اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يا أخي ما تبقاش حنبلي

se_ Elsyed

Recommended Posts

الحكومة نفسها اللى بتشتكى من قلة الإنتاج وبتقول الناس مش بتاعة شغل ومش حريصة على الوقت, هى ذات نفسها بتهدر وقت اللى بيحاول يحافظ على وقته ويستغله أحسن استغلال, عن طريق الروتين اللى كلنا عارفينه ومجربينه.

عندى مشوار رايحه بكره إن شاء الله ودعواتكم إنه يخلص بسلام.

المشوار ده أنا رايحه عشان أقدم التماس لسيادة المحافظ عشان يتكرم ويوافق على دخول بنتى الحضانة لأنها استنفذت الرغبات عشان صغيرة شهر وكام يوم عن السن اللى اتقبل السنة دى.

أنا والله كنت قلت خلاص الخيرة فيما اختاره الله, ويبقى السنة الجاية وعلينا خير, ولكن تفاجأت بإن الناس اللى زى حالتى كده راحوا وفعلاً أخدوا موافقة, والغريبة إن مفيش ولا طلب اترفض, والغريبة أكتر إن فى أطفال منهم أصغر من بنتى بكذا شهر يعنى بالنسبة لهم فرق السن كبير, ولكن ده اللى حصل.

المهم بقى إن المشوار ده لازم أروح المحافظة أقدم الطلب وأنتظر تأشيرة معالى المحافظ, وده ممكن ياخد له 4 ساعات كده أقل واجب يعنى.

وبعدين أروح مديرية التعليم اللى هى بينها وبين المحافظ حوالى نص ساعة بالعربية, وده عشان أختم الطلب عشان أرجع بيه للإدارة التعليمية عشان يقبلوا البنت!!!

يعنى يوم كامل ضايع عشان طلب متوافق عليه من قبل ما أقدمه, طب إيه لازمة المشاوير وروح وتعالى وتضييع وقت واستهلاك بنزين وحرق دم وأعصاب مع الموظفين, بالله عليكم فين النموذج اللى نقتدى بيه فى الحرص على استغلال الوقت الاستغلال الأمثل, إذا كان المحافظ بذات نفسه بيعمل تصرفات غريبة زى دى ومش هامه إن أولياء الأمور يضطروا يعطلوا أشغالهم ومصالحهم عشان طلب هو موافق عليه من قبل ما يشوفه؟

حسبى الله ونعم الوكيل.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

• الردود 48
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مش عارف الناس زعلت من كلامي أوي كده ليه ... يا جماعه مش الرسول عليه الصلاة والسلام طلب من المسلمين الهجرة من مكة الى الحبشة وبعد كده هاجر معاهم للمدينة لما وجد أن بقاءهم في مكة معناه نهاية الدعوة نتيجة الضغط المادي والمعنوي الواقع عليهم من مجتمعهم وبعدين لما أسس المجتمع اللي هو عايزه رجع ثاني بلده منتصر وطبق الإصلاح الذي يدعو له ... طيب ما نقتدي بالرسول في دي ونبتعد بأبناءنا عن الوسط الملوث السائد في مصر (سلوكيات سيئة - تلوث - تعليم فاشل - جريمة - فقر ... الخ الخ الخ) ونربيهم في مجتمع افضل ليصبحوا نواة لمجتمع مصري سوي يقود مصر الى الإصلاح والتقدم. هتقولوا لي مش هيرجعوا بلدهم ... هيرجعوا إن آجلا أم عاجلا وإن ما رجعوش والله أنا شايف إن صلاح حالهم خارج وطنهم أفضل من عودتهم اليه ليفشلوا وينحرفوا ... مصر يا حضرات ليست هي قطعة الأرض المحددة بخطوط طول وعرض على الخريطة ... مصر هي مجموعة من المبادئ والقيم والتقاليد والممارسات الثقافية التي نحافظ عليها ونربي عليها ابناءنا ... إذا انعدمت هذه القيم في ارض الوطن فما جدوى البقاء بها.

واللي هيقولي هروب أيوه هروب من معركة خاسرة وإدخار للقوى والإمكانيات وتهيئة لأنفسنا وأبناءنا وأحفادنا ليخوضوا معركة الإصلاح عندما تتهيأ الظروف وتصبح الفرصة سانحة للتغيير.

واللي عايز يديني تقييمات سلبية يدّي ... ده رأيي وأنا حنبلي بأه.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

مش عارف الناس زعلت من كلامي أوي كده ليه ... يا جماعه مش الرسول عليه الصلاة والسلام طلب من المسلمين الهجرة من مكة الى الحبشة وبعد كده هاجر معاهم للمدينة لما وجد أن بقاءهم في مكة معناه نهاية الدعوة نتيجة الضغط المادي والمعنوي الواقع عليهم من مجتمعهم وبعدين لما أسس المجتمع اللي هو عايزه رجع ثاني بلده منتصر وطبق الإصلاح الذي يدعو له ... طيب ما نقتدي بالرسول في دي ونبتعد بأبناءنا عن الوسط الملوث السائد في مصر (سلوكيات سيئة - تلوث - تعليم فاشل - جريمة - فقر ... الخ الخ الخ) ونربيهم في مجتمع افضل ليصبحوا نواة لمجتمع مصري سوي يقود مصر الى الإصلاح والتقدم. هتقولوا لي مش هيرجعوا بلدهم ... هيرجعوا إن آجلا أم عاجلا وإن ما رجعوش والله أنا شايف إن صلاح حالهم خارج وطنهم أفضل من عودتهم اليه ليفشلوا وينحرفوا ... مصر يا حضرات ليست هي قطعة الأرض المحددة بخطوط طول وعرض على الخريطة ... مصر هي مجموعة من المبادئ والقيم والتقاليد والممارسات الثقافية التي نحافظ عليها ونربي عليها ابناءنا ... إذا انعدمت هذه القيم في ارض الوطن فما جدوى البقاء بها.

واللي هيقولي هروب أيوه هروب من معركة خاسرة وإدخار للقوى والإمكانيات وتهيئة لأنفسنا وأبناءنا وأحفادنا ليخوضوا معركة الإصلاح عندما تتهيأ الظروف وتصبح الفرصة سانحة للتغيير.

لا فض فوك وليغضب من يغضب رغم اني متاكد انه للاسف كلام ستجد من يغضب سيستمر ف الغربة حتى نهاية العمر وسيحاول ا يوفر لابنئه فرصه ايضا لتكملة مشوار الاغتراب

ياساده مصر لم تتغير من السبعينات كثير ا بل انني ما اشبه اليوم بالبارحه عندما خرج والدي من مصر ف السبعينات وها انا وغيري نكرر نفس امحاولة

ومع تحياتي واديني سيبنا البلد لما نشوف هتتقدم بيهم ازاي

انجح بره بدل ما افشل واموت من احباطي وحسرتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخى الفاضل احمد سيف

اولا لامجال للمقارنه بما حدث مع رسول الله صلى الله عليه وسلم فما كانت الهجره للحبشه الا لما تعرض الصحابه الاوائل للاضطهاد والتعذيب الذى وصل لحد الموت بسبب الدين وفشلهم فى اقامه شعائرهم الدينيه فى مكه بلد الكفر فى ذلك الوقت فأمرهم الرسول بالهجره للحبشه واشمعنى الحبشه لان بها ملك عادل لا يظلم عنده احد

وما حدث بالهجره للمدينه فنفس الشئ اصبحت مكه مكان لايصلح لا للعباده ولا ان تكون نواه لاقامه الدوله الوليده فكان لابد من البحث على من ينصر الرسول ويحميه حتى يؤدى رساله ربه فكانت المدينه ولم يهاجر الرسول الا لما بعث مصعب ابن عمير اولا فاسلم على يديه معظم سكان المدينه وعلى راسهم سعد ابن معاذ واسيد ابن حضير وغيرهم

الخلاصه :كانت الهجره للحبشه هى هجره من بلد كفر لااستطيع عباده الله فيها واتعرض فيها لللاذى الى بلد كفر ايضا ولكن استطيع عباده الله فيها

اما الهجره للمدينه فكانت من بلد كفر وهى مكه الى بلاد اسلام وهى المدينه لان معظم سكان المدينه اسلموا قبل وصول النبى صلى الله عليه وسلم وبل وكانت اول جمعه فى المدينه فى دار اسعدابن زراره قبل وصلو النبى صلى الله عليه وسلم

أما مصر فالحمد لله بلد اسلام وبتقدر تروح تصلى من غير ماحد يحط فوق بطنك حجر وزنه اربعين كيلو وانت بتقول أحد أحد(رضى الله عن بلال )

ثانيا نبعد بالاولاد من (سلوكيات سيئة - تلوث - تعليم فاشل - جريمة - فقر ... الخ الخ الخ)ونربيهم فى مجتمع افضل... كلامك عشره على عشره

هكلمك عن كندا اللى انا روحتها وعشت واشتغلت فيها وانا مقيم دائم فيها

فعلا كندا اللى انا شفتها مش فيها حاجه من اللى انت قولتها بس انت مش كملت الجمله

معلش نتكلم بصراحه

لما تبقى قاعد فى الاتوبيس او السى ترين فى امان الله ومش عارف تبص قدامك لان فيه واحد وواحده قاعدين والعياذ بالله تسمى ده ايه

وازاى تشرح لابنك او بنتك اللى بيحصل قدامهم وشايفينه

لما تكون شغال فى مكان معاك طلبه جامعه لبنانيين وعرب ومحدش فيهم يعرف كلمه عربى دول الجيل اللى اتربى فى كندا تسمى ده ايه

لما تلاقى واحد اسمه محمد وطالب فى كليه الهندسه وماسك ايده شاندويتش من ماكدونلز فى نهار رمضان وتكلمه بالانجليزى طبعا لانه مش يعرف كلمه عربى وتقوله ايه اللى انت بتعمله ده يضحك بمعنى كبر دماغك انت فى كندا ترد تقول ايه

انا مش بقول ان كندا وحشه بالعكس ولانى انا نفسى مهاجر ولكن اللى يربى ولاده فى بيئه مفتوحه تماما زى كندا لازم تكون عينه فى وسط راسه والافضل بلاش يربيهم هناك او يفضل لحد ما الاولاد يوصلوا لسن معينه وبعد كده لاما يرجعوا وهوه معاهم لاما يرجعوا كلهم

ماهما كانت سلبيات مصر فيه لسه عندنا عيب وحرام وميصحش واختشى يا وله

هناك ميعرفوش الكلام ده بالمعنى الحرفى

رابط هذا التعليق

اولا لامجال للمقارنه بما حدث مع رسول الله صلى الله عليه وسلم فما كانت الهجره للحبشه الا لما تعرض الصحابه الاوائل للاضطهاد والتعذيب الذى وصل لحد الموت بسبب الدين وفشلهم فى اقامه شعائرهم الدينيه فى مكه بلد الكفر فى ذلك الوقت فأمرهم الرسول بالهجره للحبشه واشمعنى الحبشه لان بها ملك عادل لا يظلم عنده احد

وما حدث بالهجره للمدينه فنفس الشئ اصبحت مكه مكان لايصلح لا للعباده ولا ان تكون نواه لاقامه الدوله الوليده فكان لابد من البحث على من ينصر الرسول ويحميه حتى يؤدى رساله ربه فكانت المدينه ولم يهاجر الرسول الا لما بعث مصعب ابن عمير اولا فاسلم على يديه معظم سكان المدينه وعلى راسهم سعد ابن معاذ واسيد ابن حضير وغيرهم

الخلاصه :كانت الهجره للحبشه هى هجره من بلد كفر لااستطيع عباده الله فيها واتعرض فيها لللاذى الى بلد كفر ايضا ولكن استطيع عباده الله فيها

اما الهجره للمدينه فكانت من بلد كفر وهى مكه الى بلاد اسلام وهى المدينه لان معظم سكان المدينه اسلموا قبل وصول النبى صلى الله عليه وسلم وبل وكانت اول جمعه فى المدينه فى دار اسعدابن زراره قبل وصلو النبى صلى الله عليه وسلم

أما مصر فالحمد لله بلد اسلام وبتقدر تروح تصلى من غير ماحد يحط فوق بطنك حجر وزنه اربعين كيلو وانت بتقول أحد أحد(رضى الله عن بلال )

أخي الفاضل ... عندما عقدت هذه المقارنة لم يكن في بالي أن تكون مقارنة حرفية بمعنى أنني أدعو للهجرة من مصر بسبب كونها بلد كفر لا يسمح للمسلمين بتطبيق شعائر دينهم كما كان ذلك هو السبب وراء هجرة الرسول صلى الله عليه وسلم وأصحابه من مكة ... وإنما قصدت أنه في بعض الأحيان يكون تأجيل معركة خاسرة والاستعداد لخوضها في ظروف مناسبة هو الخيار الافضل ... ونحن هنا نتحدث عن معركة القيم والسلوكيات كما كان الرسول يخوض معركة العقيدة. فالقياس هنا جزئي وليس شاملا (وأنا هنا لا أسوق فتوى بل أعرض رأيا شخصيا أدعمه بمثال حتى لا ندخل في متاهات القياس الكلي والجزئي)

ثانيا نبعد بالاولاد من (سلوكيات سيئة - تلوث - تعليم فاشل - جريمة - فقر ... الخ الخ الخ)ونربيهم فى مجتمع افضل... كلامك عشره على عشره هكلمك عن كندا اللى انا روحتها وعشت واشتغلت فيها وانا مقيم دائم فيها

فعلا كندا اللى انا شفتها مش فيها حاجه من اللى انت قولتها بس انت مش كملت الجمله

معلش نتكلم بصراحه

لما تبقى قاعد فى الاتوبيس او السى ترين فى امان الله ومش عارف تبص قدامك لان فيه واحد وواحده قاعدين والعياذ بالله تسمى ده ايه

وازاى تشرح لابنك او بنتك اللى بيحصل قدامهم وشايفينه

لما تكون شغال فى مكان معاك طلبه جامعه لبنانيين وعرب ومحدش فيهم يعرف كلمه عربى دول الجيل اللى اتربى فى كندا تسمى ده ايه

لما تلاقى واحد اسمه محمد وطالب فى كليه الهندسه وماسك ايده شاندويتش من ماكدونلز فى نهار رمضان وتكلمه بالانجليزى طبعا لانه مش يعرف كلمه عربى وتقوله ايه اللى انت بتعمله ده يضحك بمعنى كبر دماغك انت فى كندا ترد تقول ايه

انا مش بقول ان كندا وحشه بالعكس ولانى انا نفسى مهاجر ولكن اللى يربى ولاده فى بيئه مفتوحه تماما زى كندا لازم تكون عينه فى وسط راسه والافضل بلاش يربيهم هناك او يفضل لحد ما الاولاد يوصلوا لسن معينه وبعد كده لاما يرجعوا وهوه معاهم لاما يرجعوا كلهم

ماهما كانت سلبيات مصر فيه لسه عندنا عيب وحرام وميصحش واختشى يا وله

هناك ميعرفوش الكلام ده بالمعنى الحرفى

هي مسألة أولويات وموازنات ... أيهما أهمّ لدىّ ... أن يرى ابني بعض المناظر الخارجة في المواصلات (واللي غالبا هيشوفها في التلفزيون واحتمال على الطبيعة كمان لو قعد في مصر) أو أن يعتبر الرشوة والواسطة و(تفتيح الدماغ) هي الوسيلة الطبيعية للحصول على ما يريد. أن يتعلم العربي والدين يوم واحد في الأسبوع أو أن يتعلمهما كل يوم ويتعلم بجانبهما جميع السلوكيات السيئة في الشارع والمدرسة.

مرة أخرى ... هي مسألة أولويات وموازنات.

وتحياتي لكroseopen.gif

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

انا خبرتي وحديثي اقل طبعا من الاستاذ خالد والاستاذ احمد

لكن انا اتربيت بر مصر ف بلد يعني ممكن يكن منغلق غير مصر وهي الكويت

اا لما نزلت مصر ع الكلية عانيت

اولاابسط شيئ كنت مستعجب جدالما حد تديله شيئ لازم يقولك شكرا وانا اقوله عفوا ه هذا موجود حاليا فمصر

مصر التي نتحدث عنها يمكن لان حضراتك بعدت عن شريحه الشباب وطبعا الشباب شباب القلب

انزلوا حضرتكم وشوفوا

انزلوا وشوفوا معهد للبصريات ولا مش عارف اسمه اه جنب شغي ف مصر ف ماكن شيراتون

مهازل هناك ف تروماي النزهة والله اعظيم

ف نهار رمضان بنت محجبة قاعده ع رجل ولد وااتني مصريي مسلمين

راجل كير بيقولها عيب

كده

احنا ف رمضان

هاتك ياتريقه وكله قعد يضحك عليه وبانص اتقاله انت مالك روحوا معهد الحجاز اللي ف ناحية مدان الحجاز

روحوا ما تسمى بالاكاديميات امثال اكاديمية المعادي (مودرن اكاديمي )

ازلوا ف الشوارع ف وسط البلد حجاب مغطي الشعر وبنطلون سكني وبادي

وانا مش عاوز اتكلم وانا طالع من شغلي ف مساكن شيراتون كنت بشف ايه كل يوم العصرية فدخلة طريق الاتوستراد من هناك لمدينة نصر

لا انا اكرم لي لما عيالي ان شاء الله يشوفو ده ف كندا واقولهم دول مش مسلمين

احسن بكتير لما اشوف بنت محجبه ف منظر مش ظريف

ياساده انزلوا وشوفوا بنفسكم ف اماكن كتير ف مصر بقت معاناه انك تمشي مع مراتك دون ا تسمع او ان ترى لفظا خارجا

للاسف اصبحنا مجتمع مسلم ف البطاقة واثبات الشخصية ونمارس بعض الطقوس دوون اي التزام انظروا جيدا للشارع وستصابون بالاحباط ع الاقل ف كندا هن ايجابيات كثير مع هذ اسلبيات لكن الان اصبح توجه الشبب كله سلبي من اعتماد ع اواسطة لايجاد شغل لدروس ف الكليات لعدم مبالاة لعدم التزام بالوقت احتكوا مع فئات الشعب ف مصر هتزعلوا والله الواحد بيستغرب ماهذا الانحراف الحادث

ان مش فارق كتير عن الشباب انا 30 سنة لكن والله العظيم جيل 20 طالع غيب بنات وصبيان شوفوا واتوا تحكموا

رابط هذا التعليق

إدخار للقوى والإمكانيات وتهيئة لأنفسنا وأبناءنا وأحفادنا ليخوضوا معركة الإصلاح عندما تتهيأ الظروف وتصبح الفرصة سانحة للتغيير.

الظروف دي هتتهيئ لوحدها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و لا نستنى غزو أجنبي أو كارثة طبيعية؟؟؟

إحنا مش عايزين نتعب .. و معندناش استعداد ندفع الثمن

الرسول صلى الله عليه و سلم غير الدنيا كلها ازاي؟؟؟؟ في يوم و ليلة؟؟؟؟ ولا بالعمل و الدعوة و الجهاد المستمر

ربنا يهدينا جميعا و يعيننا و يصلح حالنا

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل احمد سيف

ترددت كثيرا في الرد علي هذا الرد و خاصة من خوفي ان تعتبره هجوم عليك و لكني فضلت الرد لسبب واحد و هو اني اخشي ان ينتهج العديد من المصريين هذا النهج و الذي اراه انه فعلا هروب و يبتعد بمصر عن ركب الحضارة و الذي طالما نحلم به

اري ان هذا فعلا هو هروب .. هروب من الواجب القومي و كلامي ليس كلام نظري و كلام انشاء .. لا انا فعلا مقتنع بان مصر لما كل شباببها و الكفاءات اللي فيها يسافروا للهجرة و الاقامة الدائمة برا مصر هروبا من الاوضاع المصرية الحالية و بعض مظاهر التخلف و التي نجدها في حياتنا كمصريين هو من اسباب تاخرنا و زيادة الفجوة بيننا كمصريين و الغرب.

كما ان للفرد واجب تجاه نفسه و اسرته الصغيرة فهناك ايضا واجب تجاه اسرته الكبيرة و انسانيته و دينه و هذا الواجب لا يقل اهمية عن واجبه تجاه نفسه من تحقيق الاحلام و الطموح و تجاه الاسرة الصغيرة .. و فعلا لو انا تخليت عن الواجبات القومية فهو هروب بل اعتبره انه انانية .. لاني فضلت مصلحتي او مصلحة اسرتي الصغيرة علي المصلحة القومية

و كلامي ليس معناه ان استمر في الحياة في مصر مع اني متأكد اني لن اصل الي ما اهدف اليه .. بل انا ممكن اسافر و اروح اي بلد و لكن لازم اعمل حسابي انها فترة و هرجع لبلدي بكل اللي فيها .. بحبها ايوة بحبها بكل سلبياتها و هيكون ليا دور في اني اغيرها للاحسن

ايوة انا هغير مصر .. او بمعني اصح هيكون ليا دور في تغيير مصر .. و كل واحد مننا لازم يكون له دور في تحويل مصر من الفوضي في كل شئ الي الحضارة و الرقي في كل المجالات ..

قد يعتقد البعض اني اتكلم بشكل نظري او اني مفعم بالحماس و بحلم ... و لكني بقول كل كلمة و انا بعمل لها مش مجرد افكار او احلام او حماس و خلاص .. صدقوني انا بعمل للحلم ده .. كل حاجة بعملها في حياتي دلوقتي عشان الهدف ده .. اني اكون من اللي غيروا مصر للاحسن حتي لو بسافر برا مصر .. بس برجع تاني

في النهاية .. انا ليا دور و المفروض انفذه حتي و لو كان الدور ده صغير

و اذكركم ان الفرد هو نواة المجتمع .. لو كل الافراد المثقفين ذوي العلم سافروا برا مصر فلن يتبقي في مصر الا من يعكرون صفو حياتنا في مصر و يتراجعون بنا جميعا الاف السنين الي الوراء

و لو كل المصريين تكاتفوا و عملوا علي الاقل اللي عليهم جوا مصر او برا مصر . هيكون وضعنا في الصدارة بين الامم

و اسف عن الاطالة

"إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ"

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

بصرحة استغربت لكم التقيم السلبي الي وضع لمشاركه الفاضل احمد سيف مع انها من وجهة نظري عادية جدا وقد تمثل راي الغالبية مننا وان كان الفرق انه ( صرح ) بما قد يفعله البعض مع رفضه للاعتراف به حتى بينه وبين نفسه ..

يعني ناس كتير اوي من عقود فاتت قضوا ( زهرة شبابهم ) في الخارج .. عملوا واشتغلوا ( وعمروا ) هناك .. معتقدش ان لو رجعوا عشان ( يقضوا آخر ايامهم ) في ( بلدهم ) يبقوا بكده قضوا حقها عليهم..

الناس الي عملت كده ـ ولا الومها اطلاقا ـ طبقت ضمنيا كلام احمد سيف وبحذافيره حتى لو معترفوش بده ..

عن نفسي لا افكر نهائيا بترك مصر وفكرة الهجرة كمثال مرفوض حتى التفكير فيها وسبحان الله مش عشاني انا لو علي اهاجر من بكرا ( وهتفضل مصر في قلبي ) وانما تحديدا عشان بنتي الي احب انها تتربى وسط اهلها مش في مجتمع غريب الله اعلم هيطلعها على ايه ..

عن نفسي برضه شايفه ان لو بحب بنتي وعاوزه مستقبلها يبقى اكثر اشراقا من ايامنا الي عايشينها دلوقت يبقى لازم ابدأ بنفسي واوقد شمعه في الضلام .. بس في نفس الوقت لا الوم ابدا من قرر الانسحاب من ( المعركه ) وانقاذ ابناؤه بطريقة مختلفة..

كلنا بحاجة ( داخلية ) ان يكون لنا انتماء لكيان ما .. وكلنا بنحن لاهلنا واصحابنا وذكريات طفولتنا .. وعلى هذا فكلنا محتاجين جدا يكون لنا ( وطن ) .. وبكل اسف فحاجتنا للامان ولسد الافواه الجائعة والاهم لاحترام ذاتنا وآدميتنا اكيد اكبر بكتير من حاجتنا لسد فراغ عاطفي ممكن جدا نتحمل بقاءنا بدونه ..

علاقة المغتربين بمصر دلوقت تماما كعلاقة زوج بزوجه نكدية مطلعه عينه وعمرها ماحسسته انه زوج .. صابر عليها بس عشان العشرة .. لكن للاسف منضمنش انه يفضل على كده ومحدش ابدا هيقدر يلومه لو جاء يوم ودور على ( نفسه ) في مكان تاني ..

بكل اسف وطنا مش بيقدم لنا غير الحاجة العاطفية وفيما عدا ذلك فمضطرين نتعب اوي عشان نلاقيه .. البعض قرر يستمر ويكافح لغايه مايصنع له ولابناءه وطن افضل .. البعض الآخر قال معليش هطلع شويه ابني نفسي وارجع بالي بنيته اعمر الي في مصر انخرب .. والبعض الاخير قرر يترك الجمل بما حمل ويأوي الى جبل يعصمه من الماء .. كلنا وايا كان البعض الي قررنا ننتمي له بنجتهد والله اعلم مين فينا الي اختار صح ومين الي غلط .. ولا يلام ابدا محتاج على الاجتهاد ..

تم تعديل بواسطة doha

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...