اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المتقدمين للهجرة بعد 25 يونيو 2010

Recommended Posts

ازيكم جميعا واخباركم ايه كلكم

والف مبروك طبعا لكل اللى جاله اى بشرة خير

والف مبروك للدالى والله انت ابن حلال وتستاهل كل خير والله يادالى عاوز اكلمك بقالى كام يوم ومطحون فى الشغل حبتين

والف مبروك لام سيف والف حمدلله على سلامتك ويارب ان شاء الله تتظبط امورك فى اسرع وقت عشان الاستقرار

دايما صعب حبتين فى الاول وان شاء الله ربنا يكرمنا جميعا

والف شكر لكل اللى سأل عليا :give_rose:

الله يبارك فيك ياأكرم...عقبالكم ان شاء الله قريب...وده من زوقك والله ياباشا...أنا اللى مقصر والله معاك...ان شاء الله نطمن عليكم قريب

International Tracker Google Spreadsheet For Federal Post 26-June Applicants

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

ربنا يكرمك يا رب

بس الورق بيتبعت على نوفا سكوشيا الاول بكندا وهى بتبعته على السفاره بمصر

تاكدى من الجايد كويس

والباقيين ان شاء الله يفيدوكى لو انا مش واخده بالي

مساء الخير عليكم جميعا , دى اول مشاركة ليا و بحب اشكر كل الناس الموجودة على تعاونها

انا نزلت امبار ال Instructions من على الموقع الخاص بالسفارة و نسخة 2/2011 بس الك ابعت الابلكشن على السفارة فى مصر مش على سوريا

دة العنوان

The Canadian Embassy

6 Mohamed Fahmy El Sayed Street

Garden City

PO Box 1667

Cairo, Egypt

ودة اللينك www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/guides/E37011.pdf

انا اشاء اللة بحاول اخلص اوراقى عشان اقدم اليومين دول

دة من الجايد يا ريت حد يفسر دة

و شكرا

post-51948-0-56465600-1299895507_thumb.j

post-51948-0-43858100-1299895537_thumb.j

رابط هذا التعليق

ربنا يكرمك يا رب

تاكدى من الجايد كويس

مساء الخير عليكم جميعا , دى اول مشاركة ليا و بحب اشكر كل الناس الموجودة على تعاونها

انا نزلت امبار ال Instructions من على الموقع الخاص بالسفارة و نسخة 2/2011 بس الك ابعت الابلكشن على السفارة فى مصر مش على سوريا

دة العنوان

The Canadian Embassy

Garden City

PO Box 1667

Cairo, Egypt

و شكرا

معلش هو حضرتك مقدمة هجرة ايه بالظبط؟ عمالة ماهرة ولا كيبيك عشان نأدر نحددلك العنوان الصح

حضرتك مصرية؟

يا ريت بس حضرتك توضحى معلومات عن حالة حضرتك

عشان نأدر نفيدك

تم تعديل بواسطة DR FATMA

dr fatma

رابط هذا التعليق

لو سمحتم هل الكتاب

IELTS 7 for academic or international exam ?

و كمان ايه افضل كتب للامتحان العام

انا بحاول اجيب سكور من الانجليزى بس عشان مافيش وقت اذاكر فرنساوى

شكرا

رابط هذا التعليق

لو سمحتم هل الكتاب

IELTS 7 for academic or international exam ?

و كمان ايه افضل كتب للامتحان العام

انا بحاول اجيب سكور من الانجليزى بس عشان مافيش وقت اذاكر فرنساوى

شكرا

حضرتك تؤصد أن الكتاب دا للأكاديميك ولا للجنرال

الاكاديميك دا لو حتقدم دراسة

حضرتك محتاج جنرال أيلتس علشان تقدم للهجرة مش أكاديميك ومش أنترنشونال زى محضرتك كاتب

الكتاب حتلائى مكتوب عليه من بره أنه جنرال ولا أكاديميك بس أنا على ما أذكر أن الكتاب دا بالذات من جوه فى الجنرال والاكاديميك مع بعض وحتلائى التقسيم فى فهرس الكتاب

طبعا أفضل كتب هى اللى حتلائيه موجودة على السايت بتاع البرتش كونسل وحتلائيها فرى كمان

الكتب بتعلمك طريقة حل الامتحان بس عن تجربة أبذل جهدك فى التدريب على طريقة الحل وربنا ييسرلك أمرك لأن التوفيق فى الامتحان دا من عند ربنا وبس

أنا شخصيا كنت منتظرة الامتحان وأؤلت اشرب كوفى وأنا بشترى كوفى من الكفتريا اللى فى البرتش كونسل جه واحد أسكوتش طلب والعمال اللى فى الكافتريا فضلو يضحكوا على لهجته لأن أنجليزيته كانت غريبة شوية وأنا كمان ضحكت معاهم

ولما دخلت الأسبيكينج لئيتلك الاسكوتش باشا هو اللى حيمتحنى وخرجت من الاسبيكينج سألت عن موعد الامتحان التالى لأنى كنت متوقعة أنى لم أوفق

وكانت المفاجأه أن ربنا كرمنى جدا وأحسن أسكور جبته فى الاسبيكينج والحمد لله

على أى حال دى مواقع حتفيد حضرتك فى الايلتس جدا: أتمنى :happy:

http://www.examenglish.com/IELTS/cbIELTS_listening.htm

http://elc.polyu.edu.hk/ielts/main.htm#li#01

http://www.writefix.com/

http://www.writefix.com/graphs/index.htm

http://www.writefix.com/writing/cause/index.htm

http://www.writefix.com/argument/essaylist.htm

http://www.bramjnet.com/vb3/showthread.php?t=599561

http://www.bramjnet.com/vb3/showthread.php?t=273145

dr fatma

رابط هذا التعليق

ربنا يكرمك يا رب

تاكدى من الجايد كويس

دة العنوان

The Canadian Embassy

Garden City

PO Box 1667

Cairo, Egypt

و شكرا

المقصود باللى حضرتك عملتله هاى لايت الأتى...ان لو حضرتك قدمت على الهجرة تبع كيبيك أو تبع الترشيح الخاص بكل ولاية واتقبلت ومعاك شهادة اختيارهم ليك...تبقى الخطوة اللى بعد كده انك تبعت أوراقك كامله على مكتب القاهرة عشان يخلصوا الفيزا...وتستخدم العنوان اللى حضرتك عامله هاى لايت

اما لو حضرتك بتقدم جديد خالص على الهجرة تبع العماله الماهرة يبقى لازم تتبعت الأوراق كلها على نوفاسكوشيا زى ماكلنا عملنا وبعدين لو اتقبلت هيحولوها لمكتب الفيزا اللى انته تبعه وتبدأ اجراءات الفيزا

بالتوفيق

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

ربنا يكرمك يا رب

تاكدى من الجايد كويس

دة العنوان

The Canadian Embassy

Garden City

PO Box 1667

Cairo, Egypt

و شكرا

المقصود باللى حضرتك عملتله هاى لايت الأتى...ان لو حضرتك قدمت على الهجرة تبع كيبيك أو تبع الترشيح الخاص بكل ولاية واتقبلت ومعاك شهادة اختيارهم ليك...تبقى الخطوة اللى بعد كده انك تبعت أوراقك كامله على مكتب القاهرة عشان يخلصوا الفيزا...وتستخدم العنوان اللى حضرتك عامله هاى لايت

اما لو حضرتك بتقدم جديد خالص على الهجرة تبع العماله الماهرة يبقى لازم تتبعت الأوراق كلها على نوفاسكوشيا زى ماكلنا عملنا وبعدين لو اتقبلت هيحولوها لمكتب الفيزا اللى انته تبعه وتبدأ اجراءات الفيزا

بالتوفيق

احب اضيف ان حضرتك لازم تحددى أنهى عنوان اللى حتبعتى عليه من العناوين دى حسب حالتك

http://www.cic.gc.ca/english/information/applications/guides/EG76.asp

dr fatma

رابط هذا التعليق

@DR FATMA

شكرا على الكتب - بالنسبه للايلتس 7 مافيهوش فهرس او اى حاجه تدل اذا كان جينرال او اكاديميك و بدءالامتحانات على طول

شوف كده الكلام دا مظبوط ولا لأ؟ وطمنى لو كده ممكن أحمل الكتاب وأؤلك تعمل إيه

((هالكتاب بس نماذج تدريب وهو وايد زين حق الي يبي يتمرن على الإمتحان onlinelong.gif

عن الجنرال عندج صفحة 104 لين 128))

General Training في Test A و Test B

هذا ما تدريسنه لانه حق الأيلتس جنرال

dr fatma

رابط هذا التعليق

جه حظى فى نسخة من الكتاب سيئه جدا و بدون فهرس لغاية لما جربت و نزلت نسخة تانية و لاقيت الفهرس اللى بتقولى عليه و دية صورته

هل اول 4 اختبارات يبقوا كده اكاديميك ؟

رابط هذا التعليق

جه حظى فى نسخة من الكتاب سيئه جدا و بدون فهرس لغاية لما جربت و نزلت نسخة تانية و لاقيت الفهرس اللى بتقولى عليه و دية صورته

هل اول 4 اختبارات يبقوا كده اكاديميك ؟

أيوه تمام هو دا الفهرس

أول 4 أختبارات أكاديميك فعلا

يعنى حضرتك تبدأ مذاكرة من صفحة 104 زى مؤلتلك فى الاجابة اللى فاتت بالظبط :give_rose:

dr fatma

رابط هذا التعليق

متشكر قوى دكتور فاطمه - صحيح لو اخدت كورسات فى المركز الفرنسى يكفى ابعت شهدات الكورسات و لا لازم اخد امتحان ال

TEF

تم تعديل بواسطة Email
رابط هذا التعليق

متشكر قوى دكتور فاطمه - صحيح لو اخدت كورسات فى المركز الفرنسى يكفى ابعت شهدات الكورسات و لا لازم اخد امتحان ال

TEF

الحئيئة أنا مخدتش فرنسى فى الهجرة بتعتى انا خدت أنجليزى بس

بس حضرتك لو دورت فى الاجابات السابقة حتلائى ناس كتير أخدو فرنسى وحتلائى الاجابات او انتظر شوية حد من العارفين حيردوا عليك بعد شوية

تم تعديل بواسطة DR FATMA

dr fatma

رابط هذا التعليق

ربنا يكرمك يا رب

تاكدى من الجايد كويس

دة العنوان

The Canadian Embassy

Garden City

PO Box 1667

Cairo, Egypt

و شكرا

بالتوفيق

احب اضيف ان حضرتك لازم تحددى أنهى عنوان اللى حتبعتى عليه من العناوين دى حسب حالتك

http://www.cic.gc.ca/english/information/applications/guides/EG76.asp

شكرا جدا ,omk saif,DR Fatma & Alex على تعاونكم , معنى كدا أنى ابعت على سوريا على عنوان السفارة

Bureau d'immigration du Québec à Damas

a/s Ambassade du Canada

38 Autostrade Mezzeh, CP 3394

Damas

Syrie

انا مقدم على كيبيك

و شكرا

تم تعديل بواسطة YaCkOut
رابط هذا التعليق

شكرا جدا ,omk saif,DR Fatma & Alex على تعاونكم , معنى كدا أنى ابعت على سوريا على عنوان السفارة

Bureau d'immigration du Québec à Damas

a/s Ambassade du Canada

38 Autostrade Mezzeh, CP 3394

Damas

Syrie

انا مقدم على كيبيك

و شكرا

همممممممممم أنا حسه كده أن فى لا قدر الله حاجة غلط فى الموضوع :blush2:

ربنا يكدب إحساسى إن شاء الله :unsure:

بس معلش يا ريت حضرتك تشوف حد من اللى مقدمين على كيبك وتتأكد من العنوان ومن ملء الابليكشنز بالمرة

بدل ما لا قدر الله يعنى يكون الورق فى مشكلة أو العنوان غلط وحضرتك مش واخد بالك

أنا شخصيا لما ملئت الاوراق بتعتى أعطيتها لأختى راجعتها وطلعتلى غلطات :sad:

بالتوفيق إن شاء الله:give_rose:

dr fatma

رابط هذا التعليق

ازيك يادكتوره فاطمه كنت عايزه اساللك هو الفيل نمبر الثانى وصلك ولالسه علشان حضرتك مقدمه فى نفس الوقت بتاعى حتى الفيل نمبر الاول وصلنا مع بعض وانا لقيت ان الفيل بتاعى وصل الفيزا اوفس من اسبوع يا ترى محتمل يجيلى الجواب امتى وشكرااااااااااااااا

تم تعديل بواسطة nanavoty
رابط هذا التعليق

TEF

لو بعت شهادات الكورسات هيكون التقدير مازال راجع ليهم في الانترفيو، اما لو دخلت التي او اف...هيكون الاسكور

بتاعك هوه الحكم وهتعرف بالضبط هتاخد كام نقطة

رابط هذا التعليق

Dear Sir,

This refers to your application for permanent residence in Canada.

Kindly be advised that your medical instructions as well as a list of our designated medical practitioners in Saudi Arabia are ready to be picked up by prepaid courier with a request for the payment of the landing fees and instructions. You may arrange for a pre-paid courier to pick up your envelope from the embassy, our current collection hours are Sunday through Wednesday at 3:00PM only.

Please note that you are also required to provide us with the following documents in order to proceed with your file:

1. Proof of availability of the funds. The minimum required amount  for a family of....

2. Updated police certificates from Saudi Arabia for you and your spouse.

Please note that you are required to provide us with the above within 30 (thirty) days of the date of this email.

All Arabic original documents submitted must be accompanied by English or French translation.

Regards,

Immigration Section

وعندك واحد ميديكال وفيش وتشبيه و لاندنج فييز وصلحه

الحمد لله، الايميل ده وصلنى النهاردة ، عقبالكم كلكم ان شاء الله، دعواتكم بقى لأني حاسس الوقت ضيق وكان نفسي يدو وقت أطول من كده شوية ...الحمد لله على كل شئ

ياترى اية رأيكم بخصوص استلام الميديكال من السفارة؟ ... حد عنده خلفيه انهى كورير

الأفضل؟ ، أو تعرفوا حد جرب الموضوع ده قبل كدة؟

رابط هذا التعليق

Dear Sir,

This refers to your application for permanent residence in Canada.

Kindly be advised that your medical instructions as well as a list of our designated medical practitioners in Saudi Arabia are ready to be picked up by prepaid courier with a request for the payment of the landing fees and instructions. You may arrange for a pre-paid courier to pick up your envelope from the embassy, our current collection hours are Sunday through Wednesday at 3:00PM only.

Please note that you are also required to provide us with the following documents in order to proceed with your file:

1. Proof of availability of the funds. The minimum required amount  for a family of....

2. Updated police certificates from Saudi Arabia for you and your spouse.

Please note that you are required to provide us with the above within 30 (thirty) days of the date of this email.

All Arabic original documents submitted must be accompanied by English or French translation.

Regards,

Immigration Section

وعندك واحد ميديكال وفيش وتشبيه و لاندنج فييز وصلحه

الحمد لله، الايميل ده وصلنى النهاردة ، عقبالكم كلكم ان شاء الله، دعواتكم بقى لأني حاسس الوقت ضيق وكان نفسي يدو وقت أطول من كده شوية ...الحمد لله على كل شئ

ياترى اية رأيكم بخصوص استلام الميديكال من السفارة؟ ... حد عنده خلفيه انهى كورير

الأفضل؟ ، أو تعرفوا حد جرب الموضوع ده قبل كدة؟

الف الف الف مبروك يادكتور

بجد فرحتلك قووووووووووووي

ربنا يوفقك في الميديكال يارب

عقبال الفيزا

وعقبالنا كلنا يارب

يبدو ان انا اول حد جاله ال AOR وحابي اخر حد يجيله الميديكال. عالعموم انا مش مستعجله بس هو يجي بالسلامه

الف مبرووووووك

رابط هذا التعليق

ازيك يادكتوره فاطمه كنت عايزه اساللك هو الفيل نمبر الثانى وصلك ولالسه علشان حضرتك مقدمه فى نفس الوقت بتاعى حتى الفيل نمبر الاول وصلنا مع بعض وانا لقيت ان الفيل بتاعى وصل الفيزا اوفس من اسبوع يا ترى محتمل يجيلى الجواب امتى وشكرااااااااااااااا

حببتى أزيك

والله أنا لسه مكتوبلى

Client Application Status

We received your application for permanent residence on October 22, 2010. We reviewed your application and sent you a letter on February 15, 2011. Please consider delays in mail delivery before contacting us. ومغيروش الكلام دا لحد اللحظة دى

بس عموما فى ناس جالهم الفايل نمبر التانى وبرده الكلام دا كان مكتوبلهم وئتها وبعدين أتغير

أنا بعت أسأل السفارة إذا ورقى وصلهم ولا لأ ولسه مردوش

على أى حال طبقا لكلام حضرتك مفروض يكون الفايل نمبر التانى وصلنا

بس لعله خير يمكن عشان جاى فالبريد أتأخر

متألئيش خير أن شاء الله

ربنا يطمنك وعرفينى لو فى جديد

dr fatma

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...