اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عن اماكن التنزه ف الاسماعيلية اسالكم

Simba

Recommended Posts

السلام عليكم. أنا ف القطر ورايح الاسماعيلية المفروض علشان افسح الاولاد بس أنا معرفش اي اماكن فيها فياريت الأخوة المحاورتية اللي يعرف اماكن كويسة تناسب الاطفال بقولي عليها وشاكر مقدما ومعلش لو الكلام مش مترتب لأني داخل. م التلفيون 

رابط هذا التعليق

يعنى يا حسام مالقيتش غير الاسماعيليه فى النااااار دى وتروحها تفسح العيال؟؟؟

انا كنت هناك من 20يوم كده برده بغرض خاص على جنب والظاهرى انه للتنزه وتغيير الجو

عندك جناين نمره 6 وشارع البلاجات كله شواطىء ومحلات سمك سيبك من الشواطىء وخش عالسمك والجمبرى واسعارهم ممتاااازه

" اللى قدامهم شوايات مش الروسترانت "

وعندك فى نفس الشارع ملاهى اطفال كبيره

وممكن تركبوا العباره وترروحوا العريش باين

بص يا حسام 000نصيحه خد العيال واطلع اى حته تانيه انا شخصيا مابحبش البلد دى مع احترامى لاهلها

بس عليك وعالسمك :roseop:

رحله سعيده والحراره بكره 52 mil:

تم تعديل بواسطة قلب ابيض
رابط هذا التعليق

طيب حد يعرف معلومة عن قرية فايد السياحية

او قرية مرجانة

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

لو فكرتم فى التغيير اسكندرية فيها اماكن كثيرة عائلية واماكن خاصة للاطفال غير قرى الساحل الشمالى خرافة

وكذلك مرسى مطروح فيها قرى سياحية خلابة وبها قرية اندلسية فيها العاب مائية وبحيرة امنة وبسين للاطفال

غير منطقة عجيبة الساحرة والشواطئ العديدة ورحلة سعيدة

رابط هذا التعليق

بلاش تروح الاسماعيلية اليومين دول يا سمبا

الجو هناك ناااار بجد - انا رحت فى نفس الوقت داه تقريبا اخر شهر 6 واول 7 من سنة كدا . .

كان علشان اتفقت على انى حاشترى مزرعة 10 فدان منجة وعمر الشجر 5 سنين - اعتبر الموضوع بيزنس ما كنتش رايحة فسحة بصراحة والموضوع ما اتوفقناش فيه

كان الجوا نااار والمشوار تعبت منه - صحيح انها بلد نضيفة وجميلة وطبعا قريبة من القاهرة ودى اهم حاجة - لكن برضوه جوها بيفكرك بالكويت - الشمس صد .. رد

لو عاوز تسافر صيف وفسح وقرية سياحية وكل حاجة ممكن مرسي مطروح - بلد الخيااال روعة - الطبيعة الخلابة - المشوار بعيد لكن ممكن تحجز بالتلفون بيات فى فندق والليلة ب 100 ج او شقة مفروشة برضوه ب 100 ج .

انا كل ما انزل مصر المصيف بتاعنا فى مرسي مطروح بنستمتع طول المشوار بالطبيعة والجو الرائع وبنقضي ايام احلى ايام وكمان زرقان بحر مرسي مطروح يا سمبا

فيه تدرج جميع درجات اللون الازرق خد عندك بالتدريج - لابنى - تركواز - ازرق - كحلى - وبصراحة بعد فترة المعاناه مع جو الكويت لازم ليك فترة استرخاء فى بلد هادية زى مرسي مطروح كدا

البحر والرملة نضيفة والشاطىء تحفة والبلد نضيف جدا - بصراحة مرسي مطروح تهوس تجنن وناسها طيبين وكمان اسعارها كويسة فى البيات وفى شواطىء مجانا

وفى نوادى بسعر رمزى زى نادى الشرطة - الدخول ب 5 ج للفرد فقط والشمسية والكراسي ب 10 ج - ممتاز الاسعار

لو عندك سيارة المشوار بيبقى اروع كمان - مرسي مطروح اروع بلد حتى فيها اماكن سياحية واثرية كتير ..

شوية صور

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

كمان شوية صور لمرسي مطروح

انا لا اقبل مصيف بديل عن مرسي مطروح - بجد - تحفة والجو رائع

شوية صور فى منهم شواطىء مجانا كمان لاحظ درجات لون الرملة

289.bmp

2889.bmp

27777.bmp

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

لو عاوز تسافر صيف وفسح وقرية سياحية وكل حاجة ممكن مرسي مطروح - بلد الخيااال روعة - الطبيعة الخلابة - المشوار بعيد لكن ممكن تحجز بالتلفون بيات فى فندق والليلة ب 100 ج او شقة مفروشة برضوه ب 100 ج .

يا ريت يا أغابي تقولي أسماء الفنادق اللي جربتيها و عجبتك .. و لو ممكن أرقام التليفونات .. يبقى كتر خيرك

أنا أؤيد مرسى مطروح بشدة .. جميييييلة لأقصى حد

بحر خرافي .. و هدوء جميل و غير ممل

بلد بكر .. و في نفس الوقت فيها كل الخدمات .. و أسعارها معقولة جداً

معلش يا أستاذ سمبا خرجنا عن موضوعك شويتين :happy:

تم تعديل بواسطة لونا

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

اهلا بيك استاذ سمبا و العائله الكريمه عندنا

ان شاء الله تنبسطوا و تتفسحوا زى ما انتم عايزين

بس اولا فى حاجه كده لازم تاخد بالك منها

و هى ان الاسماعيليه بلد فسحه اليوم الواحد او الويك اند

لانها صغيره و مفيهاش حاجات كتير

الفنادق افضلهم ميركيور لكن فى فنادق اقل منه

اماكن الفسحه بتختصر فى جناين الملاحه و الشاطىء و النوادى اشهرها طبعا الدنفاه و الجولف و هما تبع الهيئه و طبعا يجى بعدهم نوادى الجيش و الشرطه ( عند استراحه الريس ) و لو حبيت تطلع على فايد بس هى ابعد من اسماعيليه شويه ( حوالى نص ساعه بالعربيه )

لو ليك فى زياره الاماكن فى متحف دليسبيس و متحف اثار و كمان ممكن فى البر التانى فى تبه الشجره و نصب الجندى المجهول

حراره الاسماعيليه مماثله لحراره القاهره تقريبا

دا اجمالا بس لو حابب تسال عن اى حاجه بالتفصيل انا تحت امرك

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

اماكن الفسحه بتختصر فى جناين الملاحه و الشاطىء و النوادى اشهرها طبعا الدنفاه و الجولف و هما تبع الهيئه و طبعا يجى بعدهم نوادى الجيش و الشرطه ( عند استراحه الريس ) و لو حبيت تطلع على فايد بس هى ابعد من اسماعيليه شويه ( حوالى نص ساعه بالعربيه )

لو ليك فى زياره الاماكن فى متحف دليسبيس و متحف اثار و كمان ممكن فى البر التانى فى تبه الشجره و نصب الجندى المجهول

ممكن تقوليلي مكان يكون بيبع المانجا الاسمعالاوي بالجمله زي سوق العبور كده

انا رحت اسماعيليه كذا مره وكنت بجيب من علي الطريق بس ماكانتش حلوه

رابط هذا التعليق

ممكن تقوليلي مكان يكون بيبع المانجا الاسمعالاوي بالجمله زي سوق العبور كده

انا رحت اسماعيليه كذا مره وكنت بجيب من علي الطريق بس ماكانتش حلوه

نصيحه ما تشتريش حاجه من على الطريق

لانهم بيكونوا عارفين ان صعب الزبون يرجع لهم تانى

فبيصدرولوا اسوء ما عندهم

فى البدايه كده معروف فى الاسماعليه ان المانجا بتكون سنه و سنه

يعنى سنه الانتاج فايض فالاسعار كويسه و سنه الانتاج قليل فالاسعار نار

المانجا محدش يشريها دلوقتى لانها هتكون غالبا مش حلوه

احى مانجا اسمعلاوى تشتريها من نص سبعه لغايه نص تمانيه

و انت جوه اسماعيليه اسال اى تاكسى يوديك سوق الجمعه هناك هتلاقى المانجا الحلوه تنقى فيها زى ما انت عايز

لو عايز حاجه مخصوصه بس غاليه شويتين ( اويمكن تلاته ) :happy: smk: :P

خالى تاكسى يوديك محل الفكهانى الى فى ضهر قهوه المثلث قوله كده و هو هيعرفه

لانه مشهور جدا هناك

انت احسن اشتريها قطاعى كمايات كبيره بدل ما تشترى جمله مره واحده

تحياتى

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

محدش رد علينا بخصوص مصيف قرية فايد ومرجانة السياحية

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      السلام عليكم  أنا احتمال اسافر للمدينة المنورة بس كنت خايفة من الحياة هناك خاصة الحياة الجتماعية مقارنة بالقاهرة خاصة اني اتربيت و اتولدت في جدة و رجعت مصر في اعدادي و دلوقتي متجوزة و مخلفة بنت بس مليش حياة اجتماعية معرفش اعمل علاقات مليش اصدقاء مليش هوايات مليش رياضة مفضلة ولا حتي بعرف اسبح و مش عاوزة بنتي تتعرض للحياة دي خاصة ......انا عارفة ان هناك اطهر مكان علي وجه الارض و لما كنت بسافر للمدينة من جدة وانا طفلة     بس محدش ينكر فهلوة و خفة دم المصريين فاكرة اني كنت بكون مرتاحة و مبسوطة نفس
    • 12
      السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اذا حد عندة معلومات جديدة او اي اخبار حول موضوع الاراضي اللي بتتقسم هناك وهل مسموح البناء فيها - وهل في هناك حد ابتدى يبني -- وكم وصل سعر المتر في هذة المناطق -كذلك يرجى الافادة عن اسعار الاراضي الزراعية في منطقة القادسية - كام وصل سعر الفدان في الوقت الحالي - وهل هناك امكانية لامتداد البناء والتقسيم لهذة الاراضي وهل يوجد مستقبل لهذة المنطقة - او هل حصل هناك اي تطوير -- مع العلم بانها قريبة جدا من العاشر من رمضان - وهي تقع ما بين العاشر واراضي العبور وجمعية الام
    • 62
      زوجتى الان فى مصر وهى فى الشهر الثامن وماحستشى حركة الجنين من امس هى الان فى عيادة طبيب النساء انتم اكتر ناس باقضى وقت معاهم الله يكرمك ادعولى الدعاء بظهر الغيب مستجاب يارب يارب
    • 3
      اين اماكن حملات الحج بجدة؟ هل هناك مكان لتجمع حملات الحج بجدة حتى اسأل عن الاسعار وامكانية قبول الزيارات؟؟ وما هو اخر موعد للتسجيل بالحملات لكم خالص شكرى,
    • 2
      مصر بلد تاريخها زاخر فلقد تعافبت عليها احقاب تاريخية عدة بدءا من الدولة العئمانية و رجوعا الى الفراعنة مرورا بعدة انماط للحكم تعالوا نستعرض كل حقبة من خلال القصور التى بنيت فى كل عصر تلك الاماكن يجب علينا زيارتها و تعريف اولادنا بها ليعرفوا مدى عظمة اجدادنا و يستزيدوا زادا يعينهم على تحمل الصعاب التى تقابلهم الان و من تلك الاماكن قصر الامير طاز من العصر المملوكى و ستجدون معلومات عنه على الرابط التالى http://www.tazpalace.gov.eg/
  • أضف...