اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المتقدمين للهجرة بعد 25 يونيو 2010

Recommended Posts

ازيكم يا اهل الخير يا رب تكونوا جميعا بخير

انا اتطلب منى ارسال شهادة ايلتس جينيرال بدل الاكاديميك دلوقتى البريتيش كاونسل قافلة انا حجزت على النت 19-3 بس مش عارفة ايه النظام هل حجز النت هيتلغى برضه بعد 5 ايام واللا ايه وبعدين هما ادونا مهلة 120 لارسال الشهادة؟حاولت اعمل ريبلاى على الايميل واشرح لهم الموقف بس فشلت يا ريت لو حد عنده اى فكرة يفيدنى او لو تعرفوا ايميل اراسلهم عليه واطلب منهم زيادة المدة او الاعفاء من هذا الطلب يا ريت تكتبوهولى وجزاكم الله الف خير

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

انا اتطلب منى ارسال شهادة ايلتس جينيرال بدل الاكاديميك دلوقتى البريتيش كاونسل قافلة انا حجزت على النت 19-3 بس مش عارفة ايه النظام هل حجز النت هيتلغى برضه بعد 5 ايام واللا ايه وبعدين هما ادونا مهلة 120 لارسال الشهادة؟حاولت اعمل ريبلاى على الايميل واشرح لهم الموقف بس فشلت يا ريت لو حد عنده اى فكرة يفيدنى او لو تعرفوا ايميل اراسلهم عليه واطلب منهم زيادة المدة او الاعفاء من هذا الطلب يا ريت تكتبوهولى وجزاكم الله الف خير

حسب معلوماتي فان الحجز عن طريق النت بيستمر لمده 5 ايام عمل وليس 5 ايام من تاريخ الحجز وبما انهم لا يعملون فان ال5 ايام لم تنتهي ولم تبدأ اصلا

وربنا يوفق الجميع

رابط هذا التعليق

انا عايزه اكتب عشان اقلب الصفحه النحس دى اللى مش عايزه تنقلب

بصي اكتبيلهم على الايميل ده بالتفاصيل عشان نعرف احنا كمان نعمل ايه والله الموفق

http://www.cic.gc.ca/english/information/offices/canada/csu.asp

بسمله على فكره يا جماعه جالها الايه او ار

شفته بفيزا كندا

يا ريتها تيجى هنا وتفرح زمايلها

رابط هذا التعليق

برضوا الصفحه ما انقلبتش ؟ دى فعلا نحس

ام سيف 2 يا عمرى

خدى المعلومات دى لطشتها من المطاريد

ضيفى بس انك عايزه تبعتى الايلس قبل انتهاء المده

ده ايميل الوزير

Minister@cic.gc.ca

بس عاوزين نتفق علي صيغة معينة نرسلها لو حد كده شاطر في الانجليزي

بس السياق لا يخرج عن ان مكتب الفيزا في القاهرة قد اغلق ونحن نتضرر من ذلك حيث ان مكتب القاهرة هو الاطول علي مستوي العالم في مدة البروسيسنج

هاه حد يقول بسم الله

Dear minister,

Further to the current circumstances in Egypt, the Visa office in Cairo has closed down.

I have a pending application in the category of federal skilled worker immigration, and I am afraid that the current situation will lead to further delays in the processing time. Especially that Cairo visa office has the slowest processing time according to the latest statistics.

Accordingly, I am writing to request your personal intervention to eliminate and to overcome any anticipated delays, in order to maintain the current processing time of Cairo visa office.

Finally, I would like to take this opportunity to stress on my continued interest in starting a new life in Canada.

Yours sincerely,

ايه رايكم في النص ده ؟؟

حلو جدا

بس لو حضرتك تضيف كمان ان فى ناس لابد ان تسلم ورقها خلال 120 يوم والمده قربت تخلص يبقي كويس

لان المشكله دى عندنا فى حتى اللى مقدمين بعد 26 يونيو 2010

فى ناس مطلوب منهم الجينرال ايلس ومش عارفين يبعتوه فين

انا عايزه اكتب عشان اقلب الصفحه النحس دى اللى مش عايزه تنقلب

بصي اكتبيلهم على الايميل ده بالتفاصيل عشان نعرف احنا كمان نعمل ايه والله الموفق

http://www.cic.gc.ca/english/information/offices/canada/csu.asp

بسمله على فكره يا جماعه جالها الايه او ار

شفته بفيزا كندا

يا ريتها تيجى هنا وتفرح زمايلها

رابط هذا التعليق

ازيكم يا جماعه يا رب تكونوا بخير احب ان ابشركم ان انا جالى الأية أو أر وكنت عايزه اعرف

الخطوه اللى بعد كده ايه يا ريت اى حد وصل الى اى خطوه بعد كده يول علشان يكون عندنا معرفه

مع الشكر وربنا يوفقنا جميعا

رابط هذا التعليق

الف مبروك

يا ريت حضرتك تقولنا مقدم بتاريخ كام بالضبط ؟

وتبع مكتب اى دوله؟

بعد الايه او ار

فى ايه او ار تانى من الفيزا اوفس

بعد كده الميديكال

هى دى الحاجات اللى وصلت المقدمين لحد دلوقتى لسه محدش استلم الفيزا

ازيكم يا جماعه يا رب تكونوا بخير احب ان ابشركم ان انا جالى الأية أو أر وكنت عايزه اعرف

الخطوه اللى بعد كده ايه يا ريت اى حد وصل الى اى خطوه بعد كده يول علشان يكون عندنا معرفه

مع الشكر وربنا يوفقنا جميعا

رابط هذا التعليق

سؤال مهم لى لو سمحتم هل فيه حد ادنى لعدد سنوات الدراسه لخريجى تجاره محاسبه ؟

انا عدد السنوات الخاصه بى هى 16 سنه هل لازم 17 سنه ؟

شكرا

رابط هذا التعليق

لا طبعا 16 كفايه

بكالريوس

سؤال مهم لى لو سمحتم هل فيه حد ادنى لعدد سنوات الدراسه لخريجى تجاره محاسبه ؟

انا عدد السنوات الخاصه بى هى 16 سنه هل لازم 17 سنه ؟

شكرا

رابط هذا التعليق

احب اقول اولا واخرا الحمد لله رب العالمين اللى دايما فضله على فوق ما اتمنى

وصلنى الايه او ار من شويه ربنا يتممها على خير

قبال الجميع وربنا يفرحكم دايما اللهم امين

رابط هذا التعليق

احب اشكر اخواتى وحبايبي

د عمرو واكرم باشا كعب الغزال يا متحنى بدم الغزال

والسيد احمد سيف

واليكس

وام سيف 2

وكل حد شارك فى الموضوع ده وساهم ولو بكلمه الله يسعده ويكرمه ويوفقه ويفتحله الابواب المتقفله

ولو نسيت حد يسامحنى راسي بتلف مش نايمه بقال زمن بسبب سيوف

رابط هذا التعليق

احب اشكر اخواتى وحبايبي

والسيد احمد سيف

واليكس

وام سيف 2

وكل حد شارك فى الموضوع ده وساهم ولو بكلمه الله يسعده ويكرمه ويوفقه ويفتحله الابواب المتقفله

الف الف مبروك ياام سيف

والله فرحتلك انتى كلك ذوق ودايما بنتمنالك الخير

متابعك انا وانتى نفسك تقلبى صفحه 75 دى ومش عاوزة تقلب

بس انا كان موضوع مصر ده معكنن عليا شويه :waving:

انا عارف ان انتمائك للمحاورات هنا وعماله يعينى تزقى فى التوبيك ده زى ماكنت انا بعمل

وبرضو مفيش فايده :reading:

ربنا يكرمك يارب وعاوزك بقى تمسكى التوبيك ده هنا لحد ماتسافرى وعاوز بقى الاقى استشارات

وتجرى رجل الزباين هنا

متنسيش تفتى تفتى

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

ربنا يسعدك يا عمرو يا رب

والله انا متفائله لك خير جدا جدا وتذكرنى

صدقنى موضوع مصر كان بيبكينى كل يوم وعيونى كل عين قد كده

وليل نهار على التلفزيون

ربنا يصفح عن شعبي وبلدى ياااااااااااااا رب

بالنسبه للتفتى تفتى احب اقولك ان مصر خلاص مش هيبقيفيها فساااااااااااااد :P

احب اشكر اخواتى وحبايبي

والسيد احمد سيف

واليكس

وام سيف 2

الف الف مبروك ياام سيف

والله فرحتلك انتى كلك ذوق ودايما بنتمنالك الخير

متابعك انا وانتى نفسك تقلبى صفحه 75 دى ومش عاوزة تقلب

بس انا كان موضوع مصر ده معكنن عليا شويه :waving:

انا عارف ان انتمائك للمحاورات هنا وعماله يعينى تزقى فى التوبيك ده زى ماكنت انا بعمل

وبرضو مفيش فايده :reading:

ربنا يكرمك يارب وعاوزك بقى تمسكى التوبيك ده هنا لحد ماتسافرى وعاوز بقى الاقى استشارات

وتجرى رجل الزباين هنا

متنسيش تفتى تفتى

رابط هذا التعليق

صباح الخير على كل المنتدى الحلو المتعاون ده يارب يفرح قلوبكم جميعا وشكر ليكى يا ام سيف

على ردك انا مقدمه يوم 14 - 10 وهما استلموا الشيك زاى ما قالوا فى الايميل بتاع الايه او ار يوم 21-10 انا مكنتش عارفه هما استلموا الشيك امته لانى كنت عامله بنك درفت من بنك نوفا اسكوتشيى انا تبع مكتب القاهره وكنت عايزه اعرف المده حوالى قد ايه علشان يتبعت الايه او ار بتاع الفيزا اوفيس وهل بيتبعت ايميل برضه ولا عن طريق البريد العادى والوقت تقريبا قد ايه بين الايه او ار الاول والايه او ار الثانى وهل الفيزا اوفيس فى القاهره بتتطلب اوراق تانى وشكرااااااااااااااا

تم تعديل بواسطة nanavoty
رابط هذا التعليق

بصي يا ستى

حسب مكتب الفيزا

هاحطلك لينك هنا للشيت

تقدرى تبصي فيه وتقارنى كل الفروقات الزمنيه

وساعتها هتعرفي كل شيء

معلومه فى ناس مقدمين من يوليو

سبقوهم ناس مقدمين فى سبتمبر وجالهم الايه او ار التانى والميديكال

يعنى حسب الفيزا اوفس

مثلا اولاد المحظوظه الفلبينيين سبقونا بمراحل

انا مش باحسد ..انا بانق بس

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

الايه او ار التانى والميديكال بييجوا ايميل

بعدين الميديكال بييجى تانى ميل عادى عشان الاوراق

ممكن الفيش والتشبيه ينطلب

ممكن اوراق ناقصه وممكن لا

صباح الخير على كل المنتدى الحلو المتعاون ده يارب يفرح قلوبكم جميعا وشكر ليكى يا ام سيف

على ردك انا مقدمه يوم 14 - 10 وهما استلموا الشيك زاى ما قالوا فى الايميل بتاع الايه او ار يوم 21-10 انا مكنتش عارفه هما استلموا الشيك امته لانى كنت عامله بنك درفت من بنك نوفا اسكوتشيى انا تبع مكتب القاهره وكنت عايزه اعرف المده حوالى قد ايه علشان يتبعت الايه او ار بتاع الفيزا اوفيس وهل بيتبعت ايميل برضه ولا عن طريق البريد العادى والوقت تقريبا قد ايه بين الايه او ار الاول والايه او ار الثانى وهل الفيزا اوفيس فى القاهره بتتطلب اوراق تانى وشكرااااااااااااااا

تم تعديل بواسطة om saif
رابط هذا التعليق

الف مبروك يا ام سيف ربنا يوفقك ان شاء الله

رابط هذا التعليق

مساء الخير يا جماعه

وحشتوني جدا :give_rose: والصفحه اللي فاتت دي قعدت كتير :sad: رغم محاولات ام سيف المستميته bsh:) بس الحمدلله الصفحه دي جابت لنا اخبار حلوه bnd5::

مبروك لام سيف :wub: ول نانا :wub: واخبارك ايه يا سما في الايلتس ربنا يوفقكم :clappingrose: واخبارك ايه يا اكرم الورق وصل والا لسه؟؟؟

ياجماعه انا دخلت ابص علي ال application status بتاعتنا امبارح لقيت ان الملف وصل مكتب القاهره :egyflag:

وحاليا عماله ادعي واقول يارب الجواب بتاع السفاره يوصل سليم لصندوق البريد من غير اي تعقيدات

عقبالكم كلكم وعقبال االفيزا لينا كلنا يارب

شفتي يا ام سيف مش كنتي بعتي ليهم الاميل اللي كنت كاتباه كانو نقلونا الفلبين وكان زمانا جالنا الكشف الطبي؟؟؟ smk:

تم تعديل بواسطة engy
رابط هذا التعليق

ألف ألف مبروك يا أم سيف

وسامحيني على تأخر التهنئة لأني لم أدخل هذا الموضوع منذ مدة طويلة

وربنا يتم لك على خير

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...