اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تقاليد وعادات بالية !!!

حشيش

Recommended Posts

من العادات الخاطئة تسليم النساء على غير محارمهم باليد و ظهورهن مكشوفات الشعر و ربما اجزاء من اليدين و الساقين أو بثياب البيت امام من يحرم عليه رؤية كل هذا (امثال أولاد العم و الخال و الجيران و أزواج الاخوات و أقارب الزوج)

قول الرسول الكريم صلى الله عليه و سلم :

لأن يطعن في رأس رجل بمخيط من حديد خير من أن يمس امرأة لا تحل له

و ايضا التبرك بالقبورو النذر لأصحابها ...مثل ما يسمى بضريح الحسين او السيدة زينب او البدوى ..الخ

و الحلف بغير الله

اللهم إني أعوذ بوجهك الكريم وكلماتك التامة من شر ما أنت آخذ بناصيته اللهم أنت تكشف المغرم والماثم، اللهم لا يهزم جندك، ولا يخلف وعدك، ولا ينفع ذا الجد منك الجد، سبحانك وبحمدك.

رابط هذا التعليق

عادة دق الهون بجوار ودن المولود فى السبوع... mfb: :blink:

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

من العادات المنيلة " زيارة العروسين تاني يوم الزواج مباشرة " يصل الأمر في الأرياف إلى إنهم يزوروهم في الساعة الثامنة صباحاً وفي الحضر ممكن تكون الزيارة بعد العصر ... الغريب في موضوع الزيارات ده إن ممكن ناس تنسى نفسها ويقعدوا مع العرسان ساعة وإتنين وتلاتة .. ... قال خلاص يعني هايطيروا .. أنا عن نفسي لا أزور أي حد متزوج إلا بعد 3 او 4 أيام ...

ناس ماعندهاش دم .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

الأخت فريدة

ما ذكرتيه من أن يأكل الأخوة نصيب أخواتهن فى الميراث لا يندرج تحت بند عادات وتقاليد بالية ولكنه سرقة لا لبث فيها فأكل حقوق الناس وبالأخص أولوا الأرحام هو جرم كبير وعقابه عند الله تعالى عظيم........

عادة أخرى سيئة هو إنفاق ملايين الجنيهات على شراء كحك العيد... والحلوى بمناسبة المولد النبوى الشريف فى وقت لا يجد فيه كثير من الفقراء عيش حاف لأولادهم....

أضيف إلى كلام أخى العزيز سى السيد تساؤل: ليه دايماً يجيبوا للعرسان يوم الصباحية حمام محشى ؟؟؟...ليه مثلاً مش شاورما أو كنتاكى فرايد تشيكن :huh:

أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ

رابط هذا التعليق

من التقاليد والعادات البالية عدم تعويد الابناء الذكور على التعاون مع افراد الاسرة في المنزل

لأن الست هيه اللى مفروض تخدم الراجل يالايت مش العكس :huh:.......إفففففففف ده انتوا عيشتكم بقت تقرف :huh:

أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ

رابط هذا التعليق

لأن الست هيه اللى مفروض تخدم الراجل يالايت مش العكس .......إفففففففف ده انتوا عيشتكم بقت تقرف 

ما هو لسانك اللي زي المرذبة هو االي جايبلك الكافية مع الجنس اللطيف... و مخليك عانس لغاية دلوقتي....

معلهش يا لايت.. ما تخديش علي كلامه .. علي العموم الحالة اللي انتي بتقولي عليها دي بتروح بعد الجواز..

من العادات المنيلة " زيارة العروسين تاني يوم الزواج مباشرة "

طب دي و ممكن تعدي يا ابوالسيد.. لكن اللي بيروحوا بربطة المعلم علشان يزوروا واحد عيان.. و واخدين معاهم حلل و صينيات.. و يفضلوا يدشوا و يرغوا جنبه طول النهار و الليل كمان... و الغلبان أو الغلبانة حيفيص منهم أكتر من العيا...

ليه الراجل لو ماتجوزش يقولوا عليه عازب و ناصح....

و لو واحدة ما تجوزتش يقولوا عليها عانس و فاتها القطر....

تم تعديل بواسطة Scorpion

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

الأخت فريدة

أضيف إلى كلام أخى العزيز سى السيد تساؤل:  ليه دايماً يجيبوا للعرسان يوم الصباحية حمام محشى ؟؟؟...ليه مثلاً مش شاورما أو كنتاكى فرايد تشيكن  mfb:

:lol: ys):

تم تعديل بواسطة فــيــروز

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

زيارة المقابر فى الاعياد !!

وكأننا نخجل ان نشعر بالفرح و لدينا اعزاء رحلوا عن الحياه !! او كأننا لا نريد ان نهنأ بوقت سعيد سعاده صافيه دون اى منغصات اختياريه !!

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

زيارة المقابر فى الاعياد !!

وكأننا نخجل ان نشعر بالفرح و لدينا اعزاء رحلوا عن الحياه !! او كأننا لا نريد ان نهنأ بوقت سعيد سعاده صافيه دون اى منغصات اختياريه !!

ببساطة، لأننا إحنا شعب غم وبنعيش وبنلاقى نفسنا قوى فى العياط و الندب..

يا لجنة الحكام ... الاهلى بيدفع كام ? ...(من اقوال جماهير الدراويش الماثورة)

رابط هذا التعليق

من التقاليد والعادات البالية عدم تعويد الابناء الذكور على التعاون مع افراد الاسرة في المنزل

فمثلا نجد الابن جالس ولا هارون الرشيد والمفروض اخته تقوم تعمل له الشاي وتحضر له الاكل وباقي الامور الشبيهة وهو حتى لايكلف خاطره بشيل الاطباق بعد الاكل

طب وفيها إيه؟ كويس إنه بيرضى يشرب كوباية الشاى ومايكسفش أخته.. fsh::

يا لجنة الحكام ... الاهلى بيدفع كام ? ...(من اقوال جماهير الدراويش الماثورة)

رابط هذا التعليق

ومن العادات الرخمة جدا موضوع الضغط على الضيف في العزايم والحلفان عليه لاياكل دي وكمان دي وعلي الطلاق لاتاكل دي كمان

مرة كنا بنعزي في واحد من المنصورة واتحط أكل لينا ال4 يكفي ل 400والأكل متكلف جدا بس سمين جدا ويبدو أنها مقصوده كونه سمين دليلا على الكرم والجود الطبيخ فوق سطحه 2سم سمن واللحم كبيـــــــــــــــــــر جدا وسميـــــــــــــن جدا المهم كانت كارثه خلتنا من يومها نفكر الف مره قبل دخول الأرياف في أي واجب

رابط هذا التعليق

ومن العادات الرخمة جدا موضوع الضغط على الضيف في العزايم والحلفان عليه لاياكل دي وكمان دي وعلي الطلاق لاتاكل دي كمان

مرة كنا بنعزي في واحد من المنصورة واتحط أكل لينا ال4 يكفي ل 400والأكل متكلف جدا بس سمين جدا ويبدو أنها مقصوده كونه سمين دليلا على الكرم والجود الطبيخ فوق سطحه 2سم سمن واللحم كبيـــــــــــــــــــر جدا وسميـــــــــــــن جدا المهم كانت كارثه خلتنا من يومها نفكر الف مره قبل دخول الأرياف في أي واجب

اه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه عاااااااااااااااااااااارف

هحكي موقف ظريف حصل بسبب هذه العاده المتأصله فينا:

اول لما الست حرمنا المصون وصلت إلى الاراضي الألمانيه بسلامه الله ، كنت سعيد جداً لأني اخيراً سأكل أكل مصري من إيد مراتي حبيبتي ( حلوه حبيبتي دي................نفااااااااق).

المهم وصلت بالسلامه ، وانا كنت عامل دوشه وقلق في الشغل وتقريبا عازم كل زمايلي الالمان او معشمهم ان زوجتي لما تيجي هعزمهم ووريهم الأكل المصري الصح.

المهم قلت اعزمهم جماعات كل جماعه مكونه من ثلاث افراد، إلا انني فضلت ان ابدأ بصديق واحد في الاول من باب اني اجرب فيه.

المهم عزمته وانا بعزمه هزرت معاه وقلت له انه من المضل ان يحضر بطاقة التامين الصحي معاه يمكن ثقافة معدته مش واخده على ثقافة الاكل المصري ، والعمليه تقلب بغم وتتم قطع العلاقات بين دوله مصر ودولة المانيا الصديقه.

ماعلينا، انا قبلها بأسبوع قلت لزوجتي على المعياد عشان تحط اليوم في دماغها ومتنساش. سألتني ببرائه وبكل بوادر الاهتمام عن اللي المفروض تطبخه وتجهزه ، طبعاً انا بتخنق اصلا من اللي يسألني تاكل ايه كل يوم . فجاوبتها برد دبلوماسي وقلت لها عاوز اكل مصري انا حتى افاجأ بيه. وسكت.

وفي اليوم المعهود حضرت ومعي الضيف وكانت المفاجأه

لقيت مراتي محضره الاتي ، طشت ملوخيه ، قروانه صينيه في الفرن ، ازان ارز ، مايقارب من عدد 500 قطعة كفته ، مشنه عيش ، وكميه شربه تملي بانيو ، بالإضافه الي لحوم محمره.

اما العصائر ، فحاجات حمراء وحاجات صفراء وحاجات عديمه اللون ، واكتشفت انها اشترت عربيه فراوله وعربيه برتقال وفنطاس ميه معدنيه.

اما عن الحلويات فكان خفيف ، كنافه وقطايف ..........مع اننا مكناش في رمضان.

طبعاً صديقي الالماني بص شاف الحاجات دي شعر راسه وقف.

انا من عبطي افتكرت ان شعره وقف من الفرحه

ماعلينا ، بدأ صاحبنا الاكل وبدا ياكل

ثم ياكل

ثم ياكل

ثم ياكل

انا حسيت انه وشه بدأ يحمر ويخضر ويصفر

ايه ياعم مالك ، قالي يا ابو السقاريط ان من الادب في المانيا ان الواحد يخلص الطبق اللي امامه وبعدين زي ما انت شايف الاكل اللي محطوط يكفي الاتحاد الاوروبي يشرقه وغربه.

صعب عليا الراجل فقلت له خلاص لو كنت شبعت يبقى كفايه ، بصلي بكل درجات الشكر و الامتنان وقالي ..........دا انا شبعت من ساعتين ياراجل ، وبقالي ساعتين باكل غصب عني.

طبعاً دا كان درس كبير لي ولزوجتي في ادب العزايم هنا.

ومتتكررتش تاني.

طبعاً الموضوع ده كان من سنتين

ملحوظه : في لسه بواقي شربه ملوخيه جوه في التلاجه من ايامها ......حد عاوز يشرب شربه

سقراط

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق

الله يمسيك بالخير يا كروسفيلد...

علمتنى ماروحشى عند حد إلا وا أنا صايمة قبلها 10 أيام على الأقل...

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

ملحوظه : في لسه بواقي شربه ملوخيه جوه في التلاجه من ايامها ......حد عاوز يشرب شربه

ups: :lol: :D

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

شكراً يافيروز على الرد الظريف.

سقراط

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق

من العادات الغريبه قص شريط في اي شركه جديده

وصينيه فضه وعليها مقص وواحده حلوه تمسكها وتناول

اللي عليه العين المقص يقص الشريط وبكده يعلن عن فتح الشركه

نفسي اعرف ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      مبادرة مودة و رحمة تهدف لحماية الأسرة المصرية  هل تعلموا أن تقاليد الزواج في قرية مثل طامية بالفيوم - و قرى كثيرة في الفيوم و الصعيد - أن على الزوجة أن تشتري لحماتها مثل ما تشتري لبيتها  يعني شوارها يجب أن يحوي ثلاجتان و فرنين بوتاجاز و تقوم بإهداء ثلاجة و بوتاجاز لحماتها  أضف لذلك أن معظم مفردات الشوار تكون مضاعفة على أهل العروس
    • 0
      كان الامس يوما تاريخيا في حياة الانجليز حيث تم زواج الامير هاري حفيد الملكة و ابن الامير شارل و الاميرة الراحلة ديانا العائلة المالكة البريطانية  و الكنيسة الانجليزية  لهم تقاليد صارمة بالنسبة للزواج   …… تنازل امبراطور عن العرش لأنه وقع في غرام سيدة مطلقة  ولي العهد نفسه قضى سنوات يتوسل من اجل زواجه بمن يحبها  و تم السماح له بالزواج و مضت مدة حتى تم قبول الزوجة في الاسرة. الامير هاري وقع في حب ميجان  الممثلة الامريكية ذات الأصول المتواضعة  و تزوجها أمس .... قصة حب مثل الأساطير  إليكم
    • 4
      موضوع نقاش قُتِل بحثاً تكلم عنه الكثيرون.. كلٍ بوجهة نظره.. التي من الممكن أن تكون منقولة من مذهب او عقيدة او دين فيظن الناقل ان الموضوع أُغلق و...إنتهى!.. رغم ذلك يظل محل نقاش.. وذلك يرجع إلى انه لا يوجد حقائق بل فقط تفسيرات كما اخبرنا الفيلسوف نيتشه. أطلت المقدمة لأخفف من تعداد المشاركات التي ستقول "الموضوع مكرر,,,, غيرُه" فما أفضل أن نقول ارآئنا حتى وإن لم تغير شيئاً بطريقة مباشرة.. أو غير مباشرة, حتى وإن لم تفعل شيئاً على الإطلاق للعالم الخارجي.. فقط سنكون أفرغنا قليلاً ما في جعبة العالم ا
    • 0
      غرائب وعادات الزواج عند نساء العالم 1 - الزواج المشترك فى التبت : من أقبح العادات السائدة فى بلاد التبت بالصين أنه إذا كان عدد من الأخوة يعيشون فى منزل واحد ، فإن أكبر الأخوة ينتقى إمرأة ويتزوجها وتكون مشاعة بينه وبين أخوته ويشتركون جميعاً فى مضاجعتها . 2 - فى بنجاب الهندية : يشترك عدد من الأشخاص بعقد قرانهم على زوجة واحدة ويتفقون فيما بينهم على توزيع الايام وتخصيص الليالى فى الإستمتاع بهذه الزوجة التى يروق لها هذا الزواج وقد يبلغ عدد الأزواج أحياناً ستة أزواج أو ربما أكثر .. وإذا حملت الزو
  • أضف...