزاحم فى الناس وكأن ابواب الخير اقتصرت فقط فى الحج يا جماعه فيه ابواب كتير قوى اعتقد من وجهة نظرى انهم مية الف مره من الحج طالما اديت الفريضه يبقى نشوف غيرها فيه ملايين الشباب اليى مش لايقين يتزوج وفيه ملايين الارامل اليى عاوزين اعانات ليه مش نساعدهم وندى فرصه لغيرنا اليى محجش يطلع يحج وكلها ابواب خير

فى رمضان الواحد يروح ياخد عمره ويصلى هناك القيام مره واحده فقط ويسيب فرصه للناس اليى جايه من خارج المملكه علشان تاخد فرصتها لكن الواحد بيشوف مناظر فى الحرم لا تليق اطلاقا بالاسلام

للاسف الناس فاكره الدين بالكيلو وقاعده توزن ومش مهم بقى ناس تموت من الزحام ولا ناس تتفعص ولا اطفال تتوه فى الحرم عادى جدا مافيش مشاكل المهم انا اوزن طيب ياسيدى اوزن

يقول صلى الله عليه وسلم

من مشى في حاجة أخيه كان خيرا له من اعتكاف عشر سنين ومن اعتكف يوما ابتغاء وجه الله جعل الله بينه وبين النار ثلاث خنادق كل خندق أبعد مما بين الخافقين

الراوي: عبدالله بن عباس المحدث: المنذري - المصدر: الترغيب والترهيب - الصفحة أو الرقم: 3/344

خلاصة حكم المحدث: [إسناده صحيح أو حسن أو ما قاربهما]

تحياتى

عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

أنا بقى إن شاء الله رايح الحج لأول مرة هذا العام

دعواتكم بتيسيير الأمر والسفر والقبول

جزاكم الله خير أوزوزو وعنبو ..

بالفعل أجمل معاني الإيثار تعلمتها في أول عمرة وكان في المسجد الحرام في العشر الأواخر لما كانت الدعوة من أئمة الحرم لعدم الطواف بالنسبة لمن أدى عمرته حتى يتيح المجال لمن دخل الحرم الآن ويريد أن يتم عمرته ، وكذلك الدعوة لعدم الصلاة في ساحة الحرم حتى يتسع المجال للطائفين ، تعلمت وقتها أن هذا هو الإيثار الحقيقي

تحياتي وربنا يتقبل من الجميع ولا يقطع عهدنا بالبيت الحرام

رابط هذا التعليق

بالفعل أجمل معاني الإيثار تعلمتها في أول عمرة وكان في المسجد الحرام في العشر الأواخر لما كانت الدعوة من أئمة الحرم لعدم الطواف بالنسبة لمن أدى عمرته حتى يتيح المجال لمن دخل الحرم الآن ويريد أن يتم عمرته ، وكذلك الدعوة لعدم الصلاة في ساحة الحرم حتى يتسع المجال للطائفين ، تعلمت وقتها أن هذا هو الإيثار الحقيقي

مبارك ان شاء الله يااستاذ غريب

ربنا ييسر لك الامور والاحوال

وان شاء الله ربنا يتقبل من حضرتك وكافة المسلمين

حج مبرور وذنب مغفور باذن الله

رابط هذا التعليق

ياريت الكل ينفذ الكلام ده لانه بجد مهم قوى الواحد بيشوف ناس حجة مره واتنين وتلاته واربعه وع ذلك كل سنه بتعمل شتى الطرق علشان تطلع تانى وتزاحم فى الناس وكأن ابواب الخير اقتصرت فقط فى الحج يا جماعه فيه ابواب كتير قوى اعتقد من وجهة نظرى انهم مية الف مره من الحج طالما اديت الفريضه يبقى نشوف غيرها فيه ملايين الشباب اليى مش لايقين يتزوج وفيه ملايين الارامل اليى عاوزين اعانات ليه مش نساعدهم وندى فرصه لغيرنا اليى محجش يطلع يحج وكلها ابواب خير

يعنى لو واحد بيحج كل سنة وفى نفس الوقت بينفق عالمساكين والارامل يبقى كدة كويس وبيس من وجهة نظرك؟

انا بصراحة مش شايف تعارض بين ان الواحد يحج كل سنة وان فيه فقرا ومساكين - هذه نقرة وتلك نقرة اخرى

وللاسف يا محمد وجهة نظرك مغلوطة وليس لها اساس فى الدين ولا من الصحة ولا من حسابات العقل

ومفيش حاجة فى الطاعات اسمها الإثار (دى من الحجات اللى الناس فاهماها غلط عن مسالة الايثار)

يعنى مينفعش اسيب الصف الاول لواحد تانى عشان اؤثره على نفسى

ومينفعش اسيب الحج عشان خاطر واحد تانى

----------------

الحج المبرور ليس له ثواب الا الجنة طبعا غير مغفرة الذنوب واستجابة الدعاء - هل اطعام المساكين فى ثوابها هيبقى بنفس القوة؟؟؟

عن نفسى لو قدامى فرصة احج كل سنة هحج حتى لو انا عارف ان فيه شخص تانى مش هيطلع بسببي (ولحد دلوقتى ملقتش حاجة فى الدين تقولى غير كدة)

معظم الشيوخ والعلماء المعروفين بيحجوا كل سنة وده مش عيب بالعكس حاجة مستحبة

ورغم تيسر الحج بالنسبه لي مجانا تقريبا كحج ديوتي مع الشغل

الا اني لن اذهب لاتاحه الفرصه للناس اللي ماحجتش

بعد اذن مغتربه اعدت رفع الاغنيه لان الموقع محجوب

اوزوزو انا لو منك هطلع ودى مش مبررات انك تضيع الفرصة العظيمة دى

وممكن تراجع علماء فى الدين فى المسالة دى وتشوف رايهم ايه بس ميكونوش سعوديين عشان هيقولولك متحجش الا كل خمس سنوات :P

الغريب

مرسلة اليوم, 12:21 PM

الف مبروك عالحج وربنا يتقبل باذن الله ويجعله حج مبرور وذنب مغفور

وربنا يتقبل منك

فى وقت الحج مش هبقى متواجد فى السعودية بس انت معاك رقمى السعودى وهيبقى شغال تجوال لو احتجت اى حاجة انا تحت امرك وبالتوفيق باذن الله

------------------

عايز اضيف حاجة كمان ان يا جماعة مكة بتساع اكتر بكتير من العدد المقرر

كل سنة الاعداد ماشاء الله بتزيد وبسبب التخطيط الكويس لوزارة الحج للمشاعر والمشروعات الكبيرة وتوسيع مبنى الجمرات خلت الموضوع اسهل

يعنى لو العدد بدل 3 مليون بقى 3 مليون و100 الف او 200 الف اللى هما شوية الاغنيا اللى بيحجوا كل سنة

الموضوع هيساع طبعا والامور هتمشى بيس

ومفيش حد بينوى الحج ربنا بيرجعه من غير ميحج

كل الناس بتحج

اللى قدامه فرصة انه يحج يا شباب وميترددش وكنت كتير بسمع قصص عن علماء وتابعين بيحجوا كل سنة

ولو حد كان عايز يقنن الحج لفعلها عمر بن الخطاب (اللى اعرفه ان عمر بن الخطاب حج مرات كتيرة) ولنهى عنها الرسول صلى الله عليه وسلم

------------------

ولو حد موافق انه يؤثرنى عليه وشايف ان كدة صح يعنى انا موافق smk: (ناس طيبين اوى)

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

بعد العام الهجري 1423 الموافق2003 ميلادي وبعد رجوع زوج اختي من الحج لهذا العام قال لي انه سيقدم اوراقي لشركة السياحة التي حج من خلالها

لكني قلت له كيف انك تقدم اوراقي وانا لم اطلب منك ذلك

قال لي انني رايت لك رؤية انت واختك اللي هي زوجته انك تطوف بالكعبة واعتبرت هذه علامة لكي تؤدي الحج العام القادم وبالتالي لم اخذ موافقتك وقدمت اسمك لهم تلقائيا

قلت له لكني لا املك أي نقود من اجل الحج

رد عليّ وقال انوي انت وانا متاكد انك هاتدبر الفلوس طالما نيتك خالصة لله

المهم كان الحج بالنسبة لي حلم بعيد المنال وكنت اعتقد في داخلي ان الحج مكافاة عظيمة لي لا استحقها لانني حاولت اكثر من مرة من قبل وفشلت كل المحاولات السابقة لانها كانت تتعثر باسباب متعددة لذلك ترسب في داخلي هذا الاحساس

المهم وحتى لا اطيل عليكم قمت وعلى مر شهور السنة كل ما تتوافر لدي أي نقود زائدة عن الاحتياج ان اوردها لشركة السياحة الى ان جاء وقت حاسم جدا وهو انه تم تخفيض عدد الحجاج لشركات السياحة وبالتالي كان لابد من تخفيض العدد قلت لنفسي الظاهر مش مكتوبلي زي كل مرة

لكن جاءت لي مكالمة من صاحب الشركة يخبرني فيها بانني من الاسماء التي تم اختيارها هذا العام لانك لم تحج من قبل وكان هذا معيار مهم في الاختيار وعليك باكمال باقي المبلغ والاوراق طبعا ازددت سعادة لهذا الخبر والحمد لله دون ان ارتب كان الله قد دبر لي باقي المبلغ ولا ادري كيف تم هذا لكنها قدرة الله عندما يريد شيئا فلابد له وان يتحقق

ظللت اكمل الاجراءات لكني كنت دائما اشعر بشعور خفي بانني لن احج ولن اشاهد الكعبة ولن اطوف بها ولن ولن

كنت اشعر بان هذا كله لن يتحقق

الى ان جاء موعد السفر وودعت زوجتي واولادي واهلي بالبكاء والدموع فانا اول مرة ابعد عنهم فترة طويلة بالنسبة لي وظل نفس الاحساس يراودني الى ان وصلت الى مكة وكنت بملابس الاحرام التي كنت ارتديها لاول مرة ولا اعرف كيف ارتديها الى ان جاء اخ جليل وهو بالمناسبة الشقيق الاكبر للشيخ ياسر برهامي وهو الدكتور جمال برهامي الذي شرح لي كيف ارتديها بطريقة عملية الى ان جاءت اللحظة الحاسمة وهي اتجاهي للطواف بالكعبة والتي كانت بالنسبة لي حلم صعب المنال وظللت افكر ماذا سافعل عندما اشاهد الكعبة وظلت تراودني ردود افعال كثيرة

ها انا ذاهب الى الكعبة هل سأموت قبل ان اراها وانا في طريقي اليها

إحساسي رهيب ولا استطيع وصفه بصراحة لكني استطيع ان اشرحه ببساطة شديدة وهي انني توضأت اكثر من ثلاث مرات وكل مرة ادخل دورة المياة واقضي حاجتي لعدم قدرتي علي التحمل وكانت تغلبني كمية مشاعر لا يمكن وصفها ضحك وعياط وقلق واتزان

الى ان شاهدت الكعبة لاول مرة في حياتي ساعتها تاهت كل الدعوات والكلمات التي كنت احاور نفسي بها وما جهزته من كلمات واختلطت دموعي بضحكاتي ولا ادري ماذا قلت سوى قول اتذكره وهو الحمد لله علي ما انعمت به عليّ

ثم اندمجت في مناسك العمرة

في الطواف ثم السعي بعد ذلك وخرجت وقد انهكت قواى من الزحام الشديد ثم قصرت شعري وتحللت من احرامي ومكثت فترة حوالي عشرة ايام للعبادة والذكر بين الاقامة في المسجد الحرام ومراجعة حفظي من اجزاء كتاب الله والغريب في الامر انني لم اعد اتذكر اولادي واهلي وكان كل همي هو ان انهل من الصلاة في المسجد الحرام قدر المستطاع حتى ان الاحتياجات الاساسية من طعام وخلافه لم تكن تشغلني اما اختي فقد تركت لها المجال ان تتعبد بطريقتها فقد كانت شبه مقيمة في المسجد الحرام وكنت اراها في المساء بعد صلاة العشاء وممارسة هوايتي في التسوق ففي ساعات قليلة عرفت الشوارع الرئيسية في مكة وكنت امشي فيها كأنني من ابنائها وعرفت المولات الكبيرة والمحلات الاخنان بتاعة المدينة فهذه هوايتي منذ زمن بعيد ولم استطع التخلص منها حتى في مكة

عندما انتويت الحج والعمرة كنت قد اتخذت قرارا حيويا وصعب بالنسبة لي وهي ان ابعد عن النقاش والجدال وان امارس شعائري في هدوء وسكينة دون الدخول في حوارات ونقاشات قد تفسد عليّ حجي واكظم غيظي وانفعالي السريع الحدوث لذلك انزويت جانبا وابتعدت عن أي نقاشات على الرغم من إثارتي العديد من المرات وكنت امنع نفسي قبل ان اخوض في نقاشات او حوارات قد تزيد غضبي وانفعالي

بالفعل كان الحج لي ادب وترويض للنفس على الطاعة وتنفيذ الطاعات فلن يضمن لي احد ان احج مرة ثانية فكان يجب ان احافظ على سلامة حجتي من الجدال المنهي عنه في الحج بامر من عند الله فاثرت السلامة وحاولت قدر المستطاع ان اضع نفسي في موضع يجعلني انساق الي الجدال وكثير من المواقف تعديتها بسلام الى ان جاءت ليلة سبعة من ذي الحجة

في هذه الليلة جمعنا مشرف الرحلة لامر هام وذلك بعد صلاة العشاء وبعد ان اجتمعنا وجدنا اخ فاضل جاء الينا وهو مصري مقيم في السعودية لإعطائنا محاضرة قوية عن الحج وظل يشرح لنا الاعمال التي سنقوم بها في خلال الايام القادمة واخذ الاخوة يسألونه عن تفاصيل دقيقة لكنه قال لنا جميعا ان الحج ممارسة وان الافضل ان تكون الممارسة خطوة خطوة وهو معنا لن يتركنا وسيكون معنا في كل خطواتنا القادمة بدلا من تعجل الامر والاسئلة التي ستكون الاجابة عنها اجابة عملية خلال الايام القادمة وقال انه سيرافقنا للحج كما حج رسول الله صلى الله عليه وسلم قدر المستطاع رغم وجود فتاوى كثيرة بالتيسير لكنه في إستطاعته ان يحج بنا كما حج رسول الله صلى الله عليه وسلم

ثم جاء يوم ثمانية من ذي الحجة وهو ما يطلقون عليه يوم التروية

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

ربنا ييسر لك الحج .. و يكتب لك القبول و كل اللي رايحين يحجوا السنة دي .. آمين .

تم تعديل بواسطة عبد الله غريب
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      فى حب الفنان الكبير سمير صبرى لا يختلف اثنان بداية من أصدقائه المقربين وجميع أهل الفن كبيرهم قبل الصغير جمعرض المقال كاملاً
    • Guest فنان
      0
    • 24
      اجدد ترحيبى بعودة حضرتك افتقدنا وجودك بيننا مدة طويلة جل ماارجوه ان تكون واسرتك الكريمة بالف خير كل سنة وحضرتك طيب
    • 0
      إلى أحمد الشحات إبن مصر الغالى .. دا لمّا شاف العلم بنجمته الزرقا عالى قال ده مكانه غلط والصح أهو فى بالى وطلع بإيد ورا رجل وهوه ما يبالى ومصر تدعى : يارب حافظ على عيالى وصل لحد العلم ونكـّسه قبالى واللى شافوه هللوا ، وينادو يا غالى تسلم إيديك يابطل ، يا أعز أبطالى علم العدو نكـّسه ، ورفع علم غالى علم بلدنا الحبيبه ، مكانه فى العالى
    • 2
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نداء عاجل وسريع لاخونا عماد حمدى (مش الممثل يا جماعة) ارجع فورا اللى قواعدك القديمة سالما بدل منرجعك بالقوة الجبرية والكتابة الفورية واللى ميعرفش عماد حمدى هو محاسب شطور (انا مشتغلتش معاه بس شكله بيقول كدة):) (والعبرة بـ قالوا له) استاذ سرحان عبد البصير :unsure: انسان طيب وجميل ومهذب وزكى وبيحب يساعد الناس على اد ميقدر (كلها انطباعات شخصية) وطبعا فيه ناس هنا تعرفه كويس اكتر منى بكتير......... انا مهما قولت مش هعرف اتكلم عنه كويس وليه مشاركات قوية جدا فى
  • أضف...