اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ساااعدوني الله يسعدكم و يساعدكم .. عفش للبيع

Recommended Posts

السلام عليكم

ازيكم يا إخواننا يا حلوين

عندي شوية حاجات كدة في الخفيف اللذيذ يا ترى حد يقدر يساعدني فيهم أو لو حد له رغبة فيهم أو في حاجة منهم أو يعرف حد لسة جاي أو عاوز الحاجات دي

طبعاً كلكوا عارفين إني رايح العزيزة المعزوزة جدة .. و لأن النقل غالي بهبل فقلت أبيع أحسن

موفر عليكم اللف في الأسواق و اختيار أنسب الحاجات و أقل الأسعار

موفر عليكم التعامل مع العمال و نقل العفش و الفصال و غيره

الحاجات خفيفة و سهلة النقل و سعرها ممتاز إن شاء الله

الحاجات مختارها بعناية حتى المستعمل منها و الجديد بضمانه من كارفور لم يمر عليه شهرين

الحاجات كلها مختومة بختم مكاوى الأول رمز الحرية و الاستعباد في الشرق الأوسط و الأقصى

و الحاجةعبارة عن:

غرفة نوم وطني (سرير - خزانة - 2 كومودينو - تسريحة) + مرتبة مضغوطة فاخرة جداً

سرير صغير للطفل أو للزوج لما ينطرد من غرفته :) + مرتبة

كنبة للجلوس (أيوة كنبة واحدة)

ثلاجة 10 قدم جديدة من كارفور بالضمان استعمال شهرين فقط لسة بأكياسها و كراتينها

غسالة حلتين 7 كيلو مشتراة مع الثلاجة

بوتاجاز خمسة شعلة بفرن و شواية مستعمل لكن حالته راااائعة + أنبوبة

شوية رفايع مطبخ و بعض أدوات النضافة (طقم حلل + طقم أطباق + أطقم ملاعق و شوك + أطباق بلاستك و مصافي و سكاكين .. كدة يعني)

تلفزيون + دش + رسيفر .. شاريهم من أسبوعين بس

البيع لغرض نقل مقر العمل إلى جدة و لأن نقل العفش غالي و كمان فضلت أخد هناك شقة جاهزة بعفشها من زميل خارج نوهائي

المبلع المطلوب في كل الحاجات دي هو 3500 ريال .. اه أوكازيونات دلوقتي عندنا .. شفتوا

الأغراض على عيني شاريها و ليكم هاديها و هي مناسبة جداً لأسرة صغيرة زوجين أو زوجين و طفل أو حتى إخواننا العزاب و ربنا يرزقهم

مكاوي

رابط هذا التعليق

ممتاز يا مكاوى يابرنس

ياريتك فى الكويت - داه سعرهم ممتاز بجد وطريقة عرضك للمنتج امتز وامتز

حلوة امتز دى :lol:

بس انا راى كنت نقلتهم وخلاص وبيع اللى فى شقة صاحبك

اللى فى جدة لانهم مش حيكونو حالتهم افضل من اغراضك

ربنا يعترك فى اولاد حلال يشترو منك الاغراض

بدون فيصال

انا بس حبيت ادخل وارمى التماسي

اغابي

:roseop:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

فعلا خساره يا مكاوي

النقل مش غالي ابدا

يعني ممكن تنقلهم بأقل من الف ريال من الرياض لجده

انما حرام عليك تخسر فيهم بدون لزوم لمجرد خوفك من تكلفة النقل

خصوصا و الحاجه لسه جديده

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

ميكو ... ايه يا صديج

يابني مش اتكلمنا في الموضوع ده ... بلاش تغلط غلطتي

انا عملت زيك كده وجيت في الخفيف ... ودفعت دم قلبي لأني اشتريت كله جديد فجديد

انت لسة يا دوب شاريهم ومتعرفش الكواليتي بتاع العفش اللي فالشقة اللي هنا

النقل مش غالي ولا حاجة ... ابعتلك رقم تليفون سواق دينا ( مش الاميرة ديانا خد بالك ) ينقلك كل حاجة مرة واحدة

فكر ومتستعجلش ومتشتريش حاجة عمياني .. ومتخدش شقة عمياني ... لازم تشوف كل شيء بنفسك

اللي بيعجب غيرك مش شرط يعجبك .. وأكيد مش هيعجب الحكومة وهو ده المهم

في انتظارك يا صديج

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

و الله يا مس أغابي نورتي الموضوع و جبرتي بخطري

طب لو عجبامي الأسعار نبعتهملك ع الكويت مفيش مشاكل .. أصل بيني و بينك النقل غالي بعباوة من 2000-4000 .. و أنا أصلاً لما اشتريت اشتريت تسليكة مش عفش يعني اللي أمسك فيه و أتبت .. فبيعه أحسن من شحنه .. الله المستعان .. ربك يسهلها من عنده

أنا حبيت بس ألقف التماسي اللي دحرجتيها سعادتوم :lol:

صباحك شريف

مكاوى

رابط هذا التعليق

زوهيري باشا و أخويا ماجد

الله يستركم و يعزكم .. أصل أنا لما جبت العفش ما اشترتش مكيفات و كدة كدة هأشتري و فيه حاجات كتيرة ما جبتهاش لأني كنت عارف إني هأتنقل .. فالحاجات دي موجودة في الشقة اللي هناك و الراجل نازل نهائي و كان جايب كله جديد في جديد .. و السعر المعروض مناسب الصراحة .. بس هي الشقة غالية أوي و كمان مش على مزاج الحكومة يا عم ماجد عشان ترتاح بس :happy: لكن آرائكم الصراحة فوقت فيا حتة كدة و هدتني شوية لأني مندفع أوي و غبي في الحتة دي و بالذات رأي أخويا انفستور

فكر ومتستعجلش ومتشتريش حاجة عمياني .. ومتخدش شقة عمياني ... لازم تشوف كل شيء بنفسك

فعلاً الجملة دي غالية أوي و الله bv:-

تصدقوا بالله .. إنتوا فعلاً إخوات الواحد بجد .. ربنا يخليكم ليا يا رب :sad:

بس بأة عشان هأعيط خلاص .. لو حد عنده رأي زيادة بالله ما تبخلوا على أخوكم الصغير

مكاوى .. جونيور

رابط هذا التعليق

طب ما تربي زبون وتراعينا لو عاوزين حاجات قطاعي يا معلم ميكو

يعني نقرا الفاتحه ونشوف الحاجات اللي عالعروسة زي البوتاجاز والأنبوبة .. وقولي حلال عليك يا معلم سين سين ... وإحنا نوصلوا لك العروسة بهاند باجهاببوتاجازها بسلاطتها ببابا غنوجها بصوانيها .. والمجاملات اللي إنت عارفها دي ....

بُص ... أرفع لنا صور الحاجات ديكهيا .. بما فيها البوتاجاز بتاعي .. الأنبوبة عارفه شكلها طبعاً ..

سمعني الفاتحة بقى

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

طيب يامكاوى مش هتبيع عربيتك

تم تعديل بواسطة egyptawy

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

خلي بالك يا أيجو ...

ميكو كمان عنده كام بدله حلوين ... وعليه شوية كرافتات ترُد الروح ... عاوزين نخليه يروح جده زي ما جه الرياض .. بالشورت - الشرعي - والفانله رقم 22 بتاعت ابو تريكه ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

حاول تفكر يا برنس لان فكرة إنك تشتري جديد في جدة كابوس تخلصت منه في وقت كبير أوي مصاريف كتييييير و لف و تعامل مع صديج و سيم سيم و سوا سوا و حاجة ومش محببة تماما حاول تعيد حسابتك . لكن خلي بالك اللي انت عملتو دلوقتي كإعلان يعتبر قانونا إيجاب ملزم و لو إقترن بالقبول إنعقد العقد يا ريس و لازم تسلم B) عموما ممكن أطلعك من الحوار ده برده بس المهم تنجز و تيجي الفيصلية. بالمناسبة لاقيتلك جيم حكاية قريب و جميل ممكن نبقى نروح مع بعض نفسي حد يقولي "أحسن وحش " :P و الكلام بتاع زمان ده بس مش لاقي. يلا أشوفك على خير في جدة غير

رابط هذا التعليق

خلي بالك يا أيجو ...

ميكو كمان عنده كام بدله حلوين ... وعليه شوية كرافتات ترُد الروح ... عاوزين نخليه يروح جده زي ما جه الرياض .. بالشورت - الشرعي - والفانله رقم 22 بتاعت ابو تريكه ...

ههههههههههههههههههه

ياخى مش عارف ازى انت بتخلينا نضحك كده بس برضه يامكاوى مش عايز تبيع عربيتك وهاخد معها البوتاجاز

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

ما شاء الله ما شاء الله

حاضر حاضر حاضر

لكل عشاق البوتاجاز و العربية

لكل عشاق الكنبة و المشربية

لكل عشاق الكريم كراميل و المهلبية .. هأهديكم صور العفش حتة حتة و قطعة قطعة

عشان الأمانة بس و عشان اسمنا في السوق ما يتهزش

كلمنى أخ عربي أظنه أردني قبل ما أطلع على طلباتكم و أنا اديته وعد بالرؤية الشرعية و هو هيشوف النهاردة .. لو خلص في الدور يبقى ربنا يباركله و لو مخلصش يبا حلال على كل واحد اللي هو عاوزه

أخويا الكبير س س

ده أنا أقطع من لحمي الحي و أديلك و الله .. البوتاجاز بس يا راجل .. أنا قولت س س بقى هيجي و يقولي .. يا مكاوى يا ابني .. خد المبلغ أهو و خلي عفشك معاك يا حبيبي .. أنا ما أسيبش ولادي يتبهدلوا أبداً .. بس لو ع البوتاجاز يا برنس ممكن نشقلطه من الجدع التاني .. دعواتك انت بس

إيجبت واي

ثمن يا معلم أنا عارف إنك دايخ على عربية

تويوتا كامري 2008 جي ال 2400 سي سي باور و كاسيت و دبة حكاية بحالة الزيرو تكييف تلاجة .. و بتقول بابا و ماما و فيها مساحات للمطر و ستاير داخلية و شوية شرايط طيور الجنة يا عم خلي العيال تهيص

فكرتني باعلانات كونتاكت كارز :lol:

بحبكوا و الله

مكاوى شاكر

رابط هذا التعليق

ما شاء الله ما شاء الله

حاضر حاضر حاضر

لكل عشاق البوتاجاز و العربية

لكل عشاق الكنبة و المشربية

لكل عشاق الكريم كراميل و المهلبية .. هأهديكم صور العفش حتة حتة و قطعة قطعة

عشان الأمانة بس و عشان اسمنا في السوق ما يتهزش

كلمنى أخ عربي أظنه أردني قبل ما أطلع على طلباتكم و أنا اديته وعد بالرؤية الشرعية و هو هيشوف النهاردة .. لو خلص في الدور يبقى ربنا يباركله و لو مخلصش يبا حلال على كل واحد اللي هو عاوزه

أخويا الكبير س س

ده أنا أقطع من لحمي الحي و أديلك و الله .. البوتاجاز بس يا راجل .. أنا قولت س س بقى هيجي و يقولي .. يا مكاوى يا ابني .. خد المبلغ أهو و خلي عفشك معاك يا حبيبي .. أنا ما أسيبش ولادي يتبهدلوا أبداً .. بس لو ع البوتاجاز يا برنس ممكن نشقلطه من الجدع التاني .. دعواتك انت بس

إيجبت واي

ثمن يا معلم أنا عارف إنك دايخ على عربية

تويوتا كامري 2008 جي ال 2400 سي سي باور و كاسيت و دبة حكاية بحالة الزيرو تكييف تلاجة .. و بتقول بابا و ماما و فيها مساحات للمطر و ستاير داخلية و شوية شرايط طيور الجنة يا عم خلي العيال تهيص

فكرتني باعلانات كونتاكت كارز :lol:

بحبكوا و الله

مكاوى شاكر

رابط هذا التعليق

خلي بالك يا أيجو ...

تعالى يا إيجو خش ع الدولاب نقي اللي نفسك فيه

شوف دي كدة .. دي بدلة رصاصي ميتاليك ألبيرتو فيردي هتعجبك أوي و شدلك معاها الكرافت النيكسس ده مع القميص الموف .. يا خرااااشي عليك .. كدة خلاص بقيت كمدير مبيعات يلا يا عم

سي السيد .. تعوزلكش حاجة يا باشا .. شرابات فانلات مناديل قماش .. أي حاجة من تراثنا الشعبي الحلو ده .. أصلي لما جيت من العزيزة المحبوبة مصر جبت معايا شراباتي و فانلاتي و سلاطاتي و البفتة البيضا كمان :lol:

مكاوى .. تاجر شنطة أد الدنيا

رابط هذا التعليق

فتحتوا سوق جمعة فى المحاورات ولا ايه الواحد يغيب شوية يلاقى الدنيا اتغيرت اوى كده

هى فكرة ممتازة ربنا يوفقكم

رابط هذا التعليق

شفتي يا مس هند :)

مش عاوزة منشر ولا ترابيزة مكواة ولا حاجة ؟

عندي قلاية كرهباء تفحة .. تقلي فيها برجر .. بطاطس .. حد م العيال لما يعملوا شقاوة .. واسعة و تشيل

رابط هذا التعليق

يا خسارة، انا كنت جاى بعد العيد - ان شاء الله

خيرها فى غيرها وربنا يكرمك فى الشقة الجديدة

رابط هذا التعليق

معقولة يا مكاوي زي ما بقول س س أنك كنت جاي بالشورت الشرعي وفنلة أبو تريكة رقم 22 ، وأكيد كنت بالجزمة الباتا وشراب لاكوست وشينكار

الله شكلك هيبقى يجنن وأنت رايح جدة بالمنظر ده :lol:

رابط هذا التعليق

حاول تفكر يا برنس لان فكرة إنك تشتري جديد في جدة كابوس تخلصت منه في وقت كبير أوي مصاريف كتييييير و لف و تعامل مع صديج و سيم سيم و سوا سوا و حاجة ومش محببة تماما حاول تعيد حسابتك . لكن خلي بالك اللي انت عملتو دلوقتي كإعلان يعتبر قانونا إيجاب ملزم و لو إقترن بالقبول إنعقد العقد يا ريس و لازم تسلم B) عموما ممكن أطلعك من الحوار ده برده بس المهم تنجز و تيجي الفيصلية. بالمناسبة لاقيتلك جيم حكاية قريب و جميل ممكن نبقى نروح مع بعض نفسي حد يقولي "أحسن وحش " :P و الكلام بتاع زمان ده بس مش لاقي. يلا أشوفك على خير في جدة غير

أه على فكرة بقولك إيه لو حتيجي معايا الجيم حاول تفكك من تيشرت ابو تريكة دي أنا حسلمك تيشرت حسين ياسر أو شيكابالا إنت عارف انتمئاتي البيضاء

رابط هذا التعليق

ميكاوى انشاء الله نقلة الخير

بس اخاف تروح تلاقى العفش فى جدة جودته اقل من اللى انت كنت جايبه

تانى حاجة بجد مهم اوى تشوف الشقة ومكانها وشكلها قبل متسكن فيها

لان جدة المناطق فيها بتفرق بجد

عالاقل اسال حبايبك اللى هناك عن المنطقة دى نضيفة ولا تعبانة

كمان خد بالك من حاجة تتفق مع الشركة عليها........ ان اى خسارة هتخسرها فى موضوع بيع العفش وشراء عفش جديد يعوضوك عنها لانك وفرت عليهم مصاريف النقل..... يعنى متشلش الليلة لواحدك وحط مديرك فى الصورة معاك يا معلم خطوة بخطوة

كمان فيه رفايع ممكن تنقلهم مع العربية زى التلفزيون مثلا......... او اى حاجة انت شايف انها ممكن تتنقل

وبالتوفيق باذن الله

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...