اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ايه انسب مكان لى انا واسرتى للسكن

Recommended Posts

فى شقة حدانا فى العمارة 3 غرف بـ 30 و ممكن تتهز , بس زى ماقولت فى الاول إحتمالية بيع العمارة واردة بعد 6 شهور (يعنى ممكن اه وممكن لاء)

مكان العمارة - العليا قدام برج الفيصلية لزم , على اول شار ع التلاتين فوق الطيار للسفريات

رقم المكتب 4646104 , وربنا يكرم smk:

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم يا استاذى الفاضل بل الفاضل جدا الاستاذ سى السيد يا ترى لقيت شقة ولا لسة انا كل يوم افتح المنتدى مخصوص علشان اشوف حضرتك عملت اية مش من باب الاعتزاز بكم بس علشان الحق يعنى مش ابن عمه ان انا واسرتى فى تفس المأزق بندور ومش عارفين نركز وكل شقة ناقصة حتة وتكمل يعنى وحدة جديدة وضيقة واحدة قديمة وغالية وتحدة ممتازة بس لازم يلزقولنا العفش

والحقيقة دى مشكله لاننا جايين من تبوك حيث الهواء العليل والايجار بالشهر وفى الواسع اوى ب1200 والشقة الامله 1400 وشهرى تخيل حضرتك , جيت هنا بقى وشوفنا كلللللللللللللللل حاجةةةةةةة

بندور فى حدود 18 طبعا لم نجد ولاقينا ب20 مش اوى بس دى اقصى حدودنا

واحنا بندور ونلف ودة بيحصل يوماتى وجدنا عمارة حلوة اوى فى الملز فى شارع غرابى وبيقولوا 25 او 26 للى كان بيدور موقعها هايل والله مش بطال ابدا وهى جديدة خالص

انا مش عارفة وااله العظيم جوزى هيججن مش عارف يركز فى حى واحد وخلاص عماله اقولو نسكن اى حاجة 6 شهور وبعدين ننقل

بصينا فى الفاروق وهو مش حى بالمعنى خااااااااااااااااااااالص وروابى والربوة والسليمانية والصفا ياريت فى الصفا انا حباة لانة قريب زوجى مهندس فى الجمارك الموجودة بالملز وناوية ادخل الولا ابنى ج :: واهر الرياض ان شاء الله تعالى

لو حد عندة نصيحة ,اقتراح ,شقة فاضية جنبة ب20 يقول لنا على ان يكون الحى معقول ومش هو او يعنى شوية ونس والسلام ختام وابقى طمنا يا كبيرنا على احوالك

رابط هذا التعليق

الحمد لله لقيت يا تائهه هانم ونقلت وظبطت المسائل .. أينعم شكل الشقة عامل زي مخزن من بتوع سوق الكانتو ومش قادر أوصل لكوبايه أشرب فيها ... لكن هاجيب عمال لمدة يومين تلاته يكملوا رص الحاجه وأمسك خرزانه واشرف عليهم أنا ..

أنا أسرع واحد في الدنيا يتشري ويبيع لأني بأحدد هدفي وبأنفذ ومش بأتردد .. بس على شرط من غير ما يكون في ضغوطات خارجيه ( إنتي عارفه طبعاً ضغوطات الحكومة الأُسرية والتردد النسائي اللي يودي في داهيه )

يُستحسن حضرتك تدوروا في أقرب مكان لعمل زوجك عشان الزحمه بتاعت الطُرق ...

خلي زوجك يسأل على شارع جرير ... وشارع الأربعين اللي بجوار المستشفى الوطني المتفرع من شارع الستين ... ويسأل هناك المكاتب العقارية .. ده حي الملز على فكرة ... وبإذن الله يلاقي ...

كمان في شارع الفرزدق .. بالملز برضوا ده بقى متروس مكاتب كتيرة جداً على الجانبين .... وبرضوا المنطقة حواليهم اللي هي شارع الجامعة أو الفرزدق أو طريق الملك عبد العزيز أو شارع الستين بالملز ... تحفه بصراحة والمكاتب دي بتغطي المنطقة اللي حواليها .

وكمان في شارع تلاتين العُليا .. بس الأمتداد من ناحية ماكدونالد مش العُليا نفسه ... فيه حوالي 5 مكاتب عقار برضوا وعندهم حاجات كتيرة ....

بس ألحقوا بسرعه عشان اللف والنقل في رمضان متعب للغاية ...

أنا روحت مكتب في شارع جرير .. قال لي عندي شقة بـ 22 ... وهي عمارة أمام استاد الملز مباشرة .. وعمارة شيك قوي وأساسنسير وحارس متفرغ لها .. والمفاجأة بقى ... 4 غرف وصاله وحمامين ومطبخ كبير ... لكن ما عبجتنيش عشان على الشارع العام .. وبالرغم من إنها في الدور الثالث إلا إن صوت العربيات بيبقى مزعج خصوصاً في الشتا عشان بيكون في هدوء والمكيفات مش شغاله فأصوات الشارع بتوصل ... هي طبعاً امزجه وأذواق

لكن اللي أقصده إن لو دورتوا لمدة يومين تلاته هاتلاقوا بإذن الله ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

إنت يا جدع يا إيجيبتاوي إنت ...

مش تفرح الناس بالخبر الحلو وتقول لهم إن إنت خلصت في حته نضيفه 9 مللي امريكاني ؟

ولا تيجي تشيلنا همك بس وإنك بتدور ودايخ على شقة .. ولما تلاقي خلاص ... ما تعبرناش ؟

طب إيه رأيك مش هاساعدك في العربية .. وخليك كده لحد ما تدبس في توك توك أو ميكروباظ ..

ألف مبروك وعقبال ما نيجي نبارك لك على الجواز أولاً ثم على قدوم العائلة الكريمة ...

وكيس البرتقان جاهز يا معلم وأنا عارف المكان طبعاً ونيجي نزوروك بس نعملوا لك زفة الأول من المطار لحد السكن ... عشان الهيئة تاخدنا ونقضي ليلة ظريفة في الحبس الأنفرادي ، وأنا اول واحد هايعترف عليك ويقول : هو ده يا باشا اللي قال لنا فحطوا بالعربيات وزمروا وأزعجوا السلطات ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ياباشا الف شكر على ذوقك

طبعا تشرفونا فى اى وقت

وكويس انك لفت نظرى لموضوع الزفة ده wst:: wst::

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

السلام عليكم يا شباب

أنا مهندس اتصالات بشركة اتش بي مصر ومنقول بعد العيد الي فرع الشركة في الرياض ببرج الفيصلية وبصراحة محتار في موضوع السكن ده

يعني إيه انسب منطقة تكون قريبة من الشغل وتصلح لزوجين بدون اولاد و ياتري ميزانية في حدود 20 الف تكفي ؟

كمان كام مزانية للعفش؟

معلش يا جماعة اصلي شايل هم الخطوة دي فارجوا الافادة وجزاكم الله كل خير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا شباب

أنا مهندس اتصالات بشركة اتش بي مصر ومنقول بعد العيد الي فرع الشركة في الرياض ببرج الفيصلية وبصراحة محتار في موضوع السكن ده

يعني إيه انسب منطقة تكون قريبة من الشغل وتصلح لزوجين بدون اولاد و ياتري ميزانية في حدود 20 الف تكفي ؟

كمان كام مزانية للعفش؟

معلش يا جماعة اصلي شايل هم الخطوة دي فارجوا الافادة وجزاكم الله كل خير

لسة شايف شقة فى الورود غرفتين وصالة ب 26

وشقة غرفة ب 18

رابط هذا التعليق

الورود حى وسط الرياض بجانب السليمانية

وقريب من المملكة

ممكن تنزل تلف شوية وتشوف وانزل السليمانية برضه

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السلام عليكم

انا دخت الصراحة يا جماعة بدور على شقة في شمال الرياض سكن عائلي لان شغلى في الفيصلية وكل اللى بلاقيه يا اما بعيد يا اما ملحق في السطح يا اما غالى

لقيت حاجة في السليمانية دور ارضى ب 26 راكب فيها تكيف واحد ومحتاجة لسه اتنين تانين

ولقيت في العليا ملحق جديدبي 25 بس مفيش مطبخ راكب ولا تكيفات

وفي الورود لقيت خاجة بي 28 فيها مطبخ وتكيف واحد وعايزة اتنين كمان

وفي شقة علبة كبريت شوفتها في العليا اعزكم الله ماتتسكنش بي 16

والله احتارت يا جماعة ونفسي حد يساعدنى لانى لسه جديد في البلد ومحتاج اشوف سكن في اسرع وقت

رابط هذا التعليق

تعالوا عندنا هنا فى الصحافة او العقيق الشمالى العقيق ارخص

الشقة جديدة غرفتان و صالو مجلس و مطبخ راكب و جديدة و حمامان ب21 الف

و اقل

و لو المكيفات راكبة بتبقى باكتر شويه

الحى على طريق الملك فهد بعد مخرج 4

رابط هذا التعليق

تعالوا عندنا هنا فى الصحافة او العقيق الشمالى العقيق ارخص

الشقة جديدة غرفتان و صالو مجلس و مطبخ راكب و جديدة و حمامان ب21 الف

و اقل

و لو المكيفات راكبة بتبقى باكتر شويه

الحى على طريق الملك فهد بعد مخرج 4

اولا اشكرك علي الرد أنا فعلا رحت المنطقة دي ولفيت في الملقا كمان العمائر جديدة وممتازة بس للأسف حاسس أني مش هكون مطمن علي زوجتي وخصوصا أني بسافر برة المملكة كتبر

في الحقيقة لقيت شقة في فيلا في المراسلات تقاطع الملك عبدالعزيز مع الامام سعود وصاحب الفيلا ساكن هو وعياله في نفس الفيلا ووالدته في الدور الارضي بس المشكلة ان المدخل واحد بس سعرها حلو بي 18 غرفتين وصالة وحمامين مش عارف حد جرب يجاور سعوديين قبل كده بصراحة بسمع انهم غلاظ شوية في التعامل

ربنا يوفق واخدها وابدا رحلة التدوير علي عفش

رابط هذا التعليق

• بعد 6 شهور...

انا اتنقلت يا جماعة في العليا جنب العقارية وبدور علي سكن عوائل

اية رايكوا في فكرة المفروش والدفع شهري؟؟

حد يديني راية لو سمحتوا

ين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...