اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عدت الي مصر ولكني لم اعد الي وطني !!!!

Recommended Posts

رجعت لمصر وكلي شوق وحنين ...

أول جملة سمعتها من اول مصري في الجمرك في نوبيع كانت ( سب بالدين ) \

ونزلت طنطا

\لقيت طنطا مش طنطا ..

\اكيد حد فينا اتغير ...

بس الناس بقت في حالة يرثي لها

وملاقيتش الحفاوة التي تخيلتها \

\لقيت اختي سايبة البيت لجوزها اللي ضربها في عنيها

\لقيت المجاري ضاربه في الشارع ومغرقة المنطقة \

لقيت الذباب والناموس \

\

\

\لقيت ناس ماشية في الشارع عمالة تتخانق وتسب بالدين ...

وملاقيتش مصر \

ولا تكون هيه دي مصر وانا ناسي

رابط هذا التعليق

• الردود 65
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الاخ أبو خليل

لازم تحس أنك مش في مصر وده لسبب بسيط جدا أنك مشفتش

النيو لوك بتاع بلدنا من فترة طويلة

وللاسف النيو لوك بتاع بلدنا خلنا خلاص زهقنا من عيشتنا وأمل أي شاب فينا أنه يهج ويروح أي بلد تانية

بس محدش عارف هل العيب فينا ولا في سلبيتنا ولا في الاخوة الي قاعدين علي الكراسي ولا العيب في مين بالظبط

وما تزعلش شوية وهتتعود علي القرف الي أحنا عايشين فيه

hamo

أتمني أن يأتي اليوم الذي نعيش فيه الديموقراطية , لا أن نكتفي بالتشدق بها .......read.gif

<span style='font-size:21pt;line-height:100%'><span style='font-family:Times'>

خير الكلام ما قل ودل</span></span>

رابط هذا التعليق

دورك يا بطل ..

كن ايجابياً و حاول اصلاح الحال المايل قدر استطاعتك و لا تنظر للناس بعين السخط ..

نعم الاحوال سيئة و لكن من يصلحها إن تفرغنا للنقد وتركنا الايجابية

إصلح بين اختك و زوجها وانصحه ليحسن معاملتها و ذكر من يسب الدين بأنه كفر يوجب عليه ان يشهد الشهادتين و يغتسل و الا يعود لذلك ابدا و تصدق على اهل شارعك بمشوار الى مجلس المدينة او الحى لمناشدة المسئولين عن المجارى معالجة الامر.

اللهم إني أعوذ بوجهك الكريم وكلماتك التامة من شر ما أنت آخذ بناصيته اللهم أنت تكشف المغرم والماثم، اللهم لا يهزم جندك، ولا يخلف وعدك، ولا ينفع ذا الجد منك الجد، سبحانك وبحمدك.

رابط هذا التعليق

امضيت اجازتى فى مصر وعدت الشهر الماضى

والذاهبين الى مصر لا بد وان يصدمهم القبح من قبل ان تهبط الطائرة

فعند هبوط الطائرة فى اى دولة، يكاد يتطابق المشهد الذى نراه من اعلى فى معظم الدول

مساحات خضراء بينها مكعبات بيضاء صغيرة هى بيوت المواطنين البسطاء

وعند هبوط الطائرة بمصر ، صدرت صيحة رعب من الجالسة على مقعد الطائرة المجاور لى: ياالهى: ماهذا؟

كان المنظر الذي نعرفه جميعا

كتل خرسانية كالجبال ، يكسوها لون ترابى سمسأى لا يجعلك تميزها عن الصحراء المحيطة بها والتى استبدلنا بالخضرة والماء ووجدنا فى هذا جمالا ندفع مئات الالوف للحصول عليه

فكانت اشبه بمقابر جماعية مكدسة رأسيا

وهذا الذي نراه لا يمكن لأى دولة مهما بلغ تقدمها ان يغيره

فالمشكلة تكمن فى القاهرة والمدن الكبيرة المشابهة، وليست مصر!

لا يمكن ان يصل تعداد اى مدينة 22 مليون ويمكن ان تجد بها اي جمال!

لا جمال فى شكل المدينة، ولا جمال اخلاقى ، ولا اي استمتاع يمكن ان يحسه المرء بمباهج الحياة، وهو ماانسحب على وجوه الناس ففقدت جمالها هى الاخرى

فبالرغم انى كنت فى اجازة، والاجازة راحة واستجمام، فلم استطع الاستمتاع بأى شئ

فكيف حال من يعمل ويعيش حياته اليومية فى هذا المولد؟

ذهبت فى اول اجازتى الى الزقازيق لعيادة مريض ، الزقازيق اصبحت ميجا سيتى، اصبحت ايضا مزدحمة ومليئة بالابراج السكنية، اظن تعدادها يزيد عن تعداد تورونتو عاصمة كندا!

رجعت الى مولد سيدى القاهراوى ، احاول ان اجعل اولادي يحبون بلادهم ، لا اريدهم ان يكرهونهاـ فهى مشكلة الكثير من المهاجرين مع اولادهم.

فى زيارة لاحد اقاربنا ،شاهدنا فيديو كليب للوسي على احدى الفضائيات ، عادة اذا مرت علينا مثل هذه المناظر فى التليفزيون الكندى قبل ان الغى اشتراكى به كنت اقول لاولادى ان هؤلاء يلبسون هكذا لانهم ليسوا مسلمين!

اضطررت للكذب، وقلت لهم ان لوسي ليست مسلمة!

اخدتهم الى ملاهى السندباد القريبة ، جلست فى كافيه شوب مستواه اقل من المتوسط حتى ينتهوا من لعبهم ، طلبت حاجة ساقعة، احضروا لى 8 اطباق لب وسودانى قالوا عليهم "فرش الترابيزة" ثم قدموا لى فاتورة ب46 جنيه، علشان حاجة ساقعة!

ذهبت بهم لنأكل سمك بمطعم بمدينة نصر ، كانت الفاتورة ي 480 جنيه!

ذهبت بهم الى الهرم، وقلت اروح بعد العصر نشوف الهرم فى الطراوة وبعدين نشوف الصوت والضوء

فوجئت ان منطقة الهرم تغلق من الساعة الرابعة

الهرم بقى بينيموه بدرى!

ليه ياخوانا؟

علشان فيه شباب قلالات الادب بيعملوا حاجات ايايايا هناك بليل والدنيا ضلمة!

بالذمة مش حاجة تكسف!

رحنا البرج...

يانهههــــــــــــارررررر

كنا العائلة الوحيدة هناك!

والباقى كله احمد ومنى

وياريتهم واقفين وحاطين ايدهم جنبهم

يعنى اشمعنى البرج هوه اللى مسموح فيه والهرم لأ؟

توفى قرييى المريض وذهبت لحضور الدفن فى بلده - احدى قرى محافظة الشرقية

هنا ابتدأ اشعر ببعض الراحة

بدأت ارى بعض المساحات الخضراء

سمعت هناك خطبة جميلة عن توحيد الالوهية فى احد الجوامع

كل من يعرفنى ومن لا يعرفنى يأخذنى بالحضن

وجدت قريبى قد اوصى بعدم اقامة سرادق وعزاء واوصي بهذه النقود للفلسطينيين

لقد وجدت هناك المصريين الذين اعرفهم

المصريين الذين فى خاطرى

المصريين المسلمين

رجعت الى مولد سيدى القاهراوى

لا اريد ان اظهر تذمرا امام اولادى ،اريدهم ان يحبوا البلد

وهم يحبونها عالسيرة، ام الدنيا اللى فيها اهلنا والناس اللى بنحبهم

ولكنى اعلم انى وان كنت استطيع تجميل الصورة امامهم فى زيارة قصيرة فلا يكن ذلك ان عدنا للاقامة

لا يمكننا العودة الى القاهرة، لم يعد بها مكان!

22 مليون يعيشون فى مدينة، منهم 20 مليون تحت خط الفقر ، فماذا ننتظر

الزحمة والفقر لا بد وان ينتج عنهم اسوأ ما فى النفس البشرية

لا استطيع لوم المصريين، لو كان اى مجتمع آخر يتعرض لهذا لرأينا بهم الشر بعينه!

انه المولد!

والمولد كله بضاعة، كل شيء يباع ويشترىـ الاخلاق ، الدين، الافكار، والبشر!

لا بد ان تحاسب على اخلاقك وجيبك ودينك وشرفك بنفسك، فانت فى المولد!

او تقبل الحياة فى اى مدينة اخرى صغيرة بها الحياة اكثر ادمية

بشرط الا تكون قد ادمنت المحمول والدش وان لا تكون ممن يفضلون قيام الليل فى الخيم الرمضانية!

تم تعديل بواسطة Byte

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير

رابط هذا التعليق

و بعدين معاكم ..بطلوا اشاعات خلينا نروح :)

حمدا لله على سلامتك و العائلة و لعلك لم تكتب عن اهم ما فى الزيارة -صلة الرحم- يا سيد بايت و اقامة شعائر الدين و دول بالدنيا و ما فيها ..

اما لستة المنغصات فليها حل بإذن الله ...ابقى سافر من الاسكندرية و لا حتى من اسوان -اهلا بيك فى اى وقت- و بلاش القاهرة ذات الالف مليون مشكلة ..على الاقل لغاية ما ربنا يأذن بحد بيفهم يفكك القاهرة و ينقل العاصمة و يعدل المايل ...

قول يا رب

اهلاً بك مجدداً

اللهم إني أعوذ بوجهك الكريم وكلماتك التامة من شر ما أنت آخذ بناصيته اللهم أنت تكشف المغرم والماثم، اللهم لا يهزم جندك، ولا يخلف وعدك، ولا ينفع ذا الجد منك الجد، سبحانك وبحمدك.

رابط هذا التعليق

حمداً لله على السلامة يا أبو خليل .. هيَّ دي مصر للأسف .. زي ما قال هامو : نيو لوك "

مرحباً بك يا أخي العزيز بايت نورت والله .. أنا ما صدقتش لمّ شفت إسمك منور في آخر خمس مشاركات ..

ما قلته نحس به جميعاً ,عندما نزور مصر ...

لكنني في الفترة الأاخيرة .. بدأت أتغاضى عن النظر إلى المساوئ المادية .. مثل الزحمة , والتراب الذي في الهواء وقلة الخضرة .. وقررت أن أتغاضى عن كل ذلك .. وأصبحت أركز فقط في السلوك والتعامل , هذا هو ما عاد يهمني ...

وصدقني أنني عندما ركزت في سلوك الناس وتصرفاتهم .. هان علي كل المشاكل الأخرى , فمشكلتنا أصبحت في غياب الدين عن أن يحكمنا .. ونتج عن ذلك أنه لم يعد هناك مودة ولا رحمة ولا ذوق ولا أدب في التعامل ..

أن عودة أدبيات التعامل إلينا من جديد وفق تعاليم الدين الحنيف .. هي التي ستجعلك تتحمل التعايش مع أي صعاب مادية .. لأن ما يصيب الناس باليأس أنهم قد فقدوا ليس فقط دنياهم , ولكن دينهم أيضاً .. ولو شعر الناس أن ما يعانون منه هو في سبيل رفعة دينهم , وفي سبيل فوزهم في الآخرة لصبروا , ولرأيت منهم أفضل الأخلاق ..

لذلك فأنا أعتقد أن الحالة المعنوية للعراقيين والفلسطينيين , رغم أنهم تحت الإحتلال , إلا أنها مرتفعة عن غيرهم من الدول العربية والإسلامية .. لأنهم ربما يكونوا قد فقدوا الأمل في دنياهم , ولكن ما زال لديهم الأمل في الآخرة ..

طبعاً هذا الكلام لن يعجب الليبراليين الذين يرون أن الفلاح هو فلاح الدنيا , ولذلك فهم يرون أن الطالبان كانت أسوأ على الأفغان من حكومة كرظاي العميل .. لأن هذا هو منظارهم للرقي ..

ربنا يستر وكلامنا يكون خفيف على الجماعة الوطنجية إللي ما بيطقوش كلمة واحدة سيئة تقال على البلد حتى ولو كانت صحيحة .. :)

سيتوصل المصريون إلى حلول لمشاكلهم ...عندما يكفون عن النظر إليها

بعيون أمريكية

يقاد للسجن من سب الزعيم .. ومن سـب الإله فإن النـاس أحـرار

يخاطبني السفيه بكل قبح *** وآسف أن أكون له مجيبا

يزيد سفاهة وأزيـد حلما **** كعود زاده الاحراق طيبا

رابط هذا التعليق

ربنا يطمنكم ... طب أعمل إيه بقى في الشنط اللي بأحزم فيها دلوقت ... يعني أروح ساحل العاج واخلص .

يا جماعة ما نشعر به نحن كمغتربين يختلف عن شعور المصري الذي لم يغادر البلد .. نحن الإستثناء وهم القاعدة .. يعني هو ماشفش حاجة حلوه عشان يقارنها بالوضع السيء الموجود .. لذلك فهو يقبل ذلك .... يعني ماشفناش الناس هناك بتقعد تسب وتلعن في الاتوبيسات الزحمة كل يوم .. ولا في التلوث الخانق اللي يعتبر مصيبة كبيرة وماحدش حاسس بها .... بجد بجد الناس اللي عايشين هناك لهم ربنا ويستاهلوا جايزة نوبل في الصبر .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

الأخوة الأعزاء

إليكم مداخلتي بقصيدة

عائد من الغربة

مع تحياتي ....

بسم الله الرحمن الرحيم

الغربه صعبه كلام صحيح طلع يا ناس

مايعرفش قسوتها الا اللي جربها

الغريب خيال ماشي وحده ما بين الناس

قلبه هناك مع أهله ف حاره غادرها

فرحته دمع في ليل و الدمع احساس

شوق و ضحكته رسمه بيرسمها

يوم ما يرجع للوطن يرتبك يحتاس

يبوس ترابه و لا الحارة يجريلها

هناك الكل قاعد مستني الحبيب

يرجع و هديه في شنطة شايلها

حاله بقى معدن أكيد مليان الجيب

ينوبهم من الحب جانب و يعدلها

بعقد لم ينساه لكل نسيب و قريب

يشتغل و ياه في بلد كتر خيرها

ما هو عليه واجب و قدر و نصيب

أصله بيحبهم و لقمته بيقسمها

جري ع الموقف يلحق له تاكس

وقف له اسطى و شنطه حملها

ركب و قاله بسرعه ع المكس

وحشاني شوارعها و دكاكينها

عينيه في كل مكان تبص تمس

جدران البيوت بناسها و رصفانها

شاف البحر بعيد و سمع حس

الموجة فتح شباكه يشم نسايمها

دخل الحارة و العيال بتتشعبط

تنادي حوده وصل و شنطه جايبينها

حاسب السواق اللي طلع لبط

طمع ف قرشين زياده حاجه عارفينها

طلع يجري موش مهم الجاكت

يتحك ع السلم في حيطه طازه داهنينها

ف حضن أمه إترمى بصوت بيعيط

إيه اللي حصل حوده أول مره تعملها؟

إخواته اتلموا عليه و على الشنط

دا يحضنه و يبوسه و شنطه فاتحينها

جبت لي ايه يا خويا دا نا دابحه بط

يقلبوا فيها و هدومه براها رمينها

فتشوا كل الشنط و الكل قعد إنبط

لما لقوا ما فيش حاجة فيها لهفينها

مال عليه نسيبه الغطاس ع الشط

و ف ودنه همس قاعد ولا أجازه واخدينها

رد حوده بأسى لأ خلاص فيه حرب

كل اللي معايا خدوه الا الهدمه لبسينها

دى عدتي جبتها و كمان ما فيش عقد

ح أشتغل تاني ف بلدي نعمه ما حسنها

قومي يا نظله مع العيال ناكلوا البط

هم نسيبه يشد مراته من ايدها يقومها

دار تاني لأمه يحضنها غريق وصل للشط

وبحنان الأم طاب خاطره و بقبله على جبينها

أبو حميد المصري

بني الحمى و الوطن .. من منكم يحبها مثلي أنا ؟!
رابط هذا التعليق

للأسف الشديد ..

هذه هي مصر ..

ومن زمان .. وليس من سنتين أو ثلاثة فقط ..

للأسف الشديد ..

إنهارت الأخلاق .. التي هي الأهم والأكثر أهمية لنهضة أي شعب ..

وللأسف الشديد .. إنهارت الأخلاق بسبب بعدنا عن ديننا .. وأخذتنا الدنيا بمادياتها ومغرياتها .. والكارثة الكبرى أن المغريات الموجودة في مصر لا تسوى أن نضيع ديننا وأخلاقنا علشانها ..

حتى من يريد أن ينحرف .. سينحرف علشان كلام فارغ ... خسارة الإنحراف فيه ..

للأسف المصريون إنهارت أخلاقهم بشكل فظيع ...

ونحن إذا خرجنا من مصر ... رأينا الفارق .. وقارنا ..

الأمل في إصلاح المصريين لأنفسهم ..

وتنمية قيم الأخلاق والنزاهة والشرف والإخلاص ..

وكل تلك القيم لن يتم تنميتها وإيقاظها في الناس إلا بالعودة إلى كتاب الله وسنة نبيه

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

منذ 20 سنة ، كان لي صديق له أقارب مهاجرين في كندا ..

وعند نزولهم أجازة في مصر .. تقابلت معهم .. وكنت وصديقي نقوم بمهمة الإرشاد السياحي لهم .. كان لهم أكثر فترة طويلة لم ينزلوا أجازة لمصر ..

وكانت السيدة تريد أن تجعل أبناؤها يزورون آثار مصر ..

ونحن في السيارة كانت السيدة متمردة بشكل لم أره من قبل ، ورافضة للأوضاع والقذارة .. والعشوائية الموجودة في ذلك الوقت .. وطبعاً مستمرة حتى الآن ..

وعندما مررنا بجوار منطقة الملك الصالح .. ومجرى العيون .. ومن ثم زينهم ...

كانت السيدة تصرخ .. وتقول الولاد مش لازم يشوفوا الحاجات دي .. إيه الل

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

رابط هذا التعليق

• الزوار

مصر = بيج زيرووووووو

في الأخلاق ... في المعاملة....في النظافة.... في الطرقات.... في البيوت... في التعليم...... في الرياضة...في كل شئ إلا من رحم ربي.

لذلك إذا تطاولنا و حاولنا الدخول في أي محفل عالمي لن نجد سوي الزيرو.

لكن قد يكون لدي البعض رأي آخر أننا نتجني علي وطننا أو نظلمه ولكن أطرح بعض المشاهدات اليومية لبعض المناظر في احد احياء القاهرة(بيقولوا عنها أحياء راقية؟؟!!!!!!)

عربية كارو يقودها حمار و صبي لاتكاد تفرق بينهما من قذارتهما و العربية محملة بأطنان من المخلفات و الزبالة و ما يسقط منها يفوق ما تجمعه و ملايين الحشرات تحوم حولها.

البواب.... ممكن تطلع الحاجات دي البيت.... ماشي يا بيه...ممكن تقولي يا محمد ...ماشي يا بيه....طب ممكن تبطل كلام ....ماشي يا بيه.....

بقولك ايه يا بيه... عايزين فلوس لغسيل الخزان و فلوس لإصلاح الاشانشير وفلوس لشركة الشكربتي(الامن)و فلوس لكذا وكذا و كذا... طب قول كام ياعم و خلصنا... 350 جنيه يا بيه.... طب يا عم مانت لسه واخد 300 الشهر اللي فات و 250 اللي قبله و 200 اللي قبل قبله.... هوانا قاعد في ملك ولا ايجار؟؟؟؟ يا بيه ماهو التولار غلي بسم الله ماشاء الله..

طيب امرنا لله.

الجيران... ممكن يا اخ فلان تكلم اولادك ما يلعبوش وقت الظهير أو بالليل متاخر عشان الصوت و الازعاج..... أخ مين يا روح.....إحنا هنتصاحب؟؟؟ انا هنا في ملكي ...انا حر....!!! ... لا يا سيد انت مش حر.... انت حمـ ..... ولا بلاش.

ممكن يا سيد تكلم الشغالة تبطل تحط الزبالة علي السلم...فيه مواعيد للزبال كل يوم ممكن تطلعوها قبلها ب 5 دقايق... ايه يا كابتن...انت عايزني اقعد في بيتي اشم الزبالة .... لا يا سيد العفو... طلعها برها و اهو الكل يشترك في شم الزبالة و هو نوع من المشارككة الاجتماعية...

في الاشارة...

الاشارة حمرا....اتربينا علي اننا نقف.... اللي ورا...وي وي ..وي ..وي.... اطلع يا حمار... استغفر الله العظيم... الواحد موش عايز مشاكل في الشارع... تيت تيت تيت.. ما تطلع يا متخلف.... يا سيد... الاشارة حمرا... ...حمرة مين يا خوي ...

تخش يمين ولا شمال.... انت موش تفتح... موش شايفيني ضاربلك اشارة... طب منا مطلعلك ايدي؟؟؟ تصدق انك حمار... لا بقي ده انت ابن... ولازم تتربي... و طاخ في طيخ.. و النهاية اي عيادة او صيدلية قريبة.

في ميدان رمسيس.....

ايه الريحة القذرة دي يا بابا.... معلش يابنتي استحملي.. اصلهم بيعملو.... بيعملو ايه يا بابا... انتي هتسكتي يا بنت ولا نروح و ما فيش خروج..

بابا بابا... هو الراجل ده ماشي بيتف في الشارع ليه؟؟ اصله موش مؤدب...

طب ده يا بابا .. زده كمان ...وتحولت اعين البنت للآلة حاسبة تحسب عدد الباصقين في الشوارع... بابا هم كل الناس موش مؤدبه؟!!!! شششش عايز اعرف اسوق

كفاية كده...

تم تعديل بواسطة se_ Elsyed
رابط هذا التعليق

احم احم ...طبعا بما انى مش من المغتربين لكن الموضوع ده بالذات حساس جدا و ناس كتير جدا حاولوا انهم يهاجروا لكن الحظ ما أسعفهمش او الظروف الأجتماعيه و الأسريه حالت دون ذلك يعنى ليست ميزة ان تكون عايش بره بلدك ...فياريت بلاش النظرة الفوقيه دى لحالنا ..يعنى انا مثلا باعتبر نفسى مغتربه بس جوا بلدى لأنى مش دايما مع التيار و باحاول اقاوم و باحاول اغير على قد ما باقدر .....بس انا كان عندى عدة ملاحظات وددت لو اتسع صدر الأخوة المغتربين لها :

أولا : الأستاذ أبو خليل انت من اعترفت بأنك تغيرت و انا كنت من اشد المعجبين بصراحتك و صدقك مع نفسك ...أى نعم بلدنا حالها بيسوء بس احنا برضه علينا عامل مهم و المغتربين اللى بيكتروا يوم بعد يوم من اليأس من بلدهم عليهم عامل برضه لو كانوا ما سافروش و موجودين و بيحاولوا يغيروا و خيرهم كان لبلدهم كانت حا تفرق و لو مش موجودين هنا و بيحاولوا يساعدوا و هم بره او و لما بيرجعوا يحاولوا يغيروا يبقى كرم منهم و لو مش عايزين يرجعوا و قرفانين جدا و مش بيحاولوا يغيروا جوا ولا بره يبقى ما يرجعوش احسن ...

ثانيا : الأخ الدكتور صابر كلام حضرتك صح جدا و انا احترمت رأيك جدا ...ربنا يبارك فيك فعلا المشكله اننا لازم نكون ايجابيين اكتر من كده و سكوتنا على الغلط ثم الشكوى من الغلط بعد كده دى هى السلبيه و زى ما باقول لبناتى احنا جايين الدنيا علشان نزود الحسانات بتاعتنا فى الميزان و اى خير و لو مثقال ذرة حا يتحسب لنا و لو قدرنا نغير الغلط يبقى هو ده افضل شئ ولو ما قدرناش يبقى لازم نرفضه و ما نسكتش لأ نحاول برضه لحد ما نقدر...

ثالثا أهم ركن فى تربيه الأبناء تربيه اسلاميه صحيحه هى فى عدم الكذب عليهم ولو فى شئ تافه ..حتى اذا سألوا او عرفوا بالصدفه ما كذبنا عليهم فيه فقدوا الثقه فينا و فى كلامنا كله التافه منه و المهم ...هذا بمناسبه اضطرار احد الزملاء لأن يقول على لوسى انها غير مسلمه امام اولاده ...لأن الحقيقه ان لوسى ليست حجه على الأسلام و ايضا لأن الواقع يقول ان هناك مسلمين بالأسم فقط و ليس لهم فى الأسلام شئ و اننا يجب ان نعرف هذا حتى لا ننساق لكل واحد يقول لنا انا مسلم نقوم نمشى وراه زى القطيع دون تفكير و دون ان نضعه فى حجمه الحقيقى و ايضا لأن هناك من هم غير مسلمين فى غاية الأحترام و الأحتشام واكيد من يعيش فى الغرب سيجد مديرين و رؤساء من النساء المحتشمات و المحترمات .... للأسف نحن الذين نظلم الإسلام بنظرتنا هذه حين نختزله فى تصرفات البعض مننا .... و شكرا لسعة صدوركم و عذرا لو كنت أسأت لأى انسان

تم تعديل بواسطة Farida

*اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس

*اللهم و لى امورنا خيارنا و لا تول امورنا شرارنا

* الساكت عن الحق شيطان أخرس

* الشعوب تستحق حكامها

رابط هذا التعليق

عندما زرت مصر بعد غياب 14 سنة وقتئذ, ( و كانت أنظف من الآن بمراحل) حاولت أن الفت نظر أصدقائى و أقاربى الى السلبيات, و كيفية تفاديها بدون مجهود كبير, مثل عدم إلقاء القاذورات من نوافذ السيارة أثناء سيرها, كان تعليق الجميع:

إنت جاى تعمل لنا خواجة و الا إيه؟

و خرست, و غيرت أسلوبى, فكنت أحتفظ بالفضلات التى يلقونها و نحن فى زيارى للحدائق أو أهرام الجيزة, و آخذها معى الى المنزل لأضعها فى صندوق القمامة,

و كنت أرفض الركوب فى سيارات الأقارب إذا كان أحد الركاب يدخن داخلها.أو إذا كانت مقاعد السيارة و أرضيتها مملوءة بالزبالة.

كما كنت أطلب إيقاف السيارة, و تركها, إذا رمى أحد راكبيها قاذورات من النافذة.

و بعدها, فقدت معظم أصدقائى, و أقاربى,

و لم أخسر كثيرا.

أعز الولد ولد الولد

إهداء إلى حفيدى آدم:

رابط هذا التعليق

هذا هو حال الدول الشرق أوسطية بالكامل ، وكنا من قبل فترة ليست بالقصيرة نتعلم في المدرسة ، عدم رمي المخلفات في الشارع حتى لا تؤذي الآخرين ، والآن التعليم أصبح بعيد عن كل هذه التعاليم ، كانت المجتمعات في السابق تعيش على ما يسمى بالفضيلة ، والاحترام المتبادل بين الجميع ، أما الآن أصبحنا شبه مجتمع رأس مالي ، لا يحكمه سوى المادة ، حتى أنها أثرت كل التأثير على أخلاق البشر .

وكما تعلم الحال أن الشعب المصري هو شعب نكتــــه ، فإذا أردت أن تطالب بتطبيق الصح ، يسخرون ويستهزئون ، وإلى الله المشتكى .

ليه تغيب بره مصر 14 سنة دفعة واحدة ، كان لازم عليك تسافر كل سنة أمثال إخوانك المغتربين علشان تفضل متعود على ما هو يعيش عليه الشعب . ولكن هذا لا يجعلك أن تحيد عن الحق الذي تعلمته ، فكن متمسك بالمبادئ الصحيحة التي تعلمتها مهما قابلت من سخرية واستهزاء من الآخرين ، طالما أنك تفعل الصح ، وأتمنى من الله أن يكثر من أمثالك .

لا إلـــــــه إلا اللـــــــه محمــــــــد رســـــــول اللـــــــــه

يقينـــــــي باللــــــه يقينـــــــــــي

رابط هذا التعليق

هذا هو حال الدول الشرق أوسطية بالكامل ،

عفواً يا اخ منتصر .. طب ما دول الخليج من ضمن الشرق الأوسط .. فهل وجدت فيها تلك السبهللة وعدم الغنضباط الموجود في مصر ... وأديك إنت في السعودية .. جرب تكون في الشارع او في أحد الأسواق او المتاجر وحاول ترمي ورقة او شيء على الأرض وشوف نظرات الجميع هاتبقى إزاي ..

أما في مصر فالعكس هو الصحيح .. انا بأشبع تريقه لما بأحاول أحتفظ بزجاجة مثلجات او منديل مستعمل أو زجاجة مياه .. إلخ في يدي لحين العثور على سلة مهملات او لحين العودة إلى المنزل وممكن يصل الأمر إن اللي معايا يخطفها من يدي لكي يلقيها في الشارع بنفسه ويريحيني من عناء البحث والتفتيش .. تحت حجة ما هو الشارع قذر .. وبعدين هي الورقة دي هي اللي هاتزوده يعني ؟ ..

وإذا كان الشخص ممكن ان ستحمل القذارة المادية فانا عن نفسي لا يُمكن ان أتحمل القذارة السمعية والبصرية التى أراها من أصوات أبواق السيارات عمال على باطل إلى الجيران اللي من الساعة 6 الصبح بيشغلوا الكاسيتات على أخر درجة وكانهم في معهد للصم والبكم .. إلى سب الدين الذي يصل إلى آذاننا ونحن داخل المسجد ... والله العظيم حدثت عدة مرات ان ترماى ذلك إلى سمعي وانا داخل المسجد .. لن بكل بساطة هناك إختراع شيطاني إسمه " المقهى " ملاصق للمسجد .... إلى ناس ماشية في الشارع بتكلم في نفسها وبتتخانق مع دبان وشها .

فقبل ان يتحدث مبارك واعوانه عن الإصلاحات الإقتصادية والخروج من عنق الزجاجة وهذا الكلام المستهلك الذي سئمنا منه لمدة 23 عاماً التي هي من احلك أيام مصر منذ عهد الملك مينا .. عليهم ان يبحثوا عن طريقه مُثلى ليُعيدوا للناس القيم والاخلاقيات التي سلبوها منهم مع سبق الإصرار والترصد ... ووالله العظيم لو جابوا 100 شركة أسبانية وفرنسية عشان النظافة ولا هاتعمل حاجة في ظل سلبية الناس المتعمدة والتي يقصدون بها بدون وعي عقاب الحكومة على تخاذلها وتقاعسها في جميع النواحي .

سبق أن ذكرت في موضوع مشابه لذلك بإن في فترة الثمانينات كانت هناك حملة إعلامية تليفزيونية منظمة على شكل مواقف وإسكتشات كوميدية يؤديها بعض الفنانيين لتوعية الناس بضرورة المحافظة على نظافة منازلهم وشوارعهم وترشيد إستهلاك المياه وحسن معاملة الجار ... إلخ ... وبالفعل لمسنا ووجدنا لها مردود طيب .. وفجأة توقفت تلك الحملات وأستبدلوها بالعري كليب وأصبح التليفزيون بمثابة بيت من بيوت الدعارة المقننة تحت سمع وبصر المسئولين في الحكومة من اول مبارك إلى أصغر عامل في الإذاعة والتليفزيون .... وبعد هذا كله نطالب الناس بالتمسك بالأخلاقيات ؟!!!!! .

على فكرة أنا مابقولش كده عشان عايش في دول الخليج .. او إن الدول اللي إحنا فيها المستوى المادي فيها مختلف .. أبداً فكما يذكر لنا دائماً عمنا الأفوكاتو بإن مصر قبل الثورة وبعدها بقليل كانت تعيش في فقر اكثر من الموجود الآن ومع ذلك كنا نرى - وأنا رأيت في السبعينات بعض النماذج من هذا - سيارات البلدية تمر لغسيل الشوارع وآخرى تمر لرش المبيدات للقضاء على الناموس والذُباب .. وكانت القاهرة تشتهر بالحدائق مثل حديقة الأزبكية والأورمان والأسماك والحيوان ... وغيرها ...

اما الان فقد تحولت القاهرة بالذات إلى كتل أسمنتية صماء قبيحة تؤذي النظر والسمع والفؤاد وأصبحت الشوارع أقرب إلى السيرك الذي لا يستطيع ان يتعامل معه إلا الذي يُجيد المشي على الحبل ويمكنه ان يؤدي الحركات البهلوانية....

على المستوى الشخصي فأولادي سيسافرون إلى مصربعد بضعة أيام لقضاء الإجازة الصيفية وإلى الآن أضع يدي على قلبي لأنهم في كل مره يعودوا محملين بالأمراض المختلفة نتيجة التلوث .

رابط هذا التعليق

أسف للخروج عن الموضوع ولكني غضبت كثيراً من كلمة اخونا بايت لأولاده عندما وصف الراقصة الفلانية في الفيديو كليب بإنها غير مسلمة ... فهذا خطأ كبير يا بايت لأن ده هايولد كره لدى الاطفال لكل ما هو غير مسلم ... فليس كل المسلمون طيبون او انهم سيدخلون جنات النعيم لمجرد أن شهادات ميلادهم تقول بإنهم مسلمون .. فهم بشر كباقي البشر الآخرون يصيبوا ويخطئوا وفيهم الطيب والشرير ...

وتوقع على فكرة زي ما انت بتقول لأولادك كده .. هاتلاقي غير المسلمين بيقول لأودلامه إن فلان ده وحش عشان هو مسلم .. ويطلع جيل متناحر يكره بعضه بعضاً بدون سبب .

في فترة الإعدادي كان لنا جار مسيحي مقاول وكان صديق لوالدي لأنه بيبني لنا بيتنا وبيوت أقاربنا أيضاً وكان حقيقة إنسان على خُلق هو وزوجته وألاوده وخاصة في تعاملهم مع الجيران وكان اولاده يصغرونني بسنوات قليلة وكنا نتزاور فيما بيننا.. فلفت نظري من خلال ترددي علي منزلهم بإنه لا يوجد لديهم جهاز تليفزيون فسألت ولد منهم بكل براءه " إنتوا ليه ما عندكمش تليفزيون ؟ " فرد الولد " لأن بابا قال لنا إن المسلمين بس هما اللي بيتفرجوا على التليفزيون اللي فيه حاجات وحشة . "

الولد ده بقى طبيب دلوقت .. فتصور نفسيته وخلفيته الفكرية تبقى عامله إزاي لما الأب يقعد من وهو صغير يغذيه ويحضه على كره الآخرين

رابط هذا التعليق

المقارنة ببلد المهجر والتي بحكم بقواعد واصول سليمه ومصر التي اصبحت الفهلوه والطارة والنصب هي معيار النجاح تكون ظالمة جدا

جيش موظفين الحكومة الي يعملون في هيئات ومصالح حكومية بموجب اعانة بطالة شهرية لا ننتظر منهم انهم يقوموا بأي عمل لمصلحة مصر هذا من ناحية

فئات المجتمع المتحاورة من متأسلمين يدعون للتخلف وقومين يدعون للعرق المصري المميز وتحرريين يدعون للانفلات الاخلاقي لن يقدموا لمصر الحل ابدا

البلد يجب تغيير الدستور فيها وبالتالي تغيير الية التعليم وبالتالي تغيير القوانين التي تحكم التعامل وبالتالي فتح البلد لالية السوق والتجارة الحرة

اعتقد لو تم ذلك اصبحت لا يوجد مشكلة على الاطلاق لان من ينادي بالاخلاق سوف يجد من يسمعه اما قبل ذلك فأعتقد انه سوف يسخر منه

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم فإن في قتلهم أجرا لمن قتلهم يوم القيامة

رابط هذا التعليق

المقارنة ببلد المهجر والتي بحكم بقواعد واصول سليمه ومصر التي اصبحت الفهلوه والطارة والنصب هي معيار النجاح تكون ظالمة جدا

جيش موظفين الحكومة الي يعملون في هيئات ومصالح حكومية بموجب اعانة بطالة شهرية لا ننتظر منهم انهم يقوموا بأي عمل لمصلحة مصر هذا من ناحية

فئات المجتمع المتحاورة من متأسلمين يدعون للتخلف وقومين يدعون للعرق المصري المميز وتحرريين يدعون للانفلات الاخلاقي لن يقدموا لمصر الحل ابدا

البلد يجب تغيير الدستور فيها وبالتالي تغيير الية التعليم وبالتالي تغيير القوانين التي تحكم التعامل وبالتالي فتح البلد لالية السوق والتجارة الحرة

اعتقد لو تم ذلك اصبحت لا يوجد مشكلة على الاطلاق لان من ينادي بالاخلاق سوف يجد من يسمعه اما قبل ذلك فأعتقد انه سوف يسخر منه

نتحدث عن تغيير الدستور وكأنه إذا ما تغير الدستور ، فسوف يتعدل الحال فوراً ..

السعودية .. وحتى عشر سنوات مضت .. لم يكن لها دستور أصلاً ...

وكان حال البلد هناك أفضل مما ستكون عليه مصر بعد خمسون عاماً ... إذا ما ظلت الأوضاع كما هي ..

نحن لا نتحدث عن الشوارع .. والأرصفة .. والعمارات ..

بل نتحدث عن الإنسان ...

الإنسان لن يغيره أو يطوره تغيير أو تعديل الدستور ..

الإنسان سيغير ما بداخله طهارةنفسه أولاً ..

طهارة النفس .. لن ينقيها الدستور ... بل ينقيها الإيمان ..

لو أن كل فرد إتقى الله .. لانصلح الحال ...

أصبحنا نتحدث عن الدستور وكأنه سيكون الحل لكل مشاكلنا ..

وكأنه "ميثاق" العصر الجديد الذي ننتظره ...

مشاكلنا هي الإنسان ... وهمنا هو جودة الإنسان المصري .

وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

رابط هذا التعليق

لو كل مصري زهق من وضع مصر وخرج منها .. من سيصلح شأنها ويغير احالها للاحسن

العيب في السلوكيات الفردية للمصريين والتي جعلت البلد بهذا المنظر

وارجو ان نكف عن الانتقاد للانتقاد فقط ونبدأ بوضع حلول لتحسين الاوضاع بدلا من التباكي على حال البلد الذي ساهم الجميع في الوصول إليه كل من موقعه

ويحضرني في هذا المقام بيت شعر لشاعر غلبان يقول

وعين الرضا عن كل عيب كليلة *** وعين السخط تبدي المساويا

فمتي ننحي عين السخط جانبا ;)

مٌر الكلام

زي الحسام

يقطع مكان ما يمر

اما المديح سهل ومريح

يخدع صحيح ويغٌر

والكلمة دين

من غير إيدين

بس الوفا

ع الحر

رابط هذا التعليق

كل مصرى حزين لاوضاع البلد وصدقونى نفسنا نعمل اى شىء لتغيير تلك الكارثه ولكن هناك الريس اللى كل همه هو ونفسه واتحدى انه يعرف اى حاجه عن البلد المهم هو يشم هوا نضبف ويمشى فى شارع فاضى وكله تمام ------- مصر فى حاجه الى بلد تانيه مش عاصمه فقط ----- ربنا يرحمنا من اناس لاتخاف الله ولا تعرف الا مصالحهم الشخصيه التى اوصلت مصر لما تحت الصفر بكثير

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 2
      .خدوا المناصب والمكاسب ولكن خلوا لي الوطن   https://www.youtube.com/watch?v=zaHOWRMl2w8   فين راحت الأغاني الوطنية التي تلهب المشاعر وتحرك الوجدان  جملة بسيطة وجميلة 
    • 3
      فوجئت بابنتي التي تجاوزت العاشرة من عمرها بقليل تغني هذه الأغنية فأثارت بي شجون أحببت هذه الأغنية جدا و أنا أصغر منها و أحببت مشاركتكم بها http://www.youtube.com/watch?v=qqjHT57GZi4
    • 0
      ما بال أوطانٍ تغادرنا تجافينا بغضبها و بحنقها لا تشافينا وقلوبنا تصرخ بأعلى صوتها تغري عبرةً تشبثت بمآقينا ما بال الحنان غدا عزيزا نادرا ما بال الأمان صار دربا غادرا و غدا عشقي سخيفا قاصرا أيا وطنا تركتنا للهوان يأوينا إلى متى وطني؟؟؟... إلى متى أنشد فيك أشعاري و أنت بمهارةٍ تحترفُ إشعاري بأن اغترابي، خطيئتي وعاري أولست مسؤولا عن مآسينا؟ نحمل بؤس الشقاق والاغتراب يسقينا البُعد أصنافا من
    • 0
      هل المعارضة المصرية حريصة حقا على التوصل إلى وفاق وطني أم لا؟ فهمي هويدي هذا السؤال يطرح نفسه بعدما توالت البيانات والتصريحات التي أطلقها بعض رموز المعارضة في الآونة الأخيرة، وهي التي رفضت الحوار أو وضعت شروطا تعجيزية له وقد أعطاني ذلك انطباعا بأن أجواء ذكرى 25 يناير وخروج جموع الغاضبين إلى الميادين والشوارع دفعت البعض إلى ركوب الموجة والمزايدة على الجميع والاستقواء بالشارع ومحاولة إحداث انفلات في البلد يمكن أن يكرر ما حدث إبان الثورة، ويؤدي في نهاية المطاف إلى إسقاط النظام لصالح
    • 11
      وطني الذي كان سعيدا لما لم اعد ارى فيك الا الألم وطني الذي كان سعيدا لما لم اعد ارى في وجنتيك الا الدماء وطني الذي كان سعيدا اين بهجة الاطفال وطني الذي كان سعيدا اين فرحة العيد؟ وطني الذي كاااان سعيدا متى تعود سعيدااا
  • أضف...