اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

قادمة للرياض وأحتاج مشورتكم

Recommended Posts

مدام هتشتغلي في عليشه فالحمد لله كده ممتاز لانها تعتبر في قلب الرياض ..

بس بما انك لسه في مصر على مايبدوا من كلامك فاعملي حسابك من دلوقت هاتي كام طقم خروج كويسين معاكي من هنا لان في السعودية وداخل الحرم الجامعي مفيش حد بيلبس حجاب او لبس زي الي بنخرج بيه في الشوارع في مصر .. داخل الجامعة هتخلعي العباية وشعرك بيكون مكشوف ومكياجك كامل وبرفانك جايب من اول البوابة الخارجية .. عادي ده الطبيعي ..

عشان متدوريش كتير هناك هاتي من مصر افضل خاصة والاسعار هنا في الملابس الخروج ( الشيك ) احسن كتير من هناك لان في السعودية بالنسبة للبس الخروج اما رخيص وتعبان او حاجه شيك ودي بتبقى اضعاف سعرها في مصر ..

يعني ظبطي نفسك من دلوقت واعملي حسابك في اللبس ومش لازم يكون طويل ومحتشم زي ماسبق وقلت لان داخل الجامعة مفيش اختلاط ..

ملاحظة : لو تعبتي في اول يومين تلاته في السعوديه عادي جدا اوعي تخلي الانطباع ده يضايقك لانه مش هيدوم ابدا .. هو شهر بالكتير وباذن الله هتتعودي تماما على العيشة فيها حتى لو كنتي لوحدك .. ومتنسينيش بقى لما ربنا يكرمك باول عمرة انك تدعي لي اروح اعتمر تاني باذن الله ..

توصلي بالسلامة ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

مدام هتشتغلي في عليشه فالحمد لله كده ممتاز لانها تعتبر في قلب الرياض ..

بس بما انك لسه في مصر على مايبدوا من كلامك فاعملي حسابك من دلوقت هاتي كام طقم خروج كويسين معاكي من هنا لان في السعودية وداخل الحرم الجامعي مفيش حد بيلبس حجاب او لبس زي الي بنخرج بيه في الشوارع في مصر .. داخل الجامعة هتخلعي العباية وشعرك بيكون مكشوف ومكياجك كامل وبرفانك جايب من اول البوابة الخارجية .. عادي ده الطبيعي ..

عشان متدوريش كتير هناك هاتي من مصر افضل خاصة والاسعار هنا في الملابس الخروج ( الشيك ) احسن كتير من هناك لان في السعودية بالنسبة للبس الخروج اما رخيص وتعبان او حاجه شيك ودي بتبقى اضعاف سعرها في مصر ..

يعني ظبطي نفسك من دلوقت واعملي حسابك في اللبس ومش لازم يكون طويل ومحتشم زي ماسبق وقلت لان داخل الجامعة مفيش اختلاط ..

ملاحظة : لو تعبتي في اول يومين تلاته في السعوديه عادي جدا اوعي تخلي الانطباع ده يضايقك لانه مش هيدوم ابدا .. هو شهر بالكتير وباذن الله هتتعودي تماما على العيشة فيها حتى لو كنتي لوحدك .. ومتنسينيش بقى لما ربنا يكرمك باول عمرة انك تدعي لي اروح اعتمر تاني باذن الله ..

توصلي بالسلامة ..

تسلمي يا قمر أنا فعلا جبت كام طفم حلوين ومعايا حاجاتي ومكياجي وبرفاناتي والسكن هيكون في مساكن أعضاء هيئة التدريس بالجامعة والشغل بعليشه ومتعرفيش سواق مأمون علشان يوديني الشغل كل يوم ويكون في حدود كام ويوديني المشاوير

رابط هذا التعليق

اعرف سواق باكستاني كان بيوصلني في كل مشاويري تقريبا راجل عجوز خالص وغلبان بس حرامي فلوس .. يعني المشوار الي بعشرة يقولك عشرين عادي .. بس للاسف مكنتش بطمن لحد تاني غيره .. على كل حال لو ملقيتي حد تاني وزنقت معاكي ابعتي لي على الخاص ابعت لك رقم موبايله اعتقد لسه عندي ..

بالنسبة لاسعار التوصيل فغالبية الناس بتتفق بالشهر وبتحسبيها انك تروحي عملك مرة واثنين مع ليموزين عادي وتعرفي اجرته كام وتضربي المبلغ ده في اثنين ( رايح جاي ) يبقى ده حساب اليوم وطبعا تضربي في عدد الايام الي هتشتغليها كل شهر يبقى ده حساب الشهر ..

على كل حال اقل مشوار يعني من اول الشارع لآخره بيبقى بخمسة ريال .. ومتوسط المشاوير من من عشرة الى 15 ريال ونادرا مايكون 20 ولو هتاخذي تاكسي من اول الرياض لآخرها يبقى 30 ريال ده اقصى مبلغ تدفعيه في مشوار اتجاه واحد طبعا وزي ماهتدفعي رايح بتدفعي جاي ..

الليموزين الي بالشهر بيبقى نفس سعر الفرداني مفيش حاجه اسمها سعر جملة لانه بيضطر يجي لك مخصوص حتى لو هو في حته بعيده بس ميزته طبعا انه بيبقى عارف ان رقمه معاكي ويفترض ان رقم سيارته معاكي يعني الناس الي ساكنه معاهم يفترض عارفين انتي رايحه وجايه مع مين فطبعا يخاف يروح بيكي حته كده ولا كده .. طبعا الكلام ده بقوله لك وانا قعدت سنتين تقريبا في الرياض رايحه جايه في ليموزينات وعمر الحمد لله ماحد منهم ضايقني في شيء نهائيا لكن المعاكسات كانت بتبقى احيانا من اصحاب العربيات الي حوالي .. الخلاصة اطمئني باذن الله مفيش حاجه تقلق لكن كلها نصائح من باب الحرص الزائد لا اكثر ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

اعرف سواق باكستاني كان بيوصلني في كل مشاويري تقريبا راجل عجوز خالص وغلبان بس حرامي فلوس .. يعني المشوار الي بعشرة يقولك عشرين عادي .. بس للاسف مكنتش بطمن لحد تاني غيره .. على كل حال لو ملقيتي حد تاني وزنقت معاكي ابعتي لي على الخاص ابعت لك رقم موبايله اعتقد لسه عندي ..

بالنسبة لاسعار التوصيل فغالبية الناس بتتفق بالشهر وبتحسبيها انك تروحي عملك مرة واثنين مع ليموزين عادي وتعرفي اجرته كام وتضربي المبلغ ده في اثنين ( رايح جاي ) يبقى ده حساب اليوم وطبعا تضربي في عدد الايام الي هتشتغليها كل شهر يبقى ده حساب الشهر ..

على كل حال اقل مشوار يعني من اول الشارع لآخره بيبقى بخمسة ريال .. ومتوسط المشاوير من من عشرة الى 15 ريال ونادرا مايكون 20 ولو هتاخذي تاكسي من اول الرياض لآخرها يبقى 30 ريال ده اقصى مبلغ تدفعيه في مشوار اتجاه واحد طبعا وزي ماهتدفعي رايح بتدفعي جاي ..

الليموزين الي بالشهر بيبقى نفس سعر الفرداني مفيش حاجه اسمها سعر جملة لانه بيضطر يجي لك مخصوص حتى لو هو في حته بعيده بس ميزته طبعا انه بيبقى عارف ان رقمه معاكي ويفترض ان رقم سيارته معاكي يعني الناس الي ساكنه معاهم يفترض عارفين انتي رايحه وجايه مع مين فطبعا يخاف يروح بيكي حته كده ولا كده .. طبعا الكلام ده بقوله لك وانا قعدت سنتين تقريبا في الرياض رايحه جايه في ليموزينات وعمر الحمد لله ماحد منهم ضايقني في شيء نهائيا لكن المعاكسات كانت بتبقى احيانا من اصحاب العربيات الي حوالي .. الخلاصة اطمئني باذن الله مفيش حاجه تقلق لكن كلها نصائح من باب الحرص الزائد لا اكثر ..

تسلمي يا قمر هنا زميلات قالوا في سواق سوداني يعرفوه هشوف واقولك

رابط هذا التعليق

ابقي طمنينا يا دكتور

لا شكر علي واجب

شوفي الموقع ده دليل شامل للرياض

وهنا في العروض والاسعار اختاري الي انتي عايزاه وهايجيلك اسعاره ومكان بيعه

http://www.logta.com/ar/Default.aspx?locid=4

وهنا كمان

http://al3rod.etsalati.com/

وربنا معاكي

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

(88) :: سورة الانبياء

Half Turkish

Half Egyptian

Proud to be both :)

رابط هذا التعليق

ابقي طمنينا يا دكتور

لا شكر علي واجب

شوفي الموقع ده دليل شامل للرياض

وهنا في العروض والاسعار اختاري الي انتي عايزاه وهايجيلك اسعاره ومكان بيعه

http://www.logta.com/ar/Default.aspx?locid=4

وهنا كمان

http://al3rod.etsalati.com/

وربنا معاكي

بجد شكرا جزيلا علي ذوقك ومساعدتك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      حسنا فعلت القيادة السياسية بتبنى خطة طموحة لاستعادة صناعة الغزل والنسيج لعرشها العالمى المفقود فهذا النوععرض المقال كاملاً
    • 0
      الدوم صناعة مصرية لاكتشاف النجومعرض الصفحة
    • 0
      منذ أن اخترع الإنسان العجلة، تسارعت وتيرة التنمية البشرية لجعل هذا العالم مكانًا أفضل للعيش فيه في زمنٍ قياسي. مع مرور الوقت، شهدنا الكثير من التقنيات الناشئة التي جعلت حياتنا بسيطة وأكثر سهولة. ولكن عام 2018 وما بعده سيكون الأكثر إثارة لعشاق التكنولوجيا والمهوسين بتقنيات المستقبل والاختراعات المستقبلية. تعرّف على أبرز الاختراعات المذهلة التي يُتوقّع أن تُولد في عام 2019 المُقبل! اختراعات مذهلة سترى النور في 2019! الحاسوب الكمي الحاسوب الكمي هو جهاز قادر على تنفيذ الحوسبة الك
    • Guest احمد
      0
      السلام عليكم ورحمة الله دلوقت فى وظيفة امن فى الكويت 120 دينار مع توفير سكن وتلات وجبات ومواصلات  انا متجوز ومخلف , انا عارف ان الراتب ده مستحيل اخد مراتى وابنى معايا , بس هل د راتب كويس اقدر اوفر منه حاجة كويسة ومصاريف تجديد الاقامة والحاجات دى تتكلف كام فى السنه ؟ وهل لو روحت على الوظيفة دى ممكن ادور على حاجة تانية وانقل , انا متعلم معايا كلية وبعرف كمبيوتر كويس جدا 
    • 42
      السلام عليكم و رحمه الله وبركاته اخواني المصريين انا بحاجه لمساعدتكم جالي عقد للكويت للعمل بشركه الشايع علي راتب شهري 250 دينار مع العلم بان السكن و المواصلات علينا ما رأيكم هل هذا الراتب مجزي علما بان العقد لمده عامين و لا يمكن ان اعمل لعام واحد حيث هناك شرط جزائي يتطلب دفع اقامه لعام و استحقاقات اخري اكثر مما سوف اخذه :unsure: هل لي ان اعرف ماذا تتكلف المواصلات و السكن و خاصه لو جماعي و الاتصالات و غيرها ارجو سرعه الرد عليا و شكرا لكم تم تغيير العنوان ليعبر عن محتوى الموضوع
  • أضف...