اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الزواج من المطلقه

ssamir

Recommended Posts

لما يكون معاك عشره جنيه

وفي كيلو عنب مفعص بعشره جنيه

وكيلو عنب لسه بنضارته وعليه لسه تغليفه وبعشره جنيه برضه تجيب ايه

smk:

الزواج من المطلقه يكون في حاله ان الرجل معيوب هو كمان ومطلق مثلا وعنده طفل وليس مطلق فقط

لان نفسيه المرأه تتحمل ان يكون زوجها متزوج عليها وهي في عصمته وليس ان يكون مطلق فقط

اما نفسيه الرجل فلا تتحمل ان يكون لزوجته شريك سابق وان تحملته يكون اكثر صعوبه من الزوجه

ممكن القوطه تمشي كمان مهي بقت بعشره جنيه

بس افرض الاختيار كان خطا من الاول خالص يبقي الواحد يستحمل ماهو فوق طاقته ولا يبحث عن ما شرعه الله له

افرض الراجل تزوج من زوجه ووجد فيها مرض او نزعه الي السيطره او ختي كانت تسي العشير اذاي هيستمر بحياته و يركز في عمله

و الزوجه لو وجدته لاينفق من ماله و يسي معاملتها و يمنعها عن اهلها و يهينهم هل تستحمل هل تقتل الانسان الذي بداخلها و تعيش كالجماد و لا تنجو بنفسها و ولدها من هذا العذاب

المطلقة

قبل الطلاق ... يظلمها واحد من إثنان لا ثالث لهما إما زوجها و إما نفسها و لا اقتنع بدور الظروف لأنها شماعة كل شيء يفشل في الدنيا فالظروف لا تقل ( إنتي طالق) و لا ( طلقني)

بعد الطلاق ... المجتمع كله يظلمها حتى أقرب المقربين ليها ..... ممكن بنظرة لا تدرك كم هي مكسورة نفس المطلقة حتى و لو عملت حفلة طلاق

لا اختلاف على أن البكر أفضل .... لكن من للمطلقة التي حافظت على دينها و نفسها و اولادها من ظلم شخص لا يراعي الله فيها

تغيير الصورة مسئولية الجميع حتى و لو بدعوة الناس للتفكير قليلا قبل الحكم على المطلقة فهي إما أخت أو ابنة أو أم

تحياتي للجميع

أبو عمر

زي ما الجواز مسؤليه شخصين

ففشله مسؤليتهم كذلك و عليهم ان يتحملوا تبعاته

ربما جوهرة ثمينة وضعت فى الطين فاكتسبت خاصيته ولايبرئها سوى الخروج منه

وهذه مايحدث لبعض المطلقات لاننا ليس مع التعميم فالصلاح موجود فى الطرفين

والعكس كذلك ولكن ماذنب انسانة كويسة ومن عيلة تزوجت بانسان معقد ولديه

مركبات نقص بيحاول يعوضها فى سيطرته عليها لان كل جريرتها انهالاتستطيع

الانجاب فالعقاب حرمانها من زيارة اهلها ومقابلتهم بنفور وخروجه

لاوقات كثيرة بعيد عن المنزل وحرمانها من اللالتحاق باى عمل وتضييق الانفاق

عليها لعلمه بيسر حالتها المادية والاكتر رفض محاولة العلاج او المتابعة

ولما ضاق بها الحال واتتها فرصة عمل تشعر فيه بامومتهاوتوفير متطلباتها

زادت الخلافات كاى زوجين ولكن تصل ان يغير كالون الشقة وهى بالخارج

دون سابق انذار ومنعها من دخول الشقة فى نية لطلاقها والاستيلاء على

اثاثها بعد فترة زواج 15 سنة وتزوج من مطلقة لديها طفل ولمدة عامين

بين المحامين للحصول على عفشها وحقوقها عنده ده ماحدث

بالضبط لصديقة لى والطريف الان انها هى التى ترفض الزواج رغم العديدين

تقدموا لهاانسانة زى دى مظلومة ممكن احنا كمان نظلمها ونقول مطلقة ووو

ورغم الموضوع ده تفتكروا ممكن اقبل لابنى انسانة مطلقة مش سهل على

بعقلية قديمة اتربينا عليها نوافق بسهولة وليس معنى كلامى قلة تقدير

او احترام للمطلقة لا بالعكس ولكن لها مايناسبها بعيدا عن شاب لم يسبق

له الزواج ستساوره الشكوك من ناحيتها على كل كبيرة وصغيرة يعنى الرفض فى

مصلحتها اولا وعموما لكل انسان ظروفه الان الشباب بيقبل يتزوج بسيدة

تكبره فى السن لمجرده يسارها ماديا فالاولى قبوله بفتاه فى سنه لم يحالفها

الحظ فى زواجها يعنى هى وجهات نظر مربوطة بالشخص نفسه و باراء اسرته

ده ممكن يكون انسان ضعيف ان ينتابه الشك في زوجته المطلقه مع طليقها

و نفس الامر لو تزوج بالبكر مهو هيشك فيها برده

لما يكون معاك عشره جنيه

وفي كيلو عنب مفعص بعشره جنيه

وكيلو عنب لسه بنضارته وعليه لسه تغليفه وبعشره جنيه برضه تجيب ايه

smk:

الزواج من المطلقه يكون في حاله ان الرجل معيوب هو كمان ومطلق مثلا وعنده طفل وليس مطلق فقط

لان نفسيه المرأه تتحمل ان يكون زوجها متزوج عليها وهي في عصمته وليس ان يكون مطلق فقط

اما نفسيه الرجل فلا تتحمل ان يكون لزوجته شريك سابق وان تحملته يكون اكثر صعوبه من الزوجه

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

فريب اوي منطق تقفيصة العنب....و الاغرب ان احنا في الاخر بنتكلم ع النفسية....معترضة بشكل عنيف جدا جدا جدا جدا من هنا لحد بيتنا في الصعيد....علي كل كلمة جت في مداخلة حضرتك

مذهولة من وجهة النظر...اللي بتفعص في البني آدمين

مصدومة في المعيار بتاع سوق الفاكهة و احنا بنبني علاقة انسانية فيها مودة و رحمة

متاكدة حد اليقين....انا بتكلم في وادي و الناس عايشة في وادي تاني.....يمكن انا اللي عايشة في واد غير ذي زرع؟؟؟

كنت عايزة اعبر عن وجهة نظري اني احط تقييم سالب لكني فضل اني احنا نسمع افكار بعض.....بس من غير التشبيهات الصادمة

تحياتي استاذي

ريهام

الحب في زمن العنب و متفعص كمان

المشاعر لا تقاس باي وحده ...مينفعش

رابط هذا التعليق

• الردود 107
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ياجماعه تاني

انا ما بتكلمش علي مشاعر انا بتكلم علي واحد طالع عينه 4 او 5 سنين بيحوش مصاريف الزواج وجه بيدور علي عروسه -اي عروسه- عشان يتجوز

يبقي تحويشه عمره دي يتجوز بيها مطلقه ليه لما ممكن يتجوز انسه؟؟.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وبعدين المطلقه دي لما جوزها الاولاني يقابلها في الشارع وتتلاقي العيون ساعتها اعمل ايه انا ابتدي العب دور قفص الجوافه-اهو كل الفاكهه اهو عشان ماحدش يقول اني متحيز للعنب- ولا لما تقعد الهانم تقارن بيني وبين جوزها الاولاني وقد ايه كان حنين انما انا مفتري

يبقي ليه اوجع راسي من الاول ؟

تم تعديل بواسطة ozoozo

رابط هذا التعليق

ياجماعه تاني

انا ما بتكلمش علي مشاعر انا بتكلم علي واحد طالع عينه 4 او 5 سنين بيحوش مصاريف الزواج وجه بيدور علي عروسه -اي عروسه- عشان يتجوز

وبعدين المطلقه دي لما جوزها الاولاني يقابلها في الشارع وتتلاقي العيون ساعتها اعمل ايه انا ابتدي العب دور قفص الجوافه-اهو كل الفاكهه اهو عشان ماحدش يقول اني متحيز للعنب- ولا لما تقعد الهانم تقارن بيني وبين جوزها الاولاني وقد ايه كان حنين انما انا مفتري

طبعا مهو لو حد قاللك في عروسه دين و جمال و سن صغير ووو بس مطلقه هتقول لا مش عايز اشوفها

بس الموضوع باين من عنوانه لو الانسان شاف حد مناسب ليه و احتك معاه في كذا موقف و شاف انه ممكن يبقي اللي بيدور عليه بس هوب السر انكشف ليه منهضمش الظرف ده و نحلله و نشوف غلطه مين

و مين اللي كان الجاني في الجوازه القديمه و مين الضحيه (مع تحمله المسؤليه برده)

مهو الانسان بيتعلم الدرس و متبقاش تمشي في الشارع يا سيدي ابقي خد تاكسي

بس المشاعر بتموت مع الوقت و حتي لو اتقابلوا فمفيش احساس ببعض تاني و حتي لو هو حاول يصداد في المياه العكره يبقي ذور علي اسسك لاختيار الزوجه الصالحه اللي مش ممكن تخون مش غلشان حبها ليك لا علشان انها بتتقي الله

رابط هذا التعليق

[q[quote name=ozoozo' timestamp='1286494036' post='64628

ياجماعه تاني

حلو قوى امنهج الاستثمارى الى بتقيس بيه مشروع الزواج دا

من وجه نظر استثماريه

اى مشروع لازم يتعمل له دراسه جدى و حساب انا هحط قرش يطلعلى منه كام

بس دا فى المشاريع يعنى لما اكون داخل على عمل سوبر ماركت فرارجى او حلاق حتى :blush2: :blush2:

لكن لما اكون بحسبها لشراكه زوجيه يعنى (حيااااااااااااه)

يبقى دا منطق فاشل جدا فى قياس الامور

حياه يعنى شخص هيلازمنى سكناتى و حركاتى اكتر حتى من ابويا و امى الى خلفونى

يعنى شخص يقرب منى فى حاجات عمر ما حد قابله و لا بعده قربها منى قبل كده

يعنى موده ورحمه يعنى كل طرف بيدى من غير ما يكون ماسك للطرف التانى الورقه و القلم علشان يحسبه انا اديته قرش سواء مادى و لا معنوى هيرجعهولى كااااااااااام؟؟؟؟؟؟؟؟

يعنى زوااااااااااااااج استاذى الفاضل

حتى الى انت وصفته بانه طالع عينه و جاى يتجوز اى واحده و خلاص و مع تحفظى عن التشبيه دا

لكن حدا الشخص دا اكيد برضه هيدور فى الى هيتجوزها و لو على حاجات تنفع تكون ارضيه مشتركه بينه و بينها يكملوا حياتهم بيها

استحاله تختفى المشاعر من عمليه الزواج ممكن الاعتماد عليها يقل او يكتر لكن اختفاء تام يبقى مش زواج اساسا

ما هو الزواج ايجاب و قبول وعلشان دا يحصل لازم يكون كل طرف شايف فى التانى سعادته و راحته بشكل او باخر

اما موشوع انها ممكن تتقابل صدفه بجوزها فى الشارع

فهى مش شرط ساعتها تتقابل العيون ما اكيد انه كان فى سبب للطلاق و اكيد السبب دا هيخليها فى اغلب الظروف مش طايقه تشوفى ادامها من الاساس

و بعدين ما اى واحد ممكن ياخد الانسه الشريفه العفيفه

و يكون ماشى بيها فى الشارع و تشوف صدفه حبيب القلب الاولانى الى محكتش لجوزها عليه و الى ظروفه الماديه مسمحتشى ليه انه يتجوزها و لا سابوا بعض لاى سبب تانى

و ساعتها بقى هتكون مش بس النظرات دا النظرات و الحركات و اللفتتات و جوزها طبعا و لا دريان

و ساعتها طبعا مش هيعرف حاجه و مش هيكون بس كيس جوافه دا هيكون محل بحاله

(طبعا انا بتكلم على اى واحده مش محترمه من الاساس و بتمثل على جوزها العكس و بديهى ان انا مش بعمم علشان بس الكلام ميتفهمش غلط)

على الاقل دا كان جوزها فى يوم من الايام و مهما كان الى كان بينهم فكان بالحلال و برضى ربنا

و ان كان على ان دى نظره الناس فصدقنى انت غلطان

طيب دا كانت جت فتره كده كانت كل الى بتتجوز فيها كانت مطلقه و بتتجوز لتانى مره و جوازه احسن من الاولانيه ميت مره

لدرجه انها اخدناها تريقه واحنا بنات ان الى عايزه تتجوز جوازه مستريحه و على المزاج تتجوز الاول اى جوازة و تتطلق علشان سوقها يمشى و تتجوز الجوازه الصح :rolleyes: :rolleyes:

و الكلام دا من كذا سنه يعنى دلوقتى مع زياده معدلات الطلاق عن الاول اكيد بقت عادى اكتر من الاول

حاول تبص للامور من نظره تانيه غير شقى السنين الى هحطه فى مطلقه و لا انسه و الحاجات الغريبه دى

طيب ما اى انسان ممكن يحطه فى انسه و تطلع اسؤ اختيار اختاره فى حياته و تخسره شقاه الى راح و الى جى كمان

الانسان لما بيجى يتجوز بيدور على الى يصونه و الى يحافظ عليه مش على الى يتعامل معه بمنطق تاريخ الصلاحيه

و لقد نفذ رصيدكم برجاء اعاده شحن الرصيد و الا نتاسف لاضطرارنا لقطع الخدمه wst:: wst::

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

من وجه نظر استثماريه

بس دا فى المشاريع يعنى لما اكون داخل على عمل سوبر ماركت فرارجى او حلاق حتى :blush2: :blush2:

يعنى موده ورحمه يعنى كل طرف بيدى من غير ما يكون ماسك للطرف التانى الورقه و القلم علشان يحسبه انا اديته قرش سواء مادى و لا معنوى هيرجعهولى كااااااااااام؟؟؟؟؟؟؟؟

حتى الى انت وصفته بانه طالع عينه و جاى يتجوز اى واحده و خلاص و مع تحفظى عن التشبيه دا

لكن حدا الشخص دا اكيد برضه هيدور فى الى هيتجوزها و لو على حاجات تنفع تكون ارضيه مشتركه بينه و بينها يكملوا حياتهم بيها

استحاله تختفى المشاعر من عمليه الزواج ممكن الاعتماد عليها يقل او يكتر لكن اختفاء تام يبقى مش زواج اساسا

ما هو الزواج ايجاب و قبول وعلشان دا يحصل لازم يكون كل طرف شايف فى التانى سعادته و راحته بشكل او باخر

فهى مش شرط ساعتها تتقابل العيون ما اكيد انه كان فى سبب للطلاق و اكيد السبب دا هيخليها فى اغلب الظروف مش طايقه تشوفى ادامها من الاساس

و يكون ماشى بيها فى الشارع و تشوف صدفه حبيب القلب الاولانى الى محكتش لجوزها عليه و الى ظروفه الماديه مسمحتشى ليه انه يتجوزها و لا سابوا بعض لاى سبب تانى

و ساعتها بقى هتكون مش بس النظرات دا النظرات و الحركات و اللفتتات و جوزها طبعا و لا دريان

(طبعا انا بتكلم على اى واحده مش محترمه من الاساس و بتمثل على جوزها العكس و بديهى ان انا مش بعمم علشان بس الكلام ميتفهمش غلط)

على الاقل دا كان جوزها فى يوم من الايام و مهما كان الى كان بينهم فكان بالحلال و برضى ربنا

طيب دا كانت جت فتره كده كانت كل الى بتتجوز فيها كانت مطلقه و بتتجوز لتانى مره و جوازه احسن من الاولانيه ميت مره

لدرجه انها اخدناها تريقه واحنا بنات ان الى عايزه تتجوز جوازه مستريحه و على المزاج تتجوز الاول اى جوازة و تتطلق علشان سوقها يمشى و تتجوز الجوازه الصح :rolleyes: :rolleyes:

و الكلام دا من كذا سنه يعنى دلوقتى مع زياده معدلات الطلاق عن الاول اكيد بقت عادى اكتر من الاول

حاول تبص للامور من نظره تانيه غير شقى السنين الى هحطه فى مطلقه و لا انسه و الحاجات الغريبه دى

طيب ما اى انسان ممكن يحطه فى انسه و تطلع اسؤ اختيار اختاره فى حياته و تخسره شقاه الى راح و الى جى كمان

الانسان لما بيجى يتجوز بيدور على الى يصونه و الى يحافظ عليه مش على الى يتعامل معه بمنطق تاريخ الصلاحيه

و لقد نفذ رصيدكم برجاء اعاده شحن الرصيد و الا نتاسف لاضطرارنا لقطع الخدمه wst:: wst::

والله حضرتك وشيكو ولماضة قلتم بما فيه الكفاية ياريت تتغير نظرة الناس للمطلقة

على فكرة صديقتى اللى حكيت عليها دى عشرة عمر من سنين طويلة واهالينا يعرفوا بعض

واعرفها قبل زوجى ورغم كده بعد طلاقها ورغم انه عارف انها مظلومة كان بيحاول اقطع علاقتى بها

لكن بالتفاهم وانى انا ممكن اكون انا او اخته مكانها اتفهم الموضوع ومازلنا نتزاور

ونتحدث تلفونيا محدش ليه يد فى قدره ونصيبه

الطلاق مش مقياس لسوء اخلاق السيدات بالعكس فى زوجات واول بخته لكن طمعت فى تحويشة الغربة

لزوجها وبعد كده طلبت منه الطلاق العبرة بحسن الاخلاق والتربية مش بمنطق الفكهانية

رابط هذا التعليق

ياجماعه تاني

...بجد انا موش مصدقة ....

انا موش قادرة اصدق ان دى مشاعر حضرتك ...

ودى طريقة تقييمك لموضوع .....قدرى بالدرجة الاولى ....

عفواً ....

سيدنا الحبيب المصطفى ....الى احسن منى ومنك .....تزوج من الارملة والمطلقة ....

وعلى فكرة ...المطلقة من اخر ...مموش من المنطقى انها تقول عليه كويس وحنين ....

......

عذرا ...

منطقك المادى البحت فى تقييم الشراكة الروحية (الزواج ) ...هى السيناريو الرئيسى للدخول إلى دنيا الطلاق من اوسع الابواب ...

وبما ان ده تقييمك للمطلقة ...فبالتالى وقع اثم الطلاق على ابنائها ...ويورث الذنب لكل من له علاقة بها ....ونبقى مجتمع يرجم المطلقة وكل من حولها...

ولو دى اخت حضرتك لاقدر الله ولا بنتك ....اتهيألى تدثها بالتراب اهون عليك من وجودها فى حياتك ..

سامحك الله

رابط هذا التعليق

ممكن افكر معاكم بصوت عالي شوية

و يسمحلي استاذي صاحب التوبيك لو هحط افكاري في توبيكه...بس حاسة ان مكانها هنا

اول ما دخلت التوبيك كنت مقتنعة جدا...(و لا زلت)....و اتهيالي ان احنا يعني كل الناس مافيش حاجة نختلف عليها

مستغربة من نفسي اوي اني برفض الناس اللي بتعمم و بكون انا اول واحدة تمارس اللي رفضته يوم في الناس...(شيء يدعو للدهشة صح)

النهاردة قريت التوبيك كله ع بعضه كده

اخدت لقطة من فوق....زي ما بيقولوا اهل الصحرا....لقطة صقر في السما

لقيت ان احنا في التوبيك.....شبه اوي الناس في الدنيا

اتقسمنا فريقين.....الستات...جم في ناحية مدافعات عن المرأة المطلقة

و الرجالة كانوا ع الناحية التانية...مناهضين تماما للفكرة

امبارح اتعلمت في حوار مع اصدقائي ان وجهة نظر الشخص لا تنتمي لتصنيفه البيولوجي

يعني مش عشان انا ولد يبقي بفكر كده

و لا انا بنت يبقي بفكر كده

احنا بنفكر عشان بني آدمين

بس لما جيت و قريت التوبيك دوت

و عندي مشكلة برضه بمر بيها

لقيت ان في حياتنا مبننفصلشي عن الدور اللي بيفرضه علينا الشكل البيولوجي بتاعنا

يعني انت بتفكر كده عشان ولد....و انا بفكر كده عشان بنت

مع اني في اول مداخلة ليا حبيت اوسع الدايرة علينا و قولت بصوا للموضوع من زاوية تانية خالص....لو بنت اتقدملها مطلق....و انا عارفة ان الموضوع مش هياخد حيز من الانفعال زي ما حصل لو الامور بالعكس

بفكر طول عمري في طريقة تربية الجيل دلوقتي...يعني الشريحة العمرية اللي في 28- 35

دول نتاج تربية 30 سنة فاتت

و دول اللي هنتعامل معاهم ع الاقل 30 سنة تانية....و هيبقوا هما يا اجوزنا....يا اصحابنا....يا ناس مضطرين نتفاعل و نصطدم بيهم في مشوار الحياة

لما نكون بنتكلم عن مبدا اسمه"العذرية"...مش بس عذرية الجسد....لا عذرية الروح و الافكار و بكارة المشاعر...يبقي اكيد تقييممنا لوضع البني ادم دلوقتي في خانة البطاقة ناحية الحالة الاجتماعية مش هيفرق معانا كتير

و في نفس الوقت لما قناعتنا الشخصية تصطدم بواقع تاني بيفرض علينا لغة تانية مش عارفين نتواصل معاها يبقي الغلط في مين

في قناعتنا الشخصية...أشك.....لانها متكونتشي في يوم و ليلة

طب في قناعات الاخرين الشخصية.....برضه اشك....لانها علي قدر ماديتها الصادمة برضه لم تتكون في يوم و ليلة

طب في الحياة نفسها اللي عمرها ما بتديك اختيارات سهلة.....ربنا قالها في كتابه الكريم "لقد خلقنا الإنسان في كبد"...هو ده الكبد ان كل اختياراتك في الحياة ليست بالسهولة و لا بوضوح الابيض و الاسود

يبقي ايه العمل

سالت نفسي بجد كتير

و لقيت صورة لاعظم زوجين في العالم اجمع

السيدة خديجة رضي الله عنها و سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم

قطعا كمعشر السيدات ليس فينا من نحسبها خديحة....و ليس فيكم معشر الرجال من هو "محمد" عليه افضل الصلاة و السلام

لكن الحكمة و التامل هو

كل شيء ممكن

و ممكن جدا.....جدا جدا

و ارجع و اقول....مش شرط كل الناس...كلهم يكونوا في صفوف المهنئين

بس هو رجاء ....الناس تسيب الناس في حالها

مش لازم حياتنا كلها تبقي صور شبه بعض

مش لازم البوم عمرنا يبقي لقطات مالوفة لينا

دايما ندي مساحة للاحداث الغير متوقعة.......لانها دوما تحدث....و تحدث بشكل لا نتوقعه

قليلا من المرونة

قليلا....من التقبل للغير مالوف لك

قليلا....من الرؤية بمنظار اخر

و الله العظيم مش هتضر

محدش يعرف صفحة الغيب مخبية ايه

محدش يعرف في يوم كتب كلمة بايده.....و تاني يوم لقي نفسه بطل في فيلم عمره ما تخيل نفسه مخرج لاحداثه

معلش طولت عليكم

بس اعتبروها حبة فضفضة

مساااااااكم حروف ممكن تشيل الفكرة من هنا لابعد مكان في الدنيا....بس يا رب تكون فكرة في طاعة الله و بتحرك فينا رؤية جديدة

رابط هذا التعليق

انا حبيت اشارك واوضح للاخوة بعض الامور

ويا ريت اولا واخيرا يجب ان يكون هناك احترام في التعامل مع هذه القضية او التشبيهات من الاخوة اتمنى ان تكون في حدود المعقول نحن نتكلم عن المطلقة .... فهي انسانه قد تكون ظالمة او قد تكون مظلومة ولكن هي انسانة لها احاسيس ولها واجبات والتزامات ومتطلبات

في اعتقادي المتواضع ان لكل حالة ظروفها واعتقد ايضا ان الوضع الاقتصادي الان يلعب دورا رئيسيا في هذه المشكلة

من الطبيعي الان ان نسمع عن مطلقة او اثنين بالعائلة الواحدة اصبح شيئ منتشر

من الطبيعي ان تجد زميلة لك بالعمل مطلقة

اصبحت نظرة المجتمع الى حد ما لا تدين المراة المطلقة ولكن يجب ان نعترف ان هناك ومازالت بعض الامور المجتمع لا يتسطيع ان يغفرها للمطلقة .. نعم النظرة المغلوطة للمراة المطلقة قلت نوعا ما ولكنها لم تختفي فهذه طبيعة شعبنا وصعب ان يتغير من يوم وليلة

ولكن في موضوع الارتباط بمطلقة انا انظر لها بنظر ايضا اقتصادية الا اذا

لو شاب امامه انسة وامامه امراة مطلقة سيتوجه الى الانسه بالتأكيد

انا اعتقد ان صعب جدا ان يتخيل رجل ولو للحظة ان تلك المراة التي ارتبط بها قد عاشرت زوج قبله (طبعا دي وجهة نظر)

الوضع الاقتصادي يمكن الان الشاب وحتى المتزوج ومطلق ان يتزوج من انسه وصغيرة في السن

الوضع الاقتصادي يمكن الشاب من الزواج من انسانه جميلة متعلمة لها مزايا عدة واعتقد الشباب الان يبحث عن المراة العاملة

يعنى لو هنحسب عملية حسابية هنجد ان البصلة ستتجه للانسة اكثر من المطلقة

طبعا هذه الافتراضات لو لغينا موضوع المشاعر والاحاسيس

ولكن اذا وجدت تلك المشاعر ونما الحب ين شاب وامراة مطلقة

من الممكن ان الرجل يقع في حب انسانة مطلقة وفي هذه الحالة الموضوع لن يكون هناك مقارنة بين الانسة والمطلقة

لان في هذه الحالة ستتحكم العاطفة فقط العاطفة

وسيتجه الشاب الى من أحب بغض النظر عن انسة ام مطلقة ام امراة تكبره او تصغرة

فالفيصل هنا انه وجد الحب

واتمنى من كل قلبي ان تصبر المراة وان يصبر الرجل

فهدم عش زوجية شيئ اليم

والالم واشد الالم للابناء

دمتم بخير

على مسرح الحياة سقفو ليه ناس كثير

زي ما ياما سقفو لابطال شكسبير

ساعات .. اشوف نفسي فنان كبير

وساعات .. اشوف اني مجرد صعلوك حزين

عاشق

رابط هذا التعليق

الموضوع يتلخص فى نقطتين :

1- نظرة المجتمع للمطلقة : انا شايف ان اللى يميز فى المعاملة بين المطلقة وغير المطلقة يبقى مريض نفسى ومحتاج علاج

2- الارتباط من مطلقة : دا بيرجع لشخصية الانسان نفسه فى واحد رافض المبدأ وغيره مش فارقة معاهم

:roseop:

اللهم يــامن أجــاب نوحــــــــــــا حين ناداه

ويامن كشف الضر عن أيوب في بلــــــواه

ويامن سمع يعقوب في شكــــــــــــــــــــواه

ورد إليه يوسف وأخـــــــــــــــــــــــــــــــــاه

وبرحمته أرتد بصيرا وعادت النور عيناه

اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

رابط هذا التعليق

الاخوه الكرام

بصراحه انا مش عارف اقول ايه لكل الا رد عن المطلقه بسلوب مش كويس انا هقول شي واحد كل واحده عنده اخت مطلقه المفروض يرميها بقي وفي كتير جداااا من اعضاء المنتدي عندهم حالات طلاق هل معني كدا اننا نتبري منهم انا هقول شي واحد كلنا نتقي الله في انفوسنا

تم تعديل بواسطة خالد شحاته
رابط هذا التعليق

يا جماعة اياكم والمطلقات واسألوا اخوكم المجرب اللى اتكوى بنارهم

كنت باقول كدة برضة يعنى ذنبها اية لكن للاسف اتضح انها دايما السبب

وانتظروا التفيد بعدين لانى دلوقتى مظطر اقوم

اخويا ابو عمر والله مبسوط اوى لسؤال عنى ورسالتك الجميلة يارب دايما الود موصول

في انتظار افادتك و آثرايك للموضوع

ياجماعه تاني

من وجه نظر استثماريه

فعلا الاستقرار و السكن هو غايه كل فرد من الارتباط

ومن آياته أن خلق لكم من أنفسكم أزواجا لتسكنوا إليها وجعل بينكم مودة ورحمة إن في ذلك لآيات لقوم يتفكرون

ممكن افكر معاكم بصوت عالي شوية

و يسمحلي استاذي صاحب التوبيك لو هحط افكاري في توبيكه...بس حاسة ان مكانها هنا

اول ما دخلت التوبيك كنت مقتنعة جدا...(و لا زلت)....و اتهيالي ان احنا يعني كل الناس مافيش حاجة نختلف عليها

مستغربة من نفسي اوي اني برفض الناس اللي بتعمم و بكون انا اول واحدة تمارس اللي رفضته يوم في الناس...(شيء يدعو للدهشة صح)

النهاردة قريت التوبيك كله ع بعضه كده

اخدت لقطة من فوق....زي ما بيقولوا اهل الصحرا....لقطة صقر في السما

لقيت ان احنا في التوبيك.....شبه اوي الناس في الدنيا

اتقسمنا فريقين.....الستات...جم في ناحية مدافعات عن المرأة المطلقة

و الرجالة كانوا ع الناحية التانية...مناهضين تماما للفكرة

امبارح اتعلمت في حوار مع اصدقائي ان وجهة نظر الشخص لا تنتمي لتصنيفه البيولوجي

يعني مش عشان انا ولد يبقي بفكر كده

و لا انا بنت يبقي بفكر كده

احنا بنفكر عشان بني آدمين

بس لما جيت و قريت التوبيك دوت

و عندي مشكلة برضه بمر بيها

لقيت ان في حياتنا مبننفصلشي عن الدور اللي بيفرضه علينا الشكل البيولوجي بتاعنا

يعني انت بتفكر كده عشان ولد....و انا بفكر كده عشان بنت

مع اني في اول مداخلة ليا حبيت اوسع الدايرة علينا و قولت بصوا للموضوع من زاوية تانية خالص....لو بنت اتقدملها مطلق....و انا عارفة ان الموضوع مش هياخد حيز من الانفعال زي ما حصل لو الامور بالعكس

بفكر طول عمري في طريقة تربية الجيل دلوقتي...يعني الشريحة العمرية اللي في 28- 35

دول نتاج تربية 30 سنة فاتت

و دول اللي هنتعامل معاهم ع الاقل 30 سنة تانية....و هيبقوا هما يا اجوزنا....يا اصحابنا....يا ناس مضطرين نتفاعل و نصطدم بيهم في مشوار الحياة

لما نكون بنتكلم عن مبدا اسمه"العذرية"...مش بس عذرية الجسد....لا عذرية الروح و الافكار و بكارة المشاعر...يبقي اكيد تقييممنا لوضع البني ادم دلوقتي في خانة البطاقة ناحية الحالة الاجتماعية مش هيفرق معانا كتير

و في نفس الوقت لما قناعتنا الشخصية تصطدم بواقع تاني بيفرض علينا لغة تانية مش عارفين نتواصل معاها يبقي الغلط في مين

في قناعتنا الشخصية...أشك.....لانها متكونتشي في يوم و ليلة

طب في قناعات الاخرين الشخصية.....برضه اشك....لانها علي قدر ماديتها الصادمة برضه لم تتكون في يوم و ليلة

طب في الحياة نفسها اللي عمرها ما بتديك اختيارات سهلة.....ربنا قالها في كتابه الكريم "لقد خلقنا الإنسان في كبد"...هو ده الكبد ان كل اختياراتك في الحياة ليست بالسهولة و لا بوضوح الابيض و الاسود

يبقي ايه العمل

سالت نفسي بجد كتير

و لقيت صورة لاعظم زوجين في العالم اجمع

السيدة خديجة رضي الله عنها و سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم

قطعا كمعشر السيدات ليس فينا من نحسبها خديحة....و ليس فيكم معشر الرجال من هو "محمد" عليه افضل الصلاة و السلام

لكن الحكمة و التامل هو

كل شيء ممكن

و ممكن جدا.....جدا جدا

و ارجع و اقول....مش شرط كل الناس...كلهم يكونوا في صفوف المهنئين

بس هو رجاء ....الناس تسيب الناس في حالها

مش لازم حياتنا كلها تبقي صور شبه بعض

مش لازم البوم عمرنا يبقي لقطات مالوفة لينا

دايما ندي مساحة للاحداث الغير متوقعة.......لانها دوما تحدث....و تحدث بشكل لا نتوقعه

قليلا من المرونة

قليلا....من التقبل للغير مالوف لك

قليلا....من الرؤية بمنظار اخر

و الله العظيم مش هتضر

محدش يعرف صفحة الغيب مخبية ايه

محدش يعرف في يوم كتب كلمة بايده.....و تاني يوم لقي نفسه بطل في فيلم عمره ما تخيل نفسه مخرج لاحداثه

معلش طولت عليكم

بس اعتبروها حبة فضفضة

مساااااااكم حروف ممكن تشيل الفكرة من هنا لابعد مكان في الدنيا....بس يا رب تكون فكرة في طاعة الله و بتحرك فينا رؤية جديدة

الانسان مخير و له حريه الاختيار بس مين هيتحمل النتيجه دي غيره

ممكن يخسر فرصه العمر في لحظه تردد

مش في الحب و الزواج بس لا في امور الحياه كلها

ممكن يرفض انسان او يختار انسان اخر و يكون بذلك شقاه

صلتك بربنا و دعايك هو اللي هيهديك الي الحق

ممكن الواحد يدعي ربنا علي طول (وقال ربكم ادعوني استجب لكم )

( وما كان لمؤمن ولا مؤمنة إذا قضى الله ورسوله أمرا أن يكون لهم الخيرة من أمرهم ومن يعص الله ورسوله فقد ضل ضلالا مبينا ( 36 ) )

في سورة التحريم إن أراد أن يبدله أزواجاً خيرا من زوجاته وَصَفَهُن بأنهن: "مسلمات مؤمنات قانتات تائبات عابدات سائحات ثيبات وأبكاراً" [التحريم:5] ...

عَنِ أَبي هُريرة رضيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ عَنِ النبيِّ صَلّى الله عَلَيْهِ وَسَلّم قال: " تُنْكحُ الْمَرْأَةُ لأرْبَعٍ: لمالها ولِحَسَبها ولِجَمَالها وَلدينها: فَاظْفَرْ بذاتِ الدِّينِ تَربَتْ يَدَاكَ "

في سوره التحريم تم ذكر الثيب و البكر و ليس البكر فقط فهي لا تقل عن البكر في تقييمها.

انا حبيت اشارك واوضح للاخوة بعض الامور

ويا ريت اولا واخيرا يجب ان يكون هناك احترام في التعامل مع هذه القضية او التشبيهات من الاخوة اتمنى ان تكون في حدود المعقول نحن نتكلم عن المطلقة .... فهي انسانه قد تكون ظالمة او قد تكون مظلومة ولكن هي انسانة لها احاسيس ولها واجبات والتزامات ومتطلبات

في اعتقادي المتواضع ان لكل حالة ظروفها واعتقد ايضا ان الوضع الاقتصادي الان يلعب دورا رئيسيا في هذه المشكلة

من الطبيعي الان ان نسمع عن مطلقة او اثنين بالعائلة الواحدة اصبح شيئ منتشر

من الطبيعي ان تجد زميلة لك بالعمل مطلقة

اصبحت نظرة المجتمع الى حد ما لا تدين المراة المطلقة ولكن يجب ان نعترف ان هناك ومازالت بعض الامور المجتمع لا يتسطيع ان يغفرها للمطلقة .. نعم النظرة المغلوطة للمراة المطلقة قلت نوعا ما ولكنها لم تختفي فهذه طبيعة شعبنا وصعب ان يتغير من يوم وليلة

ولكن في موضوع الارتباط بمطلقة انا انظر لها بنظر ايضا اقتصادية الا اذا

لو شاب امامه انسة وامامه امراة مطلقة سيتوجه الى الانسه بالتأكيد

انا اعتقد ان صعب جدا ان يتخيل رجل ولو للحظة ان تلك المراة التي ارتبط بها قد عاشرت زوج قبله (طبعا دي وجهة نظر)

الوضع الاقتصادي يمكن الان الشاب وحتى المتزوج ومطلق ان يتزوج من انسه وصغيرة في السن

الوضع الاقتصادي يمكن الشاب من الزواج من انسانه جميلة متعلمة لها مزايا عدة واعتقد الشباب الان يبحث عن المراة العاملة

يعنى لو هنحسب عملية حسابية هنجد ان البصلة ستتجه للانسة اكثر من المطلقة

طبعا هذه الافتراضات لو لغينا موضوع المشاعر والاحاسيس

ولكن اذا وجدت تلك المشاعر ونما الحب ين شاب وامراة مطلقة

من الممكن ان الرجل يقع في حب انسانة مطلقة وفي هذه الحالة الموضوع لن يكون هناك مقارنة بين الانسة والمطلقة

لان في هذه الحالة ستتحكم العاطفة فقط العاطفة

وسيتجه الشاب الى من أحب بغض النظر عن انسة ام مطلقة ام امراة تكبره او تصغرة

فالفيصل هنا انه وجد الحب

واتمنى من كل قلبي ان تصبر المراة وان يصبر الرجل

فهدم عش زوجية شيئ اليم

والالم واشد الالم للابناء

دمتم بخير

يقول الله تعالى ( يا ايها الذين آمنو أن من ازواجكم واولادكم عدواً لكم فاحذروهم وأن تعفو وتصفحو وتغفرو فأن الله غفورٌ رحيم )

الاخوه الكرام

بصراحه انا مش عارف اقول ايه لكل الا رد عن المطلقه بسلوب مش كويس انا هقول شي واحد كل واحده عنده اخت مطلقه المفروض يرميها بقي وفي كتير جداااا من اعضاء المنتدي عندهم حالات طلاق هل معني كدا اننا نتبري منهم انا هقول شي واحد كلنا نتقي الله في انفوسنا

افعل ما شآت فكما تدين تدان

رابط هذا التعليق

هو الموضوع ده نسبي يغني يفرق من شخص للتاني

انا مثلا الصراحة مرضاش اتجوز واحدة مطلقة

هي في الاول والاخر ظروف كل واحد ايه

يعني لو بنت لسه صغيرة مثلا وجميلة وكل شاب يتمناها وجالها راجل كويس وسط 2-3 كويسين كمان والراجل كان متجوز ومطلق ومعندوش عيال

البنت هتختار مين؟؟

انا بتكلم في حالة تكافؤ الفرص يعني الحكم بالعقل مومفيش حب او سابق معرفة

اعتقد ان البنت نفسها هتختار واحد كان اعزب واول مرة يتجوزها هي ويعيش معاها هي

ده برده بالنسبة للراجل انا ليه اتجوز واحدة كانت عايشة ومتجوزة مع واحد قبلي

بغض النظر انها اتظلمت ولا لا بس برده اهه خدت فرصتها واتجوزت قبل كده

يبقى لو هتتجوز ممكن تتجوز واحد مطلق برده مثلا

لان اكيد اول مره مش زي تاني مره وفي الحالة ده الاتنين زي بعض

اما الشاب الاعزب فاكيد هيميل لبن مكنش معاها تجربة عميقة زي الجواز قبل كده

لان برده في الاخر محدش بيتجوز وسواء العزاب من البنات او الشباب كتير في المجتمع فايه اللى يجبرني اني اتجوز واحده مطلقة

وياريت محدش يقول كده انت بتطلمها

لاني انا مثلا لما اتجوزها فرصة البنت اللى لسة متجوزتش قلت

ده رايي وفي النهاية كل واحد بياخد نصيبة

رابط هذا التعليق

طب انا عايز افكر بصوت عالي شويه

احنا بنتجوز ليه ؟

شايف واحد في اخر صف رافع ايده ، لا يا فالح مش عشان غسيل الهدوم و لا الطبيخ . ربنا يخلي ماما و لو مكنتش موجوده فالاخت موحوده برضه ربنا يخليها هي كمان

احنا بنتجوز علشان الانسان مخلوق اجتماعي مينفعش يقعد كده سكتم بكتم يكلم الحيطان و الكنب بتاع الشقه

ده لو اخنرعوا جهاز كده يقيس معدل المجهود اللي الواحد بيعمله في الكلام هيلاقيه عالي و لا كانه بيجري التراك

مهو الكلام معاه لوازمه من انفعال و مجهود عقلي للبحث عن الكلمات المناسبه و فتح و غلق الفم و الابتسام و العبوس علي حسب الكلام يعني شغلانه و مكنتش شركات المحمول باعت رصيد لو الكلام مفيهوش لذه

بس الكلام بيختلف من كلام المدرس لطلبه، و كلام الاهل للاولاد و كلام الراجل و الست مع بعض

لو في قبول بين شخصين و في ارتياح تلاقي الكلام جا لوحده كده و الساعه بتمر من غير مانحس ولا نبذل مجهود الا قليل

ايه اللي انا بقوله ده انا تهت و الناس بدات تمشي اهي

المهم لو قسمنا موضوع الزواج الي شقين الحب و العشره الطيبه هنلاقي الحب ممكن ييجي في الاول طبعا و ده بالعين . يعني عين الواحد بتقع علي البنت فبتعجبك و تلاقيها كده كانها شبهك مهو ده القبول اللي بييجي في الاول و بعد كده الكلام و ده العقل مسؤل عن الموضوع ده بتحلل الكلام و ممكن يستهويك و تندمج و ممكن عقلك يستصغر عقلها و تنساها، و اذا الموضوع مشي و عقلك عجبه الكلام بييجي دور القلب و بيخش في الموضوع يخلص

مهو لو القلب خلاص اعجب بالشخص و شاف فيه الندره و قالك هو ده بيقفل ساعتها علي عقلك و عينيك

و مع الوقت و لما تصبح في عشره و يكون في حنان و عطف و موده و رحمه بيكون في حب من نوع تاني

الراجل بيحب بيته و يشيل المسؤليه و يحافظ عليه و المرآه بتحوط علي بيتها و تحتوي زوجها و اولادها

رابط هذا التعليق

بس هو تعليق صغنن كده

معظم الرجالة قبل الجواز بربند وبعد الجواز بيتحولوا لابو الهول طيب ليه

الحمد لله حياتنا مش كده بس دى شكوى عامة من معظم الستات

رابط هذا التعليق

بس هو تعليق صغنن كده

هههههههههه , من الصدمة يا أ. هند:lol:

فداك أبي وأمي ونفسي ومالي يا رسول الله

http://www.youtube.com/watch?v=yOblBbK5FqI&feature=related

رابط هذا التعليق

بس هو تعليق صغنن كده

هههههههههه , من الصدمة يا أ. هند:lol:

هههههههههههههههههههههههه

جامدة دى يانيت انت بقيت زعيم المتمردين ولا ايه

نفسنا نفرح فيك زى عنبو

رابط هذا التعليق

هههههههههههههههههههههههه

نفسنا نفرح فيك زى عنبو

والله يا أ.هند الواحد اتصدم في حياته كثير وربنا يستر من الصدمة الكبري , لان ساعتها الواحد ممكن hypr:

أكيد هتفرحى ان شاء الله عن قريب , الحاج والحاجة واقفين على باب المطار نفسهم يلمحونى بس علشان يخطفونى على الزفة عدل , وانا عمال أتلكع في النزول وأقولهم والله ما انا نازل , ههههههههه:ninja:

وربنا يفرح عنبو ويسعدوا يارب :flr1:

رابط هذا التعليق

هههههههههههههههههههههههه

نفسنا نفرح فيك زى عنبو

والله يا أ.هند الواحد اتصدم في حياته كثير وربنا يستر من الصدمة الكبري , لان ساعتها الواحد ممكن hypr:

أكيد هتفرحى ان شاء الله عن قريب , الحاج والحاجة واقفين على باب المطار نفسهم يلمحونى بس علشان يخطفونى على الزفة عدل , وانا عمال أتلكع في النزول وأقولهم والله ما انا نازل , ههههههههه:ninja:

وربنا يفرح عنبو ويسعدوا يارب :flr1:

ياتري ممكن تتخيل الحاج والحاجه هايقولو لك ايه لو قلتلهم انك هاتتجوز مطلقه ؟

رابط هذا التعليق

ياتري ممكن تتخيل الحاج والحاجه هايقولو لك ايه لو قلتلهم انك هاتتجوز مطلقه ؟

مع كامل احترامي للمطلقات طبعاً وده انا ذكرته في مشاركاتى السابقة بس برضه قلت انى لا يمكن اقاطع اهلى من اجل الزواج من مطلقة

علشان كده انا مش هقدر أقولها اصلاً يا عم ozoozo لإنى مش مستغني عن حد فيهم :sad:

رابط هذا التعليق

بس هو تعليق صغنن كده

يا نهار أبيض يا أ. هند هو موضوع أبو الهول حتى في الغربة .... يبئى مش مصر السبب بئى :)

شكوى الستات من موضوع أبو الهول دي بئت عاملة لنا شبهة في كل حتة حتى برة مصر حرام عليكم :rolleyes: حتى لو الراجل بيتكلم يطلع موضوع تاني هو معدشي بيقول كلام حلو ليه ...

معلشي فاصل و نواصل عشان نهدي الجو خدوا شوفوا الفيديو القديم ده عن احوال المخطوبين و المتزوجين ( إبدأ من نص الفيديو ) و بعدين نرجع تاني للمناقشة

http://www.youtube.com/watch?v=Qb1FkXcipXc

تحياتي للجميع

أبو عمر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...