اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اقتلوا الفيس بوك انه حاجه يع يع

ozoozo

Recommended Posts

الحلقه دي شفتها في مصر النهارده بتتكلم عن الفيس بوك وجايبين اتنين كانوا ماشيين ورا سعد زغلول في المظاهرات يوضحوا للشباب اد ايه الفيس بوك ده كخ..كخ..كخ

http://www.youtube.com/watch?v=AVRs8aMRC9c

http://www.youtube.com/watch?v=vy-6sAYr-3M&feature=related

قمه الكوميديا والجهل اكنهم بيكلموا عيل صغير وبيخوفوه بالعو

اتفرجوا علي الجزء التاني في ضحك اكتر من الجزء الاول

تم تعديل بواسطة ozoozo

رابط هذا التعليق

ده ملخص للحلقه من مصراوي

بقلم:خالد البرماوي

يعرف أغلب صناع الإعلام أن المحتوى الترفيهي وخاصة الكوميدي منه هو الأصعب والأكثر تكلفة بين محتوى الإعلام المقروءة والمرئي والاليكتروني، ورغم الطبيعة الجادة والمحافظة التي يتصف بها برنامج "التوك شو" الشهير مصر النهاردة (البيت بيتك سابقاً) إلا أنهم استطاعوا بصورة عفوية أن يجعلوا حلقة" مزايا وعيوب الفيس بوك" واحدة من أفضل وأكثر حلقات الـ"توك شوز" الكوميدية في مصر على الأقل بالنسبة للشباب.

الفكرة جاءت - كما أتصور- من خيال فريق العمل، متبرعين بها بالطبع، فانا لا أؤمن بنظرية المؤامرة، الحلقة جاءت على خلفية حملة التضييق التي تقوم بها الحكومة حالياً، من غلق برامج وقنوات لتكتيف وتشويهه صورة أقلام صحفية شريفة، حتى الرسائل القصيرة الإخبارية فرضوا قيوداً عليها.. وتجاوباً مع هذه الحملة الشرسة.. أنبرا أحد أفراد فريق عمل "مصر النهاردة" ليكون ملكياً أكثر من الملك ولفت نظر المسئولين أن هناك رأس الفساد وبيت الداء المدعو "فيس بوك".

3_60081.jpg شاهد الفيديو

مصر النهاردةرغم أن اغلب شباب الانترنت المعني بهذه الحلقة التعليمية الإرشادية، لم يشاهدوها على الهواء مباشرةً، ولكن موقع تبادل الفيديو "يوتيوب" قام بهذه المهمة بمساعدة صاحب الشأن "فيس بوك"، فانتشرت حلقة "مصر النهاردة.. ومزايا وعيوب الفيس بوك" في كل مكان، "جروبات" تهاجم.. وتعليقات طريفة من الشباب حول شائعة انتشرت أن الحكومة تفكر في أن تحجب "فيس بوك".

كنت عازماً على أن أشارككم متعة قراءة تعليقات المستخدمين على هذا الموضوع، فانا أحد مدمني قراء التعليقات الساخنة التي يكتبها الشباب في أي مكان على الانترنت، ولكن بعد أن شاهدت عدة دقائق من حلقة " مصر النهاردة"، وجدت أنها أكثر خفة وظرف ولطف من تعليقات الشباب مما يجعلها وبصدق تستحق أن أتطفل بها عليكم، لكي نقهقه سوياً على بعض ما جاء فيها.

بداية الحلقة.. المذيعة المتألقة منى الشرقاوي بمقدمة حماسية للغاية حول أهمية الانترنت، وإزاي من غيره مكناش عايشين، ثم بعدها دخلت علي موضوع "فيس بوك"، وصورته انه موقع "بيلم الناس في مجموعات تقول اللي في قلبها بصراحة وتلقائية شديدة جداً وحميمية" حسب قولها، وأكملت " ده خلاهم يحطوا صورهم وصور أقاربهم، من غير ما يعرفوا ده مين ومن أي دولة !!

ودخلت المذيعة المتألقة في العمق وبدأت في ذكر حقائق وأرقام عن هذا المخلوق الغريب "فيس بوك، فقالت أن الناس بيتعاملوا معاه بسلامة نية، لكن هما ما يعرفوش انه (طبعاً) تبع شركة "جوجل العالمية.. وهو حجرة من ضمن حجيرات هذه الشركة الكبيرة.. اللي تعتبر دولة داخل أمريكا.. علشان هي شركة قوية طبعا!!

ثم تحدثت عن الصور التي ينشر المستخدمين على الموقع (طبعاً لم تسمع عن إعدادات الخصوصية) فقالت:" لو نزل صورة وحب يشلها بتختفي قدامه.. لكن مش عارف أنها بتفضل عندهم فوق". وأكملت موضحة:" عندهم فوق يعني اقصد في الإدارة العامة بتاعت الفيس بوك".. أيه رأيكم بقي ؟ أنا عاهدت نفسي ألا اعلق لكي لا افسد عليكم متعة الكوميديا التي تنساب من غزارة من هذا الحلقة، فقط أريد أن تركزوا في قصة انه "تبع جوجل"، وحكاية "الإدارة العامة".. وبس.

طبعا ما فات كان مجردة مقدمة - أتمنى أن تشاهدوها على الانترنت- بعدها تركت الفرصة لضيوفها لكي يتحدثوا عن مزايا وعيوب هذا ال"فيس بوك"، فبدأت الدكتورة نادية رضوان أستاذ علم الاجتماع جامعة بورسعيد حديثها قائله:" تسويق الفيس بوك جيد جدا.. وعندهم أساليب تجذب وتشد"، ثم حكت تجربتها :" مثلاً أنا في أوائل ما نزل فيس بوك مصر دخلت من باب العلم بالشيء.. ومكررتهاش".

وتبرر ذلك قائله:" كل ما افتح الأيميل اللاقي انفتشن ( دعوة باللغة الانجليزية).. خشي على الفيس بوك في ناس عايزينك وده مش حقيقي.. هما عايزني اخش علشان الإعلانات والتسويق للسلع".

هذه التصريحات التي جاءت من خبيرة فتحت نفس المذيعة لكي تعلق وتدلو هي الأخرى بدلوها فقالت:" وطبعاً أي شخص مننا بيفرح انه يلاقي شخص بيقوله على فيس بوك تعالي زورني.. فبيحس بأهميته.. وبالتالي بيدخل وبيفشى بإسراره !! (هتودينا في داهية ).

وتتضامن معها الدكتورة الجامعية المتعلمة وتقول:" ده سلاح ذو حدين.. والحقيقة الفيس بوك أنا زعلانة منه جداً.. ومش مبسوطة على الإطلاق !!".

فتعقب عليها المذيعة في سقطة مهنية ترتقي لدرجة الجريمة الكاملة، لتعترف بأنها لم تدخل على "فيس بوك" من قبل، وتفسر ذلك :" أنا محبتهوش من اللي بسمعه من الناس.. وأساسا مفكرتش يوم من الأيام أني أدخل عليه".

لن أطيل عليكم، وسوف أترككم مع تصريحات الضيف الثاني، دكتور جمال مختار، مؤلف كتاب "هل الفيس بوك عدو أم صديق"، رغم تحفظي على عنوان الكتاب المستفز، إلا انه للأمانة بدأ كلامه بصورة موضوعية حول "فيس بوك" وأكد انه جاء كتطور طبيعي للتجمعات الشبابية في الأندية ثم منتديات الانترنت وصولاً لشبكة "فيس بوك"، التي اعتبره نادي بلا أسوار.

وطبعاً.. هذا الكلام لم يرضى المذيعة الفاضلة منى الشرقاوي، فاعترضت واختلفت معه بشدة، في محاولة مفضوحة منها لتجبره على أن يتجاوب مع حربها علي "فيس بوك".

وأشارت إلي أنها والست الدكتورة ضمن ناس "مش حبه الفيس بوك"، وقالت :" أنا جاتلي شكاوي من بنات.. للأسف ابتدوا يكونوا مفتوحين أكثر، وبيبعتوا صورهم، واستغلت صورهم في أشياء كثيرة ضدهم". ثم التفت للدكتور مختار وهي تستعجله الانضمام لها:" حضرتك شايف مساوئ الفيس بوك إيه ؟.

ومرغماً، بدأ الدكتور المحترم في مجاراتها فقال:" بقى مليان مساوئ، واللي عايز يعمل حاجة بيعملها، اللي ينتحل شخصيتك، أو يهاجمك، أو ياخد صورتك، أو يقول أني عمرو دياب، أو يرسل فيروسات، أو يخترق أو يثير الفتن والإشاعات.. وكمان غسيل أموال". وهكذا اختفى الشخص الموضوعي الوحيد في هذه الحلقة، وبدأت حرب بشعة أمتد أكثر من نصف ساعة لتقطيع فروه "فيس بوك واللي خلفوه".

ولكن ما لا يمكن أن نتصوره أنهم أكدوا بما لا يدع مجال للشك أن فيس بوك" ممول من جهات إستخباراتية أجنبية، ومستخدمي "فيس بوك ما يعرفوش كدا "، طبعاً لأنهم مجموعة من السذج المراهقين الذين يجلسون بالساعات فقط للحديث عن موضوعات جنسية وتافهة، وليس هذا فحسب.. ولكن حسب قولهم، أنهم يفشون أسرار مصر وأسرار البلد، يعني "جواسيس علي بلدهم.. وبالمجان وفيهم عناصر وتشكيلات". والله قاولوا كدا.. وبعد كدا.. مفيش كلام "أضحك" من كدا.. وادخلوا شوفوا الكوميديا كلها بنفسكم !!

كلمة أخيرة: لماذا كل هذه "الزيطة والزمبليطة" على شبكة "فيس بوك" والانترنت بصفة عامة ؟ القصة بمنتهى البساطة في كلمتين الانترنت انعكاس حقيقي غير مزيف لواقعنا.. صحيح واقع تخيلي، ولكن يعبر عن كل شيء بداخلنا وحولنا.. الخير والشر، الكنيسة والجامع، الالتزام والإباحية، الترفيه والعمل، السلام والإرهاب، العلم والمعلومة.. كل شيء في هذه الحياة عند أطراف أصابعك

اه معلومه جديده عرفتها من الحلقه الجامده دي

ان الفيس بوك هو اللي كسر ميدان التحرير:blink: وايه اللي جاب القلعه جنب البحر

تم تعديل بواسطة ozoozo

رابط هذا التعليق

انا صراحه من وجه نظرى ان الفيس بوك سلاح ذو حدين لانه ممكن يكون شئ نافع

وممكن يكون كارثه بس ده بيتوقف على كيفيه استخدامه

يعنى انا كنت داخله الفيس بوك عشان برامج والعاب وكان فكرى محدود فى ذلك

بس اكتشفت مزاياتانيه فى الفيس بوك انى ممكن اطلع عليها

وانا موجوده فى بيتى من غير ما اسافر ومن غير ما اتعدى حدود مجتمعى

ولقيت فيه الكويس والوحش بس فعلا الشخص هو اللى بيحدد طريقه استخدامه

وهو فعلا دلوقتى بقى فن من فنون التواصل الاجتماعى وممكن نتعرف على

لغات وبلاد وثقفات جديده بيتيحها الفيس دونا عن مواقع نت اخرى

انا فهمت منه واستفدت كتير لغويا ودينيا وثقافيا وهو صراحه مصدر توسيع للافق

وبيجاوب على اسئله كتير ممكن تدور فى دماغ الشباب اللى فى سننا

اذا علمت ولدا فقد علمت شخصا،،،اما اذا علمت بنتا فقد علمت امه كامله..

رابط هذا التعليق

ههههههههه

لا و يحسسوك و هما بيتكلموا إنهم بيقولوا كلام كبير أوي

و كلام علمي و مدروس

شوية و يخشوا علي الويكيبيديا و اليوتيوب

و ممكن يبتدوا بمحاورات المصريين

رابط هذا التعليق

انا مابتكلمش عن المزايا والعيوب للفيس بوك

انا بتكلم عن السذاجه الاعلاميه انا لو جبت الواد ابن اختي اللي في الاعداديه هايدير الحديث بمهنيه اكثر من كده

الناس دي ما خدتش ماده تسويق في كليه الاعلام وعرفوا ان الف باء تسويق الااهاجم المنافس بصوره مباشره فضلا عن انها ساذجه

بمعني انا داخل بابيع اريال ماجيش اقول للعميل بتاعي خد الاريال وبلاش برسيل احسن برسيل ده وحش وفي عيوب الدنيا كلها وانا حديد والباقي تقليد علي طول العميل هاياخد موقف ضدي وهايبتدي يتعاطف مع المنافس

رابط هذا التعليق

حكاية أسرار البلد دي بتفكرني باللقاء التاريخي لصاحب الضربة الجوية مع عماد أديب لما عماد بيسأله: "مسموح لي أسأل أي سؤال؟ أي سؤال؟ وأسمع الإجابة من سعادتك بصراحة؟" فالزعيم ابتسم ببلاهة وقال له: "اه، بس أعرف السؤال الأول، مش يمكن حاجة تضرنا؟" :rolleyes:

الكوميديا السوداء في مصر حلقات مستمرة لا تنتهي.

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

واضح ان المذيعة وضيوفها نسيوا اهم حاجة فى عيوب الفيس بوك

نسيوا ان من اهم عيوب الفيس بوك هو ان البرادعى يجيد استخدام الفيس بوك بينما المعلم الكبير لايعرف كيف يستخدمه وفى هذا عدم تكافؤ للفرص!!!

تشاهدون تلميح لذلك فى بداية الجزء الثالث

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

واحب اقول لكل مستخدمى الفيس بوك لاتنحرف والجريمه لاتفيد وان عمك اخد منك عقد الشقه بوس ايدك شعر ودقن . وان فى 200 مليون عضو عالفيس بوك اخترقوا .

رابط هذا التعليق

الفيس بوك له وعليه الكثير من الملاحظات عن نفسى

عملت اكونت من عام او اكثر بس بصراحة اوقفته ( المصيبة انك ما تعرف تلغى الحساب نهائيا )

كل ما ادخل الاقى طلب للعبة الفلانية او طلب مش عارف ايه أو ايه

والمصيبة حكاية ان عن طريق X تقدر توصل لY يعنى تعرف مين صاحب مين و هكذا

كمان هناك كوارث فى اتفاقية الإستخدام وخرق الخصوصية

اكتشفت ان كل شباب العائلة عندنا موجودين عليه وانى الجاهل الوحيد اللى مش بيدخل عليه

منهم اللى مسمى نفسه بأسماء غريبة ومنهم اللى له اصدقاء يفوقوا عدد اصدقائى فى عشر سنوات

بالمناسبة شركة جوجل لا تملك الفيس بوك بل تعتبره منافس لها بل واصدرت بعض المنتجات اللى بتحاول تسحب البساط من الفيس بوك مثلا google Buzz وجوجل me

الفيس بوك سياسيا

طبعا جاء الدور على الفيس بوك بعد ايقاف برنامج القاهرة اليوم وبلدنا بالمصرى وموضوع رسائل الSMS وغيره ..وموضوع حجب المدونات اللى حصل وكمان الدعاوى القضائية على بعض المدونين لنشر الأخبار بل وفصل البعض منهم لكونه مدون

هناك اشاعات قوية ان شركة دوت لنك قدمت دراسة لبديل لموقع الفيس بوك ( طبعا بديل حكومى مقنن )

الإ ان الشركة نفت الموضوع ده مما يظهر ان الإشاعه انتشرت جدا

الفيس بوك والمونات هى منصة المعارضة الحالية واعتقد حتى لو اتم اغلاقة سيكون هناك الف فيس بوك بديل لأن الشبكات الإجتماعية منتشرة جدا والللى عرف الطريق مش حيغلب فى وسيلة لموقع اخر

اه بالمناسبة قام الفيس بوك بحذف بعض الحسابات مثل حساب جميلة اسماعيل وحساب جمال عيد بدون اى توضيحات

المصدر

الفيس بوك حذف الصور

هل تظن أنه يمكنك حذف صورك نهائيًا من الفيس بوك؟ إن كنت تظن ذلك حقًا فمن المؤسف حقًا أن تعلم أن الفيس بوك قد يحتفظ بصورك لسنين طوال حتى و إن حذفت الصور نهائيًا تظل الصور على سيرفر الفيس بوك إلا أن يشاء الله و يتم حذفها و هذا إن حدث!!

ما حدث هو أن الموقع التقني الشهير arstechnica كتب مقالة ليستعرض بها مدي الخصوصية التي يقدمها الفيس بوك بالفعل! و كان أحد العاملين على الموقع قد حذف مجموعة من الصور تعود إلى شهر مايو 2009 أي مدة قدرها أكبر من سنة و تحديدًا 16 شهر، و يالهول المفاجأة عندما تحذف صورة من سنة أو أكثر و تأتي لتدخل على الرابط المباشر لهذه الصورة و تجدها تعمل! سيتسمر لسانك عن الكلام لأن تلك الصورة التي هي من سنة ما زالت على سيرفرات الفيس بوك و الأدهى أنها يمكن الوصول إليها مباشرة كل ما تحتاجه هو الرابط المباشر للصورة!

عندما راسل الموقع فريق الفيس بوك في العام 2009 بشأن هذا الأمر قالوا لهم أن الصور لا يمكن الوصول إليها حتى و إن كانت على خوادم الفيس بوك و هذا طبعا غير صحيح لأنه يكفيك وصلة أو رابط الصورة و يمكنك أن تعرضها أين ما تشاء! و حتى الآن لا يعترف الفيس بوك بأنه يمكنك عرض الصور مباشرة من الناحية الفنية و قالوا أن الصور تبقى لبعض الوقت في ذاكرة التخزين المؤقتة أو العشوائية إلى حين حذفها نهائيًا، و أنهم يعملون حاليًا على تقليل مدة بقاء الصور في ذاكرة التخزين المؤقت. السؤال الحقيقي هنا كم مدة التخزين المؤقت هذه؟!

و كان موقع ars قد قام برفع صور لهم على معظم الشبكات الإجتماعية و جميعهم أزالوها عند الحذف إلا الفيس بوك هو الموقع أو الشبكة الإجتماعية الوحيدة التي لم تحذفها، و يفضل أن لا تشارك بصورك الشخصية على الفيس بوك أو على الإنترنت عمومًا فيبدو أن عصر الخصوصية قد ولى!

و من بعض النماذج أيضًا بعضهم قد وضع صورة لابنه من سنتين و نصف و حتى الآن و الصورة موجودة! و هذه صورة أخرى من شهر أبريل 2009. و بناءً على هذه المشكلة قال أحد الممثلين للفيس بوك أن الموقع يعمل على حذف الصورة مباشرة أو بوقت قصير بعد حذفها من الفيس بوك.

المصدر العربى

المصدر بالإنجلش

تم تعديل بواسطة aimen

رابط هذا التعليق

الفيس بوك له وعليه على رأي أخي أيمن , له ان هناك حرية تعبير والاشتراك في مجموعات ثقافية وعلمية وشعرية والإطلاع على الآراء المختلفة والثقافات المتعددة للبشر وله ايضاً التواصل مع زملائك بعد سنين من الانقطاع في دوامة الحياة , ومشكلته الوحيدة عدم الخصوصية فبياناتك وصورك وصورأصدقائك وأصدقاء أصدقائك مشاع لكل من هب ودب وتطبيقات كثيرة ليس لها قيمة.

وحتة الفيس بوك يع يع دي يا ozoozo يا أخوي فكرتني بالفيديو ده, جامد جداً

http://www.youtube.com/watch?v=0eL8--zjvK8

مع تحياتي:roseop:

فداك أبي وأمي ونفسي ومالي يا رسول الله

http://www.youtube.com/watch?v=yOblBbK5FqI&feature=related

رابط هذا التعليق

الفيس بوك له وعليه على رأي أخي أيمن , له ان هناك حرية تعبير والاشتراك في مجموعات ثقافية وعلمية وشعرية والإطلاع على الآراء المختلفة والثقافات المتعددة للبشر وله ايضاً التواصل مع زملائك بعد سنين من الانقطاع في دوامة الحياة , ومشكلته الوحيدة عدم الخصوصية فبياناتك وصورك وصورأصدقائك وأصدقاء أصدقائك مشاع لكل من هب ودب وتطبيقات كثيرة ليس لها قيمة.

وحتة الفيس بوك يع يع دي يا ozoozo يا أخوي فكرتني بالفيديو ده, جامد جداً

http://www.youtube.com/watch?v=0eL8--zjvK8

هااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااى هتلر

جامدة يانايت

رابط هذا التعليق

هااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااى هتلر

جامدة يانايت

مشيها هتلر يا أ.هند , كفاية اللى عملناه في القصايد, مش كله ضرب ضرب :lol:

بس بأمانة احنا عندنا مذيعيين سذج جداً , انا مش عارف الناس دي ازاى مش مسايره العصر ولا التطور وليه ما بيستغلوش التجمعات دي زي الفيس بوك في عرض آرائهم وأفكارهم ومناقشة الجماهير فيها بدلاً من الهجوم والتحدث عن جهل وبدون علم.

عجبنى قوي أحمد الشقيري مقدم برنامج خواطر على mbc , عامل شغل حلو قوي على الفيس بوك بيتبادل فيه الآراء والأفكار مع المشاهدين وتصحيح بعض الأخطاء التى ظهرت في حلقاته هذا العام كانت من آراء الناس من الفيس بوك وحالياً يتشارك معهم في محتوي خواطر 7 , هو ده المذيع الفاهم والواعى مش شوية الجهلاء اللى عندنا.

http://www.facebook.com/AhmadAlShugairi

رابط هذا التعليق

فى مذعيين لهم مواقع للتواصل معهم على الفيس لكن معظمم من القنوات

الفضائية الخاصة زى قناة المحور مثلا غير مذيعى القنوات الارضية بتوع

انس الفقى دول زى الصحف القومية بيتكلموا فى الحكومة عاوزة وبس لهم

خط سير مايقدروش يخرجوا عنه يعنى لما يتقال لهم الفيس كخ يبقى كخ

رابط هذا التعليق

طب ما يعملوا رجالة ع المواقع الإباحية زي السعودية

غبااااااااااااااء مستحكم هنقول ايه بس غير كدة

بكرة النت يتقفل ويبقي للمحاسيب وبالواسطة

ويمنوا ع الشعب ب 3 ميجا اخر الشهر يتصرفوا علي بطاقة التموين

تم تعديل بواسطة أبو حميد المسافر

رابط هذا التعليق

والان مع المفاجأه المدويه

Egypt Face Book

وفرش منديله عالرمله والحلوه تجيله عارمله

http://www.egyptfacebook.com/

ســياســة » مصر [ + ] حجم الخط [ - ] أخبار تم حفظها

• ShowStoredDocumentsLink(); عفوا لاتوجد مقالات محفوظة

dropdowncontent.init("searchlink", "right-bottom", 500, "mouseover");

''فيس بوك مصر'' يبدأ العمل وسط تهكم واسع واتهامات بكونه تابع للحكومة

2010-10-03T180036Z_01_ACAE6921E1800_RTROPTP_2_OEGEN-CINEMA-FACEBOOK-MN2.JPGاضغط للتكبير

شعار موقع الفيس بوك

10/15/2010 2:32:00 PMكتب: سلامة عبد الحميد

لا حديث في مصر الأن خاصة بين الشباب من رواد الإنترنت ومواقع التواصل الإجتماعي إلا اطلاق "الفيس بوك المصري" أو ما يفضل الشباب تسميته "الفيس بوك البديل" الذي يشهد حالة من الهجوم والتهكم والسخرية من قبل العشرات دون حتى تجربته.

ويرى كثير من رواد "فيس بوك" و"تويتر" وغيرها أن اطلاق "ايجبت فيس بوك" والدعاية له بشكل واسع ليس إلا محاولة من الحكومة المصرية لتخفيف الهجوم عليها على الفيس بوك الحقيقي الذي بات منصة لتنظيم الإضرابات والدعوة للمظاهرات وفضح الكثير من الممارسات خاصة الأمنية منها.

وبينما لا يشهد "ايجبت فيس بوك" اقبالا حتى الأن إلا أن حملة الهجوم الواسعة عليه من جانب ناشطين ومدونين على كل مواقع التواصل الشهيرة لفتت إليه الانظار بقوة وجعلت البعض يقبل عليه من باب العلم بالشيء، في حين لازال التهكم مسيطرا على الحالة العامة التي تحيط بالموقع حديث الظهور.

أول الأمور التي تؤخذ على الموقع الجديد أن من أطلقوه لم يجتهدو حتى لإيجاد اسم خاص به واستغلو شهرة فيس بوك ليلصقوا به فقط اسم مصر، بينما كثيرون يسخرون من كون الموقع المخصص للمصريين يستخدم اللغة الإنجليزية كلغة رسمية في كل التفاصيل الخاصة به رغم أن معظم المصريين يعانون من فهم اللغات الأجنبية.

في "تويتر" ظهرت منذ أمس الأول تدوينات مخصصة بعنوان "ايجبت فيس بوك" ضم معظمها تهكما وسخرية من الموقع الجديد بعضها انتقد تبعيته للحكومة المصرية وبعضها الأخر اعتبره فرعا من الجهاز الأمني بينما سخر أخرين من تقليد المصريين لكل ما هو ناجح دون إدراك أن النجاح لا يأتي إلا بالتميز.

وتزامن اطلاق الموقع مع هجوم واسع على جزء من حلقة من برنامج "مصر النهاردة" قدمتها المذيعة منى الشرقاوي وشهدت معلومات خاطئة تماما عن "فيس بوك" بعضها ينم عن جهل كامل بما فيه وبعضها الأخر يطالب الأمن المصري بتحجيمه كونه بات مصدر تهديد للأمن القومي.

وضمت التعليقات الطريفة في "تويتر" أنه لكي تشارك في الفيس بوك المصري ينبغي تقديم شهادة ميلاد كمبيوتر، وأن صورة البروفايل سيتم التقاطها في السجل المدني بمعرفة وزارة الداخلية وأن البروفايل سيتم تجديده كل 7 سنوات مع بطاقة الرقم القومي وأنه لكي تقوم بتغيير الحالة الإجتماعية من أعزب إلى متزوج يلزم تقديم قسيمة الزواج.

بينما قالت تعليقات أخرى إن بين التعميمات التي سينشرها "فيس بوك مصر" أن وزراة الزراعة تناشد أصحاب المزارع في فارم فيل الحذر من سوء الأحوال الجوية وأن وزير المالية يفرض ضريبة عقارية جديدة على ملاك العقارات في الفارم فيل، وهل أنت متأكد من أنك تريد إلغاء حسابك؟ عليك 135 جنيه ضريبة تحميل صور عند الإدراه العليا للفيس بوك البديل.

وتهكم أخرون قائلين إنه تقرر اغلاق "ايجبت فيس بوك" يوم الجمعة احتراما للصلاة وأيام الأجازات الرسمية كلها لتوفير الوقت للشعب للجلوس مع ذويهم وإغلاقه وقت مباريات المنتخب القومي حتى يتفرغ الشعب للتشجيع.

رابط هذا التعليق

بس بأمانة احنا عندنا مذيعيين سذج جداً , انا مش عارف الناس دي ازاى مش مسايره العصر ولا التطور وليه ما بيستغلوش التجمعات دي زي الفيس بوك في عرض آرائهم وأفكارهم ومناقشة الجماهير فيها بدلاً من الهجوم والتحدث عن جهل وبدون علم.

عجبنى قوي أحمد الشقيري مقدم برنامج خواطر على mbc , عامل شغل حلو قوي على الفيس بوك بيتبادل فيه الآراء والأفكار مع المشاهدين وتصحيح بعض الأخطاء التى ظهرت في حلقاته هذا العام كانت من آراء الناس من الفيس بوك وحالياً يتشارك معهم في محتوي خواطر 7 , هو ده المذيع الفاهم والواعى مش شوية الجهلاء اللى عندنا.

http://www.facebook.com/AhmadAlShugairi

بأسجل اعجابي ياnightmare

بفيديو هتلر "وأنا هأمشيها هتلر"

وكمان أحمد الشقيري مذيع متألق وفعلا من الناس اللي بتبني العقول

وبتحاول تنفع الاسلام والمسلمين بطريقة جديدة وعصرية

رابط هذا التعليق

بمناسبة موضوع الفيس بوك , تقرير العاشرة مساءاً حلقة 16-10-2010 م

http://www.youtube.com/watch?v=6iSHY93bq7A

ودي حاجة كده على الماشي

مع تحياتي roseopen.gif

تم تعديل بواسطة nightmare

رابط هذا التعليق

الحلقة دي خدت تريقة للصبح

وأحلي حاجة جايبين مرضعة كليوبترا عشان تتكلم عن الفيس بوك اللي 99 % من مشتركيه من الشباب

وبعدين المذيعة عمرها ما دخلت عليه بس قرفانه منه

والدليل قالوله :happy:

تم تعديل بواسطة Diab

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

• بعد 6 شهور...

ياااااااااه

فاكرين الموضوع ده

ياعين امه زي مايكون حاسس ان نهايته هاتكون علي الفيس بوك

عشان كده قعد يقولنا انه حاجه كخ من 6 شهور

ياتري كان متصور انه بعد 6 شهور هايكون في السجن من تحت دماغ الفيس بوك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      كانت ليلة صعبة للغاية على الجميع.فقد مات كبير العائلة فجأة رغم ما كان يتمتع به من صحة وعافية لا يمكن أن نوفيهاعرض الصفحة
    • Guest خايف
      0
      انا خايف اعمل التحاليل والكشف ويطلع عندى حاجه بالرغم من انى عامل تحليل البى سى ار والحمدلله مفيش حاجه بس خايف من المكان اللى هعمل فى التحاليل والكشف هل فى حل وسمت عن حاجه اسمها الاجسام المضاضه هل ليها حل ؟ ارجو الافاده 
    • 8
      طيب حضراتكم مع ولا ضد توثيق حسابات الفيس بوك و التويتر بالرقم القومي ؟ و ليه ؟   
    • 4
      تجربتى مع الفيسبوك قصيرة نسبيا إستمتعت بالعثور على أقارب انقطعت بنا سبل الاتصال وسعدت بالتواصل مع زملائى وأصدقائى القدامى وأنا بأحب كل شئ قديم .. من الأصدقاء القدامى إلى الأغانى القديمة :) إلى الجبنة القديمة   ولكنى سرعان ما نقمت وبدأت "اتنرفز" عند تصفحى هذا التطبيق العملاق معظم "البوستات" منقولة .. قص ولصق أو يتكلم كاتبها عن ما يفعله الآن .. أو أين هو الآن أو صور بروفايل يغيرها كل يومين أو تلاتة أو صورة له وهو "يشوى اللحم" أو قاعد فى جنينة .. او بيثنى على صور من هذا النوع ينش
    • 9
      السلام عليكم ازيكوا يا شباب ؟؟ انا حاليا بشتغل فى السعوديه .. بس بصراحه مش مرتاح فى شغلى و عاوز اعرف لو سيبت الشغل هل هينفع اجى السعوديه تانى .. انا قدمت فى اكتر من شركه و اتقبلت و بمرتب اعلى من هنا بكتير بس اللى قالقنى موضوع الكفاله .. لان انا على كفالة مدير الشركه اللى انا فيها و وظيفتى نفس الوظيفه فى الاقامه ... هل هينفع اجى تانى ؟؟؟ و الاهم من كده انه ممكن ما يدنيش نهائى السنه دى انا طلبت منه اخد نهائى .. فهل لو انا على كفالته ممكن يتبعتلى تاشيره تانيه و اجى عليها ولا هتحصلى مشكله سواء هنا
  • أضف...