اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أبتدي حياتي المهنيه أزاي ؟؟

Recommended Posts

ترحموا معى على والدى ... ربما معظم ما سأكتبه هنا يرجع لنصائح فى بداية حياتى العملية.

و قد دفعنى للكتابة فى هذا الموضوع مذكرات شعنونة فى السلوم و كذلم أن ولدى محمد و أحمد يخطون خطواتهم الأولى فى حياتهم العملية.

أهم نصيحة هى التفانى فى العمل التفانى حتى لو لم يكن هناك مقابل لهذا التفانى .... كنت أسهر أياما كثيرة حتى الصباح فى مكتب وزير البترول سنة 1966 و كان المرتب سبعة عشر جنيها بل أذكر أنى كنت مرارا عديدة أنزل الشارع الساعة ستة صباحا من المكتب حتى أحلق ذقنى فى أى صالون حلاقة فاتح - بالنسبة لنا لم تكن ماكينة الحلاقة الكهربية قد أخترعت -

و على ذكر حلاقة الذقن التمسك بحسن المظهر و ربطة العنق و الذقن الحليقة !!

نصيحة أخرى الحذار الحذار من قصص الإحباطات المختلفة من زملاء العمل كلهم سيقصون عليك كيف كانوا متحمسين فى بداياتهم و لكنهم أدركوا الحقيقة بعدها أن العملية كلها وهم !!! هذه القصص و النصائح كفيلة بأن تغرقك فى الإحباط و اللا مبالاة و الكسل.

تيقن من أنك تحتاج إلى وقت طويل قبل أن تثبت أنك جدير ليس بترقية أو علاوة و لكن بإلقاء المزيد من المسئوليات عليك .... تقبل هذه المسئوليات بصدر رحب و بفرح حقيقى

و سيأتى الوقت الذى يدرك فيه رؤسائك أن تستحق الكثير و هذا الكثير الأرجح إنه منصب أعلى بنفس المزايا أو منحة دراسية مثلا الأمثلة كثيرة

و لكنك تكون قد تمكنت من عملك و أصبحت صاحب صوت محترم بين قرنائك.

كلماتى هذه أوجهها بصفة خاصة إلى إبنتنا شعنونة فى مستشفاها بالسلوم

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

و الله يا استاذ عادل اكن حضرتك معايا تمام

رد ها اكتبه على جزئين

جزء هنا وجزء ف موضوع مذكرات

اولا فعلا زي ما حضرتك كتبت

زمايلي كلهم كل مايشفوني بشتغل ما اسمعش الا كلمة واحدة

على ايه التعب دا يا بنتي؟

دا كلهم كام مليم اللي ها تاخديهم

و الدكاترة لو شافوكي بتشتغلي ها هروكي شغل

بطلي مثاليه عشان كلنا كنا كدا في الأول واصطدمنا بالحيط واتعلمنا

مسيرك تتعلمي

مافيش فايدة

ارحمي نفسك

ماتعوديش العيانين عليكي

حاجات كتييييير زي كدا

لكن انا مصممة ما اسمعهاش واكمل في طريقي

صحيح مش ها اوصل لمنصب

لكن ها اوصل للناس

واوصل للمستوى اللي انا عاوزاه لنفسي طبيا من التعلم

واكون صاحبة صوووووووت

ودي نقطة مهمة جدا جدا جدااااااااا ف المستشفى

كل ما كنت صاحب صوت ومقرب للادارة بشغلك مش بالتحايل و الزنب

كل ما كان مركزي اقوى ف اي مشكلة

مثلا..

يوم السبت بعد العيد

كنت ميته تعب وشايلة 4 نبطشيات في نفس التوقيت

جت حالة مغمى عليها ومش بينطق واللي معاه مش عارفين ماله

رسم القلب ف الأستقبال سيء

قلت ادخله عندي الباطنتة اعمله رسم قلب ولو محتاج العناية ابعته على هناك

لازم كل عيان يطلع بتذكرة انا اكتب بيانتها كلهااااااا

ونظرا لضيق الوقت

كتبت اسمه ومطلوب رسم قلب

وطلعت بنفس جر على القسم وقلتلهم التذكرة ناقصة بس معلش اعملوا رسم القلب عشان احول الراجل

راحت مشرفة التمرض قعدت تصوت في وشي وتقولي

هوا انت اي حالة تلاقيها ف الشارع تجبيهالنا؟؟؟؟؟

انا رحت مصرخة في وشها

لما تتكلمي معايا توطي صوتك وتتكلمي بادب

ومشيت وسبتها

راحت اشتكتني لمدير القسم اللي هوا اصلا مش طايقني لله في لله !! مش عارفة ليه؟؟

رحت واخدة بعضي على مدير المستشفى وحكت الموضوع طبعا بعد ما انهرت وانا بتكلم وقربت اعيط

راحت المديرة هزقت مدير القسم والمشرفة :D

صحيح هزقتهم غيابي

بس المهم اني انا ارتحت وامنت موقفي mfb: :lol:

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

• بعد 6 سنة...

بداية لابد أن أنوه أن الموضوع ده مش شخصي والضمير في كلمة (حياتي) لا يعود على أنا شخصيا ... إنما هو مكان لتقديم النصيحة للإخوة الذين يبدأون حياتهم العملية حتى يتفادوا الأخطاء التي وقع فيها من سبقوهم ويستطيعوا التقدم في حياتهم بأقل قدر من المشاكل والعقبات.

لنتصور شاب حديث التخرج من إحدى الجامعات الحكومية ... استلم نتيجته وخلص جيشه أو أخد تأجيل ومالهوش واسطة وغير مرتبط ... يعني شاب عادي زي عشرات الآلاف من اللي بيتخرجوا كل سنه. ايه أحسن طريق يمشي فيه؟

هل يكمل دراسة أكاديمية للحصول على دبلوم أو حتى ماجستير؟ أم يأخذ كورسات وشهادات وايه نوعية هذه الكورسات دي؟ أم يسيبه من الكلام ده كله ويحاول البحث عن فرصة عمل؟

طيب هل يقبل أول فرصة عمل يجدها أم يستمر في البحث الى أن يجد شغلانه كويسه؟ وايه هو تعريف الشغلانه الكويسه في حالته؟ هل اللي بتدي مرتب عالي ولا اللي هيتعلم وياخذ خبرة فيها؟ طيب لو وجد شغل في شركة كبيرة بتدّي ملاليم هل يقبل به؟

ولو جاله عقد عمل في الخليج بمرتب هو شايفه كبير يعمل ايه؟ طيب لو كان العمل عند كفيل فردي أو في شركة صغيرة يبقى ايه الحل؟

ووبالنسبة لخيار الهجرة ... يصبر أحسن ويبني نفسه في بلده وجنب أهله ولا ياخذ المخاطرة ويبدأ حياة جديدة في المهجر؟

أسئلة لا تنتهي وخيارات كثيرة أمام كل شاب يخطو خطوته الأولى في دنيا الواقع .... تنصحه بأيه من واقع خبرتك في الحياة؟

تم تعديل بواسطة أحمد سيف

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

فعلا موضوع مفيد ورائع للغاية

بس هو موضوع صعب ونسبي للغاية يختلف بحسب أختلاف التخصصات وصفات الأشخاص

فيه موضوعات فيها شهادات معتمدة تغنيك عن الدراسات العليا في تخصصك ، زي المحاسبة على ما أعتقد.

وفيه موضوعات الدرسات العليا تمثل فيها ضرورة زي كافة تخصصات العلوم الإنسانية

وفيه موضوعات بتحتاج للخبرة العملية

وفيه موضوعات بتحتاج مزيج بين ما سبق

بس فعلا الموضوع نسبي وصعب ، وأتمنى من أهل الخبرات المشاركة فيها لأننا جميعا في حاجة إليه

أنما أنا لسه خبرة خمس سنوات فقط ، وبتوفيق الله فيهم نجاح كبير بالنسبة ليا ولكن الخمس سنوات لا تزال من وجهة نظري لا تمثل خارطة طريق لأحد المبتدئين

بأنتظار تفاعلك أستاذ أحمد سيف وباقي الأفاضل

رابط هذا التعليق

أشكرك على المشاركة يا أخي الفاضل الغريب

معك حق الموضوع صعب علشان كده خلينا نقسمها تخصصات ... يعني مثلا خريج الهندسة أمامه فرص ايه وكل واحده ايه مميزاتها وعيوبها؟ خريج التجارة ... الحقوق ... الصيدلة ... الخ؟

ومعاك انه لا توجد وصفه واحدة تصلح للكل لكن ممكن نحاول نضع الخيارات المتاحة ونقدم نصائح عامة تفيد الجميع.

تحياتي

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

موضوع أكتر من ممتاز يا احمد ، وبإذن الله لو توافرت فيه معلومات مفيده لكل شاب صغير بيبدأ حياته ممكن نثبته - الموضوع مش الشاب :happy:

- للاسف مشكلة اي شاب صغير بتبقى في الأستعجال .. عاوز كل حاجه بسرعه .. وعاوز يبني بيت وفيلا وعربية زي فلان اللي نظر له من الأخر ولم ينظر لبدايته

- إنت شخصياً يا أحمد اختلفلت معايا لما قلت لك إن كل واحد لازم يطور نفسه عشان يبقى مميز عن الأخرين وقلت لي مش معقول كل البشر هايبقوا من حملة الدكتوراة أو الماجستير ويتقنون اللغات الأجنبية والكمبيوتر !!! ...

مع إني كنت باتكلم عن نقطة أخرى وهي ... إن كل فوله ولها كيال ...

يعني

ما أنظرش أنا لواحد مثلاُ مرتبه الف دولار ومستقر وبيترقى في شركة كبيرة .... لكن عنده مؤهلات ومقومات أوصلته لذلك .. واقعد أقول : أمتى أبقى زيه ؟ وأنا واقف محلك سر لا أتحرك ...

- يعني لو ما عنديش مقومات وما طورتش نفسي .. يبقى خلاص لا ألومن إلا نفسي

والنصيحة اللي ممكن نقدمها لأي شاب .... إنه يتفائل ... وهاكررها تاني ..

- أنا خريج دفعة 93 .... تفتكروا الحياة كانت جميلة والوظايف مرميه على الرصيف وما كانش حلم السفر موجود عند كل شاب ؟

لأ طبعاً ... كان في مشاكل برضوا وبطالة ومحسوبية وكوسه ووسايط وشعارات مُحبطه ومحطمه لمجاديف أي حد ينزل بحر الحياة العملية وعاوز يعيش

- والله العظيم من بؤ ناس أصدقائي أول ما أتخرجت .. سمعت الأتي : يابني أنجليزي إيه اللي إنت رايح تدرسه في الجامعة الأمريكية ؟ انت شايف الشركات الأجنبية مغرقة الدنياوالناس ماشيه في الشارع تورطن ولابسه برانيط ؟ وبعدين تقول لي هادرس كمان كمبيوتر ههههههههههههه .... ليه إنت عُمرك ما شوفت دفتر الأستاذ والقيود اللي عمر الشركات ما هاتستغنى عن الشغل اليدوي الجميل ده وهايفضل الدفتر إلى ما شاء الله والكمبيوتر كبيرك تلعب عليه جيمز أو تبقى متقن للغة الدوس وخلاص على كده

ده رأي شباب جامعي أعرفهم وأعرف هما فين دلوقت .. واحد منهم حفي عشان يلاقي شغل وفي الأخر أشتغل بتاع دوكو سيارات ... بس ربنا كرمه واشتغل محاسب وسكرتير وماشطه وبلانه في أحد الاتحادات الرياضية وشغله لا يمُت بصلة بالمحاسبة لكن هو مُسمى بس .. وبعد شغل 10 سنين مرتبه دلوقت 1800 ج ... وفرحان وقلبه هايقف من الفرحه

والثاني أبو دفتر الأستاذ .. اشتغل أمين مخزن في شركة المقاولون العرب وبيبات يحلم بدفتر الأستاذ ... وعرفت إنه أتنقل الصعيد تقريباً هو والدفتر بتاعه .. مع إنه من القاهرة وشقته وعيلته واولاده هناك .

- لو بقى الخريج الجديد كان فرود ودماغه متفرمته ومتقسمه بارتيشن صح . وقدر يوصل لمعادلة إنه يشتغل اي حاجه بعد الجامعة وبالفلوس دي يستثمرها في تعلم ما يفيد الحياة العملية زي دورات كمبيوتر وأنجليزي ودورات محاسبية متخصصة مثلاً أنا باتكلم عن مجالي .... يبقى 100 %

والشغل الكاجوال كتير على فكره .. أنا عن نفسي كنت بأعطي دروس خصوصية للطلبة بالليل ... وبأروح أدرس الصبح

- إن ما كانش كده . يبقى قدامه حل إنه يبقى مرمطون في مجاله ... دي كلمة مش عيب بالمناسبة ... لإن متعارف عليها خصوصاً في مجال المحاسبة والمحاماه .. كنت بأشوف زمايلي بيشتغلوا عند حازم حسن بـ 150 د في الشهر .. لكن سنة أو أتنين وبيبقى محاسب صح وبنسبة تصل إلى اكتر من 90 % كان بينضم لأي شركة كبرى من اللي حازم ماسك حساباتهم كمراجع قانوني معترف به عالمياً ...ومرتبه ساعتها بيبقى محترم جداً جداً

مش باقول إن كل الدنيا هاتشتغل عند حازم حسن لكن قصدي إن الواحد يتعب شويه في الأول وياخد خبره في المجال اللي عاوز يتخصص فيه ...

أنا نزلت بعد 6 شهور من السعودية بعد ما خلصنا مشروع هنا وأخدت خروج وعودة على وعد من الشركة إنهم هايحتاجوني تاني ... وأول أسبوع نزلته قدمت في مكتب محاسبة وأشتغلت بـ 150 ج - بعد مرتب السعودية كانت حاجه كده يادوب تجيب بهم واحد بيبسي مع ساندوتش فول .. بالعكس .. كنا ساعات نفطر ونتغدا في المكتب وفي أخر الشهر الاقيني صارف قدهم 4 مرات ... وتاني شهر أرتفع مرتبي 350 ج .... وصاحب المكتب وعدني إني هازيد أكتر لما أمسك شغل لوحدي ... .... لكن تالت شهر رجعت الشركة الأم في السعودية ...

في نفس الوقت زمايلي أتدربوا في عدة مكاتب محاسبة .. وما شاء الله هما الأن محاسبن ومراجعين قانونيين ... وفي مجال محاماة كان لي زمايل كتير .. كلهم عندهم مكاتب مستقله الأن أو شغالين في مكاتب كويسة

لكن بامانة شوفتهم في بداية حياتهم بيسفوا التراب ...

نكمل بعدين

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

أستاذ أحمد

أنا مش عارف انت متعمد يحدث ترابط بين مواضيعك .. ولا هيا جت بالصدفة

لأني شايف الموضوع ده مكمل للمحاضرة اللي حضرتك حطيتها في موضوع تاني

Life is Matter Of Choices

والصعوبة انك بتطلب من انسان لسة في بداية حياته العملية انه يدخل في متاهة الاختيارات دي

والأصعب لما يكون الشخص ده اتخرج من كلية مش مناسبة لقدراته ... دخلها زي التنسيق ما قال يعني

لكن أكيد دعوتك اننا نحاول نعمل خريطة للطريق دي شيء ممتاز فعلا ويحتاج بجد لتضافر جهود كل الأخوة أصحاب الخبرات أو تجارب النجاح

لأن كلنا ممكن نستفيد من خبراتهم مش المبتديء بس

من وجهة نظري ... ان الخريج الجديد لازم يكونعارف قدراته كويس ويحاول يقارن بينها وبين متطلبات سوق العمل ( اللي لازم يعرفها من أصحاب الخبره )

ولازم يعرف انه لازم يكون متميز ... لنه في مرحلته دي زيه زي ألاف متخرجين معاه من نفس كليته ...

انا باشجع جدا انه يكمل في الجانبين مع بعض .. الجانب العملي لاكتساب الخبرة والجانب الاكاديمي لترسيخ الخبرة دي

يعني يحاول يشوف ايه الكورسات والدورات والدراسات اللي ممكن تكون مرتبطة بمجال عمله ويبدأ فيها مع محاولة البحث عن أي شركة يعمل فيها لاكتساب الخبرة

حتي لو بدون أجر ... أنا شفت ناس كتير بيعملوا في مجالات مالهاش أي علاقة بمجال دراستهم ووصلوا فيها لمستوي اداري معقول بس للأسف محاولوش يغطوا نقطة الضعف

المتمثلة في عدم وجود دراسة أكاديمية مسانده ... فتطورهم الوظيفي بيقف عند المرحلة دي ومش بيتواصل ... مهم جدا الدراسات المكملة بجانب الخبرة

ولنا عودة ان شاء الله

تحياتي

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

السلام عليكم..

الموضوع نسبى بحت.. ولا يوجد طريق واضح.. و لكن يوجد "تكنيك" او "اسلوب".. حيث ان التكنيك او الاسلوب سيمثل القاعدة اللتى سنسير عليها.. بغض النظر عن الطريق فى حد ذاته... مع بعض التعديلات البسيطة لكى يكون الاسلوب مناسب للطريق اللذى سنسلكه...

مشكلتنا الحقيقية - نحن معشر الشباب - بأننا لدينا الكثير من الطموحات و الامال.. و لكننا نحتاج الى سنوات حتى ندرك الطريق الصحيح.... و نفتقر الوسائل اللتى تساعدنا على تحديد مسار حياتنا..

يجب علينا ان نسأل انفسنا 3 أسئلة.. و ان نبحث بتأنى عن الاجابة..

أين أريد ان اكون بعد 5 سنوات من الان؟

ما هو مجال العمل اللذى أريد ان ادخل فيه, و اعتقد بأننى سأكون متميز فيه؟

ما هى طاقاتى و امكانياتى؟ و ما هى المهارات اللتى امتلكها؟

بالاجابة عن تلك الاسئلة الثلاث... سنكون قد حددنا الكثير من ملامح المشكلة.. و سنكون قد قطعنا نصف الطريق للوصول الى بداية الطريق الصحيح...

الاجابة على تلك الاسئلة قد يحتاج الى اسابيع.. و الكثير من الدراسة و التفكير...

هكمل المرة الجاية بقى علشان وراية نحتاية عايز اخلصها..

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

هو طبعا زى ما الاخوة قالوا الموضوع نسبى جدا وبيعتمد على المؤهل وعلى شخصية الخريج

هبدا اتكلم فى مجالى الاول اللى هو المحاسبة

انا شايف الاول ان كتير من الاحيان ان مكان الوظيفة (وليس نوع الوظيفة) هو اللى بيختارك مش انت اللى بتختاره

بمعنى شباب كتير نفسهم يشتغلوا فى حازم بس مش كل الشباب بيوفقوا فى الشغل هناك

لو شاب متخرج جديد ومستريح ماديا شايف انه يبدا فى مكتب من المكاتب المحاسبة الكبيرة (البج فور) او المستوى الاقل منهم (المكاتب الكبيرة فى مصر) ويعيش معاهم سنتين اوتلاتة وبكدة هياخد خبرة كبيرة تمكنه من العمل فى اى مكان سواء جوه مصر اوبره

طيب لومعرفش يشتغل فى البج فور ومازال نفس مثال الشاب المستريح ماديا.... يبدا يدرس فى احدى الشهادات المهنية واللى هتديه دفعة فى بداية حياته عالاقل هيبقى متميز عن الاخرين وانا بفضل للمثال ده شهادتين اللى هيقدر يدرسهم بدون خبره عملية CMA OR CIA

Certified Management Accountant Or Certified Internal Auditor ومن مميزات الشهادات دى ان تكلفتها نسبيا اقل من الشهادات التانية بالاضافة ان امتحانتها موجودة فى اى مكان على مستوى العالم (من ضمنهم مصر) وكمادة علمية سهل على الخريج الحديث انه يستوعب المعلومات اللى فيها وينجح فيها كمان وده عن تجربة شخصيةوتجارب كتيرة شفناها فى المجال ده

فى نفس الوقت لو الشاب ده مستريح ماديا ولقى الفرصة انه يشتغل فى شركة مالتى ناشونال هيبقى كويس جدا ....... بحيث انه يشتغل ويدرس فى الليل فى نفس الشهادات المهنية

طيب لو الشاب مش مستريح ماديا ومحتاج للفلوس اول باول

اول حاجة عليه قبل ميعمل اى حاجة يتعلم شوية كمبيوتر (الاوفيس ومش لازم يبقى محترف) ويتعلم شوية انجليزى

ويبدا يستهدف الشركات المالتى ناشونال والشركات اللوكال الكبيرة (وكمان ممكن يستهدف البج فور لان مرتبتهم معتتش قليلة انا اعرف ان الجنيور فى حازم بقى بيبدا دلوقتى ب 1500) ودول مش وحشين كبداية

اقولك بالترتيب كدة وحسب الظروف بقى

1- البج فور

2- مكاتب المحاسبة الكبيرة والمتوسطة ومن ثم البج فور

3- الشركات المالتى ناشونال

4- الخليج (شركات كبيرة)

5- الشركات الكبيرة فى مصر

6- ............ مش عارف

بس مع الحجات اللى فوق دى كلها الشهادات المهنية طبعا

------------------

عجبتنى اوى كلمة سين سين ان الشباب لازم يتفائل ويتوكل على ربنا ويسعى وان شاء الله هيلاقى الامور ماشية معاه

زى مقولت قبل كدة الشغل موجود بس محتاج شوية صبر ومجهود وسعى

لى عودة باذن الله لان الموضوع كبير اوى

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

عاوز أضيف نقطة فارقة ومهمة جدا في بداية الحياة المهنية ، وهي تحديد الهدف بناء على الرغبة والجو العام ، بمعنى لو أنا مثلا خريج حقوق وأتخرجت لاقيت أن رغبتي مش في المحاماة وكمان "المحامين مليين البلد" على حد قول البعض ، يبقى ساعتها لازم تفكر بتركيز هتروح على فين غير مجال دراستك وتبدأ بسرعة لأن أي وقت بيمر بعد التخرج محسووب من خبرتك فلابد أن لا ينفق في غير موضعه..

كلمه حلوة وعجبتني قوي ياريت كل خريج يستوعبها كويس ويحفرها في ذهنه "متبنيش في غير ملكك" ، يعني متضيعش وقتك في شغلانة أو دورات متساعدكش في طريقك

تحياتي وأستمروا :roseop:

، بجد الموضوع هااادف جدا وياريت يا س س يتثبت

تم تعديل بواسطة الغريب

رابط هذا التعليق

أنا بأيد الاقتراح الخاص بتثبيت الموضوع لأنه مهم فعلا

بس عشان يكون موضوع مفيد ... أقترح انه يتحول من مجرد نصائح نظرية

إلي خطوات عملية لقيادة الشباب المبتدئين لدخول سوق العمل بأسلوب مناسب

بمعني أخر نعمل كوتشينج للشباب وهو ده المصطلح الأكاديمي للعملية دي

فبغض النظر عن تخصصات الشباب المختلفة ... فيه مباديء بتكون ثابتة لجميع التخصصات

ودي اللي بأقترح اننا نبدأ نشرحهلهم بأسلوب مبسط وبطريقة عملية

تبدأ بكيفية كتابة السي في ... ازاي يقدر يوصل السي في للمهتمين وايه هيا أهم مواقع التوظيف ...

مروراً بكيفية اجتياز المقابلة الشخصية .. انتهاءا باستلام العمل ان شاء الله

وانا علي كافة الاستعداد للبدء في الموضوع ده خطوة خطوة ... لأني مارسته بطريقة عملية أكتر من مرة..

ده طبعاً اذا صادف العرض موافقتكم

تحياتي

تم تعديل بواسطة INVESTOR

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

التوبيك دوت فكرني بحاجة بنعملها في الجامعة بنسميها Job Fair....يعني كل سنة في نهايتها بنعمل بالتعاون مع الشركات في تخصصات مختلفة عشان تعرض وظايف و يكون للخريجين عندنا فرصة انهم يشوفوا احتياجات السوق...و مش الخريجين بس...الطلبة في سنة اولي كمان

بس اللي دايما يفوتنا في المعرض دوت كل سنة ان احنا بجد مش بنقول للخريج انتي كبني آدم تختار إزاي و تبتدي منين...و إزاي بتكون قادر انك تقرا قدراتك من ناحية و انك تتنبأ بمتطلبات السوق من ناحية تانية عشان لازم تكون سابق بخطوة

التوبيك جيل جدا و اقتراحاتي ليه:

نحدد محاور النقاش كالتالي:

1-شق مهني متخصص زي الافاضل الزملاء ما قالوا...عشان نكون اكثر عمقا

2- شق مهني عام....و يشمل مثلا مهارات مهمة للخريج زي كتابة السي في او اجتياز المقابلات الشخصية...او كيفية البحث اصلا عن وظيفة و توسيع دايرة البحث.

2- شق انساني...و ده بيعتمد علي الفرد نفسه...إزاي يكتشف قدراته و ميوله و اتجاهاته...و ده هندعمه من خلال قصص نجاحات انسانية جدا و ابتداها استاذنا سين سين...يعني فعلا طاقة نور للشاب اللي الدنيا عمالة تخبط فيه...إزاي نزرع جواه قيمة زي الكفاح...المعافرة..ازاي يقف بعد ما يقع...ايه اللي مستنيه في سوق العمل و اللي بعيد تماما عن الدراسة الاكاديمية...نديله نماذج ناس حقيقين عشان يقدر يرسم خريطته بنفسه

ع فكرة بقي

التوبيك ده...لو اخلصنا النية فيه...باذن الله يكون صدقة جارية لينا....يستفيد بيها كل اللي هيمر من هنا...و اعرف كتير من الجمعيات التطوعية في مصر بتقوم بنفس الفكر بس مع الاحتكاك المباشر مع الخريجين...او اللي علي وشك التخرج

جزاك الله استاذي كل خير

رابط هذا التعليق

ممكن اضيف شئ بسيط حتى يكون المنتدى اكثر فائدة يقوم بدور شبيه بالتوظيف بمعنى اى مغترب يجد فرصة عمل

عنده فى مجال عمله او محيط عمله يعلن عن الوظيفة وشروطها ومميزاتها وعرضها للشباب المحتاج فعلا لوظيفة

بشرط يكون كفء لهذه الوظيفة او مساعدته بصفة غير مباشرة فى التحاق بعمل سواء داخل مصر او خارجها

وشرط يتقدم من هو محتاج فعلا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

المرة دى انا هتكلم على مجال المبيعات Sales وليس التسويق اللى هو Marketing عشان فيه ناس كتيرة بتخلط بينهم

انا عايز ابقى مدير مبيعات ناجح

مهما كانت الكلية اللى انا متخرج منها

فكل الكليات سهل اوى انك تشتغل منها فى المبيعات

وهقسم الموضوع لشقين

1- مبيعات متخصصة (ومحتاجة تخصص شوية من المندوب زى مبيعات بعض الاجهزة الهندسية زى الطبية والميكانيكية وبيع بعض البرمجيات او حلول السوفت وير) ودى الى حد ما بتحتاج دراية بالمجال بالاضافة اللى مهارة البيع (الدراية بالمجال بتدى ميزة اكتر زى المبرمج اللى بيبع systems software بيختلف عن اى بياع عادى )

2- مبيعات عامة او زى مبحب اسميها (المنتجات الاستهلاكية)

هبدا الاول بالمبيعات العامة

ودى المنتجات سريعة الدوران اللى بنلاقيها فى اى سوبر ماركت او هيبر او حتى بقالة (الشيبسى والبسكوت والعصيرا والبيبسى والشوكلاتة والصابون ومساحيق الغسيل و........)

فى الحجات اللى فوق دى كلها بتبقى فيه شركات رائدة ممكن تمشى وراها

بمعنى

فى مساحيق الغسيل هتلاقى بروكتور وجامبل وهينكل ماسكين السوق على مستوى العالم

فى المشروبات الغازية بتلاقى بيبسى وكوكا

فى الالبان والمياه والايس كريم هتلاقى من الشركات الرائدة نستلة وجهينة

فى الشيبسى هتلاقى شيبسى

فى الاتصالات موبينيل وفودافون واتصالات

دى اسمها منتجات استهلاكية ليها رواد فى السوق

الشركات الرائدة دى بتبقى شركات ناجحة فى المبيعات وعشان كدة لما تشتغل فيها بيبقى ليك مستقبل كبير كرجل بيع

وبيبقى عندهم ليك سلم وظيفى تقدر تمشى عليه والشركات التانية بتخطفك

بالاضافة للكورسات الكتيرة اللى بتاخدها

بصراحة اللى بيدخل الشركات دى مستقبله بيبقى واضح وبيبقى حط رجليه عالسلم

عشان تدخل الشرركات دى لازم تظبط حجتين انجليزى وبرستيج

لازم تبقى اشيك واد فى روكسى (تبقى بالمسطرة) يعنى يوم متمشى فى الشارع تكون بتلمع والناس تبص عليك (انا بتكلم بجد ومش بهذر) (انا بجد عايز حد يدخل يتكلم عالماركات والحجات دى وايه مناسب لمين عشان ده موضوع مهم)

الانجليزى مهم جدا فى الشركات دى وان كان الوكلاء بتوعهم مش بيهتم بالانجلش بس سواء دخلت المجال اولسه عالباب لانك مش هتعرف تمسك منصب ادارى من غير انجليزى

فيه شوية كورسات للمبيعات ممكن تاخدهم لو لسه مدخلتش المجال زى فنون البيع والتسويق وكيفية التعامل مع الاخرين لانها بتديكخلفية شوية ن فنون البيع

عشان تبقى مدير مبيعات ناجح فى اى مكان

1- تدخل واحدة من الشركات الرائدة فى السوق فى مجالها واللى بتلاقى اعلانتهم فى التليفزيون وبتلاقى منتجاتهمماشية فى كل مكان

2- برستيج كويس جدا لبس شيك ساعة شيك برفيوم نضيف مسرح شعرك حالق دقنك او لو كنت ملتحى مهذبها

3- انجليزى محترم

4- MBA بس ده عشان تدخل السلك الادارى المندوب مش هيحتاجه فى الاول

نيجى بقى للنوع الاول اللى هو المبيعات المتخصصة

المجال ده مش حصرى عالمتخصصين فيهبس لما يبقى متخصص وبيبع فيه بيلمع اكتر(زى مهندس بيبع ماكينات)

انا مش هعرف اتكلم كتير عن المجال ده بس هو تقريبا نفس الخطوات اللى فاتت

هو بس محتاج ياخد الـ MBA

اتمنى التوفيق للجميع ولى عودة فى مجال اخر باذن الله

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هتكلم المرة دى عن وظيفة HR Specialist

المفروض ان اسمه اختصاصى موارد بشرية

انا مش خبير اوى فى الوظيفة دى بس اللى اعرفه من احتكاكى بهم الاتى

1- معظمهم خريج تجارة او اداب انجلش (بس ده ميمنعش ان شوفت مدير موارد بشرية معاه هندسة وكانت من كندا كمان......)

2- فيه دبلومة او كورس مهم اوى واظن انه سبورت قوى فى مجال الشغل والكورس ده موجود فى الجامعة الامريكية بالقاهرة واسمه HR Specialist انا معرفش سعره كام بس اعرف انه موجود باستمرار فى الجامعة الامريكية ولذيذ وظريف وسعره فى متناول الجميع (وبردوا للتوضيح اختصاصى الموارد البشرية مفيش جامعة فى مصر بتخرج التخصص ده فعشان كدة محتاج كورسات متخصصة)

3- انجليزى وبرستيج (واتكلمت عالبرستيج فى مداخلة سابقة)مهم جدا

4- كورسات وكتب تنمية بشرية (مينفعش واحد اتش ار ميعرفش تنظيم الوقت ومهارات الاتصال وطرق عمل السى فى وستيفن كوفى والتخطيط الاستراتيجى وقانون العمل وعلى شوية علم نفس وvision &| Mision والفرق بين القائد والمدير وحجات كتيرة اوى لازم يبقى ملم بيها

شوفوا الموضوع ده بتاع الفاضلة لماضة هيبقى حلو جدا فى مجال التنمية البشرية http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=107058 )

5- لازم تعرف كويس ايه الفرق بين الاتش ار وشئون العاملين (انا عن نفسى معرفش اوى بس فيه فرق)

6- الشركات اللى بتهتم انه يبقى عندها اتش ار بتبقى غالبا الشركات المالتى ناشونال والشركات الكبيرة عشان كدة شوف مكانهم فين وروح عاليهم عالطول لان دول اللى هتلاقى عندهم مجالك

7- لو حد عايز يدخل المجال ومعهوش فلوس الكورس او الدبلومة بتاعة الجامعة الامريكية فيه مراكز بتدى الكورسات دى وجودتها معقولة عالاقل ممكن تمشيك فى الشركات الكبيرة بس بردوا معنديش تفاصيل للحكاية دى بتم ازاى

8- فى فترة متقدمة انت محتاج تاخد MBA فى الاتش ار

وبالتوفيق باذن الله تعالى

تحياتى للجميع :roseop:

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

انا بشكر الاخ احمد اللى طرح الموضوع ده ..

وكمان بشكر الاخ حسام على مشاركاته الجميله اللى فادتنا كلنا..ومنتظرين منه الكتير لسه

وكمل يا استاذ حسام لاننا متابعين

رابط هذا التعليق

الله ينور عليك يا أستاذ حسام ... مداخلات حضرتك جعلت الموضوع أقوى بكثير من اللي كنت متوقعه

على فكرة يا جماعه كان معانا عضو في المنتدى اسمه الأستاذ عبد المطلب ... كان حسب ما أفتكر عنده مكتب توظيف مختص بمساعدة حديثي التخرج على ايجاد فرصة عمل ... أتمنى لو لسه متابع المنتدى بدخل يشاركنا بخبراته في هذا الموضوع

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هتكلم المرة دى عن وظيفة HR Specialist

المفروض ان اسمه اختصاصى موارد بشرية

انا مش خبير اوى فى الوظيفة دى بس اللى اعرفه من احتكاكى بهم الاتى

1- معظمهم خريج تجارة او اداب انجلش (بس ده ميمنعش ان شوفت مدير موارد بشرية معاه هندسة وكانت من كندا كمان......)

2- فيه دبلومة او كورس مهم اوى واظن انه سبورت قوى فى مجال الشغل والكورس ده موجود فى الجامعة الامريكية بالقاهرة واسمه HR Specialist انا معرفش سعره كام بس اعرف انه موجود باستمرار فى الجامعة الامريكية ولذيذ وظريف وسعره فى متناول الجميع (وبردوا للتوضيح اختصاصى الموارد البشرية مفيش جامعة فى مصر بتخرج التخصص ده فعشان كدة محتاج كورسات متخصصة)

3- انجليزى وبرستيج (واتكلمت عالبرستيج فى مداخلة سابقة)مهم جدا

4- كورسات وكتب تنمية بشرية (مينفعش واحد اتش ار ميعرفش تنظيم الوقت ومهارات الاتصال وطرق عمل السى فى وستيفن كوفى والتخطيط الاستراتيجى وقانون العمل وعلى شوية علم نفس وvision &| Mision والفرق بين القائد والمدير وحجات كتيرة اوى لازم يبقى ملم بيها

شوفوا الموضوع ده بتاع الفاضلة لماضة هيبقى حلو جدا فى مجال التنمية البشرية http://www.egyptiant...howtopic=107058 )

5- لازم تعرف كويس ايه الفرق بين الاتش ار وشئون العاملين (انا عن نفسى معرفش اوى بس فيه فرق)

6- الشركات اللى بتهتم انه يبقى عندها اتش ار بتبقى غالبا الشركات المالتى ناشونال والشركات الكبيرة عشان كدة شوف مكانهم فين وروح عاليهم عالطول لان دول اللى هتلاقى عندهم مجالك

7- لو حد عايز يدخل المجال ومعهوش فلوس الكورس او الدبلومة بتاعة الجامعة الامريكية فيه مراكز بتدى الكورسات دى وجودتها معقولة عالاقل ممكن تمشيك فى الشركات الكبيرة بس بردوا معنديش تفاصيل للحكاية دى بتم ازاى

8- فى فترة متقدمة انت محتاج تاخد MBA فى الاتش ار

وبالتوفيق باذن الله تعالى

تحياتى للجميع :roseop:

أنا أخويا شغال مدير موارد بشرية في شركة انجليزية في مصر ... وأخذ الكورس (أو الدبلومة) بتاع الجامعة الأمريكية وفادته كثير

شغالنة الموارد البشرية تنقسم الى 5 مهام أساسية:

Recruitment and staffing

Compensation and Benefits

Training and development

Employee relations

Administrative duties

في الشركات الصغيرة هتلاقي بتاع شؤون العاملين معظم شغله في الجزئية الأخيرة (ملفات موظفين - حضور وانصراف - استخراج إقامات وتصاريح عمل ... الخ) ... لكن في الشركات العالمية بيكون معظم التركيز على الثلاث مهام الأولى ... والمهمة الرابعة خاصة بالتعامل مع النقابات والتجمعات العمالية في الدول اللي بتكون فيها هذه المنظمات نشطة ومؤثرة (احنا مش منهم والحمد لله)

تم تعديل بواسطة أحمد سيف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

الفاضل دياب

الفاضل حكيم

الفاضل احمد سيف

ربنا يكرمكوا ويجزيكوا عنى كل خير......... انا بصراحة شايف انها امانة وزى مافيه ناس ساعدتنا لازم نساعد الناس التانية

هتكلم المرة دى عن اللغة الانجليزية والكمبيوتر لانهم عماد او دعم اى وظيفة فى الوقت الحالى وحتى لو كنت هتشتغل سكيروتى (حارس امن)

انا معنديش فلوس وعايز اشتغل فى وظيفة حلوة ومش عارف اتعلم كمبيوتر وانجليزى ازاى

دلوقتى بقى متاح جدا تاخد كورسات انجليزى وكمبيوتر ببلاش Without any money ولعلمكوا كورسات كويسة جدا متقلش عن الاماكن المحترمة اللى فى مصر

مش كدة وبس هتلاقوا كورسات كتيرة متخصصة سواء حجات هندسية او محاسبية او اسعفات اولية او المانى وفرنساوى وايطالى وشبكات وبرمجة واوراكل وفوتوشوب كل ده ببلاش

وانا شفت ده بعينى وجربته كمان........ ومش هنكر انا استفدت بصراحة

وطبعا مش هننسى كورس وزارة الاتصالات المحترم (اللى ناس كتيرة جدا بسببه اشتغلت شغلانات حلوة كتير)

طيب السؤال دلوقتى: هو منين اعرف اماكن الكورسات دى (انا مش عارف هتبقى اعلانات ولا لاء بس انا هحط الاماكن للمنفعة العامة)

فيه فريق موجود فى القاهرة اسمه فريق معا وده كورساته كلها ببلاش وكانوا موجودين فى ساقية الصاوى ودولقتى نقلوا مكان تانى

المهم الفريق ده بيدوا محاضرات من شانها تعرفك ازاى تعمل سى فى وازاى تدور على وظيفة وازاى تعرف طريق المنح والدورات المجانية وازاى تعرف تجيب منحة فى دولة اوروبية وايه هى سياسة الزن عالودان ... هتعرف كمان شكل ادارت الشركات ايه وبيحصل محاكاة لشكل الشركات وتكوين ادارات ومجلس ادارة عشان الناس تبقى عارفة هى هتشتغل ايه................. طيب عايز تدريب صيفى فى شركة كبيرة..... هتلاقى هناك كمان شباب كتير بيساعدوك لله فى لله يعنى عايز تتعلم بورصة هتلاقى اللى يعلمك ببلاش وعايز تعرف سى ام ايه هتلاقى وبردوا ببلاش عايز تتعلم حرفة المسبوكات الذهبية سهلة اوى........ طيب عايز تتعلم ادارة مشاريع صغيرة ......... كل حاجة هناك بس انت اخلص النية لله وروح وتوكل على ربنا........ الفكرة ان الناس دى مش بتجيبلك شغل لاء هى بتعلمك ازاى تخلق لنفسك الشغل

ده الجروب الرسمى بتاعهم http://www.maaan.net/ ولو حد عايز يتعرف على اى حد هناك انا معنديش مشكلة يبعتلى عالخاص وانا اعرفه

فيه كمان جمعية رسالة للاعمال الخيرية وهى بصراحة معتتش مقتصرة عالاعمال الخيرية فقط بل امتد نشاطهم للكورسات المجانية وعلى ايد ناس خبرتهم كويسة واظن انهم فتحوا مركز رسالة فرع الهرم التدريبى.......... وكورسات فى كل حاجة وفى كل مكان وبالعبيط والمجان........ وميزة رسالة انهم منتشرين فى كل الجمهورية يعنى اسكندرية والاسماعيلة والمنصورة وكله كله....... مش بس محافظات لاء دى بقت موجودة فى مدن كتيرة كمان...... ومعتش صعب انك تلاقى مكان تتدرب فيه ببلاش

ده الويب سايت بتاع الجمعية http://www.resala.org/ وده الرقم الارضى الموحد على مستوى الجمهورية 19450 لو اتصلت بيه بيوصلك لاقرب فرع لبيتك (والله ده دلع)

مش بس كدة فيه كمان جمعية جيل المستقبل ومركز تطوير المشروعات الصغيرة ومكتبات سوزان مبارك ومراكز التدريب فى الجامعات المصرية ومراكز التدريب التابعة للمحافظات ......... بس اللى يدور يناس مش هيلاحق عالشغل

اكيد فيه اماكن لسه كتيرة جدا واحنا مش عارفينها انا بصراحة مدورتش كتير لان مكنش فيه وقت ادور.......... بس اللى عايز اقوله ان فيه ناس بتجيلها بعثات محترمة جدا من الاماكن دى........ انت توكل بس وهتلاقى الدنيا مفتوحة

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 118
      (1) استوقفني و أنا في طريقي إلى جهاز الكومبيوتر صوت يهمس باسمي توقفت لأرى من يحدثني فلم أجد أحدا واصلت السير و إذا بالصوت يزداد وضوحا نظرت حولي لم أجد أحدا هل أتخيل؟ كلما اقتربت أكثر ازداد الصوت وضوحا حتى بات كأنه يرجوني أن أرد سحبت الكرسي لأجلس و هنا تدحرج القلم بجانب فأرة الكومبيوتر واستقر ملامسا يدي التي شرعت في استخدام الفأرة انتظري!! هذه المرة كان الصوت شديد الوضوح -ما بك؟ هجرتني و ما عدت تأبهين بي نظرت محدقة *ماذا تريد؟ -اشتقت لأناملك الرقيقة متى تلتف حولي من جديد
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) -- عبرّت الفنّانة التونسية هند صبري، عن حزنها العميق لرحيل مواطنتها المخرجة مفيدة التلاتلي، التي قدمتها سينمائياً في أوّل أفلامها "صمت القصور"، الفائز بجائزة الكاميرا الذهبية من مهرجان كان السينمائي سنة 1994. وكتبت هند صبري في رثاء الراحلة التلاتلي: "المرأة التي غيّرت حياتي رحلت اليوم..المرأة الّتي اكتشفتني ورأت ما لم يره غيرها، رحلت اليوم وطوت صفحة لم أكن جاهزة لطيّها..." واعتبرت أنّ "السينما العربية افتقدت إحدى عظمائها" برحيل من... View the full
    • 3
      السلام عليكم انا اول مره اكتب موضوع بس انا متابع المحاورات من سنين واعرفكم واحترمكم كتير جداا انا محتاج احكي ليكم ﻻني حاسس اني هتجنن انا عمري 29 سنه سودا وملخبطه خطبت من فتره قصيره حبيت خطيبني جداا وهيه كمان جداا جدااا وكل الناس بيحسدونا علي سعادتنا وعلي توافقنا مع بعض والضحكه ما بتفارقناش من يوم ما عرفنا بعض انا اتعلقت بيها جدااا وبدات اكون انسان جديد انا كان ليه علاقات سيئه جداا قبل ما اعرفها بس لما عرفتها اتغيرت قطعت كل علاقاتي وبقيت مؤدب ومحترم وبغض بصري كمان وما بفكرش اﻻ فيها ح
    • 37
      الف مبروك اختتنا العزيزة عبير الشرقاوي رزقت بطفلها أمس اللهم اجعله قرة عين لها ولابيه .. امين ويجعله سبب سعادة ورزق للبيت كله امين
    • 11
      في حياة كل منا حالات يمر بها في أوقات تشبه الفصول الأربعة تعالوا نعبر بخاطرة تمثل حالاتنا أشعر ببرودة شديدة تجمد في المفاصل رعشة و تصطك أسناني ببعضها ثلج ... جليد ...صقيع هواء بارد هدوء قاتل فراغ هائل وحدة رغم الضجيج من حولي وماذا تصنع حزمة من الحطب و جذوة من النار في أكوام من الجليد ؟؟؟!!! لماذا الشتاء كئيب؟ و رغم قسوته فهو يقرّب الناس من بعضهم بحثا عن الدفء تماما كما المأساة تبعث على الأمل بينما تضحكك الملهاة ثم ترميك في بحر من اليأس لماذا نحزن؟ لماذا نبكي؟ لماذ
  • أضف...