اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

السيارة في التوكيل .. والفيل في البرميل

se_ Elsyed

Recommended Posts

وش كده ... لو عندك عربية جديدة يا باشمهندس .. بتعمل لها صيانة دورية في التوكيل بشكل منتظم وبتدفع وأنت ساكت وراضي وحلو ؟

ولا ممكن بعد فترة تيجي زي ما عملت كده وتقول " حررررررررام كفايه " لأنهم بيسلخوا جلدك على حاجات ما تستاهلش ؟

انا عملت كده بصراحة بعد ما شالوا طبقة الجلد عندي وما بقاش الا العضم يعملوا عليه شوربه ...

بصراحه التوكيل بيستهبلوا ومعتمدين على مبدأ الاحتكار أو العامل النفسي لدى العميل وإن ده التوكيل يا عم .. يعني حلال حلال حلال وأصلي كمان ...

في حين إن إحنا مش بنتكلم عن حاجات ميجور يعني محتاجه تصليح .. ده غيار زيت وفلتر وتشييك عام .. كلام فاضي ...

ومع ذلك بالورقة والقلم .... تكلفتهم 4 أضعاف أي مركز بره ...

على سبيل المثال ... بأروح كل 5 الاف كيلو أعمل صيانة حسب الجدول واللي هو بيبقى تغيير زيت عامةً يعني ... وكل مره أتهبد300 ريال وإنت طالع ... طب ليه ؟؟؟؟

قلت ماشي

جيت بقى أحتاجت تغيير الفرامل الأمامية ... لقيتهم بيقولوا لي 700 ريال ... ليه يا عم الحج هو انتوا هاتغيروا الفرامل بالكفرات الأمامية ؟

ولو محتاج تنضف الفرامل فقط .. ههiiiiهه يبقى 175

قلت له سيب أبوها كده ... وأنا هاتصرف ..

روحت رايح على قسم قطع الغيار عندهم وأشتريت الفحمات .. بـ 300 ريال .. وأنا عارف إنها غالية عن بره كمان ... قلت مش إشكال .. وبعتت السواق يغيرها عند ميكانيكي معرفة . وأخد 80 ريال أجرة إيد . يعني كل العملية 380 ريال .. يعني 50 % من تكلفة السفاحين اللي في التوكيل ..

وفي نفس الوقت بعتته مركز صيانة وتغيير زيوت بس عالي قوي وفيه ستاف فلبيني ما حصلش ... وغيروا الزيت بالفلتر مع تقديم 15 خدمة صيانة أخرى تشييك وتظبيط هوا وتنظيف السيارة من الداخل بالشفط وغسلها من الخارج وتنظيف الموتور بمواد مخصصة و و و و و و و و

كل ده بـ 75 ريال يا باشا شاملة الزيت طبعاً وبيعطيك تقرير معتمد وضمان كمان لو مشكلة حصلت في الحاجات اللي عملها دي

يعني رُبع تكلفة التوكيل ....

أينعم التوكيل بيبقى هدية من السماء لو السيارة تحت الضمان وحصل لها حاجة تلزم التصليح أو التغيير وكانت مشمولة في اتفاقيات الضمان ... أنا حصلت معايا بعد سنة والبطارية خلصت وغيروها لي من غير ولا مليم

لكن بصراحة في الحاجات الصغيرة .. أعتقد إنهم بيستهبلوا زيادة عن اللازم

لا وتلاقي عند عبد اللطيف جميل وكيل تويوتا إدارة إسمها " إدارة إرضاء العملاء " كل فترة يتصلوا بي كأستطلاع للرأي عن مدى جودة الخدمات .. وكل مره أشتكي لهم من أرتفاع تكلفة الخدمات البسيطة عندهم .. وما فيش فايدة

بس تقريباً عرفت السر أنا .. وهو إن عندهم تكلفة أجر العامل اللي بيشتغل لك في العربية بتبقى 200 ريال في الساعة . وما فيش أقل من ساعة .. يعني كده كده ضامن تدفع 200 ريال حتى لو قلت لهم السلام عليكم ...

واللي زاد الطين بله بعد ما اليابان رفعت إيدها وما بقتش تتحمل حاجه .... ده على حظي

كان من سنتين تقريباً أو اقل ... في صيانة 5000 على التوكيل ... و5000 أخرى عليك .. وهكذا بالتبادل ..

لكن اليابان رفعت إيدها وقالت لهم " توتو على كبوتو " يعني حمل الزبون كل حاجه

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

شوف يا عم سي السيد

القاعدة اللي معظم الزباين ماشيين عليها هي إجراء الصيانه عند التوكيل حتى نهاية الضمان ... يعني لو الضمان لحد 50 ألف كيلو يبقى آخر صيانه تعملها في التوكيل هي صيانة ال 45 ألف ... الهدف طبعا إنك ما تخسرش الضمان عشان لو حصل في العربية حاجه تصلحها على حسابهم ... يعني زي ما تقول كده الفرق اللي بتدفعه فوق تكلفة الصيانة الفعلية هو نوع من التأمين ضد الأعطال على عربيتك لإن الجماعه دول ماشيين بمبدأ (من دقنه وافتل له) ... أعمل حسابك كمان انك لما تيجي تبيع العربية في زباين بتفرق معاهم أوي حكاية صيانة التوكيل خصوصا اخوانا الأجانب ... يمكن عشان عارفين إن كل حاجه ماشيه بزرميطه في منطقتنا وممكن - بل محتمل جدا - إنك تقع في ايد ميكانيكي يتعلم في عربيتك الصنعه.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

شوف يا عم سي السيد

القاعدة اللي معظم الزباين ماشيين عليها هي إجراء الصيانه عند التوكيل حتى نهاية الضمان ... يعني لو الضمان لحد 50 ألف كيلو يبقى آخر صيانه تعملها في التوكيل هي صيانة ال 45 ألف ... الهدف طبعا إنك ما تخسرش الضمان عشان لو حصل في العربية حاجه تصلحها على حسابهم ... يعني زي ما تقول كده الفرق اللي بتدفعه فوق تكلفة الصيانة الفعلية هو نوع من التأمين ضد الأعطال على عربيتك لإن الجماعه دول ماشيين بمبدأ (من دقنه وافتل له) ... أعمل حسابك كمان انك لما تيجي تبيع العربية في زباين بتفرق معاهم أوي حكاية صيانة التوكيل خصوصا اخوانا الأجانب ... يمكن عشان عارفين إن كل حاجه ماشيه بزرميطه في منطقتنا وممكن - بل محتمل جدا - إنك تقع في ايد ميكانيكي يتعلم في عربيتك الصنعه.

انا باتفق مع الدكتور أحمد في كلامه ... انت صحيح ممكن توفر في الحاجات الخفيفة دي ... بس لو لا قدر الله جت في حاجة جامدة التكلفة برة التوكيل هتكون عالية ومش هتكون ضامن جودتها ... وخد بالك كمان ان الفنيين اللي برة التوكيل في احيان كتير بيعملوا مصايب متحسش بيها غير بعد مدة .... ده طبعا لما تكون السيارة انت جايبها زيرو ... لكن لو غير كده مالوش لازمة التوكيل طبعا

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

انا عملت صيانه الالف كيلو وبعدين الخمس الاف في التوكيل لقيتهم مدفعيني تلتميه وخمسين ريال قال ايه غيار زيت 175 والباقي تشييك علي نظام التعليق وتشييك علي نظام مش عارف ايه طيب ياولاد التيييييييت دي عربيه جديده نظام تعليق ايه اللي بتشيكوا عليه بعد 5000 كيلو وب150 ريال كمان

بقيت اغير زيت بره اسمه ماجنيتك كاسترول بيقعد عشر الاف كيلو ب 160 ريال (اخوكم بيضربله من 4 الي 5 الاف كيلو في الشهر بحكم السفر الكتير)

وبعدين تيل الفرامل ممكن تشتريه من التوكيل او من وكيل معتمد للتوكيل بيعملك خصم حوالي 15% وبرضه اصلي زي اللي في التوكيل بالظبط وبعد كده بغيرها بره ب30 ريال بس مش 75 كمان يابو السيد

اول مره رحت اربط العفشه الراجل بعد ماخلص بيقولي 100 ريال (كنت بعملها بعشره جنيه في مصر) وطبعا اتخانقت معاه لغايه ماكلمت واحد صاحبي وقالي ان فعلا الاسعار هنا كده..........عمار يامصر

تم تعديل بواسطة ozoozo

رابط هذا التعليق

فيه حاجة غريبة حصلت مع واحد صحبى

انا كان بيصلح حاجة فى عربيته النيسان عند التوكيل هى فور باى فور بس مش عارف انهو فئة

المهم خبطوه 6000 ريال من تغيير بعض القطع للصيانة

اللى نرفزنى انه اعد يفاصل معاهم والمهم نزل الفلوس لحوالى 5000 او زيادة 200 ريال تقريبا وادوله خصم 10|% يبقى تقريبا وصلوا المبلغ لحد 5400 ريال

يعنى حسيت ان معندمش مصداقية وانا القصة بردوا عندهم فيها فصال وانت وشطارتك

انا بايد كلام الاخ احمد سيف ان الواحد يودى العربية للتوكيل طول فترة الضمان لكن بعد كدة يقول يا فكيك :roseop:

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

وفي نفس الوقت بعتته مركز صيانة وتغيير زيوت بس عالي قوي وفيه ستاف فلبيني ما حصلش ... وغيروا الزيت بالفلتر مع تقديم 15 خدمة صيانة أخرى تشييك وتظبيط هوا وتنظيف السيارة من الداخل بالشفط وغسلها من الخارج وتنظيف الموتور بمواد مخصصة و و و و و و و و

كل ده بـ 75 ريال يا باشا شاملة الزيت طبعاً وبيعطيك تقرير معتمد وضمان كمان لو مشكلة حصلت في الحاجات اللي عملها دي

فين يا عم المركز دة الرجاء ارسال عنوانه انا محتاج له جدا الاسبوع دة

التوكيلات فيها فيصال كثير اة والله بس لم تكون الارقام كبيرة يعنى 3000 ريال وانت طالع

رابط هذا التعليق

انا كان عندي مشكلة في درجة الحرارة ظهرت فجاءة لقيت الحرارة بتقرب على الخطر

رحت لاتنين الاول غير الترموستات ومحصلش حاجة رجعتله وبرضه مفيش فايدة

رحت لواحد تاني قالي لأ عربيتك فيها اتنين نغير التاني

برده مفيش فايدة

واحد قالك الراديتر مسدود مع اني مبستخدمش ميه عادية قلت اسلكه وبرده ولا حياة لمن تنادي

قلت بس التوكيل ثم التوكيل

رحت على التوكيل وبعد الفحص

هنغير الراديتر والمراوح والسيور والترموستات وبعد كده نشوف حسبة 8000 ريال

خلوا بالكم وبعد كده هنشوف يعني مش عارفين ده التوكييييييييييييييييييل

لاية هنا انا كنت صارف فوق الألف ريال

انا قولت انا اخدها بره وادور على اي سكة

المهم عترت في واحد متخصص قي عربيتي تحديدا وكاتب كده في الاعلان اخصائي ماكسيما (نيسان)

رحتله الراجل قعد يومين وقالي خدها التوكيل

قلتله انا جاي من هناك قال طيب سيبها النهاردة وربنا يسهل

المهم بعدها بعدة ساعات اتصل وقال خلاص اتحلت المشكلة

وطلعت في الاخر حاجة عبيطة وقفلة في الكهرباء والله اعلم

وخد 200 ريال اجرته

الخلاصة

مفيش مكان ثقة مطلقة حتى التوكيل نفسه

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

فين يا عم المركز دة الرجاء ارسال عنوانه انا محتاج له جدا الاسبوع دة

التوكيلات فيها فيصال كثير اة والله بس لم تكون الارقام كبيرة يعنى 3000 ريال وانت طالع

شوف يا ريس .. لو إنت واقف في إشارة تقطاع العُليا مع خُريص ... خد شمال - إتجاه الجنوب يعني - في أمتداد العُليا كانك رايح على وزارة الداخلية وفي أول إشاره على شمالك هاتلاقي محطه بنزين " بترومين " فيها مركزين بيغيروا زيت ..واحد تعبان من اللي عندهم هنود وبنجلاديش سيبك منه ... والتاني على يمينك في داخل المحطة برضوا وكل العماله فلبينيين .. هو ده بقى

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

شوف يا ريس .. لو إنت واقف في إشارة تقطاع العُليا مع خُريص ... خد شمال - إتجاه الجنوب يعني - في أمتداد العُليا كانك رايح على وزارة الداخلية وفي أول إشاره على شمالك هاتلاقي محطه بنزين " بترومين " فيها مركزين بيغيروا زيت ..واحد تعبان من اللي عندهم هنود وبنجلاديش سيبك منه ... والتاني على يمينك في داخل المحطة برضوا وكل العماله فلبينيين .. هو ده بقى

دي وصفه هايله دي وصفه ساهله

علم وسينفذ وشاكر جدا على المساعدة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 24
      أولى مفاجآت "الديب" لبراءة مبارك فى قضية قتل المتظاهرين: الشرطة لم تكن مسلحة وانسحبت من تلقاء نفسها.. والرئيس السابق اندهش من رواية سرقة السيارة الدبلوماسية لأن السفارة الأمريكية مؤمنة بـ"المارينز" الرئيس السابق مبارك أوضح فريد الديب، محامى الرئيس السابق محمد حسنى مبارك، أن موكله أبدى اندهاشه من حادث السيارة الدبلوماسية التى دهست الثوار فى شارع قصر العينى، وأكد أن مبارك تعجب من رواية سرقة السيارة من مقر السفارة الأمريكية بحى جاردن سيتى لعلمه بوجود عناصر من قوات الـ"مارينز" الأمريكية داخل
    • 0
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا جزيلا علي هذا المنتدي وعلي المجهود الكبير الي يقوم به كل من يشارك في هذا المنتدي لي سؤال هام اريد ان اتعلم قيادة السيارات من الصفر حيث لم اقود سيارة نهائيا واريد ان اتعلم ولا اعرف اماكن تعليم القيادة وطبعا غريب عن السعودية فلااعرف انا بعمل مابين جدة والطائف واحيانا في الرياض وعاوز اشتري سيارة لاني احتاجها ضروري من اجل التنقل ارجوا افادتي بالتفاصيل وكم الاسعار وهل ممكن ان اتعلم داخل المملكة ؟؟ وهل استخراج الرخصة امر سهل ام صعب ؟ وماهي نصائحكم لي كي
    • 0
      لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا جزيلا علي هذا المنتدي وعلي المجهود الكبير الي يقوم به كل من يشارك في هذا المنتدي لي سؤال هام اريد ان اتعلم قيادة السيارات من الصفر حيث لم اقود سيارة نهائيا واريد ان اتعلم ولا اعرف اماكن تعليم القيادة وطبعا غريب عن السعودية فلااعرف انا بعمل مابين جدة والطائف واحيانا في الرياض وعاوز اشتري سيارة لاني احتاجها ضروري من اجل التنقل ارجوا افادتي بالتفاصيل وكم الاسعار وهل ممكن ان اتعلم داخل المملكة ؟؟ وهل استخراج الرخصة امر سهل ام صعب ؟ وماهي نصائحكم لي كي
    • 1
      عروض علي السيارة رينو فلوينس للاخوة المصريين بالرياض والمملكة العربية السعودية iphone 4 s + صيانة مجانية سنتين او 30000 كيلو +كارت مساعدة علي الطريق AAA او 3 سنوات او 90000 كيلو صيانة مجانية +كارت مساعدة علي الطريق AAA العرض حتي اخر مارس بالتقسيط ونظام مالك اول للمصريين للاستفسار الاتصال علي 0540260566 احمد نبيل او ahmed.nabil@gulfadvauto.com
    • 0
      عروض علي السيارة رينو فلوينس للاخوة المصريين بالرياض والمملكة العربية السعودية iphone 4 s + صيانة مجانية سنتين او 30000 كيلو +كارت مساعدة علي الطريق AAA او 3 سنوات او 90000 كيلو صيانة مجانية +كارت مساعدة علي الطريق AAA العرض حتي اخر مارس بالتقسيط ونظام مالك اول للمصريين للاستفسار الاتصال علي 0540260566 او ahmed.nabil@gulfadvauto.com
  • أضف...