اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بشاير أحمد زكي بدر هلت..‏50.5 %‏ نسبة النجاح في الثانوية العامة‏

Recommended Posts

اعتمد الدكتور أحمد زكي بدر وزير التربية والتعليم نتيجة امتحانات الثانوية العامة بمرحلتيها الأولي والثانية‏ و جاءت نسبة النجاح في الصف الثالث الثانوي ـ المرحلة الثانية 50,5 لتكون أسوأ نتائج الثانوية العامة منذ‏30‏ عاما‏.

‏ بينما جاءت نتيجة الصف الثاني الثانوي ـ المرحلة الأولي ـ‏72.3%,‏ وتعلن النتيجة في جميع المدارس صباح اليوم‏.‏

ولم يعلن الوزير النتائج في مؤتمر صحفي‏,‏ واكتفي بتوزيع بيان مقتضب بنسبة النجاح‏,‏ كما لم يعلن قائمة بأسماء العشرة الأوائل بالشعب الثلاث‏,‏ ولكنه اكتفي باختيار طالبين فقط في كل شعبة‏,‏ ليصبح الإجمالي‏6‏ طلاب وطالبات‏,‏ بالإضافة إلي أحد الطلاب من المكفوفين‏.‏

ولم يحصل أي طالب من محافظات القاهرة الكبري والإسكندرية علي أي مركز بين الأوائل‏,‏ بينما حصلت طالبتان علي المركز الأول في شعبة علمي علوم‏,‏ بحصول كل منهما علي مجموع‏405.5‏ درجة وهما‏:‏ سماح مصطفي عبدالعظيم‏,‏ من مدرسة السادات بشرق الزقازيق ـ العصلوجي محافظة الشرقية‏,‏ ودينا خالد مصطفي محمد‏,‏ من مدرسة أحمد عبدالرحيم بالقوصية محافظة أسيوط‏.‏

وجاء في المركز الأول بشعبة علمي رياضيات الطالب عمر جمال محمد عبدالله‏,‏ من مدرسة المنصورة التجريبية بالمنصورة محافظة الدقهلية‏,‏ وحصل علي‏402‏ درجة‏,‏ والثاني سامح السيد هلال‏,‏ من مدرسة‏6‏ أكتوبر بمحافظة أكتوبر‏,‏ وحصل علي‏400.5‏ درجة‏.‏

وفي القسم الأدبي‏,‏ حصلت علي المركز الأول إيمان مصطفي أحمد‏,‏ من مدرسة المنيا الثانوية بالمنيا بمجموع‏393.5‏ درجة‏.‏

وبالنسبة للمكفوفين‏,‏ جاءت الطالبة أسماء عصام محمد المرشدي في المركز الأول‏,‏ من مدرسة النور بشمال السويس بمجموع‏359‏ درجة‏.‏

وقد اتصل الدكتور أحمد زكي بدر وزير التربية والتعليم هاتفيا بالطالبة سماح مصطفي عبدالعظيم في الشرقية‏,‏ وهنأها بالتفوق‏,‏ ووعدها باستكمال دراستها في الخارج‏.‏

المشكلة ان الواحد في الأول تفاءل بيه خيرا..

وربنا يستر من القادم..

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

يا اخواننا هى العبرة بالنتيجة؟؟؟

العبرة بالتحصيل....يعنى اجيب 80% واخش هندسة او طب بس اكون فاهم.......احسن مليون مرة من انى اجيب 95% ومش فاهم حاجة

وده بيبان قوى فى الجامعة ...ياما اوائل ثانوية عامة وبعد كده فشلوا فى الجامعة.؟؟؟

انا كان لينا واحد جارنا كنت انا طفل فى ابتدائى ساعتها جاب 80.25% ودخل هندسة القاهرة

انا على ايامى هندسة القاهرة كانت بتاخد من 93.78%

شوف الفرق؟؟؟

واعتقد الناس الاكبر سنااا تعرف الكلام ده كويس قوى وفاكرين لما الاول على الجمهورية فى شعبة الرياضيات كان 88%

اياااااااااااااااام

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

مالحكاية نسبية يعني مجاميع القبول هتقل صدقوني م فارقه ماهيتخرجوا وهيلاقوا وظايف كتيييييييييييييير

ولما يحتكوا هيحسواان مناهجهم متطورة قووووووووووووووووي

صدقونيمش فارقه خاااااااااااااااااااااااالص محصلة بعضها

رابط هذا التعليق

يا جماعه في نقطة عاوز أوضحها قد يكون البعض نسيها

سنة ثالثة ثانوي السنة دي كان إسمها " سنة الفراغ " لأنهم من كام سنة لما رجعوا الصف السادس الأبتدائي .. أصبح اللي طالع من خمسة بدل ما يدخل أعدادي زي الأول .. لأ هايدخل ستة .. حلو كده .. ففي السنة دي ما بقاش في حد طبعاً في أول اعدادي لأن ما فيش مصدر ينتقل منه .. غير اللي بيعيدوا السنة طبعاً ... وفضلت السنة دي تتزحزح قدام لحد ما وصلت السنة دي للثالث ثانوي .. يعني ما فيش حد السنة اللي فاتت دخل من ثانية لثالثة .. لان السنة اللي قبلها ما كانش في ثانية

بس برضوا اللي كان في ثالثة السنة اللي فاتت إما :

1- ساقط السنة وبيعيديها

2- ما كانش عاجبه مجموعة السنة اللي قبلها وعاد السنة طمعاً في مجموع أكبر أو كان بيرسم ويقول " سنة الفراغ مش هايبقى فيها حد يا معلم والكليات هاتنش في سنة أولى والمجاميع هاتبقى زي الرز واختار انا الكلية اللي على مزاجي "

3- كان ساقط ثانية ثانوي في السنة اللي قبلها وطلع ثالثة لوحده

فبالتالي لازم المجاميع تنخفض ونسبة النجاح أيضاً تنحفض لأن نسبة كبيرة من اللي موجودين بيبقوا مُعيدين :blink:

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

مالحكاية نسبية يعني مجاميع القبول هتقل صدقوني م فارقه ماهيتخرجوا وهيلاقوا وظايف كتيييييييييييييير

لأ كده تشاؤم أكثر من اللازم والمفروض على رأيك يا هيرو كل واحد داخل ثانوي او كلية يدخل معاه جركن بنزين وبدل ما يدخل الامتحان .. لا يروح داخل الحمام ومولع في نفسه ..

هاتقول لي ما يولع في نفسيته في أي حته نضيفه .. ما الشقة واسعة وكبيرة .. هاقول لك أيوه بس بيبقى في عفش وممكن النار تشبط فيه

معنى كلامك إن كل الخريجين لا يعملون .. وكل الخريجين فشلة وقاعدين على قهوة كتكوت .. وبالتالي ناخدها من قصيرها والصبيان يشتغلوا ميكانيكية .. والبنات يشتغلوا عند شيكوريل وشملا .. خياطه وتطريز وكده يعني وبلاها تعليم

ناقص بس إنك تقول تررررررررررررررررررررررررر .. ما فيش فايده مش فايده زي هاني رمزي في مرسحية " وجهة نظر "

رابط هذا التعليق

يا جماعه في نقطة عاوز أوضحها قد يكون البعض نسيها

سنة ثالثة ثانوي السنة دي كان إسمها " سنة الفراغ " لأنهم من كام سنة لما رجعوا الصف السادس الأبتدائي .. أصبح اللي طالع من خمسة بدل ما يدخل أعدادي زي الأول .. لأ هايدخل ستة .. حلو كده .. ففي السنة دي ما بقاش في حد طبعاً في أول اعدادي لأن ما فيش مصدر ينتقل منه .. غير اللي بيعيدوا السنة طبعاً ... وفضلت السنة دي تتزحزح قدام لحد ما وصلت السنة دي للثالث ثانوي .. يعني ما فيش حد السنة اللي فاتت دخل من ثانية لثالثة .. لان السنة اللي قبلها ما كانش في ثانية

بس برضوا اللي كان في ثالثة السنة اللي فاتت إما :

1- ساقط السنة وبيعيديها

2- ما كانش عاجبه مجموعة السنة اللي قبلها وعاد السنة طمعاً في مجموع أكبر أو كان بيرسم ويقول " سنة الفراغ مش هايبقى فيها حد يا معلم والكليات هاتنش في سنة أولى والمجاميع هاتبقى زي الرز واختار انا الكلية اللي على مزاجي "

3- كان ساقط ثانية ثانوي في السنة اللي قبلها وطلع ثالثة لوحده

فبالتالي لازم المجاميع تنخفض ونسبة النجاح أيضاً تنحفض لأن نسبة كبيرة من اللي موجودين بيبقوا مُعيدين :blink:

ناس كتير مكنتش تعرف سنه الفراغ ديه فنسبه نجاح سنه تالته مش مقياس خالص و سنه تانيه هي مقياس ثانويه عامه السنه ديه

و نسبه النجاح في سنه تانيه 73 % تقريبا

طبعا اقل من السنين الي فاتت لكن هو ده الصح مجاميع ال 101 و 102 % ديه ده كان تهريج

من سنتين لي واخد قريبي كان جايب 98 % و شويه و مدخلش لا طب و لا صيدله ولا طب بطري حتي ......

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

مع انى من الناس اللى اصابهم الضر بسبب نتيجه الثانويه العامه هذا العام وبالاخص تانيه ثانوى الا اننى مع ان الامتحانات تيجى صعبه وميدخلش كليه الا اللى يستاهل يكون طالب جامعى ويعود احترام وهيبة الجامعه

بدل لما نلاقى المجاميع من اول 90 فى الميه لحد 70 فى الميه متساويه

تحياتى عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

لأ كده تشاؤم أكثر من اللازم والمفروض على رأيك يا هيرو كل واحد داخل ثانوي او كلية يدخل معاه جركن بنزين وبدل ما يدخل الامتحان .. لا يروح داخل الحمام ومولع في نفسه ..

هاتقول لي ما يولع في نفسيته في أي حته نضيفه .. ما الشقة واسعة وكبيرة .. هاقول لك أيوه بس بيبقى في عفش وممكن النار تشبط فيه

معنى كلامك إن كل الخريجين لا يعملون .. وكل الخريجين فشلة وقاعدين على قهوة كتكوت .. وبالتالي ناخدها من قصيرها والصبيان يشتغلوا ميكانيكية .. والبنات يشتغلوا عند شيكوريل وشملا .. خياطه وتطريز وكده يعني وبلاها تعليم

ناقص بس إنك تقول تررررررررررررررررررررررررر .. ما فيش فايده مش فايده زي هاني رمزي في مرسحية " وجهة نظر "

لا مش قصدي كده تشاؤم واحباط انا اقصد بعد ماتفوق ف الثانوية العامة وبعدين محدش قال ان الثانوية العامة مقياس للنجاح ف الحياة العملية اوالتفوق العلمي

والدليل اننا تقريبا الشعب والبلد الوحيده اللي عاملين لها هيصة ووجع قلب

وعندنا كليات مع كاملاحترامي وتقديري مالهاش اي احاتياج لا ف سوق العمل المحلي اوالاقليمي او الدولي

عندنا كليات هندسة ومعندناش صناعه بجد وتطوير وعندنا كليات اداب وكليات اثار وكليات السن واحناشايفين المجتمع مش محتاج هذه التخصصات وخريج تجارة وهوضعيف ف اللغه الانجليزية والكومبيوتر

يعني القصه مش فارقه هتدخل وهتتعلم ولكن المحصلة ليست متناسبة مع المجهود

ايه الحل مش عارف ؟؟؟ لكن لازم وحتما مخرجات التعليم تتناسب مع احتياجات السوق فالطالب بيدخل الجامعه لانها التطور الطبيعي للحاجه الساقعه

رابط هذا التعليق

مع انى من الناس اللى اصابهم الضر بسبب نتيجه الثانويه العامه هذا العام وبالاخص تانيه ثانوى الا اننى مع ان الامتحانات تيجى صعبه وميدخلش كليه الا اللى يستاهل يكون طالب جامعى ويعود احترام وهيبة الجامعه

تحياتى عنبو

ايه يا عنبو ... انت كنت بتحسن ولا ايه .... ع العموم لسة قدامك سنة تالتة شد حيلك

المشكلة ان الناس كانت اتعودت علي المجاميع اللي فوق المية فالمية ... كانوا بيحسسونا اننا كنا فشلة

انا شخصيا ً ميفرقش عندي المجموع قد ما يهمني التحصيل ... ومش لازم كل الطلبة يعني يدخلوا طب وهندسة

الأهم انه يدخل أي مجال مهما كان المجال ده وينجح فيه

يعني انا هاستفيد ايه لما يكون المجتمع كله دكاترة ومهندسين .. معظمهم مستواهم أقل من المتوسط

لا هما هيستفيدوا ولا المجتمع هيتسفيد

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

بأتصل ببنت أختي لقيتها مموته نفسها عياط

هي ما شاء الله شاطرة .. كانت في تانية أدبي السنة دي .. وجايبه درجات ممتازة في اللغات والعربي والتاريخ والمواد الأدبيه .. لكن في الرياضيات اللي مفروضه عليهم ولازم يشيلوا صلصة مع المكرونة جابت درجات ضعيفه ... فكانت المحصلة 83 % ... فهديتها وقلت لها إن شاء الله تلعبي وتعوضي في تالته :unsure: .. وطالما إتطربقت على الكل .. يبقى خلاص إنتي مع التيار .

وبنت أخت المدام برضوا ... بتفكر تشرب سفن أب وتنتحر . بصراحة البنت شاطرة ودحيحه وكانت معيشاني أنا شخصياُ في إنها " نبويه موسى " وهاتطلع عالمة فيزيا نوويه .. وكانت بتغني لي " طول عُمري بأحب العلمي .. وباموت في الموز والمانجا " وكل شويه واكله دماغي ... بأحب الرياضه يا عمو .. وبأعشق الفيزيا يا اونكل ... وأهي من أمبارح حابسه نفسها في أوضتها وما كلتش غير 3 فرخات وصدر بطايه ....

الستو هانم كانت تانية علمي وجابت 80 % ... قولت لها مرحباً بيكي في عربية الكبدة اللي في تجارة عين شمس .. وطالبه مني كرت توصيه لزمايلي الدكاترة اللي هناك هههههههههههه ... وقررت في سنة تالته هاتحول أدبي

أيامنا سنة 89 ( يا نهار مدوحس ... ده أنا قربت أموت وبقيت عضمه كبيرة يا جدعان ... والله العظيم كأني لسه متخرج امبارح وفاكر ماما وهي بتبل الشربات في الجردل وبتسقي الحاره كلها وأنا عمال أعيط وأسمع الدكتور عبد الحميد حافظ بتاع وحياة قلبي وافراحه وجنبه مدام ساميه لطفي بتشد من أزره .... يااااااااه 21 سنة يا ليلى .. يالله بقى الشباب شباب القلب والدهن في العتاقي وكفايه إني بقيت بركة البيت دلوقت والولاد عايشين بحسي في الدنيا ) ..... كنت جايب 80 % ... وكانت الألسن والأعلام اللي هما كليتين القمة بياخدوا من 81 % ....

لكن للأمانة .. كنت منحرف ولعبي ومقضيها وما أعرفش الكُتب دي شكلها إيه

أه لو كنت خدت الوصل ... كنت زماني مش معاكم دلوقت وكنت وقفت في المطار أستقبل السياح اللي جايين من بره وكده ..

لكن معليش .. نعوض في عيالنا وفي الجيل الصاعد أمثال عنبو السادس عشر وصحبته الحلوه

رابط هذا التعليق

INVESTOR مشاركة بتاريخ اليوم, 02:50 PM

إقتباس(عنبو @ Jul 11 2010, 10:13 AM)

تحياتى عنبو

ايه يا عنبو ... انت كنت بتحسن ولا ايه .... ع العموم لسة قدامك سنة تالتة شد حيلك

المشكلة ان الناس كانت اتعودت علي المجاميع اللي فوق المية فالمية ... كانوا بيحسسونا اننا كنا فشلة

انا شخصيا ً ميفرقش عندي المجموع قد ما يهمني التحصيل ... ومش لازم كل الطلبة يعني يدخلوا طب وهندسة

الأهم انه يدخل أي مجال مهما كان المجال ده وينجح فيه

يعني انا هاستفيد ايه لما يكون المجتمع كله دكاترة ومهندسين .. معظمهم مستواهم أقل من المتوسط

لا هما هيستفيدوا ولا المجتمع هيتسفيد

لا مش انا اللى قومت بالدور ولكن اخ من ضمن الاخوه كان فى تانيه ثانوى السنه دى

انا متفق معاك تماماً فيما تقوله ونفسى مش نهتم بالكم ولكن نهتم بالكيف

se_ Elsyed مشاركة بتاريخ اليوم, 03:31

لكن معليش .. نعوض في عيالنا وفي الجيل الصاعد أمثال عنبو السادس عشر وصحبته الحلوه

هى هاااااااااروووووووووووو ميخا نووووووووووووو طرا برم لغه فرعونيه

الترجمه الحرفيه " سوف نكون عند حسن ظن سعادتكم "

الترجمه بالعاميه " ياعم اقول يا باااااااااسط "

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

ماحدث الان هو نتاج عشرات السنين من الحفظ والتلقين وعند اول تغيير للاسطمبة ظهرت النتيجة بهذا السوء

العيب مش فى الامتحان او صعوبته العيب فى طريقة التدريس اللى عودت الطلاب على نموذج معين زى شريط القطار

انه لو خرج عنه ينقلب لكن كان المفروض الاصلاح يبتدى من اول المراحل مش فى نصف الطريق.

رابط هذا التعليق

ماحدث الان هو نتاج عشرات السنين من الحفظ والتلقين

وانا اتفق معك فى الراى يا هند

ماحدث كارثة حقيقية . . تزيد من رصيد الشعب المصري المسكين فى الكوارث - الشعب الذى صرف اموال طائلة على الدروس

ومعاناه الطلاب فى تجميع هذا الكم من الكتب والحشو داخل ادمغتهم دون الاستفادة بشيء . .

فستكون هذه هى النتيجة الطبيعية لسوء الاحوال التعليمية وخطته الفاشله . . وما زاد الطين بلة . . وجود وزير اكثر سوءاً . . من التعليم نفسه

اغابي

:lol:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

ماحدث كارثة حقيقية . . تزيد من رصيد الشعب المصري المسكين فى الكوارث - الشعب الذى صرف اموال طائلة على الدروس

ومعاناه الطلاب فى تجميع هذا الكم من الكتب والحشو داخل ادمغتهم دون الاستفادة بشيء . .

فستكون هذه هى النتيجة الطبيعية لسوء الاحوال التعليمية وخطته الفاشله . . وما زاد الطين بلة . . وجود وزير اكثر سوءاً . . من التعليم نفسه

اغابي

أزود على كلامكم بقى حالة اللا مبالاه الموجوده عند ناس كتيرررررررررررررر دلوقت اللي معاهم فلوس .. نتكلم معاهم عن ولادهم ومستقبلهم .. يقول ك أنا لا بادي دروس يابا .. ولا الواد بيروح المدرسة ومكبر الدي ومزروط الجي وأخر سنجفه ...

اومال إيه يا عم الحج ؟ طلعتوه من الدراسة وشغلته ميكانيكي ؟

يقول لك لأ ... باخلي الواد يعجن طول السنة ... ولو جاب 50 % حتى ... الجامعات الخاصة موجوده .... وأرمي 80 الف كحد أقصى كل سنة على سوري الشوز يعني .... والواد يطلع دكتور أنف وأذن وحونجره زي الفل

مع العلم إن الجوهرة للتسويق بتقدم الأن عرض الصيف ..

أشتري لحاف الدفاية وأحصل على جامعة زي الفل لأبنك بـ 20 الف جنيه سنوياً

وفك الكيس وادينا بقشيش يا نروح ما نجيش يا حلو ... وما تستخسرش في الواد 20 الف قصاد إنك تشوفه شايل مسطرة حرف تي وحاطط السماعة في ودنه ويبقى دكتور مهندس قددددددددد الدنيا ..

مع الجوهرة للتسويق .. إبقى قابلني لو نفعت

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

قريت الخبر دوت في الدستور بس مش فهمته

"قال وزير التربية والتعليم الدكتور أحمد زكي بدر إن هذا العام تم احتساب 6 طلاب أوائل فقط، اثنان بالقسم العلمي علوم، واثنان للعلمي رياضة، وواحد للأدبي، وواحد لذوي الاحتياجات الخاصة"

هي دي حاجة جديدة و لا ايه...هم مش برضه كانوا العشرة الاوائل ....هو ايه فرق الدرجات جامد اوي و لا ايه

مش فاهمة حاجة :lol: :lol:

تم تعديل بواسطة لماضة مصرية جدا
رابط هذا التعليق

اغابي

أزود على كلامكم بقى حالة اللا مبالاه الموجوده عند ناس كتيرررررررررررررر دلوقت اللي معاهم فلوس .. نتكلم معاهم عن ولادهم ومستقبلهم .. يقول ك أنا لا بادي دروس يابا .. ولا الواد بيروح المدرسة ومكبر الدي ومزروط الجي وأخر سنجفه ...

يقول لك لأ ... باخلي الواد يعجن طول السنة ... ولو جاب 50 % حتى ... الجامعات الخاصة موجوده .... وأرمي 80 الف كحد أقصى كل سنة على سوري الشوز يعني .... والواد يطلع دكتور أنف وأذن وحونجره زي الفل

وفك الكيس وادينا بقشيش يا نروح ما نجيش يا حلو ... وما تستخسرش في الواد 20 الف قصاد إنك تشوفه شايل مسطرة حرف تي وحاطط السماعة في ودنه ويبقى دكتور مهندس قددددددددد الدنيا ..

للتوضيح بس . . اللى اعرفه كويس ان . . لاء . . يعنى . . مش كل الناس معاها فلوس الجامعات الخاصة يا س س

مين قال الكلام داه . . الوضع تعبان فى مصر جدا وكلنا عارفين كدا . . والناس بقت مرهقة من المصاريف والدروس الخصوصية

لدرجة بيدخلوا فى جمعية علشان دروس الثانوية العامة - داه غير البهدلة فى انهم يعرفوا يحوش فلوس لباقى اولادهم اللى فى مراحل التعليم المختلفة

انت ما تاخدش المصريين اللى فى الخليج مثال للشعب كله - اللى فى الخليج بس هم اللى معاهم فلوس للجامعات الخاصة . . دى الحقيقة

لكن الشريحة الاكبر فى المجتمع المصرى ما يقدروش غير على الجامعات الحكومية . هو داه الواقع -

الناس ظروفها المادية فى مصر تعبانة اكتر من الاول بكتيرر ررر .

اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

ساعات كتير بتدور في دماغي شوية أسئلة غرييبة

- هو من السهل أن حال ماسورة التعليم تنصلح من غير ما نصلح الماسورة الأم ؟

- فيه بردو مشكلة كمان أحنا منقدرش نظبط التعليم الثانوي غير لما نظبط سوق العمل في مصر علشان يبقى فيه عدالة والنجار يكون له إمتيازات إجتماعية زي الدكتور فبالتالي كل واحد يدخل التخصص اللي بيحبه من غير ما يرمي عينه على المستقبل التوظيفي ؟

- طيب هي مش الجامعات الحكومية لما يتلغي فيها نظام الانتساب زي ما أتعمل دلوقتي هيخف عدد الطلاب فيها ومش هيدخلها غير اللي يستحقها وبالتالي هنوفر تكاليف تعليم الناس التعبانة اللي كانت بتدخل الجامعة بالانتساب ، والقرشين اللي وفرناهم دوول نصرفهم على الباقيين في البحث العلمي ومشتقاته ؟

- طيب هي مش الجامعات الخاصة دي ممكن يكون دورها جيد في المجتمع بس لو تم تفعيل الرقابة الجيدة على مناهجها والعملية التعليمية بها بدل ما ييجي حد من برة يفضح مستواها ويوقف التعامل معاها زي ما عملت وزارة التربية بالكويت مع جامعة 6 أكتوبر ؟

تحياتي :lol:

رابط هذا التعليق

اغابي

على ما اعتقد يا معلم سين سين ان كليات الطب والصيدله والهندسه الخاصه عامله حد ادنى للقبول فيها والكليات اللى مش عامله حد ادنى لا يعترف بها فى النقابه

بس اسمح ليى يا سين سين اقولك ان الراجل الغنى ده غبببببببببببببببببببببببببببببببببببببببى جداً

ليه ؟

لان لو ابنه دخل كلية طب وكانت الكليه ليها نظام رسمى ومش من الكليات اللى بتبيع الامتحانات يبقى الاخ اخره سنه اولى وبعدين بح

طيب لو كمل فيها ومشى فيها ياترى هيتعامل ازاى مع سوق العمل بره

المشكله ان الناس فاكره ان الكليه دى نهاية الخط وانه المفروض بعد لما يحصل على الشهاده هيلاقى سوق العمل متفتح قدامه

والنوع ده بيتصدموا صدمه فى سوق العمل ويقعد يعيط وبجد بيصعبوا عليا جداً

هنعمل ايه فى الافلام اللى ودت الناس فى داهيه

رابط هذا التعليق

المشكله ان الناس فاكره ان الكليه دى نهاية الخط وانه المفروض بعد لما يحصل على الشهاده هيلاقى سوق العمل متفتح قدامه

والنوع ده بيتصدموا صدمه فى سوق العمل ويقعد يعيط وبجد بيصعبوا عليا جداً

هنعمل ايه فى الافلام اللى ودت الناس فى داهيه

يا أبو العنب..الأخ س س بيتكلم عن واحد أبوه دفعله 70000 مثلا عشان يدخل كلية خاصة..

وانت جاي تقوللي سوق العمل!!!

من الآخر الأب اللي يعمل كده لابنه...يبقي أكيد ان شاء الله هيفتحله مستشفي لما يخلص..

أو لو هو علي أده شوية .. هيفتحله عيادة محترمة..و الراجل هيشتغل برضه..

أمال الناس اللي بتسيب أقلام رصاص و مقصات و راديوهات و تليفزيونات جوه بطون المرضي دول بيبقوا ايه؟؟

الناس دي ما فيش عندها حاجة اسمها هشوف سوق العمل و عاوز آخد خبرة و الكلام ده..

الناس دي غالبا بتلاقي كل حاجة جاهزة..

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...