اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

قبل الحضانة

Om Zayd

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

و أنا برة مصر اضطريت أودي إبني -سنة و نص- حضانة .. طبعا كان قلبي مش مطاوعني و حسيت اني مقصرة في حقه

الحضانة كانت تحفة .. الأطفال اللي مع بعض الفرق بينهم ميزيدش عن 6 شهور .. كل 4 أطفال ليهم مربية .. الأكل هما اللي بيعملوه .. الجنينة وااااااااااااسعة و اللعب و الكتب و الأنشطة مناسبة لسنهم.. إلخ

بعد فترة لقيته ابتدى يكتسب عادات كويسة و بقى اجتماعي أكتر .. لما خدته المكتبة لقيته بيرجع الكتب للرف بعد منخلص ..زاد اعتماده على نفسه .. للأسف عنده مقلش بس بقى اجتماعي اكتر مع الأطفال

كنت هتجنن و اشوفه و هو بيلعب و مع الأطفال التانيين ..دورت و لقيت مجموعات لعب.. الأهل ياخدوا اولادهم و يروحوا الأماكن دياللي فيها لعب و انشطة و يقعدوا معاهم .. بتبقى فرصة ان الاولاد يلعبوا مع اطفال في سنهم و الأهالي يتبادلوا الخبرات

لييييه بحكيلكم؟؟؟ من المنتدى و قرايبي اللي برة مصر - و حتى كتير من اللي جوة مصر- الاولاد (بالذات الطفل الأول) بيقضوا أول 3-4 سنين بدون احتكاك مع اطفال تانيين من سنهم .. طبعا ده مكانش مشكلة لو فيه ولاد العم و الخال او الجيران ..لكن لو ما فيش ليه منعملش حكاية مجموعات اللعب دي؟؟

اللي عنده المشكلة دي يدور حواليه و يحاول ينظم مجموعة .. يتفقوا على مكان مناسب مرة اة 2 في الأسبوع.. اللعب اللي عندنا .. الكتب.. نلعب و نغني معاهم .. نقعدهم ياكلوا مع بعض (بيفتحوا نفس بعض) و طبعا فرصة نرغي!!! إيه رأيكم؟؟

دام فضلكم

تم تعديل بواسطة Om Zayd
رابط هذا التعليق

جزاكم الله خيرا

عاجباني حكاية ان وجود الأطفال مع بعض في السن الصغير ده - حتى لو قرايب او جيران - نحسن استغلاله ,, و طبعا تبادل الخبرات و الرغي

;)

على جنب .. أنا ممكن افهم ان دي مشكلة برة .. لكن في مصر!؟؟

للدرجة دي بعدنا عن بعض و مبقيناش فاضيين لبعض؟؟

تم تعديل بواسطة masraweya

رابط هذا التعليق

أيون للدرجة دي فى مصر

ودي كارثة لوحدها

وسبب من أسباب سعيي للهجرة - لاأقول للسفر خارج مصر - بل الهجرة تماما( لفساد بيئة تربية الابناء )

بسبب ان الاقارب بعدوا عن بعض

مكانيا واجتماعيا

فمستحيل مع تدني الثقافة والالتزام الديني

تأمني على ابنك مع ابناء الجيران

ابناء الميلودي هيتس وروتانا جنس

الاطفال بيرددوا كلام فظيع

والبنات اصبحت تتعامل بلغة الجسد والايماءات والاصوات الخليعة

وهن فى سن الرابعة أو الخامسة

انايصعب على ابني لما ينظر الى لعبهم من البلكونة وهو وحيد cr((:

يضحك على لعبهم ويتابعهم بشغف

ولكن حسرتي ستنقلب لندم لو تركته ينزل ليلعب معهم

الحديث ذو شجووون

تم تعديل بواسطة أبو حميد المسافر

رابط هذا التعليق

أم زياد احيكى جدا على الموضوع ده لانى اعانى مما تعانيه اى ام وكان نفسي يبقي في حضانه على سنتين علشان اودى ابنى فيها لكن للاسف الحضانات هنا بتبدأ من 3 سنوات ونص المهم

اولا انا والحمد لله اختى موجوده معايا فى نفس البلد وكمان كانت فى العماره اللى جنبي والان اتنقلت لنفس عمارتى وهى عندها طفلين وبصراحه ساعدوا عمر فى حاجات كتير زى الكلام واللعب وكل حاجه واللى زاد من هذا الامر ان كل اللى فى عمارتى مصريين ومعاهم اطفال اكبر او اصغر من عمر بشهر او اتنين بالكتير وبالتالى كلهم بيحبوا يجيوا يلعبوا مع عمر فى البيت والله لما بفتح الباب ابنى بيجري جري يخبط على يوسف يلعب معاه وكذلك يوسف بيخبط ويقلي افتحى يا بوسي انا عايز العب مع عموره والله ببقي فرحانه موت وهو بيخبط وعمر فرحته بتبقي فرحتين ولو فتحت الباب وماماته فتحت الباب بنلاقي عمليه تبادل حصلت يوسف عندى وعمر عن جارتى هههههههههههههههههههه وكل واحد منشكح بالموضوع ده طبعا انا عمر كنت بعانى من انه اى راجل يشوفه او يبصله يعيط ودلوقتى بقي بيستخبي ورايا بس والعياط قل شويه والحمد لله

انا بقي عايزه بعد إذن ام زياد اننا نساعد بعض فى موضوع تعليم الاطفال الارقا م والحروف و السلوك الجيد والامتناع عن الاسلوب غير الجيد زى العض والضرب المفاجئ اللى بيحصل لما بيكون عايز يخرجه واحنا لسه جايين من بره

ها قلتم ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

رائع يا ام زياد

انا بحب جدا الموضوعات اللى عن الاطفال بكل صورها

وبشجعها جدا - تسلمى - الموضوع رائع

وانا متابعة مع حضرتك

اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

أيون للدرجة دي فى مصر

ودي كارثة لوحدها

وسبب من أسباب سعيي للهجرة - لاأقول للسفر خارج مصر - بل الهجرة تماما( لفساد بيئة تربية الابناء )

السلام عليكم

ممكن أسأل حضرتك: هتهاجر فين؟

هل مصر هتتصلح لوحدها؟

هل مفيش حل تاني غير الهجرة؟

ممكن تتفق مع ناس قريبة منك في التفكير و تنفذوا فكرة "المؤدب" اللي اتكلم عليها الشيخ أبو اسماعيل في قناة الناس (تتفقوا مع حد من الشباب المشهود لهم بحسن الخلق و الدين ياخد الاولاد مرتين في الأسبوع أو أكتر يلعبوا في جنينة أو يروحوا المكتبة أو يقعد معاهم حتى في بيت تتفقوا عليه مقابل مرتب) .. و أكيد لو فكرت ممكن تلاقي حلول تانية

رابط هذا التعليق

جزاكم الله خيرا

جزانا و إياكم

عاجباني حكاية ان وجود الأطفال مع بعض في السن الصغير ده - حتى لو قرايب او جيران - نحسن استغلاله ,, و طبعا تبادل الخبرات و الرغي

;)

لو مفيش حواليكم عائلات عندها أطفال في سن أولادك و الأهم يكونوا على نفس الصفحة أو الموجة معاكم

كمان الكل مشغول و الزحمة و المرور خلى القرايب مينقابلوش غير كل فين و فين للأسف

رابط هذا التعليق

انا عمر كنت بعانى من انه اى راجل يشوفه او يبصله يعيط ودلوقتى بقي بيستخبي ورايا بس والعياط قل شويه والحمد لله

نفس المشكلة .. بس قلت لما بقينا نخرجه كتير و يقابل زمايل زوجي و الناس في الشارع

انا بقي عايزه بعد إذن ام زياد اننا نساعد بعض فى موضوع تعليم الاطفال الارقا م والحروف و السلوك الجيد والامتناع عن الاسلوب غير الجيد زى العض والضرب المفاجئ اللى بيحصل لما بيكون عايز يخرجه واحنا لسه جايين من بره

ها قلتم ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

إيدي على كتفك .. توكلي على الله و ابدئي

رابط هذا التعليق

رائع يا ام زياد

انا بحب جدا الموضوعات اللى عن الاطفال بكل صورها

وبشجعها جدا - تسلمى - الموضوع رائع

وانا متابعة مع حضرتك

اغابي

متشكرة جدا على ذوقك و تشجيعك

أنا كنت افتكرت اني الوحيدة اللي عندها المشكلة دي

على فكرة الحضانات في انجلترا قبل 3 سنين و نص بتبقى خاصة (يعني غالية اوي) و مع كدة لقيت كتير بيودوا أولادهم فيهاعشان سهاوا موضوع الحضانة و المدرسة بعد كدة و كمان يبقوا اجتماعيين و "منظمين" و يساعدهم في الكلام و الأكل ...إلخ

على كدة بقى أكمل في موضوع برامج الأطفال

تم تعديل بواسطة Om Zayd
رابط هذا التعليق

أيون للدرجة دي فى مصر

ودي كارثة لوحدها

السلام عليكم

ممكن أسأل حضرتك: هتهاجر فين؟

نفس السؤال

هل مصر هتتصلح لوحدها؟

هل مفيش حل تاني غير الهجرة؟

ممكن تتفق مع ناس قريبة منك في التفكير و تنفذوا فكرة "المؤدب" اللي اتكلم عليها الشيخ أبو اسماعيل في قناة الناس (تتفقوا مع حد من الشباب المشهود لهم بحسن الخلق و الدين ياخد الاولاد مرتين في الأسبوع أو أكتر يلعبوا في جنينة أو يروحوا المكتبة أو يقعد معاهم حتى في بيت تتفقوا عليه مقابل مرتب) .. و أكيد لو فكرت ممكن تلاقي حلول تانية

موضوع المؤدب ده في سن أكبر شويه (سن المدرسة) و هو مهم جدا

بس في السن الصغير أوي بيحتاج أما ناس دارسة أو الأهل ينظموه مع بعض .. يفضوا نفسهم مرتين في الأسبوع و يجمعوا الأولاد مع بعض (زي بوسي كده) و مش بس لعب .. نقرالهم قصص و نعودهم يتعاملوا مع الكتب.. نقعدهم ياكلوا مع بعض .. يلعبوا بالألوان و الورق

ممكن أي واحدة فينا تبادر هي و تحاول تكون مجموعة

ربنا يباركلنا في أولادنا و يكرمنا فيهم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      ترفع الأسر التى تستعد لإلحاق أطفالها بأولى مراحل التعليم الحضانة استعدادا لأول مقابلة إنترفيو فى رحلة العلعرض الصفحة
    • 8
      ما دمنا هنا اسرة واحدة نتشارك الهموم و الافراح ... اردت ان اخبركم بأننى حضرت أول امس حفل تخرج ابنى من الحضانة (تمهيدى) !! حيث تم تكريمه ضمن المتفوقين ... لانه اجتاز امتحان آخر العام الذى تضمن الحروف الابجدية (عربى و انجليزى ) و الارقام من 1 الى 10 و سور جزء عم حتى التين و الزيتون ... كما انه حصل على الدرجات النهائية فى مادة المراجيح - رغم ان الامتحان كان صعب جداً تفتكروا .... يكمل دراسات عليا و الا كفاية عليه كدة و يدور على شغل ؟؟؟؟
  • أضف...