اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المتقدمين للهجرة بعد 25 يونيو 2010

Recommended Posts

عندي سؤال كمان.. دلوقتي.. ابن خالة مامتي هناك في كندا.. هل آخذ عليه درجات؟

لأ ... بتاخذي درجات على أقارب الدرجة الأولى والثانية فقط

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

السلام عليكم

احب ارحب بالجميع في اول مشاركة ليا في المنتدي

انا شايف يا جماعة روح هنا في المنتدي و تعاون والله ما شوفته بين الاخوات ........ ربنا يكرمكم يا رب

انا عندي استفسار مطول و ياريت ياجماعة حد يجاوبني لاني في حيرة شديدة من امري و بصراحة انا شايف ضالتي هنا و ان شاء الله هلاقي اجابتي عنكم

في البداية انا عايز اهاجر لكندا و مش عارف اقدم كيبك ولا فيدرال....... و مش عارف اقدم مع مكتب ولا اقدم مع نفسي افضل

انا هكتب بيانيتي و حضراتكم تقولولي انا انفع للهجرة ولا اشيل الموضوع من دماغي و لو انفع يبقي فيدرال ولا كيبك.....مع العلم ان دا حلم بالنسبالي اني اهاجر كندا ...... و جزاكم الله عني خيري ان شاء الله

تاريخ الميلاد :29-9-1987

المؤهل : بكالريوس هندسة الكترونية

القسم : هندسة و علوم الحاسب

سنة التحرج : 2010

المستوي في الانجليزية : ممتاز

المستوي في الفرنسية : ضعيف

خبرة سنتين في مجال التصميم والدعاية

ياريت يا جماعة حد يجاوبني

يا جماعة بالله عليكم حد يجاوبني

[size="7"][size="6"][b]اللهم ان كانت خير لي فوفقني و انت كانت شر لي فابعدني[/b][/size][/size]

رابط هذا التعليق

لأ ... بتاخذي درجات على أقارب الدرجة الأولى والثانية فقط

طيب هل ابن الخالة مثلا يعطي درجات؟

cousin ya3ni

وإذا كان يعطي مكتوب فين؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا شايف يا جماعة روح هنا في المنتدي و تعاون والله ما شوفته بين الاخوات ........ ربنا يكرمكم يا رب

انا عندي استفسار مطول و ياريت ياجماعة حد يجاوبني لاني في حيرة شديدة من امري و بصراحة انا شايف ضالتي هنا و ان شاء الله هلاقي اجابتي عنكم

في البداية انا عايز اهاجر لكندا و مش عارف اقدم كيبك ولا فيدرال....... و مش عارف اقدم مع مكتب ولا اقدم مع نفسي افضل

انا هكتب بيانيتي و حضراتكم تقولولي انا انفع للهجرة ولا اشيل الموضوع من دماغي و لو انفع يبقي فيدرال ولا كيبك.....مع العلم ان دا حلم بالنسبالي اني اهاجر كندا ...... و جزاكم الله عني خيري ان شاء الله

بص يا سيدي الموضوع بسيط جدا انت لازم تشوف انت مستوفي 67 درجه و لا ايه ؟؟

ثانيا من بياناتك اعتقد لأ لانك مش متزوج و سنتين بس يعني هتجيب تقريبا حاجه وخمسين

طيب نفترض انك عملت كل ده و ظبطت الدرجات بتاعتك و عديت 67 تعمل ايه تشوف المهنه او الوظيفه بتاعتك موجوده فى اللسته ولا لأ .....

ادخل على المواضيع فى المنتدي واقرأ المكتوب وان شاء الله هتلاقي الاجابه

عمرو

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

http://www.cic.gc.ca...skilled-fed.asp

الابديت بتاع موقع الهجرة بيقول انهم شغالين على الطلبات اللى استلمت حتى 10 يونيو ...ربنا يسهل ويبدأو بقى فالطلبات الجديدة عشان نسمع اى خبر منهم

ربنا معاكو ياجماعة يوم السبت فالايلتس وتكملو ورقكو وتبعتوا ان شاء الله

NOTE: Processing times for Federal Skilled Worker applications received on or after June 26, 2010, are not yet available. For applications sent before June 26, 2010, the Centralized Intake Office in Sydney, Nova Scotia, is currently working on applications received up to June 10, 2010.

بس هم على فكره مقالوش كده إنهم لم يبدأوا في الطلبات الجديدة.. هم بس قالوا إن البروسسنج تايم لسه مش متوفر.. وهم كاتبين في نفس الصفحة إن البروسسنج تايم ده بيعتمد على إنه يكون مر عليهم 10 ملفات خلصوهم خلال 12 شهر تقريبا على حسب مفهمت في آخر الصفحة

Processing times are presented only where an office has finalized 10 or more cases in the category in the above-mentioned 12-month time period.

وهم كانوا كاتبين في مكان تاني إنهم هيشتغلوا على الأوراق القديمة والجديدة في نفس الوقت..

بشكل متزامن..

( أعتقد في الصفحة اللي كانوا كاتبين فيها بيان بالتغييرات الجديدة)

يعني إن شاء الله ممكن يوصلك رد بسرعة أكثر من ما تتصور

.. إن شاء الله وبالتوفيق

يسمع منك ربنا يابسمله ، ويردوا قريب برد ايجابي.... الانتظار ممل جدا... ربنا ييسر ....وربنا معاكو كلكم ان شاء الله فالايلتس بكره... بالتوفيق

International Tracker Google Spreadsheet For Federal Post 26-June Applicants

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

Dear friends,

For peoples who is still gathering documents and preparing to send their applications, please be carefull and download the latest update of CIO instruction guide and forms (updated 03 august). As they made some changes in some applications like Q.12 in (schedule 3 form-economic class). Also they change the adress you have to send your documents to (if you r sending by courier).

with my best regards.

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بص يا سيدي الموضوع بسيط جدا انت لازم تشوف انت مستوفي 67 درجه و لا ايه ؟؟

ثانيا من بياناتك اعتقد لأ لانك مش متزوج و سنتين بس يعني هتجيب تقريبا حاجه وخمسين

طيب نفترض انك عملت كل ده و ظبطت الدرجات بتاعتك و عديت 67 تعمل ايه تشوف المهنه او الوظيفه بتاعتك موجوده فى اللسته ولا لأ .....

ادخل على المواضيع فى المنتدي واقرأ المكتوب وان شاء الله هتلاقي الاجابه

عمرو

شكرا جزيلا استاذ عمرو

يا ريت بعد ازنك كمان استفسار

انا قررت ان شاء الله اسافر كيبك....... بس انا مش عارف ايه اول خطوة اعملها و ازاي احضر ورقي و بصراحة مش عايز اضيع فلوس علي مكاتب السفر لانهم بياخدو فلوس كتير اوي

لو حضرتتك تتكرم و تقولي الخطوات اللي امشيها يبقي جزاك الله كل خير

و اسف لازعاجك

[size="7"][size="6"][b]اللهم ان كانت خير لي فوفقني و انت كانت شر لي فابعدني[/b][/size][/size]

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا. أنا رفيق جديد لكم في الجهاد للهجرة . أحب أن أهديكم هذا السايت للأخوة اللي بيحضروا للايلتس و أسفة على الكتابة الرديئة لأن ده أول مرة أكتب في منتدى http://artefact.lib.ru/languages/eng_textbooks_ielts.shtml

و معلش عندي أسئلة لذوي الخبرة يا ريت ألاقي لها إجابة بسرعة لو سمحتوا علشان الفايل واقف عليها:

1- proof of custody للمطلقات يتعمل إزاي؟ و هل موضوع الطلاق ده تفتكروا بيفرق معاهم؟

2- هل كل الورق للمقدمين من مصر يتختم خارجيةقبل الترجمة؟

3- شهادة الطلاق أو الجواز نقدم الجديد الكمبيوتر و لا القديمة اللى صفحتين وش و ضهر؟

4- القيد العائلي مهم؟ أصله بيطلع للرجاله بس و ليس الستات؟

5- الفيش حضرتكوا بتقولوا يوثق من العباسية. ده غير توثيق الخارجية؟

6- ترخيص مزاولة المهنة للصيادلة بالانجليزي ضروري؟

7- تحويل ال processing fee إزاي؟

8

أنا اسفة على الإطالة و لكن أنا ماسية في الموضوع لوحدي و ما سدقت لأتكم و سكرا مقدما

رابط هذا التعليق

Hi guys,

Briefly, I observed 4 changes in the new instruction guide of CIO; here's the guide link http://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/guides/EG7.pdf

** 1st if you are SW1 and sending by courier, this is the new address:

196 George Street Sydney, NS

B1P 1J3

Canada

and the old address is now valid for peoples who r sending by regular mail, which is:

PO BOX 7500 Sydney, NS

B1P 0A9

Canada

**2nd, for application IMM008-schedule 3-Economic classes,link http://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/forms/imm0008_3e.pdf

you will find in page 2 , a new added question(No.12), for prefered NOC if you have more than acceptable one under the new 29 job list.

It's illustrated on page 29 of the guide.

**3rd, if you have more than 2 NOC acceptable under the 29 job list, you have to write both of them in order of preferance on the envelop from outside.

It's written on page 35 of the guide under mailing instruction guide.

**4th, PCC is valid for 12 months, but you have to send it to CIO within 3 months of issue date and you don't have to send with you application. VO will request it later

these updates are valid after 03 August, with my best wishes.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا. أنا رفيق جديد لكم في الجهاد للهجرة . أحب أن أهديكم هذا السايت للأخوة اللي بيحضروا للايلتس و أسفة على الكتابة الرديئة لأن ده أول مرة أكتب في منتدى http://artefact.lib.ru/languages/eng_textbooks_ielts.shtml

و معلش عندي أسئلة لذوي الخبرة يا ريت ألاقي لها إجابة بسرعة لو سمحتوا علشان الفايل واقف عليها:

1- proof of custody للمطلقات يتعمل إزاي؟ و هل موضوع الطلاق ده تفتكروا بيفرق معاهم؟

3- شهادة الطلاق أو الجواز نقدم الجديد الكمبيوتر و لا القديمة اللى صفحتين وش و ضهر؟

8

أنا اسفة على الإطالة و لكن أنا ماسية في الموضوع لوحدي و ما سدقت لأتكم و سكرا مقدما

ممكن حد يرد يا جماعة لو سمحتوا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا. أنا رفيق جديد لكم في الجهاد للهجرة . أحب أن أهديكم هذا السايت للأخوة اللي بيحضروا للايلتس و أسفة على الكتابة الرديئة لأن ده أول مرة أكتب في منتدى http://artefact.lib....oks_ielts.shtml

8

ممكن حد يرد يا جماعة لو سمحتوا

1- ممكن حكم المحكمة أو ورقة منها ... الحقيقة ماعنديش تفاصيل

2- لا ختم الخارجية مالهوش لازمه

3- أي شهادة لكن الافضل الجديدة لأنها أدق

4- لأ مش مطلوب

5- الفيش مش مطلوب له أي توثيق إلا إذا طلب مكتب الترجمة في لاظوغلي ذلك

6- لأ مش مطلوب

7- بشيك Draft أو بالكريديت كارد

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

انا هحاول ارد على شويه حاجات اللي اعرفها ماشي ...........

مش عارف الصراحه

لا مالوش لازمه 3-

شهادة الطلاق أو الجواز نقدم الجديد الكمبيوتر و لا القديمة اللى صفحتين وش و ضهر؟

انا مقدم قسيمه الجواز الكمبيوتر الجديده بس القديمه شغاله 4-

القيد العائلي مهم؟ أصله بيطلع للرجاله بس و ليس الستات؟

اعتقد انه مالوش لازمه5-

الفيش حضرتكوا بتقولوا يوثق من العباسية. ده غير توثيق الخارجية؟

بعد توثيق الخارجيه بتفحص يعني بياخد ختم لا يوجد احكام قضائيه 6-

ترخيص مزاولة المهنة للصيادلة بالانجليزي ضروري؟

انا صيدلي بس لسه مبدأتش فى الورق بس انا اعرف ان فى ورق من وزارة الصحه و من النقابه 7-

تحويل ال processing fee إزاي؟

شيك قابل للدفع او بالكريدت كارد

متقلقيش لو احتجت اي حاجه اسألي على طول ممكن حد يرد يا جماعة لو سمحتوا

عمرو

تم تعديل بواسطة عمرو السيد

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

انا هحاول ارد على شويه حاجات اللي اعرفها ماشي ...........

مش عارف الصراحه

لا مالوش لازمه 3-

شهادة الطلاق أو الجواز نقدم الجديد الكمبيوتر و لا القديمة اللى صفحتين وش و ضهر؟

انا مقدم قسيمه الجواز الكمبيوتر الجديده بس القديمه شغاله 4-

القيد العائلي مهم؟ أصله بيطلع للرجاله بس و ليس الستات؟

اعتقد انه مالوش لازمه5-

الفيش حضرتكوا بتقولوا يوثق من العباسية. ده غير توثيق الخارجية؟

بعد توثيق الخارجيه بتفحص يعني بياخد ختم لا يوجد احكام قضائيه 6-

ترخيص مزاولة المهنة للصيادلة بالانجليزي ضروري؟

انا صيدلي بس لسه مبدأتش فى الورق بس انا اعرف ان فى ورق من وزارة الصحه و من النقابه 7-

تحويل ال processing fee إزاي؟

شيك قابل للدفع او بالكريدت كارد

متقلقيش لو احتجت اي حاجه اسألي على طول ممكن حد يرد يا جماعة لو سمحتوا

عمرو

شكرا با أخ عمرو على ‘هتمامكز ورق إيه من الوزارة وورق إيه من الصحة؟

و الشيك مقيول الدفع بياخد 21 يوم علشان يوصل الفلوس إذن الprocessing مش حيبدأ إلا بعد 21 يوم؟

لو visa electron ممكن أعطيهم رقمها مع العلم الحساب بالجنيه المصري؟

رابط هذا التعليق

لازم اقارب من الدرجه الاولى فقط

يعنى ما ينفعش للاسف

ok, what about cousins?, don't they give us adaptability points if they have permenant residence?

رابط هذا التعليق

Hi guys,

Briefly, I observed 4 changes in the new instruction guide of CIO; here's the guide link http://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/guides/EG7.pdf

** 1st if you are SW1 and sending by courier, this is the new address:

196 George Street Sydney, NS

B1P 1J3

Canada

and the old address is now valid for peoples who r sending by regular mail, which is:

PO BOX 7500 Sydney, NS

B1P 0A9

Canada

**2nd, for application IMM008-schedule 3-Economic classes,link http://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/forms/imm0008_3e.pdf

you will find in page 2 , a new added question(No.12), for prefered NOC if you have more than acceptable one under the new 29 job list.

It's illustrated on page 29 of the guide.

**3rd, if you have more than 2 NOC acceptable under the 29 job list, you have to write both of them in order of preferance on the envelop from outside.

It's written on page 35 of the guide under mailing instruction guide.

**4th, PCC is valid for 12 months, but you have to send it to CIO within 3 months of issue date and you don't have to send with you application. VO will request it later

these updates are valid after 03 August, with my best wishes.

الشكر الجزيل والله يا أستاذ ألكس, لحسن الواحد تايه في التعديلات دي..

بس أنا كان عندي استفسار, هو مش الفيش لا يبعث لل cio ولكن لمكتب الفيزا نفسه بعد كده؟ مش احنا كنا رسينا على كده آخر مره؟ وإلا إيه؟ والله الفيش ده حكايته حكايه

رابط هذا التعليق

لازم اقارب من الدرجه الاولى فقط

يعنى ما ينفعش للاسف

ok, what about cousins?, don't they give us adaptability points if they have permenant residence?

الإجابة من الـ OP06

Award five points if the applicant or accompanying spouse or common- law

partner has a relative (parent, grandparent, child, grandchild, child of a

parent, child of a grandparent, or grandchild of a parent) who is residing in

Canada and is a Canadian citizen or permanent resident.

دول بس اللي تقدري تاخذي عليهم نقاط لو مقيمين في كندا

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

*Note: Do not submit your police certificates to the CIO. If your application is placed into processing, you will be required to submit the police certificates to the Canadian visa office indicated on your application.

*Before submitting your application to the CIO, you should:

begin to gather your police certificates, and

research the estimated length of time required to obtain police certificates from all of the applicable jurisdictions.

Police certificates are valid for 12 months from the date they are issued. If your application is placed into processing, these certificates must be submitted before your application can be finalized. Failure to submit police certificates when requested to do so within a specified period of time may result in the refusal of your application.

Note: If a final decision is not made on your application before the expiry of your police certificate, the visa office may request that you provide a new one.

When you submit the police certificates to the visa office, ensure they have been issued in the last three months and no earlier. Certificates that are more than three months old on receipt will not be accepted.

ايوة يابسمله، كلامك صح، زي مانتي شايفة الكلام بتاعهم الله حطيته تاني هنا، الفيش ميتبعتش لنوفاسكوشيا بس يتجهز عشان لما مكتب الفيزا يطلبه ولما يتبعت يكون ممرش عليه 3شهور وعموما هوه صلاحيته 12 شهر، وفي حاله انهم طولو عن كده عشان يأخذوا قرار فالملف هيطلبوه تاني

رابط هذا التعليق

الاصدقاء الاعزاء...

شكرا على الاهتمام والرد....

لي سؤال اخر..ما هي الاوراق المطلوبه مع الايلتس..؟

انا صيدلي وامتلك صيدليه...ما هي شهاده الخبره المطلوبه علما باني خريج 2002؟

شكرا لكم...

I complained i had no shoes until I met a man who had no feet

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...