اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

** ترضي ده يحصل لأختك ؟؟ **

Ahmed Anwer

Recommended Posts

• الردود 74
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

وانا دلوقتى وصلت لثالثه اعدادى وعمرى ما قبلت ان مدرس يمد ايده عليا او يقولى كلمه

ممكن يتخذ معايا اى اجراء ده لو انا عملت حاجه وحشه بس من غير ما يتكلم معايا او يوجهلى

اى اهانه قدام حد وبعدين هو لما مدرس هيغلط فى واحد ممكن ينسى ويعديها انما لو اتخد معاه

اجراء استداعاء وفصل لمده ممكن ده ياثر ف سلوكه لانه بعد كدا هيفكر هو بيعمل ايه ومش هيصدر

منه نفس الغلط،،،ثم ان النظام اللى حضرتك بتقولى عليه ده اكييييد انه هياثر سالب مع اى طالب

لان المفروض ان المدرس بيساعده يبنى شخصيته فلو هو عمل كدا هيطلع ايه غير واحد جبان وثقته فى

نفسه مهزوزه وشكاك ويبقى فيه العبر وعمره ما هيفيد حد ده غير ان المجتمع هيبقى مليان عنف وكرهه

اكتر ما هو موجود حاليا

ما شاء الله عليك

(إوعي تكوني بنت أ. هند)

في جميع الحالات ربنا يجزي أهلك خير و يكرمهم فيكِ

رابط هذا التعليق

وانا دلوقتى وصلت لثالثه اعدادى وعمرى ما قبلت ان مدرس يمد ايده عليا او يقولى كلمه

ممكن يتخذ معايا اى اجراء ده لو انا عملت حاجه وحشه بس من غير ما يتكلم معايا او يوجهلى

اى اهانه قدام حد وبعدين هو لما مدرس هيغلط فى واحد ممكن ينسى ويعديها انما لو اتخد معاه

اجراء استداعاء وفصل لمده ممكن ده ياثر ف سلوكه لانه بعد كدا هيفكر هو بيعمل ايه ومش هيصدر

منه نفس الغلط،،،ثم ان النظام اللى حضرتك بتقولى عليه ده اكييييد انه هياثر سالب مع اى طالب

لان المفروض ان المدرس بيساعده يبنى شخصيته فلو هو عمل كدا هيطلع ايه غير واحد جبان وثقته فى

نفسه مهزوزه وشكاك ويبقى فيه العبر وعمره ما هيفيد حد ده غير ان المجتمع هيبقى مليان عنف وكرهه

اكتر ما هو موجود حاليا

ما شاء الله عليك

(إوعي تكوني بنت أ. هند)

شكرا لحضرتك

"انا فعلا مامتى تبقى أ:هند"

هى دايما بتشاركنا فى مواضيع المحاورات بس انا حبيت اعبر براى مخصوص فى التوبيك

ده عشان ردود الفاضله" جويريه" استـــفزتنى جدا

اذا علمت ولدا فقد علمت شخصا،،،اما اذا علمت بنتا فقد علمت امه كامله..

رابط هذا التعليق

يا ريت يا جماعة نحافظ علي وحدة الموضوع و موضوع المدارس ده نخليه في موضوع تاني

على فكره يا استاذه جويريه الموضوع مرتبط كله ببعضه مدارس وجامعة

المفروض الاساس يبقى سليم عشان البنيان يبقى كويس

ما هو طالب الجامعه هيبقى كويس ازاى لو من صغره مترباش

اذا علمت ولدا فقد علمت شخصا،،،اما اذا علمت بنتا فقد علمت امه كامله..

رابط هذا التعليق

يا ريت يا جماعة نحافظ علي وحدة الموضوع و موضوع المدارس ده نخليه في موضوع تاني

ازاى حضرتك عاوزة تهلهلى العملية التعليمية وتقسيميها وتخليها موضوعين

مفوصلين عن بعض هو طالب الجامعة ده اتولد لاقى نفسه فى الجامعة ولا الاول

راح مدارس واللى اتعلمه واتعود عليه فى المدارس بيكون سلوكه فى الجامعة بعد كده

لو كل المدرسين كانوا زى حضرتك كده وبنفس المنطق ده كنت خليت عيالى اميين وبكرامتهم

افضل لهم من اعلى شهادة

رابط هذا التعليق

اكتر ما هو موجود حاليا

ما شاء الله عليك

(إوعي تكوني بنت أ. هند)

ربنا يكرمك يا ام زايد ويجازيك خير فعلا ايات بنتى وهى معجبة بالمحاورات جدا

وكانت بتدخل زائر عشان تقرأ المواضيع وعارفة تقريبا معظم الاعضاء

لكن كانت متضايقة جدا من كلام الفاضلة جويرية وحبت تقول رأيها فى الموضوع

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أ.هند و البنوتة القمر آيات

فعلا فرحانة بيكم جدا

ان الأم تشجع بنتها تتناقش و تعبر عن رأيها

و البنت تكون أحسن سفيرة لأهلها

هي دي مصر اللي احنا عايزينها

:roseop:

bv:-

رابط هذا التعليق

اكتر ما هو موجود حاليا

ما شاء الله عليك

(إوعي تكوني بنت أ. هند)

شكرا لحضرتك

"انا فعلا مامتى تبقى أ:هند"

هى دايما بتشاركنا فى مواضيع المحاورات بس انا حبيت اعبر براى مخصوص فى التوبيك

ده عشان ردود الفاضله" جويريه" استـــفزتنى جدا

ما شاء الله , انا كده هغير المثل يا أ.هند , "من شابه مامته فما ظلم" , "واكفي القدرة على فمها تطلع البنت لامها"

ربنا يبارك فيها وتفرحي بيها وبإخواتها يارب , هيا دي الديمقراطية بجد:lol:

مع تحياتي :roseop:

تم تعديل بواسطة nightmare

فداك أبي وأمي ونفسي ومالي يا رسول الله

http://www.youtube.com/watch?v=yOblBbK5FqI&feature=related

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أ.هند و البنوتة القمر آيات

فعلا فرحانة بيكم جدا

ان الأم تشجع بنتها تتناقش و تعبر عن رأيها

و البنت تكون أحسن سفيرة لأهلها

هي دي مصر اللي احنا عايزينها

:roseop:

bv:-

ربنا يفرحك باولادك والله الفضل فى كده يرجع لوالدى الله يرحمه ويجازيه عنا خير

هو اللى ربى فينا الكرامة وحرية التعبير والاهم من ده حسن الاخلاق

وانا باحاول اعمل كده مع اولادى من صغرهم

رابط هذا التعليق

ما شاء الله , انا كده هغير المثل يا أ.هند , "من شابه مامته فما ظلم" , "واكفي القدرة على فمها تطلع البنت لامها"

ربنا يبارك فيها وتفرحي بيها وبإخواتها يارب , هيا دي الديمقراطية بجد:lol:

مع تحياتي :roseop:

ربنا يكرمك يانايت ده كتير على والله

انا ماكنتش عاوزة اقول انها بنتى عشان مأيأثرش على رأى حد منكم لها

ايجابا او سلبا بس الاخت ام زايد بفطنتها كشفتها

اشكركم لانكم بشهادتكم دى كرمتونى فيها

رابط هذا التعليق

كنت بتفرج في يوم من الأيام على برنامج في mbc action تقريبا ومش فاكر اسمه..المهم

أحد فقرات البرنامج كان جايب عملية مطاردة بين شرطي مرور أمريكي وواحدة تجاوزت السرعة القانونية للطريق ...

المهم بعد مطاردة طويله ومحاولات للهروب من الشرطي استسلمت في النهاية ..والظريف إن تلك المطاردة كانت مصورة من خلال كاميرا في سيارة الشرطة وميكريفون معلق في بذة شرطي المرور .. مش عايز أقولكم كم الشتائم التي انهالت على هذا الشرطي ولكم ان تتخيلوا ان الترجمة لم تكن متماشية او متطابقة حرفيا مع ما قالته السائقة في حق الشرطي ولما كانت عليه من وضع سكر حاد ادى بها إلى هذا التجاوز الفظي والخلقي ..لدرجة انني كنت فعلا مستغرب من ردة فعل شرطي المرور اللي كان في غاية الإنضباط والبرود الغير طبيعي .. وفضل يحرر لها المخالفة ويقرأ عليها لائحة المخالفات التي قامت بارتكابها بكل هدوء وحزم ودون أي تجاوز ..

بالنسبة للأحداث التي رأيتها في الفيديو فبالطبع لا أرضى لأي مواطن مصري او غير مصري ان يتم الإعتداء عليه سواء جسديا او لفظيا من قبل جهاز خدمي مثل جهاز الداخلية التي تدل تصرفاته على انه يعتبر الوطن هو الحزب الحاكم ومن يرأسه في حين ان الوطن في الحقيقة يتمثل في المواطنين الذين يعتدي عليه افراده ومن يمثلوه في الصباح والمساء ..

ولذلك اتمنى ان يأتي اليوم الذي تقف تلك الأجهزة الخدمية عند حدها وتعود لعملها الطبيعي وهو خدمة الشعب وان تنأى بنفسها وباعمالها الجليلة عن خدمة الصراعات السياسية في البلد إذا كانت تسعى جديا لخدمة الوطن ..

وهذا أٌقل شئ ممكن ان تقدمه تلك الأجهزة وهذا بالمناسبة ليس تفضلا منها ولا هو نوع من أنواع المن ولكن لأن من يدفع للعاملين بها مرتباتهم هم هؤلاء الذين يعتدون عليهم ويتحرشون بهم باسم الوطن..

تم تعديل بواسطة الترجمـان

Socrates : virtue is knowledge

أمنمؤبي:لا تمنع أناسا من عبور النهر إذا كان في قاربك مكان ,خذ الأجر من الغني ورحّب بمن لا يملك شيئاً

رابط هذا التعليق

أحد فقرات البرنامج كان جايب عملية مطاردة بين شرطي مرور أمريكي وواحدة تجاوزت السرعة القانونية للطريق ...

المهم بعد مطاردة طويله ومحاولات للهروب من الشرطي استسلمت في النهاية ..والظريف إن تلك المطاردة كانت مصورة من خلال كاميرا في سيارة الشرطة وميكريفون معلق في بذة شرطي المرور .. مش عايز أقولكم كم الشتائم التي انهالت على هذا الشرطي ولكم ان تتخيلوا ان الترجمة لم تكن متماشية او متطابقة حرفيا مع ما قالته السائقة في حق الشرطي ولما كانت عليه من وضع سكر حاد ادى بها إلى هذا التجاوز الفظي والخلقي ..لدرجة انني كنت فعلا مستغرب من ردة فعل شرطي المرور اللي كان في غاية الإنضباط والبرود الغير طبيعي .. وفضل يحرر لها المخالفة ويقرأ عليها لائحة المخالفات التي قامت بارتكابها بكل هدوء وحزم ودون أي تجاوز ..

بالنسبة للأحداث التي رأيتها في الفيديو فبالطبع لا أرضى لأي مواطن مصري او غير مصري ان يتم الإعتداء عليه سواء جسديا او لفظيا من قبل جهاز خدمي مثل جهاز الداخلية التي تدل تصرفاته على انه يعتبر الوطن هو الحزب الحاكم ومن يرأسه في حين ان الوطن في الحقيقة يتمثل في المواطنين الذين يعتدي عليه افراده ومن يمثلوه في الصباح والمساء ..

ولذلك اتمنى ان يأتي اليوم الذي تقف تلك الأجهزة الخدمية عند حدها وتعود لعملها الطبيعي وهو خدمة الشعب وان تنأى بنفسها وباعمالها الجليلة عن خدمة الصراعات السياسية في البلد إذا كانت تسعى جديا لخدمة الوطن ..

وهذا أٌقل شئ ممكن ان تقدمه تلك الأجهزة وهذا بالمناسبة ليس تفضلا منها ولا هو نوع من أنواع المن ولكن لأن من يدفع للعاملين بها مرتباتهم هم هؤلاء الذين يعتدون عليهم ويتحرشون بهم باسم الوطن..

فعلا ده صحيح

سيارات الشرطة فيها كاميرات

وكله بيتصور بالصوت والصوت

حتى الاعترافات في أقسام الشرطة

ودايما بيعرفوا المتهم حقوق ساعة القبض عليه

وانه من حقه يلتزم الصمت لأن هايتحاسب على كل كلمة

لدرجة ان الشرطي لو ما عملش كده تتحسب عليه ثغرة

لصالح المتهم

أعتقد قدامنا كتير قوي لما نوصل للناس دي

على الأقل في التعامل الآدمي مع خلق الله

الله المستعان

رابط هذا التعليق

إستكمالاً لهذا المسلسل وعلى رأي المثل " ضربنى وبكي وسبقنى واشتكي"mad2.gif

أزهر الزقازيق تتهم (بطلة) فيديو اعتداء ضابط الحرس الجامعى بالفوضى والانتماء إلى (جماعة محظورة)

فى تطور جديد لقضية الطالبة سمية أشرف بالفرقة الرابعة بكلية أصول الدين بجامعة الأزهر فرع الزقازيق ــ التى تعرضت الأسبوع الماضى للاعتداء من قبل حرس الجامعة ــ أرسلت الكلية لها خطابى استدعاء على عنوان منزلها موقعين من العميد بتاريخ 11 أكتوبر ــ أى بعد حادثة الاعتداء عليها بيوم ــ تتهمها فيهما بعمل شغب وفوضى وانها تنتمى الى جماعة محظورة، تقول سمية إن الخطابين مكتوبين بتاريخ قديم يومى 4 و7 أكتوبر ولكن ختم البريد مكتوب عليه تاريخ 11 أكتوبر.

وكانت سمية اتهمت نقيبا بإدارة الحرس الجامعى فى محضر شرطة حمل رقم 12214 بنيابة مركز الزقازيق بالاعتداء عليها بالضرب مما تسبب عنه اصابتها بنزيف فى البطن، واستمعت النيابة الى الشهود أمس ومن المنتظر الاطلاع على التقرير الطبى لمستشفى الزقازيق العام بأمر من النيابة، وأضافت لـ«الشروق» أنها تعافت وأنها ذهبت إلى الجامعة أمس «لأن حرس الجامعة لا يصيبوننى بالخوف، فأنا أنتمى إلى تلك الجامعة بينما وجودهم هم غير قانونى» على حد قولها.

وأضافت أن تصوير حادثة الاعتداء عليها بالضرب سيكون مستندا قويا فى الدعوى القضائية التى رفعتها «من أجل الحصول على حقى وحق كل البنات اللى انضربوا واللى حينضربوا».

«اتهام إدارة الكلية لـ«سمية» بالانتماء الى جماعة محظورة فيه تجاوز قانونى كبير» هذا ما أكده د.محمد المرغنى أستاذ القانون الدستورى بجامعة عين شمس، مشيرا إلى أن الانتماء الى جماعة نوع من الاعتقاد والدستور يكفل حرية الاعتقاد، ولا يمثل هذا جريمة فى الجامعة، و«تكون المساءلة تأديبيا على واقعة معينة فى حالة تحويلها تأديبيا» على حد قوله، وتابع «الإجراء المتبع أن الطالبة يتم استدعاؤها ومواجهتها بواقعة معينة ويكفل لها حق الرد».

المشكلة فى رأى المرغنى أن الجامعة تفرض عقوبة رغم عدم قدرتها على إثبات شىء، وهذا يحدث فى نحو 100% من قرارات المجالس التأديبية ضد الطلاب الناشطين سياسيا نتيجة التعاون مع ما سماه «بالحرس الجامعى الخفى».

ومن جانبه، ذكر د.صلاح صادق محامى الدعوى القضائية لطرد الحرس الجامعى أن رد فعل ادارة الكلية يتم فى جو غير شرعى ويهدف إلى اتخاذ مبرر لاعتداء الحرس على الطالبة سمية، مشيرة إلى أن الأمل فى كسب الدعوى ضد الحرس لتجنب الاعتداءات المتكررة من قبل الأمن التابع لوزارة الداخلية فى حق الطلاب والأساتذة والمجتمع الأكاديمى بأسره.

مصدر الخبر

مع تحياتي roseopen.gif

تم تعديل بواسطة nightmare

فداك أبي وأمي ونفسي ومالي يا رسول الله

http://www.youtube.com/watch?v=yOblBbK5FqI&feature=related

رابط هذا التعليق

أخيراَ شفته .. هتقولولي هو ايه .. الهبل في الجبل

أحمدك يا رب

رابط هذا التعليق

فعلا ده صحيح

سيارات الشرطة فيها كاميرات

وكله بيتصور بالصوت والصوت

حتى الاعترافات في أقسام الشرطة

ودايما بيعرفوا المتهم حقوق ساعة القبض عليه

وانه من حقه يلتزم الصمت لأن هايتحاسب على كل كلمة

لدرجة ان الشرطي لو ما عملش كده تتحسب عليه ثغرة

لصالح المتهم

أعتقد قدامنا كتير قوي لما نوصل للناس دي

على الأقل في التعامل الآدمي مع خلق الله

الله المستعان

الاسطوانة دي بقت مشروخة أوي مع احترامي طبعا اوعى حد يزعل:)

أمريكا الآن ممكن حضرتك مواطن أمريكي لما تسافر دول معينة ويطلع عنك تقرير بنشاطات معينة ممكن جدا تمنع من دخول أمريكا اللي هي بلدك وانت شايل جنسيتها

في الخمسينات كانت تتم تجربة عقارات وأدوية على المواطنين الأمريكيين السود وبعضها أدى للوفاة، وكانت التجارب دون علمهم

في مصر مليون ضابط ومليون عسكري ومليون طالب وطالبة، مش حادث واحد يجعلنا نفقد الثقة في كل شيء.

يا رب عفوك ورضاك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      حصل معرض حليم للزجاج والوقت فى شيكاغو والمملوك لأسرة رجل الأعمال المصرى كميل حليم على 20 قطعة من أصل 20 قطعة بعرض المقال كاملاً
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – انضمت شركة "كروغر" إلى قائمة متزايدة من سلاسل متاجر البقالة الأمريكية الكبيرة التي تقدم حوافز للموظفين الذين يحصلون على لقاح فيروس كورونا. وأعلنت الشركة أن موظفيها سيحصلون على 100 دولار لمرة واحدة إذا أظهروا دليلاً على أنهم تلقوا الجرعات الكاملة الموصى بها من الشركة المصنعة للقاح كورونا. وقالت الشركة في بيان صحفي إن العمال الذين لا يمكنهم الحصول على اللقاح لأسباب صحية أو دينية يمكنهم الحصول على الحوافز إذا أخذوا دورة تعليمية عن... View the full arti
    • 1
      حقيقة مؤكدة أن في من لم يحصل على الثانوية العامة  شخصيات مميزة إن لم يكونوا عباقرة فعلا .... ليس في مصر فقط و لكن في العالم كله ، كل ما هناك أن الشاب أو الفتاة نشط أكثر بكثير من أقرانه و يستوعب المعلومة بسرعة  و يستطيع - حياتيا - إستخدام المعلومة  و لكنه لا "يصمها و لا يحفظها" و إجتماعيا ناجح جدا  أكثر من رجال ناضجين و يقودون أعمالا و أسرا. هؤلاء الشباب و الشابات  حرام أن نلقي بهم في كليات و معاهد لا لشيئ إلا لأن مجتمعاتنا نشأت على ضرورة الشهادة .. إجتماعيا  ! لا أدعي أني أملك الحل و ل
    • 2
      بتظهرلي ع انجاز الطلب تحت الاجراء هل ممكن يحصل كده رفض للطلب بعدها ولا خلاص ان شاء الله مسأله وقت وتطبع التاشيره ع الجواز
    • 2
      أسأل الله له التوفيق وأن يجعله زخرا لأهله وبلده وأمته رابط الخبر
  • أضف...