اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ماذا يحدث لموقع محاورات المصريين ؟؟

لولا

Recommended Posts

يعنى المشكلة هتتحل امتى ان شاء الله انا فعلا قعدت أسبوع احاول ادخل على المحاورات من اللبيت ما عرفت لكن من الشغل بتفتح انا فى السعودية - الرياض والبيت عندى ( افاق دي اس ال) بس المحاورات مش بتفتح من البيت.

وبلاش الكلام الكبير قوي فى شرح الحلول عايزين حل بسيط خطوه خطوه وبالعربي يا إما نستنى تتحل لوحدها من عند ربنا

"يا ابن آدم إنما أنت أيام كلما ذهب يوم ذهب بعضك"

الإمام العابد الحسن البصرى

رابط هذا التعليق

أيييييييييه دنيا ........... فين أيام زمان لما كان الواحد بيكتب فى بحث جوجل (محاورات المصريين ) يطلع لك 10000 موقع تدوس على أى واحد منهم تفتح ....... دلوقتى العملية بقت عامله زى ما كون الواحد واقف فى طابور العيش أو بيدور على أنبوبه ومش لاقى......... د انا علشان ادخل المحاورات لازم اروح الشغل لان الموقع ما بيفتحش من البيت ........ اعمل ايه يعنى ابات فى الشغل.......... ما تشوفولنا حل يا جدعان

رابط هذا التعليق

الفاضل أيمن

المشكلة بسيطة و لن تكلفك إلا الإتصال بمقدم الخدمة و تطلب منهم تحديث ال dns الذى تستخدمه أو ال default dns و دليلك ال ping www.egyptiantalks.org و ping 64.63.184.220 ال يىس مجرد ملف يحوى أسماء المواقع وال ip الخاصة بها.

أو يمكنك إستخدام dns مفتوح مثل open dns و الطريقة بسيطة جدا و مشروحةبدقة فى الموضوع الذى أشرت إليه سابقا

الفاضل ممدوح

إذا الموقع يعمل فى مقر عملك و لا يعمل فى المنزل فالمشكلة هى فى جهاز المنزل .... و هذه بديهية أليس كذلك رجاء الرجوع لردى السابق على الفاضل أيمن

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

مش بيفتح من أفاق شامل و

بيفتح من يو اس بي موبايلي !!!!

مش عارف ايه السبب ؟؟ هو عادل أبو زيد متخانق مع STC ولا حاجة ؟

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

(88) :: سورة الانبياء

Half Turkish

Half Egyptian

Proud to be both :)

رابط هذا التعليق

أنا عندي نفس المشكلة إن الموقع مابيفتحشي وتظهر صفحة زي أن النت فاصل كده لكن يسعدني أقدم لكم الحل اللي قالهولي واحد صاحبي من المحاورات وعملته وأنا بشارك معاكم النهاردة من خلاله ,

إيه هو الحل ؟

الحل هو أستخدام برنامج كاسر البروكسي اللي أسمه hotspot shield , سطبوا البرنامج وخلوه يكون كونكتيد وبعدين من جوجل أفتحوا الموقع

بس لو حد مخزن في قايمة الفيفورت عناوين التوبيك ياريت يمسحها لأنه ممكن مايفتحشي برده وده اللي حصل معايا أو تيجوا علي أيقونة الأيسبلورر وتعملوا كليك يمين وتختاروا أنترنت بروبرتز وبعدين في أول صفحة في الجزء بتاع البروزر هيستوري تختاروا ديليت ومنها delete all وبعده تفتحوا الموقع من جوجل , بإذن الله يفتح معاكم

طبعاً ده يعتبر حل مؤقت يمشي الحال لحد ما ربنا يفرجها

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رابط هذا التعليق

إذا الموقع يعمل فى مقر عملك و لا يعمل فى المنزل فالمشكلة هى فى جهاز المنزل .... و هذه بديهية أليس كذلك رجاء الرجوع لردى السابق على الفاضل أيمن

عندي افاق شامل في البيت ومش بيرضي يفتح وبيكتب Firefox can't find the server at www.egyptiantalks.org

في الشغل تمام جدا

مش معقولة كل الناس اجهزتها بايظة :sad:

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

الفاضل ممدوح

و الله يا استاذ عادل انا بيحصل معايا الكلام ده حرفيا

و اكبر دليل على ان المشكله ليست في جهاز المنزل هو قدرتي السابقة على الدخول منه قبل اسبوعين او ثلاثة اسابيع تقريبا بشكل منتظم و طبيعي

الموضوع غير مفهوم بالنسبة لي

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

أنا عندي نفس المشكلة إن الموقع مابيفتحشي وتظهر صفحة زي أن النت فاصل كده لكن يسعدني أقدم لكم الحل اللي قالهولي واحد صاحبي من المحاورات وعملته وأنا بشارك معاكم النهاردة من خلاله ,

إيه هو الحل ؟

الحل هو أستخدام برنامج كاسر البروكسي اللي أسمه hotspot shield , سطبوا البرنامج وخلوه يكون كونكتيد وبعدين من جوجل أفتحوا الموقع

بس لو حد مخزن في قايمة الفيفورت عناوين التوبيك ياريت يمسحها لأنه ممكن مايفتحشي برده وده اللي حصل معايا أو تيجوا علي أيقونة الأيسبلورر وتعملوا كليك يمين وتختاروا أنترنت بروبرتز وبعدين في أول صفحة في الجزء بتاع البروزر هيستوري تختاروا ديليت ومنها delete all وبعده تفتحوا الموقع من جوجل , بإذن الله يفتح معاكم

طبعاً ده يعتبر حل مؤقت يمشي الحال لحد ما ربنا يفرجها

ف الحقيقة ..

انا جربت الدخول عن طريق ال hotspot shild

من حوالى اكثر من شهرين ...

ولا استطيع الدخول بأى طريقة أخرى ..

من أى جهاز وحتى لو غيرت المكان واستخدمت الموبايل..

وفعلا...

هى مشكلة للأكثرية ..

انا لدى adsl

لاتوجد لدى اى مشكلة ف الأجهزة ..

اتمنى فعلا ايجاد حل يرضى الجميع..

صباح الخير..

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

يمكن اللي بيفتح معاهم تبع نت جو لان stc مابيفتحش

لكن الغريب ان اليو اس بي بتاع اس تي سي بيفتح

والمشكله ان الهوت سبوت شيلد ده في السعوديه بالذات بيبقي محرج والناس بتفهم غلط

يعني لما يلاقيني زميلي في الشغل بستخدم البرنامج ده واقعد احلفله اني داخل المحاورات يقوم غامزلي بعينه ويقولي المحاورات برضه :sad:

رابط هذا التعليق

الفاضل ممدوح

و الله يا استاذ عادل انا بيحصل معايا الكلام ده حرفيا

و اكبر دليل على ان المشكله ليست في جهاز المنزل هو قدرتي السابقة على الدخول منه قبل اسبوعين او ثلاثة اسابيع تقريبا بشكل منتظم و طبيعي

الموضوع غير مفهوم بالنسبة لي

شكرا

الحمد لله , أنا كنت فاكر ان انا فيه مشكلة في اللاب توب عندي , لاني لما بروح الشغل الموقع شغال تمام (انترنت اول نت ) انما لما ارجع البيت الموقع لا يفتح اطلاقاً والصفحة تظهر لى كأنني غير متصل بالانترنت نهائياً ( انترنت افاق شامل - الاتصالات السعودية ) , وللاسف بضطر استخدم برنامج HotSpot لكسر البروكسي بس فعلا بيسبب ليا احراج كبير !!!!!!!!!!

ياريت نلاقي حل للمشكلة دي قريب.

فداك أبي وأمي ونفسي ومالي يا رسول الله

http://www.youtube.com/watch?v=yOblBbK5FqI&feature=related

رابط هذا التعليق

الاخوه الكرم هل موقع المحاورات اتحجب في السعوديه لان بحول ادخل من اسبوع مفيش فايده بيقول الموقع محجوب والان دخلت ببروكسي حتي تم فتح الموقع هل السبب من ايه ولا المشكله دي عندي انا بس ولا موجوده عن بعض الزملاء واكيد لو موجوده ناس كتير مش عارف تدخل

رابط هذا التعليق

الاخوه الكرم هل موقع المحاورات اتحجب في السعوديه لان بحول ادخل من اسبوع مفيش فايده بيقول الموقع محجوب والان دخلت ببروكسي حتي تم فتح الموقع هل السبب من ايه ولا المشكله دي عندي انا بس ولا موجوده عن بعض الزملاء واكيد لو موجوده ناس كتير مش عارف تدخل

للاسف معظم الناس في لسعوديه بتدخل بالبروكسي

وكل ماحد يكلم استاذ عادل يقوله انت اللي الكومبيوتر بتاعك بايظ لكن اغلب الظن انها مشكله من ال اس تي سي بس اشمعنا المحاورات الله اعلم

رابط هذا التعليق

لا عادي الموقع بيفتح من غير بروكسي بس اعملوا بنصيحه الاستاذ عادل

دور على مكان الملف اللي اسمه hosts

"C:\WINDOWS\system32\drivers\etc"

وحط الاتي

66.63.184.220 www.egyptiantalks.org

وهيدخل معاك للموقع عادي

رابط هذا التعليق

post-15294-1278024246_thumb.jpgpost-15294-1278024280_thumb.jpgpost-15294-1278024306_thumb.jpg

انا عملت كده واشغلت فى البيت ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ما اعرفش ................. بس اشتغلت

منقولة من الاستاذ حرررم بم بم فى منتدى المطاريد

رابط هذا التعليق

أنصح بعمل الإجراء التالي ..

عند الانترنت كونكشن

دوس كليك يمين واختار properities

يطلع لك ويندو صغيرة اختار منها TCP IP (INternet Protocol)

علم عليها ودوس خصائص

تفتح صفحاية زغنططة فيها فوق

Optain IP دى علم عليها

وتحت اختار USE FOLLOWING DNS

واكتب الارقام دى

208.67.220.220

208.67.222.222

إن شاء الله حتتحل المشكلة مباشرة

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

تنصحنا بجهاز كمبيوتر نوعه ايه يا استاذ عادل ؟ :D

عملت الي قال عليه مهندس هيرو هيرو وفتح الموقع عادي من نفس الجهاز الخربان B)

شوية تطوير للموقع الله يرضي عليكم بلاش هاكات بس خلوه يفتح زي باقي مواقع النت !

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

Half Turkish

Half Egyptian

رابط هذا التعليق

لا عادي الموقع بيفتح من غير بروكسي بس اعملوا بنصيحه الاستاذ عادل

دور على مكان الملف اللي اسمه hosts

"C:\WINDOWS\system32\drivers\etc"

وحط الاتي

66.63.184.220 www.egyptiantalks.org

وهيدخل معاك للموقع عادي

شكر ا

انا عملت الخطوات دي وفتح معايا

رابط هذا التعليق

post-15294-1278024246_thumb.jpgpost-15294-1278024280_thumb.jpgpost-15294-1278024306_thumb.jpg

انا عملت كده واشغلت فى البيت ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ما اعرفش ................. بس اشتغلت

منقولة من الاستاذ حرررم بم بم فى منتدى المطاريد

متشكر جدا يا استاذ ممدوح :lol:

اخيرا قدرت افتح الموقع تانى بعد شهور من السعى الحثيث ((والتوهه)) فى دروب ومسالك ودهاليز عالم الانترنت :wub:

هى دى الطريقه الوحيده اللى قدرت اسجل فيها بإسمى .. بس هل يا ترى الطريقه دى ملهاش أى اثار جانبيه لامواخذه :D .. يعنى تفتح المحاورات وتقفل حاجه تانيه .. او تعمل ثغره فى الجهاز B) .. معلش وسواس وركبنى حد يطمنى :lol:

والله زمان يا محاورات .. مصير الحى يتلاقى smk:

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

اى خدمه بس والله انا مش عارف اذا كان لها آثار جانبية والا لا , انا كنت واقف وهما زقونى B) :D

رابط هذا التعليق

للاسف معظم الناس في لسعوديه بتدخل بالبروكسي

وكل ماحد يكلم استاذ عادل يقوله انت اللي الكومبيوتر بتاعك بايظ لكن اغلب الظن انها مشكله من ال اس تي سي بس اشمعنا المحاورات الله اعلم

بروكسي ؟

أستغفر الله العظيم

:lol:

بلاش بروكسي وغير الكمبيوتر الخربان :rolleyes:

بندحرج التماسي

Half Turkish

Half Egyptian

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 0
      قاربت الحرب الأهلية فى السودان على إكمال عامها الأول دون توقف ولا تلوح فى الأفق بادرة نصر عسكرى حاسم لأحد الطعرض المقال كاملاً
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
  • أضف...