اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شيء فظـيع مـريع ..بيدخل جسـمنا - اه يا كليتي يانى ..

اغابي

Recommended Posts

انتم كركبتولى بطنى بسبب اللى كتبتوه ده اولا يا اخى الفاضل غريب انا اكل ما عندى انى اشرب الروضتين مش عارفه بحس ان طعمها فى حاجه وحشه بس الحياه جميله بصراحه ومن فتره قررت انى اشرب من الفلتر ابو شمعه اسبوع ومن المعدنيه اسبوع وده علشان الاملاح او الفلور تقريبا مش بيبقي موجود فى المعدنيه مش فاكره املاح ايه بالضبط اللى ناقصه من المعدنيه ثم يا جماعه بتوع الفلتر قرفنى كل شهر وبيجولى دائما وجوزى مش موجود وطبعا استحاله كنت افتح الباب وبصراحه ايه اللى هيخلينى اصدق مندوبين مبيعات عايزين يبيعوا اللى معاهم مع العلم انه الهدف من اللى بيقولوا البيع يعنى ممكن يطنطط قدامك علشان يبيع المنتج بتاعه بس ارجع واقول لا الموضوع صعب حبيتين ولا زم من رائ خبير افيدونا ياقوم نصدق مين ونكدب مين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أم عمر أنصحك متغيريش روضتين لأني أستعملتها بناء على نصايح كوايتة كتير وقالوا أن منطقة الروضتين بالكويت في آبار نقية للغاية وهي اللي بيتجاب منها المياه دي لدرجة أنهم بيقولولي أحنا ساعة الغزو كنا فكرينهم عاوزين يحتلوا منطقة الروضتين بس لأن فيها بترول وآبار

أغابي .. رأيي أنك متشغليش بالك بالمواضيع دي أنت بتعملي اللي عليكي بكل حذر، وربنا الحافظ في النهاية..

رابط هذا التعليق

• الردود 71
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا جماعه احب اقولكم ان انتوا اتنصب عليكم بمعنى الكلمه

كل الكلام اللى شافته اغابى ده شغل كيميا والاصفر والاحمر ده كله اشتغالات

اولاً

اولا قالتلى اولادك لازم من 10-40 نسبة الاملاح اللى ياخدوها فى المية يوميا ما تزيدش عن كدا

- وانا ما اعرفش صدق المقولة العلمية ومصدرها - وهى جابتها من فين - ما علينا . .

ده لو اوبيراتور فى محطه ميقولش الكلام ده

نسبة الرواسب الذائبه (TDS)

total dissolved soild

وفقاً لمنظمه الصحه العالميه والصفات القياسيه السعوديه والمصريه من 100 - 1000 ميلرجرام على الليتر

يبقى كده المياه المعدنيه " مياه محلاه " ومياه الحنفيه كله وز ان رينج

ودرجة PH فى المياه من 6.5 -8.5 وفقاً للمواصفات القياسيه ايضاً

الحاجتين دول حاجات عامه كده بيتعلموا كمؤشر فقط لا غير

فيه بقى لكل عنصر فى المياه لازم يكون له نسبه لا يزيد ولا يقل عنها ودى طبعاً بتتعمل فى المعامل وكل عنصر بيدل على حاجه معينه ليس بصدد ذكرها لان الموضوع علمى بحت

الى جانب فحص البكتريا وخصوصا الكوليفورم coliform لنعرف اذا كانت المياه حصل له تلوث ام لا

طبعاً يعتقد معظم الناس ان كلما قلت نسبة الشوائب الذائبه فى المياه TDS كلما كانت المياه صالحه للشرب وهذا

خطأ جداً فان قلة الاملاح فى المياه سوف تؤدى الى هشاشة العظام ومشاكل اخرى كثيره

لذا لابد ان تكون كل عناصر المياه فى الرينج الموصى به

تحياتى

عنبو

اخصائى معالجة الميأه والتأكل

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

اخى الفاضل عنبووووووووووووووو جزاك الله كل الخير

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

اولاً

اولا قالتلى اولادك لازم من 10-40 نسبة الاملاح اللى ياخدوها فى المية يوميا ما تزيدش عن كدا

total dissolved soild

وفقاً لمنظمه الصحه العالميه والصفات القياسيه السعوديه والمصريه من 100 - 1000 ميلرجرام على الليتر

فيه بقى لكل عنصر فى المياه لازم يكون له نسبه لا يزيد ولا يقل عنها ودى طبعاً بتتعمل فى المعامل وكل عنصر بيدل على حاجه معينه ليس بصدد ذكرها لان الموضوع علمى بحت

الى جانب فحص البكتريا وخصوصا الكوليفورم coliform لنعرف اذا كانت المياه حصل له تلوث ام لا

طبعاً يعتقد معظم الناس ان كلما قلت نسبة الشوائب الذائبه فى المياه TDS كلما كانت المياه صالحه للشرب وهذا

تحياتى

عنبو

شوف ياعنبو يا اخصائي يا كيميائى

اولا الوان ايه اللى حتحطهالنا المندوبة دى

- هو انت فاكر كنا بنلعب

دى اجهزة بس مش عارفة اوصفلكم شكلها

- عموما لو شفت الجهاز اللى بتقيس بيه حتثق تمام ان مفيش مجال

للنصب - وانا عملت بيه كذا مرة مع نفسي كدا

- الجهاز فى الاول بيدي صوت والميه قدامك بهدوء بتتحول من ميه عادية

وبعدها يبدأ اللون يتغير والجهاز عبار عن مواسير استالس صب يعنى مش مفرغة علشان ممكن يحطو

جواها الوان - وكمان الالوان مش الالوان الصريحة اللى بنشوفها فى ايامنا الحلوة العادي

انا عاوزة اوصفلكم الالوان مموهة كدا مش بتركز على لون - زى لون الطحالب كدا

- لكن المية بتتقسم قدامك - تحس ان المية بتتحلل

يعنى هل من مصلحة جسمنا ان يبقى فيه جزيئات اتربة ناعمة زى اللى شوفتها فى الكوباية مترسبة - دى فى مصلحة جسمنا

انا عارفة اننا فى الخليج مش بنستعمل الحنفية

لكن بنستعمل الفلتر العادى وداه طلع سيء جدا فى الاختبارات كمان هو اقل من مية الحنفية بحاجات بسيطة

وحتشككنى فى الجهاز انا لاقيته فى الغانم هو نفسه والغانم دى اكبر مكان لبيع الاجهزة الكهربائية فى الكويت

لاقيت الجهاز اللى انا اشتريته بس الغانم اكتر شوية

يمكن علشان الضمان اكبر الله واعلم

بس انا متاكدة من الاجهزة اللى معاها

وحاحاول اشوف صور ليها

احملها مع ان كنت عاوزة احملكم صورة الكوبايات وطبقة المجارى اللى عايمة

عموما ميرسي يا عنبو على المعلومات الجامدة

ولو عندك معلومات قولنا عليها

:roseop:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

عارفة يااغابى موضوعك ده مهم جدا احنا لسة مغيرين شمعة الفلتر من يومين كان شكلها زفت رغم ان المياه

فى اسكندرية كويسة جدا مقارنة بالمحافظات التانية وده عن تجربة وبما اننا فى ادوار عليا فمياه المتور

نصحونا انها مش كويسة واشترينا الفلتر صراحة المياه ممتازة

لكن فى مطروح نقرف من مياه التنكات و الخزانات فبنشترى مياه معدنية لان نسبة الملوحة والتلوث عالية جدا

لكن صديقتى مقيمة هناك عندها فلتر بموتور بتستخدمه فى الاكل وتشترى مياه للشرب

لكن فى الارياف حاجة تانية خالص ابنى قالى لونها غريب وطعمها اغرب لدرجة انها سببت لهم مغص ونزلات معوية

المشكلة الافظع من كده هناك قرى محرومة من المياه نهائى فى بلد النيل وان وجدت بتكون مخلوطة بمياه الصرف

ودلوقت الفشل الكلوى اعلى نسبة امراض موجودة فى مصر والمفروض الدولة تحاول تحسن الشبكات اللى عفا عليها

لزمن وتحدث ماكينات التنقية لتقليل نسبة الاصابة لان مش كلنا متاح له يشترى فلتر

لكن فى الخليج الله يكون فى عونكم خصوصا فى الصيف

رابط هذا التعليق

اولاً

total dissolved soild

تحياتى

عنبو

شوف ياعنبو يا اخصائي يا كيميائى

اولا الوان ايه اللى حتحطهالنا المندوبة دى

- هو انت فاكر كنا بنلعب

دى اجهزة بس مش عارفة اوصفلكم شكلها

- عموما لو شفت الجهاز اللى بتقيس بيه حتثق تمام ان مفيش مجال

للنصب - وانا عملت بيه كذا مرة مع نفسي كدا

- الجهاز فى الاول بيدي صوت والميه قدامك بهدوء بتتحول من ميه عادية

وبعدها يبدأ اللون يتغير والجهاز عبار عن مواسير استالس صب يعنى مش مفرغة علشان ممكن يحطو

جواها الوان - وكمان الالوان مش الالوان الصريحة اللى بنشوفها فى ايامنا الحلوة العادي

انا عاوزة اوصفلكم الالوان مموهة كدا مش بتركز على لون - زى لون الطحالب كدا

- لكن المية بتتقسم قدامك - تحس ان المية بتتحلل

يعنى هل من مصلحة جسمنا ان يبقى فيه جزيئات اتربة ناعمة زى اللى شوفتها فى الكوباية مترسبة - دى فى مصلحة جسمنا

انا عارفة اننا فى الخليج مش بنستعمل الحنفية

لكن بنستعمل الفلتر العادى وداه طلع سيء جدا فى الاختبارات كمان هو اقل من مية الحنفية بحاجات بسيطة

وحتشككنى فى الجهاز انا لاقيته فى الغانم هو نفسه والغانم دى اكبر مكان لبيع الاجهزة الكهربائية فى الكويت

لاقيت الجهاز اللى انا اشتريته بس الغانم اكتر شوية

يمكن علشان الضمان اكبر الله واعلم

بس انا متاكدة من الاجهزة اللى معاها

وحاحاول اشوف صور ليها

احملها مع ان كنت عاوزة احملكم صورة الكوبايات وطبقة المجارى اللى عايمة

عموما ميرسي يا عنبو على المعلومات الجامدة

ولو عندك معلومات قولنا عليها

:roseop:

يا اغابى يا اختى

انا طول النهار عايش فى الميه من معامل ابحاث الى محطات

والكلام اللى حضرتك بتقولى عليه ده تم مناقشته عندنا فى الشركه يعنى الموضوع مش غريب عليا

ولو موجوده فى جده كنت جبتك عندنا المعمل " ده طبعاً مجازاً يعنى "

وكنت جبت ليكى مياه نقيه وبالمواصفات القياسيه وهخليها تترسب عادى وتتفصل وتعمل كل حاجه قدامك

بصى هى الفكره فى ايه الفكره فى ترسيب الاملاح باستخدام اقطاب سالبه وموجبه وهذه العمليه هى اللى خلتك تشترى الجهاز بدون تفكير ظناً منك ان المياه اللى عندك غير صالحه للشرب والعكس هو الصحيح

ان المياه الخارجه من الفلتر بتاعهم هى الغير صالحه للشرب نظراً لانها تقل كثيرا عن المواصفات الموصى بها

يا افندم ده اسمه غش تجارى بيعملوا نظرا لجهل اغلب الناس بكيماء المياه

هناك معيار تم وضعها من قبل ناس مختصه بالمياه والصحه العامه ودراسة تأثير كل عنصر على حياة الانسان

وهذه المعيار على التى تحكم اذا كانت المياه صالحه للشرب ام لا

الموضوع مش موضوع اقل الاملاح بقت المياه كويسه

طيب ايه رأيك بقى انا هجيبلك مياه نسبة الاملاح فيها اربعين وغير صالحه للشرب ؟

تخيلى دى ؟

صديقنى الموضوع ده نصب وغش تجارى بحت

وياريت لو حد عنده اى سؤال يتفضل يساله

تحياتى

عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

يا نهار أبيض ... يعني المية المعدنية كمان مش مش نافعة

طب ايه .. ننتحر بقي يعني ولا ايه في الصحرا اللي احنا فيها هنا دي

بقولك ايه يا أغابي .. يتبعتيلي الفلتر اللي عندك :rolleyes: .. لا لا ... قصدي تبعتيلي واحد من عندك

او تبعتيلي بيناته .. نوعه رقمه موديله .. ونشتريه من هنا وأمرنا لله

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

عارفة يااغابى موضوعك ده مهم جدا احنا لسة مغيرين شمعة الفلتر من يومين كان شكلها زفت رغم ان المياه

فى اسكندرية كويسة جدا مقارنة بالمحافظات التانية وده عن تجربة وبما اننا فى ادوار عليا فمياه المتور

نصحونا انها مش كويسة واشترينا الفلتر صراحة المياه ممتازة

لكن فى مطروح نقرف من مياه التنكات و الخزانات فبنشترى مياه معدنية لان نسبة الملوحة والتلوث عالية جدا

لكن صديقتى مقيمة هناك عندها فلتر بموتور بتستخدمه فى الاكل وتشترى مياه للشرب

لكن فى الارياف حاجة تانية خالص ابنى قالى لونها غريب وطعمها اغرب لدرجة انها سببت لهم مغص ونزلات معوية

المشكلة الافظع من كده هناك قرى محرومة من المياه نهائى فى بلد النيل وان وجدت بتكون مخلوطة بمياه الصرف

ودلوقت الفشل الكلوى اعلى نسبة امراض موجودة فى مصر والمفروض الدولة تحاول تحسن الشبكات اللى عفا عليها

لزمن وتحدث ماكينات التنقية لتقليل نسبة الاصابة لان مش كلنا متاح له يشترى فلتر

لكن فى الخليج الله يكون فى عونكم خصوصا فى الصيف

يا مدام هند جودة المياه مش بتتعرف بالطعم

جودة المياه يتم معرفتها من خلال تحاليل معينه ومن هنا نقدر نحدد اذا كانت المياه صالحه للشرب ام لا

اما بقى بالنسبه لفلترة المياه فممكن استخدام فلتر خمسه ميكرون فقط لا غير علشان يقوم بتصفية المياه من الاتربه والبكتريا

وينصح ايضاً بفحص المياه بعد الفلتر للتأكد من جودتها ام لا

او تسلموا امركم لله بقى وتشربوا المياه وربنا الحافظ

تحياتى

عنبو

رابط هذا التعليق

يا نهار أبيض ... يعني المية المعدنية كمان مش مش نافعة

طب ايه .. ننتحر بقي يعني ولا ايه في الصحرا اللي احنا فيها هنا دي

بقولك ايه يا أغابي .. يتبعتيلي الفلتر اللي عندك :rolleyes: .. لا لا ... قصدي تبعتيلي واحد من عندك

او تبعتيلي بيناته .. نوعه رقمه موديله .. ونشتريه من هنا وأمرنا لله

يانهار اثووووووود يا انفزثتور

يعنى انا قاعد اصوت طول النهار وانت برده بتقول اشتريه

ياعم ده غش تجارى بحت صدقنى المياه اللى بتشربها زى الفل

ولو عاوز تصرف فلوس يعنى طبق ايدك بخمسائه ريال وابعت عينه على الشركه علشات تبقى مطمئن يعنى

رابط هذا التعليق

يا مدام هند جودة المياه مش بتتعرف بالطعم

جودة المياه يتم معرفتها من خلال تحاليل معينه ومن هنا نقدر نحدد اذا كانت المياه صالحه للشرب ام لا

اما بقى بالنسبه لفلترة المياه فممكن استخدام فلتر خمسه ميكرون فقط لا غير علشان يقوم بتصفية المياه من الاتربه والبكتريا

وينصح ايضاً بفحص المياه بعد الفلتر للتأكد من جودتها ام لا

او تسلموا امركم لله بقى وتشربوا المياه وربنا الحافظ

تحياتى

عنبو

احنا فى الاول والاخر مسلمنها لربنا لان لو خلصنا من المياه من حنخلص من اطعمة الهرمونات والهندسة

الوراثية والمبيدات المسرطنة فسيبها على الله لكن الانسان لو بيشرب عسل وشاكك انه جواه سم حيموت

قبل مايشربه والعكس صحيح اقتناعنا بان المياه بيضاء ونقية وخالية من الشوائب بتطمنا شوية

من خصائص المياه انها عديمة اللون والرائحة وده اللى يهمنا على حسب خبرتنا

لكن عندى سؤال فى مطروح احد الاهالى من بدو الصحراء اعطانا زجاجة مياه مخزنة من مياه الامطار

ودى طريقة عيشتهم هناك بالاضافة للمياه الجوفية لكن صراحة كانت مقبولة جدا عن المياه المعدنية الى اشترناها

من فترة اكتشفوا فى مصر شركات تقوم بتعبئة الزجاجات من مياه الحنفية واخرى بها شوائب وللاسف

تم التعتيم على الموضوع ولم يفصحوا حتى عن اسماء هذه الشركات لتجنب التعامل معها

يعنى ماعدش فى حاجة مضمونة فى الزمن ده

رابط هذا التعليق

تصدقي بايه من اول سطر في موضوعك عرفت انك هتتكلمي عن حكاية المية دي بالذات ..

اصل الفيلم ده حصل قدامي قبل كده واصلي برضه كنت مصدقة تمام زيك كده ..

من كام سنة فكروا عند بابا يركبوا فلتر مياه او مايسمى تجاريا بـ ( محطة تنقية مياه) ودي بتبقى عباره عن اربع فلاتر او خمسة جنب بعض وبتمر المياه بيهم جميعا فكل واحد ينقيها من حاجه شكل لغايه ماتطلع نظيفة من الناحية التانية ..

طبعا الشركه جات وجربت امامهم واختي عجبها الفيلم اوي لدرجه انها استأذنتهم تخلي الجهاز الي بيحللوا بيه عندنا شويه ( الشركه كانت جايه بتوصيه من واحد معرفة فممانعوش ) .. الجهاز عباره عن حاجه زي سخان المية بتاع المكاتب الي هو عمودين معدن متوصلين بسلك كهربا ..

كنت عندهم يومها وعملنا تجاربنا العلمية المعملية الفذة بانفسنا .. جبنا كوباية مية نظيفة زي الفل وحطينا فيها الجهاز وجربنا وتحول بعد دقائق بقدرة قادر من سائل الى ( بالوظه ) خضراء اللون تخلي الواحد يجيب مش بس معدته وانما معد الي جنبه كمان من كتر القرف ..

طبعا بصمنا بالعشرة ان الناس دي معاها حق وان ميتنا مولثه وطبعا كعينا مبلغ وقدره ثمن المحطه !!

بعد فترة طويلة اكتشفنا اكتشاف خطير ان كل الخضار والصفار والكائنات الدقيقة الي شفناها في المية دي ( شيء طبيعي ) وان دي الاملاح المعدنية الذائبة في المية والي بيبقى شكلها كده بعد التحليل والي بطبيعه الحال هي مش بس غير ضاره وانما نسبه كبيرة منها مهمه جدا .. مياه الفلتر ـ كما قرأت بعد ذلك ـ خاليه من الاملاح المعدنية الهامه دي وبالتالي فهي اقل كفاءة من المياه المعدنية العاديه ـ الي مش عجباكم بعد التحليل ..

من الآخر يعني بتوع فلاتر المياه استغلوا الحقيقة العلمية في تغير مظهر المياه ـ طبيعيا ـ بعد التحليل لايهامنا ان المياه دي ملوثة او خطر على الصحه والا مكانوش هيبيعوا العده الي شاغله نص دولاب المطبخ من غير فايده تزيد عن شراء زجاجات المياه المعبئة جاهزه ..

تم تعديل بواسطة doha

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

سين سؤال

انا بستخدم مية نستلة وسعات اكوافينا وسعات بجيب مية من شركة اسمها النهدى

انا محتاج كدة اجيب حاجة ولا انا فى السليم

بالنسبة للاكل انا اصلا مقضيها مطاعم وربنا يستر عاللى بيحصل فيها

بالنسبة للفواكه انا بغسلها من الحنفية وبعد كدة بمسحها بمناديل......... انا كدة محتاج اجيب فلتر ولا ايه؟

والمية بتاعة نستلة (المفروض انقى مية فى العالم) محتاجة بردوا فلتر ولا ايه؟

بالنسبة للكلى ........... انا مركز على مشروبات الشعير اهو عالاقل بشرب يوميا او كل يومين.......... وقاية

تحياتى للجميع وكله يحافظ على صحته

لاستخدام آمن اكثر للمياه تغليها وتضعها فى الثلاجة واحسن علاج للاملاح المضرة بالكلى البقدونس

المغلى وشرب مياهه وكذلك مشروب الشعير ويمكن تحضيره فى البيت النتيجة احسن كتير من بيريل والمشروبات الاخرى

رابط هذا التعليق

معلش يا حاج عنبو هو كده اللى بيتكلم كلام علمى يقولك ده تبع الحكومة :lol:

احنا كده نحب اللى يعمل لنا البحر طحينة.

بس أنا مقتنع بكلامك 100% ومريت بتجربة فى الموضوع والتجربة خير دليل.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

الحمدلله مادام معانا البروفيسور عنبو للرد على أسألتنا، فأنا عندي أسئلة :

هل يا عنبو التناكر بتتفاعل مع المياه وبتعمل مشاكل في تركيبتها ؟

وهل الفلتر العادي بيقدر ينقي بشكل كويس ؟

وهل الحل اللي قالت عليه مدام هند أننا نغلي المياه بخلصها من كافة التلوثات بها ؟

رابط هذا التعليق

تسلم ايدك يا عنبو

متيجى يا معنمى تعملى شوية التجارب فى البيت عندى اهو منك نستفيد

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كل عام وانتم بخير

أنا مع الرأي الذي يقول أنه نصب وقد مررت بهذه التجربة

دق التيلفون .........رديت منزل عمر ..........نعم

قالت ألف مبروك عمر فاز معنا في أحسن عشرة بحوث عن التلوث

وتتفضلوا بعد العصر علشان يستلم جائزته وضروري تيجبوا زجاجة ميه من اللي بتسعملوها

ذهبت وابني ،خيروني بين قضاء أسبوع في شرم الشيخ أو شراء فلتر مياه بعرض مغري

قالوا أن سعره 500 سيعطونا أياه ب300 أو 350 جنيه لا أتذكر (من عامين تقريبا)

وكذلك اثنين من أقاربي،أصدقائي كما أحب

اخترت شراء الفلتر

واشترطوا دفع مقدم ويضيع المقدم لو لم أشتري واشترط أنني سأسأل وإن لم أجد الكلام صحيح سأسنرد مالي ،وجاءتني كما زعمت بموافقة استثانئية من المدير

المهم بدأت التجربة بوضع القطب في مياه من الحنفية عندهم ومن المياه التي أحضرتها معي ومن مياه الفلتر الأمريكاني الذي يوزعونه

وكررتها أكثر من مرة في أحدى المرات مياه الفلتر عملت راسب نوعا ما ولما نوهت بذلك قالت السبب عدم غسل العامل للقطب جيدا

المهم سألت عن الفلتر وهو يباع في مدينة أخرى وجدته بـ 160

وطلبتهم وقلت لها انتم نصابين وانا هرسل أخذ الفلوس وأخذت فلوسي

هذا السيناريو حدث مع كثيرين جدافي مدينتنا ومدينة مجاورة والأرياف

وأنا مع القول القائل بأن أنه مسألة كيمياء وتفاعل أيوني ينتج عنه اختزال وأكسدة (اكتساب وفقد للأكترونات)بفعل القطب تتكون مركبات جديدة طبعا لها ألوان مختلفة وهذا ما يظهر لنا

تم تعديل بواسطة الدكتورة أم أحمد

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

ياريت يا حاج عنبو توضح أكتر إيه هو الفلتر ال 5 ميكرون اللى بتقول عليه ده؟

ياريت لو له صور كمان تجيهالنا.

كمان أنا عندى فلتر الشمعة بتاعته سيراميك, هل ده يبقى كويس ولا مالوش لازمة؟

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

انت يا عم انت يا بتاع المية و المعامل

يا جماعة حزنتوا الست أغابي على الـ 160 دينار .. مش كدة يعني

معلش يا أغابي

أنا مقدر و الله الشعور اللي جالك و زمانك بتقولي يا ريتني ما فتحت الموضوع

بصي .. أنا لو مكانك و اتعمل أدامي الكلام ده .. بغض النظر هو شو ولا حقيقة .. و بصيت له و بصيت للأوسة و المية اللي بتشربها .. طبعاً طبعاً هأشتري الفلتر بدون تفكير

انتي تصرفتي كأم و ده تصرف بأحييكي عليه

نيجي باة للوقائع

الموضوع احتمال يكون نصب (من ثقافتنا المتشككة كمصريين) و احتمال ميكونش نصب

لو مكنش نصب .. أديكي جبتي الفلتر و بالهنا و الشفا المية

لو كان نصب أديكي اتعلمتي تسألي الأول أهل الخبرة و محدش بيتعلم ببلاش

نيجي باة للخبير عنبو ... يا معلم يا معلم يا معلــــــم .. كبير يا ابني و الله .. كبير يا ابن بلدي يا رافع رايتنا

يا معلم زمان كنا بنغط دماغنا في الترعة و نشرب و زي الفل :lol:

أحييك يا عنبو على التخصص .. بجد باحب أوي الكلام المتخصص المحدد الفاهم و أنا عن نفسي مقتنع بكلامك

ختاماً غير ذي ختم

يا أغابي فكي دماغك و اشربي و استطعمي المية و اعمليلنا كوبايتين عصير و رشة جريئة كدة على كل اللي شاركوكي فرحة الفلتر

و توكلي على الله .. كله خير كله يخر

مكاوى

رابط هذا التعليق

يا نهار كحلى على البنسمعه ده الواحد يسيب مصر و ميتها التجيب الامراض و يجى للمياه المعدنيه يلاقيه هى كمان زفت يعنى ماسخم من ستى الا سيدى

طيب سؤال للبشمهندس ذو الشخصيه المعمليه الفذه"عنبو" انا دلوقت فى الرياض بنشرب و بنطبخ من مياه القوارير المشهوره هنا وهى (الفيحاء ..تانيا..الخ) كده المياه دى كويسه و لا ايه محتاجه فلتر يتركب معاها علشان عندنا اطفال وهل تؤثر على الاطفال الرضع لتحضير اكلهم و لا اغليها الاول؟؟؟؟؟

افيدنا افادك الله و لو محتاجين فلاتر نجيبها منين هل موجوده فى هايبر بنده و كارفور عادى و لا تباع فين؟؟وايه مواصفات الفلتر

سألني

احدهم ما أكبر دولة في العالم.. قلت له وبكل فخر (مصر).. قالي انت ملكش في

الجغرافيا.. قولتله انت اللي ملكش في التاريخ

رابط هذا التعليق

يا نهار كحلى على البنسمعه ده الواحد يسيب مصر و ميتها التجيب الامراض و يجى للمياه المعدنيه يلاقيه هى كمان زفت يعنى ماسخم من ستى الا سيدى

طيب سؤال للبشمهندس ذو الشخصيه المعمليه الفذه"عنبو" انا دلوقت فى الرياض بنشرب و بنطبخ من مياه القوارير المشهوره هنا وهى (الفيحاء ..تانيا..الخ) كده المياه دى كويسه و لا ايه محتاجه فلتر يتركب معاها علشان عندنا اطفال وهل تؤثر على الاطفال الرضع لتحضير اكلهم و لا اغليها الاول؟؟؟؟؟

افيدنا افادك الله و لو محتاجين فلاتر نجيبها منين هل موجوده فى هايبر بنده و كارفور عادى و لا تباع فين؟؟وايه مواصفات الفلتر

جاوب باة يا فصيح المعامل :lol:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 59
      يعنى م صدقنا خلصنا من الصداع ده و كائنهم قدرنا ................... بطولة الامم لكرة اليد و طبعا اخوانا الحلوين بيوكدوا ان لو مصر كسبت هيكون بسبب التحكيم لا منتخبهم مفيش ذيه ...................... http://www.masrawy.com/ketabat/ArticlesDetails.aspx?AID=5200
  • أضف...