اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المتقدمين للهجرة بعد 25 يونيو 2010

Recommended Posts

هاقولك رايي الشخصى

احنا حطيينا لاختى فلوس فى حساب لسه فاتحاه قبلها بكام يوم

وانا قررت ان نسيب الفلوس لحد لما تلع لها الهجره لو اتقبلت بامر الله تعالى

هشان لو فكروا يسالوا

لو قدرتى تعملى كده خير

لان البروف اوف فند معناه ان لازم الفلوس تفضل معاكى لحد ما تسافرى

يعنى استلمى الفيزا وبعدين خير

ده اللى هنعمله

انا عايزة اخد رايكم فى حاجة ركزم معايا لو سمحتم

انا عندى حساي بس مفهوش فلوس هاخد فلوس من ابويا و شخاحطهم و هفتح حساب جديد فى hsbc علشان احول منه فلوس الهجرة فايه رايكم احط الفلوس فى الحساب الحفتحه جديد ولا احط فى القديم يعنى الاحسن ايه و بعدين هما بيرجعم لايه علشان يتاكدم و النبى ردم عليااا

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

سؤااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااال وعاوز الرد

اولا اذا تم التقديم الان تقريبا ايه الرينج المينيموم و الماااكسيموم اللي ممكن نستلم فيه الفايل نمبر؟؟

وايه هو ال AOR ?

وما هو الوقت المتوقع و عاوز المينيموم و الماااكسيموم اللي نستلم فيه الميديكال ؟

وشكرااااااااااااااااااااااااا

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم لكل الجروب العظيم ده

عندى سؤال أنا شغال أمين مكتبة قانونية فى مكتب محاماة، دخلت على السايت الرسمى بتاع مركز الهجرة لاقيت الوظيفة بتاعتى مش موجودة، عليه العوض ومنه العوض، السؤال دلوقتى، لو عاوز أقدم هجرة عن طريق الدراسة، أيه اللى يتعمل وبتتكلف حوالى كام ولكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

ياداليا هو فعلا صعب جدا انهم يسألوا فى البنك زى ماقلك عمرو

هو يفضل اكيد ان الحساب يكون شغال من فترة طويلة وعليه سحب وايداع بس لو

المبلغ اللى كان فيه مبلغ كبير يبقى خليكى على الحساب القديم اما لو مبالغ مش كتير يبقى اعملى الجديد فى HSBC

عشان تعرفى فلوسك اتسحبت امتى

أكرم,,

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخى

الليسته متوقع تتغير خلال شهور وممكن وظيفتك تلاقيها بالليسته الجديده

اما الدراسه غير الهجره خالص

بتراسل جامعه ولما يقبلوك وتستوفي شروطهم واختبار اللغه بيبهتولك جواب قبول تاخده على السفاره يدوك الفيزا

وتسافر طالب مش مهاجر

التفاصيل كلها هتلاقيها فى موضوع الدراسات العليا بكندا

هتلاقي الرابط مه نفس مواضيع الهجره الى كندا

عندى سؤال أنا شغال أمين مكتبة قانونية فى مكتب محاماة، دخلت على السايت الرسمى بتاع مركز الهجرة لاقيت الوظيفة بتاعتى مش موجودة، عليه العوض ومنه العوض، السؤال دلوقتى، لو عاوز أقدم هجرة عن طريق الدراسة، أيه اللى يتعمل وبتتكلف حوالى كام ولكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخى

بتراسل جامعه ولما يقبلوك وتستوفي شروطهم واختبار اللغه بيبهتولك جواب قبول تاخده على السفاره يدوك الفيزا

وتسافر طالب مش مهاجر

رابط هذا التعليق

المبلغ اللى كان فيه مبلغ كبير يبقى خليكى على الحساب القديم اما لو مبالغ مش كتير يبقى اعملى الجديد فى HSBC

أكرم,,

هو المبالغ العليها سحب وايداع مش كبيرة فعلا بس الحساب من 3 سنين انا كده كده هفتح فى hsbc علشان احول منه واعرف اتسحبت ولا متسحبتش و كده كده هعمل جواب البنك مش كشف حساب فبتهيالى كده مش فارق قديم ولا جديد طالما هى ورقة بنك مش كشف حساب صح

رابط هذا التعليق

اكبر صح

أكرم,,

هو المبالغ العليها سحب وايداع مش كبيرة فعلا بس الحساب من 3 سنين انا كده كده هفتح فى hsbc علشان احول منه واعرف اتسحبت ولا متسحبتش و كده كده هعمل جواب البنك مش كشف حساب فبتهيالى كده مش فارق قديم ولا جديد طالما هى ورقة بنك مش كشف حساب صح

رابط هذا التعليق

اكبر صح

أكرم,,

شوفوا بقى لانى بقيت خبرة فى مشاكل كشوفات الحساب والشيكات دى

على الاقل كشف الحساب يكون له 5 او 6 شهور ويفضل يكون اكتر

ويكون حساب جارى - يعنى سحب وايداع

لكن برضوه داه راى والله اعلم لو غلط قولى يا اكرم انت خبرة عنى فى الامور دى برضوه

اغابي

:roseop:

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

اكبر صح

أكرم,,

شوفوا بقى لانى بقيت خبرة فى مشاكل كشوفات الحساب والشيكات دى

على الاقل كشف الحساب يكون له 5 او 6 شهور ويفضل يكون اكتر

ويكون حساب جارى - يعنى سحب وايداع

لكن برضوه داه راى والله اعلم لو غلط قولى يا اكرم انت خبرة عنى فى الامور دى برضوه

اغابي

:roseop:

مهو الكلام ده كدهه كده مش هيعرفوه لو بعت جواب البنك مش كشف حساب وبعدين هو مدينى 3 اختيارات منهم الجواب او الكشف يعنى بيتهيالى تمشى و بعدين مهو انا ممكن اكون بعت عربيتى و حطيت الفلوس للهجرة ايه مشكلتهم ولا انتى ايه رايك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخى

وتسافر طالب مش مهاجر

أنا متشكر جداً على الرد، أنا لسه هافتح موضوع الدراسات العليا بكندا، بس أنا لما دخلت قبل كده ع السايت الرسمى بتاعهم لاقيت كاتبين هجرة عمل، ودراسة، وبيزنيس فافتكرت الهجرة ممكن تبقى عن طريق الدراسة، أشكرك تانى للرد وهادخل واشوف

رابط هذا التعليق

اطمنكم على الفايل الحمد لله تم تسليمه اليوم الساعة 10,30 صباحا يا ريت تعدلوا التاريخ فى الشيت وتحطولى اللينك بتاعه وجازاكم الله الف خير وربنا يطمنا جميعا

تم تعديل بواسطة samaaraof
رابط هذا التعليق

مساء الخير ياشباب

دي اول مره اشترك في المنتدي وبصراحه انا معجبه جدا باحترامكم لبعض ومساعدتكم وربنا يوفقنا كلنا

انا حانزل بياناتي علشان تضيفوها معاكم هنا

name: engy

file recived on 27 august 2010

NOC:3131

payment way:BD

visa office : cairo

وعندي مشكله اني اكتشفت امبارح بس اني نسيت اكتب ال NOC علي الظرف في المكان المخصص لكتابته

وبما اني جديده في الموضوع اصلا فماكنتش اعرف اني ممكن اتاكد من صرف الشيك غير امبارح برضه

تفتكرو لو الشيك لحد دلوقتي لسه ما اتصرفش ابعت جواب ليهم اقول لهم اني نسيت اكتبه؟؟؟والا ايه؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

مساء الخير ياشباب

دي اول مره اشترك في المنتدي وبصراحه انا معجبه جدا باحترامكم لبعض ومساعدتكم وربنا يوفقنا كلنا

وعندي مشكله اني اكتشفت امبارح بس اني نسيت اكتب ال NOC علي الظرف في المكان المخصص لكتابته

وبما اني جديده في الموضوع اصلا فماكنتش اعرف اني ممكن اتاكد من صرف الشيك غير امبارح برضه

تفتكرو لو الشيك لحد دلوقتي لسه ما اتصرفش ابعت جواب ليهم اقول لهم اني نسيت اكتبه؟؟؟والا ايه؟؟؟؟

اهلا بيكى يا انجى وبالتوفيق ان شاء الله

لا تقلقى هما كاتبين فى الموقع بتاعهم ان الملفات المرفوضة سترد لأصحابها بعد 3 اسابيع وطالما لم يصلك شئ فان شاء الله تيجى سليمة ويكون ملفك اتقبل وبعدين النوك بيتكتب فى الابليكيشن من جوة كمان مش بس برة فان شاء الله يلاقوه جوة وبرضه الشباب هنا هيفيدوكى اكتر منى لأن خبرتهم اكتر منى

سما رؤف

تم تعديل بواسطة samaaraof
رابط هذا التعليق

مساء الخير ياشباب

ميرسي يا سما وربنا يسمع منك

رابط هذا التعليق

اطمنكم على الفايل الحمد لله تم تسليمه اليوم الساعة 10,30 صباحا يا ريت تعدلوا التاريخ فى الشيت وتحطولى اللينك بتاعه وجازاكم الله الف خير وربنا يطمنا جميعا

مبروك ياسما وعقبال كل اللي لسه ماقدموش يارب

رابط هذا التعليق

انا عايزة اخد رايكم فى حاجة ركزم معايا لو سمحتم

انا عندى حساي بس مفهوش فلوس هاخد فلوس من ابويا و احطهم و هفتح حساب جديد فى hsbc علشان احول منه فلوس الهجرة فايه رايكم احط الفلوس فى الحساب الحفتحه جديد ولا احط فى القديم يعنى الاحسن ايه و بعدين هما بيرجعم لايه علشان يتاكدم و النبى ردم عليااا

كلام بيني و بينك حطي الفلوس فى حساب HSBC افضل علشان تعملي منه الشيك و تعرفي اتصرف امتي

ثانيا موضوع انهم بيشيكوا على الحساب و لا لأ المفروض انهم يعملوا بس من خبرة ناس كتير هما مبيعملوش عشان فى حاجه اسمها امان العميل يعني مينفعش اي جهه تعرف حسابك فى كام لان البنك المفروض ميطلعش اي معلومات عن العملاء بتوعه

المهم اعملي الحساب و حطي الفلوس و اتوكلي على الله

عمرو

يعنى انت رايك كده فكر معايا ولا احط الفلوس فى الحساب القديم لانه مفتوح من زمان معلش عملالك ازعاج بس بحاول افكر بصوت عالى الحساي المفتوح من 3 سنين و المرتب بيدخل و يخرج منه ولا احط فى الهبعت منه للسفارة الhsbc

عندى مشكلة مش5 هماها الفاميلى ابليكيشين الاخير مطلوب منى و من جوزى انا تمام مفيش مشكلة لكن بالنسبة لجوزى لما اجى اكتببه اكتب اسمه فى الابليكاشن ولا فى ال سيبوس بما انى هكتب تفاصيل عيلته هو و النبى بسرعة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...